Pedalen ReviewsReviews

Conspit CPP Series Hydraulische Pedalenset


Conspit is een fabrikant van simracing hardware gelokaliseerd in Shanghai, China. Zij ontwikkelen niet alleen hardware zoals pedalen, een handbrake en sequentiële shifter maar ook rigs, formule stoelen, een volwaardige formule stijl monocoque en zelfs een met beamers uitgerust scherm van 270 graden. Conspit is dus zeker een ambitieus bedrijf met een serieuze collectie aan simracing hardware. Enige tijd geleden heeft Conspit contact met ons gezocht met de vraag of wij interesse hadden om een pedalenset van hen te reviewen. Wij waren direct enthousiast en hebben hier uiteraard geen nee tegen gezegd!

Op moment van schrijven biedt Conspit twee pedalensets aan; de CGP pedalenset met een loadcell rempedaal en de CPP pedalenset welke een set betreft met een hydraulisch rempedaal. Beide sets zijn verder identiek en verkrijgbaar in een set van twee of drie pedalen in de kleuren zwart/goud en rood/chroom. Wij hebben de CPP Hydraulic Pedal set mogen ontvangen met drie pedalen in de kleurcombinatie zwart/goud. De meest betaalbare optie, de CGP Load Cell set met twee pedalen heeft een prijskaartje van ¥ 2699 Chinese yen, ofwel zo’n €374,55. De CPP Hydraulic Pedal set met twee pedalen heeft een prijskaartje van ¥ 3499 Chinese yen, wat zich vertaalt naar €475,42. De Conspit CPP Hydraulic Pedal set zoals wij deze reviewen heeft een prijskaartje van ¥ 4299 Chinese yen, wat neerkomt op €584,11 exclusief verzendkosten.

Verpakking & Inhoud

De Conspit CPP Hydraulic Pedal set is verzonden vanuit China en via het distributiecentrum in Polen en heeft er ongeveer zes weken over gedaan om bij ons bezorgd te worden. Dat is een pittig lange levertijd, dus zeker iets om rekening mee te houden mocht je interesse hebben in deze pedalenset. In onze ogen is deze levertijd nog net te overzien wanneer je je hier vooraf bewust van bent, echter was dit voor ons wel even afwachten. Het pakket, welke een standaard bruine omdoos betreft, is netjes bij ons afgeleverd door UPS en wij hebben geen extra import- of BTW-kosten hoeven betalen bij ontvangst.

De CPP pedalenset zit in een prachtige matzwarte doos met Conspit branding welke de indruk wekt dat we hier met een product van hoge kwaliteit te maken hebben. Rondom de doos zijn afbeeldingen en specificaties te zien van zowel de CGP als CPP serie pedalen terwijl aan de onderzijde een mounting template verstopt zit voor de baseplate, wat wij stiekem wel een slim en vernuftige oplossing vinden en tegelijkertijd een goede manier om die ruimte te gebruiken. Bij het openen van de doos zien we in eerste instantie zwart schuim met daarbovenop de Conspit stickerset, het garantiebewijs en een stempel met datum voor het doorstaan van de kwaliteitscontrole. Van laatstgenoemde kun je zeggen dat je er met elk product van uit kunt gaan dat deze door een kwaliteitscontrole komt, echter vinden we het wel een leuke toevoeging om een stempel ter bevestiging hiervan te zien. Dit geeft ons stiekem wel een vertrouwd gevoel en het idee dat onze set zorgvuldig geïnspecteerd is voordat deze onze kant op kwam.

Bij het verwijderen van de bovenste laag zwart schuim komen de pedalen ons tegemoet, deze liggen stevig in meer op maat gesneden schuim. Op het eerste gezicht zijn we direct onder de indruk; de gehele set ziet er enorm verzorgd en goed verpakt uit en vooral de cilinder van het hydraulische rempedaal springt er uit. Wat ook opvalt zijn de meegeleverde antistatische handschoenen, welke bovenop de zakjes met onderdelen, montagematerialen en de USB-kabel liggen. In het zakje met onderdelen en montagematerialen zien we zowel alle bouten om de pedalen op de baseplate te zetten, bouten voor montage, gereedschap in de vorm van inbussleutels en Conspit branded sleutels, smeermiddel en verschillende maten en kleuren remrubbers (elastomeren). Wat ons opvalt is dat er in de doos geen handleiding of quick-start guide aanwezig is. Deze zal dus los gedownload moeten worden via de website van Conspit.

