BavarianSimTec Omega Pro Stuurwiel
Dat ze in het zuiden van Duitsland een passie hebben voor motorsport is voor de meeste mensen geen verassing. Met grote autofabrikanten als Audi, BMW, Mercedes en Porsche in de buurt stoomt er bij menig inwoner eerder motorolie dan bloed door de aderen. Ook van digitaal racen hebben ze in het zuiden van Duitsland verstand, zo heeft simracegigant Fanatec ook het hoofdkantoor in de Beierse deelstaat. Deze deelstaat mag tegenwoordig nog een naam op het lijstje zetten, namelijk BavarianSimTec.
BavarianSimTec is een klein bedrijf welke over de afgelopen maanden flink aan het groeien is geweest. Oprichter Kolja, een enthousiaste simracer, was in zijn studententijd al bezig met het zelf bouwen van stuurtjes vanuit zijn 3D printer. Waar het allemaal mee begon was een zelfbouw stuur gebaseerd op het Formule 1 stuurwiel van het team van Mercedes. Echter was hij niet helemaal tevreden met de kwaliteit en begon hij met verbeteren, verbeteren en verbeteren. Zo ontstond de fundering voor de Omega stuurwielen welke de basis vormen van de huidige productlijn. Na het overtuigen van zijn vader zijn ze met z’n tweeën BavarianSimTec gestart om zo de stuurwielen aan een groot publiek aan te kunnen bieden.
Wij hebben van BavarianSimTec de mogelijkheid gekregen om het vlaggenschip, de Omega Pro, te reviewen. Een mogelijkheid die wij zeker niet aan ons voorbij konden laten gaan. Via de configurator op de website konden wij zelf ons stuur volledig samenstellen waarna deze onze kant op werd gestuurd. De custom Omega Pro inclusief shifters, pull paddles, dual clutch en de speciaal aangepaste Invicta Quick release heeft een prijskaartje van €2.331,49 exclusief verzendkosten.

Verpakking & Inhoud
Na het doorgeven van onze configuratie heeft het even geduurd voordat ons stuur gebouwd was. Nadat deze klaar was heeft deze er ongeveer drie dagen over gedaan om bij ons aan de deur afgeleverd te worden. De daadwerkelijke levertijd na het bestellen van een Omega Pro stuur is per geval verschillend. Afhankelijk van de voorraad, het aantal bestellingen en de gekozen samenstelling kan de levering verschillen van een paar dagen tot een paar weken. Gelukkig heeft BavarianSimTec een zeer actief discord kanaal waarin de heren onder anderen alle vragen omtrent bestellingen en actuele levertijden beantwoorden.
Van de bezorger krijgen wij een bruine doos aangereikt waar in het zwart branding van BavarianSimTec op geprint staat. Wanneer wij deze doos openmaken treffen wij de echte productdoos van het Omega Pro stuurwiel aan. Het is een stevige, minimalistische doos met een matzwarte kleur waarbij er alleen op het deksel in het wit het logo van BavarianSimTec is aangebracht. Ondanks het simpele uiterlijk merken wij al snel dat het wel een hoogwaardige doos is, nadat wij de zegel doorsnijden blijft de doos nog netjes dicht zitten. De flap aan de voorkant van de doos is namelijk voorzien van een verborgen magneet die er voor zorgt dat deze niet zomaar open gaat.

Wanneer wij aan de flap aan de voorkant van de doos trekken kunnen wij het deksel van de doos openvouwen en treffen wij een plaat van zeer compact schuim aan. Wij verwijderen deze plaat en treffen meteen het kroonjuweel van de inhoud aan, namelijk het prachtige stuurwiel zelf. Verder is er niks zichtbaar behalve een klein deksel gemaakt van het zelfde stevige schuim als de rest van de inlay waar “ΩPRO” uit gefreesd is. Aan de zijkanten van dit deksel zitten uitsneden waar wij met de vingers in kunnen om het deksel te verwijderen. Hiermee ontbloten wij een tweede laag waarin wij drie inbussleutels aantreffen en een aantal lege uitsneden waarin normaliter de montagering voor de Quick Release(QR) zit en de benodigde schroeven. De reden dat deze bij ons leeg is, is omdat wij voor de optie hebben gekozen waarbij BavarianSimTec een productspecifieke Asetek QR monteert. Hier komen wij later in de review op terug.
Wij zien dat de uitsneden voor de vingers nog verder naar beneden gaan waarna wij de laag met de QR materialen ook kunnen verwijderen. Hieronder treffen wij een tray aan waarin wij maar liefst acht extra magneten aantreffen waarbij er vier voor de schakelmodules gebruikt kunnen worden en vier voor de pull paddles. In het midden van deze tray vinden wij ook nog twee afstelplaatjes voor de schakelpaddles. Ook deze laag is wederom te verwijderen waarna wij een kleine kamer aantreffen, hierin vinden wij een zakje met vier kleine schroefjes die gebruikt kunnen worden op de schakelpaddles wanneer wij de extra afstelplaatjes gebruiken. Ook bevind zich hier een krulkabel voor het aansluiten van het stuur op de PC.







