Cammus LC100 Pedalen
Shenzhen CAMMUS Electronic Technology Co., Ltd beter bekend als CAMMUS is een tech bedrijf welke in 2021 zijn intrede heeft gemaakt op de markt van het simracen. Het bedrijf zelf bestaat echter al wat langer, sinds 2008 is CAMMUS namelijk al actief op de automotive markt waar zij auto onderdelen maakten maar ook een volledig elektrische Go-Kart en zelfs een elektrische supercar hebben ontwikkeld . Tijdens de wereldwijde COVID pandemie is CAMMUS zich ook gaan richten op de virtuele autowereld, namelijk die van het simracen. Sinds 2021 is er al een behoorlijke catalogus ontwikkeld aan verschillende simrace hardware. Zo zijn er bij Cammus stuurwielen, wheelbases en ook pedalensets verkrijgbaar welke enkel op de PC bruikbaar zijn. Nadat wij eerder al de CAMMUS GT1 DD Bundel hebben mogen reviewen zijn wij ditmaal benaderd met de vraag om de loadcell pedalenset aan de tand te voelen. Op de vraag of wij een review wilden schrijven over de CAMMUS LC100 pedalen kunnen wij natuurlijk alleen maar met een volmondig “Ja” antwoorden.
De CAMMUS LC100 pedalenset die wij gaan reviewen is verkrijgbaar op hun eigen webshop voor $399,00. Op het moment van schrijven biedt CAMMUS een 35% korting aan waardoor de prijs nu tijdelijk op $259,00 ligt. Wanneer je de kortingscode “srbcammus” gebruikt kan je nog eens 5% extra korting krijgen.

Verpakking & Inhoud
Via UPS deed ons pakket met de LC100 pedalen, welke aardig aan het gewicht is, er minder dan een week over om bij ons aan de deur afgeleverd te worden. Na het verwijderen van twee standaard omdozen komt de daadwerkelijke productdoos tevoorschijn. De productdoos is een mooie platte vierkante doos welke is voorzien van een glanzend zwarte basiskleur. Op zowel de voorkant als de achterkant staat een prominente afbeelding van de pedalenset waarbij nagenoeg onzichtbaar “LC100” achter de pedalen afgedrukt staat, en een stuk duidelijker “pedals” voor het product. Onder de baseplate staat een ietwat vervaagde weerspiegeling van het product waarvan wij eerst dachten dat het een vlek op de doos was. De voorkant van de doos wordt netjes afgemaakt met de tekst “CAMMUS” rechts onderin de hoek. Iets dat wij wel een prettig detail vinden aan deze doos is dat hij aan de bovenkant is voorzien van een plastic handvat waardoor hij ondanks zijn zware gewicht goed te tillen is. Al met al is het een nette verzorgde doos die ons zeer enthousiast maakt om er meteen in te gaan kijken en er mee aan de slag te gaan.



Het openen van de doos brengt ons al meteen in een goede stemming. De voorkant van de doos is namelijk ook de deksel waarbij wij de doos vergelijkbaar met een pizzadoos open kunnen klappen om meteen bij de inhoud te komen. Het eerste dat wij aantreffen is een nette plaat van zwart schuim waar de handleiding van de LC100 pedalen bovenop ligt. Bij het verwijderen van de schuimen plaat bovenop leggen wij de inhoud van de doos bloot. Wij zien een solide blok, welke tevens van zwart schuim is gemaakt, waarin de drie pedalen ter bescherming netjes in verzonken zijn. Naast de drie gaten voor de pedalen is er nog een vierde rechthoekig gat waarin wij de controller, een zakje met schroeven en gereedschap, een kabel met RJ45 connector voor eventuele verbinding met een CAMMUS wheelbase en een USB kabel voor verbinding met een PC terug vinden. Tot slot kunnen wij ook deze schuimlaag verwijderen uit de doos waarna wij helemaal onderin, tevens ook in een schuimlaag, de nogal groot ogende baseplate voor de pedalen aantreffen.





