Simagic GT NEO Stuurwiel + Maglink
Net voor het einde van 2023 heeft Simagic hun nieuwe Simagic GT Neo stuurwiel aangekondigd; een GT-stijl simracing stuurwiel dat meteen het meest betaalbare exemplaar in de Simagic line-up is geworden. Tijdens de Sim Formula Europe hebben onze vrienden van Simwear.eu hun eerste exemplaar ontvangen en getoond, welke wij helaas met één dag misgelopen zijn. Voor ons niet getreurd, want Simagic heeft ons een aantal weken later gevraagd om het stuurwiel te testen en onze mening erover met jullie te delen. Zoals altijd doen wij dat met liefde.
Het Simagic GT Neo stuurwiel heeft een introductieprijs van $289,00 zonder btw of verzendkosten op de website van Simagic. Wij hebben het stuurwiel via Simwear.eu mogen ontvangen, waar deze een prijskaartje van €359,00 mag dragen inclusief BTW, maar zonder verzendkosten. Daarnaast hebben wij de Simagic Maglink module ontvangen welk een prijskaartje draagt van €29,00.

Verpakking & Inhoud
Vanaf het moment van verzenden is het Simagic GT Neo stuurwiel twee dagen onderweg geweest voordat deze aan de deur werd afgeleverd door DPD. Wij ontvingen een standaard bruine verzenddoos, met daarin de productdoos van het stuurwiel. Het betreft een stijlvolle, matzwarte productdoos met op de voorzijde een lijnenspel in de contouren van het GT Neo stuurwiel. Verder zijn er logo’s zichtbaar van de partners van Simagic; Formula Drift, FIA Official Esports en iRacing. Verder zien we rondom de doos wat specificaties van het stuurwiel. Jammer vinden we wel dat er twee witte stickers met bar- en QR-codes op de voorzijde van de doos geplakt zitten, deze halen het strakke uiterlijk van de productdoos enigszins naar beneden.




Bij het openen van de matzwarte productdoos zien we als eerst een dunne laag zacht, zwart schuim zoals we van Simagic gewend zijn. Bij het verwijderen van deze laag zien we een kartonnen vulling van de doos, met in het midden een rechthoekig stuk ter grote van het stuurwiel, welke we middels de gaten omhoog kunnen trekken. Hieronder bevindt zich het Simagic GT Neo stuurwiel in een gesloten zak met Simagic branding. Dat we het stuurwiel niet direct zien liggen zorgt voor een minder grote ‘wow’-factor bij het uitpakken, echter is het stuurwiel tegelijkertijd mooi beschermd in de zak.
Onder het stuurwiel en de kartonnen vulling bevindt zich nog een kartonnen verpakking over de gehele lengte en breedte van de doos. Dit is een soort mapje met daarin de handleiding, USB-kabel, stuurwiel stickers en losse Simagic stickers. Alles bij elkaar is de verpakking van het Simagic GT Neo stuurwiel netjes verzorgd zoals we dat van Simagic gewend zijn.





Techniek & Kwaliteit
Het Simagic GT Neo stuurwiel is een simracing stuurwiel dat, zoals de naam suggereert, in de basis is gebouwd voor gebruik in virtuele GT auto’s. Met zijn breedte van 300mm is het een stuurwiel met een mooi, overtuigend formaat. De behuizing van het stuurwiel bestaat uit een spuitgegoten, koolstofvezel composiet materiaal, waardoor het een sportieve ‘forged carbon’ look en een licht gewicht van 1100 gram heeft – zonder quick release. De siliconen handgrepen zijn erg ergonomisch ontworpen, en vrij dik te noemen in de diepte.


