GRID by Sim-Lab MPX Sim Racing Stuurwiel
Dat GRID Engineering en Sim-Lab hun krachten hebben gebundeld is inmiddels ruim bekend in de simrace wereld. GRID by Sim-Lab is in het bezit van de officiële Porsche licentie waaronder diverse mooie producten op de markt worden gebracht. Ze produceren niet alleen Porsche simracing gear, maar ook diverse andere producten zoals de Brows, het DDU5 Display en het MPX Sim Racing stuurwiel. We hebben een goede relatie met GRID Engineering en Sim-Lab en hebben zodoende vernomen dat het daar niet bij blijft en er in de toekomst nog veel meer moois in de pijplijn zit.
Zoals in onze GRID by Sim-Lab Porsche 911 RSR stuurwiel review al benoemd hebben we afgelopen februari een bezoek gebracht aan Sim-Lab. Hier kregen we te horen dat we naast het Porsche 911 RSR stuurwiel ook het MPX Sim Racing stuurwiel zouden mogen gaan reviewen. Ook hier moesten we even geduldig zijn met de levering omdat bestaande orders uiteraard voorrang hebben. Ons geduld is beloond en we zijn inmiddels in het bezit van het GRID by Sim-Lab MPX Sim Racing Stuurwiel. Vanzelfsprekend zijn we enorm blij met de producten die we mogen reviewen en gaan we weer met heel veel plezier aan de slag.

Verpakking & Inhoud
We krijgen van UPS een grote bruine doos overhandigd met daarin een wederom prachtige productdoos. Op de productdoos staat een mooie full color afbeelding van het MPX Sim Racing stuurwiel. Alle productdozen van GRID by Sim-Lab hebben dezelfde stijl waar we zeer enthousiast van worden. Wanneer we de productdoos openmaken zien we een flyer met daarop een silhouette van het stuurwiel en een QR-code welke verwijst naar de online handleiding. Daarbij vinden we maar liefst vijf stickervellen om de buttons en roterende encoders te kunnen voorzien van een label. Daaronder vinden we een vulling van kwalitatief uitziend zwart schuim met daarin rechtsboven het apparaatje dat GRID de Power Injection Box (PIB) noemt. In de uitsparing onderin vinden we een USB-kabel en een datakabel met Lumberg connector. Verder vinden we nog een zakje met daarin wat GRID by Sim-Lab stickers, inbussleuteltjes, extra magneetjes voor de shifters en een pincet om de stickers op de knoppen en roterende encoders te kunnen plakken. Als laatste zitten er voldoende boutjes bij voor het monteren van de PIB aan je simrig en om een Quick Release of adapter te kunnen monteren.
Het MPX Stuurwiel
GRID Engineering noemt het stuurwiel de MPX, waarbij MP staat voor Multi-Purpose. Het stuurwiel is hiermee voor meerdere doeleinden geschikt zoals het rijden in GT3, F1 en LMP wagens. Het stuurwiel is compatibel met wheelbases die geschikt zijn voor gebruik met een PC en kan worden aangestuurd via SimHub of Sim-Lab’s eigen software genaamd Race Director. De MPX weegt ongeveer 1700 gram en heeft een breedte van 295 mm. De behuizing is gemaakt van hoogwaardig zwart geanodiseerd aluminium, dat nauwkeurig is vervaardigd met CNC-freesmachines. De behuizing is afgewerkt met een 5 mm dikke frontplaat van carbon, wat zorgt voor een stijlvolle uitstraling. Dankzij deze constructie is het stuurwiel zeer stijf en stevig. De handvatten van het stuurwiel zijn gemaakt van gegoten polyurethaan met een anti-statische samenstelling, waardoor het stuurwiel gripvast en comfortabel te bedienen zou moeten zijn.
Het stuurwiel wordt geleverd met een bijgevoegde module genaamd de Power Injection Box (PIB), zoals hierboven vermeld. De PIB kan op je simrig worden gemonteerd en wordt verbonden met je PC en stopcontact via de meegeleverde USB-kabel en stroomadapter. Met behulp van de datakabel kun je het stuurwiel op de PIB aansluiten. De PIB zorgt voor zowel de stroomvoorziening als de dataverbinding voor het stuurwiel. De PIB is ook handig als je meerdere GRID by Sim-Lab stuurwielen hebt en is niet compatibel met stuurwielen van andere merken.