Techniek & Kwaliteit
De reden dat de doos van deze pedalenset zo zwaar aanvoelde is omdat deze pedalen in de basis bestaan uit stalen onderdelen. Alle drie de pedalen hebben een voet welke bestaat uit 4mm dik plaatstaal waarbij de arm van het pedaal bevestigd wordt aan twee uitstekende nokken die ieder uit 8mm dik staal bestaan. Het geheel is afgewerkt met een matzwarte coating die een fijn ruw gevoel heeft bij aanraking. De zojuist genoemde arm van ieder pedaal is echter gemaakt van een mooi gefreesd aluminium deel welke daarna voorzien is van een glanzend zwarte anodiseringlaag met CAMMUS branding aan één kant. Om de pedalen af te maken zijn ze allemaal voorzien van een stalen voetplaat welke dezelfde afwerking heeft als de basis van de pedalen. Alle drie de pedalen staan met een hoek van bijna 90° haaks op de baseplate waardoor de pedalenset de uitstraling heeft van een pedalenset uit een formule auto. Uiteraard heeft ook ieder pedaal zijn eigen unieke eigenschappen.
Het gaspedaal
Het gaspedaal van de LC100 pedalenset is makkelijk te herkennen aan zijn lichtblauwe veer. Doordat de centrale as van het pedaal aan de zijkant van de arm van het pedaal wordt bevestigd, heeft het gaspedaal zelf een kleine off-set naar rechts vanaf het midden van de constructie. De lichtblauwe veer, welke om de centrale as van het pedaal zit, wordt gebruikt om het pedaalgevoel wat weerstand te geven. De voorspanning van deze veer kan op traditionele wijze geregeld worden door een ring die op de centrale as gemonteerd zit, welke bij een draaiing met de klok mee de veer comprimeert voor een stijver pedaalgevoel. Mocht dit nog niet het gewenste resultaat geven dan bevat de aluminium arm van het pedaal 3 gaten op verschillende hoogtes waarop de centrale as bevestigd kan worden. Wij kunnen de hoogte van dit bevestigingspunt veranderen om de kracht van de veer onder een andere hoek op het pedaal te laten werken, zo wordt er een ander pedaalgevoel gecreëerd. Om de slag van het pedaal te kunnen reguleren maakt CAMMUS gebruik van een constructie waarbij er busjes van een hard plastic materiaal om de centrale as geschoven worden om als eindstop te fungeren. Wanneer het gewenst is om de slag te vergroten of verkleinen kan de as van het pedaal verwijderd worden waarna er plastic busjes toegevoegd of verwijderd kunnen worden, afhankelijk van het gewenste resultaat. Meer dan de voorspanning en de slag kan er aan dit pedaal niet veranderd worden, wat dus betekent dat de hoek van de pedalen en de hoogte van de voetplaat een vast gegeven is.
Om de pedaalstand van het gaspedaal door te geven aan de PC wordt er gebruikgemaakt van een Hallsensor. Dit systeem maakt gebruik van een magneet die langs de sensor op beweegt welke op daarmee op een betrouwbare en wrijvingsloze manier de positie van het pedaal kan bepalen. Deze positie wordt via een dunne kabel naar de controller verzonden welke op zijn beurt het signaal doorgeeft aan de PC. Een voordeel van dit kabeltje is dat deze in de basis van het pedaal geklikt is waardoor deze makkelijk te vervangen is indien er een defect optreedt.