Techniek & Kwaliteit

In de basis zijn bijna alle onderdelen van de Conspit CPP pedalenset gemaakt van CNC gefreesd aluminium. Dit aluminium heeft een T6 behandeling ondergaan, wat een code is voor een gestandaardiseerd systeem om warmtebehandelingen van aluminiumlegeringen aan te duiden en wat iets zegt over onder andere de hardheid van het aluminium en hoe dit tot stand is gekomen. Dankzij al het gebruikte aluminium is het een zeer lichte pedalenset, maar tegelijkertijd voelt alles enorm stevig en degelijk aan. De afwerking van de pedalenset durven we zelfs subliem te noemen; alle randjes zijn zichtbaar mooi afgewerkt, waarvan de meesten in de mooie contrasterende kleur van het aluminium, en ondanks dat de lijnen van het ontwerp erg scherp zijn is er geen enkele scherpe rand te vinden. Ook kunnen we geen imperfecties vinden die voort kunnen komen uit het productieproces. Hiermee is de Conspit CPP pedalenset zeker één van de mooist afgewerkte pedalensets welke we in onze handen hebben mogen hebben.

Naast dat de pedalenset er erg mooi en goed afgewerkt uit ziet is er ook duidelijk nagedacht over de praktische en functionele kant ervan. De baseplate van de pedalen maakt een belangrijk deel uit van deze pedalenset aangezien hier ook de controller en de connectors in verwerkt zitten. Deze is zichtbaar vanaf de onderkant van de pedalen, echter moet de hielplaat verwijderd worden om hier goed toegang toe te hebben. De hielplaat is te verwijderen door de opstaande rand, welke met 2 boutjes vast zit, los te halen. Deze opstaande rand om je hiel tegenaan te zetten is niet alleen verwijderbaar, maar ook afstelbaar. Zo kun je de afstand van je hiel tot de pedal plates bepalen. Zowel in de hielplaat als op de achterkant van de baseplate zitten gaten zodat je de bouten waarmee je de pedalenset vastzet van bovenaf aan kunt draaien. Dit is een klein detail maar wel een erg prettige.

Het gaspedaal is (net als het koppelingspedaal) uitgerust met een Hall Effect sensor. Deze hebben we uiteraard al vaker voorbij zien komen en behandeld en betreft een sensor welke door middel van een magneet de sterkte van een magnetisch veld, en daarmee de stand van het pedaal, kan afmeten. Deze sensor is contactloos en ondervindt daardoor geen frictie en heeft in theorie een oneindige levensduur. Opvallend is dat de Hall Effect sensor, welke bij andere pedalensets vaak zichtbaar is in de buurt van het scharnierpunt van een pedaal, bij de Conspit CPP pedalenset niet zichtbaar is. Deze zit verwerkt in de cilinder waar ook de as en de afstelbare veer van het gaspedaal zich bevinden. Dit draagt bij aan een strak afgewerkt uiterlijk van de pedalenset. Het pedaal is tot slot voorzien van een mooie goudkleurige afstelring, een accentkleur die wij erg stijlvol vinden en die gelukkig niet overmatig aanwezig is op deze pedalenset.

Het koppelingspedaal is, zoals genoemd, net als het gaspedaal uitgerust met een Hall Effect sensor. Ook op het koppelingspedaal is een mooie goudkleurige afstelring te zien voor de grote veer van het pedaal. Verder beschikt het koppelingspedaal over een mechaniek dat het aangrijppunt van de koppeling simuleert. Hiervoor is een, in onze ogen, inventieve oplossing bedacht die enorm stevig aanvoelt en waarvan wij denken dat deze keer op keer hetzelfde pedaalgevoel kan simuleren. Los van dat dit systeem erg inventief lijkt ziet deze er ook nog eens erg mooi en strak afgewerkt uit. Een mooi detail is het Conspit logo op de zijkant van het aangrijppuntmechaniek.

