rFactor 2 – Roadmap Update Januari 2020

Nieuwe gebruikersinterface

Veel mensen hebben de nieuwe gebruikersinterface uitgeprobeerd en feedback gegeven. We hebben deze informatie verzameld en plannen volgende week een nieuwe ‘openbare bèta’-update.

We hebben de manier waarop serie-, baan- en autoselectie werken in het hoofdmenu gewijzigd, waardoor je terugkomt naar waar je vandaan kwam in plaats van altijd naar het speciale racemenu te gaan. Over dat racemenu gesproken, niemand vond de manier waarop we de favoriete servers laadden telkens je dat menu binnenkwam, dus dat gebeurt nu maar één keer (en geeft je de mogelijkheid om later handmatig te vernieuwen). Uiteindelijk zullen we het hele laden asynchroon maken, zodat u er nooit op hoeft te wachten.

We hebben de replay-schuifregelaar versleepbaar gemaakt voor replays, zodat je snel die scène kunt vinden waarnaar je op zoek was. Een paar problemen die verhinderden dat de client componenten kon downloaden van een server waarop ze werden gehost, zijn verholpen en ze worden nu correct gedownload en opnieuw geïnstalleerd terwijl ze u de voortgang tonen. De slijtage van de remmen en de bandentemperaturen in de garage nadat u met uw auto op koers bent geweest, zijn terug, wat u zou moeten helpen bij het analyseren van uw setup. Een probleem waarbij je na een diskwalificatie weer kon beginnen met autorijden, was opgelost. Het intermitterende probleem waarbij de tempo-auto niet correct laadde, werd ook aangepakt. Tyre flex wordt nu opnieuw correct toegepast op het visuele model.

Niet gerelateerd aan de gebruikersinterface, hebben we de join-lag gecorrigeerd die per ongeluk naar binnen glipte na een aantal interne factoren.

We hebben ook een spannende regisseurmodus in de maak. Neem onze uitzendhulpmiddelen van rFactor 2 en laat u de uitzending-overlay gemakkelijk streamen en beheren. Dat betekent ook dat we een configureerbare, aanpasbare overlay gaan verzenden. Meer nieuws daarover in onze volgende roadmap.

Terugkijkend op Sim Formula 2020

Bedankt aan iedereen die het evenement heeft bezocht of de races live heeft gestreamd. Het MECC in Maastricht was de perfecte locatie en de samenwerking met InterClassics zorgde voor veel eye candy, waarbij de stad veel mogelijkheden bood voor een geweldig avondje uit tussen de vier dagen. Over het algemeen was het evenement een groot succes, met zowel de esports-conventie als de studentenworkshop die veel aandacht trok voordat het grote publiek in het weekend Sim Formula en InterClassics raakte. De tentoonstellingsruimte waar veel verschillende hardware kon worden getest, zag rigs in constant gebruik en ik denk dat veel bezoekers kennis hebben gemaakt met de diepte en ervaring van simracing waar we allemaal aan gewend zijn geraakt. Op de hotlap-wedstrijd van zaterdag in het hoofdauditorium werden mensen hard aan het pushen op het virtuele circuit van Maastricht. De drie races op zondag bekroonden Risto Kappet tot de algemene winnaar en versloegen de vier andere finalisten voor de eerste plek op het podium.

Assisterende aspirant-spelontwikkelaars!

Naast het blijven verbeteren van rFactor 2, is tijd maken voor jonge aspirant-spelontwikkelaars iets dat we hier waarderen bij Studio 397. Leden van ons VK-team zijn uitgenodigd voor een studentenevenement op Warrington & Vale Royal College om ondersteuning te bieden en advies aan studenten die hun spelontwikkelingsreis beginnen. Vóór het evenement nemen studenten deel aan een game-jam van een week waarin ze het beste game-idee moeten produceren en pitchen voor klanten uit de industrie. Het geproduceerde werk zal deelnemen aan een wedstrijd en beoordeeld worden door industriële gasten, waaronder een van onze eigen artiesten, Joel Pattie.

