ReviewsStuurwiel Reviews

Gomez Sim Industries X-29 Stuurwiel


GSI, ook wel bekend als Gomez Sim Industries, is een vooraanstaande fabrikant van hoogwaardige stuurwielen. Het bedrijf werd opgericht in januari 2021 door Jose Gomez en heeft sindsdien een sterke reputatie opgebouwd. Zo is er een samenwerking met Tony Kanaan, IndyCar kampioen en winnaar van de Indy 500, waarmee er verschillende Limited Edition stuurwielen met zijn naam op de markt worden gebracht. Een andere bekende bij GSI is Daniel Sosulski, ook wel bekend als YouTuber Dan Suzuki in de simracewereld. Hij werkt als Director of Engineering bij het bedrijf.

Elk simracestuur, of het nu gaat om formule- of GT-stijl stuurwielen, wordt met de hand vervaardigd in Dallas, Texas, in de Verenigde Staten. Voor veel simracers staat GSI bekend als een fabrikant die compromisloze kwaliteit levert, met enorme passie waarmee hun stuurwielen worden vervaardigd. Het motto van GSI luidt: “De producten van GSI zijn zorgvuldig ontworpen om te voldoen aan de eisen van serieuze gamers en professionele simracers die topprestaties en ongeëvenaarde precisie nastreven.”

Sinds de oprichting van Gomez Sim Industries hebben we altijd een goede relatie onderhouden met Jose. Vanwege de enorme populariteit van de GSI-stuurwielen is het er nooit van gekomen om een review te schrijven. Toen de aankondiging van het X-29 stuurwiel kwam, waren we meteen fan van de uitstraling en materiaalkeuze van dit stuurwiel. Toen we contact opnamen met GSI, waren ze direct enthousiast en stuurden ze ons een exemplaar van het X-29 stuurwiel toe.

Het GSI X-29 stuur is een GT-stijl stuurwiel dat beschikbaar is via de webwinkel van GSI. Het stuurwiel begint bij een prijs van €624,95 exclusief btw, verzendkosten en importkosten. Afhankelijk van de gekozen opties kan de prijs variëren. Wij hebben de versie met dual-clutch, carbon fiber paddles en een AH50 aluminium hub ontvangen; deze heeft een prijskaartje van €859,95 exclusief btw, verzendkosten en importkosten.

Verpakking & Inhoud

We krijgen van DHL een grote bruine doos overhandigd met daarin een prachtige productdoos. De productdoos is voorzien van een sleeve met daarop een mooie technische weergave van het GSI X-29 stuurwiel. Als we de sleeve van de doos schuiven zien we een de eveneens prachtige productdoos. Wanneer we deze openmaken zien we een QR-code welke verwijst naar de online handleiding. Ook zien we een vulling van kwalitatief uitziend zwart schuim. Zodra we de beschermlaag wegnemen zien we daar het GSI X-29 stuurwiel liggen met daarbij een USB-datakabel. Niets meer niets minder! Dit betekent helaas wel dat we wat montage materiaal missen om een QR of adapter te kunnen monteren, om direct aan de slag te kunnen met het GSI X-29 stuurwiel.

Het X-29 Stuurwiel

Het X-29 stuurwiel van Gomez Sim Industries is ontworpen als een instapniveau richting het hogere segment stuurwiel met voldoende functionaliteiten en een uitzonderlijke prijs-kwaliteitsverhouding voor simracers. Dit maakt het stuurwiel geschikt voor het rijden in GT3, F1 en LMP auto’s. Het stuurwiel is compatibel met wheelbases die geschikt zijn voor gebruik met een PC en kan worden aangestuurd via SimHub. Er zijn twee versies beschikbaar: één met twee paddles, die ongeveer 1100 gram weegt, en een versie met vier paddles, die zo’n 1250 gram weegt. Het stuurwiel heeft een breedte van 290mm. De behuizing van het stuurwiel is gemaakt van hoogwaardig zwart geanodiseerd aluminium, dat nauwkeurig is vervaardigd met CNC-freesmachines. De behuizing is afgewerkt met een aluminium frontplaat, wat zorgt voor een zeer degelijke uitstraling. Dankzij deze constructie voelt het stuurwiel enorm stijf en stevig aan. De handgrepen van het stuurwiel zijn gemaakt van gegoten siliconen, waardoor het stuurwiel gripvast en comfortabel in de handen ligt. Het is vermeldenswaardig dat er aan de binnen- en buitenkant van de handgrepen naden aanwezig zijn welke zijn overgebleven van het gietproces. Jammer genoeg zijn deze duidelijk zichtbaar en voelbaar.

