Formula Sim Rigs FXU


Tot nog niet zo’n lange tijd geleden was het best lastig om een solide simrig te kopen in formule stijl. Nu is vandaag de dag het aanbod van rigs met een formule houding gelukkig wat ruimer dan dat het aanbod begin 2020 was. Voorheen kwam je als groot fan van formule auto’s al gauw terecht bij de Playseat of het zelf in elkaar knutselen van een rig met een formule positie. Maar een stevige rig gemaakt van aluminium profielen, die was er eigenlijk nog niet echt. En als je zelf dan ook nog niet zo bekend bent met aluminium profielen of gewoon niet zo’n handige Harry bent, dan hield die wens voor je eigen formule rig al gauw op.

Een van die formule fans die tegen dit probleem aan liep was Jordi Bouman, het brein achter Formula Sim Rigs (FSR) en de FXU. Gelukkig voor de rest van ons is Jordi wel een handige kerel en kreeg hij dankzij de COVID pandemie wat extra tijd om in zijn nieuwe project te stoppen.

Formula Sim Rigs (FSR)

Ondanks dat Formula Sim Rigs uit Den-Haag in Nederland komt, heeft het een enorme Italiaanse vibe over zich heen. Hoe dit komt? Dat is in twee woorden goed samen te vatten, namelijk “Pure passie”! Wij van SRB waren uitgenodigd om langs te komen op de werkplaats. Wij troffen hier een zeer gedreven man aan die voor niets minder wilt gaan dan perfectie. En eerlijk is eerlijk de FXU is een ware schoonheid om te zien, maar daar gaan we straks over verder. Zoals veel tegenwoordig grote bedrijven is FSR begonnen in kleine garagebox/berging. Hier werd door Jordi voornamelijk zelf de profielen gezaagd en ingepakt voor verzending naar de klant. Hierdoor kwam het wel eens voor dat de vraag te groot werd om nog snel te kunnen leveren. Echter staat naast de passie ook klanttevredenheid hoog in het vaandel, hierdoor werd er tijdelijk een bestelstop ingevoerd zodat de mensen die besteld hadden alsnog op tijd hun rig konden ontvangen en werden nieuwe klanten niet verrast met onnodig lange wacht tijden. Gelukkig gaat het tegenwoordig een stuk soepeler. Dankzij het succes van de rig is FSR verplaatst naar een grotere locatie en loopt er meer personeel rond om er voor te zorgen dat iedere FXU piekfijn en op tijd de deur uit gaat.

De FXU

Doordat Formula Sim Rigs wilde dat SRB de primeur had voor een review is voor ons de FXU beschikbaar gesteld. Als je de FXU ziet is de eerste indruk niet anders to omschrijven dan “Wauw”. Door de lage zitpositie in combinatie met de Luso RCC MK8-1S Formula Seat heeft deze cockpit een enorm agressieve uitstraling, zeker in combinatie met de zwarte aluminium profielen. Echter blijft het daar niet bij. Een van de unieke features die deze rig nog een extra charme geeft zijn de gekleurde accenten. Naast de standaard grijze hoekstukken is er namelijk de optie om deze in zwart, rood of blauw geleverd te krijgen voor een eigen look.

Het zijn echter niet alleen de looks die de FXU zijn bijzondere karakter geven. Wie een kijkje dichterbij neemt zal al snel een paar mooie features ontdekken waaruit blijkt dat deze sim seat ontwikkeld is met het oog op de ervaring van de klant. Indien er voor de gekleurde/zwarte aluminium profielen gekozen word valt het meteen op dat deze niet de gladde structuur hebben als de standaard profielen. De profielen van FSR zijn namelijk voorzien van een sterke laag poedercoating. Tijdens het bouwen en afstellen kan het wel eens voorkomen dat je een krasje of beschadiging maakt op je gloednieuwe profielen, waardoor je nieuwe rig niet de feilloze uitstraling heeft waar je op had gehoopt. Door middel van deze extra beschermlaag wordt bij de FXU de kans op schade geminimaliseerd waardoor je zeker weet dat hij er in topstaat bij staat. Deze krasvastheid is niet alleen van toepassing op het aluminium deel van de rig. Er is namelijk ook een optie voor extra bescherming van de stoel zelf. De Luso RCC MK8-1S Formula Seat is ongetwijfeld een van de mooiere formule stijl stoelen op de markt. Echter aangezien dit een stoel zonder padding is, is de kans aanwezig dat deze op den duur beschadigingen kan krijgen door bijvoorbeeld de metalen stukjes van je spijkerbroek. FSR geeft je de mogelijkheid om de stoelen geleverd te krijgen die bedekt zijn met Line-X. Met wat? Line-X, een beschermende coating die vaak gebruikt wordt om de laadbakken van een Pick-up te beschermen tegen schade door gereedschappen en grof geweld. Buiten het feit dat je stoel daar extra door beschermd wordt, krijgt het ook een matte uitstraling die mooi bij de profielen past. Mocht je toch liever de glanzende stoel willen dan is het uiteraard ook mogelijk om de stoel zonder Line-X te bestellen.