De eyecatcher van de CPP pedalenset is natuurlijk het hydraulische rempedaal. Wij vinden dat deze er erg indrukwekkend uit ziet met het goudkleurig afgewerkte potje met vloeistof en de grote cilinder aan de zijkant van het pedaal. Zoals de omschrijving suggereert functioneert dit rempedaal door met hydraulische vloeistof druk op te bouwen in het pedaal om deze opgebouwde druk vervolgens met een sensor te meten. Hiermee bestaat de reminput uit de daadwerkelijke druk welke je met de vloeistof opbouwt, wat in principe weer een stukje realistischer is dan een load cell pedaal waarmee de remkracht welke je met je voet op het pedaal uitoefent wordt gemeten. Het rempedaal is voorzien van een druksensor met een meetbaar bereik tot 20Mpa, wat neerkomt op 200 bar. Naast deze druksensor en de hydraulische vloeistof is het rempedaal voorzien van een cilinder aan de zijkant van het pedaal waarin twee elastomeren zitten. Met deze elastomeren en de bijgeleverde extra exemplaren kun je de hardheid van het pedaal bepalen en ook de preload/travel van het pedaal instellen. Met het indrukken van het pedaal, en het samenpersen van de vloeistof, worden ook de elastomeren ingedrukt. Zo bestaat het pedaalgevoel zowel uit de druk welke je met de vloeistof opbouwt als met de compressie van de elastomeren welke de hardheid en slag van het pedaal bepalen. Het hydraulische systeem van het rempedaal is overigens onderhoudsvrij en in de handleiding staat zelfs expliciet vermeld dat er geen enkele handeling verricht mag worden betreffende het potje met vloeistof.

Montage

Het monteren van de pedalen op de baseplate is een eitje. De uitsparingen voor de pedalen zijn duidelijk en toereikend, en de baseplate is duidelijk voorbereid op gebruik van zowel twee als drie pedalen. Elk pedaal zit met twee bouten vast in de baseplate, welke zelf voorzien is van schroefdraad. Veel makkelijker wordt het dus niet! Dit betekent wel dat de pedalen niet vrij verstelbaar zijn in de breedte maar dat je gebruik moet maken van de beschikbare gaten met schroefdraad. In onze ogen zijn deze mogelijkheden echter wel toereikend. Onder het pedaal zitten er gleuven in de baseplate waar je de kabels doorheen voert om zo richting de controller unit met connectors te sturen. Dit zorgt ervoor dat er bijna geen kabel zichtbaar is waardoor de pedalen er super strak uit zien. Op onderstaande foto’s zijn de kabels overigens nog niet weggewerkt zoals dat de bedoeling is.

Ons plan was om de Conspit CPP pedalenset te monteren op onze Trak Racer TR8 Pro, echter passen de pedalen niet op de pedal deck van de TR8 Pro en was deze in onze mening niet op verantwoorde wijze passend te maken. We gaan de Conspit CPP pedalen dus monteren op de FormulaSimRigs Avanzata rig. Het pedal deck bestaat hier uit verstelbare aluminium profielen wat betekent dat deze pedalen enorm gemakkelijk te monteren zijn. Bijgeleverd bij de Conspit CPP pedalen zijn vier bouten met de juiste afstand om met een M8 T-slot moer op het aluminium profiel vastgezet te kunnen worden. Het monteren van de pedalenset was hiermee een klusje van niet meer dan een paar minuten. De enige opmerking die we hebben is dat er geen extra ringetjes bijgeleverd zijn voor tussen het aluminium profiel en de baseplate en voor tussen de baseplate en de kop van de bout, en dat de bout net iets te kort is om er zelf alsnog ringetjes tussen te zetten. In principe is dit niet nodig, maar voor onze gemoedsrust en het minimaliseren van de kans op beschadigingen hadden we wat ringetjes wel fijn gevonden.