Het Omega Pro Stuurwiel
Het Omega Pro stuurwiel van BavarianSimTec is een formule stuur in hart en nieren. Dit 300mm brede stuur heeft, zoals wij al even hebben laten vallen, duidelijk het Formule 1 Mercedes stuur als inspiratiebron gehad voor de basis. Het basisframe van de Omega Pro is vervaardigd uit één blok aluminium welke volledig uit is gefreesd en afgewerkt is met een zwarte anodisatielaag voor een nette look en bescherming. De voorkant van het stuur is afgewerkt met een afdekplaat welke volledig gemaakt is van forged carbon welke het stuur een iets rauwer uiterlijk geven. Het geheel kan vastgepakt worden aan de handvatten welke van een stevig, maar zacht op de aanraking, siliconen rubber materiaal zijn gemaakt.

Voorzijde
De voorkant van het Omega Pro stuurwiel is op zijn minst imposant te noemen met de hoeveelheid aan prachtig verpakte inputmogelijkheden die je op het eerste gezicht tegemoet komen. Hierdoor wordt het ook meteen duidelijk dat wij hier te maken hebben met een high-end stuurwiel welke zonder compromis ontworpen lijkt te zijn. Het stuur is uitgerust met maar liefs tien APEM drukknoppen welke ieder voorzien zijn van vier LEDs voor de backlighting. Iedere knop is strak afgewerkt met een laser gegraveerde zwarte kop waarbij de tekst transparant is om het licht van de LEDs door te laten. Hierdoor zijn stickers die los kunnen laten verleden tijd en zullen de knoppen gedurende lange tijd in perfecte vorm blijven. Bij de custom variant zoals wij die ontvangen hebben konden wij in de configurator ook zelf de tekst op de knoppen bepalen waardoor wij een eigen unieke layout qua knoppen op ons stuur hebben.
Het customizen blijft echter niet bij alleen de drukknoppen, zo kan er ook een kleur gekozen worden voor de wielen welke op de duimencoders geplaatst worden, want uiteraard is het stuur voorzien van meer dan alleen drukknoppen. De Omega Pro is namelijk uitgerust met maar liefs zes duimencoders welke netjes zijn opgesplitst in drie tactisch geplaatste encoders in de buurt van de linker handgreep en drie rondom de rechter handgreep. Voor deze encoders zijn, zoals wij in deze prijsklasse wel mogen verwachten, zeer hoogwaardige materialen gebruikt. Voor de duimencoders boven de handgrepen en naast de duimgaten wordt er gebruik gemaakt van de Grayhill 56 series encoders, het type encoders welke ook in daadwerkelijke racewagens gebruikt worden zoals o.a. GT3 wagens en zelfs Formule 1 wagens. De onderste duimencoders zijn voorzien van een ander type encoder met een hoge rotatieweerstand voor eveneens een stevig bedieningsgevoel. De Grayhill encoders kunnen zowel als standenschakelaar gebruikt worden, waarbij de positie van de schakelaar een vaste waarde heeft, of als een pulsschakelaar gebruikt worden, waarbij iedere richting een “+” of een “-” puls uitstuurt.
Tussen de onderste twee duimencoders aan weerszijden vinden wij een 7-Way-Funky-Switch terug. Zowel links als rechts is er een identieke joystick geplaatst binnen de reikwijdte van de duim voor makkelijke bediening en toegang tot veertien inputmogelijkheden.
Maar ook buiten het bereik van de duim zijn er nog een drietal encoders terug te vinden. Onderin het stuur zijn in het midden drie draaiencoders op een rij gepositioneerd. Doordat deze drie encoders een zogeheten bottom ball spring bevatten kunnen deze encoders in de normale draairichtingen bediend worden maar zijn ze ook te gebruiken als drukknop. Om de encoders visueel af te maken zijn ook deze voorzien van ledverlichting welke om de voet draaiknoppen zelf geplaatst zijn.
De voorkant van het BavarianSimTec Omega Pro stuur is echter niet alleen maar voorzien van knoppen en andere inputmogelijkheden. Zo is het stuur ook voorzien van een mooi 4″ VoCore scherm welke volledig compatibel is met SimHub. Het scherm heeft een resolutie van 800×480 voor een scherp beeld welke met 25fps ververst wordt. In de rand welke het scherm netjes op zijn plek houdt zijn bovenin vijftien LEDs geïntegreerd welke als revlights fungeren. Tot slot bevinden zich aan weerszijde van het scherm ook nog drie verticaal geplaatste LEDs welke als flaglights gebruikt kunnen worden.