De laatste feature die standaard op alle FXU’s zit is misschien nog wel de mooiste feature. Deze feature is de ingebouwde seat-slider. Volgens een geheel eigen systeem is het mogelijk om de stoel op verschillende afstanden van de pedalen te zetten zonder er enige moeite voor te hoeven doen. Dit glijsysteem is voorzien van 9 standen die onderling 2 cm verschil hebben (dus 18 cm in totaal). Dus mocht je vaak vrienden over de vloer hebben dan kan je in combinatie met de Pedal slider er voor zorgen dat iedereen in een comfortabele houding zit (en ze dat dus niet de schuld kunnen geven als je ze zoek rijdt.). Mocht je trouwens in alle 9 standen net niet lekker zitten, dan is de beugel naadloos te verplaatsen naar een plek die wel bij jou past.

De FXU is beschikbaar vanaf €847,00 voor het grijze model zonder stoel en €1243,88 met stoel. Zelf raden wij echter wel aan om de stoel er bij te nemen omdat de rig hier speciaal op is gebouwd. Vervolgens is er een hele lijst aan opties die je kan kiezen om de rig volledig naar jouw smaak te maken. Denk hierbij aan de voorheen genoemde poedercoating, gekleurde verbindingsprofielen en de Line-X voor je stoel. Echter kan je ook keuzes maken uit de pootjes/wieltjes onder de rig, het type wheel deck dat je wilt hebben, de maat van de stoel en of je deze incusief hoofdsteun wilt.

Het model dat wij op onze foto’s hebben staan is de zwart gecoate variant met rode accenten, vaste “Height adjustable feet”, een ultimate wheelmount voor de simucube base, een XL stoel met Line-X en zonder hoofdsteun. Op het moment van schrijven kost deze opstelling €1572,92. Verder is de FXU op de foto’s voorzien van de Simucube 2 Pro Direct Drive wheelbase met het Cube Controls Formula Pro stuurwiel in combinatie met de MECA CUP1 pedalen.

Levering en inhoud

In totaal ontvingen wij 2 verschillende FXU’s. In ons geval werden beide FXU’s door Jordi zelf aan huis afgeleverd. Wayne ontving zijn FXU pre-built, dus vooraf geassembleerd door Formula Sim Rigs, en kon hem zo uit de bus tillen en installeren. Robert nam de FXU als bouwpakket in de doos in ontvangst. Deze levering omvatte één langwerpige doos met de prachtige, zwart gepoedercoate 40/160 zijprofielen die de basis vormen voor de rig, en daarnaast nog één zeer grote doos met daarin de overige zwarte profielen, rode brackets, bevestigingsmaterialen, wheel deck, pedal deck en uiteraard ook de Luso RCC MK8-1S Formula Seat.

