Accessoires ReviewsReviewsStuurwiel Reviews

Het Fanatec QR2-Systeem


Lang verwacht en eindelijk gekomen! Dat is een passende opmerking om deze review mee te beginnen. Ondanks de aankondiging in december 2020 liet de lancering van het QR2-systeem van Fanatec even op zich wachten. In oktober 2023 was het dan eindelijk zover: het QR2-systeem werd gelanceerd. En hoe! De beschikbare units waren in een mum van tijd uitverkocht, wat aantoont dat de community hier echt naar uitkeek. Wij behoorden op dat moment niet tot de gelukkige reviewers, maar we zouden het QR2-systeem van Fanatec opgestuurd krijgen zodra deze weer beschikbaar waren. Begin dit jaar was het zover en ontvingen we een mooi pakket met een QR Base-Side (Type M), QR2 Pro Wheel-Side, QR2 Wheel-Side en de QR2 Lite Wheel-Side van Fanatec. Dit vormt een geweldige start voor onze eerste Fanatec-review van 2024, omdat we vermoeden dat Fanatec heeft gewacht met het uitbrengen van veel nieuwe producten tot de lancering van het QR2-systeem.

Het QR2-systeem is verkrijgbaar in de webwinkel van Fanatec. Voor de QR Base-Side (Type M), geschikt voor Podium Wheelbases, betaal je € 149.99. De QR2 Pro Wheel-Side heeft een prijskaartje van € 199.95, terwijl de niet-Pro versie verkrijgbaar is voor € 99.95. Voor de QR2 Lite Wheel-Side betaal je € 59.95. Ook zijn er diverse bundles te verkrijgen waar dan korting is toegepast.

Het Fanatec QR2 systeem

De QR2 Base-Side en QR2 Wheel-Side kunnen met elkaar worden gekoppeld en bieden een nieuw mechanisch ontwerp voor een veilige elektronische verbinding voor data en stroom. Er zijn geen extra onderdelen of aanpassingen nodig, en vergrendelingsboutjes zijn geëlimineerd. De upgrade van QR1 naar QR2 is bij wheelbases alleen van toepassing op Podium Wheelbases DD1 en DD2, CSL DD en Gran Turismo DD Pro. Deze upgrade is eenvoudig uit te voeren in een paar simpele handelingen, zoals goed uitgelegd door Fanatec in de bijgeleverde handleiding en/of op hun YouTube kanaal.

QR2 Base-Side (Type M)
De QR2 Base-Side (Type M) is ontworpen om Podium Wheelbases te upgraden naar QR2-compatibiliteit. Deze is tevens voorzien van een FIA keurmerk, wat betekent dat deze in een echte raceauto mag worden gebruikt. Het onderdeel is vervaardigd via CNC-bewerking uit een enkel blok aluminium billets van luchtvaartkwaliteit. De taps toelopende vorm zorgt voor een strakke verbinding en het is voorzien van een nikkelcoating voor duurzaamheid en gemakkelijk loskoppelen van stuurwielen.

QR2 Base-Side (Type C) *
De QR2 Base-Side (Type C) is bedoeld voor het upgraden van Gran Turismo DD Pro en CSL DD Wheelbases naar QR2-compatibiliteit. Deze is vervaardigd uit spuitgegoten aluminium met een CNC-gefreesde afwerking. De taps toelopende vorm zorgt voor een strakke verbinding. Het geanodiseerde oppervlak verbetert de duurzaamheid en vergemakkelijkt het loskoppelen van stuurwielen.

* Voor de volledigheid van het overzicht benoemen we hier ook de QR2 Base-Side (Type C), we behandelen deze niet in de review.

QR2 (Pro) Wheel-Side
De QR2 Pro Wheel-Side voldoet aan FIA-normen en is geschikt voor zowel echte autosport als simracing. Het is vervaardigd uit aluminium billets van luchtvaartkwaliteit via CNC-bewerking. De QR2 Wheel-Side maakt gebruik van een snelsluitingssysteem afgeleid van de autosport, vervaardigd uit spuitgegoten aluminium met een CNC-gefreesde en zwart geanodiseerde afwerking. Beide varianten gebruiken hetzelfde veerbelaste vergrendelmechanisme voor een solide bevestiging, met een taps toelopende vorm voor een strakke pasvorm. De PTFE-coating vergemakkelijkt het loskoppelen van het stuurwiel van de wheelbase.

De QR2 (Pro) Wheel-Side is compatibel met een breed scala aan stuurwielen, waaronder de ClubSport Steering Wheel F1 (V2/V2.5/V2.5X), ClubSport Universal Hub V2, Podium Steering Wheel BMW M4 GT3, en nog veel meer.

QR2 Lite Wheel-Side *
De QR2 Lite Wheel-Side is ontworpen om compatibele CSL/CSL Elite Stuurwielen met een verwisselbare quick release te upgraden naar het QR2 systeem. Het is vervaardigd uit lichtgewicht gerecycled koolstofvezel-versterkt polyamide. Met een gewicht van slechts 211g is het een licht ontwerp. Net als de andere QR2 varianten, maakt het gebruik van een veerbelast vergrendelmechanisme en kan het verbinding maken met alle QR2 Base-Side varianten.