Afstellen

Naast dat het een eitje is om de pedalen op de baseplate te monteren, en de pedalenset op een pedal deck van aluminium profielen te plaatsen, is het afstellen van de pedalen over het algemeen ook nog eens extreem gemakkelijk en in de meeste gevallen zonder gebruik van gereedschap te doen. Om te beginnen is op elk pedaal de front plate in hoogte verstelbaar, en nog met een flinke marge ook! De pedalen zijn hiermee erg kort maar ook erg lang te maken, wat in onze ogen enorm veel vrijheid geeft voor gebruikers met zowel grote als kleine voeten, maar ook om het pedaalgevoel onder je voet aan te passen. Opmerkelijk is dat de hoek van de pedalen niet aan te passen is. Daartegenover is de opstaande rand van de hielplaat wél te verstellen. Door deze verder naar voren te plaatsen wordt de hoek van je voet ten opzichte van het pedaal ook vergroot wat ongeveer hetzelfde effect heeft. Voor gebruik in onze formule zithouding laten we deze rand zo ver mogelijk naar de pedalen toe staan zodat onze voeten rechtop tegen de voetplaten aan komen en we onze enkels niet hoeven te overstrekken bij het bedienen van de pedalen.

Op het gaspedaal kan door middel van het, met je vingers, strakker draaien van de goudkleurige afstelring de compressie van de veer aangepast worden om de slag van het pedaal te verminderen. Hiermee wordt het pedaal ook iets harder, maar dat verschil is verwaarloosbaar. Vanzelfsprekend wordt deze slag weer groter zodra je de ring weer terug draait, echter mag je deze niet verder los draaien dan wat Conspit voorschrijft. Het gaspedaal harder of zachter afstellen doe je door de hoek van de veer te veranderen. Deze is met vier standen lichter of zwaarder af te stellen door de verwijderbare pin, welke je er simpelweg met je vinger uit kunt duwen, los te halen en de as hoger of lager te zetten en de pin weer terug te plaatsen. Door het hoger plaatsen van de veer wordt het pedaal zwaarder om te gebruiken, door deze lager te plaatsen wordt deze lichter. Bij de meeste pedalensets waarmee je de hoek van een veer kunt aanpassen is dat al vrij simpel te doen, Conspit heeft dit echter wel héél gemakkelijk gemaakt zonder concessies te doen op de stevigheid van het pedaal.

Het koppelingspedaal kent, voor zover wij kunnen zien en in de handleiding kunnen lezen, los van de front plate eigenlijk maar één afstelmogelijkheid en dat is de slag van het pedaal. Deze kan net als op het gaspedaal aangepast worden door de goudkleurige ring strakker of losser te draaien. Het pedaal kan dus niet lichter of zwaarder gemaakt worden om te bedienen. Of dit een nadeel is zal moeten blijken bij het gebruik ervan. Wanneer we naar het pedaal kijken dan lijkt het erop alsof de hoeken van beide veren aangepast kan worden, echter staat dit niet beschreven als daadwerkelijke afstelmogelijkheid.

