6+R H-Patroon/Sequentiële Shifter (Merkloos)
Het merendeel van onze reviews komt tot stand via een fabrikant of leverancier welke hun product graag door ons gereviewd wil hebben, iets waar wij uiteraard erg dankbaar voor zijn. Zo nu en dan komen we echter ook iets unieks tegen waar we dusdanig benieuwd naar zijn dat we deze zelf voor een review en eigen gebruik willen aanschaffen. In deze review is het laatste het geval. Even geleden kwamen we online een zeer betaalbare H-Shifter tegen welke merkloos verkocht wordt op platformen zoals eBay en AliExpress. Wij waren erg benieuwd naar de kwaliteit hiervan en hebben besloten om de gok te nemen en onze ervaringen met jullie te delen!
De merkloze USB H-Shifter is in meerdere varianten en met verschillende opties beschikbaar. Zo heb je de keuze tussen 6 of 7 versnellingen (plus reverse), de optie voor een extra onderdeel dat een sequentiële modus mogelijk maakt en een extra tuimelschakelaar voor onder de pookknop. Daarnaast kun je kiezen voor een aluminiumkleurige en zwarte behuizing. Wij hebben gekozen voor het zwarte 6+R model inclusief sequentiële modus en extra tuimelschakelaar. Ook is er voor de liefhebber een losse table clamp beschikbaar voor deze shifter. Zoals genoemd is deze H-Shifter beschikbaar op verkoopsites zoals eBay en AliExpress. Het model zoals wij deze gaan reviewen heeft op moment van schrijven een schappelijk prijskaartje van rond de €75,- inclusief verzenden.

Verpakking & Inhoud
Na het bestellen hebben wij binnen twee weken onze merkloze H-Shifter al in huis. Deze werd netjes afgeleverd in een normale, stevige verzenddoos. In de doos vinden we de H-Shifter met voorgemonteerde tuimelschakelaar stevig verpakt in een plastic zak waarbij alle wanden volledig gevuld zijn met lucht. Van deze zeer nette verpakking waren wij aardig onder de indruk en we verwachten dat de kans op beschadiging tijdens de zending hiermee vrijwel nihil is. Verder vinden we een zakje met het onderdeel voor sequentiële modus en een zakje met montagemateriaal.

Techniek & Kwaliteit
De eerste indruk is dat de kwaliteit van deze shifter verrassend goed in orde is. De behuizing is, op de bovenste plaat met de gleuven voor de versnellingen na, volledig van aluminium en voelt hiermee zeer degelijk aan. Het ontwerp is vrij sober maar in onze ogen wel mooi om te zien en het laat duidelijk merken dat deze shifter op functionaliteit gebouwd is. De voet van de behuizing, met de gleuven waarmee je de shifter met boutjes en moeten kunt vastzetten, heeft een prima formaat en dankzij de brede gleuven kun je bijna op elke shifter plate wel een plek vinden om deze goed vast te kunnen zetten. Heb je een simrig op basis van aluminium profielen dan kun je voor de meest elegante oplossing er ook voor kiezen om twee delen 40×40 profiel met een lengte van 10cm haaks op je frame of arm te monteren, of een 80×40 profiel van +/- 15cm in de lengte waar de shifter precies op past.



Het mechanische deel van deze H-Shifter zit vernuftig in elkaar; je duwt de pook langs wieltjes welke met behulp van kleine veren tegen elkaar aan geduwd worden. Deze zelfde wieltjes houden de pook op zijn plek wanneer je in een versnelling of de neutraal zit. Dit hele mechaniek zit aan de bodem van de behuizing vast, waar ook weer veren zitten welke het mogelijk maken om de pook zijwaarts te bewegen maar er ook voor zorgen dat deze altijd weer terugkeert naar zijn middenpositie. De schakelpook heeft een diameter van 8mm. In de eerste plaats zorgt deze voor een goed stevig gevoel tijdens het schakelen, maar dat betekent ook dat, met een standaard schroefdraad van 8mm, de pookknop verwisselbaar is met een oneindig aantal opties aan universele schakelpookknoppen. Wil je liever een doodshoofd, samuraizwaard of een stijlvolle pookknop met H-patroon erbovenop, het kan allemaal. De bijgeleverde pookknop is erg neutraal maar voelt met zijn degelijke gewicht prima aan en ligt met zijn formaat lekker in de hand. Een universele pookknop aanschaffen is dus absoluut geen must voor een prettige ervaring met deze shifter. Overigens is de hoogte van de pookknop enigszins af te stellen door deze verder of minder ver op het schroefdraad te draaien en vast te zetten met de flensmoer. Met de shifter op tafel proberen we alvast een indruk te krijgen van de weerstand welke deze biedt tijdens het schakelen. We merken daarbij dat je toch een aardige hoeveelheid kracht zal moeten uitoefenen om de schakelpook in een versnelling te kunnen duwen; met de shifter niet gefixeerd duwen we deze eerder weg dan dat de pook in een versnelling valt. We zijn dus erg benieuwd naar de ervaring tijdens het rijden.



