rFactor 2 – Roadmap Update Januari 2021


Roadmap Day!

Hallo lieve sim racers! Die tijd van de maand is weer aangebroken, waar we onze collectieve koppen bij elkaar steken (sociaal natuurlijk natuurlijk) en kijken hoe we een nette samenvatting van de afgelopen maand samenstellen, terwijl we onze virtuele blik verder weg werpen om wat inzicht te delen in de onmiddellijke toekomst van onze simulatie en de verdere werking achter de schermen.

Ongelooflijk, we hebben de eerste maand van 2021 al zo goed als klaar, we hebben de feestelijke decoraties in dozen gedaan en opgeborgen, onze gevarieerde regimes begonnen om die extra kilo’s die we tijdens de vakantie hadden verworven te verliezen en begonnen over het algemeen weer in de gang van het normale leven te komen. (nou ja, zo normaal als mogelijk is in het huidige klimaat) na de vrolijkheid van december.

Hier bij Studio 397 hebben we een ongelooflijk drukke maand gehad met rFactor 2, waarvan sommige dingen goed gingen, andere iets minder …

Build Updates

Laten we deze helemaal aan het begin van de Roadmap uit de weg ruimen. Begin januari hebben we een nieuwe build van rFactor 2 uitgebracht voor de publieke tak van de simulatie (6098993), met een aantal fixes en een paar mooie verbeteringen waarvan we hoopten dat ze de simulatie vooruit zouden helpen, en die als basis zouden dienen voor verdere ontwikkeling in januari. Ondanks onze beste bedoelingen werd het al snel duidelijk dat er een aantal onvoorziene problemen waren geslopen met de update, en de volgende dagen zouden een aantal rapporten van de gemeenschap genereren over delen van de build die onze aandacht vereisten.

Om deze problemen op te lossen en de nieuwe release weer op het goede spoor te zetten, werd het ons al snel duidelijk dat ondanks de implementatie van vervolg-hotfixes, de fundamentele problemen die in de laatste build werden ontdekt, significant genoeg zouden zijn om terug te draaien naar een eerdere versie van de sim, waardoor we meer tijd kunnen nemen om te onderzoeken en te begrijpen wat we moeten doen om de build te verbeteren en te stabiliseren. De beslissing om terug te gaan naar een eerdere versie, met een paar kleinere updates inbegrepen, was uiteindelijk gemakkelijk te maken om ervoor te zorgen dat al onze spelers een stabiele basis genoten om rFactor 2 te spelen – maar dit is natuurlijk zeker niet een situatie die we graag zien in onze simulatie, en iets waar we hard aan werken om ervoor te zorgen dat een soortgelijke situatie zich in de toekomst niet meer voordoet.

Mitigatieplannen – toekomstige builds

Met de lessen die we hebben geleerd van de build-update die dat snel niet was, hebben we onze processen hier in de Studio verdubbeld in een poging om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen. Softwareontwikkeling is natuurlijk een diepe en complexe activiteit die vaak het onverwachte oproept, en we denken dat we ruimte hebben om onze interne processen verder te versterken om het risico te verkleinen dat soortgelijke scenario’s zich voordoen in toekomstige updates – in combinatie met een vereenvoudigde en gestroomlijnde methode van probleemrapportage (daarover later in de roadmap meer), verwachten we dat de maatregelen die nu worden genomen gunstig zullen zijn voor de ontwikkeling van rFactor 2 op lange termijn.

Van deze veranderingen, waarvan er vele verband houden met interne processen, zal een van de meest visuele veranderingen voor het publiek verband houden met de manier waarop we updates in de toekomst vrijgeven. Wanneer een nieuwe build is gemaakt en getest door het interne bètatestteam, zullen we een “openbare bèta” -tak van rFactor 2 uitbrengen die gebruikers kunnen activeren. De openbare bèta bevat alle voorgestelde wijzigingen en verbeteringen en loopt een week tot een maand voordat deze wordt overgedragen naar de stabiele openbare versie – ervan uitgaande dat er geen grote problemen worden gedetecteerd. Met dit nieuwe proces hebben onze spelers de keuze om bij de hoofdversie van rFactor 2 te blijven, of ervoor te kiezen om de nieuwe updates vroeg uit te proberen – wat ons de mogelijkheid geeft om de staat van de branche te volgen tegen een groter deel van onze spelersbasis, en ervoor zorgen dat we geen onverwachte problemen tegenkomen die tijdens interne tests niet naar voren kwamen. Het nieuwe proces zal worden toegepast voor onze volgende build-update in februari, en complimenteert het verbeterde bugrapportagemechanisme dat we volgende maand willen lanceren, waarvan er iets later in de Roadmap meer zal worden uitgelegd …