Dan komen we bij het rempedaal. Zoals genoemd mag er niet gesleuteld worden aan het hydraulische systeem van het pedaal, waarmee de elastomeren (op de voetplaten na) over blijven als enige afstelmogelijkheid. Met de goudkleurige draaiknop op de cilinder aan de zijkant van het pedaal kan, net als bij het gaspedaal, de voorcompressie en de slag van het pedaal aangepast worden. Ook wordt het begin van de slag hier iets harder van. Draai je deze ring volledig los, en verwijder je daarna de zwarte ring welke de cilinder afsluit, dan laten de elastomeren zichzelf zien. Deze kun je vervangen door de bijgeleverde exemplaren. In de basis heb je twee kleuren elastomeren; licht geel (wat wij meer groen-gelig vinden), en fel geel. Daarnaast heb je van elke kleur twee smalle elastomeren (16mm) en twee brede elastomeren (18mm). De groen-gele rubbers zijn het lichtst, terwijl de fel gele het hardst zijn. Vanzelfsprekend zijn de smalle elastomeren weer lichter dan de brede. Door verschillende elastomeren te combineren kun je in totaal 9 verschillende hardheden samenstellen. Hiervoor heeft Conspit een mooie tabel in de handleiding staan. Het wisselen van de elastomeren is het enige dat niet in een handomdraai te doen is. Op elke elastomeer moet aan weerszijden een ring geplaatst worden om deze op zijn plek te houden. De elastomeren moeten zowel rondom als op de uiteinden ingevet worden, waardoor er om de ringen ook nog een afdichtring moet komen. Tot slot zitten er nog metalen plaatjes in de cilinder waar de afstelring, voor de voorcompressie en de slag van het pedaal, tegenaan komt zonder de elastomeren te beschadigen. Het verwijderen van de elastomeren uit de cilinder is niet geheel gemakkelijk aangezien de diepste ring kan blijven plakken en je daar niet erg gemakkelijk bij komt, wil je echter een andere maat elastomeren monteren dan zul je deze er natuurlijk wel uit moeten kunnen halen. Ook door het invetten kun je niet echt in een handomdraai verschillende hardheden testen om je eigen voorkeur te vinden, hier zal je echt de tijd voor moeten nemen. De pedalen zijn bij ons afgeleverd met een hardheid van 8, wat inhoudt dat er één groen-gele elastomeer van 18mm in zit en één van 16mm.

Software

Na het monteren van de pedalen moeten we uiteraard nog wel even de Conspit software, genaamd Conspit Link, downloaden en installeren. De installer voor deze software is samen met de laatste firmware versie voor de pedalen te vinden op de website van Conspit. Het installeren ervan is een eitje en ook in gebruik is de software erg gemakkelijk. Een klein minpuntje is dat de software in principe in het Chinees geschreven is en je bij elk gebruik de taal handmatig op Engels moet zetten wanneer je geen Chinees kunt lezen. Ook met de software op Engels kun je nog Chinees geschreven tekst vinden wanneer je een instelling hebt aangepast, maar voor het gebruik is dat niet storend.

Om de pedalen te kalibreren heb je per pedaal een ‘Min’ en een ‘Max’ knop. Zo kun je in rustpositie op ‘Min’ drukken om het beginpunt van het pedaal vast te stellen en bij volledig indrukken van het pedaal op ‘Max’ drukken om het eindpunt vast te stellen. In het geval van het rempedaal werkt dit hetzelfde, maar kun je met het hard of zacht induwen zelf bepalen wat je als 100% input wilt laten registreren. Het maken van een curve in de input van het pedaal is met Conspit Link helaas niet mogelijk. Voor de koppeling staan er wel twee sliders bij voor het verstellen van het aangrijppunt. Verder staat er een knop waarmee je kunt aangeven of je het hydraulische of load cell pedaal gebruikt en staat er een soortgelijke knop voor als je een Conspit handbrake bezit. Tot slot staan er aan de rechter zijde vier opties met ‘functions’ en vier knoppen voor ‘Channel Testing’. Wat deze functies in de praktijk doen is ons niet duidelijk en de waarden de functies die geselecteerd zijn lijken ook te verschillen. Wij hebben de pedalen binnen no-time gekalibreerd, zo kunnen we eindelijk van start met het gebruiken van de Conspit CPP pedalen!

Het Gebruik

Met de Conspit CPP pedalen gemonteerd en gekalibreerd kunnen we er eindelijk de eerste kilometers mee maken. We hebben de pedalen met verschillende klassen getest in Assetto Corsa en F1 22. De eerste indruk van de CPP pedalen is erg goed, ze voelen goed stevig en solide aan en de verstelbare opstaande rand voor je hiel is erg prettig en vooral praktisch. De zeer goed verstelbare voetplaten zorgen ervoor dat de pedalen voor een ieder goed te bereiken zijn en prettig aan kunnen voelen. Het zijn wel vrij gladde voetplaten welke je echt onder je voet kunt laten glijden. Of dit een plus- of minpunt is, dat is persoonlijke voorkeur. We voelen geen speling in de breedte of diepte van de pedalen wat bevestigt dat de pedalenset echt als een solide geheel op de rig vast zit. Bij alle pedalen horen we een zeer lichte frictie wat bij het in- en uitschuiven van de as hoorbaar is, wat waarschijnlijk komt door de verschillende materialen die in de cilinder over elkaar heen schuiven. We merken dit wel op, maar storend is het niet.

