3DRAP Ngasa GT Pro Pedalen
Voor de enthousiaste simracer zal de naam 3Drap niet nieuw zijn. Het Italiaanse engineering bedrijf is al jarenlang actief in de simracewereld en staat bekend om hun, veelal 3D printed, modificaties voor bestaande hardware van Fanatec, Thrustmaster, Logitech en meer. Zo hebben wij in het verleden al eens een pakketje van hen mogen ontvangen met modificaties voor een Thrustmaster stuur en pedalen. Inmiddels is 3Drap uitgegroeid tot een serieuze partij welke niet enkel mods op de markt brengt maar ook hun eigen hardware ontwerpt en produceert. Zo hebben zij onder meer hun eigen shifter, handbrake en pedalen op de markt gebracht. Doordat we altijd contact hebben gehouden met 3Drap en ook op de hoogte zijn gebleven van hun ontwikkelingen hebben zij ons aangeboden hun pedalenset, de 3Drap Ngasa pedalen, te reviewen.
De 3Drap Ngasa pedalen zijn beschikbaar in een set van twee pedalen, de Ngasa Formula, en een set van drie pedalen, de Ngasa GT. Daarnaast zijn de pedalen verkrijgbaar in een Lite en Pro versie, waarbij de Lite versie enkel is uitgerust met een veer welke weerstand op het pedaal geeft, terwijl de Pro voorzien is van een volledig mechanisch binnenwerk welke het pedaal een eigen en meer verstelbaar pedaalgevoel geeft. Wij hebben de Ngasa GT Pro set met drie pedalen mogen ontvangen met daarbij extra cam plaatjes voor het gas- en koppelingspedaal, carbon fiber voetplaten, een extra elastomeer voor het rempedaal, de zero noise kit en een paar 3Drap sokken met grip aan de onderzijde. Het volledige prijskaartje van deze Ngasa GT Pedalenset met de genoemde accessoires is op moment van schrijven €793,80 exclusief verzendkosten. Zonder de extra accessoires kost de Ngasa GT Pro 3 pedal set €649,- en de goedkoopste optie voor de Ngasa pedalen betreft de Ngasa Formula Lite 2 pedal set welke een prijskaartje heeft van €459,- exclusief verzendkosten.

Verpakking & Inhoud
De 3Drap Ngasa pedalen zijn bij ons, met een levertijd van 2 werkdagen, door DPD bij ons afgeleverd. We hebben een standaard bruine verzenddoos ontvangen met een flink formaat. Bij het openen van de doos is het eerste dat we zien een laag zwart schuim met uitnodigende 3Drap branding. Wanneer we deze laag verwijderen zien we de pedalenset volledig voorgemonteerd in de doos zitten met meer stukken schuim ertussen, eronder en eromheen. Het zwarte schuim is erg compact en stevig, maar ook gevoelig op plekken waar druk uitgeoefend wordt of er iets langs schuurt. Hierdoor vinden we een boel kleine, zwarte schilfers door de gehele doos, over de pedalen en de accessoires. Bij het verwijderen van het schuim en het optillen van de pedalen en de accessoires zitten deze zwarte schilfers ook over onze handen. De inhoud van het pakket is uiteraard het belangrijkst, echter beïnvloedt het gebruikte schuim hiermee wel onze eerste indruk. We hopen dat 3Drap hier in de toekomst nog iets gaat doen, want het schoonmaken en verwijderen van zwarte schilfers is niet het allereerste dat je met een nieuwe pedalenset wilt doen.




Zoals genoemd zitten de pedalen gemonteerd en wel in de doos. Voor sommigen zal dat een voordeel zijn, met name doordat de pedalen niet op een “normale” stalen baseplate gemonteerd zijn maar op een combinatie van staal en aluminium profielen welke je nu niet meer zelf in elkaar hoeft te zetten. Verder zien we in de doos een handleiding en stickers. Daarnaast hebben we van 3Drap een paar sokken met extra grip aan de onderzijde mogen ontvangen, een setje met alle beschikbare plaatjes (cams) om het pedaalgevoel mee aan te passen en een zero noise kit. De carbon fiber voetplaten zitten bij ons voorgemonteerd op de pedalen. Opvallend is dat er verder geen montagematerialen bijgeleverd zijn.