Qua elektronica zit de H-Shifter net zo simpel en functioneel in elkaar als de behuizing en het mechanische gedeelte. Aan het uiteinde van elke versnellingsgleuf zit een standaard microswitch welke ingedrukt wordt door de schacht van de versnellingspook, deze microswitches kun je van buitenaf zien zitten. Met twee PCB’s staan alle switches met elkaar in verbinding en een derde PCB geeft de data middels een 4-pin connector weer door. De PCB’s en de microswitches zitten vast aan de bovenzijde van de shifter welke je kunt verwijderen en binnenin zit de 4-pin connector female welke de output naar de USB-kabel stuurt. Deze verbinding maakt het loshalen en weer monteren van de bovenplaat inclusief microswitches en PCB’s een eitje.
Het Gebruik
De H-Shifter is plug-and-play in Windows; na het monteren op onze Trak Racer TR8 Pro simrig en het inpluggen in de USB-poort wordt deze direct herkend en is deze bruikbaar zonder verdere drivers te moeten installeren. Op consoles zal deze shifter niet werken. We gaan de H-Shifter samen met de Cammus GT1 DD Bundel en Venym Atrax 3 pedalen gebruiken in Assetto Corsa; het toewijzen van alle versnellingen in Content Manager gaat probleemloos en de shifter is meteen bruikbaar.
Tijdens het rijden merken we direct op dat het inderdaad enige inspanning kost om de pook in een versnelling te duwen. Uiteraard is dit geen hele zware oefening, maar toch moet je zeker assertief zijn bij het bedienen van de schakelpook waarmee deze absoluut niet aanvoelt als speelgoed of een goedkope shifter. We zouden zeggen dat de inspanning die je moet leveren voor het schakelen vergelijkbaar is met die van een schakelpook van een normale personenauto. Doordat je de schakelpook ook door een mechanische obstructie moet duwen is het gevoel dat je door de pook krijgt enigszins vergelijkbaar met die van een echte auto en gezien de prijs en simpliciteit van de shifter is dat best indrukwekkend.


Dankzij de afgeronde gleuven wordt de schakelpook met gemak in de volgende versnelling begeleid en komt het kiezen van een verkeerde versnelling niet snel voor. Een kleine uitzondering hierbij is de vijfde naar zesde versnelling bij ons 6+R model, deze moet je ook assertief naar buiten duwen om te voorkomen dat de schakelpook uit zichzelf naar de vierde versnelling glijdt, echter is de reverse ook vrij makkelijk te vinden. Wat wel belangrijk is om te realiseren, en wat wel een aantal ‘misshifts’ kan veroorzaken, is dat de microswitches aan het einde van de gleuven van de versnellingen zitten. Met andere woorden, de versnelling wordt pas geregistreerd zodra de pook geheel op het eindpunt zit waardoor je niet onderweg de koppeling al op kunt laten komen terwijl je de pook in de versnelling laat vallen. Assetto Corsa interpreteert dit als een shift naar de neutraal, ook al zit de pook erna in de versnelling. Hierdoor moet je opnieuw de koppeling indrukken en loslaten om de auto in de gekozen versnelling te krijgen. Ook hier kun je dus het best assertief zijn met het schakelen en kun je beter met veel overtuiging de schakelpook in de versnelling duwen wanneer je snel wilt doorschakelen. In onze ogen draagt dit wel bij aan de ervaring van de shifter en zorgt dit voor een meer betrokken gevoel bij het schakelen. Het gevoel dat het schakelen geeft is met de gebruikte wieltjes en veren enorm soepel en bevredigend en het schakelen klinkt hierdoor ook erg mechanisch, wat wij fantastisch vinden. Deze geluidsproductie kan wel als een minpunt ervaren worden wanneer er andere mensen in de buurt zijn welke je niet wilt storen. Op onze Instagram hebben we een reel geplaatst met de geluidsproductie en een impressie van de H-Shifter.

