Ascher Racing McLaren Artura Pro Stuurwiel
Lange tijd is Ascher Racing, of Ascher in het kort, een grote afwezige naam geweest op ons platform. Ascher is al jarenlang een gevestigde naam binnen de simrace wereld en staat goed bekend om hun sobere stuurwielen van een zeer hoogwaardige kwaliteit. Stuurwielen waarmee zij zich altijd bij het hogere segment van de simrace hardware mogen scharen.
Nadat wij op de vorige editie van de ADAC Simracing Expo een leuk gesprek hebben gehad bij de stand van Ascher is het balletje gaan rollen waarna wij positief verast werden met een mooi aanbod voor niet één, maar meerdere reviews. Ascher heeft namelijk recent hun nieuwe lijn stuurwielen uitgebracht waarbij zij een samenwerking zijn aangegaan met McLaren. Met het daadwerkelijke stuurwiel uit de GT4 McLaren Artura als basis heeft Ascher vier nieuwe stuurwielen aan hun line-up toegevoegd. Aan ons is gevraagd of wij meerdere stuurwielen uit deze productlijn willen reviewen, een vraag waar wij uiteraard maar één antwoord op kunnen geven; ja!
Het eerste stuurwiel welke wij gaan reviewen uit de Ascher Racing McLaren Esport series, zoals de nieuwe productlijn heet, is de Mclaren Artura Pro. Wij gaan de USB variant van dit stuurwiel reviewen welke een prijskaartje heeft van €1,129.00 exclusief de verzendkosten. Er is ook een draadloze variant beschikbaar voor SimuCube wheelbases welke €40.00 duurder is en daarmee €1,169.00 kost exclusief verzendkosten. Indien je gebruik maakt van de kortingscode SIMRACEBLOGNL ontvang je 5% korting op je bestelling.

Verpakking & Inhoud
Vanaf de standplaats van Ascher Racing in Duitsland doet het pakket er drie dagen over om vervolgens door FedEx bij ons aan de deur afgeleverd te worden. Doordat wij meerdere stuurwielen tegelijk opgestuurd hebben gekregen van Ascher ontvangen wij een enorme witte doos waarin wij, onder anderen, de doos van het McLaren Artura Pro stuurwiel aantreffen.
De doos van het stuurwiel is netjes ingepakt in een dun vel van wit beschermend schuim. Pas wanneer wij deze laag uitpakken komt de daadwerkelijke productdoos ons tegemoet. Het eerste dat? wij zien is een zeer nette sleeve welke om de doos heen geschoven zit. Deze zwarte sleeve is aan de voorkant voorzien van een een mooie productfoto waarbij een McLaren Artura in de vertrouwde papaya en blauwe kleuren half achter het stuurwiel geplaatst is. Verder is de voorkant voorzien van wat begeleidende tekst inclusief de naam van het product en uiteraard de branding van zowel Ascher Racing en McLaren. De achterkant van de sleeve is gevuld met een viertal detailfoto’s van de kenmerken van het stuurwiel, een overzichtfoto van het originele GT4 stuurwiel in de McLaren Artura en een close-up van de rechter handgreep van het stuur inclusief de drukknoppen.
Nadat wij de sleeve zorgvuldig verwijderen komt er een sobere zwarte doos tevoorschijn welke rondom voorzien is van branding in een witte kleur. Het lijkt hier om een algemene doos te gaan waarbij op de voorste flap van de doos, uit een rij van zes Artura stuurwiel varianten, de Artura Pro USB staat aangekruist met een witte marker.