Techniek & Kwaliteit
De basis van de 3Drap Ngasa pedalenset bestaat uit 3mm dik roestvrij staal met een geborstelde afwerking, wat voor een zeer sterke constructie zorgt. In plaats van een standaard baseplate, zoals we vaak bij andere pedalensets zien, heeft 3Drap ervoor gekozen de pedalen op twee 30×30 aluminium profielen te monteren en deze weer met roestvrij stalen zijkanten aan elkaar te verbinden. Op deze stalen zijkanten zit ook de hielplaat gemonteerd. De controle-unit waar ook de stekkers en USB kabel zich bevinden zit met een beugel aan het aluminium profiel gemonteerd, wat betekent dat je deze ook los kunt halen en zelf op een andere manier op je rig kunt monteren, wat voor meer vrijheid en mogelijkheden zorgt. De afwerking van de pedalen is in orde maar zou nog wat beter kunnen, hier en daar voelen we wat ruwe randjes.



Het gas- en koppelingspedaal zijn beiden uitgerust met een magnetische Hall Effect sensor wat zorgt voor een wrijving- en weerstandloze registratie van de stand van het pedaal. Het rempedaal is, zoals we vaker zien, uitgerust met een load cell sensor. Het gas- en koppelingpedaal beschikken over een resolutie van 12bit terwijl het rempedaal met de load cell sensor beschikt over een resolutie van 16bit, wat betekent dat de inputwaarde van de pedalen in respectievelijk 4096 en 65536 stappen weergegeven kunnen worden.
Het meest interessant aan deze pedalen is het mechanisme wat het pedaalgevoel en de weerstand op de pedalen creëert. Bij de meeste pedalensets die wij tegenkomen zit een enkele (verstelbare) veer in het gaspedaal, één of twee veren op het koppelingspedaal en een as met elastomeren (en soms een veer) in het rempedaal. De 3Drap NGasa pedalenset is ontwikkeld met een volledig eigen filosofie wat zij zelf het CBF systeem noemen, waarbij CBF staat voor Cam Based Feeling. Dit betekent dat het pedaalgevoel gecreëerd wordt door cams (plaatjes) met verschillende vormen waar een lager overheen rolt, waarbij de vorm van de cam het verloop en daarmee het gevoel van het pedaal bepaalt. De bewegende scharnierpunten zijn wel uitgerust met veren welke voor de weerstand op het pedaal zorgen. Met het CBF systeem gaat de 3Drap Ngasa volledig een eigen weg in om een realistisch, mechanisch pedaalgevoel te creëren. Dit systeem ziet er op het eerste gezicht goed doordacht en uitgewerkt uit en maakt de pedalenset ook nog eens extra interessant om naar te kijken.



Montage
We hebben de 3Drap Ngasa pedalenset gemonteerd op zowel onze onze FormulaSimRigs Avanzata rig in combinatie met de Fanatec CSL DD 8Nm, als op de Trak Racer TR8 Pro in combinatie met de Cammus GT1 DD Bundel. Het pedal deck van de Avanzata bestaat uit aluminium profielen wat montage erg gemakkelijk zou moeten maken door middel van T-slot moeren in het pedal deck en bouten van bovenaf door de bevestigingspunten van de pedalen heen. Zoals genoemd hebben we echter geen montagematerialen ontvangen waardoor we overgelaten zijn aan T-slot moeren welke we nog hebben liggen en bouten van een andere pedalenset. Montage aan de achterzijde van de pedalen is gemakkelijk; bevestigingspunten uitlijnen met de T-slot moer, bout er doorheen en aandraaien maar. De voorzijde is echter een stuk lastiger. Om bij de bevestigingspunten aan de voorzijde te kunnen komen verwijderen we eerst de hielplaat om de bevestigingspunten bloot te leggen. Het bovenaf monteren van een bout in dit bevestigingspunt blijkt echter zo goed als niet te doen doordat het bevestigingspunt voor de hielplaat er ook recht boven zit. Het lukt wel om de bout er met de hand in te draaien, echter past er geen inbussleutel tussen waardoor goed aandraaien niet echt mogelijk is. Deze bouten hebben we dan ook niet volledig vastgedraaid om te voorkomen dat we deze niet meer los krijgen. Montage op de Trak Racer TR8 Pro is gemakkelijk dankzij de 30×30 profielen van de 3Drap Ngasa set. Doordat deze verstelbaar zijn in diepte is het uitlijnen met de universele Trak Racer wheel deck en het onderaf vast draaien een eitje. Ook hier geldt wel dat we eigen bouten hebben moeten gebruiken.





