F1 2019 Set-Up for Glory – Deel 3: Brakes & Tyres

Ben je het zat om die extra pitstop te maken? – Do’s en donuts voor je remmen en banden

Bron: Codemaster Formula 1 Blog

Wil je de vorige delen bekijken? Ga naar deel 1: de MFD hier en deel 2: Aero & Suspension hier.

Je hebt meer dan 1000pk beschikbaar en alle downforce die je nodig hebt om die snelle bochten te omzeilen, maar je zult vroeg of laat moeten stoppen. Remmen en banden zijn essentieel om ervoor te zorgen dat de auto stopt zoals je dat wilt.

Remdruk is hoe snel je kunt gaan van het remmen tot het stoppen van de auto. Dit draait allemaal om de controle van de coureur en hoe soft je kunt zijn op de rempedaal. Remt je te hard met hoge remdruk, dan blokkeert je je remmen, wat slijtage en schade aan de banden veroorzaakt en je niet op tijd voor de bocht stopt. Als je de remdruk verlaagt, blokkeert je auto mogelijk niet, maar heb je onvoldoende kracht en druk op de remmen en stopt de auto ook niet op tijd. Idealiter zou je de juiste balans moeten vinden om je bandenslijtage te verminderen en op tijd voor de bochten te stoppen.

Brake bias is hoe de remdruk wordt uitgeoefend op de voor- en achterremmen. Nogmaals, dit gaat allemaal over het balanceren van stabiliteit met handling en voorspelbaarheid van sturen. Door de voorinstelling van de rem naar voren te zetten, wordt de auto in de remzone gestabiliseerd. Te veel vooringenomenheid aan de voorkant betekent echter dat de achterbanden niet hard genoeg werken om de auto te vertragen. Hierdoor werken de voorbanden harder, waardoor er meer bandenslijtage aan de voorbanden ontstaat en ook veel onderstuur. De ideale balans is waar alle 4 de banden gelijkmatig slijten, goed werken voor de coureur en er tijdens de sessie weinig tot geen blokkades optreden.

TIP: Remmen in een rechte lijn verkleint de kans op blokkering van je banden aanzienlijk en geeft je een kans op een clean-exit uit de bocht.

Banden
De banden zijn het enige onderdeel van de auto dat onder normale omstandigheden in contact komt met het circuit (als het je vleugels zijn, heb je iets verkeerds gedaan). Door ervoor te zorgen dat je het beste uit de banden haalt, kunnen je nieuwe strategische opties voor je openen in de race en krijg je een echte kans om the pushen.

Als ze vuil worden met gras of grind, verlies je de grip, dus wees een beetje voorzichtig, want de band heeft tijd nodig om het vuil eraf te rijden.

Zorg ervoor dat ze niet te heet worden en dat je er niet te veel kracht in zet.

Banden variëren in duurzaamheid en hoe langer ze op een auto zitten, hoe versleten ze worden. Als de banden zo versleten raken dat ze niet meer kunnen rijden en het je uiteindelijk meerdere seconden per ronde kan kosten. Dit wordt ‘de klif’ van de band genoemd en als de band er eenmaal voorbij is, is de band niet meer bruikbaar en wordt het leven erg pijnlijk. Controleer altijd je ‘bandenstatus’ met de MFD terwijl je op de baan bent.

Leren vriendelijk te zijn voor je banden en soepel te zijn op het circuit is van vitaal belang, vooral als je met langere race-afstanden speelt. Er zijn veel dingen die je op de baan kunt doen om het rubber te sparen, zoals:

  • Op de racelijn blijven en vuilere delen van de baan vermijden
  • Wees voorzichtig met de remmen en blokkeer ze niet
  • Glijden en wielspin vermijden. Het ziet er misschien cool en leuk uit, maar het zal je race-resultaat niet helpen
  • Soepele stuurbewegingen. Door meer dan één beweging in te draaien werken de banden extra hard.
  • Kerbs vermijden in races. Je hebt ze nodig in de kwalificatie, maar om die banden te sparen, blijf weg en profiteer later in de race

Met 13 sets banden beschikbaar, is het belangrijk om op het juiste moment op de juiste banden te rijden. Gebruik tijdens de kwalificatie je zachtste band voor maximale prestaties, vooral als je je in het middenveld van auto’s bevindt. Denk tijdens de race na over de duurzaamheid (hoe lang elke set banden meegaat) en vind die racewinnende strategie die je nodig hebt. Het is meer in evenwicht. Kun je hardere, langzamere banden gebruiken, maar maak je dat tijdsverschil goed door 1 stop minder te doen dan je rivalen? Of ga je voor nog 1 stop, laat je de snelste banden lopen en vertrouw je op je aanvallende rijgedrag om iedereen in zicht in te halen?

Een veelvoorkomend probleem dat je in je F1- en F2 -leven kunt tegenkomen, is dat je na je eerste stuurbeweging gewoon niet kunt stoppen met sturen. Je herstelt, probeert in te halen en het resultaat is dat je een donut doet en je fijn afgestemde racemachine voelt als een slechte schaatser. Wat we aanbevelen is in plaats van recht op het gaspedaal te trappen, voorzichtig te herstellen en de snelheid opnieuw op te bouwen. Door de auto te in te sturen, vooral als je op het gras of in het grind terechtkomt, worden de achterbanden warm, waardoor ze grip verliezen. Als je terugkomt op het circuit en aanvalt, gaan de auto’s gewoon spinnen omdat ze geen tijd hebben gehad om af te koelen en weer normaal te worden.

F1 2019 Anniversary Edition en F1 2019 Legends Edition vind je op CDKeys.com.