De voorzijde van het GT Neo stuurwiel is voorzien van een ruime hoeveelheid inputmogelijkheden. Om te beginnen vinden we 10 configureerbare drukknoppen met ingebouwde, aanpasbare RGB verlichting. De drukknoppen hebben een enorm korte travel van 0,25mm, en vereisen 500g aan kracht om ingedrukt te kunnen worden. Bij de beide duimen bevinden zich twee aluminium duimencoders, en in het midden van het stuurwiel vinden we vier normale roterende encoders die, opmerkelijk genoeg, niet ingedrukt kunnen worden. Deze vier roterende encoders zijn ook verzin van aanpasbare RGB verlichting. Ook in de buurt van de duimen bevinden zich twee 7-weg ‘funky switches’, wat inhoudt dat deze joysticks in vier richtingen geduwd kunnen worden, de knop van de joystick linksom en rechtsom gedraaid kan worden, en dat deze als knop ingedrukt kan worden. Tot slot is de voorkant van het stuurwiel uitgerust met een mooie uitsparing waarin zich 15 aanpasbare RGB LEDs bevinden welke functioneren als RPM verlichting. Deze liggen enkele millimeters in de behuizing, wat wij een mooi aangezicht vinden.






Aan de achterzijde van het GT Neo stuurwiel bevindt zich in het midden de Simagic QR50 Quick Release, voor gebruik op een Simagic wheelbase. Ook zien we onderin het stuurwiel een micro UBS-C aansluiting waarmee we het stuurwiel met de PC kunnen verbinden en de firmware ervan kunnen updaten. Eveneens aan de achterzijde bevinden zich uiteraard de schakelpaddles met een magnetische schakelmodule, welke in de breedte verstelbaar zijn, en daaronder twee koppelingspaddles die gebruikt worden als dubbele koppeling en welke voorzien zijn van een veer.
Volgens de productspecificaties van Simagic is het GT Neo stuurwiel ‘upgradeable’. In de praktijk weten we, op moment van schrijven, nog niet wat voor verdere upgrades dit betreft naast Maglink.







Maglink
Bij het Simagic GT Neo stuurwiel hebben we ook de Simagic Maglink module (€29,00) mogen ontvangen. Vanuit de doos verloopt de data-overdracht en stroomvoorziening van het GT Neo stuurwiel beiden via de Simagic quick release naar een Simagic wheelbase, en wordt de USB-C poort enkel gebruikt voor firmware updates. Maglink vervangt de plaat aan de achterzijde waar de Quick Release zich bevindt, vervangt de USB-C aansluiting aan de onderzijde met een magnetische verbinding, en zorgt ervoor dat de data-overdracht over deze aansluiting verloopt. Op deze manier kan het stuurwiel ook, uiteindelijk via een USB-kabel, direct op de PC aangesloten worden en gebruikt worden met een niet-Simagic wheelbase. Daarbij zorgt het gebruik van Maglink ervoor dat het stuurwiel ook aangestuurd kan worden via SimHub, wat meer aanpassingsmogelijkheden biedt dan SimPro Manager. De Maglink module wordt geleverd met een USB-kabel naar magnetische verbinding, een extra USB-verlengstuk met T-slot moeren welke je op je SimRig kunt plaatsen, boutjes en een inbussleutel.
Software
Zoals genoemd kan het Simagic GT Neo stuurwiel zowel via Simagic’s eigen software –SimPro Manager- aangestuurd worden, als via SimHub. Om te beginnen klikken we het stuurwiel op de Simagic Alpha Ultimate wheelbase en kijken we naar de mogelijkheden in SimPro Manager. Het stuurwiel krijgt direct stroom, maar de inputmogelijkheden worden niet meteen geregistreerd. Om het stuurwiel werkend te krijgen dienen we deze eerst te synchroniseren met de wheelbase, wat we doen door twee knoppen bij de duimen tegelijkertijd ingedrukt te houden. Ook blijkt direct dat we de firmware van het stuurwiel moeten updaten, wat gemakkelijk gaat door de USB-C kabel aan te sluiten en de firmware update via SimPro Manager te laten verlopen.
SimPro Manager
Het beheren en aanpassen van het GT Neo stuurwiel in SimPro Manager is vrij gemakkelijk. Om te beginnen zien we bovenin de firmware versie, en de bevestiging dat deze draadloos gebruikt wordt. Links in beeld zien we een afbeelding van het stuurwiel, met daarop alle knoppen. Bij het selecteren van een knop kunnen we het nummer van de knop aanpassen, de knop een naam toewijzen en de kleur van de RGB-verlichting bepalen. Ook kunnen we aangeven op welke telemetriefeedback de kleur reageert. Zo kunnen we de verlichting laten knipperen op basis van ABS, Traction Control, DRS, PIT en vlaggen. Onderin kunnen we de helderheid van de verlichting aanpassen, en wanneer we op ‘Light Settings’ drukken kunnen we de RPM LEDs aanpassen. We kunnen hierbij de kleuren naar wens instellen, bij welk percentage deze branden, en vanaf wanneer we de RPM LEDs willen laten knipperen–of dat we dit uit willen zetten-.