Afstellen
Waar de 3Drap Ngasa pedalenset overduidelijk in uitblinkt is de hoeveelheid opties om de pedalen naar wens af te stellen, wat mede komt door het ontwikkelde CBF systeem. Wel is er bij elke afstelmogelijkheid gereedschap, in de vorm van een inbussleutel en soms een steek- of ringsleutel, nodig om dit te kunnen doen.
Bij alle drie de pedalen is de hoek van het pedaal aan te passen door de pedalen naar voren of naar achteren te kantelen, en is de voetplaat in hoogte verstelbaar. Het gas- en koppelingspedaal zijn uitgerust met het Cam Based Feeling systeem, waarbij de cams verwisselbaar zijn voor exemplaren die los bij te bestellen zijn. Wij hebben de pedalenset ontvangen met alle beschikbare cams, wat naast de standaard exemplaren één exemplaar extra betekent voor het gaspedaal (Vintage Throttle) en twee voor het koppelingspedaal (90’s en Vintage Clutch). Het verwisselen van de cams vereist wat werk, aangezien in totaal twee assen los gehaald moeten worden met de nodige moeren, ringetjes en afstandbusjes. Daarnaast zullen er extra boutjes rondom het pedaal los gemaakt moeten worden om de spanning van het pedaal af te halen en de ruimte te creëren om de aanpassing te maken. Het terugplaatsen van de cam, en daarbij de beide assen, kan een nogal priegelig werkje zijn. Het is dus zeker aan te raden hier de tijd voor te nemen en goed de gemaakte stappen te analyseren. Wanneer je hier weinig ruimte voor hebt op je simrig is het zelfs aan te raden om het pedaal dat je aanpast los te halen van de aluminium profielen en de aanpassing op een tafel of bureau te maken.




Aan de voor en achterzijde van het gas- en koppelingspedaal zit nog een veer op de draaiende punten. Van deze veren is de voorspanning aan te passen waarmee het pedaalgevoel zwaarder of lichter is af te stellen. Met het loshalen van twee boutjes komt de as vrij waartegen de veer rust, en door deze hoger of lager te plaatsen neemt de spanning op de veer af of toe. Ook hier geldt dat er mogelijk meer boutjes op het pedaal losgemaakt moeten worden om voldoende ruimte te creëren om deze as te kunnen verplaatsen. Het lichter afstellen van deze veren is een eitje, wil je echter een zwaarder pedaal creëren dan zal er tegen de spanning van de veer in geduwd moeten worden wat enkel met het verschuiven van de as bijna niet te doen is. Om dit goed te kunnen doen is een extra hand erg welkom om met bijvoorbeeld een schroevendraaier de veer van de as af te duwen terwijl de as verplaatst en vastgedraaid wordt. Het is niet onmogelijk om in je eentje de voorspanning op het gas- en koppelingspedaal aan te passen, maar erg gemakkelijk is het ook niet.

Wat ook invloed heeft op hoe licht of zwaar het gas- en koppelingspedaal aanvoelt, is de hoogte van de verbinding van het CBF systeem met de voorzijde van het pedaal. Door deze hoger of lager te plaatsen wordt het pedaal respectievelijk zwaarder of lichter om te bedienen. Tot slot beschikken beide pedalen over de mogelijkheid om de slag van het pedaal aan te passen door de eindstop naar voren (kortere slag) of naar achteren (langere slag) te schuiven.