Voorzijde
De voorzijde van het stuurwiel is uitgerust met twee stuks 7-weg switches, waarvan er één in elke bovenhoek is geplaatst. Er zijn acht stuks APEM drukknoppen, waarvan vier aan elke kant, geïntegreerd. Bovendien zijn er vier aanpasbare RGB LED’s per drukknop aanwezig. Het stuurwiel beschikt over negen stuks ELMA aangepaste encoders met drukknopfunctionaliteit, waarvan er vijf in het midden en twee aan elke zijkant van het stuurwiel zijn geplaatst. De vijf encoders in het midden zijn elk voorzien van elf RGB LED’s. Er zijn in totaal 87 RGB LED’s aanwezig op het stuurwiel, die je afzonderlijk kunt aanpassen en telemetrie-bestuurbaar zijn.
Achterzijde
De achterzijde van het stuurwiel is uitgerust met twee, onder een hoek gemonteerde, Otto P9 drukknoppen waarvan er één in elke bovenhoek is geplaatst. Het stuurwiel heeft een aluminium adapter aan de achterkant met een 6×70 mm boutenpatroon. Dit maakt het mogelijk om de meest gangbare quick releases, zoals die van Fanatec, Asetek, Simucube en Simagic, te monteren. Naast de adapter bevinden zich de schakelmodules, samen met de analoge modules eronder. De paddles van zowel de schakelmodules als analoge modules zijn in de breedte en diepte -verder naar je toe of van je af- verstelbaar. De analoge modules kunnen op drie manieren geconfigureerd worden, namelijk dubbele koppeling, analoge inputs en button inputs. Onder de adapter is een 6-pins Lumberg-connector geplaatst, die zorgt voor de connectie met de Power Injection Box (PIB).
Montage
Voor het gebruik van het MPX Stuurwiel op de Fanatec DD2 wheelbase bevestigen we een Fanatec Podium Hub op het stuurwiel. Dankzij de meegeleverde boutjes en inbussleuteltjes kunnen we de Podium Hub eenvoudig en snel monteren. Vervolgens plaatsen we de bijgeleverde PIB naast de wheelbase op onze simrig om de de stroom- en dataconnectie naar het stuurwiel te verzorgen. Nadat we de MPX op onze DD2 wheelbase hebben geplaatst sluiten we de datakabel aan tussen het stuurwiel en de PIB. Door een simpele druk op de aan-/uitknop op de PIB gaat het stuurwiel aan en wordt deze automatisch door Windows herkend.
Nu kunnen we overgaan tot het instellen van het stuurwiel in SimHub of de Race Director software. Met deze software kunnen we de gewenste instellingen configureren en het stuurwiel aanpassen aan onze persoonlijke voorkeuren.
Software
In de nieuwste versie van SimHub is het eenvoudig om met slechts een paar klikken het MPX stuurwiel toe te voegen. Nadat we het stuurwiel hebben toegevoegd in SimHub werkt alles vrijwel direct. Om de LED’s te kunnen gebruiken en eventueel aan te passen is er een standaard LED-profiel beschikbaar in SimHub. GRID heeft ook een aangepast LED-profiel beschikbaar op de productpagina van het MPX stuurwiel welke geschikt is voor racegames als Assetto Corsa (Competizione) en iRacing. Wij kiezen voor het downloaden van het aangepaste LED-profiel welke voor ons als Assetto Corsa Competizione rijders prima voldoet.
De Race Director software is exclusief ontworpen voor GRID by Sim-Lab producten en kan worden gebruikt als alternatief voor SimHub. Bovendien biedt de Race Director software een intuïtieve interface (zie afbeelding hieronder) waarmee we de analoge modules kunnen instellen als dubbele koppeling, analoge inputs of button inputs. Het updaten van de firmware van het stuurwiel is ook eenvoudig te doen via deze software, maar dat kunnen we helaas niet testen omdat er geen update beschikbaar is.
