Heusinkveld Sim Pedals Sprint 6 maanden later

Normaal testen we producten vrijwel direct na ontvangst, maar omdat de Heusinkveld Sim Pedals Sprint een blijvertje zijn hebben we bewust deze review uitgesteld. Ongeveer 6 maanden geleden hebben we een upgrade gedaan van de Fanatec CSL Elite-pedalen (met loadcell) naar de Heusinkveld Sim Pedals Sprint. Direct bij het openen van de doos zien we zoveel kwaliteit en vakmanschap dat dit wel een serieuze upgrade tegenover de instap Fanatec pedalen moet zijn. Omdat we veelal openwheel auto’s rijden hebben we gekozen voor de set met daarin 2 pedalen (gas en rem). Omdat we de pedalen direct op de pedaalplaat (met modificatie) van de Sim-Lab GT1 Evo gaan plaatsen hebben we de basisplaat van Heusinkveld niet nodig.

Bouwkwaliteit
Zoals we al zeiden stralen de Sprint enorm veel kwaliteit en vakmanschap uit. Als we de pedalen in onze hand nemen voel je deze ook. De Sprints zijn gebouwd uit 3mm dik laser gesneden staal en voorzien van A-klasse componenten. De kwaliteitscontrole bij Heusinkveld is subliem, er zijn geen scherpe randjes te vinden en alles is netjes afgewerkt en zit goed vast. De Sprints hebben een uitgesproken formule 1-look en -feel en we krijgen zin om deze pedalen te monteren en eens flink aan de tand te voelen.

Installatie en configuratie
We hebben reeds de pedaalplaatmodificatie (mooi woord voor Scrabble) van Sim-Lab ontvangen voor deze Heusinkveld pedalen. Deze modificatie zorgt er voor dat het oude type pedaalplaat van de GT1 Evo niet meer flext met de Heusinkveld pedalen. Het monteren van de Sprints was dan ook verder eenvoudig. Je hebt 8 stuks M5 boutjes (20mm) nodig incl. benodigde ringetjes en moertjes. Doordat het connector-kabeltje van het gaspedaal niet heel erg lang is kun je de pedalen maar maximaal 12cm (hart op hart) uit elkaar zetten. Wat ons betreft had dat qua flexibiliteit ook wel 1 a 2cm verder gemogen maar in principe is deze 12cm ruim voldoende.

Het configureren (afstellen) is voor iedereen een persoonlijk iets. Wij raden aan de manual goed door te lezen, ook hebben wij veel gehad aan deze video waar Niels Heusinkveld per pedaal type uitlegt welke mogelijkheden er zijn. Neem rustig de tijd om dingen te proberen, maar doet dit wel steeds in kleine (1 ding tegelijk) stappen. Wij zijn een dikke week aan het proberen geweest wat nu voor ons de juiste settings zijn. Uiteindelijk hebben wij beiden pedalen 4 gaatjes omhoog gezet. Op het gaspedaal hebben we de travel wat korter gezet en de veer wat rechter zodat gas geven niet te zwaar aanvoelt. Op het rempedaal hebben we gekozen voor stiffness settings L (zie afbeelding) en wat pre-load. De rest van de configuratie hebben we allemaal in Smartcontrol gedaan.

Smartcontrol software
Driver installatie is out-of-the-box niet nodig, de pedalen zijn plug-and-play. Als je de meegeleverde USB-kabel aansluit worden de pedalen in Windows als gamecontrollers herkend zonder dat we aparte stuurprogramma’s hoeven te installeren. Voor het configureren, instellen en kalibreren van de pedalen kun je op de website van Heusinkveld de Smartcontrol software en eventueel wat presets downloaden. De Sprints voorzien van een basis configuratie, maar zodra je de pedalen gaat aanpassen zul je ze opnieuw moeten kalibreren in Smartcontrol.

Wij zijn uit gegaan van de basis instellingen in de software en hebben enkel nog deadzones ingesteld op de pedalen. Dit vinden wij wat prettiger zodat de auto niet begint te remmen of te accelereren zodra je met je voeten het pedaal aanraakt. Maar ook hierin zijn weer weer heel veel mogelijkheden om de pedalen naar eigen wens in te stellen. De max force op 65kg zorgt er voor dat je nog wel behoorlijk moet trappen om goed te kunnen remmen. Iets wat goed past bij openwheel auto’s.

Conclusie
Na 6 maanden bijna iedere dag gebruiken zien de pedalen er nog als nieuw uit. Wij zijn redelijk zuinig op onze spullen en spuiten de pedalen ook regelmatig even af met de mini-compressor zodat deze weer mooi stofvrij zijn. Het onderhoud is eigenlijk heel simpel, Heusinkveld schrijft in hun manual WD-40 PTFE Dry Spray voor. Dit is een droogsmeer spray welke geen vuil of stof aantrekt. De prijs van de pedalen is aan de hoge kant ( € 599.- voor 2-pedalen set en € 699.- voor de 3-pedalen set) maar daar krijg je wel een stukje vakmanschap, service en goede software voor terug. Wat ons betreft zijn de pedalen na 6 maanden gebruik nog steeds elke cent waard. Er zijn naast Heusinkveld nog genoeg andere (goedkopere) alternatieven op de markt die zeker hun voor- en nadelen hebben, maar het feit dat Heusinkveld een Nederlands bedrijf is maakt het qua service uiteindelijk ook weer een stuk makkelijker. De Heuskinveld Sim Pedals Sprint zijn echt next-level en bieden ons een stuk meer precisie welke een grote positieve verandering brengen in de rijeigenschappen van de auto’s. Zonder twijfel zeggen wij: Aanbevolen!