Het rempedaal beschikt niet over een CBF systeem, maar over een eigen ontwikkeld systeem met één elastomeer. De elastomeer zit samen met de load cell sensor in een 3d geprinte behuizing welke in hoogte verstelbaar is. Tegen de elastomeer rust een arm welke vastzit aan de voorzijde van het rempedaal en welke druk uitoefent op de elastomeer. Door de behuizing met de load cell sensor en de elastomeer naar beneden te verplaatsen wordt het rempedaal zwaarder, door deze omhoog te verplaatsen wordt het pedaal lichter. De voorspanning van het rempedaal is aan te passen door de arm, door middel van een verplaatsbare as, verder richting de behuizing te duwen. Daarmee wordt de elastomeer al licht ingedrukt wat er ook voor zorgt dat de slag op het pedaal verkleint. Tot slot is de hoek van het pedaal licht aan te passen in vier standen aan de voorzijde van het pedaal, echter is dit enigszins overbodig aangezien bij alle drie de pedalen de hoek van het pedaal aan de achterzijde aangepast kan worden.



Software
Het softwarepakket om de Ngasa pedalen mee aan te sturen is, in samenwerking met motorsport engineers, door 3drap zelf ontworpen. Voor gebruik hebben wij de firmware moeten updaten welke wij via mail van 3drap hebben ontvangen. Hiervoor hebben ze een zeer duidelijke handleiding beschikbaar wat het gemakkelijk maakt om de pedalen gebruiksklaar te maken. Het is wel belangrijk om deze stappen zo exact mogelijk op te volgen aangezien de pedalen in een bepaald tijdsbestek in- of uitgeplugd moeten worden.
Het softwarepakket is in de basis erg recht door zee. De drie pedalen zijn in 3D uitgebeeld met daaronder sliders voor begin- en eind deadzone, gamma (pedaalcurve) en filter om het pedaalsignaal te filteren/stabiliseren. Het rempedaal heeft nog twee extra sliders; dynamics en limiter. De limiter limiteert de output van het rempedaal, zodat je (bijvoorbeeld) een maximale remkracht van 90% kunt gebruiken wanneer je het pedaal 100% induwt. Hiermee kun je de kans op blokkerende wielen verkleinen in wagens zonder ABS. De dynamics slider is een interessant stukje softwarematige ontwikkeling. Echte auto’s beschikken over een hydraulisch remsysteem waarbij remdruk wordt opgebouwd met hydraulische (rem)vloeistof. Wanneer een rempedaal ingedrukt en daarna volledig losgelaten wordt kost het een fractie van een seconde voor de hydraulische druk om af te nemen. Aangezien het rempedaal van 3drap uitgerust is met een load cell sensor en niet met een hydraulisch systeem is dit effect niet aanwezig. Om toch de geleidelijk afnemende druk van een hydraulisch systeem te simuleren heeft 3drap de dynamics op het rempedaal geïntroduceerd waarmee je dit effect naar wens kunt instellen. Wanneer je deze slider naar rechts schuift zal je in de telemetriedata zien dat, wanneer je het rempedaal volledig induwt en weer loslaat, de inputwaarde van het rempedaal geleidelijk terugkeert naar nul in plaats van dat deze in één klap direct naar nul springt. Dit heeft enigszins invloed op de rijstijl en kan helpen met bijvoorbeeld trailbraking en remmen en insturen.