Bugfixing – nu en in de toekomst

Ons plan voor de nabije toekomst is om aanzienlijke ontwikkelingstijd te besteden aan het aanpakken van de meest urgente bugs / functies op basis van de feedback van de community en onze interne tests. We hebben de laatste tijd veel tijd besteed aan het controleren van de status van onze huidige achterstand in codering en het graven van de verschillende communicatieplatforms die we hosten om er zeker van te zijn dat we de overgrote meerderheid van de problemen hebben opgelost die door onze gemeenschap zijn gemeld hier bij rFactor 2. Veel van deze problemen hebben we intern opnieuw kunnen creëren en aan het ontwikkelingsteam doorgegeven om te onderzoeken, en sommigen van jullie hebben al directe communicatie van het team ontvangen om meer inzicht te geven in problemen waarvoor we nodig hebben aanvullende informatie om precies te begrijpen wat u heeft meegemaakt, zodat we de problemen nader kunnen bekijken en de relevante maatregelen kunnen nemen om de juiste oplossingen uit te werken.

Zoals u zich kunt voorstellen, heeft het identificeren van en werken aan bepaalde problemen vaak een zekere mate van kruisbestuiving met andere aspecten van de software, dus het is niet alleen een kwestie van ‘repareren’ en verder gaan, maar meer een proces van kijken naar de individuele kwestie met betrekking tot de bredere impact van de algehele ontwikkeling van rFactor 2. Dat gezegd hebbende, met het oog op het openen van een transparantere relatie met onze gemeenschap en om jullie allemaal een beter inzicht te geven in de innerlijke werking van de activiteit hier bij Studio 397 hebben we in deze Roadmap een selectie gemaakt van enkele belangrijke kwesties / ontwikkelingen waaraan we in de nabije toekomst bijzondere aandacht besteden:

– Breng de overlay van stuur- en pedaalingangen terug in de replay-viewer.

– Onze opties voor anti-aliasing repareren en documenteren.

– Het terugbrengen en verbeteren van de bestuurderslabels boven auto’s.

– Fix gebroken muiskliktoewijzing in UI-besturingselementen.

– Beoordeel en verbeter de prestaties van het gedrag van de showroom.

– Onderzoek en repareer mogelijke crashes met een wit scherm met betrekking tot controllertoewijzingen.

– Code toevoegen om gebruikers te informeren over uitgeschakelde Steam-overlay gerelateerd aan het uiterlijk van het winkelwagentje in het Competitiesysteem. Permanente oplossing voor beschadigde carrosserieën in multiplayer. Bekijk en corrigeer showroom-upgrades die geen probleem vertonen.

– Bekijk en verbeter de overgang van dag naar nacht. Kijk naar het gedrag en de prestaties van de gebruikersinterface.

Bugfixing – Nieuw rapportageproces en overzicht

Hoewel de bovenstaande lijst is samengesteld met de bedoeling om onze gemeenschap enkele van de belangrijkste gebieden te laten zien die we momenteel onderzoeken, waren we ook van mening dat het nuttig zou zijn om onze gebruikers een meer permanent beoordelingsinstrument aan te bieden, zodat ze deze kunnen beoordelen wanneer ze maar willen. weinig inzicht in de status van onze ontwikkeling. Een eenvoudig te lezen front-end-dashboard, samen met een meer gestroomlijnde en praktische rapportageprocedure, is iets waarvan we denken dat het een lange weg zal helpen om zowel de studio als de gemeenschap te helpen begrijpen waar de meest urgente problemen op een bepaald moment binnen de software bestaan. .