Het gaspedaal
Het gaspedaal vinden we om te beginnen erg prettig in gebruik. De vier standen waarop de veer afgesteld kan worden is voldoende toereikend voor ons, de lichtste stand is erg toegankelijk zonder te zwak en ongedefinieerd aan te voelen en de zwaarste stand is sterk genoeg om met enige assertiviteit bediend te moeten worden. Voor het mooie had er van ons wel nog één zwaardere stand op gemogen. Het gaspedaal is verder erg soepel en vloeiend te bedienen en het doseren van het gas is hiermee geen enkel probleem. Wat we wel op hebben gemerkt is dat, bij het volledig induwen van het gaspedaal, er enige frictie/beweging voelbaar is in de harde eindstop van het pedaal welke we verder niet goed kunnen definiëren. Wel moeten we erbij zeggen dat we dit enkel voelen bij het (zeer) assertief bedienen van het gaspedaal. Wanneer deze eigenlijk al 100% is ingeduwd maar we er nog iets meer kracht op uitoefenen, wat wij in het heetst van de strijd zeker nog wel eens willen doen, voelen we deze frictie door het pedaal heen. Een zachtere eindstop zou dit wellicht al verhelpen. Verder doet het gaspedaal precies wat we willen en wat we ervan verwachten met een pedaalgevoel dat erg prettig is en erg snel vertrouwd aanvoelt.

Het rempedaal
Waar we natuurlijk het meest benieuwd naar zijn is het hydraulische rempedaal van de Conspit CPP pedalenset. De eerste indruk bij dit pedaal is even onwennig maar wel erg prettig. Het pedaal voelt wat minder hard en stug aan dan de gemiddelde load cell pedalenset welke we getest hebben. Zo keert het hydraulische rempedaal nét iets minder abrupt terug naar zijn rustpositie bij het loslaten ervan wat in eerste instantie de indruk wekt dat het een licht sponzig pedaal is, echter vinden we al snel dat het juist erg natuurlijk en wat levendiger aanvoelt. Het remgevoel geeft veel vertrouwen en door het hydraulische systeem krijgen we net dat beetje extra feedback over de hoeveelheid druk waarmee we aan het remmen zijn.

Zoals eerder genoemd is het pedaal afgeleverd met een hardheid 8 van 9 volgens de tabel in de handleiding van Conspit. We hadden graag gezien dat deze met een middelmatige hardheid van 4 of 5 was afgeleverd zodat je gemakkelijker kunt beslissen of je een harder of zachter pedaal wilt, terwijl er nu een grotere gok gemaakt moet worden bij de keuze voor een zachter pedaal . We zijn eerst naar een hardheid van 2 gegaan, wat de op één na zachtste stand is. Hiermee voelt het pedaal erg vergelijkbaar aan als een straatauto met een relatief hard rempedaal, wat we erg kunnen waarderen bij het rijden in straatauto’s en lichtere raceklassen in Assetto Corsa. Met name met de auto’s waarmee we ook de koppeling bedienen en zodoende met de rechtervoet moeten remmen vinden we de lichtere instelling enorm natuurlijk aanvoelen. Met de formule auto’s in Assetto Corsa en F1 22 merken we echter dat we het hard aanremmen en doseren op deze zachtere pedaalinstelling lastig vinden, maar dit kan ook gewenning en persoonlijke voorkeur zijn. Voor het hard aanremmen in de snellere raceklassen kiezen wij zonder twijfel voor de hardste pedaalinstellingen. Hiermee is er een stuk minder slag op het pedaal aanwezig en het doseren na het aanremmen op 100% remkracht is voor ons hiermee erg goed te doen.