Behalve de genoemde sliders beschikt het softwarepakket nog over drie knoppen rechtsbovenin het scherm. Van links naar rechts kun je hiermee de huidige instelling toepassen, de standaardinstellingen herstellen en de pedalen herkalibreren. Bijzonder aan de 3drap Ngasa pedalen en software is dat dit een zelfkalibrerend systeem is. Bij het opstarten van de pedalen worden deze, na ze eenmaal ingedrukt te hebben, automatisch gekalibreerd waardoor je niet bij elke wijziging een eigen kalibratie uit hoeft te voeren. De kalibratieknop is vooral bedoeld om een herkalibratie te forceren wanneer je tijdens het gebruik een aanpassing hebt gemaakt aan bijvoorbeeld de slag van een pedaal en niet de mogelijkheid hebt om de pedalen opnieuw te verbinden en te laten herkalibreren. Voor het rempedaal hebben we wel handmatig aangegeven wat we als “max” willen hebben.
Het gehele softwarepakket wordt getoond in een 3D render waarbij de pedalen ook in 3D op het scherm zichtbaar zijn. Wanneer je je pedalen induwt laten de 3D pedalen op je scherm de bediening ervan ook zien. Met de 3D achtergrond erbij is het gehele programma een render waarvan we de toegevoegde waarde niet per se in zien. Het programma kost ook de nodige tijd om op te starten en alles in te laden. Daarnaast reageert de graphic van de telemetriedata van de pedalen niet geheel direct en soepel, hier zit een lichte vertraging in. Dit vinden we jammer omdat het hiermee lastiger is om af te lezen of je de pedalen naar wens ingesteld of gekalibreerd hebt, of om bijvoorbeeld te kijken of het dynamics filter doet wat je ervan verwacht. Ook zal je elke aanpassing moeten opslaan voordat je het effect van je instelling kunt proberen. Toch zijn de pedalen, mede dankzij de zelfkalibratie, enorm snel gebruiksklaar. Wij hebben enkel de curve en de eind deadzone op het gaspedaal iets aangepast voordat we in de virtuele racewagens zijn gestapt.
Het Gebruik
We hebben de 3Drap Ngasa pedalen uitvoerig getest in F1 22 en Assetto Corsa, waarbij we in laatstgenoemde tevens verschillende raceklassen en straatauto’s hebben gereden. De eerste indruk die we krijgen is dat de pedalen erg verrassend zijn qua karakter en pedaalgevoel, wat niet geheel onverwacht is gezien de eigen filosofie van 3Drap welke het Cam Based Feeling systeem genoemd wordt. In beginsel voelt dit wel wat onwennig aan. Zo voelt de slag van het gaspedaal een stuk minder zacht en vloeiend aan dan we gewend zijn van pedalensets met een verstelbare veer, wat natuurlijk komt doordat het pedaalgevoel gecreëerd wordt door een lager welke over een cam plaatje heen rolt. Naarmate we onszelf meer tijd en kilometers gunnen om hieraan te wennen beginnen we dit pedaalgevoel ook meer te waarderen. De gehele pedalenset voelt erg mechanisch aan, wat benadrukt wordt door de robuuste samenstelling en gebruikte materialen, wat ergens ook een realistische connectie creëert met de virtuele auto.



Het gaspedaal
Onze eerste indruk van het gaspedaal specifiek is dat deze vanuit de doos wat slap aan voelt en de slag te lang is voor in onze Formule simrig. Deze instellingen hebben we dus als eerste aangepast. Zoals eerder omschreven is het aardig pittig om in je eentje de voorspanning van de scharnierveren aan te passen aangezien je hier eigenlijk drie handen voor nodig hebt. Uiteindelijk is dit natuurlijk gelukt en hebben we ook de slag van het pedaal verkort door de eindstop naar voren toe te verplaatsen. Voor ons voelt dit meteen beter aan, al blijven we het gaspedaal niet zwaar genoeg vinden naar onze persoonlijke smaak. Wat ook een klein nadeel is van de kortere slag; we krijgen minder mee van het mechanische gevoel dat het CBF systeem te bieden heeft, aangezien het lager minder ver en lang over het cam plaatje rolt en het pedaal daarmee minder karakteristiek aanvoelt. Als compromis maken we de slag toch nog iets langer zodat we wel het mechanische pedaalgevoel kunnen behouden. In de handleiding van de Ngasa pedalen biedt 3Drap overigens meerdere presets met instellingen aan met verschillende doeleinden (Formula Modern, Formula Vintage, GT, Rally,Drift) welke een zeer goede basis zijn voor het vinden van je eigen opstelling die past bij jouw stijl.
Na wat langer gereden te hebben zijn we wel erg te spreken over het gaspedaal. Deze reageert snel en direct en het doseren gaat erg gemakkelijk. De voetplaat is tevens comfortabel en maakt het dankzij zijn formaat ook gemakkelijker om het pedaal te doseren en de heel-toe techniek toe te passen. Uiteraard hebben we ook het Vintage Throttle cam plaatje voor het gaspedaal gebruikt. Het vervangen van dit cam plaatje is ook iets waar je even de tijd voor moet nemen en het geduld voor moet hebben, maar wat wel te doen is in je eentje. Het Vintage Throttle cam plaatje verandert het pedaalgevoel van het gaspedaal direct. Deze voelt wat minder lineair aan en we voelen in het begin van het pedaal wat meer weerstand wat ons de indruk van een iets zwaarder pedaal geeft.