Bij het openmaken van de dozen valt als eerst op dat alles zo strak en, in ruimtelijk opzicht, zo efficiënt mogelijk is verpakt. De meeste dozen zijn gelabeld zodat je weet wat erin zit, of wijzen simpelweg zichzelf. Alle aluminium profielen zijn omwikkeld met verpakkingsfolie en bubbeltjesplastic en zijn daarnaast ook genummerd, wat later van pas komt bij het bouwen. In kleinere aparte dozen zitten alle benodigde brackets en bevestigingsmaterialen. Zakjes met montage-onderdelen voor het wheel deck, pedal deck, de seat mounting en extra afdekkapjes ter afwerking zijn allemaal los gelabeld wat voor veel overzicht in toch wel een enorme hoeveelheid materialen zorgt. Als laatst maar niet geheel onbelangrijk zitten er twee zakjes bij die zijn gevuld met t-slot moeren en bouten. Met alle dozen uitgepakt en zicht op alle materialen en onderdelen konden we beginnen met het in elkaar zetten van de FXU!

Assemblage

Na het uitprinten van de bouwhandleiding die FSR ons heeft nagestuurd begonnen we met het voorbereiden van assemblage. Wat we hierin misten was een overzicht, voorafgaand aan de bouwinstructies, welke laat zien welke genummerde onderdelen en materialen je klaar zou moeten hebben liggen, met daarbij genoemd hoeveel exemplaren je van elk onderdeel zou moeten hebben et cetera. Vergelijkbaar met een Zweeds bouwpakket, zeg maar. Dit zou de gelegenheid geven om te dubbelchecken dat alles compleet is voordat je daadwerkelijk begint met assembleren zodat je later niet tegen verrassingen aan loopt als je toch een onderdeeltje mist. Dit zou geen overbodige luxe zijn met een (relatief) complexe rig als de FXU. Ook een kort stukje over hoe je profielen aan elkaar kunt verbinden en hoe je t-slot moeren kunt plaatsen en verwijderen zou een fijne bonus zijn voor degenen die nog niet eerder met aluminium profielen hebben gewerkt. Gelukkig was één appje naar Roy, die natuurlijk de nodige simrigs al gebouwd heeft, genoeg om deze vraag beantwoord te krijgen waardoor het assembleren snel kon beginnen. Al snel bleek overigens ook dat het assembleren van aluminium profielen geen rocket science is.

De daadwerkelijke handleiding is in meerdere hoofdstukken onderverdeeld. Bij elk hoofdstuk krijg je vooraf een illustratie te zien van welk onderdeel je in elkaar gaat zetten. Daarna volgt welke genummerde profielen je nodig hebt en waar een bracket moet komen. De moeren en bouten staan hierbij niet genoemd, wat dus in eerste instantie lastig kan zijn wanneer dit je eerste build is en niet zo goed weet hoe het werkt, maar daarna wijst het zichzelf. Je begint met het assembleren van het basisframe met daarna de vier verticale 40120 profielen voor het wheel- en pedal deck, deze zijn allemaal simpel voor te bereiden en aan elkaar te zetten. Daarna volgt de assemblage van het tweedelige frame met slider voor de Luso stoel. Hierbij was het even uitvogelen waar de onderdelen van de sliders exact moesten komen, aangezien er hierbij geen afstanden of indicaties worden genoemd in de handleiding. Gelukkig waren de illustraties wel accuraat en viel daaruit af te leiden waar deze ongeveer moesten komen, waarna wij zelf een en ander hebben opgemeten zodat we dit aan beide kanten symmetrisch konden vastzetten. Gelukkig bleek dit in ons geval in één keer goed gegokt. Vervolgens schuif je het frame waar de stoel later op vast komt zo in het frame eronder, waarna het één schuifbaar geheel vormt. Bij het plaatsen van dit geheel in het basisframe van de rig zou een extra paar handen van pas komen, echter is het ook in je eentje goed te doen als je bijvoorbeeld een paar dikke boeken gebruikt ter ondersteuning van de profielen die hoger gemonteerd dienen te worden. Dan overal een moer plaatsen, een boutje  er doorheen om ‘m op zijn plek te houden en daarna alles vastdraaien.

Het plaatsen van de Luso RCC MK8-1S stoel in het frame was een eerste kleine uitdaging. Deze dient met een zestal bouten vastgezet te worden, wat betekent dat we een aantal keer de stoel hebben moeten plaatsen en verwijderen om te bepalen waar de t-slot moeren moesten komen en deze uit blijven lijnen en opmeten tot ze alle zes de juiste positie hadden. Hiervoor was een afmeting of indicatie in de handleiding een prettige bonus geweest, echter lukt het met een beetje ruimtelijk inzicht vanzelf. Eenmaal uitgelijnd was het monteren van de stoel een fluitje van een cent.