De QR2 Lite Wheel-Side ondersteunt stuurwielen zoals de CSL Universal Hub (V2), het CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 (V2), het ClubSport Steering Wheel F1 Esports (V2), en diverse andere modellen.

* De QR2 Lite heeft beperkingen op Podium Wheelbases vanwege de high-torque detectiepin, deze ondersteunt de high-torque mode niet op deze wheelbases.

Verpakking & Inhoud

Zoals eerder vermeld, ontvingen we de QR Base-Side (Type M), QR2 Pro Wheel-Side, QR2 Wheel-Side en de QR2 Lite Wheel-Side van Fanatec. Deze vier producten worden door UPS bij ons afgeleverd in een grote bruine doos, die binnen twee werkdagen na verzending door Fanatec bij ons wordt afgeleverd. Bij het openen van de bruine doos vinden we drie kleine bruine doosjes met daarin een productverpakking voor de QR Base-Side (Type M), QR2 Pro Wheel-Side en QR2 Wheel-Side. De productverpakking van de QR2 Lite Wheel-Side ligt los in de doos en vertoont enige beschadiging zoals te zien is op onderstaande foto. Gelukkig heeft dit geen invloed gehad op de inhoud, die verder in goede staat is. In alle productverpakkingen vinden we een handleiding, een QR-code die verwijst naar de online handleiding en installatievideo, inbussleutels, montagemateriaal en het product zelf. Al met al zijn het weer keurig verzorgde producten, zoals we dat gewend zijn van Fanatec.

Montage & Gebruik

We starten met de montage van het QR2-systeem bij de wheelbase. Hiervoor draaien we de grote borgring op de as los, waarna we het QR1-systeem uit de behuizing kunnen draaien. We raden aan om goed de YouTube-video te bekijken, omdat de kabel intern op een specifieke manier in de as is gedraaid. We hebben dit exact zo gedaan als op de video, waarna we binnen enkele tellen het QR1-systeem hebben verwijderd uit onze DD2 Wheelbase. Hierna is het slechts een kwestie van de kabels losklikken van het QR1-systeem en het vastklikken van de kabels op het QR2-systeem. Vervolgens draaien we de kabel weer op de juiste manier de as in, lijnen we het geheel goed uit en draaien we de grote borgring om de as weer vast. Nu is onze DD2 klaar voor gebruik.

Vervolgens gaan we over tot het monteren van de QR2 Pro en QR2 voor de stuurwielzijde. Wij kiezen ervoor om de Pro op ons Fanatec Podium BMW M4 GT3 Stuurwiel te monteren, daar is deze tenslotte voor bedoeld. De “gewone” QR2 monteren we op onze Podium Hub. Hoewel het monteren en demonteren van een QR op de stuurwielzijde bij Fanatec geen raketwetenschap is, raden we ook hier aan om even de YouTube-video te bekijken. Voorkomen is beter dan genezen! In sommige gevallen (vaak bij wat oudere stuurwielen) moet je het metalen plaatje op de connector vervangen voor een dikker kunststof exemplaar. Wij hoeven dit niet te doen, omdat al onze stuurwielen al zijn voorzien van het kunststof plaatje. We hoeven enkel zes boutjes los te draaien, QR1 eraf, QR2 erop, en vervolgens de zes boutjes weer vast te draaien. Ook onze stuurwielen zijn nu klaar voor gebruik.

Het plaatsen van het stuurwiel op de wheelbase is een eitje. Door de QR2 op het stuurwiel naar achter trekken, over de QR2 op de wheelbase plaatsen, loslaten en aandrukken tot het geheel vastklikt. Dat is alles! Op de Podium Wheelbases is het altijd vrij lastig om een stuurwiel te wisselen omdat het geheel over een rubber gedeelte over de as schuift en je deze vervolgens vastklemt door middel van het vastdraaien van een ring daarachter, waardoor het rubber als het ware uitzet in de QR1. Vast zit het dan zeker wel en het is ook spelingsvrij. Wanneer je dan een stuurwiel wilt wisselen, moet je eerst een ring losdraaien waardoor het rubber als het ware ontspant en je het stuurwiel los kan trekken. Dit gaat echter niet altijd zonder slag of stoot omdat het rubber vaak vastzit in de QR1. Hoewel dit systeem, mits op de juiste manier gebruikt, altijd prima werkt, is het QR2-systeem echt een verademing. Met het QR2-systeem kunnen we met een simpele handeling het stuur vast- of losklikken.

Voor de zekerheid controleren we nog even of we de laatste versies van de Fanatec Drivers en Fanalab hebben geïnstalleerd en of er nog updates beschikbaar zijn voor onze apparatuur. Hierbij viel ons op dat zodra we het QR2-systeem hebben gemonteerd, dit ook wordt weergegeven in de software. Hoewel dit voor de functionaliteit niet uitmaakt, kunnen we dit zeker waarderen. Nadat we het geheel hebben voorzien van de laatste updates, zijn we klaar om te gaan racen met het QR2-systeem.