Het rempedaal
Minstens zo interessant als het gaspedaal is het rempedaal. Vanuit de doos heeft deze met de standaardinstelling al een karakteristiek gevoel waar we in eerste instantie even aan moeten wennen. Doordat er enige ruimte zit tussen de arm en het elastomeer waar deze tegenaan drukt is er een duidelijk “gat” voelbaar bij de eerste millimeters slag van het rempedaal. Hiermee wordt de ruimte tussen de remblokken en de remschijf gesimuleerd. Met de standaardinstelling is het rempedaal daarna vrij hard met nog minimale aanwezige slag. Wij zijn vrij snel aan het rempedaal gewend en kunnen al vlot onze normale rempunten opzoeken.
Naast de standaardinstelling waar het pedaal mee afgeleverd wordt zijn er natuurlijk nog tal van andere mogelijke afstelmogelijkheden welke we getest hebben. De mogelijkheden zijn bij het 3Drap Ngasa rempedaal echter wel dusdanig uiteenlopend, en allemaal traploos instelbaar, dat het lastig is om alle mogelijkheden toe te lichten. Wij beschouwen dit wel als pluspunt, omdat het pedaal enorm goed te finetunen is naar persoonlijke voorkeuren. De keerzijde is wel dat het, doordat alles traploos instelbaar is, erg lastig is om een bepaalde instelling te onthouden en daar later naar terug te keren, tenzij je foto’s maakt van de pedaalinstellingen. Ook zijn er natuurlijk de presets in de handleiding te vinden. De belangrijkste punten die we opgemerkt hebben zijn de voorspanning van het pedaal, waarmee het “gat” dat de ruimte tussen remblok en remschijf simuleert, traploos te verminderen of te elimineren is, en dat het verticaal verplaatsen van de behuizing met het elastomeer en de sensor enorm veel verschil maakt voor de hardheid van het pedaal, misschien zelfs meer dan we hadden verwacht. In de lichtere instelling vinden wij deze erg toegankelijk en zeker goed inzetbaar voor rally-, drift- of straatauto’s. Met de hardste instelling wordt het echt een flink hard rempedaal met minimale slag. De elastomeren, waarvan de één meer lineair is en de ander progressief, geven beiden een kenmerkend pedaalgevoel. Beide elastomeren vinden we fijn in gebruik waarbij we zelf een lichte voorkeur hebben voor het progressieve elastomeer samen met een middelmatige hardheid. Wel is het zo dat, doordat de hardheid van het pedaal voornamelijk afhangt van de plaatsing van de behuizing met het elastomeer en de sensor, de (het) elastomeer minder impact heeft op het pedaalgevoel dan dat elastomeren bij andere pedalensets doen. Deze zorgt in dit geval echt voor de opbouw van de druk en niet de hardheid.