Achterzijde
Naast een goed gevulde voorkant heeft de Omega Pro in de configuratie zoals wij hem hebben ontvangen ook een goed uitgeruste achterkant. Het stuur is aan de achterkant uiteraard voorzien van twee shifter paddles. Doordat wij ook de optionele “Pull Paddles” hebben zitten de shifters en deze extra paddles samen verwerkt in een zogeheten butterfly shifter. Dit is een enkele module waar twee hevels aan zitten, waarbij de onderste hevel gebruikt wordt voor de schakel paddle en de bovenste hevel als een extra input gebruikt kan worden voor bijvoorbeeld DRS. Beide hendels zijn ook herkenbaar aan de daadwerkelijke paddles die er aan bevestigd zitten. Hoewel beide paddles van een stevige 3mm dikke koolstofplaat gemaakt zijn is de pull paddle voorzien van een klein plaatje waar net de wijsvinger op past en is de shifter zelf voorzien van een langwerpige plaat waar respectievelijk een “+” of een “-” uitgefreesd is.
Onderin de achterzijde van het stuur bevinden zich de optionele dual clutch paddles. Het bijzondere van deze koppelingshendels is dat deze niet met een torsieveer werken maar met magneten. In de module zitten twee magneten geplaatst die elkaar afstoten waardoor de koppelingshendel niet gevoelig is voor eventuele metaalmoeheid van een torsieveer en het gevoel over de hele levensduur het zelfde zou moeten zijn.
Tot slot zit er op de achterkant ook een stekkeraansluiting voor de meegeleverde krulkabel waarmee het stuur met een PC verbonden kan worden.






Montage
Over de montage van een Quick Release(QR) systeem op het Omega Pro stuurwiel kunnen wij zelf heel kort zijn. Zelf hebben wij niks hoeven monteren. Voor het Omega Pro stuur hebben wij namelijk gekozen voor de optie om hier een BavarianSimTec specifieke QR op te laten monteren voor een Asetek wheelbase. Het voordeel hiervan is dat het stuur direct via een Asetek wheelbase met onze computer verbonden wordt zonder dat wij hier een externe kabel bij hoeven te gebruiken. Het aansluitproces is dan letterlijk niks meer dan het klikken van het stuur op de wheelbase. Het stuurwiel krijgt via de wheelbase rechtstreeks zijn voeding en telemetriedata door waardoor hij direct bruikbaar is.
Mocht je thuis een wheelbase hebben van een andere fabrikant dan is de Omega Pro uiteraard via de traditionele manier aan te sluiten. BavarianSimTec levert in de doos standaard een montagering mee waarop de meeste toegankelijke QR-systemen gemonteerd kunnen worden. Wanneer de QR aan de bevestigingsring gemonteerd is dan kan het geheel aan de achterkant van het stuur bevestigd worden. Om het stuur vervolgens met de PC te verbinden kan de meegeleverde kabel in het aansluitpunt achterop het stuur geprikt worden en vervolgens met de USB-zijde van de kabel in een USB-poort van de PC gestoken worden.
Indien de situatie voorkomt dat de overstap gemaakt wordt van een willekeurige wheelbase naar een Asetek wheelbase dan is de specifieke QR van BavarianSimTec ook nog na te bestellen. Met een paar eenvoudige stappen kan het stuur dan achteraf door de gebruiker zelf nog omgebouwd worden naar de draadloze configuratie zonder dat het stuur opengeschroefd hoeft te worden.