Voorzijde
Aan de voorkant van het Gomez Sim Industries X-29 stuurwiel bevinden zich twee 7-weg multischakelaars die op duimhoogte zijn geplaatst. Daarnaast zijn er tien RGB LED-drukknoppen beschikbaar, vijf aan elke zijde. Elke drukknop heeft een eigen functielabel dat ook met een laser gemarkeerd is op de voorkant van het stuur. De drukknoppen kunnen individueel worden aangepast qua kleur en zijn telemetrie-bestuurbaar. Met een bedieningskracht van 500 gram, vergelijkbaar met het indrukken van een balpen, zorgen ze voor een duidelijke klik bij gebruik. In het midden van het stuur bevinden zich drie roterende encoders met drukknop.

Achterzijde
Aan de achterkant van het stuurwiel zijn twee schakelunits (type “CEMS N52” V3 Shifters, zoals GSI deze noemt) geplaatst ter hoogte van de middel- en ringvinger. Direct daaronder bevinden zich twee optionele analoge modules die op drie verschillende manieren kunnen worden geconfigureerd: als dubbele koppeling, analoge inputs en knop inputs. Standaard zijn de modules uitgerust met aluminium paddles, echter is ons stuurwiel voorzien van de optionele carbon fiber paddles. Bovendien is ons stuurwiel uitgerust met een optionele aluminium adapter aan de achterkant, met een boutenpatroon van 6×70 mm. Hierop kun je de meest gangbare quick releases, zoals die van Fanatec, Asetek, Simucube en Simagic, monteren. Onder de aluminium adapter bevindt zich een 4-pins Lumberg-connector voor de verbinding tussen het stuurwiel en een, bij voorkeur, powered USB-hub naar je PC.

Montage

We gaan het GSI X-29 stuurwiel gebruiken op onze Fanatec DD2 wheelbase. Hiervoor monteren wij een Fanatec Podium Hub op het stuurwiel. Helaas zaten er geen boutjes bij het stuurwiel, maar gelukkig hebben we deze nog wel liggen. Het monteren van de Podium Hub is een klusje van slechts een paar minuten. Nadat we de X-29 op onze DD2 wheelbase hebben geplaatst, sluiten we de datakabel aan tussen het stuurwiel en de USB-hub. Het stuurwiel wordt automatisch door Windows herkend en dan kunnen we overgaan tot het instellen van het stuurwiel in SimHub of SimOS.

Software

SimOS
De simOS App is een applicatie die je kunt gebruiken om je stuurwiel van Gomez Sim Industries te configureren en aan te passen. Het is een eigen programma van GSI waarin je de firmware van het stuurwiel kunt updaten, instellingen voor de dubbele koppeling kunt aanpassen, encoderinstellingen kunt configureren en LED-instellingen kunt wijzigen. Wij hebben de standaardinstellingen behouden, omdat deze voor ons voldoende zijn. We hebben de tool alleen gebruikt voor de firmware-update, wat met slechts enkele klikken is gebeurd. Voor de overige instellingen gebruiken we SimHub.

SimHub
In de recente versie van SimHub is het nu heel eenvoudig om met slechts een paar klikken het GSI X-29 stuurwiel toe te voegen. Nadat we het stuurwiel hebben toegevoegd in SimHub, werkt alles vrijwel direct. Om de RGB LEDs en telemetrie-functionaliteiten van de drukknoppen te kunnen gebruiken en aan te passen, kun je gebruikmaken van het standaard profiel in SimHub. GSI biedt echter ook een aantal prachtige LED-profielen aan op de productpagina van de X-29. Wij kiezen ervoor om het standaard LED-profiel te gebruiken, wijzen onze favoriete kleuren toe aan de drukknoppen en configureren enkele standaard telemetriefuncties zoals vlaggen, spotter en pitlimiter waarschuwingen. Het is een vrij eenvoudig profiel, maar het voldoet prima voor ons als rijders van Assetto Corsa Competizione.