Bij het openen van de doos zien wij aan de binnenkant van het deksel een quote staan van de CEO van Ascher Racing in de vorm van “Racing in perfection is what drives me forward”. Verder treffen wij een rijkelijk gevuld stickervel aan en een kartonnen flap welke is voorzien van de uitlijning van het Artura stuurwiel met een aantal pointers en in het midden een doorkijk gat waarin wij, netjes uitgelijnd met het deksel, het daadwerkelijke stuurwiel zien liggen. Na het verwijderen van dit deksel komt de rest van de inhoud van de doos ook bloot te liggen. Onder dit deksel is de doos in een paar compartimenten verdeeld waarbij het stuurwiel in het grootste centrale compartiment ligt. Naast het stuur zelf treffen wij in de omliggende compartimenten een aantal zakjes aan met wat bevestigingsmaterialen, gereedschap en de additionele buttoncaps welke standaard bij ieder stuur meegestuurd worden. Ook zit er een aansluitkabel bij voor op het stuur naar de PC, een USB verlengkabel en een klein USB-C naar USB-C kabeltje.







Het McLaren Artura Pro Stuurwiel
Zoals wij bij de inleiding al even hebben laten vallen heeft het Mclaren Artura Pro stuurwiel het daadwerkelijke stuurwiel uit de Mclaren Artura GT4 als basis. Is dit dan een replica? Nee absoluut niet. Eerder zagen wij Fanatec al een stuurwiel ontwikkelen voor de daadwerkelijke BMW M4 GT3 racewagens. Voor het Mclaren Artura project heeft Ascher Racing de handen ineengeslagen met Renvale, een ontwikkelaar van draadbomen voor high-level motorsport, om een nieuw stuurwiel te ontwikkelen voor de GT4 racewagen. Omdat de wensen voor een goed stuurwiel in de echte motorsport tot zekere hoogte verschillen van de wensen voor een goed simrace stuurwiel, heeft Ascher het GT4 stuur gepakt en aanpassingen doorgevoerd om hier een hoogwaardig simrace stuur van te maken. Het resultaat; de Ascher Racing Mclaren Esports Series, waar het Artura Pro stuurwiel deel van is. Een lijn stuurwielen gemaakt van onderdelen uit de motorsport welke vervolgens uitgerust worden met het comfort en uitgebreide opties van een Esports stuur.
De basis van het 300mm brede Mclaren Artura Pro stuurwiel bestaat uit een gefreesd stuk aluminium van automotive kwaliteit. Waarbij de afwerking bestaat uit een nette zwarte anodisatielaag met details welke via een laser op het oppervlak gegrafeerd zijn. Om de basis netjes af te maken is de plaat aan de voorkant nog geborsteld, en voorzien van zowel het Ascher Racing en het McLaren logo voor een extra strakke look. Voor de handgrepen is er gekozen voor een rubberen materiaal.

Voorzijde
De voorzijde van het McLaren Artura Pro stuurwiel is rijkelijk gevuld met drukknoppen. Het stuur bevat maar liefs veertien drukknoppen met ieder hun eigen RGB backlight LEDs. Zeven van deze knoppen bevinden zich links op het stuur en zeven knoppen bevinden zich rechts op het stuur, waarbij iedere groep netjes afgedekt wordt met een plastic kraag om ongewenst bedienen te voorkomen. Binnen de contouren van deze plastic kraag bevinden zich aan iedere kant ook een tweetal duimencoders. Hiervan zit er één recht boven het aansluitpunt van de handgreep geplaatst en is de andere naast het duimgat geplaatst zodat beide encoders makkelijk te bereiken zijn tijdens het rijden. Het laatste dat wij in de linker en rechter groep terugvinden is een 7-way Funky-Switch welke in vier richtingen te bedienen zijn, als een draaiencoder in twee richtingen te bedienen is en als een drukknop gebruikt kan worden. Om de voorkant van het stuur compleet te maken bevat de Artura Pro twee draaiknoppen welke twaalf standen hebben. Beide draaiknoppen zijn voorzien van een nette aluminium kop waarbij de linker een rode- en de rechter een blauwe annodisatielaag heeft als afwerking.