Software
Het BavarianSimTec Omega Pro stuurwiel is niet voorzien van een eigen software maar is volledig compatible met SimHub. In de handleiding van het Omega Pro stuur, welke te vinden is op de support pagina van BavarianSimTec, staat een stap voor stap uitleg over hoe wij het stuur in kunnen stellen. Na het downloaden van SimHub kan met het volgen van de stappen in de handleiding het stuur eenvoudig als apparaat toegevoegd worden. Eenmaal toegevoegd komt het stuur tevoorschijn bij “My devices” en kunnen wij hiermee aan de slag.

Wanneer wij ons in het Devices menu bevinden zijn er drie tabbladen beschikbaar, LCD, LEDs en Controls. Het eerste tabblad, LCD, is redelijk simpel. Dit menu geeft ons de mogelijkheid om de helderheid van het LCD scherm op het stuur aan te passen en om een dashboard te selecteren welke wij op het display actief willen hebben. Vanaf de website van BavarianSimTec is hun standaard dashboard te downloaden via de support pagina. Zo heb je direct een werkend dashboard ter beschikking. SimHub geeft namelijk de mogelijkheid om zelf dashboards te bouwen of bestaande pre-sets te downloaden en in te laden, wat betekent dat ook op dit stuur de mogelijkheden voor wat er op het LCD scherm weergegeven wordt eindeloos zijn.



Het tweede tabblad, LEDs is iets uitgebreider dan het LCD tabblad. Ook in dit menu kunnen wij in eerste instantie de helderheid van alle LED-verlichting op het stuur aanpassen. Dit kan voor alle LEDs tegelijk of voor de verlichting van de knoppen en de toerental- en flag LEDs apart. Het aanpassen van de toerental LEDs en de flag LEDs zelf, dus wanneer ze aan of uit moeten gaan en met welke kleur, is een vrij ingewikkelde klus. Zeker voor een leek op het gebied van SimHub kan dit behoorlijk verwarrend en gecompliceerd zijn. Gelukkig zitten er bij het aangeleverde dashboard van BavarianSimTec al standaard LED profielen zodat wij ons hier geen zorgen over hoeven te maken. Dit aangezien de toerental LEDs en flag LEDs al meteen bruikbaar ingesteld staan.
Het aanpassen van de LED verlichting achter de knoppen is gelukkig vele malen eenvoudiger. Standaard zijn er al vier “Static lighting presets” beschikbaar welke het stuur met één simpele klik op de preset de kleuren op het stuur doen veranderen. De presets zelf zijn ook makkelijk aan te passen. Wanneer wij bij een preset op de knop “Edit preset” klikken komen wij in een klein menu terecht met een foto van het stuur. De knoppen op deze foto zijn gelabeld en laten zien welke kleur deze knop zal hebben. Door simpelweg op een knop te klikken wordt er een tweede pop-up geopend waarin wij een keuze kunnen maken welke kleur de knop zou moeten hebben. Door de volledige RGB ondersteuning kan er een keus gemaakt worden tussen alle kleuren uit de regenboog en wat er tussenin zit voor maximale personalisatie.



Bij het instellen van de kleuren op ons stuur stuiten wij helaas wel op een klein minpuntje van het Omega Pro stuurwiel. Het instellen van de verlichting van de drukknoppen gaat perfect en ziet er ook prachtig uit. De kleuren voelen diep aan, de knoppen zijn duidelijk leesbaar en er komt geen vals licht langs de knoppen op. Precies wat wij van een high-end stuur verwachten. Echter bij de verlichting van de draaiencoders onderin het stuur stuiten wij toch wel een beetje op een teleurstelling. De kleuren van de LED ringen om de encoder, welke op het stuur netjes gescheiden zijn, lopen in elkaar over. Hierdoor verandert deels de verlichting van de aanliggende encoders waardoor er een soort vlek ontstaat op de verlichting, wat wij wel een kwalijk detail vinden op een stuur in deze prijsklasse.





Ook het derde tabblad, Controls, is ook rechttoe rechtaan. In dit menu kunnen knoppen toebedeeld worden aan functies om bijvoorbeeld door verschillende dashboards heen te scrollen. Echter is dit niet alles wat er aan te passen is aan de controls van het Omega Pro stuur. Het stuur zelf heeft ook een ingebouwde “EditMode” welke via een vooraf ingestelde knoppencombinatie te bereiken is. Let hierbij wel op, deze werkt alleen wanneer het standaard “BavarianSimTec OmegaPRO” dashboard gebruikt wordt en je in-game zit. In deze EditMode kunnen wij de koppelingshendels kalibreren, het aangrijppunt van de koppeling instellen en kiezen of wij de koppeling als enkele koppeling of als een dual-clutch willen gebruiken. Tot slot kunnen wij in dit menu ook kiezen of wij de Grayhill encoders als een standenencoder willen gebruiken of als een pulsencoder.