Het rempedaal
Voor de rem heeft CAMMUS een speciaal systeem uit de kast getrokken. Het rempedaal is namelijk voorzien van een systeem met maar liefst 2 assen. De eerste as is een vertrouwd gezicht bij pedalen die voorzien zijn van een loadcell, dit is een as met zowel een veer als een elastomeer. Hierbij zorgt de veer voornamelijk voor de voorspanning en de opbouw van het remgevoel en is de elastomeer verantwoordelijk voor de daadwerkelijke stijfheid van het rempedaal. De tweede as op het rempedaal van de LC100 pedalenset is een stukje unieker, deze as is verbonden met een demper. Het idee van deze demper is dat het pedaalgevoel letterlijk in een handomdraai aan te passen is. Achterop de demper zit namelijk een draaiknop met 8 standen, waarbij stand 1 de lichtste stand is en stand 8 er voor zorgt dat het rempedaal zeer stug is. In theorie is dit een enorm interessant concept waar wij erg naar uitkijken om het uit te testen, dit zou voor ons betekenen dat wij binnen een kwestie van seconden ons pedaal kunnen verstellen van straatauto-gevoel tot formule-auto. De slag van het rempedaal kan worden aangepast op een iets andere manier als bij de andere pedalen, dit gebeurt bij dit pedaal door middel van het verplaatsen van de demper. De demper wordt op zijn plek gehouden door 2 grote moeren aan weerszijde van de achterste beugel van het pedaal. Door deze moeren te verdraaien kan de demper iets dichterbij of verder weg verschoven worden van het uiteinde van de verbonden as. Hierdoor fungeert de behuizing van de demper ook meteen als een harde eindstop van het pedaal.
Zoals wij eerder al hebben laten vallen is het rempedaal van deze pedalenset voorzien van een loadcell. Deze loadcell kan tot een belasting van 100kg het signaal doorgeven aan de computer waarmee de pedalenset verbonden is, dit betekent dat hij aardig tegen een stootje kan. Ook het rempedaal is verbonden met de controller alvorens deze het signaal doorgeeft aan de computer. In tegenstelling tot het gaspedaal is het rempedaal voorzien van een vaste kabel die aan de loadcell vast zit.







Het koppelingspedaal
Het laatste pedaal van de LC100 pedalenset, die voor de koppeling, is een pedaal welke zeer veel overeenkomsten vertoont met het gaspedaal. Toch zijn er een paar subtiele verschillen om deze pedalen van elkaar te onderscheiden. Zo is het eerste kenmerk de veer van het koppelingspedaal welke een oranje kleur heeft ten opzichte van de blauwe veer die wij op het gaspedaal terugvinden. Deze veer zit onder een iets andere hoek gemonteerd waardoor het gevoel van het pedaal anders verloopt dan bij het gaspedaal. Het koppelingspedaal is tevens voorzien van dezelfde voetplaat als die van het rempedaal, welke een slag kleiner is dan die op het gaspedaal gemonteerd is. Tot slot is ook het koppelingspedaal voorzien van een kleine offset ten opzichte van het midden, voor dit pedaal is de offset echter naar links in plaats van naar rechts.






De baseplate
De 3mm dikke baseplate van de CAMMUS LC100 pedalenset is met 400mm diep en 420mm breed een behoorlijke jongen te noemen. Ook deze vlakke stalen plaat heeft de zelfde matzwarte afwerking als de pedalen waarbij de baseplate ook dezelfde licht ruwe structuur heeft. Aan de voorkant van de plaat is echter met grote witte letters het logo van CAMMUS terug te vinden. In het midden van de plaat vinden wij 12 sleufgaten terug met ieder een lengte van ongeveer 20mm waarop de pedalen gemonteerd kunnen worden, waarbij er 4 sleuven per pedaal gebruikt moeten worden. Langs de linker en rechter rand van de baseplate vinden wij nogmaals 12 sleufgaten terug, ditmaal met een iets kortere lengte. Deze sleuven, verdeeld in twee groepjes van drie aan iedere kant, kunnen gebruikt worden om de baseplate aan een pedal deck te bevestigen.

De controller
De controller van de LC100 pedalen bestaat uit een mooie zwarte aluminium behuizing met bovenop het Cammus logo. Aan de linkerzijde van de behuizing bevinden zich 2 uitgangen waarbij er één bestaat uit een USB-B poort en de tweede uitgang bestaat uit een RJ-45 UTP poort. Naast deze 2 poorten is er ook een klein gaatje te vinden waarin de reset knop zich bevindt. Op de rechterzijde van de controller vinden wij de ingangen voor de stekkers van de pedalen terug, waarbij er een 3-pins aansluiting is voor het gaspedaal en de koppeling en een 4-pins aansluiting voor de stekker van de rem.