In de handleiding van de Conspit CPP Pedalenset staat bij het rempedaal aangegeven dat door de vervormbaarheid van de zuiger in de hydraulische cilinder er in het begin enige weerstand voelbaar kan zijn door frictie van de materialen. Dit zou enige tijd aan gebruik nodig moeten hebben om niet meer voelbaar te zijn. Bij gebruik van het hydraulische rempedaal voelen wij inderdaad weerstand en frictie, met name met licht en gedoseerd remmen, waardoor het soms voelt alsof het pedaal blijft plakken. Bij veel hard en diep aanremmen verdwijnt dit gevoel en blijft er een enorm soepel pedaalgevoel over. Ook na urenlang gebruik van de Conspit CPP pedalen voelen we nog altijd een lichte frictie bij licht en gedoseerd remmen. Na hoe veel uur gebruik dit weggaat kunnen we dus nog niet zeggen, zodoende is dit wel iets om rekening mee te houden bij aankoop. Het rempedaal zal goed ingeremd moeten worden.

Het koppelingspedaal
Ook het koppelingspedaal is een pedaal waar we erg naar uit hebben gekeken bij de Conspit CPP pedalenset. Door het originele mechanische systeem om het aangrijppunt van de koppeling te simuleren zijn wij erg benieuwd geweest naar het pedaalgevoel van het koppelingspedaal, en dat was niet voor niets. Het koppelingspedaal voelt qua weerstand erg natuurlijk aan en het aangrijppunt is erg gemakkelijk te vinden. Waar andere fabrikanten vaak gebruik maken van een hangend/zwevend systeem heeft Conspit gekozen voor een gefixeerd systeem waarbinnen een kanteling plaatsvindt bij het bedienen van de koppeling. Door dit systeem voelt elke bediening van het koppelingspedaal hetzelfde aan en hebben we bij gebruik geen enkele speling of verandering van het aangrijppunt kunnen ontdekken. Bij koppelingspedalen, met name degenen met een lineaire veer, is het altijd erg lastig om een fysiek aangrijppunt te leren kennen in verhouding tot je virtuele auto. Met het Conspit koppelingspedaal gebeurde dit bij ons echter al erg snel. Uiteraard is dit ook enigszins afhankelijk van je kalibratie, maar het ontwerp van het koppelingspedaal geven we hier de meeste credits voor. Qua weerstand is dit pedaal voor ons precies goed; het vereist enige assertiviteit om te bedienen maar is niet dusdanig zwaar dat het onnatuurlijk aanvoelt. Uiteraard kan de slag van het pedaal, en in zeer beperkte mate de hardheid daardoor, enigszins aangepast worden. Verder is het pedaal echter niet af te stellen, maar dat blijkt voor ons geen gemis. Wel is het koppelingspedaal het pedaal waarin de meeste frictie hoorbaar en (zeer licht) voelbaar is in de as van het pedaal. Dit is niet storend en het sublieme pedaalgevoel steekt er enorm bovenuit, maar we wilden het toch even benoemen.

Het laatste punt dat we willen benoemen is dat we bij het gebruik van de pedalen af en toe een krakend geluid kunnen horen, wat met name voorkomt in het heetst van de strijd wanneer we veel druk op de pedalen uitoefenen en deze weer loslaten. De pedalen zelf voelen echter erg solide aan er is niets bijpassends door de pedalen voelbaar. Wij vermoeden dus dat dit geluid voortkomt uit de baseplate van de pedalen welke uit meerdere aan elkaar vastgemaakte onderdelen bestaat, waar veel andere fabrikanten vaak gebruik maken van één stalen baseplate. We hebben geprobeerd de boutjes zowel iets lichter als iets vaster aan te draaien maar dit maakt geen merkbaar verschil. Met gebruik van een koptelefoon is dit geluid niet waarneembaar en zoals genoemd is het ook niet voelbaar.