Het Gebruik

Omdat het GSI X-29 stuurwiel een GT-stijl uiterlijk heeft, zullen we deze natuurlijk testen in GT-auto’s. Onze voorkeur gaat uit naar Assetto Corsa Competizione, waar we het stuurwiel gaan gebruiken in een Porsche 992 II GT3 R. Nadat we Assetto Corsa Competizione hebben gestart, hoeven we alleen nog maar de drukknoppen en encoders aan de juiste in-game functies toe te wijzen, en dan zijn we klaar om te racen. Althans, dat dachten we!

Bij het toewijzen van de drukknoppen en encoders wordt bij het instellen van elke input automatisch input 13 toegewezen. Vreemd!? Bij het openen van het Game Controllers menu in Windows komen we erachter dat zowel input 13 als 14, de shifters, continu input geven. Dit verklaart het automatisch toewijzen van input 13 bij een poging een knop toe te wijzen. Na het indienen van een support ticket hierover komen we er al snel achter dat dit Elektromagnetische Interferentie (EMI) is, een probleem dat kan voorkomen op een Fanatec wheelbase met Podium Hub in combinatie met GSI-stuurwielen.

Door de support afdeling werden we verwezen naar de online handleiding om het EMI-probleem te kunnen verhelpen in de vorm van het aarden van onze Fanatec DD2 wheelbase. Uiteraard is dit een mogelijke oplossing, maar een nette oplossing is het niet in onze beleving. Na navraag op het GSI Discord-kanaal kwamen we al snel in contact met Dan Suzuki. Dan kon zich er gelukkig ook niet bij neerleggen en is in de firmware gedoken. Na enkele aanpassingen in de firmware en testwerk van onze kant hebben we het probleem uiteindelijk opgelost via de firmware. Deze testbuild van de firmware is uiteindelijk ook vrijgegeven als een publieke firmware-update. Onze waardering gaat uit naar Dan en GSI voor hun serieuze aanpak van dit probleem; voor ons is dit veelzeggend over de kwaliteit die ze willen handhaven. We kunnen nu zonder problemen de inputs toewijzen en volop genieten van het racen met het X-29 stuurwiel.

Het stuurwiel
Tijdens onze eerste meters in Assetto Corsa Competizione voelt het X-29 stuurwiel snel vertrouwd aan. De handgrepen bieden een goede grip en prima comfort. De naden van de handgrepen zijn licht voelbaar en we hebben geen plakhandjes bij het rijden zonder handschoenen. Wel voelen de handgrepen wat dikker aan met handschoenen aan, maar dit is verder niet storend.

Het stuurwiel voelt zeer solide aan dankzij de volledig aluminium behuizing en frontplaat, en we merken geen flex of speling tijdens het rijden. We ervaren duidelijk de details van de force feedback, zelfs wanneer we de kracht van de Fanatec DD2 wheelbase terugschroeven tot onder de 10 Nm. Bij onze eerste indruk, en de verdere indrukken daarna, lijkt de X-29 een goed allround stuurwiel.

Bediening voorzijde
Ook met de kwaliteit aan de voorkant zit het goed bij het X-29 stuurwiel. Elk detail, van de drukknoppen tot de aluminium knoppen op de roterende encoders, straalt zeer goede kwaliteit uit en voelt ook zo. De 7-weg switches bevinden zich op handige posities op duimhoogte, waardoor ze gemakkelijk toegankelijk zijn terwijl we onze handen stevig aan het stuur kunnen houden. Ze hebben een soepele en responsieve bediening, zodat we snel en nauwkeurig onze input kunnen leveren. Om de 7-weg switch als een roterende encoder te bedienen, moeten we onze duim en wijsvinger gebruiken en daarbij even onze hand(en) van het stuur loslaten.