Rechts in het scherm van de GT Neo kunnen we de de werking van de dubbele koppeling aanpassen, of de beide koppelingspaddles als losse knoppen laten fungeren. Bij gebruik van de dubbele koppeling kunnen we bepalen naar welk percentage de koppeling gaat bij het loslaten van de eerste paddle, om vanaf daar verder handmatig te doseren. We zien hierbij dat het niet uitmaakt welke paddle je eerst laat schieten. Tot slot zien we de mogelijkheid om met presets te werken zodat we per game of zelfs per auto alle instellingen kunnen aanpassen en opslaan. Deze functie is goed uitgebreid; we kunnen per game filteren en zelf tags toevoegen om makkelijk onze presets terug te kunnen vinden, en kunnen deze lokaal opslaan of zelfs ergens anders vandaan halen en importeren.


SimHub via Maglink
Met de Maglink module geïnstalleerd op het Simagic GT Neo stuurwiel, waar we later verder op in gaan, kan het stuurwiel aangestuurd worden via SimHub. Onder ‘Devices’ kunnen we het stuurwiel selecteren, welke daarna meteen herkend wordt. Zodra we het stuurwiel openen in SimHub kunnen we direct een aantal presets kiezen voor statische verlichting, de helderheid aanpassen en daaronder individuele profielen maken voor de knoppen en RPM LEDs. Dit biedt volledige controle over de verlichting van het stuurwiel zoals we dit gewend zijn, en kunnen we elk mogelijk denkbare effect gebruiken om de verlichting aan te sturen.




Het Gebruik
Na het configureren van het stuurwiel zijn we klaar om de eerste meters te gaan maken. We plaatsen het Simagic GT Neo stuurwiel op onze Simagic Alpha Ultimate wheelbase, gemonteerd op onze TREQ Ace simrig, en starten voor het testen van het stuurwiel Assetto Corsa Competizione op. Het toewijzen van de knoppen gaat vanzelfsprekend vlekkeloos, dus we kunnen snel het virtuele asfalt betreden.

Wat we bij het uitpakken van het stuurwiel al hadden opgevallen, en wat bij de eerste meters al snel net zo duidelijk wordt, is dat het stuurwiel heerlijk in de hand ligt. Op het oog zijn de handgrepen in de diepte vrij dik, maar deze zijn ook ergonomisch erg prettig gevormd waardoor onze handen en vingers er perfect omheen vallen. Dankzij deze ergonomie en de breedte van 300mm voelt het stuurwiel erg solide aan en kan deze simpelweg goed stevig vastgepakt worden. De grip van het stuurwiel is goed, terwijl deze op de tast nog vrij zacht aanvoelt. Zowel met als zonder handschoenen rijden is geen probleem; in beide gevallen voelt de ergonomie van het stuurwiel heerlijk aan en hebben we voldoende grip om lekker te kunnen sturen. De krachten van de Alpha Ultimate Wheelbase komen goed door, en dankzij het lichte gewicht van de GT Neo geldt hetzelfde voor de fijnere details van de force feedback. Wanneer we de wheelbase terugschroeven naar 5Nm en 8Nm rijdt het stuurwiel nog steeds erg prettig en kunnen we ook dan nog voldoende details waarnemen.