Bugrapportage – Op dit moment is het enigszins duidelijk geworden dat rapporten van de gemeenschap over bestaande problemen op veel en gevarieerde plaatsen op internet kunnen binnenkomen, en vaak zonder de nodige informatie om ons te helpen het probleem in de studio te begrijpen en te reproduceren. Dit vormt niet alleen het potentiële gevaar dat belangrijke rapporten door het team worden gemist, maar het is onvermijdelijk dat als we niet over de informatie beschikken die nodig is om het probleem correct weer te geven, er vertragingen optreden bij het verhelpen van het probleem en er kostbare ontwikkelingstijd verloren gaat. verschillende scenario’s uitproberen zonder garantie op een waardevol resultaat.

Als zodanig hebben we besloten om een speciaal bugrapportageformulier vrij te geven binnen de Studio-397-forumsoftware dat gebruikers door de vereiste stappen leidt die moeten worden voltooid om een bugrapport te maken, het rapport opsplitst in verschillende categorieën en de gebruiker kanaliseren om te verstrekken de informatie die we nodig hebben om naar aanleiding van het rapport te handelen – dit zou een zeer krachtig instrument moeten blijken te zijn om het ontwikkelingsproces te ondersteunen.

Bugbeoordeling – Daarnaast zijn we van plan om een openbaar dashboardweergave te ontwikkelen waarmee onze gemeenschap kan zien welke bugs aan het rapportagesysteem zijn toegevoegd, en een brede kijk op de status van het rapport – ontwikkeld met de bedoeling om een gemakkelijke- om de basisreferentie voor geïnteresseerde mensen te begrijpen om te zien wat er in ons systeem staat voor evaluatie en actie, en in het algemeen in welke ontwikkelingsstatus elk specifiek probleem zich bevindt. We zijn nog aan het kijken hoe dit er in werkelijkheid uitziet en werkt, maar we hopen in de loop van de komende weken iets samen te stellen.

Competitiesysteem – Blog volgende week

In januari zijn ook onze nieuwe, wekelijkse, Competition System Development Blog-berichten hier bij Studio 397 gelanceerd, waar we inzichten en updates bieden over de voortdurende ontwikkeling van onze nieuwste rFactor 2-functie, en waar we onze community de kans geven om hun eigen vragen over het systeem voor beantwoording door de Studio. We hebben al drie afzonderlijke blogs gepost over het nieuwe Competitiesysteem (Blog 1 / Blog 2 / Blog 3), maar omdat we de afgelopen dagen een beetje aan de drukke kant zijn geweest, hebben we ervoor gekozen om de vierde blog te verplaatsen. post meer dan een week, met een geplande releasedatum van woensdag 4 januari. We zijn nog steeds vragen van de community aan het loggen, dus als je iets dringend wilt stellen, voel je dan vrij om het in het commentaargedeelte van DEZE THREAD te plaatsen en we zullen ons best doen om het te beantwoorden in de volgende of komende blogposts .

Competitiesysteem – Ontwikkeling

Wat betreft ons Competitiesysteem: we zijn verheugd te zien dat veel van onze spelers deelnemen aan de dagelijkse races en plezier beleven aan het racen in rFactor 2 tegen andere coureurs – precies waarom we het systeem in de eerste plaats hebben ontwikkeld! Hoewel we tot nu toe erg in een bètafase zitten met de CS, denk ik dat het redelijk is om te zeggen dat we best tevreden zijn met de voortgang, en dat de verbeteringen die aan het systeem zijn aangebracht sinds we eind 2020 zijn gelanceerd, de meeste zijn goed ontvangen en hebben de ervaring van de eindgebruiker geleidelijk verbeterd. Maak je geen zorgen, dit zijn slechts het topje van de ijsberg voor het Competitiesysteem, met nog veel meer aanpassingen, wijzigingen, functies en diepteset die toegevoegd zullen worden naarmate we door de ontwikkelingsfase vorderen.