Montage
Voordat de pedalenset op onze rig gemonteerd worden gaan wij eerst de losse pedalen op de meegeleverde baseplate monteren. Zoals voorheen al aangegeven zitten er voor ieder pedaal vier horizontale gleuven van ongeveer 20mm in de baseplate gefreesd. Het voordeel hiervan is dat de pedalen hierdoor wat vrijheid krijgen om onderling in afstand van elkaar verplaatst te kunnen worden. Op de pedalen zelf zitten aan weerszijden twee gaten geboord waar de meegeleverde schroeven makkelijk doorheen gestoken kunnen worden om ze vervolgens vanaf de onderkant met een borgmoer vast te kunnen draaien. Iets dat wij voor ons gevoel wel missen zijn een paar ringetjes die wij onder de borgmoer kunnen plaatsen. Dit aangezien de borgmoer zich nu op een sleuf moet klemmen wat voor ons toch een onprettig gevoel geeft, ondanks dat de moer uiteraard wel een grotere radius heeft dan de sleuf. Desondanks gaat het monteren uiterst eenvoudig met de meegeleverde materialen en gereedschappen.
Nadat de pedalen netjes aan de baseplate bevestigd zijn willen wij ook de controller een plek geven. Echter blijkt de baseplate geen bevestigingsgaten te hebben om iets van een controller of een houder hiervoor te plaatsen. Na nog eens goed door de meegeleverde onderdelen te kijken komen wij er dan ook achter dat er ook geen bevestigingsbeugel of schroeven bij de LC100 pedalen meegeleverd worden. Sterker nog, de controller heeft alleen maar gaten in de behuizing voor de kabels en niet voor eventuele schroeven om deze te bevestigen. Wij vinden dit wel een beetje een kwalijke zaak. Iedere simracer heeft graag dat zijn rig er netjes bij staat, een losliggende of hangende pedalencontroller helpt daar natuurlijk niet aan mee. Om een controller te bevestigen is er slechts een simpel beugeltje nodig met een paar kleine schroefjes. Naar onze mening had Cammus dit eigenlijk wel bij deze pedalenset moeten toevoegen omdat het wel pedalen zijn die gebruikt worden voor het wat serieuzere sim race werk.



Doordat de CAMMUS LC100 pedalen recht overeind staan besluiten wij dat deze pedalen waarschijnlijk het best tot hun recht komen op onze FormulaSimRigs Avanzata welke de zithouding van een formule auto heeft. Het bevestigen op de aluminium profielen van onze rig is een zeer simpel klusje wat ons niet al te veel tijd kost. Doordat de pedalenset behoorlijk wat gewicht heeft moeten wij wel even voorzichtig zijn met onze vingers bij het uitlijnen op ons pedaldeck. Wanneer hij eenmaal goed op zijn plek ligt kunnen wij met de bevestiging beginnen. Helaas zijn de meegeleverde materialen niet voldoende voor montage op aluminium profielen en zijn deze eigenlijk alleen toereikend voor montage op een voorgeboorde plaat. Zo zijn er namelijk geen inklikmoeren meegeleverd en zijn ook de standaard bouten te lang om deze met onze eigen moeren te gebruiken. Gelukkig hebben wij een kleine voorraad met bevestigingsmaterialen voor deze situaties en kunnen wij alsnog moeiteloos de LC100 pedalenset op hun plek vastzetten.


Software
Voordat wij echt met de pedalen aan de slag kunnen gaan moeten wij eerst de stuursoftware van CAMMUS downloaden en installeren. Via de Downloads pagina van CAMMUS halen wij de software, die zelf geen specifieke naam heeft, binnen en installeren wij deze direct. Bij het openen van de software zien wij een net hoofdscherm met een aantal menu’s aan de linkerkant en de CAMMUS Supercar op de achtergrond. In het hoofdmenu wordt het ons ook meteen duidelijk dat onze PC de pedalen al heeft herkend doordat er bij de Active Devices aan plaatje te zien is met de LC100 pedalen met een grote groene knop er boven. Wanneer wij op deze groene knop klikken gebeurt er echter niets.

Wanneer wij naar het Devices menu navigeren kunnen wij de pedalen wel selecteren. Direct verschijnt er op het scherm een overzicht met de 3 inputsignalen van de pedalen. Wanneer wij het vierkantje voor “Set Max&Min” aanvinken verschijnen er een zestal groene knoppen waarmee wij de pedalen kunnen kalibreren. Bij ieder pedaal kunnen wij kiezen voor een “set min” en “set max”. Zonder de pedalen aan te raken klikken wij voor alle 3 de pedalen op de “set min” waarna wij vervolgens de pedalen één voor één indrukken en op de “set max” knop klikken, heel veel makkelijker dan dit kan een kalibratie niet worden.