Met zowel SimHub als de Race Director software hebben we volledige controle over de aanpassingen en instellingen van ons stuurwiel, waardoor we een gepersonaliseerd MPX stuurwiel kunnen creëren. In beide applicaties kunnen we de kleuren van de knoppen en encoders aanpassen en gebruikmaken van verschillende LED-profielen. Daarnaast kunnen we aan de knoppen en LED’s telemetrie-instellingen toewijzen, zoals het weergeven van vlaggen, spottermeldingen, pitlimiter-waarschuwingen, enzovoort.
Het Gebruik
Omdat MPX Stuurwiel een Multi-Purpose simrace stuurwiel is met een GT-stijl uiterlijk, zullen we deze uiteraard testen in GT-auto’s. Onze voorkeur gaat uit naar Assetto Corsa Competizione, waar we het stuurwiel gaan rijden in een Porsche 911 (992) GT3 R. Nadat we Assetto Corsa Competizione hebben gestart hoeven we alleen nog maar de knoppen en encoders aan de juiste in-game functies toe te wijzen, en dan zijn we klaar om te racen!
Het stuurwiel
Bij het starten van onze eerste virtuele rit in Assetto Corsa Competizione ervaren we direct een prettig gevoel met het MPX stuurwiel. De polyurethaan handgrepen zorgen niet alleen voor comfort, maar bieden ook een uitstekende grip. Het stuurwiel voelt solide aan dankzij de volledig aluminium behuizing en carbon frontplaat, en we merken we geen flex of speling tijdens het rijden. We ervaren duidelijk de details van de force feedback, zelfs wanneer we de kracht van de Fanatec DD2 wheelbase terugschroeven tot onder de 10 Nm. Dit maakt wat ons betreft het MPX stuurwiel geschikt voor alle soorten wheelbases. Het stuurwiel is uitstekend te gebruiken zowel met als zonder handschoenen aan. Omdat de handgrepen iets zachter aanvoelen dan we gewend zijn, vinden wij het fijner om met handschoenen te rijden. Na een een paar weken gebruik worden de zachtere handgrepen over het algemeen niet snel vies of plakkerig.

Bediening achterzijde
Een van de eerste dingen die opvalt aan de GRID by Sim-Lab MPX is de solide bouwkwaliteit van de modules aan de achterkant. De MPX is voorzien van twee Otto P9 drukknoppen, waarvan er één in elke bovenhoek is geplaatst. De drukknoppen zijn onder een hoek gemonteerd, waardoor we ze tijdens het racen gemakkelijk kunnen bedienen met onze wijsvinger(s) zonder daarbij het stuur te hoeven loslaten. Deze knoppen vinden we erg handig om bijvoorbeeld specifieke functies te activeren, zoals DRS, of om snel door menu’s te schakelen.
De schakelpaddles bevinden zich op een handige positie ter hoogte van onze middelvingers. Ze hebben een prettig korte travel, waardoor snel schakelen mogelijk is. Hoewel ze over het algemeen goed te bedienen zijn, ervaren we de schakelmodules als vrij gevoelloos vanwege het gebrek aan feedback. Deze conclusie hadden we ook bij het Porsche 911 RSR stuurwiel, dat dezelfde schakelmodules gebruikt. Gelukkig heeft GRID goed geluisterd naar de community. Als oplossing hebben ze extra magneten toegevoegd die je bovenop of ter vervanging van de bestaande magneten kunt plaatsen in de schakelmodules. Hierdoor kun je de schakelmodules naar eigen wens configureren. In ons geval, met het toevoegen van twee extra magneten bovenop de bestaande magneten krijgen we de gewenste feedback en een verhoogd gevoel tijdens het schakelen.
