F1 2019 Set-Up for Glory – Deel 4: Wet Weather Driving

Waarom regent het altijd? – Krijg grip tijdens het rijden bij nat weer

Bron: Codemaster Formula 1 Blog

Rijden in de regen zorgt ervoor dat je auto en de baan zich totaal anders gedragen. Racelijnen die je normaal gesproken in het droge zou nemen om sneller te gaan, worden langzamer, wegdelen en kerbs gaan van vriend naar vijand, en snel maar voorzichtig worden wordt het doel van het spel. Het opzetten van een natte race helpt ook, omdat de auto een heel ander gevoel en setup nodig heeft dan de droge versie van je machine.

Voor sommige coureurs en teams is het een avontuur in het onbekende en een nerveuze tijd om op een racecircuit te staan. Voor anderen is het een enorme kans om een seizoensbepalend resultaat te behalen en ze te lanceren in het klassement van de coureurs en constructeurs. Je hebt misschien geen paraplu nodig in je voorkamer, maar je hebt een andere benadering nodig voor F1 2019 en je raceweekend.

Gebruik tijdens het raceweekend de weerindicator op het werkstation om te voorspellen wat er op de racedag gebeurt en plan je setup met dit verstand. Als het tijdens de race regent, is het de moeite waard om een ​​natte setup te gebruiken voor de kwalificatie en een lagere kwalificatiepositie te accepteren, zodat je extra competitief kunt zijn op zondag, wanneer de punten en de trofeeën worden uitgereikt. Een ander belangrijk onderdeel van rijden bij nat weer is ervoor zorgen dat je op het juiste moment op de juiste banden rijdt. Droge banden op nat wegdek kost je veel tijd, en dat is zelfs als je het circuit overleeft zonder te crashen!

Nat weer banden hebben een loopvlak (of ‘groeven’), die zijn ontworpen om stilstaand water van het baanoppervlak te verwijderen, in tegenstelling tot hun gladde tegenhangers voor droog weer. Te veel stilstaand water op het circuit kan aquaplaning veroorzaken (aquaplaning is wanneer er een laag water kan ontstaan ​​tussen de banden van een voertuig en het wegdek eronder. Op dit punt hebben de banden geen contact en grip op de weg, waardoor een gebrek ontstaat tractie, wat betekent dat de coureur de controle verliest en niet kan sturen, remmen of accelereren, waardoor de baan verandert in een ijsbaan.

De remafstanden zullen langer zijn en het algehele zicht zal slechter zijn, dus wees voorzichtig en voorzichtig bij het rijden in zware remzones. Het gebruik van lagere Fuel Mix- en ERS-modi beperkt ook de kans op wielspin. Probeer een ‘natte’ racelijn te vinden die een goede tractie genereert met een constant tempo.

De normale ideeën voor de setup rond een nat circuit houden in dat je je auto naar een stabielere, voorspelbare manier van rijden moet pushen, waarbij veel tractie de sleutel is. Aero-instellingen moeten ongeveer 2 standen hoger zijn dan je normale droge opstelling, waarbij de focus op de achtervleugels hoger is. Dit verbetert de stabiliteit. Een zachtere ophanging helpt je bij het navigeren door de nu lastiger bochten en de remdruk om lager te zijn, omdat je sneller de banden op nat wegdek blokkeert. Onthouden; tractie is koning!

Bedankt voor het lezen van onze F1 2019-guides, we hopen dat je ze nuttig vond! Wil je de andere guides lezen? Ga naar deel 1: De MFD hier, deel 2: Aero & Suspension hier en deel 3: Brakes & Tyres hier.

F1 2019 Anniversary Edition en F1 2019 Legends Edition vind je op CDKeys.com.