Simucube 2 Pro Direct Drive wheelbase


Granite Devices, het moederbedrijf van de bekende Simcube wheelbases, is ontstaan in 2006 en gevestgigd in Finland. Het begon allemaal met een enthousiast hobbyproject van mede-oprichter M.Sc. Tero Kontkanen. Tero Kontkanen was bezig met een project om een ​​serieus presterende CNC-frees/router te bouwen en miste daarbij een geschikte servo-aandrijving. Na een tijdje realiseerde hij zich dat een volledig competente AC-servobesturing mogelijk was met slechts een handvol van de nieuwste elektrische componenten en met behulp van geavanceerde real-time algoritmen. Hieruit zijn de huidige Simucube wheelbases ontstaan en is het bedrijf inmiddels een gevestigde orde in de simrace wereld.

De Simucube 2 wheelbases zijn de verbeterde versies van de reeds populaire Simucube wheelbases. Het zijn Direct Drive wheelbases welke zijn ontworpen door Granite Devices. Het Simubcube 2 platform bestaat uit drie verschillende modellen: de Sport, de Pro en de Ultimate. De Sport heeft een koppel van 17Nm, de Pro een koppel van 25Nm en de Ultimate een koppel van maarliefst 32Nm. De adviesprijzen bedragen op het moment van schrijven € 1270.- voor de Sport, € 1470.- voor de Pro en € 3170.- voor de Ultimate. Granite Devices heeft ons de Simucube 2 Pro beschikbaar gesteld voor test en review, en ook dit gaan we natuurlijk weer met veel liefde en plezier doen.

We hebben de wheelbase ruim 4 weken uitgebreid getest alvorens we deze review zijn gaan schrijven. Dit omdat we een zo goed mogelijk oordeel kunnen en willen vellen. Onze test opstelling bestond uit onze Sim-Lab P1-X met front mounting bracket en het Cube Controls Formula Pro stuurwiel. Als software hebben wij gebruik gemaakt van rFactor 2, ACC, RaceRoom en F1 2020.

Verpakking en Inhoud

Doos om doos om doos! Je leest het goed, de Simucube 2 Pro zit verpakt in maar liefst 3 omdozen. Geen probleem natuurlijk, wij houden wel van uitpakken en dit pareltje is daardoor goed beschermd aangekomen. Het pakket werd op vrijdag verstuurd via TNT en was de maandag daaropvolgend al bij ons binnen. Dit is heel erg snel vanuit Finland naar Nederland toe! In de doos vinden we de voeding, de Simucube 2 Pro wheelbase en een doosje met daarin het Quick Release systeem, de noodstop, een wireless antenne voor het gebruik van een draadloos stuurwiel, een zakje boutjes voor montage en de benodigde USB-kabel om de wheelbase op de computer aan te sluiten. Een mooi compleet pakket om snel mee aan de slag te gaan.

De Simucube 2 Pro wheelbase

De Simucube 2 Pro is een high-end wheelbase. Hij beschikt over een directaangedreven servomotor zonder tussenkomst van een transmissie mechanisme (tandwielen en/of riemen). Het is een 10kg zwaar apparaat met een volledige aluminium behuizing. De Simucube Pro 2 is met zijn koppel van 25Nm echt een serieuze unit.

De wheelbase zelf is vrij eenvoudig, eenmaal aan de front mount gemonteerd zie je er eigenlijk weinig van terug. Dat is ook helemaal niet erg, het gaat tenslotte om de prestaties. Aan de achterkant vind je de powerknop en aansluitingen voor de voeding, noodstop, USB-ingang, antenne aansluiting en een accessoires poort. In tegenstelling van de vorige revisie van de SC2 Pro ontbreekt er dus 1 voeding aansluiting.

Voor de meeste simracers waren de dubbele voedingen met te korte kabels op de Pro modellen altijd wel een heikel punt. Granite Devices heeft goed naar de community geluisterd en het meest recente model voorzien van een enkele (zwaarder uitgevoerde) voeding met langere kabel. Zo kun je de voeding mooi wegwerken onder je rig en heb je nauwelijks last van de kabelbundel.

De standaard bijgeleverde noodstop (killswitch) is naar onze mening een must. Door de enorme hoeveelheid power die de SC2 Pro levert, gaat veiligheid boven alles. Mocht je in een crash belanden en de wheelbase zou hierdoor op hol slaan, dan kun je eenvoudig met 1 druk op de knop het volledige koppel van de motor af halen.

De Simucube 2 Quick Release

De Simucube Quick Release ondersteunt de meeste 70 mm stuurwielen met boutpatroon. Het is een relatief eenvoudig ontwerp, maar het voelt erg stevig en solide aan zonder enige vorm van flex of speling. In de bijgeleverde handleiding staat goed geïllustreerd en omschreven in welke situatie je welke onderdelen van de Quick Release moet gebruiken. Montage van de QR is redelijk simpel en met een paar minuten gedaan. Er zijn veel verschillende QR-alternatieven op de markt maar we moeten zeggen dat het Simucube QR systeem prima werkt en we tot nu toen geen noodzaak zien om uit te wijken naar een alternatief.