Het koppelingspedaal
Het koppelingspedaal, net als het gaspedaal uitgerust met het CBF systeem, heeft bij ons ook de nodige nieuwsgierigheid opgewekt. Het standaard cam plaatje waarvan het koppelingspedaal voorzien is beschikt over een verloop dat een aangrijppunt simuleert wanneer het lager eroverheen rolt. Dit zorgt voor een zeer duidelijk gevoel dat bij elke bediening exact hetzelfde aanvoelt en daarmee erg gemakkelijk is om aan te leren. Ook maakt dit het wegrijden vanuit stilstand een eitje en erg natuurlijk, al hebben we hiervoor wel de gamma (pedaalcurve) een stuk omhoog moeten schuiven in de software. Net als bij het gaspedaal is de voorspanning van de scharnierveren in te stellen. Persoonlijk vinden we de standaardinstelling waarmee we de pedalenset ontvangen hebben erg prettig aangezien deze de nodige assertiviteit vereist om het pedaal te bedienen, zonder dat deze zwaar of vermoeiend aanvoelt. Dit geldt met name voor straatauto’s en handgeschakelde racewagens. Het 3Drap Ngasa koppelingspedaal is met standaard cam plaatje met aangrijppunt zelfs een van onze favoriete koppelingspedalen tot dusver.
Voor drift doeleinden prefereren we op de eerste plek een lichter pedaal door het aanpassen van de voorspanningen, en het plaatsen van het 90’s Clutch of Vintage Clutch cam plaatje welke het voelbare aangrijppunt elimineren en respectievelijk voor een lineair en opbouwend gevoel zorgen. Ook voor het koppelingspedaal geldt dat 3Drap de eerder genoemde presets met afstelmogelijkheden ontwikkeld heeft welke je als uitgangspunt kunt gebruiken om een richting te zoeken waarop je het pedaal wilt afstellen.

Extra’s
Zoals eerder genoemd hebben we nog meer extra’s van 3Drap mogen ontvangen. Zo hebben we de zero noise kit bij onze pedalenset gekregen welke we ook getest hebben. De Ngasa pedalenset is van zichzelf erg luidruchtig, met name het terugkeren naar de rustpositie van het gas- en koppelingspedaal produceert veel geluid door de stalen delen die tegen elkaar komen. Wanneer je in gezelschap van anderen racet of zelf gewoon niet zo veel geluid wilt produceren is de zero noise kit voor de genoemde pedalen zeker een uitkomst. Het is even priegelen om deze goed aansluitend te plaatsen op de verplaatsende as die het geluid produceert, maar als deze eenmaal zit wordt het geluid zeker voor het grootste deel geëlimineerd. Wel is het zo dat we hiervan een licht effect merken op het pedaalgevoel. Het verloop en het mechanische gevoel wordt, in onze beleving, ook iets gedempt en het begin van de slag en het eindpunt van het pedaal voelen merkbaar zachter aan, wat naar ons idee het scherpe, robuuste en directe gevoel dat deze pedalen zo mooi maakt iets vermindert. Wel is de zero noise kit enorm effectief en valt er zeker mee te rijden wanneer je eraan gewend raakt, echter preferen wij de pedalen absoluut zonder.

De carbon fiber voetplaten welke wij hebben ontvangen van 3Drap zitten zoals genoemd voorgemonteerd op de pedalen. De vergelijking met de standaard stalen voetplaten kunnen we dus helaas niet maken. De carbon fiber voetplaten zijn met hun 3mm dikte enorm stevig en, in onze ogen, erg mooi om te zien op deze pedalenset. De voetplaten zijn wel vrij glad waarmee je de pedalen aardig onder je voet kunt laten glijden. Wij hebben ook de 3Drap sokken met grip aan de onderzijde ontvangen. Deze 3Drap sokken zijn geschikt voor EU schoenmaat 39 tot en met 44 en zal de rijder welke minder van gladde voetplaten houdt moeten helpen om de grip te bewaren. De sokken zijn erg dik en persoonlijk vinden we ze erg comfortabel om te dragen. Ze bieden inderdaad een aanzienlijke hoeveelheid grip op de carbon fiber voetplaten van de pedalen, maar ook de hiel is voorzien van grip waardoor deze niet over de gladde hielplaat glijdt. Voor degenen die de extra grip kunnen waarderen zijn de 3Drap sokken, met een prijs van €12,90, zeker het overwegen waard.