Het gebruik
Met het stuur netjes ingesteld en naar smaak ingekleurd kunnen wij van start om onze eerste virtuele meters te maken. Om de Omega Pro goed aan de tand te voelen gaan wij het stuur testen met verschillende formule wagens in Assetto Corsa, maar gaan wij er ook GT3 wagens mee rijden in Assetto Corsa Competizione.
Het Stuurwiel
De eerste indruk die wij van het stuur krijgen begint al bij de eerste aanraking. De handgrepen zelf voelen zijdezacht aan en zijn toch zeer stevig wanneer je deze goed beetpakt. Ondanks dat op het siliconen rubber de spuitnaden zichtbaar zijn, zijn deze nauwelijks voelbaar wanneer wij het stuur zonder handschoenen gebruiken. Aan de buitenkant van het stuur voelen wij ze totaal niet en aan de binnenkant van de grepen alleen als we er echt op letten. Een extra punt van comfort is dat ook bij langere sessies rijden zonder handschoenen de handgrepen van de Omega Pro droog en volledig plakvrij aan blijven voelen.
Met een gewicht van ongeveer 1855g is de Omega Pro niet erg zwaar voor de hoeveelheid onderdelen die er in verwerkt zitten. Het voordeel hiervan is dat het stuur makkelijk meebeweegt met de wheelbase waardoor de kleinste details goed voelbaar blijven. Ook wanneer wij het vermogen op onze wheelbase terugschroeven naar 6Nm blijft het stuur een nauwkeurig doorgeefluik van de force feedback.