Achterzijde
Waar de voorzijde van het McLaren Artura Pro stuurwiel bomvol inputmogelijkheden zit, heeft het stuurwiel ook een zeer complete achterzijde. Ascher Racing heeft een zeer goede reputatie wat hun schakelmodules betreft. Iets waarvan wel eens gezegd wordt dat het misschien wel de fijnste schakelmodules uit de simrace wereld zijn. Voor de nieuwe McLaren ESports series, waar de Artura Pro onderdeel van is, heeft Ascher alweer een zesde generatie shifters ontwikkeld. Achterop het stuur vinden wij twee zogeheten butterfly shifters, waarbij zowel de paddles van de schakelmodules als de pull paddles in dezelfde module verwerkt zijn. Deze module is een magnetische module waarbij er door Ascher voor deze nieuwe generatie speciale aandacht is besteed aan de geluidsdemping bij het bedienen hiervan. Direct onder de schakelmodules van dit stuur zijn ook twee koppelingshendels geplaatst welke hun weerstand uit een torsieveer halen. Zowel de pull paddles, de paddles van de schakelmodules en de koppelingshendels zijn voorzien van een 4mm dik plaatje welke er voor moet zorgen dat ze ieder met aardig wat kracht bediend kunnen worden zonder dat er flex in komt.
De achterkant van het stuur wordt uiteraard niet alleen maar gebruikt om inputs te registreren, maar is ook het centrale aansluitpunt van het stuurwiel met de rest van onze rig. In het midden van het stuur bevindt zich een groot rond gat waarin wij gecentreerd een USB-C aansluiting zien zitten. Deze is bedoeld om het stuur aan te kunnen sluiten op de Ascher-specifieke Asetek Quick-Release. Rondom het centrale gat op de achterkant bevindt zich ook een gatenpatroon van zes gaten welke een doorsnee aftand van 70mm hebben. Drie van deze gaten zijn voorzien van schroefdraad om Quick-Release(QR) systemen te kunnen bevestigen welke vanaf de achterkant vastgeschroefd moeten worden. De gaten zonder schroefdraad kunnen gebruikt worden voor Quick-Release systemen welke vanaf de voorkant vastgedraaid moeten worden. Om het stuur met de computer te kunnen verbinden, indien er geen gebruik wordt gemaakt van de Ascher-specifieke Asetek Quick-Release, zit er onderin het stuur een aansluiting voor de meegeleverde USB-krulkabel.




Montage
Voordat wij het Ascher Racing Mclaren Artura Pro stuur in gebruik kunnen nemen voorzien wij deze eerst van een Quick-Release systeem. Omdat wij het stuur gaan testen op onze Asetek Invicta wheelbase gaan wij de specifieke Asetek QR for Artura Series monteren. Dit is een speciale Quick-Release welke Ascher Racing aanbiedt om ook de USB versies van alle Artura stuurwielen zonder zichtbare bedrading op een Asetek wheelbase te kunnen gebruiken. Deze kan als optie toegevoegd worden bij het bestellen van het stuur, of naderhand separaat besteld worden. In beide gevallen kost deze aangepaste Asetek QR €119.00 exclusief de verzendkosten.
Het aansluiten van het Quick Release systeem is absoluut kinderspel. Eerst prikken wij de kleine USB-C naar USB-C kabel in de achterkant van de QR om vervolgens de andere kant van de kabel achterin het stuur te steken. Het kabeltje is lang genoeg om hem in beide componenten te steken zonder dat er spanning op de kabel komt te staan bij het aansluiten, en hij is ook kort genoeg om makkelijk in de behuizing van de QR te drukken. Nadat wij de QR langzaam naar de achterkant van het stuur verplaatsen terwijl wij de kabel naar binnen begeleiden, kunnen wij de gaten uitlijnen met het gatenpatroon op de achterkant van het stuur. Met de aangeleverde schroeven en inbussleutel zetten wij de QR vast en klaar is Kees. Het bevestigen heeft ons niet langer dan drie minuten gekost waarna wij het stuur direct op onze wheelbase kunnen klikken voor gebruik.