De software heeft nog 2 andere kopjes, namelijk “Parameter” en “Update”. Het kopje Parameter doet voor ons niet heel veel aangezien deze gemaakt is voor de wheelbase van CAMMUS. Het Update kopje is wel een handige toevoeging. In dit menu kunnen wij namelijk direct de softwareversies van zowel de stuursoftware als de firmware van alle CAMMUS apparatuur zien. Wanneer wij vervolgens onderin op de knop “Open Firmware Update Assistant” klikken komen wij in een nieuw menu waarin je met een simpele klik op een Update knop je apparatuur van de nieuwste firmware versie kan voorzien. Ook hier heeft CAMMUS er, net zoals bij de kalibratie, voor gezorgd dat het weer een hele simpele handeling is.


Gebruik
Met alle firmware up to date en onze pedalen gekalibreerd kunnen wij van start met de LC100 pedalen. Wij starten Assetto Corsa op om daarin onze eerste meters te maken in de Tatuus FA01.
De eerste indruk die wij van de pedalenset krijgen is een beetje gemengd. In de basis vinden wij het best een prima set. De pedalen voelen stuk voor stuk stevig aan en tijdens het rijden voelen wij nagenoeg geen speling op de pedalen. Ook de voetplaten van de pedalen hebben een vorm die prettig aanvoelt onder de voeten, ook bij het rijden op sokken. De ruwe structuur die zowel op de baseplate als op de voetplaten terug te vinden is voel lekker grippy aan maar biedt nog genoeg ruimte om de pedalen soepel onder je voet door te laten glijden. Toch lopen wij ook tegen wat minpuntjes aan wanneer wij met de pedalen bezig gaan.
Het gaspedaal
Het gaspedaal is in gebruik een prettig pedaal. Al snel merken wij dat deze vanuit de doos toch een wat te lange slag heeft voor ons gevoel en wij onze voet aardig moeten overstrekken om de eindstop te bereiken. Om de slag te verkorten kunnen wij zwarte plastic busjes toevoegen aan de reeks busjes die al om de centrale as van het pedaal zitten. Op zich klinkt dit niet als een probleem, echter worden er geen losse busjes meegeleverd met de LC100 pedalen. Dit betekent dat wij deze busjes uit het koppelingspedaal moeten halen om het gaspedaal korter te maken. Zelf vinden wij het erg zonde dat wij het koppelingspedaal op moeten offeren voor een goed gevoel in ons gaspedaal terwijl het relatief weinig kost om een paar extra plastic busjes bij iedere set mee te leveren. Na het plaatsen van de extra busjes voelt de slag van het pedaal goed aan, wel zetten wij graag de voorspanning wat hoger wanneer de slag kleiner wordt om wat nauwkeurigheid te behouden. Ook hier lopen wij helaas een beetje tegen wat ongewenste neveneffecten aan. Wanneer wij de spanning verhogen wordt automatisch ook de slag van het pedaal verkleind. Helaas zijn deze twee gegevens verbonden aan elkaar en is de voorspanning van het pedaal niet aan te passen zonder dat de slag mee verandert. Met een beetje proberen vinden wij een prettige balans tussen de slag en voorspanning waar wij goed mee uit de voeten kunnen.
Met het pedaal aangepast naar onze smaak is het een zeer prettig gaspedaal. Het pedaal voelt soepel aan en de plastic busjes fungeren als een solide eindstop welke een lichte demping geeft en geen ongewenste geluiden produceert. Ook de weerstand die wij vanuit de veer voelen is op een prettige manier aanwezig waardoor het doseren van het gaspedaal op een makkelijke en precieze manier mogelijk is.
Het rempedaal
Het rempedaal is verreweg het bijzonderste pedaal van de LC100 pedalenset. Met zijn dubbele as om het pedaalgevoel te creëren zijn wij enorm benieuwd naar het racen met dit pedaal. Ook de slag van het rempedaal is in eerste instantie iets te lang voor ons om comfortabel mee te rijden. In tegenstelling tot het gaspedaal gebruikt het rempedaal de demper welke op de bovenste as bevestigd zit als eindstop waardoor wij geen extra plastic busjes hoeven te plaatsen. De slag van het pedaal is eenvoudig te verkorten door de twee moeren te verdraaien waar de demper mee bevestigd zit, dit is daarmee ook binnen een minuut aangepast. Om nog meer het formule gevoel te krijgen in onze pedalenset besluiten wij ook om het pedaal lekker hard te zetten. Met de demper op stand 1 kunnen wij met onze hand het pedaal gemakkelijk indrukken. Door aan de achterkant van de demper te draaien gaan wij geleidelijk naar stand 8 welke tevens ook de hardste stand is. Hierdoor voelt het pedaal keihard aan waarmee het duidelijk wordt dat de demper het pedaalgevoel drastisch kan veranderen zonder dat er ook maar één stuk gereedschap bij komt kijken.