Een neveneffect van het runnen van zoveel races met het Competitiesysteem waren de nogal visueel indrukwekkende maar ongelooflijk irritante ‘laserstraal’-auto’s – waarbij een grafische storing op sommige voertuigen de carrosserieën zou doen ontploffen en veel van het visuele vastgoed van de speler in beslag zou nemen. – deelname aan races een beetje uitdagender maken. Het was moeilijk om deze bug op te sporen en op te lossen, maar na veel onderzoek zijn we er eindelijk in geslaagd het probleem op te lossen en hebben we een hotfix-update geïmplementeerd om het probleem tijdelijk te verhelpen. Sinds die hotfix hebben we een meer permanente oplossing voor het probleem gevonden, en we zullen die fix opnemen in de volgende aankomende update van de sim. Het blijkt dat deze bug nu al meer dan twee jaar in de codebase zit, dus we zijn blij dat hij nu weg is!

Wat het systeem zelf betreft, hebben we tot nu toe een mooie mix van gratis en betaalde content samengesteld waar onze coureurs van kunnen genieten, waarbij spelers de mogelijkheid hebben om te racen in zulke gevarieerde machines als de LMP3-, GTE-, GT4-, Cup- en Tatuus-formulewagens. . Voor mezelf persoonlijk gesproken, dit heeft mijn ogen geopend voor een aantal interessante combinaties die ik nog niet volledig heb onderzocht, en ik denk dat het redelijk is om te zeggen dat de verscheidenheid aan inhoud die tot nu toe is gebruikt populair is gebleken bij onze actieve racers – met meer volgen in de komende weken en maanden!

Formula E 2021 en Attack Zones

In januari zou nog een stukje premium content aan rFactor 2 worden toegevoegd met de introductie van de 2021 ABB Formula E FIA World Championship DLC – waarmee het allernieuwste en beste uit de wereld van de Formule E opnieuw wordt teruggebracht naar rFactor 2. In plaats van “slechts” een nieuw seizoenspakket DLC, zou deze nieuwe release om een aantal zeer goede redenen speciaal blijken te zijn. Vanuit het oogpunt van prestaties vertoont de auto uit 2021 gloednieuwe en gereviseerde fysica en bandgedrag, waardoor een heel ander rijgedrag ontstaat dan de manier waarop de auto’s zich gedragen op het circuit, wat een verbetering is van wat al een zeer fijne race-ervaring was.

Wat de visuele kant betreft, is een ander nieuw element in deze DLC dat we met trots voor het eerst in rFactor 2 introduceren, de toevoeging van Attack Zone – een uniek voor Formule E strategisch element van racen waarbij een coureur door een speciale aanval moet navigeren Zonepoort tijdens de race, om een extra boost te activeren voor 35 kW vermogen – voor een beperkte periode. De Attack Zone is toegevoegd aan onze vier bestaande Formule E-circuits en wordt weergegeven door een afbeelding op het circuit die oplicht tijdens activering; en natuurlijk de LED Halo-verlichting die blauw knippert wanneer een bestuurder de extra powerboost in zijn auto heeft geactiveerd.

Dit is een interessant en uniek strategisch element van racen binnen onze Formule E-content, en iets dat een heel opwindend nieuw onderdeel toevoegt aan onze toch al zeer vermakelijke auto’s om in te rijden en te racen.

Als extra bonus hebben we het 2021-pakket toegevoegd aan het bestaande 2020 Formula E-winkelitem, wat betekent dat iedereen die al eigenaar is van de 2020-auto’s deze inhoud gratis krijgt, en alle spelers die het 2021-pakket kopen, krijgen ook de auto’s, teams en coureurs van het seizoen 2020 inbegrepen in hun download!

Formula E 2021 | Meer info: Click Hier

Formula E 2021 | Steam Store: Click Hier

Track Updates – Indianapolis PBR

Februari wordt de maand waarin we iets uitbrengen dat al geruime tijd op het verlanglijstje van onze community staat – de langverwachte PBR-update van ons fantastische circuit van Indianapolis Motor Speedway! Ja, een van de oudere maar nog steeds prachtige tracks in rFactor 2 zal in februari een nieuw leven krijgen dankzij het uitstekende werk van ons trackteam hier bij Studio 397, met de nieuwste grafische ontwikkelingen op het gebied van PBR. worden toegepast op Indianapolis Motor Speedway en de verschillende configuraties in de simulatie. Ja, weg is de originele versie uit 2013 die moet worden bijgewerkt naar 2020-normen – inclusief de moderne baanlay-out!