Na het plaatsen van de stoel blijven er nog twee dingen over; het wheel deck en pedal deck. Het pedal deck zit zo in elkaar en het monteren van (in ons geval) Fanatec CSL Elite pedalen ging prima, wat je overigens het best doet voordat je het pedal deck in de rig zet. Ook hier is een aantal dikke boeken geen overbodige luxe. In beginsel is het lastig om te bepalen waar de pedalen ongeveer moeten komen. Dit was voor ons reden genoeg om eerst verder te gaan met het Universal Wheel Deck om te bepalen waar het stuur komt. Vanaf hier is het vooral trial & error dus veel proefzitten, verstellen, en weer proefzitten om tot een basispositie te komen die goed bevalt. Het mooie is dat je alles kunt verstellen, in ons geval betekent dit dat we uiteindelijk het pedal deck in plaats van horizontaal toch flink schuin hebben gezet om een goede houding met de CSL Elite pedalen te creëren, en het wheel deck ook goed schuin hebben gemonteerd om de aflopende basis van de CSL Elite Wheelbase te compenseren zodat het stuur mooi recht op je af komt.

Het gebruik

Wij hebben de FXU een beste poos kunnen gebruiken om er een goed beeld van te krijgen. Vanwege het nodige verschil in onze bouw hebben wij 2 verschillende configuraties getest. De ene rig was voorzien van vaste pootjes en een XL stoel, terwijl de andere rig uitgevoerd was met wieltjes en de standaard stoel.

Wayne, 1,85m, 80kg en borstomtrek 102cm had de rig met de XL stoel en de vaste pootjes. Met een lengte van 1,85 was het afstellen van de FXU wel een beetje een uitdaging. Voor de echte formule positie liggen je benen bijna recht voor je uit terwijl je het stuur relatief ver naar je toe hebt, dit betekende dat er best wel een afstand overbrugd moest worden. Omdat je zelf onderuit ligt komt het stuur op ongeveer ter hoogte van je kin. Deze combinatie bleek een beste puzzel te worden waarbij mijn knieën regenmatig tegen het wheeldeck aan kwamen. Na een paar uur proberen en zoeken kon er uiteindelijk een positie vinden die authentiek en comfortabel was zonder dat de knieën klem kwamen te zitten. De instel mogelijkheden zijn hierbij echter wel op de maximale stand ingesteld. Hoewel we er van overtuigd zijn dat dit deels aan de huidige bevestigde pedalen ligt (Fanatec CSL Elite), hebben we wel onze twijfels of deze rig past bij de langere medemens (2.00 m +). Gelukkig is de klantenservice erg goed geregeld en zou je in een e-mail kunnen vragen of je een langer profiel zou kunnen krijgen om de afstand tussen pedalen en wheeldeck te kunnen vergroten.

Robert heeft met 1,70m en 65kg de standard/medium uitvoering van de stoel getest. Bij het configureren van de FXU krijg je een melding dat de standaard/medium stoel niet geschikt is voor broekmaten boven de W31, in de breedte dus, en dat kunnen we beamen. Robert heeft exact deze maat, samen met een borstomtrek van 96cm, en daarbij sluit de stoel eigenlijk op alle punten perfect aan en biedt deze rondom goede aansluiting en ondersteuning bij de heupen, onderrug, bovenrug en richting de schouders zonder te knellen of drukpunten te geven. De fitting is wel dusdanig aansluitend dat ook wij zouden adviseren bij een bredere broekmaat of borstomvang voor de XL uitvoering van de stoel te gaan.