Wanneer wij in onze stoel springen en een paar keer vlug op het pedaal trappen om deze te testen voelt het pedaal precies zoals wij hem willen hebben. Wanneer wij de rem vervolgens gaan kalibreren stuiten wij op een, in onze ogen, best wel een serieus aandachtspunt. Bij het kalibreren drukken wij de rem iets langer in dan 1 seconde, dit zorgt er voor dat de demper langzaamaan de vloeistof weer doorlaat. Nu is dit ook precies wat een demper hoort te doen, echter is dit gevoel niet iets dat wij tijdens het remmen willen voelen. Bij de initiële rembeweging voelt het pedaal hard en solide aan, waarna het pedaal vervolgens langzaam wegzakt in een sponzig gevoel. Dit betekent dat wij bij het aanremmen eerst een hard pedaal aantreffen welke vervolgens heel zacht wordt, alsof wij op een ijsblokje drukken welke vervolgens meteen smelt. Helaas blijft dit probleem niet alleen bij het pedaalgevoel. Wanneer wij naar het remsignaal kijken in de software zien wij ook dat bij het initiële remmen de remdruk tot ongeveer 75% komt waarna deze tegelijk met het wegzakken van het pedaal langzaam oploopt naar 100%. Hier is helaas niet tegenaan te kalibreren waardoor het gebruik van het pedaal op zijn hardste stand nagenoeg onmogelijk lijkt. Na wat beter naar het rempedaal te kijken is dit eigenlijk heel logisch. De bovenste as, die waar de demper aan vast zit, is aan de arm van het pedaal en aan de behuizing van het pedaal bevestigd. De onderste as, die met de veer en het elastomeer, zit ook aan de arm van het pedaal bevestigd en met de andere kant aan het loadcell systeem. Het gevolg hiervan is dat de demper het pedaal tegenhoudt maar daar tegelijkertijd mee zorgt dat de onderste as niet op de loadcell kan drukken. Wanneer de demper doorbloedt en het pedaal weer sponsig maakt wordt de onderste as weer verder op de loadcell gedrukt. Iets dat wij toch oprecht een constructiefout vinden van de LC100 pedalenset. Na een beetje testen merken wij dat eigenlijk alleen stand 1 tot en met 3 bruikbaar zijn zonder dat het een negatief effect gaat hebben op het remsignaal.
Dit wetende zetten wij de demper op stand 2 en proberen wij zoveel mogelijk voorspanning op de loadcell te zetten. Hiermee is het pedaal wel bruikbaar maar leeft hij niet helemaal op naar de potentie die er in zou kunnen zitten waarbij het pedaal heel simpel van zacht naar hard en alles er tussenin afgesteld kan worden. Op de manier waarbij de demper op stand 2 staat fungeert het rempedaal als een zacht rempedaal waarbij het gevoel geheel wordt bepaald door de veer en het elastomeer op de onderste as, welke op zichzelf niet een lekker nauwkeurig gevoel opwekken. Het pedaal voelt op zijn lichtste standen relatief gevoelloos en lineair aan waardoor het pedaal bijna aanvoelt als een rempedaal met een torsieveer en een Hall-sensor.
Het Koppelingspedaal
Het laatste pedaal van de LC100 pedalenset, die voor de koppeling, is evenals het gaspedaal een prima pedaal. Vanuit de doos voelt het pedaal echter wel lineair en is er niet een gesimuleerd aangrijppunt van de koppeling voelbaar. Hierin moeten wij wel eerlijk zijn dat dit voor een pedalenset in deze prijsklasse ook absoluut geen gemis is en wij dit ook niet echt verwachten.
Nadat wij de plastic busjes van het koppelingspedaal verwijderd hebben om in het gaspedaal te zetten is de slag van het pedaal aanzienlijk toegenomen. Een positief neveneffect dat hiermee naar boven is gekomen is dat het pedaal bij een langere slag toch een aangrijppunt lijkt te simuleren. Echter zou deze alleen te voelen zijn wanneer het pedaal in een GT zithouding geplaatst wordt, aangezien hij in een formule houding te lang is om volledig in te drukken.