Een nieuw likje PBR-magie, een groothandel-asset-update, enkele AI-tweaks en een nieuwe variant – het wordt geweldig en het wordt begin februari gratis uitgebracht!

Terugkijkend op januari

Normaal beginnen we deze Roadmap-berichten met een terugblik op de afgelopen maand, en gaan dan verder met toekomstige zaken – maar aangezien we een aantal behoorlijk dringende dingen te bespreken hadden over de nabije toekomst, hebben we besloten om het een beetje te veranderen en plaats het naar achteren gerichte element van de routekaart naar de onderkant van de paal. Updates en rollbacks terzijde, waarover we het helemaal bovenaan dit artikel hadden, welke andere rF2-gerelateerde dingen zijn er gebeurd in de openingsdagen van 2021?

GTE Updates

Opwarming van het thema van het updaten van inhoud, januari 2021 zou een mooie nieuwe reeks tweaks zien die worden toegepast op onze bestaande GTE-klasse van auto’s binnen de simulatie. Bestaande uit modellen van Ferrari, Aston Martin, BMW, Chevrolet en Porsche, bracht de nieuwbouw die op 6 januari werd geïmplementeerd een aantal kleine maar belangrijke verbeteringen aan onze GT-machines met gesloten top teweeg. Aanpassingen aan de balans van prestatieparameters rond gewicht en vermogen, plus een belangrijke oplossing voor een aantal aerodynamische drop-off-problemen die we hadden ondervonden in de nabijheid van andere auto’s waren slechts de hoofdpunten, plus natuurlijk de introductie van deze voertuigen in ons Competitiesysteem – wat zorgt voor een aantal zeer mooie en hechte races binnen onze gemeenschap!

rFactor 2 | Steam Store: Click Hier

In termen van competities, zou ten tijde van onze Formule E 2021-release in januari ook de gloednieuwe Formula E Accelerate Esport-serie worden gelanceerd – het officiële Formula E esport-kampioenschap dat een indrukwekkende verzameling grote namen uit de virtuele wereld samenbrengt. wereld over een kampioenschap van zes ronden met onze nieuwe Formule E-auto’s. Regerend F1 Esports-wereldkampioen Jarno Opmeer, 2017 Vega E-Race-kampioen Bono Huis en rFactor 2-ster en ’s werelds snelste gamer-finalist Erhan Jajovski zijn slechts enkele van de grote namen die vechten om hun deel van de prijzenpot van 100.000 euro (en een test in een echte Formule E-auto!) dit seizoen, en als de openingsronde in New York iets is om voorbij te gaan – lijkt de serie voor fantastische actie te zorgen.

Formula E Accelerate | Zie alle actie: Click Hier

Sim Formula Europe 2021

Als een Esport-serie begint, is een andere voltooid. In januari zou de 2021 Sim Formula Heusinkveld Peregrine-wedstrijden op rFactor 2 worden afgesloten, die enkele van de beste rFactor 2-coureurs samenbracht via een kwalificatieproces om tegen elkaar te racen op het Zandvoort Grand Prix Circuit in de nu legendarische McLaren Ford MP4/8.

Hoewel de hoofdserie de kijkers thuis erg vermaakte, organiseerden we een paar dagen voor de finale ook onze Heusinveld Peregrine-wedstrijd voor coureurs die zich kwalificeerden via een hotlap-competitie. De Heusinkveld Peregrine-race op het recentelijk vernieuwde Maastricht Street Circuit leverde een fantastisch evenement van begin tot eind op, waarbij de Heusinkveld Peregrine-race op het recentelijk vernieuwde Maastricht Street Circuit van start tot finish het circuit betrad in Audi R8 LMS GT3-auto’s in speciale livrei, versierd met door de gemeenschap gemaakte livrei-ontwerpen in het thema van de Peregrine Falcon. rijvaardigheid van de racers, en de geweldige artistieke talenten van onze sim racing livrei-schildergemeenschap.

Weer een geweldige wedstrijd, en een om naar uit te kijken voor volgend seizoen.

Sim Formula Europe | Zie alle actie: Click Hier

So that’s it for another month ladies and gentlemen – plenty happening and plenty still to come. Thank you once again for taking the time out of your day to read this latest roadmap post, stay safe, stay healthy and see you all out on the virtual racetracks of the world!