De knoppen aan de voorzijde van het stuurwiel kunnen we erg kort over zijn; deze vinden we super. De bovenste drie knoppen aan zowel de linker- als rechterkant zijn goed gepositioneerd, waardoor we deze met onze duim comfortabel kunnen bereiken zonder het stuur los te laten of de grip te hoeven verliezen. Zoals eerder genoemd is de travel van de drukknoppen met 0.25mm zeer kort, en zijn erg snel en gemakkelijk te bedienen, met een fijne en directe ‘klik’ als feedback. Aansluitend op de prettig geplaatste drukknoppen zijn ook de roterende duimencoders goed bereikbaar zonder het stuur los te hoeven laten. De duimencoders vereisen een middelmatige hoeveelheid kracht om bediend te worden; ze zullen niet zomaar per ongeluk bediend worden, maar zijn ook zeker niet zo zwaar dat het veel overtuiging kost om ze te gebruiken. Met een duidelijke maar prettige en zachte klik bij elke rotatie zijn ze gemakkelijk te bedienen. De vier roterende encoders op het midden van het stuurwiel hebben eveneens een prettige feedback bij het draaien. Ze zijn helaas niet in te drukken, maar met de hoeveelheid beschikbare invoermogelijkheden vinden we dat niet direct een minpunt. Wel iets minder vinden we dat deze roterende encoders enigszins ‘plastic’ zijn, en iets af doen aan de hoge bouwkwaliteit van het stuurwiel. De twee 7-weg funky switches zijn qua feedback exact wat we ervan verwachten en wensen; ze geven in elke richting een prettige klik en maken het navigeren door menu’s en onboard MFD’s erg toegankelijk. Wel vinden we dat de funky switches wat textuur missen, ze zijn vrij glad wat het bedienen een wat mindere ervaring geeft, en wat het ronddraaien als encoder minder makkelijk maakt dan we graag zouden zien.


De RGB verlichting rondom de knoppen van de Simagic GT Neo is dik in orde. Op de hoogste instelling kunnen ze met name in een donkere ruimte wel erg afleidend en fel zijn, maar ze zijn goed te reguleren in de software. We hebben een aantal knoppen geconfigureerd om te knipperen op basis van ABS en traction control. Deze functie werkt goed, maar we verlichting knippert wel erg snel. Ook merken we dat we het prettig hadden gevonden als we een aparte kleur hadden kunnen kiezen voor wanneer de knopverlichting knippert, of zelfs de mogelijkheid hadden gehad om meerdere telemetriedata met elk hun eigen kleur aan één knop toe hadden kunnen voegen. De RPM LEDs doen hun werk, zijn goed af te lezen en vinden we mooi om te zien.
Niet onbelangrijk is de achterzijde van het stuurwiel. We hechten altijd veel waarde aan een goede schakelmodule en zijn van mening dat dit een stuurwiel kan maken of breken. De schakelmodules van de Simagic GT Neo vallen voor ons in de eerste categorie. De schakelpaddles zijn voor ons erg prettig geplaatst en goed bereikbaar, maar voor degenen die het fijn vinden kunnen de paddles in de breedte iets naar buiten afgesteld worden. De travel van de schakelpaddles is niet heel kort, maar de weerstand van de magneten vinden we ‘spot on’ en er zit een prettige demping bij zowel het schakelen als het loslaten wat de schakelpaddles heel erg comfortabel maakt en waarmee wij probleemloos op hoog tempo kunnen op- en terugschakelen. We zijn al positief over de schakelmodules van de Simagic GT Neo, maar ook de dubbele koppelingspaddles vinden we simpelweg super. Het intrekken van de paddles is een volledig frictieloze ervaring, met een voelbare demping bij het volledig intrekken en loslaten ervan. De weerstand vinden wij precies goed; niet te licht maar zeker niet te zwaar, gewoon een goede weerstand die volledige controle geven op het doseren van de koppeling.