In Robert zijn geval waren er weinig bijzonderheden tijdens het afstellen. De pedalen, het stuur en de stoel waren allemaal probleemloos te verstellen binnen het bereik van de FXU en er was voldoende ruimte over om alle onderdelen dichter op elkaar of verder van elkaar af te zetten. Het enige minpunt wanneer je wat korter bent is mogelijk het wheel deck, in Robert zijn geval het een Universal Wheel Deck met daarop de Fanatec CSL Elite v1.1 wheelbase. Het wheeldeck is vlak, en doordat de Fanatec CSL Elite een schuine onderkant heeft moet je deze wel in een hoek monteren om het stuur mooi recht op je af te laten komen wanneer je in de stoel zit. Wanneer het stuur wat lager moet komen te staan om eroverheen te kunnen kijken dan wordt de ruimte voor de knieën wel een stuk kleiner, hierdoor bestaat de kans dat je met je knieën tegen het wheel deck aan komt te zitten. Het lijkt er wel op dat knieruimte altijd een uitdagend punt is bij het afstellen van een rig met zo’n hardcore Formula zit/ligpositie. Ongeacht je lengte is het altijd stoeien om de voor jou perfecte afstelling te vinden waarmee je comfortabel kunt rijden, en die mogelijkheden zijn er gelukkig wel volop.

Eenmaal goed afgesteld op persoonlijke voorkeur kan de pret beginnen. Ondanks dat er in de stoelen geen padding zit, zit hij erg comfortabel. In zowel de normale als de XL versie kan er rustig uren lang rondjes gereden worden zonder dat je last krijgt van vermoeidheid of pijn in je achterwerk. Sterker nog; het enige nadeel dat wij konden vinden aan de stoel is dat als je er eenmaal in zit, je er niet meer uit wilt. Dus zelfs voor het gezellig nabeschouwen van je eigen race of gewoon lekker op zondag F1 kijken kan vanuit het comfort van je stoel. Door de lage zitpositie is het ook mogelijk om bijvoorbeeld je drinken, toetsenbord of muis naast je op de grond te zetten. Echter neemt deze lage zit positie ook een kleine uitdaging met zich mee. Zeker voor mensen die nog niet eerder in de FXU hebben gezeten kan het even een kleine worsteling zijn om in te stappen. Naarmate je vaker in en uit gestapt bent krijg je de handigheid te pakken en glijdt je zonder enige moeite de stoel in. Een kleine tip is om de stoel helemaal naar achter te schuiven, plaats te nemen in de stoel en jezelf daarna in de gewenste positie naar voren te schuiven. Zelf heeft Wayne er voor gekozen om zijn cockpit op een verhoging te zetten waardoor de instap eigenlijk nog makkelijker wordt. Robert heeft caster wheels onder de FXU zodat deze onder een bureau gereden kan worden. In eerste instantie waren we er enigszins huiverig voor dat deze zouden gaan rollen of meegeven bij het in- en uitstappen en bij hevige rem- en stuuracties. Dit blijkt echter totaal niet het geval te zijn. De wielen zijn verrassend stabiel wanneer je ze op de rem zet en laten de hele FXU zeer solide en stevig aanvoelen. Met in- en uitstappen blijft hij tevens ook goed op zijn plek staan. Tegelijkertijd glijden de wielen, wanneer je deze niet op de rem hebt staan, moeizaam over de vloer en zijn dus een ideale optie wanneer je de rig nog wel eens zou willen verplaatsen.

Conclusie

Wij zijn het er unaniem over eens dat de FXU absoluut een geweldige rig is. Met een vanaf prijs van €1243,88 is hij in vergelijking met andere cockpits wel wat aan de duurdere kant. Echter krijg je daar ook heel wat voor terug! Buiten het feit dat deze cockpit er echt fantastisch uit ziet, zijn er ook technieken op toegepast om er voor te zorgen dat hij tegen een stootje kan. Ook het feit dat de rig door de verschillende opties compleet naar eigen smaak samengesteld kan worden, voegt zeker toe aan de aantrekkingskracht die de FXU heeft. Ik denk dat wij oprecht kunnen zeggen dat de FXU beschouwd kan worden als de Ferrari onder de formule stijl rigs. De service van FSR is daarbij ook uitstekend te noemen en met speciale wensen of verzoeken kun je ze altijd contacteren. Tot slot zorgt de positie in de stoel gecombineerd met het zitcomfort er zeker voor dat deze rig bij iedere liefhebber van formule racers op het verlanglijstje hoort te staan.

Wil je zelf ook je eigen FXU samenstellen? Dan kan dat op https://www.formulasimrigs.com/.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.