Een nieuwe toevoeging aan de Simucube 2 is de ingebouwde ondersteuning voor het Simucube Wireless Wheel-systeem. Met het Simucube Wireless-systeem kun je een compatibel stuurwiel gebruiken om verbinding te maken met de wheelbase, zonder het gebruik van een kabel of een tweede USB-poort. Er zijn hiervoor al diversen compatibele stuurwielen in de markt van bijv. Cube Controls en Ascher Racing. Wij hebben zelf het Wireless Wheel-systeem niet getest omdat we zelf geen compatibel stuurwiel hebben. Als we de verschillende ervaringen binnen de simrace-community mogen geloven werkt dit systeem feilloos.

Simucube True Drive software

True Drive is een stuurprogramma en configuratiesoftware voor alle Simucube 2-apparaten. True Drive is vereist om Simucube 2 te configureren en te gebruiken. De software van Simucube heeft een mooie en eenvoudige gebruikersinterface. De software hoeft ook niet te worden geïnstalleerd, je download het pakket en pakt het uit in een map naar keuze. Hierna hoef je enkel het .exe bestand uit te voeren, dat is alles om de software te kunnen gebruiken.

Als de wheelbase is ingeschakeld zul je gelijk de melding krijgen dat een firmware-update vereist is. Dit is redelijk vanzelfsprekend, volg de instructies en laat True Drive de firmware installeren. Als de firmware is geïnstalleerd start de wheelbase opnieuw op en zul je het middelpunt van het stuurwiel opnieuw moeten kalibreren. Na deze stappen is je Simucube wheelbase klaar voor gebruik.

Om een beetje power te hebben activeer je vervolgens de modus voor ‘high torque’ door op “Enable High Torque Mode” te klikken, de algemene voorwaarden te lezen en hiermee akkoord te gaan. Dit is geen éénmalige actie, maar als je het vinkje aanzet zoals in onderstaande afbeelding dan zal high torque ingeschakeld blijven tot je deze weer uitschakelt.

Nu zul je nog een preset voor je game(s) aan moeten maken waar je alle specifieke wheelbase-instellingen in kunt configureren. Dit vonden wij in eerste instantie best lastig omdat we voor sommige games even moesten Googlen tot we de juiste basis instellingen hadden gevonden. Ook ben je wel even bezig met het finetunen van je profielen. Dit kan gelukkig tijdens het racen door heen en weer te switchen tussen de vensters, aanpassingen te doen, je settings op te slaan en weer doorgaan met racen. Er gaan verhalen de rondte dat Simucube met een online-database gaat komen waarin gebruikers hun profielen kunnen opslaan zodat deze beschikbaar zijn voor elke Simucube gebruiker. Ook was het even zoeken naar de betekenis van een aantal instellingen, maar met hulp van het Simucube forum was dat snel opgelost.

Simucube steekt overigens veel tijd in de ontwikkeling van True Drive en luistert hierbij goed naar de community. Om je op weg te helpen heeft Simucube een aantal tutorials op YouTube beschikbaar gesteld. Wij hebben deze voor jullie verzameld in een Simucube 2 True Drive Tutorials playlist op ons YouTube kanaal. Je kunt hier klikken om deze te bekijken.

Montage en gebruik

Je hebt een degelijke cockpit nodig om dit apparaat te kunnen gaan gebruiken. Je kunt hem ook niet zomaar op elke cockpit monteren omdat de wheelbase enkel een front-mount mogelijkheid heeft. Voor de meeste cockpits zul je dus nog een losse front-mount set of iets dergelijks aan moeten schaffen. Wij zijn zelf in het bezit van de front-mount bracket voor de P1-X en dat maakt montage voor ons een stuk eenvoudiger. Vier stuks M8 bouten aan de voorkant vastdraaien, de benodigde kabels aansluiten, het stuur er op klikken en we kunnen gaan racen.

Voor onze tests gebruiken wij rFactor 2, ACC, RaceRoom en F1 2020. Voor elke game en/of auto hebben we een passende preset gemaakt welke vergelijkbaar is met de preset die we op de Fanatec DD gebruiken. De opties in True Drive zijn enorm en zo hebben we een mooi referentiepunt. Nu kunnen we de Simucube 2 Pro eens flink aan de tand voelen. Zoals reeds eerder gezegd hebben wij de ‘high torque’ mode geactiveerd. Standaard voelt de SC2 Pro wat slapjes aan en met het activeren van deze ‘high torque’ mode komt de ware aard van de wheelbase naar boven.