De gebruikte drukknoppen op het stuurwiel hebben een duidelijke clicky feedback bij elke bediening, wat zorgt voor een responsieve ervaring tijdens het racen. De roterende encoders hebben een duidelijk voelbare klik bij het draaien, waardoor we gemakkelijk en nauwkeurig aanpassingen kunnen maken tijdens het rijden. Ze draaien soepel en reageren gemakkelijk op onze input. Zowel de drukknoppen als de roterende encoders zijn goed gepositioneerd op het stuurwiel, zodat we ze moeiteloos kunnen bedienen zonder onze handen van het stuur te halen.

Bediening achterzijde
De schakel- en analoge modules aan de achterkant hebben een zeer degelijke bouwkwaliteit en zijn netjes afgewerkt. De randjes van de carbon paddles zijn keurig glad afgewerkt. De paddles van zowel de schakelmodules als de analoge modules zijn niet verstelbaar. Je kunt hooguit de carbon paddles aan de binnenkant van de modules monteren, waardoor deze 6mm verder naar je toe komen. Voor ons zijn de standaard afstanden prima, en we kunnen de modules comfortabel bedienen.

De schakelmodules zijn goed gepositioneerd ter hoogte van de middelvingers en bieden een fijn schakelgevoel met uitstekende feedback. De analoge modules kunnen via de SimOS-software in drie modi worden ingesteld: dual-clutch, analoge input en button input. Het is fijn dat deze mogelijkheid er is, maar als fanatieke simracers kiezen wij voor de dual-clutch instelling. De veer die in deze analoge modules wordt gebruikt, heeft een prettige weerstand, en dankzij de contactloze hall-effect sensoren voelen we geen enkele frictie bij het gebruik hiervan. De paddles hebben logischerwijs iets meer travel en zijn ook prettig in gebruik.

Video: Rijden met het Gomes Sim Industries X-29 Sim Racing Stuurwiel

Onderstaande video is een korte rij-impressie van het Gomes Sim Industries X-29 Sim Racing Stuurwiel. In deze video rijden we met het X-29 stuurwiel gemonteerd op onze Fanatec DD2 wheelbase in combinatie met onze TREQ Ace Simrig en Asetek Forte pedalen. Als racegame gebruiken we Assetto Corsa Competizione en rijden we, zoals we dat het liefst doen, in een Porsche 992 II GT3 R.

Conclusie

Het Gomez Sim Industries X-29 stuurwiel, met zijn GT-stijl uiterlijk, hebben wij grondig getest in Assetto Corsa Competizione. Het instellen van drukknoppen en encoders verliep in het begin niet vlekkeloos doordat we problemen ervaarden met Elektromagnetische Interferentie (EMI). Na een support ticket en samenwerking met Dan Suzuki, slaagde GSI erin dit EMI-probleem op te lossen via firmware-aanpassingen, waarna het stuurwiel soepel en zonder problemen is gebruikt.

Het X-29 stuurwiel straalt kwaliteit uit en voelt snel vertrouwd aan, met comfortabele handgrepen en een solide aluminium behuizing. De handgrepen voelen niet plakkerig aan maar zijn wel iets dikker, vooral tijdens het rijden met handschoenen aan. Desondanks bieden ze een comfortabele ervaring. De details van de force feedback worden nauwkeurig overgebracht, zelfs met een wheelbase onder de 10Nm. De drukknoppen hebben een lekker clicky gevoel en bieden een prettige weerstand bij het indrukken. De roterende encoders aan de voorkant werken soepel en responsief.

Aan de achterkant overtuigt het stuurwiel met degelijke schakel- en analoge modules. De carbon paddles zijn goed afgewerkt en de schakelmodules bieden een fijn schakelgevoel. De analoge modules, instelbaar in drie modi, tonen veelzijdigheid, met een prettige weerstand in de veer. De standaardafstanden van de paddles zijn comfortabel, waardoor de bediening moeiteloos verloopt. Over het algemeen is de GSI X-29 een uitstekend allround stuurwiel voor simracers die een upgrade richting het high-end GT/F1/LMP segment willen doen, of voor simracers die al in dat segment zitten en een goed allround stuur erbij willen hebben.

Ben je na het lezen van onze review enthousiast geworden over het GSI X-29 stuurwiel? Deze is te bestellen via de webwinkel van GSI. Het stuurwiel begint bij een prijs van €624,95 exclusief btw, verzendkosten en importkosten. Afhankelijk van de gekozen opties kan de prijs variëren.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.