rFactor 2 – Het machtige circuit van Spa-Francorchamps

Studio 397 is absoluut verheugd om een van de meest gerespecteerde en geliefde racecircuits in Europa naar rFactor 2 te brengen, het machtige Circuit de Spa-Francorchamps is nu te koop voor de sim!

De Belgische legende, een van de beste circuits van Europa, de thuisbasis van de Belgische Formule 1 Grand Prix en de Total Spa 24 Hours of Spa … eindelijk is er een zeer nauwkeurige en ongelooflijk gedetailleerde versie van het 7.004 km lange Circuit de Spa-Francorchamps beschikbaar te kopen in rFactor 2.

De huidige configuratie van Spa-Francorchamps maakte voor het eerst zijn publieke debuut tijdens het raceseizoen 2007, nadat hij in voorgaande jaren met verschillende versies van de traditionele bustehalte chicane op de ronde eindigde. Eindelijk genoegen nemen met een geschikte configuratie voor een laatste bocht die zeer haaks staat op het snelle en uitdagende karakter van het circuit, is de locatie een grote favoriet gebleven in de hoofden van zowel coureurs als fans.

Bestaande uit enkele van de beste delen van hoeken waar ook ter wereld, waaronder het uitzonderlijke Eau Rouge / Radillon-complex en de angstaanjagende Pouhon (nu Double Gauche genoemd) – bijna elk van de 19 bochten op deze historische locatie zijn op zichzelf al opmerkelijk – dus laten we eens kijken naar enkele belangrijke hoogtepunten, aangezien we zien wat we in petto hebben voor onze rFactor 2-stuurprogramma’s:

La Source
Dit is een van de krapste bochten op de baan, en ondanks zijn relatief eenvoudige karakter misschien wel een van de meest cruciale om goed te komen voor een competitieve rondetijd – als je de stap overslaat bij het verlaten van de bocht, zul je tijd weggeven tot aan misschien wel de showcasehoek van Spa-Francorchamps …

Eau Rouge / Radillon
Eau Rouge en Radillon zijn onmiddellijk herkenbaar over de hele wereld en bieden een van de meest iconische asfaltwegen in de autosport. Snel, uitdagend en gevaarlijk – afhankelijk van de auto en je racelijn kan het zijn dat een coureur gewoon gas moet geven om veilig door het steil oplopende deel van de baan te navigeren, voordat hij de blinde top door Radillon afrondt en de Kemmel afrijdt. Rechtdoor en in het technisch meer uitdagende deel van de ronde.

Les Combes
Hier hebben coureurs een geweldige kans om hun rivalen op een rij te zetten en een spel te maken voor de inhaalactie tijdens het remmen, ofwel langs de binnenkant naar de eerste rechtshandige, of de lange weg rond de buitenkant en een blokpas voor de wissel terug naar links. handgedeelte van deze sectie. Een scherp gevoel op het rempedaal en niet al te enthousiast gas geven, zijn de belangrijkste ingrediënten om op tijd door dit deel van het circuit te komen.

Double Gauche (Pouhon)
Van de hoogste versnelling naar de vierde versnelling, rem in de top bij het betreden van de bocht en balanceer de auto op het gaspedaal voor een soepele overgang door de bocht en vroeg op het vermogen, vertrouwend op de neerwaartse kracht en de banden om de auto stevig in het raceoppervlak te houden – hier je hebt vertrouwen, toewijding en een solide voertuig onder je nodig om de snelheid die nodig is om je door de bocht naar de zeer snelle laatste sector te stuwen, volledig op te graven.

Les Fagnes
Nog een inhaalmogelijkheid, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant, de Venen is een van die bochten die zo vaak voorkomen op het circuit van Spa-Francorchamps – snel, delicaat en waarbij de coureur op de pedalen moet dansen om de juiste balans tussen snelheid te vinden. en het houden van de wagen stabiel. Een fantastische plek om een raceauto in actie te zien.

Blanchimont
Vrijwel plat in de laatste sector (85% van de ronde wordt op vol gas doorgebracht in een Grand Prix-auto), de coureurs hebben te maken met de angstaanjagende Blanchimont-bocht – waarschijnlijk vol gas, afhankelijk van de setup, de staat van het circuit en de racelijn, maar het is heel gemakkelijk om een fout te maken en rondetijd te verliezen, of erger nog, een mogelijk ongeval te krijgen dat de race eindigt als je te gretig wordt met de stoepranden bij het verlaten van de bocht.

Bus Stop
Het laatste deel van de ronde is de opnieuw geprofileerde Bus Stop chicane. Ondanks zijn aard als een ietwat lastige bocht in vergelijking met de rest van de ronde, heeft de bushalte op zichzelf een beetje een fanbase gekregen en biedt het opnieuw een echt solide kans om een langzamere rivaal in te halen. Net als bij de rest van de ronde op Spa-Francorchamps, moet u dit verkeerd doen en de prijs van uw fout zal aanzienlijk zijn, dus zullen coureurs die dunne lijn tussen voorzichtigheid en toewijding moeten bewandelen.

Terwijl we doorgaan met het ontwikkelen en verbeteren van rFactor 2, zijn we er ongelooflijk op gebrand om zoveel mogelijk van de belangrijkste racelocaties van de wereld naar de simulatie te brengen, en als grote fans van langeafstandsraces is het Circuit de Spa-Francorchamps er één geweest. van die ‘must-have’-nummers die we in de titel wilden zien. Terug op de basis hebben we er absoluut van genoten om deze uitzonderlijke locatie tot leven te brengen tijdens het ontwikkelingsproces, en we hopen dat je er net zo van geniet om erop te racen!

Terwijl we doorgaan met het ontwikkelen en verbeteren van rFactor 2, zijn we er ongelooflijk op gebrand om zoveel mogelijk van de belangrijkste racelocaties van de wereld naar de simulatie te brengen, en als grote fans van langeafstandsraces is het Circuit de Spa-Francorchamps er één geweest. van die ‘must-have’-nummers die we in de titel wilden zien. Terug op de basis hebben we er absoluut van genoten om deze uitzonderlijke locatie tot leven te brengen tijdens het ontwikkelingsproces, en we hopen dat je er net zo van geniet om erop te racen!