Buttoncaps
Voordat wij ons stuur daadwerkelijk op onze wheelbase gaan bevestigen gaan wij eerst een paar kleine aanpassingen maken aan de knoppen op het Artura stuur. Één van de unieke features van dit stuur is namelijk dat de buttoncaps uitwisselbaar zijn om er voor te zorgen dat je stuur helemaal naar smaak opgebouwd is. Een welkome verandering welke het stickeren van het stuur overbodig maakt, aangezien de buttoncaps zelf voorzien zijn van laser-gegrafeerde symbolen.
Om de buttoncaps te kunnen vervangen verwijderen we als eerst de plastic kraag, die om alle drukknoppen heen loopt, van het stuur. Om dit te kunnen doen moeten wij als eerst de kopjes van de Funky Switches verwijderen. Met de meegeleverde inbussleutels gaat dit vrij eenvoudig. Een leuk detail wat ons hierbij opvalt is dat er op de plastic kraag bij het gat van de Funky Switch een klein sleufje is gemaakt waarmee wij makkelijk met de inbussleutel bij de schroef kunnen komen. Na het verwijderen van de kop van de Funky Switch schroeven wij de vijf schroeven los met het meegeleverde gereedschap, waarna wij de plastic kraag voor de knoppen van het stuur kunnen tillen.


Wanneer wij de kraag verwijderen komen de drukknoppen bloot te liggen. Iedere drukknop is voorzien van vier kleine horizontale sleuven waarin wij de meegeleverde knopverwijderaars kunnen plaatsen. Met dit meegeleverde gereedschap komen de knoppen op gemakkelijke wijze los van hun zitting en blijft het “skelet” van de knoppen zitten. De nieuwe knop kan vervolgens voorzichtig op dit skelet geperst worden en dan is de knop klaar om gebruikt te worden. Bij dit systeem zit echter geen vaste oriëntatie voor de knoppen, wat betekent dat wij zelf voorzichtig moeten zijn dat we de knop wel netjes recht plaatsen om er voor te zorgen dat deze niet scheef/gedraaid op het stuur komt te zitten.
Het vervangen van de buttoncaps is een heel fijn systeem voor aanpassingen op het stuur om deze te personaliseren. Wij vragen ons hiermee alleen wel af waar het uitgebreide stickervel voor is welke meegeleverd is. Hiermee zouden de stickers alleen voor de duimencoders interessant blijven hoewel hier slechts twee van de vier ruimte hebben om er een sticker naast te plakken.






Software
Het Ascher Racing McLaren Artura Pro stuurwiel maakt gebruik van twee verschillende softwares. Dit zijn namelijk Ascher Racing Control Center voor de onderliggende functies en het albekende SimHub voor de primaire aansturing. Dat de integratie van SimHub tiptop in orde is, dat wordt ons vanaf het begin meteen duidelijk. Zodra wij ons stuur op onze wheelbase plaatsen wordt het stuur herkend door onze computer. Wanneer wij SimHub openen en in het “Devices” menu op “Add new device” klikken kunnen wij het Artura Pro stuur meteen in de zoeklijst selecteren en op “Ok” klikken. Met deze twee stappen krijgt het stuur meteen de status “Connected” in SimHub en is deze klaar voor gebruik.


