Fanatec McLaren GT3 V2 met Quick Release Adapter


Wederom een nieuwe telg in het Fanatec assortiment. Nou ja, nieuw? Onlangs werd door Fanatec de ‘CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 V2‘ aangekondigd als opvolger van de ‘CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3’. Je leest het dus goed, het is een V2 versie van het McLaren GT3 stuur. Deze was al een tijdje niet meer verkrijgbaar bij Fanatec, en nu weten we waarom. Het stuurwiel is te koop voor € 199.95 en voor € 99.95 extra kun je de optionele metalen ClubSport Quick Release adapter aanschaffen. Fanatec was weer zo vriendelijk ons een exemplaar op te sturen samen met de optionele ClubSport Quick Release. Wij mochten hem dus flink aan de tand gaan voelen en onze bevindingen met jullie delen. Doen we natuurlijk weer graag!

Het stuurwiel
Het is eerlijk om te zeggen dat het originele Fanatec McLaren GT3 stuurwiel redelijk populair is binnen de simrace-community. Een mooi replica-ontwerp van het echte autostuur met goede functionaliteiten voor een redelijke prijs. Echter werd er ook veel geklaagd over een aantal problemen bij het vorige ontwerp, zoals slijtage en het gevoel (wat er niet was) tijdens het schakelen bij de analoge paddles. Fanatec heeft goed geluisterd naar de community en hieruit is de V2 ontstaan. Het betreft hier een sterk verbeterd McLaren GT3 stuurwiel met behoud van de kenmerken van het stuurwiel welke in de racewereld wordt gebruikt in de McLaren 650S GT3 en de MP4 12C GT3.

Aangezien wij de vorige versie niet zelf hebben geprobeerd, kunnen we weinig over een vergelijking tussen deze versie en de nieuwe V2 zeggen. Dit stuurwiel is voor ons een nieuwe ervaring. Hij is compatibel met de Xbox, Playstation (mits je een compatibele wheelbase gebruikt) en natuurlijk de PC. Dit betekent dat je er op elk platform mee uit de voeten kunt en zullen de eventuele beperking in de games zelf zitten.

We waren in het begin wat sceptisch over de kwaliteit door zijn lage prijs, maar de bouwkwaliteit is verrassend goed te noemen. Hij bestaat uit een volledig kunststof behuizing met daarop een carbon print en het opvallende McLaren GT3 logo. De handvatten zijn van een dik elastomeer wat prettig aanvoelt en een goede grip geeft.

Aan de voorkant vind je tussen de nodige buttons een nieuw (herzien) type rotary-encoders waarmee je tot wel 54 functies zou kunnen bedienen. De N (neutraal) en P (pit limiter) buttons zijn iets groter dan de andere buttons en voorzien van een beschermrand zodat je deze niet per ongeluk in kunt drukken tijdens het racen. In het midden van het stuurwiel vind je een 1 inch wit OLED-display die je gebruikelijke informatie zoals snelheid en versnelling toont, en je ook in staat stelt om het menu te openen, met behulp van het kleine knopje, om direct wijzigingen aan te brengen in een van de 5 profielen.

Aan de achterkant zien we direct het versterkte geanodiseerde oranje aluminium schakelmechanisme. Deze is compleet herzien en voorzien van een langere throw met magnetische shifters. Het resultaat zou moeten zorgen voor een betere weerstand en tactile feedback. Doordat het systeem uit één geheel bestaat is het mogelijk om met één hand op en neer te schakelen. Ook de analoge paddles (dual-clutch) zijn herzien, deze bestaan nu uit een goed zichtbare honingraad structuur waardoor deze een stuk steviger moeten zijn.

Waar de vorige versie een klemsysteem had welke je met een boutje vast moet zetten is hij nu voorzien van de simplified Quick Release adapter waarmee je het stuurwiel met 1 draai vast klemt op de wheelbase. Tevens is er een optionele metalen Quick Release te koop zodat het stuurwiel meer geschikt is voor gebruik op de ClubSport wheelbase en voor het unlocken van de high-torque mode op de Podium Wheelbases. 

Het gebruik
Omdat het stuurwiel de merknaam McLaren draagt is het het meest uitnodigend om games als Assetto Corsa Competizione, rFactor 2, Forza Motorsport 7 en Automobilista 2 te gaan spelen. Het stuur is qua ergonomie minder geschikt voor bijvoorbeeld F1 2020, maar ook in deze game, of een open-wheel klasse in het algemeen, kun je er prima mee racen. Omdat wij op PC racen ligt onze voorkeur met het McLaren GT3 V2 stuurwiel op het rijden met de McLaren 650S GT3 in Assetto Corsa Competizione. Wij hebben het stuurwiel aangesloten op de DD1 wheelbase en uitvoerig getest.