We hebben eerder al aangegeven dat het QR2-systeem echt een verademing is, vooral vanwege het gemak waarmee we nu stuurwielen kunnen wisselen. We merken geen speling op zodra het geheel met elkaar is verbonden, ook niet tijdens het racen. In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd, hebben we ook nooit speling ervaren met het QR1-systeem, omdat we het altijd correct hebben gebruikt en altijd het vergrendelingsboutje hebben gemonteerd. Ook qua rijden voelt het QR2-systeem voor ons niet anders dan het QR1-systeem bij gebruik op onze Podium DD2 Wheelbase. Daarnaast is het QR2-systeem echt stil. Bij het QR1-systeem willen de lagers en de sleeve nog wel eens wat rumoerig worden, wat zorgt voor een karakteristiek ‘kloenk geluid’ tijdens het rijden, zeker wanneer je met wat hogere force feedback rondrijdt. De QR2 maakt simpelweg geen geluid meer en dat is fijn. Het onderhoud is bij het QR2-systeem gereduceerd tot nagenoeg nul. Waar je bij het QR1-systeem de lagers nog wel eens van een beetje vers vet moest voorzien, is dat bij het QR2-systeem niet nodig. Zo af en toe een doekje erlangs is voldoende.

Het verschil in wheel-side QR2’s is wat ons betreft ook minimaal. We merken weinig verschil in gebruik tussen de Pro en niet-Pro en Lite versies. Met de Lite variant werkt de high-torque mode niet op een Podium Wheelbase, waardoor we zijn overgeleverd aan de beperkte kracht van deze wheelbase, wat een eerlijke vergelijking lastig maakt. We denken dat de Lite vooral goed werkt op CSL (QR2 Type C) wheelbases. Hoewel de Pro en niet-Pro van materiaal en productieproces verschillen, zien wij slechts uiterlijke verschillen en geven wij de voorkeur aan de volledig zwarte niet-Pro variant, die ook nog eens de helft goedkoper is. Als je echt het circuit op wilt, dan heeft de Pro een FIA keurmerk en kun je deze in combinatie met het Podium BMW M4 GT3 stuurwiel in een echte BMW M4 GT3 raceauto gebruiken. Maar zoals we ook al hebben gezegd in onze Podium BMW M4 GT3 stuurwiel review, hebben de meeste simracers geen daadwerkelijke BMW M4 GT3 in hun garage staan.

Conclusie

De upgrade naar het QR2-systeem is naar onze mening een verademing en in de meeste gevallen zeker de moeite waard. Niet alleen heb je een spelingvrije verbinding tussen stuur en wheelbase, maar het scheelt zeker bij de Podium wheelbase ook een hoop extra handelingen bij een stuurwielwissel, wat voor ons zeker de investering waard is.

We merken geen speling op zodra het geheel met elkaar is verbonden, ook niet tijdens het racen. Bovendien maakt het QR2-systeem geen bijgeluiden, in tegenstelling tot het QR1-systeem dat nog wel eens de nodige herrie wist te produceren. Qua onderhoud is het QR2-systeem gereduceerd tot bijna nul; af en toe een doekje erlangs zou voldoende moeten zijn.

De verschillen tussen de wheel-side QR2’s zijn minimaal, met weinig gebruiksonderscheid tussen de Pro, niet-Pro en Lite versies. Terwijl de Pro is voorzien van een FIA keurmerk en daarmee geschikt is voor echt racegebruik, biedt de niet-Pro variant, op het FIA keurmerk na, dezelfde functionaliteit tegen lagere kosten. De Lite lijkt vooral geschikt voor CSL-wheelbases.

Is het QR2-systeem een enorme vooruitgang? Nee, wat betreft gebruik is dat voor ons niet het geval! Is het erg dat het QR2-systeem op dit gebied geen enorme vooruitgang is? Nee, absoluut niet! Het QR2-systeem maakt het vooral gemakkelijker voor degenen die vaak stuurwielen wisselen of die het lawaai van het QR1-systeem zat zijn. Ben je een simracer die weinig stuurwielen wisselt en tevreden bent met het QR1-systeem, dan kun je deze upgrade gerust overslaan. Daarnaast blijft het QR1-systeem nog wel even beschikbaar, dus een upgrade is zeker niet verplicht. Fanatec houdt het QR1-systeem gewoon beschikbaar tijdens de transitieperiode. Volgens Fanatec duurt deze periode 1 tot 2 jaar, maar als het uitfaseren net zo lang duurt als de release van het QR2-systeem, zit je nog wel even goed.

Ben je na het lezen van onze review enthousiast geworden en wil je upgraden naar het QR2-systeem? Deze verkrijgbaar in de webwinkel van Fanatec. Voor de QR Base-Side (Type M), geschikt voor Podium Wheelbases, betaal je € 149.99. De QR2 Pro Wheel-Side heeft een prijskaartje van € 199.95, terwijl de niet-Pro versie verkrijgbaar is voor € 99.95. Voor de QR2 Lite Wheel-Side betaal je € 59.95. Ook zijn er diverse bundles te verkrijgen welke je dan met een leuke korting kunt aanschaffen.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.