De module voor de sequentiële modus is erg simpel maar doeltreffend, deze monteer je met een boutje en een moertje om de schakelpook heen en laat je in de gleuven voor de derde en vierde versnelling vallen, waarbij je de derde en vierde versnelling als ‘gear up’ en ‘gear down’ toewijst. Deze module verlengt in beide richtingen de schakelpook waardoor de microswitch eerder bereikt wordt en het de slag van de pook verkleint. Hiermee duw je de schakelpook wel in de weerstand van de wieltjes en de veren, maar niet erdoorheen. Door deze korte slag voelt de sequentiële modus erg responsief aan en door de weerstand is ook hier enige assertiviteit vereist, maar niet zo veel als bij schakelen met het H-patroon. Een leuke extra mogelijkheid met de sequentiële module is dat je hem in deze opstelling eventueel ook als een simpele handrem zou kunnen gebruiken. Aangezien deze module bijna geen meerpijs heeft maar de H-Shifter wel omtovert naar een sequentiële shifter met een totaal ander gevoel zouden we deze altijd meebestellen. Het enige nadeel vinden wij dat deze module wit is wat er vrij goedkoop uit ziet op ons verder geheel zwarte exemplaar.


De brekende witte kleur geldt ook voor de extra tuimelschakelaar welke je op de schacht van de schakelpook kunt monteren. Wij hebben deze uiteraard ook gemonteerd, maar vonden deze niet heel erg veel toevoegen. Op de eerste plaats is deze tuimelschakelaar wel goed bereikbaar met je vingers om de pookknop heen, echter voel je deze ook in de weg zitten bij het schakelen wat wij vrij afleidend vinden. Daarnaast is het een continu tuimelschakelaar waarvoor we niet erg veel nuttige toepassingen hebben kunnen bedenken. Een moment-variant hadden wij wat praktischer gevonden om voor meer doeleinden gebruikt te kunnen worden.
Conclusie
De merkloze H-Shifter heeft ons in alle opzichten enorm positief verrast. Voor zijn prijs is de shifter enorm goed en praktisch gebouwd en we zijn vooral blij om te zien dat de behuizing niet geheel uit plastic of 3D-print bestaat maar uit aluminium, wat deze een enorm stevig en solide gevoel geeft. Mechanisch gezien zit de H-Shifter erg simpel maar doeltreffend in elkaar wat het des te indrukwekkender maakt dat het gevoel van het schakelen zo subliem en krachtig aanvoelt. Voor het bedienen van de schakelpook is de nodige assertiviteit vereist wat absoluut bijdraagt aan de ervaring. Ook de elektronica is erg simpel en functioneel opgebouwd. Het enige licht kwetsbare wat we hierin zien zijn de microswitches welke zichtbaar vrij blootgesteld zijn, maar verder ziet alles er netjes weggewerkt en duurzaam uit.
Verdere pluspunten zijn de sequentiële module, welke de schakelpook omtovert in een erg prettige sequentiële ervaring en waarmee je de shifter ook als een versimpelde handrem kunt gebruiken, en de verwisselbare pookknop met een universeel 8mm schroefdraad. De voet van de shifter is van een prettig formaat en we voorzien dat deze op bijna elke universele shifter plate wel moet kunnen passen. Als we minpunten zouden moeten noemen zou het in ons geval de extra continu tuimelschakelaar zijn, de onaantrekkelijke witte kleur van de tuimelschakelaar en de sequentiële module, en het geluid wat de shifter produceert. Wij vinden dit mechanische geluid zelf erg bevredigend en zeker iets bijdragen aan de ervaring, echter kan dit wat minder zijn wanneer je graag in stilte wilt racen.
Alles bij elkaar vinden we deze merkloze H-Shifter voor zijn prijs absoluut subliem en indrukwekkend. Voor degenen die een H-Shifter zoeken met al dan niet een sequentiële modus zouden we dit absoluut een no-brainer vinden om aan te schaffen. Bij ons is dit in ieder geval een blijvertje op onze simrig. De H-Shifter zoals wij deze gereviewd hebben heeft ons een schappelijke €75,- inclusief verzenden gekost en is beschikbaar op diverse verkoopsites zoals eBay en AliExpress.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.