Installatie en gebruik Maglink
Uiteraard hebben wij het Simagic GT Neo stuurwiel ook getest in combinatie met de Maglink module die we hebben ontvangen. Het installeren hiervan is een eitje. Hiervoor heeft Simagic een instructievideo beschikbaar welke gemakkelijk te volgen is en geen vragen over laat. We draaien simpelweg de boutjes van de oude plaat van het achterzijde van het stuurwiel los, maken de stekkertjes los, verwisselen de plaat voor de Maglink plaat, verbinden de stekkertjes opnieuw en plaatsen het geheel terug. Een kind kan de was doen.





Onze eerste gedachte was;‘zo’n Magnetische kabel zal wel niet net zo stevig zitten als een echte kabel. Niets blijkt minder waar! De Maglink verbinding maakt gebruik van zeer sterke magneten, waardoor de kabel echt niet zomaar los te trekken is en deze zeker niet zomaar loskomt tijdens het rijden. Omdat wij een USB-hub vlak naast onze wheelbase hebben, is het voor ons niet nodig om het kleine USB-verlengstuk van Simagic op onze simrig te plaatsen. De kabel is vrij dik en stug, maar voelt kwalitatief goed aan.


Eenmaal in SimHub kan het ware feestje beginnen, want de mogelijkheden voor het aansturen blijken in de praktijk eindeloos te zijn. Eerder hebben we aangegeven enkele features in SimPro Manager te missen, zoals het kunnen toewijzen van meerdere telemetrie ‘triggers’ die de verlichting laat knipperen op één knop, maar ook het kunnen aanpassen van de kleur waarin de verlichting knippert wanneer deze door telemetrie aangesproken wordt. Beiden kunnen we in SimHub helemaal naar wens instellen, en dat is toch wel erg handig! Zo kunnen we alle verlichting op het stuur, of een deel ervan, bijvoorbeeld laten knipperen bij aanspreken van zowel ABS of traction control, als voor de vlaggen. SimHub blijft wel een pakket dat enige verdieping en motivatie nodig heeft, maar alles bij elkaar is dat het zeker waard door de aanpasbaarheid die het oplevert.


Bestickering
Bij de Simagic GT Neo hebben we twee stickervellen ontvangen; één voor de drukknoppen, en één voor de roterende encoders. De kwaliteit van de stickers is goed in orde, en met het meegeleverde pincet zijn ze nauwkeurig te plaatsen zodat ze mooi in het midden van de knop zitten. De stickers zijn zwart, waarbij het icoon of de tekst erop doorzichtig is waardoor de RGB verlichting erachter er mooi doorheen komt. De keuze in de bestickering vinden we redelijk goed, maar niet volledig. Zo missen we voor de drukknoppen bijvoorbeeld meer opties om te navigeren zoals ‘page up’ en ‘page down’ of ‘prev’ en ‘next’, en hebben we voor de roterende encoders geen opties voor bijvoorbeeld rembalans. Alles bij elkaar hebben we wel een lay-out kunnen uitzoeken zoals wij het stuurwiel graag willen gebruiken.