Conclusie
De 3Drap Ngasa is een pedalenset welke duidelijk met een volledig eigen filosofie is ontwikkeld en op de markt is gezet. We kenden 3Drap natuurlijk al van de vele modificaties voor bestaande producten waar ze veel simracers blij mee hebben gemaakt, en die ervaring zien we nu goed terug in hun eigen Ngasa pedalen. Het zijn vrij technische pedalen en de mate van engineering is erg hoog; zowel hun Cam Based Feeling systeem als het volledig eigen ontwikkelde systeem op het rempedaal hebben zichtbaar de nodige aandacht gekregen van 3Drap, wat we erg knap vinden om te zien op een markt welke relatief verzadigd raakt met nieuwe ontwerpen en concepten.
In de basis is de 3Drap Ngasa gebouwd met zeer solide en robuuste materialen. De 3mm dikke roestvrij stalen basis voelt onverwoestbaar aan en bij intens gebruik geven de pedalen geen kik. Er zijn ook aardig wat onderdelen gemaakt van 3D geprint materiaal, wat op het oog zorgt voor een wat minder hoogwaardige kwaliteit afwerking maar wat verder geen invloed heeft op het gevoel en functioneren van de pedalen. Het CBF systeem werkt erg goed; de pedalen krijgen hiermee een zeer onderscheidend mechanisch gevoel, waarvan we wel denken dat je ervan moet houden, en het geeft wat meer controle over welk pedaalgevoel je wilt creëren. Ook het remsysteem geeft meer vrijheid in het gewenste verloop van het pedaal, en doordat alles traploos instelbaar is kun je het gevoel meer finetunen dan door enkel elastomeren te vervangen zoals in vele andere pedalensets. Over de hele linie zijn de pedalen ongelofelijk verstelbaar, wat deze set zeker interessant maakt voor degenen die veel controle over hun pedalen willen hebben en het leuk vinden om eraan te sleutelen.
De 3Drap Ngasa pedalen hebben in onze beleving, net als elke andere pedalenset, toch ook wat aandachtspunten. Wat een groot pluspunt is, de ongelofelijke verstelbaarheid van de pedalen, is voor ons een ook klein minpunt. Waar we de laatste tijd overspoeld worden met pedalen welke afstelbaar zijn met minimale inspanning, of zelfs volledig zonder gebruik van gereedschap, vergen de 3Drap Ngasa pedalen juist de nodige aandacht. Voor het maken van één aanpassing moet er in de eerste plaats veel losgedraaid worden, maar heb je vaak ook nog eens drie handen nodig om dit echt comfortabel te doen. In dat opzicht kunnen de Ngasa pedalen erg priegelig zijn om goed af te stellen, maar tegelijkertijd krijg je daar natuurlijk ook wat voor terug. Ook een nadeel is het ontbreken van montagemateriaal bij onze set waardoor we bouten van een andere pedalenset hebben moeten gebruiken. Ook het van bovenaf monteren van de pedalenset op aluminium profielen is niet ideaal aangezien twee van de vier bevestigingspunten worden afgedekt waardoor het vastdraaien van de bouten niet te doen is. Door de robuuste bouw van de pedalen zijn deze ook erg luidruchtig, is dat niet wat je wilt dan is de aankoop van de zero noise kit eigenlijk wel een must. Wat verder geen invloed heeft op de pedalen, maar wel negatief was voor onze eerste indruk, is het gebruikte foam in de doos waardoor de pedalen en de overige inhoud onder de zwarte schilfers zaten, iets waarvan we hopen dat 3Drap dit in de toekomst aan gaat pakken.
Alles bij elkaar zijn we overwegend positief over de 3Drap Ngasa pedalen, en door de volledig eigen filosofie van 3Drap is deze pedalenset een herinnering waarom wij het zo leuk vinden om te doen wat we doen. Wel zijn we er van overtuigd dat deze pedalenset met name interessant is voor simracers welke op de eerste plaats van de controle en de oneindige afstelbaarheid houden en het niet erg vinden om de nodige tijd hierin te investeren, alsook voor degenen welke graag dat mechanische gevoel onder hun voeten willen hebben.
De 3Drap Ngasa GT Pro pedalen, en alle bijbehorende accessoires zoals wij deze gereviewd hebben, zijn op moment van schrijven bij 3Drap beschikbaar voor €793,80 exclusief verzendkosten. De 3Drap Ngasa pedalen zijn verkrijgbaar vanaf €459,- exlusief verzendkosten voor de Formula Lite set, welke ook nog te upgraden is naar een Pro en/of GT set.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.