Wat direct opvalt is het enorme speelse gemak waarmee de SC2 Pro zijn force feedback doorgeeft. De subtiele trackdetails zijn echt uitmuntend te noemen. Zelfs onder zware belasting voel je nog steeds die subtiele details. Natuurlijk is dit de kracht van een Direct Drive wheelbase, maar bij de SC2 Pro voelt dit in onze beleving meer uitgesproken. Ook valt op hoe soepel en snel de SC2 Pro is, en hoe makkelijk je kunt corrigeren op het circuit.

Als we wat dieper inzoomen en naar FFB van de games gaan kijken merken we wel wat dingen op.

De FFB in F1 2020 was al beter dan in F1 2019, maar nog steeds niet echt hoogstaand. Wij vinden in deze game dat de SC2 Pro dit juist prima weergeeft, wat de auto doet voel jij! Vooral de details op de kerbs springen er bovenuit en laat de SC2 Pro je echt werken. Het nadeel van de F1-games is dat er geen basis preset aanwezig is. Je moet dus echt even zoeken en finetunen voordat je de juiste instellingen hebt gevonden.

Assetto Corsa Competizione vinden wij altijd wat soft qua FFB. Wij hebben hier de power wat omhoog gezet. Je merkt in deze game dat je met meer power niet inlevert aan de kwaliteit van de FFB. Het maakt de beleving met het rijden in GT-auto’s een stuk completer. Met ACC kun je prima uit de voeten met de standaard preset en zul je naar gevoel iets meer power moeten instellen.

In RaceRoom en rFactor staat de FFB altijd op standje ‘heftig’ vinden wij. En met heftig bedoelen wij dit niet negatief. Je merkt bij deze games dat er aandacht aan de FFB is besteed en dit komt zeer natuurgetrouw over met het gebruik van de SC2 Pro. In deze games vonden we de wheelbase erg goed presteren en kregen we in onze beleving het meeste van de ware aard van de SC2 te zien. Voor deze games geldt wel dat je per auto een preset moet maken, dit kan een zeer tijdrovend klusje zijn. Wij rijden vooral open-wheel en dat maakte het al een stuk eenvoudiger.

De kracht van de Simucube wheelbase(s) ligt wat ons betreft hierin wel in de software. De True Drive software is gewoon goed (door)ontwikkeld, hierin hebben ze wel een flinke stap voor op de concurrentie. Je kunt ook per game/auto presets maken in de software wat het gebruiksgemak ten goede komt. Echter de SC2 Pro heeft meer aandacht nodig voor de FFB-instellingen om het gevoel precies goed te krijgen voor elke auto of game die je gebruikt. Het vergt iets meer kennis op doen over de settings, hierdoor kan het gebruik wat ingewikkelder zijn. Wil je meer plug-and-play dan zijn er natuurlijk wel een aantal basis presets beschikbaar.

Conclusie

De Simucube 2 Pro is echt een high-end wheelbase, dat zie en voel je aan alles. Wij zijn heel erg onder de indruk van de power en precisie die deze wheelbase levert. Een vraag die we zeker gaan krijgen is: “Hoe verhoudt dit zich tot het Fanatec Podium DD?”. Er komt nog een 1 op 1 vergelijking met de Fanatec Podium DD, maar we kunnen vast vertellen dat ze echt niet veel van elkaar onder doen. Beiden hebben zo hun eigen voor- en nadelen.

Wij zijn enthousiast! Ben je op zoek naar een echte next-level wheelbase dan moet je de Simucube 2 Pro zeker in je overwegingen meenemen. Het is een zeer krachtige wheelbase met een enorme details en precisie. De FFB is direct en voelt goed aan. De trackdetails zijn uitmuntend en worden met veel subtiele details weergegeven. De True Drive software is eenvoudig te gebruiken maar vraagt veel aandacht voor de juiste instellingen. Standaard zijn er voor bijna alle race-games wel basis profielen aanwezig maar moesten we soms wel even zoeken naar de juiste settings.

Zijn er nadelen? Ja, die zijn er wel. Simucube is geen ecosysteem zoals Fanatec dat bijvoorbeeld wel is. Dit betekend dat Simucube misschien iets minder toegankelijk kan zijn. Echter is dit in de praktijk te verwaarlozen omdat je elk apparaat los middels een USB-kabel aan kunt sluiten. Daarnaast kan ook de prijs een nadeel zijn, je bent met een goed (wireless) stuurwiel en front mounting set zo’n € 2500.- of meer kwijt en dat is niet mis. Kijken we echter naar de ervaringen in de community dan zijn de meesten die aanschaf al snel weer vergeten door de kwaliteit die het ze oplevert.

Simucube wheelbases zijn te bestellen via diversen resellers. Kijk op de website van Simucube voor een reseller bij jou in de buurt.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlogNL content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl