Fanatec ClubSport CSW v2.5 wheel base

Na een behoorlijke tijd een Fanatec CSL Elite wheel base te hebben gebruikt was het tijd om zijn grote broer de ClubSport CSW v2.5 wheelbase te gaan testen en reviewen. Zijn het de extra kosten waard? We gaan er achter komen in deze test en review.

Verpakking
Zoals altijd is de verpakking bij Fanatec zeer goed verzorgd. Producten zitten standaard in een bruine doos met daarin de originele doos van het product. Bij het uitpakken valt meteen op dat de wheel base een stuk minder diep is dan de CSL Elite, maar is hij wel een flink stuk zwaarder. Waar de CSL Elite hoofzakelijk uit kunststof bestaat is de CSW v2.5 bijna volledig opgebouwd van aluminium. Ons oog valt ook op de plexiglas cover waarmee je een mooie inkijk hebt in techniek binnenin de wheel base. De CSW v2.5 wordt geleverd met materialen om hem stevig te kunnen vastschroeven op een simrig. Wil je hem op een bureau of tafel monteren dan zul je de optionele ClubSport-tafelklem moeten bestellen. Schroeven voor montage op een simrig zijn inbegrepen voor het 3-gatenpatroon, voorgemonteerd op de 20 graden hoekadapter.

Montage
Voor de montage op onze Sim-Lab GT1 Evo hebben we de 20 graden hoekadapter verwijderd zodat de wheel base mooi vlak op de stuurkolom gemonteerd kan worden. Drie schroefjes in de onderkant schroeven en de wheel base zit zo vast als een huis. De CSW v2.5 heeft een iets andere hoek dan de CSL Elite. Na wat afstelwerk en het aansluiten van de kabels was de boel klaar voor gebruik.

Gebruik
Tijdens het gebruik van de CSW v2.5 komen we er vrij snel achter dat een vergelijk met de CSL Elite eigenlijk niet helemaal eerlijk is. De CSW v2.5 is voorzien van een nieuw type borstelloze motor en nieuwe elektronica. Ook heeft de v2.5 een dubbele riem aandrijving en 8Nm power in plaats van 6Nm op de CSL Elite. Dat maakt de CSL Elite absoluut geen slechte wheel base, het maakt de CSW v2.5 eerder een wheel base van niveau hoger voor de simracer die iets meer power en precisie wil.

Wij hebben de CSW c2.5 getest met rFactor 2, RaceRoom, F1 2019 en F1 2020. De wheel base maakte in alle games een uitstekende indruk. Er viel absoluut niets te klagen met de overdracht van de force feedback-effecten en met je draaimanoeuvres, integendeel, we waren echt onder de indruk van de prestaties. Het punt wat er bij ons echt bovenuit springt is de power en precisie van de force feedback. Waar de CSL Elite soms wat soft en minder direct aanvoelt laat de CSW v2.5 je veel meer details van het circuit voelen. Om wat voorbeelden te noemen, de v2.5 duwt je echt van de cerbs af en laat je elk hobbeltje of imperfectie op de baan direct voelen. Dingen die bij de CSL Elite zeker wel aanwezig zijn, maar dan in mindere mate.

Met deze power merk je ook wel dat de wheel base het zwaarder heeft en goed gekoeld moet worden, daarom is de wheel base voorzien van twee grote ventilatoren aan de linker- en de achterkant en zit er een groot koellichaam op de motor. Na een lange sessie laat de CSW zich qua koeling wel horen, maar dat is verder niet storend en bovendien is hij heel snel weer afgekoeld.

Conclusie
Onze CSL Elite wheel base, die tot nu toe is gebruikt, is echt een perfect werkende wheel base. Zeker voor de prijs van rond de 350 euro. Ben je echter wat meer die-hard dan een regelmatige racer dan is de ClubSport CSW v2.5 wheel base zeker een aanrader. Vanwege de precisie (DirectSensor-technologie), de supernauwkeurige forcefeedback en de hoogwaardige gebruikte materialen is de prijs van € 549,95 in ieder geval gerechtvaardigd in onze ogen.

De ClubSport CSW v2.5 wheel base is te bestellen via de website van Fanatec voor € 549.95.