SimHub doet uiteraard meer dan alleen het aansturen van het stuur, deze software zorgt ook voor de volledige personalisatie van het stuur. Wanneer wij in het devices menu het tabblad “LEDs” geselecteerd hebben is het mogelijk om alle backlights van de drukknoppen aan te passen. Om dit te doen duiken wij eerst wel even wat dieper in de software. Waar wij bij ons BavarianSimTec Omega Pro stuur vrij simpel in het menu de “Static buttons lighting presets” konden aanpassen is dat bij het Ascher stuur iets lastiger. De reden hiervoor is dat het Artura Pro stuur voorzien is van een hele hoop standaard lichteffecten voor wanneer het stuur wel- en niet in gebruik is. Om bijvoorbeeld het in-game kleurenpatroon van het stuur aan te passen moeten wij eerst het bestaande lichtprofiel aanpassen door op de knop “Edit profile” te klikken. Hiermee wordt een venster geopend waarin meerdere mappen zichtbaar zijn. Voor het basis kleurenpatroon werken wij ons door een aardige mappenstructuur heen om bij de daadwerkelijke toewijzingen van de knoppen te komen. Voor het aanpassen van één knop duiken wij vijf mappen diep voordat wij daadwerkelijk een kleur kunnen kiezen. Hiermee is het aanpassen van de kleurstelling op het stuur wel een wat tijdrovender klusje. Gelukkig is dit wel iets wat wij niet regelmatig aanpassen, dus als het eenmaal goed staat dan kan het ook blijven staan. Mocht dit nou allemaal te veel of te lastig zijn, dan biedt Ascher ook een aantal standaard presets welke gebruikt kunnen worden.





Naast het gebruik van SimHub maakt het Ascher Racing Mclaren Artura Pro stuur ook gebruik van Ascher’s eigen software genaamd Ascher Racing Control Center. Waar bij SimHub de focus voornamelijk ligt bij de visuele aspecten van het stuur is de software van Ascher meer op de functionaliteiten gericht. Via de support pagina van Ascher is de software makkelijk te downloaden waarna de software zonder installatieproces direct gebruikt kan worden. Wanneer wij de software openen komen wij op een hoofdpagina terecht waar de Artura Pro al netjes staat aangegeven.

Wanneer wij op het tandwiel rechts onderin het pictogram klikken komen wij in een configuratiescherm terecht. In dit scherm kunnen wij de nodige instellingen op het stuur veranderen. Zo kunnen wij zowel de functie, het aangrijppunt en het verloop van de koppelingshendels instellen, maar kunnen wij ook kiezen of wij de draaiknoppen op het stuur als standenschakelaar, encoder of voor iets anders willen gebruiken. Daarbovenop is het ook mogelijk om de puls breedte van het signaal van de draaiknoppen aan te passen.


In het tweede tabblad genaamd “Button Mapping” kunnen wij, indien wij dat willen, zelf per knop toewijzen welk signaal deze knop uit uitzendt?. Via een overzichtsplaatje kunnen wij op een willekeurige knop klikken welke zich op het Artura Pro stuur bevind. Hiermee openen wij een klein dropdown menu waarin wij aan kunnen geven welke waarde wij aan deze knop mee willen geven. Zo kunnen wij zelf bepalen welke knop op het stuur als knop “1” kan worden beschouwd. Hierbij hebben we de mogelijkheid om te kiezen uit een waarde tussen “1” tot en met “63”. Hiermee zouden wij het voor onszelf bijvoorbeeld duidelijk kunnen maken welke knop wij in-game toegewezen hebben wanneer er bij een bepaalde in-game functie “Button 1” toegewezen staat.


Het laatste tabblad in de Ascher software is het tabblad “Device Info”. Hier kunnen wij onder andere in terugvinden wat het serienummer van ons stuur is en op welke firmware versie deze draait. Daarnaast is dit tabblad ook een kleine handleiding waarin er onder andere uitgelegd wordt hoe wij zonder gebruik van de software onze koppeling kunnen kalibreren, ons aangrijppunt kunnen aanpassen of van functie voor de koppelingshendels kunnen wisselen.