Conclusie

De Conspit CPP Hydraulic Pedal set is een pedalenset welke, met name voor zijn prijskaartje, enorm veel te bieden heeft. De pedalenset is door de gebruikte materialen erg licht van gewicht en tevens prachtig om te zien. De afwerking van de pedalen is uitmuntend en mede doordat de kabels en bijna alle boutjes netjes zijn weggewerkt is het zeker een van de meest strak ogende pedalensets die we tot nu toe in onze handen hebben gehad.

De afstelmogelijkheden van de Conspit CPP pedalen zijn in onze ogen prima. De pedalen zijn niet voorzien van alle afstelmogelijkheden die we kennen, zoals het kunnen vervangen van een veer voor een lichter of zwaarder exemplaar, maar dat is in onze ogen geen gemis. Het gaspedaal voelt met de zeer gemakkelijk verstelbare veer, en slag van het pedaal, super aan en is gemakkelijk te doseren. Het koppelingspedaal is één van de beste die we hebben ervaren. Het aangrijppunt voelt erg natuurlijk aan en door het slim bedachte vaste aangrijppuntsysteem, in plaats van een hangend of zwevend systeem, voelt elke bediening van het koppelingspedaal hetzelfde. Het rempedaal is de aandachtstrekker van deze pedalenset en met goede reden; het rempedaal voelt erg natuurlijk aan en heeft een onderscheidend pedaalgevoel. De lichtste instellingen van het hydraulische rempedaal voelen erg goed aan voor gebruik met lichtere raceklassen en straatauto’s, en ook het remmen met de rechtervoet voelt hierbij erg natuurlijk en is vergelijkbaar met een normale straatauto met een relatief hard rempedaal. De hardste reminstellingen vinden wij het prettigst en maken het gemakkelijker om in de snellere raceklassen goed hard aan te kunnen remmen en te doseren. De zéér goed verstelbare voetplaten maken de pedalen ook geschikt voor mensen met zowel kleine als grote voeten.

Net als elke andere pedalenset is ook de Conspit CPP Hydraulic Pedal set niet helemaal perfect. De eindstop van het gaspedaal voelt wat hard en onzeker aan door de wrijving welke we daar voelen, enige demping of een zachtere eindstop zou dit gevoel verbeteren. De frictie op het rempedaal, welke komt door de zuiger in de hydraulische cilinder, zou na verloop van tijd in moeten slijten en verdwijnen maar na uren aan gebruik voelen we nog steeds een lichte weerstand wanneer we zeer licht en gedoseerd remmen. De pedalen maken licht geluid wat lijkt te komen door over elkaar schuivende materialen in de as van het pedaal, maar dit is niet hinderlijk tijdens het gebruik. De basis van de pedalenset kraakt bij ons met regelmaat wanneer we de pedalen flink gebruiken. Zonder hoofdtelefoon is dit voor ons enigszins storend en doet iets tekort aan de pedalen zelf, welke enorm sterk en solide aanvoelen.

Alles bij elkaar zijn wij erg onder de indruk van de Conspit CPP Hydraulische pedalenset en met welke visie deze ontworpen en gebouwd zijn, en daarvoor willen we Conspit absoluut de erkenning geven welke ze verdienen. Zeker wanneer we ons de prijsklasse van de pedalen realiseren overstijgen alle pluspunten de minpunten en vinden we het al bewonderenswaardig dat Conspit hiervoor een pedalenset met een hydraulisch rempedaal én een koppelingspedaal met systeem voor het simuleren van een aangrijppunt neer hebben kunnen zetten. Zeker met het oog op het verdere aanbod aan pedalen, shifters, handbrakes, cockpits en meer zijn wij erg benieuwd naar verdere ontwikkelingen van Conspit en wat voor moois we nog meer van hen gaan zien de komende tijd.

De Conspit CPP Hydraulic Pedal set met twee pedalen is verkrijgbaar voor ¥ 3499 Chinese yen, wat zich vertaalt naar €475,42. De CPP Hydraulic Pedal set met drie pedalen, zoals wij deze gereviewd hebben, is verkrijgbaar voor ¥ 4299 Chinese yen, wat neerkomt op €584,11 exclusief verzendkosten.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.