Bediening voorzijde
Uiteraard wordt het stuur voor veel meer gebruikt dan alleen het sturen zelf. Met een goed gevuld stuur zoals de Omega Pro zijn er een hoop facetten welke wij aan de tand kunnen voelen, waarbij wij als eerst onze aandacht op de drukknoppen richten. Als wij er heel kort over moeten zijn dan kunnen wij alleen zeggen dat de drukknoppen op dit stuurwiel subliem zijn en precies aanvoelen zoals wij dat van een hoogwaardig stuur verwachten. Allereerst vallen de knoppen goed op door de zeer strakke gelaserde buttoncaps in combinatie met een goede backlighting. Iets wat ons echter zeer tevreden stelt is de bereikbaarheid van de knoppen. Alle tien de drukknoppen zijn namelijk binnen het bereik van de duimen geplaatst en kunnen zonder het stuur los te laten bediend worden. En het bedienen van deze knoppen, dat is ook een genot. De APEM drukknoppen die in het stuur verwerkt zitten hebben een bedieningsweerstand van grofweg 650gf(gramforce); wat wil zeggen dat wanneer er op gedrukt wordt, de knop bij een kracht vergelijkbaar met het gewicht van 650 gram ingedrukt wordt. Naar onze mening is dit een prettige weerstand waarbij de knop genoeg weerstand heeft tegen per ongeluk indrukken en de knop met een zekere assertiviteit bediend moet worden. Dit in combinatie met een korte travel maakt het bedienen van de drukknoppen op de Omega Pro een prettige ervaring.
Naast de knoppen maken wij ook regelmatig gebruik van de duimencoders. Als eerst moeten wij ook hiervoor complimenten geven over de plaatsing van alle zes de duimencoders. Evenals bij de drukknoppen zijn ook al deze encoders zeer makkelijk te bereiken met de duim zonder dat wij hiervoor het stuur hiervoor los hoeven te laten. Het bedienen van deze encoders geeft ons helaas wel wat gemixte gevoelens, dit is namelijk niet een heel gelijkmatige ervaring. Hoewel de encoders boven de handgreep en naast het duimgat beide als basis gebruik maken van dezelfde Grayhill encoder, geven ze ons wel een zeer verschillende ervaring. Hoewel beide encoders een behoorlijk sterke weerstand hebben zorgt het wiel dat aan de encoder bevestigd zit voor een groot deel het gevoel wanneer de encoder bediend wordt. Voor de duimencoders welke boven de handgrepen zitten voelt de weerstand redelijk fors aan. Desondanks zijn ze goed te bedienen wanneer wij deze encoder één stand verder willen klikken, bij iedere wisseling mag aardig wat kracht gezet worden en ontvangen wij een duidelijke feedback wanneer de encoder in de volgende stand zit. Helaas is de weerstand wel niet iets te zwaar om gecontroleerd twee á drie standen in één beweging te kunnen verstellen, waarbij wij echt stap voor stap door de standen heen moeten klikken. Afhankelijk van welke functies je hier aan vasthangt hoeft dit uiteraard geen probleem te zijn en kan het zelfs als een pluspunt ervaren worden. De encoders naast het duimgat daarentegen durven wij wel oncomfortabel te noemen. De vormgeving van het encoderwiel helpt niet echt met het verstellen van de encoder, ze maken het gevoel van de weerstand niet veel lichter waardoor er aardig op het wiel gedrukt moet worden om hem van positie te wisselen. Dit is ook waar het, naar onze mening, tweede probleem naar boven komt drijven. De wielen die aan de encoder zijn bevestigd hebben behoorlijk scherpe vinnen. Niet zo scherp dat wij onze duimen er open aan kunnen halen, maar wel scherp genoeg dat de bediening hiervan, zonder handschoenen, tegen het pijnlijke aan zit. Wanneer wij wel met handschoenen rijden hebben wij daar gelukkig geen last meer van maar blijft de encoder wel relatief lastig te bedienen. De onderste duimencoders zijn zoals eerder vermeld niet voorzien van een Grayhill encoder. Deze duimencoders voelen echter lekker soepel aan maar geven alsnog een duidelijke feedback wanneer deze in de volgende stand gezet wordt, hierdoor zijn deze encoders optimaal voor functies waarbij er vaak door meerdere standen heen gewisseld moet worden. Het enige puntje van commentaar dat wij hier op hebben is een visueel aspect. Het wiel van deze encoders is genummerd van “0” tot “9”, echter heeft de encoder twaalf standen. Allicht dat dit ook de reden is waarom bij deze encoder de markeringsstreep ontbreekt die bij de andere encoders wel aanwezig zijn.
De twee Funky-Switches welke op de Omega Pro geplaatst zijn vinden wij ook een prettige toevoeging. Zoals wij bij dit stuur ondertussen gewend zijn, zijn ook deze switches makkelijk met de duimen te bereiken wanneer wij het stuur stevig vast hebben. Voor ons gevoel zit er ook weinig speling op de joystick waardoor hij lekker direct reageert wanneer wij hem in een willekeurige richting op duwen, maar waardoor wij vooral ook vol vertrouwen de joystick als drukknop kunnen gebruiken. Het kopje van de Funky-Switch is wel ietwat aan de kleinere kant, hierdoor is hij met handschoenen soms wat lastiger te draaien. Zonder handschoenen is ook de draaifunctie prettig te bedienen en zijn de standen duidelijk voelbaar en hoorbaar met een fijne subtiele klik.
Tot slot bevinden zich onderin het stuur nog drie draaiencoders. De draaiknoppen die hier op geplaatst zijn hebben een goed formaat waarbij ze niet overdreven groot zijn maar ze wel makkelijk blind te bedienen zijn. Wij ervaren deze knoppen ook als zeer prettig met een draaiweerstand welke een fijne feedback geeft bij het wisselen van stand zonder dat dit al te veel moeite kost. Ook het indrukken van de draaiknoppen gaat soepel waarbij er een duidelijke klik hoorbaar en voelbaar is. Hoewel het voor de functionaliteit absoluut niks uitmaakt vinden wij het wel een klein gemis dat er op de Omega Pro geen standenmarkering aanwezig is voor deze draaiknoppen.