Het gebruik
Met het Ascher Racing Mclaren Artura Pro stuur helemaal klaar voor gebruik is het onze beurt om deze eens even goed aan de tand te voelen. Dit doen wij door de nodige rondjes op het virtuele circuit af te draaien in zowel iRacing als Assetto Corsa.
Al vanaf het eerste moment merken wij dat wij hier met een product van hoge kwaliteit te maken hebben. De rubberen handgrepen voelen stevig aan maar hebben toch een fluweelzacht gevoel bij aanraking. Hoewel voor ons gevoel de handgrepen misschien heel iets dikker hadden gemogen hebben ze een lekkere houvast tijdens het rijden, zowel met als zonder handschoenen. De 300mm diameter van het stuur zorgt hierbij ook voor een comfortabele zithouding in onze rig waarbij wij op prettige wijze het stuur kunnen bedienen. Iets dat ons ook op een positieve manier verraste is de gewichtsverdeling van het stuur. Het stuur maakt niet per se gebruik van lichtgewicht materialen zoals wij die ook wel op andere sturen tegenkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het gebruik van koolstofvezel voor de paddles of een voorplaat van het stuur. Met een gewicht van 1520g heeft het stuur dan ook wel een prettig gewicht wat ons toch een extra gevoel van kwaliteit geeft. Wanneer wij het stuur echter op onze wheelbase zetten voelt het stuur zo licht als een veertje in het gebruik, iets dat aangeeft dat het stuur goed in balans is met het gros van de roterende massa dicht op het midden van het stuur.

Bediening voorzijde
Het bedienen van de voorkant van het stuur ervaren wij ook als overwegend positief, hoewel er één belangrijk component is waar wij niet helemaal van weten of wij het prettig vinden of dat wij het liever anders hadden gezien. Dit betreft de drukknoppen op het stuur. Zelf houden wij heel erg van een stevige drukknop met duidelijke feedback in zowel het gevoel als geluid. Iets waar wij minder blij van worden zijn knoppen welke zompig en gevoelloos zijn. Ascher Racing heeft op het Artura Pro stuurwiel een soort combinatie van beide gemaakt. Het indrukken van de drukknoppen voelt een beetje alsof er een twee-traps-systeem in verwerkt zit. Bij het initiële indrukken van de knop voelt de knop ietwat sponzig doordat er redelijk wat travel in de knop zit met een lichte lineaire weerstand. Wanneer wij hier doorheen zijn voelen wij een stevige harde weerstand van de actuator van de knop zelf. Deze voelt solide, heeft een korte travel en een heerlijke feedback in iedere vorm, precies waar wij van houden. Al met al voelt de knop dan een beetje alsof we in een chocoladepinda bijten waarbij je eerst door een dun zacht laagje chocolade heen moet om op de stevige pinda uit te komen. Gelukkig merken wij tijdens het rijden niet heel erg dat er een kleine zompige zone op de drukknoppen zit wanneer wij in het heetst van de strijd met volle overtuiging de knoppen indrukken, waardoor wel een goed gevoel van kwalitatieve knoppen krijgen.
De drukknoppen zijn uiteraard ook voorzien van LED verlichting. Vanuit het standaard profiel van Ascher voegen deze leuke kleine extra’s toe. Naast het feit dat de verlichting er helder uitziet en daarmee helpt om specifieke knoppen te herkennen geeft de verlichting ook kleine hulpsteuntjes. Door de voorgeprogrammeerde effecten knippert onze knop voor de pit-limiter groen wanneer wij deze in de pit-lane aan hebben staan en knippert hij rood wanneer wij dit vergeten of wanneer wij hem buiten de pit-lane aan hebben staan. Kleine leuke extra’s die de mogelijkheden van het stuur in combinatie met SimHub weergeven. Let hierbij wel op, wanneer je fysiek de pit-limiter knop op het stuur verplaatst moet je niet vergeten ook dit effect in SimHub naar de nieuwe locatie van de knop te verplaatsen.
Over de vier duimencoders welke op het stuur geplaatst zijn kunnen wij relatief kort zijn, want zowel de positionering van de encoders als de weerstand bij bediening laat ons niks te wensen toe. Ze zijn allemaal makkelijk te bereiken en geven duidelijke feedback wanneer deze in een volgende stand vallen. Iets wat wij ook kunnen zeggen over de draaiencoders in het midden van het stuur. Door hun kenmerkende kleuren zijn deze makkelijk te herkennen zonder rechtstreeks naar het stuur te kijken en het bedieningsgevoel is ook absoluut niks op aan te merken. Ze hebben een prettige weerstand bij het draaien, vallen duidelijk in hun volgende stand en geven hierbij ook een helder hoorbare klik. Het bedienen wordt nog eens extra makkelijk door de langwerpige vorm van de draaiknoppen. Hiermee zijn de draaiknoppen zonder er al te veel naar de kijken in hun juiste stand te zetten.
Tot slot is het stuur voorzien van de twee Funky-Switches, een zeer welkome luxe voor menig simracer. Waar bij sommige fabrikanten deze switches al gauw een beetje wiebelig of instabiel aanvoelen is dat bij Ascher Racing niet het geval. Er zit wel wat speling op de pookjes zelf maar dit is niet storend tijdens de bediening en hindert ons dit er ook niet in om de Funky-Switch als drukknop te gebruiken.