Conclusie
Na de nodige uurtjes met de CAMMUS LC100 pedalenset te hebben gereden, hebben wij er toch een beetje gemixte gevoelens aan over. In de basis is het een prima pedalenset. Alles voelt stevig aan en ziet er met de mat zwarte afwerking ook netjes uit. Hierdoor is het best jammer dat de controller van deze pedalenset niet netjes weggewerkt of bevestigd kan worden, waardoor het strakke uiterlijk wat minder strak wordt.
Ook de pedalen zelf geven ons een wisselvallig gevoel. Het gaspedaal stemt ons qua gevoel zeer tevreden, in gebruik is het een fijn pedaal wanneer deze goed is afgesteld. Ook het verkorten van de pedaalslag met behulp van de zwarte busjes werkt goed en deze busjes voelen ook goed aan als eindstop. Wij vinden het wel jammer dat er geen extra busjes meegeleverd zijn waardoor wij deze nu uit ons koppelingspedaal hebben moeten kannibaliseren. Ook het verstellen van de voorspanning gaat altijd gepaard met een verandering in de slag van het pedaal wat soms wel lastig kan zijn. Wanneer de balans gevonden is, is het een prettig pedaal. Het grote pijnpunt van deze pedalenset zit hem vooral in de rem. Het rempedaal maakt gebruik van een aparte as met een verstelbare demper er op. Deze demper werkt enorm goed om het pedaalgevoel te veranderen. Echter voorkomt de demper dat de loadcell goed gebruikt kan worden waardoor het remsignaal bij een demperstand boven de 3 onbruikbaar wordt. Het gevolg is dat het pedaal alleen als een licht rempedaal gebruikt kan worden, welke helaas relatief lineair aanvoelt zoals een pedaal met torsieveer en Hall-sensor. Wij hopen eigenlijk ook dat CAMMUS hier een mooie oplossing voor kan vinden in de toekomst omdat het dubbele systeem op de rem wel een mooie uitkomst kan zijn voor het snel verstellen van je pedaal. Over het koppelingspedaal kunnen wij vrij kort zijn, ook dit is net zoals het gaspedaal een prima pedaal. Wanneer er plastic busjes uit het pedaal zijn gehaald ,om de slag van het gaspedaal korter te maken, kan het echter wel voorkomen dat het pedaal een langere slag krijgt dan gewenst.
Onderaan de streep denken wij echter wel dat er potentie in de LC100 pedalen van CAMMUS zit. Wanneer het gaspedaal goed is afgesteld is deze fijn om mee te rijden. Door het toevoegen van extra plastic busjes zouden ook alle pedalen goed bruikbaar blijven voor een compleet gevoel. Echter is het vooral het rempedaal welke nog iets meer aandacht nodig heeft. Wanneer deze wat verder doorontwikkeld wordt denken wij dat de CAMMUS LC100 pedalenset een interessante keuze kan worden voor de simracers die willen upgraden naar een loadcell pedalenset zonder al te veel geld kwijt te zijn.
De CAMMUS LC100 pedalenset is in onze ogen met een prijskaartje van $399,00 exclusief verzending wel aardig prijzig voor wat je er op dit moment voor terug krijgt. Op het moment van schrijven is de pedalenset via hun eigen webshop verkrijgbaar met 35% korting waardoor hij op een prijs van $259,00 exclusief verzending uitkomt, wat wij een wat representatievere prijs vinden voor deze pedalenset. Indien er bij het afrekenen gebruik wordt gemaakt van de kortingscode “srbcammus” gaat hier nog een keer 5% extra korting overheen.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.