Het evenement begint op maandag 3 februari en loopt tot en met vrijdag 7 februari. Studenten worden onderverdeeld in teams van 4/5 leden en moeten een goed voorbeeld geven van hun ideeëngeneratie. Taken omvatten het creëren van een Game Design Document, Level Planning en 3D-omgevingen die een niveau in hun spel vertegenwoordigen, waarbij elke gast uit de branche ondersteuning en assistentie biedt om de leerlingen te helpen begrijpen hoe de branche werkt. Studio 397 levert 5 exemplaren van rFactor 2 aan het team met het beste gestemde spelidee!

GT3 BOP-update!

In de afgelopen maand hebben we gewerkt aan het bijwerken van onze GT3-auto’s om de prestaties zo goed mogelijk te houden. Onze hardcore testrijders hebben veel ronden afgelegd om over de hele linie voor meer gelijkwaardige prestaties te zorgen, variërend van kwalificatietempo tot prestaties over een volle brandstofstint. Dat heeft geleid tot de volgende aanpassingen voor de auto’s:

  • Radical RXC GT3: -30kg gewichtstraf
  • BMW M6 GT3: -30kg gewichtstraf
  • McLaren 650S GT3: -5kg gewichtstraf.
  • Audi R8 LMS GT3 2018: + 5 kg gewichtstraf.
  • Porsche 991 GT3-R: -1,5% motorkoppel / vermogen.
  • Bentley Continental GT3: + 10 kg gewichtstraf, -2% motorkoppel / vermogen.
  • Callaway C7 GT3-R: -2,5% motorkoppel / vermogen
  • Aston Martin Vantage GT3: + 15kg gewichtstraf

Ongewijzigd zijn de McLaren 720s GT3, Audi R8 LMS GT3 2019 en Mercedes AMG GT3. Verwacht dat deze updates later vanavond binnenkomen.

Tracks

Het milieukunstteam is hersteld van de werklast van vorig jaar en heeft zich beziggehouden met het verbeteren van onze generieke kernactiva en met het werken aan enkele nieuwe projecten die we de komende maanden met u kunnen delen. Dat gezegd hebbende, we hebben deze maand wel een paar updates met je te delen. We hebben een volledige update voor de nieuwste technologie voor het Formule E-circuit van Monaco die veel upgrades ten opzichte van de huidige releaseversie bevat. Daarnaast hebben we enkele kleine aanpassingen aangebracht in Le Mans om enkele veel voorkomende klachten aan te pakken.

Competitie

We zijn ervan overtuigd dat 2020 een opwindend jaar zal worden, zowel voor ons in de Studio, maar nog belangrijker voor simracers (uiteraard zullen rFactor 2-stuurprogramma’s meer plezier hebben, en ja dat kun je als bumpersticker gebruiken). In de roadmap van december hebben we een glimp van de toekomst onthuld door 4 grote speciale endurance-evenementen aan te kondigen, dus laten we daar nu wat meer over vertellen. De eerste drie zijn de Sebring 12 uur, de Nordschleife 24 uur en de rF24 Le Mans race. De vierde wordt later dit jaar bekendgemaakt. Deze races zijn gedeeltelijk gebaseerd op uitnodigingen en hebben kwalificatieroutes voor iedereen.

Dat is niet alles. Over ongeveer een maand zullen onze nieuwe rF2 GT Pro Series en rF2 GT Challenge Series van start gaan. Ons eerste Pro Series-seizoen duurt drie maanden en wordt afgehandeld op uitnodiging en een hotlap-kwalificatie. Na dit seizoen zullen er mensen uit de Challenge-serie komen om te strijden om het prijzengeld in het 2e seizoen van de GT Pro-serie. De Challenge-serie is vloeiend en kan uit meerdere splits bestaan, waardoor iedereen de kans krijgt om door de gelederen te klimmen, dus maak je geen zorgen als je geen hotlapper bent, je hebt de kans om je racevliegtuigen te bewijzen en snel naar de top te gaan tier!

De GT Pro Series wordt live uitgezonden en de top split in de GT Challenge Series wordt ook uitgezonden. Uitnodigingen worden de komende week verzonden en de kwalificatie begint over twee weken. Op basis van de resultaten daar zullen het Pro Series Grid en de Challenge Grids worden bepaald. Kijk binnenkort uit voor onze aankondiging en meer details!