Bediening achterzijde
Één van de features op dit stuur waar wij erg naar uitkeken om aan de tand te voelen waren de nieuwe generatie schakelmodules. Deze hebben ons ook zeker niet teleurgesteld. Het gevoel van de schakelmodules is subliem. De weerstand die door de magneten gecreëerd wordt is stevig maar niet te groot waardoor iedere bediening vol overtuiging gemaakt wordt. Dit gevoel wordt ondersteund door de prettige hoeveelheid slag die de paddle heeft welke er op zijn beurt voor zorgt dat de magneten altijd binnen elkaars aantrekkingsveld blijven hangen. Het gevolg hiervan is dat bij zowel het indrukken als het loslaten van de paddle in een zeer snelle en korte beweging gebeurt. Één van de aanpassingen welke Ascher gemaakt heeft om deze nieuwe schakelmodules naar een hoger niveau te tillen is geluidsdemping. Dit is in onze ogen ook goed gelukt. Ondanks te toevoeging van rubberen eindstops voelen de paddles geheel spelingvrij en solide aan zonder dat er een sponzig eindpunt is ontstaan. Toch hebben wij wel een kleine kanttekening bij de schakelmodule, de afstelmogelijkheden zijn nagenoeg afwezig. Voor ons maakt dit niet heel veel uit omdat de plaatsing van de paddles precies goed is, echter hoeft dat niet voor iedereen zo te zijn waardoor het hebben van wat afstelmogelijkheden wel prettig kan zijn.
Over de pull paddles hoeven wij niet heel veel te vertellen. Deze zitten namelijk ook op de schakelmodules bevestigd, hierdoor hebben zij ook precies hetzelfde gevoel in bedienen, iets dat ons heel gelukkig stemt. De daadwerkelijke paddle van de pull paddles is op een kleine verhoging geplaatst ten opzichte van de schakel paddle. Dit hoogteverschil is duidelijk voelbaar waardoor deze makkelijk met de vingers te herkennen zijn aan de achterkant van het stuur.
Het laatste component op de achterkant van het stuur zien wij een beetje als de zwakste schakel. Wij hebben het hierbij dan over de twee koppelingshendels. Het zijn zeer stevige hendels welke goed te gebruiken zijn. Echter zijn het een paar kleine details welke er voor zorgen dat zij zich niet naar het zelfde niveau van de andere componenten op de achterkant kunnen tillen. De plaatsing van de hendel is, zeker ten opzichte van de andere paddles op het stuur, nogal ver naar achteren. Hierdoor moeten wij vrij ver naar achteren rijken om de koppeling te kunnen bedienen. Dit in combinatie met de relatief lange slag van de koppeling zorgt er voor dat er toch een beetje gevoel mist in het bedienen hiervan. Desondanks geven de koppelingshendels wel een gevoel van goede kwaliteit welke bij veelvoudig gebruik lang mee kunnen gaan.
Conclusie
Onderaan de streep heeft Ascher Racing met het Mclaren Artura Pro stuur een zeer goede indruk op ons achtergelaten. Wij hebben met veel plezier gebruik gemaakt van dit stuurwiel waarmee Ascher weer een duidelijke stempel op het midden-hoge segment van stuurwielen zet.
