F1 2019 Set-Up for Glory – Deel 2: Aero & Suspension

Is je auto een belemmering? Ga aan de slag met aerodynamica en aanpassingen aan de ophanging

Bron: Codemaster Formula 1 Blog

Op zoek naar deel 1? Klik hier!

Aerodynamica (of kortweg Aero) draait om het vinden van de perfecte vleugelopstelling voor elk specifiek circuit. De mindere aero, met kleinere vleugels, maakt de auto sneller in een rechte lijn, maar moeilijker te hanteren in de bochten. Als je die waarden verhoogt, wordt de auto stabieler en voorspelbaarder in de bochten, waardoor je meer bochtensnelheid krijgt, maar wordt de auto langzamer in een rechte lijn.

Vergelijk hieronder de snelheid van de Racing Point op het rechte stuk van Monza, eerst met de aero van de voor- en achtervleugel op stand 1 en vervolgens de voor- en achtervleugel op stand 11.

Voor- en achtervleugels op stand 1.

Voor- en achtervleugels op stand 11.

Met dus dezelfde auto, met 1 deel van de setup gewijzigd, is het verschil alleen al 15mph op dat rechte stuk. Geen wonder dat je teamgenoot op de rechte stukken langs je heen waait.

Tracks die een lage aero en hoge topsnelheid nodig hebben
Italië, Bahrein & Oostenrijk

Tracks die een hoge aero en veel stabiliteit nodig hebben
Hongarije, Monaco & Singapore

Tracks die een balans nodig hebben tussen zowel topsnelheid als stabiliteit
Groot-Brittannië, Canada & Spanje.

Basisinstellingen voor ophanging
Sommige circuits zijn gebaseerd op speciaal gebouwde racebanen, met perfecte oppervlakken en baanevolutie (zoals Bahrein). Anderen, zoals Monaco en België, hebben echter delen van het circuit die meestal normale wegen zijn, die toch worden gebruikt door forenzen, zondagrijders en wannabe-racers. Dit betekent dat oneffen oppervlakken en hobbels de vijand zijn voor de Formule 1-teams en -rijders.

Voor- en achtervering
Opschortingsinstellingen, en het verkrijgen van de juiste, zijn de manier voor teams en coureurs om de baan en zijn omgeving zo gemakkelijk mogelijk te maken, door gebruik te maken van de volledige baan en de beste racelijn om de snelste rondes te rijden. Het hebben van zachtere veringen op je setup helpt de auto om te gaan met hobbels op de baan, maar in grote remzones en harde acceleratie heeft dit invloed op de aerodynamische stabiliteit van de auto.

Zachtere achtervering geeft betere tractie bij acceleratie. Stijve vering zal het tegenovergestelde doen; het beschermen van de auto aero onder krachtig remmen en accelereren, maar maakt de auto moeilijk over hobbels en, met zeer stijve vering, zal de auto hard op zijn banden worden.

Stabilisatorstangen
Antirolstaven doen veel wat ze op het blik zeggen, in die zin dat ze het rollen in de hoeken verminderen. Het hebben van stijve anti-rolbeugels vermindert de carrosserie tijdens het draaien in bochten, maar de voorremmen zullen meer blokkeren met een stijvere ophanging. Extra stijve stabilisatorstangen aan de voorkant vergroten de kans op vergrendeling van de voorkant bij het indraaien. Zachtere stabilisatorstangen aan de voorkant kunnen de bochtprestaties in lange bochten verbeteren ten koste van de initiële respons.

Rijhoogte
Formule 1-teams proberen de auto’s altijd zo laag mogelijk te houden. Houd ze dicht bij de grond en de aerodynamica kan het beste werken om de auto vast te kleven aan de baan.

Het aanpassen van je rijhoogte om de perfecte balans te krijgen, is de sleutel. Te laag, en je riskeert ‘dieptepunt’, en de vloer van de auto schuurt over de baan. Te lage rijhoogte en je riskeert ‘uitbodemen’, omdat de vloer van de auto over de baan schuurt, wat je topsnelheid kost. Dit komt omdat het raken van de grond wrijving aan de auto geeft. Als je met een te hoge rijhoogte rijdt, zijn het profiel en het zwaartepunt van de auto hoger, waardoor hij langzamer rijdt op de rechte stukken en minder in staat is om hoge bochtsnelheden te nemen. Het vinden van de juiste balans is de sleutel tot het maximaliseren van je snelheid.

F1 2019 Anniversary Edition en F1 2019 Legends Edition vind je op CDKeys.com.