Het stuurwiel voelt in eerste instantie wat licht aan, maar zodra je het optionele metalen Quick Release-systeem hebt gemonteerd voelt deze al beter aan qua gewicht. Het monteren hiervan is een klusje van een paar minuten waarbij je wel voorzichtig moet zijn dat je de pinnetjes niet buigt. De optionele Quick Release is overigens geen must op een CSL wheelbase, maar op de ClubSport wheelbase is deze wel aan te raden. Op Podium wheelbases is het gebruik wenselijk om de high-torque mode te kunnen unlocken.

Wij vinden het gaaf om in een virtuele auto te stappen en daarbij het juiste stuurwiel te hebben om een zo’n echt mogelijke omgeving te creëren. Voor ons komt dit de beleving ten goede en wanen we ons echt in de McLaren 650S GT3 op het virtuele circuit. De handvatten zijn prima geschikt om zonder handschoenen te gebruiken, maar de spanning wordt ons al gauw teveel in het heetst van de strijd en krijgen we na verloop van tijd last van klamme handen. Dit zal geheel aan ons liggen, en om die reden rijden we ook altijd met handschoenen aan. Met handschoenen rijden geeft een heel comfortabel gevoel tijdens het sturen en levert voor ons geen problemen op om de juiste buttons te vinden.

Op het stuurwiel vind je genoeg buttons welke je kunt toewijzen aan diversen functies in je favoriete racegame. Eventueel kun je deze met de aanpasbare buttoncaps voorzien van het juiste labeltje zoals wij ook hebben gedaan.  De N en P buttons hebben een beschermrand zodat je deze niet per ongeluk in kunt drukken tijdens het racen. Echter moet je best wel wat kracht uitoefenen om ze in te drukken en vinden wij ze iets te zwaar aanvoelen. De rotary-encoders zijn goed en makkelijk te bedienen tijdens het racen. Zet je de middelste encoder in de A, B en C stand dan staan de functies van de andere 2 encoders vast. Zet je de middelste in de D stand dan ben je vrij om de functies van de andere 2 encoders zelf te bepalen. Erg handig voor de TC (Traction Control) en BB (Brake Balance) bijvoorbeeld.

De nieuwe magnetische shifters bestaat uit een enkele unit in oranje geanodiseerd aluminium. Deze voelen goed aan en geven een directe feedback met een tactile gevoel. Precies wat we graag in een shifter willen voelen. Het is geen niveau ClubSport Magnetic Paddle Module of Advanced Paddle Module, maar ze functioneren gewoon heel goed. Omdat het 1 geheel is kun je in principe met 1 hand op- of terugschakelen, handig als je even wat wilt drinken en tegelijkertijd moet schakelen. De analoge paddles zijn verstevigd en zo voelen ze ook aan. Ze zijn bedoeld om te werken als dual-clutch systeem. Het dual-clutch systeem is je geheime wapen bij de start van de race! Je laat de eerste los en de tweede langzaam opkomen en weg ben je zonder wheelspin. Natuurlijk ben je ook vrij om ze een eigen functie te geven.

Door zijn 300mm diameter is hij iets groter dan bijvoorbeeld een Formula stuurwiel. Tijdens het rijden moesten wij even een paar rondjes wennen aan zijn iets grotere formaat. Wij rijden hier niet zo vaak met deze diameter stuurwielen, maar hebben door het gebruik van het McLaren stuur voor onszelf een nieuwe kant van het simracen ontdekt. Waar wij zelf meestal in open-wheel klassen actief zijn is dit uitgebreid door bijna dagelijks deel te nemen aan online GT3 wedstrijden in Assetto Corsa Competizione. Enerzijds komt dit natuurlijk ten goede aan Assetto Corsa Competizione, maar ook in combinatie met het comfort en beleving die het McLaren GT3 stuurwiel. Het nadeel van deze beleving is dat “als je écht voor immersion gaat”, je niet zomaar in een Porsche of Ferrari gaat rijden met een McLaren stuurwiel. Maar ach, dat is slechts een luxe probleem.

Conclusie
De CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 V2, zoals deze voluit heet, heeft ons enorm verbaasd. Laat je niet misleiden door zijn lage prijs, want het geheel voelt gewoon zeer degelijk aan. De magnetische shifters werken perfect en geven een tactile feedback en vinden wij erg prettig. De analoge paddles voelen stevig aan en hebben een goede weerstand. Wij geven zelf de voorkeur aan de optionele Quick Release omdat het geheel net wat steviger aanvoelt en we graag de high-torque mode op de DD wheelbase willen gebruiken. De originele simplified Quick Release voelt ook goed aan en doet zijn werk overigens ook meer dan prima als je een CSL of ClubSport wheelbase hebt. Hoewel er een smalle focus is qua gebruik in racegames kun je met dit GT3 stuur ook zeker goed uit de voeten in een open-wheel klassen.

Het CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 v2 is te bestellen via de website van Fanatec voor € 199,95 en voor de ClubSport Quick Release adapter betaal je € 99.95.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.