Naast de schakelmodules biedt het MPX stuurwiel ook fijne analoge modules. De paddles van de analoge modules hebben logischerwijs een grotere travel en zijn ook zeer prettig in gebruik. De gebruikte veer in de analoge modules biedt een aangename weerstand, waardoor we deze prettig kunnen bedienen tijden het racen. Bovendien zorgen de contactloze hall-effect sensoren er voor dat we geen enkele frictie voelen bij het gebruik van de paddles. We kunnen de instellingen van deze modules aanpassen via het stuurwiel zelf of via de Race Director. Zoals we eerder hebben omschreven, kunnen we de paddles op drie manieren gebruiken: dual-clutch, analoge input en button input. Als fanatieke simracers geven wij de voorkeur aan de dual-clutch instelling.
Zowel de schakelmodules als de analoge modules zijn uitgerust met verstelbare paddles. Door het losdraaien van één boutje kunnen we de modules in de diepte verstellen, ofwel dichter naar ons toe of verder van ons af. Door het losdraaien van de twee boutjes op de paddles zelf kunnen we deze in de breedte verstellen, ofwel verder naar binnen of naar buiten toe. Met deze mogelijkheden om de paddles te verstellen is het stuurwiel geschikt voor zowel grote als kleine handen.
Bediening voorzijde
Ook met de bouwkwaliteit aan de voorkant zit het goed bij het MPX stuurwiel. Elk detail, van de drukknoppen tot de aluminium knoppen op de roterende encoders, straalt premium kwaliteit uit. De 7-weg switches bevinden zich op handige posities in de bovenhoeken, waardoor ze gemakkelijk toegankelijk zijn met onze duimen, terwijl we onze handen stevig aan het stuur kunnen houden. Ze hebben een soepele en responsieve bediening, zodat we snel en nauwkeurig onze input kunnen leveren. Om de 7-weg switch als een roterende encoder te bedienen, moeten we onze duim en wijsvinger gebruiken en daarbij even onze hand(en) van het stuur loslaten.
De gebruikte APEM drukknoppen op het stuurwiel hebben een duidelijke clicky feedback bij elke bediening, wat zorgt voor een responsieve ervaring tijdens het racen. De roterende encoders naast de handgrepen hebben een duidelijk voelbare klik bij het draaien, waardoor we gemakkelijk en nauwkeurig aanpassingen kunnen maken tijdens het rijden. Ze draaien soepel en reageren gemakkelijk op onze input. Zowel de drukknoppen als de roterende encoders zijn strategisch gepositioneerd op het stuurwiel, zodat we ze moeiteloos kunnen bedienen zonder onze handen van het stuur te hoeven halen. Voor de vijf roterende encoders in het hart van het stuurwiel geldt in principe hetzelfde, met uitzondering dat we even onze hand van het stuur moeten loslaten om ze te kunnen bedienen.
Een mooie extra functie van zowel de drukknoppen als de vijf roterende encoders in het hart van het stuurwiel is dat ze telemetriegestuurd zijn. Dit betekent dat we in software zoals SimHub of de Race Director software de LEDs van deze inputs kunnen instellen om individuele telemetriegegevens weer te geven. Denk bijvoorbeeld aan vlagsituaties, een spotter en meer. Dit geeft ons nog meer inzicht en immersie tijdens onze races.
Bij het stuurwiel ontvangen we ook een mooi stickervel waarmee we de drukknoppen en roterende encoders kunnen personaliseren. Wat we extra mooi vinden, is dat de tekst op de stickers transparant is uitgesneden, waardoor de functie van de drukknop of encoder mooi oplicht. Dit voegt een leuke en gepersonaliseerde touch toe aan ons MPX stuurwiel.
Video: Rijden met het GRID by Sim-Lab MPX Sim Racing Stuurwiel
Onderstaande video is een korte rij-impressie van het GRID by Sim-Lab MPX Sim Racing Stuurwiel. In deze video rijden we met het MPX stuurwiel gemonteerd op onze Fanatec DD2 wheelbase met daarachter het Porsche 911 GT3 Dash Display. Als racegame gebruiken we Assetto Corsa Competizione.
Conclusie
Tijdens onze tests met het MPX stuurwiel in Assetto Corsa Competizione waren we direct onder de indruk. Het MPX Stuurwiel van GRID by Sim-Lab biedt uitgebreide aanpassingsmogelijkheden en functionaliteiten, waardoor je een gepersonaliseerd stuurwiel kunt creëren.