Uit de zeer nette doos haalden wij het 300mm brede stuur welke rijkelijk gevuld is met inputmogelijkheden, zowel aan de voor als achterkant. Met veertien drukknoppen, vier duimencoders, twee Funky-Switches en twee draaiknoppen op de voorkant is het stuur zeer compleet. Ondanks dat de drukknoppen fijn zijn in gebruik hadden ze naar onze mening iets steviger mogen zijn door het uitblijven van het zachte initiële knopgevoel. Echter is dit geheel subjectief en doet het er niks aan af dat Ascher Racing gebruik maakt van hoog kwalitatieve drukknoppen. Alle andere componenten op het stuur zijn vrij van kritiekpunten. Zo zijn de duimencoders goed geplaatst en prettig te bedienen, zijn de Funky-Switches stevig genoeg en zijn de draaiknoppen ook een genot om te gebruiken.
Indien de lay-out van de knoppen niet helemaal naar wens is bieden de extra meegeleverde buttoncaps ook een fijne uitkomst. Het systeem welke Ascher hiervoor gebruikt is simpel in gebruik en zorgt er voor dat wij met een paar simpele stappen ons stuur naar smaak in kunnen delen. En mochten wij toch niet tevreden zijn onze eigen lay-out, kan deze ook oneindig vaak aangepast worden.
Ook over de achterkant van het stuur zijn wij zeer te spreken. De nieuwe generatie schakelmodules welke Ascher op de Artura Pro heeft gebruikt zijn geweldig in gebruik en zijn comfortabel stil in gebruik. Ondanks het toegevoegde dempingsmateriaal voelt het schakelen nog steeds zeer solide zonder een zompig gevoel. Een kleine kanttekening is echter wel dat de paddles niet echt verstelbaar zijn, hoewel dit voor ons geen probleem was gezien de prettige plaatsing hiervan. Doordat de pull-paddles op dit stuur ook in de schakelmodule verwerkt zitten, hebben ook deze hetzelfde heerlijke gevoel als de schakelpaddles. Ons enige puntje van kritiek aan de achterkant van het stuur berust zich op de koppelingshendels. Deze staan voor ons gevoel te ver naar achteren en hebben een wat grote slag, iets waardoor ze ietwat gevoelloos op ons over komen. Desondanks is er ook voor de koppeling een stevige module gebruikt waardoor deze kwalitatief wel sterk is.
Naast de hardware is het Artura Pro stuur ook softwarematig dik in orde. De integratie met SimHub is goed geregeld waardoor het stuur in zeer korte tijd bruikbaar is. Het voordeel van het gebruik met SimHub is dat zowel de statische verlichting van de knoppen als de lichteffecten volledig naar eigen stijl aan te passen zijn. Voor de mensen met minder ervaring met SimHub levert Ascher gelukkig een aantal kleurprofielen aan waar makkelijk een keuze uit gemaakt worden om zo toch het maximale uit het stuur te halen.
Al met al zijn wij heel tevreden over het Mclaren Artura Pro stuurwiel van Ascher Racing en kijken wij erg uit om ook de andere stuurwielen uit de Mclaren Esports series te gaan reviewen. De Ascher Racing Mclaren Artura Pro zoals wij deze hebben ontvangen is via de webshop van Ascher Racing verkrijgbaar voor €1129,00 exclusief verzendkosten. Indien je gebruik maakt van de code SIMRACEBLOGNL krijg je 5% korting op je bestelling.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.