Conclusie
Wij hebben na de aankondiging van het Simagic GT Neo stuurwiel even moeten wachten om deze eindelijk in handen te mogen nemen; maar in dit geval was het het wachten zeker waard. Simagic heeft met de GT Neo het meest betaalbare stuurwiel in hun line-up uitgebracht, dat zeker niet onder doet voor andere stuurwielen.
Met een breedte van 300mm heeft het stuurwiel een prettig, solide formaat wat benadrukt wordt door de handgrepen die in de diepte vrij dik zijn, maar verder een enorm prettige ergonomie hebben. Hierdoor is het stuurwiel super stevig vast te houden. Het gehele stuurwiel is gebouwd met hoge kwaliteit materialen, zoals de behuizing welke gemaakt is van een spuitgegoten, koolstofvezel composiet materiaal.
De knoppen aan de voorzijde van het stuurwiel vinden we super. Deze hebben een enorm korte travel, met een fijne feedback en ‘klik’gevoel. De knoppen zitten voor het grootste deel erg goed gepositioneerd zodat deze bediend kunnen worden zonder het stuurwiel los te laten. Zowel de roterende duimencoders als de roterende encoders op het midden van het stuurwiel hebben eveneens een prettige feedback en zijn comfortabel te bedienen. De twee 7-weg funky switches zijn goed gepositioneerd en prettig in gebruik, en doen precies wat wij van een funky switch verwachten.
De schakelmodules aan de achterzijde van het stuurwiel vinden wij top; de travel is wat lang, maar de weerstand is precies genoeg om met wat assertiviteit bediend te worden, maar zijn zeker niet zwaar. De demping op zowel het intrekken als het loslaten van de paddles maken de schakelmodules erg stil en comfortabel. De dubbele koppelingspaddles zijn minstens zo comfortabel als de schakelmodules; deze weerstand is stevig maar niet te hoog, en ze zijn volledig frictieloos te bedienen. Het configureren van de werking als dubbele koppeling is gemakkelijk, en het doseren van de koppeling na het laten schieten van de eerste paddle gaat erg comfortabel en intuïtief.
Softwarematig is het stuurwiel goed aan te sturen via SimPro Manager. Deze bevat alle basisfuncties die je nodig hebt, en je kunt gemakkelijk de kleuren van de verlichte knoppen aanpassen. Voor de volledige aanpasbaarheid is de Maglink module een aanrader; hiermee kan het stuurwiel ook over USB en via SimHub bediend worden, wat enorm veel vrijheid geeft voor het specifiek aanpassen van verlichting op basis van telemetriegegevens.
Grote minpunten hebben we niet kunnen ontdekken op het Simagic GT Neo stuurwiel. Als we erg nauw kijken zijn de schakelmodules niet uitgebreid aanpasbaar, dit is enkel een paar millimeter in de breedte. Daarnaast voelen de roterende encoders op het stuurwiel voelen enigszins ‘plastic’ aan, maar in gebruik zijn ze meer dan prima. Ergens vinden we het ook jammer dat voor SimHub ondersteuning een extra module van €29 is vereist, in plaats van dat het stuurwiel via de standaard USB-C module op de PC aangesloten kan worden. Voor de gebruiker die waarde hecht aan deze aanpasbaarheid, of het stuurwiel graag op een niet-Simagic wheelbase wil gebruiken, vinden we deze prijs echter wel te rechtvaardigen.
Alles bij elkaar is de Simagic GT Neo een stuurwiel met een zachte prijs maar een hoge bouwkwaliteit, een hoge mate van functionaliteit en goede looks. Laat de prijs je dus niet voor de gek houden, want voor dit geld vinden wij dat je een absoluut ‘bang for buck’ stuurwiel in huis haalt die je in al je GT en Formule behoeftes voorziet en waar wij ook zeker met veel plezier mee hebben gereden.
Het Simagic GT Neo stuurwiel heeft een originele introductieprijs van $289,00 zonder btw of verzendkosten in de webshop van Simagic. Bij onze vrienden van Simwear.eu is het stuurwiel beschikbaar met een prijskaartje van €349,00 inclusief BTW en exclusief verzendkosten. De Simagic Maglink module, voor ondersteuning van SimHub en gebruik op wheelbases van andere merken, is beschikbaar voor €29,00.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.