Bediening achterzijde
De trend van de voorzijde van de Omega Pro zet zich ook voort aan de achterkant van het stuur. De achterkant is bij de custom variant zoals wij die ontvangen hebben voorzien van drie paddles aan weerszijden waarbij ook hier wederom alles perfect geplaatst is. Zowel de pull paddles, de shifter paddles als de koppelingspaddles zitten allemaal op een prettige positie onder onze vingers geplaatst.
Ook hier is het niet alleen de plaatsing wat ons zeer tevreden stelt. Wanneer wij naar de meest gebruikte knoppen van een stuurwiel kijken, de schakelpaddles, kunnen wij niets anders zeggen dan dat deze één van de prettigste shifters zijn welke wij in handen hebben gehad. De weerstand en de travel van de schakelmodules voelen subliem. Door de gebruikte magneten in de schakelmodules moeten ze met enige assertiviteit bediend worden. Ook hebben ze een prettige korte slag waardoor er snel achter elkaar geschakeld kan worden. De voelbare, maar ook hoorbare feedback die wij hierdoor krijgen ervaren wij als zeer comfortabel. Het schakelen voelt iets gedempt maar niet sponzig of zacht, waar ook het geluid een subtiele klik geeft welke duidelijk hoorbaar is maar niet hard genoeg is om storend te zijn.
Op dezelfde modules zitten in ons geval ook de pull paddles. Deze voelen dan ook vanzelfsprekend heel vergelijkbaar aan als de shifter paddles. En ondanks dat de daadwerkelijke paddles van deze pull paddles wel erg klein zijn, zijn ze door de plaatsing erg makkelijk met de wijsvinger terug te vinden en te bedienen. Iets wat natuurlijk handig is voor de normale bediening maar ook iets dat cruciaal is voor één van de verborgen functies van dit stuur. Naast het feit dat de pull paddles en de shifters fysiek met elkaar “verbonden” zijn, delen ze ook een bedieningsfunctie. De pull paddles kunnen namelijk ook, zonder de knop opnieuw te binden, als shifter gebruikt worden. Het laatste dat je wilt is dat je tijdens het racen van een lange race op kop ligt en je shifters er mee ophouden. Iets dat bij ieder stuur kan gebeuren. Om er voor te zorgen dat er in deze uitzonderlijke gevallen niet gestopt hoeft te worden met racen heeft het Omega Pro stuur een heuse Failsafe modus. Wanneer de onderste twee knoppen, op ons stuur de “ESC” en “BACK”, een paar seconden tegelijk ingedrukt worden, dan gaat het stuur in deze Failsafe modus. Hiermee worden de gewone shifters uitgeschakeld en fungeren de pull paddles tijdelijk als de shifters. Op deze manier kan de race “gewoon” uitgereden worden en kunnen we naderhand het probleem zoeken en oplossen. Wanneer deze Failsafe functie geactiveerd is blijft deze actief tot we het stuur van het stroom afhalen.
Tot slot bevinden zich op de achterzijde de koppelingshendels. Deze zijn in de bediening erg soepel en hebben door de magneten ook een bijzonder prettige weerstandsopbouw. Om het dual-clutch systeem optimaal te benutten kunnen wij in de EditMode zeer eenvoudig het aangrijppunt verplaatsen om er voor te zorgen dat deze volledig naar smaak ingesteld is.

LCD Scherm & LEDs
De laatste, maar zeker niet onbelangrijke, onderdelen op het stuur zijn het LCD Scherm en de indicatieve LEDs. Om te beginnen kunnen wij relatief kort zijn over de toerental LEDs en de flag LEDs. Beide zijn duidelijk aanwezig op het stuur en doen precies wat wij van ze verwachten. Via SimHub zijn deze ook aanpasbaar om ze naar smaak aan te passen, hoewel wij daar wel bij willen vermelden dat dit voor de leek geen makkelijk klusje is en dat daar wel wat kennis van SimHub voor nodig is.
Een grote eyecatcher op het Omega Pro stuur is natuurlijk het LCD Scherm. Tijdens het rijden hebben wij hierbij alleen gebruik gemaakt van het door BavarianSimTec aangeleverde dashboard. Dit dashboard staat bomvol informatie welke door het formaat en de helderheid van het scherm duidelijk leesbaar zijn tijdens het racen. Ook overdag wanneer er veel licht is komen zowel de zwartwaarden als de kleuren duidelijk door wat in combinatie met de resolutie van het scherm voor een zeer scherp beeld zorgt. Wanneer wij bijvoorbeeld onze rembalans of engine map aanpassen wordt dit ook als een soort grote pop-up zichtbaar op het scherm om ons duidelijk aan te geven wat de huidige instelling is. Na een paar seconden verdwijnt deze pop-up weer en is het gewone dashboard weer zichtbaar. Het scherm is echter niet alleen actief tijdens het racen maar staat natuurlijk ook aan wanneer wij door menu’s heen navigeren of met andere dingen bezig zijn. Wanneer er geen actieve racesessie herkent wordt dan heeft het stuur een neutraal stand-by scherm. Met het standaard BavarianSimTec dashboard wordt dan het bedrijfslogo van BavarianSimTec zelf weergegeven. Uiteraard is dit ook in SimHub te personaliseren. Zo hebben wij zelf ons eigen SRB stand-by scherm gemaakt als een klein stukje personalisatie van het stuur.