Het stuurwiel biedt een prettig gevoel dankzij de comfortabele polyurethaan handgrepen en de solide aluminium behuizing met een carbon frontplaat. De MPX kan zowel met als zonder handschoenen worden gebruikt, hoewel we de voorkeur geven aan rijden met handschoenen vanwege de zachtere handgrepen. Er is geen sprake van flex of speling tijdens het rijden. Het stuurwiel is geschikt voor verschillende wheelbases, zelfs voor de wheelbases onder de 10 Nm, want ook bij deze low-torque wheelbases komen de details van de force feedback goed door.
Aan de achterzijde van het stuurwiel valt direct de solide bouwkwaliteit en intuïtieve bediening van de modules op. De Otto P9 drukknoppen in de bovenhoeken zijn gemakkelijk bereikbaar en reageren betrouwbaar. De schakelpaddles zijn handig geplaatst ter hoogte van de middelvingers en bieden snelle schakelmogelijkheden dankzij hun korte travel. Hoewel de schakelmodules aanvankelijk enigszins gevoelloos aanvoelen, is het mogelijk om extra magneten toe te voegen om de gewenste feedback en een verbeterd gevoel tijdens het schakelen te verkrijgen. De analoge modules hebben een prettige travel en aangename weerstand. De contactloze hall-effect sensoren zorgen voor een soepele bediening zonder wrijving. Zowel de schakelpaddles als de analoge modules zijn verstelbaar in breedte en diepte, waardoor het stuurwiel geschikt is voor verschillende handmaten.
Aan de voorzijde van het stuurwiel is de bouwkwaliteit eveneens uitstekend. De APEM drukknoppen en aluminium knoppen op de roterende encoders stralen een hoogwaardige kwaliteit uit. De 7-weg schakelaars zijn handig gepositioneerd in de bovenhoeken en zorgen voor een soepele en responsieve bediening. De drukknoppen bieden een duidelijke feedback, terwijl de roterende encoders gemakkelijke en nauwkeurige aanpassingen mogelijk maken tijdens het rijden. Alle knoppen en roterende encoders bij de handgrepen zijn goed geplaatst zodat je ze moeiteloos kan bedienen zonder de handen van het stuur te halen. De vijf roterende encoders in het hart van het stuurwiel werken op een vergelijkbare manier. Het enige verschil is dat je hierbij wel je hand van het stuur moet halen om ze te bedienen.
Met het meegeleverde stickervel kun je de drukknoppen en roterende encoders personaliseren, waarbij de functies mooi oplichten dankzij de transparante tekst op de stickers. Dit voegt een leuke en gepersonaliseerde touch toe aan het MPX stuurwiel.
Met zowel SimHub als de Race Director software heb je de volledige controle over de aanpassingen en instellingen van het stuurwiel, inclusief kleuraanpassingen van knoppen, encoders en verschillende LED-profielen. Bovendien kun je telemetrie-instellingen toewijzen aan de LED’s van de drukknoppen en roterende encoders, waardoor je belangrijke informatie zoals vlaggen, spottermeldingen en pitlimiter-waarschuwingen kunt weergeven.
Al met al biedt het MPX Stuurwiel van GRID by Sim-Lab een uitstekende bouwkwaliteit, comfortabele grip, uitgebreide aanpassingsmogelijkheden en responsieve bedieningselementen. Of je nu een serieuze simracer bent of gewoon op zoek bent naar een hoogwaardig stuurwiel voor je racesimulaties, het MPX stuurwiel is wat ons betreft zeker een aanrader.
Als je interesse hebt in het GRID by Sim-Lab MPX Sim Racing Stuurwiel, kun je deze bestellen via de webwinkel van GRID by Sim-Lab. Voor € 1199,99 krijg je een high-end stuurwiel van zeer goede kwaliteit.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.
















