Conclusie
Na het testen van de BavarianSimTec Omega Pro kunnen wij niets anders zeggen dan dat wij er van hebben genoten. Het is zonder twijfel een high-end stuur waarbij BavarianSimTec de gebruiker al vanaf de doos een high-end ervaring mee wilt geven, wat ze naar onze mening goed gelukt is.
Het prachtig ogende 300mm brede stuur zelf heeft ook een zeer goede indruk op ons achtergelaten. Het gebruik van hoogwaardige materialen werpt zeker zijn vruchten af waarbij het stuur prettig vasthoudt, goed in de handen aanvoelt en daarbij over het algemeen ook prettig te bedienen is. Qua plaatsing van alle knoppen, encoders en hendels is de Omega Pro absoluut een ergonomisch hoogstandje waarbij alles perfect geplaatst is voor het ultieme gemak van bedienen tijdens het rijden zonder de handen te hoeven loslaten. De drukknoppen, draaiencoders en de paddles op het stuur zijn door hun weerstand en feedback ook een genot in gebruik.
Toch is de Omega Pro niet geheel vrij van commentaar in gebruik. Met een prijs welke ruim boven de €2000,- uitkomt ligt alles wel wat meer onder een vergrootglas. Daarom dat wij toch wel een kleine kanttekening willen plaatsen dat de duimencoders, welke overigens ook perfect geplaatst zijn, in gebruik toch iets minder prettig zijn dan de rest van het stuur. Dit zit hem dan vooral in de weerstand van de Grayhill encoders en de scherpe randjes welke wij op de wielen van één type encoders terugvinden. Tot slot is er ook een klein slordigheidje bij de laatste duimencoder waarbij deze genummerd is tot negen maar de encoder twaalf standen heeft. Dit doet echter niks af aan het feit dat dit wel een duimencoder is die zeer prettig in gebruik is.
De aansturing van het stuur via SimHub gaat ook soepel. De Omega Pro is hiermee eindeloos te personaliseren en voor iedereen volledig naar smaak aan te passen, of dat nou om het dashboard op de display gaat of over de verlichting op het stuur zelf. Alles is aan te passen. Het LCD scherm heeft een fijn formaat waarbij zelfs een goed gevuld dashboard nog duidelijk leesbaar is mede dankzij de heldere kleurweergave en scherpe resolutie. De toerental- en flag LEDs en de verlichting achter de drukknoppen zijn helder en geven een strakke uitstraling aan het stuur. Toch is de verlichting op het stuur ook onderdeel van het, naar onze mening, grootste aandachtspunt op dit stuur. De verlichting achter de draaiencoders in het midden van het stuur bloeden behoorlijk in elkaar over; iets waardoor de verlichting, afhankelijk van de gekozen kleuren, er vaal en vlekkerig uit kan zien. Dit is wel een punt waarvan wij vinden dat dit niet op een high-end stuur voor zou mogen komen. Dat gezegd hebbende doet dat er in het gebruik niet aan af en is de verlichting van de overige knoppen perfect en vrij van enige vorm van lekkage, iets dat zeker toevoegt aan het prachtige uiterlijk van het stuur. Al met al is het stuur geweldig in het gebruik en houden wij er een goed gevoel aan over. En als het grootste minpunt een visueel detail is dan weet je ook dat je een geweldig stuk simracing hardware in handen hebt. Nadat wij dit stuur al een paar weken in gebruik hebben stappen wij alsnog iedere keer met een brede glimlach in onze rig wanneer wij het stuur weer vastpakken om een flink aantal ronden te racen.
De Omega Pro van BavarianSimTec is via hun webshop verkrijgbaar met een vanaf-prijs van €1798,41 exclusief verzending. De uitgebreide custom variant zoals wij deze getest hebben heeft een prijskaartje van €2.331,49 exclusief verzending. Mocht je op zoek zijn naar een high-end, formule stijl stuurwiel waarna je nooit van je leven meer hoeft up te graden. Dan raden wij aan om de Omega Pro zeker hoog op je lijstje te zetten van mogelijke stuurwielen.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.













