Aiologs Sim Sequential Shifter 2019 (Review)

Ooo wat ben ik enthousiast! Aiologs heeft mij de nieuwste versie van hun Sim Sequential (SQ) Shifter opgestuurd om te testen, en dat heb ik natuurlijk gedaan!

De Aiologs Sim SQ Shifter wordt wereldwijd geroemd om zijn bouwkwaliteit en bestempeld als een van de betere sequentiële shifters, en nu is daar de vernieuwde 2019 versie. Deze versie heeft een verbeterde constructie, een verbeterd type assen en lagers en een verbeterde versie van de pookknop. Het mooie aan deze versie is dat deze met de DriveHub ook gebruikt kan worden op Xbox One en PS4 consoles. Daarnaast hebben ze in deze versie ook led-verlichting ingebouwd welke je op de PC met de software naar eigen wens (nouja kleur) aan kunt passen.

Sequentiële versnellingsbak
Wat is een sequentiële versnellingsbak? Een sequentiële handgeschakelde versnellingsbak is een niet-traditioneel type handgeschakelde versnellingsbak die wordt gebruikt op motorfietsen en high-performance auto’s voor autoracen, waarbij versnellingen op volgorde worden geselecteerd door een rechte beweging.

Sequentiële versus H-shifter
1. De sequentiële schakeling is sneller. Om bijvoorbeeld van de 2e naar de 3e versnelling op het “H” -patroon te gaan, moet je de hendel in een niet rechte positie omhoog/omlaag of omlaag/omhoog bewegen, dat kost tijd. Bij een sequentiële versnellingsbak duw je eenvoudig de hendel omhoog of omlaag voor elke versnellingwisseling.
2. De sequentiële schakeling is consistent. Je hoeft niet te denken: “Laten we eens kijken, ik zit in de tweede versnelling, dus ik moet een versnelling hoger gaan om de derde te gaan.” Je duwt eenvoudig de hendel omhoog – het is dezelfde beweging voor elke versnelling.
3. De handlocatie is consistent. Met het “H” -patroon verandert de locatie van de schakelhendel, dus je moet nadenken over waar je je hand moet plaatsen, afhankelijk van de versnelling waarin je zich bevindt. Bij een sequentiële versnellingsbak bevindt de schakelhendel zich altijd op dezelfde plaats voor de volgende schakels.

Verzending & Verpakking
Je krijgt van Aiologs een keurige mail met daarin de tracking gegevens en linkjes naar de manual en software voor de instelbare verlichting. Alles bij elkaar is het pakket 8 dagen onderweg geweest vanuit Rusland naar Nederland. De verpakking en de inhoud daarvan is goed verzorgt door Aiologs. Je krijgt een stevige bruine doos met daarin alle onderdelen apart verpakt in bubbeltjesplastic om beschadigingen te voorkomen.

In de verpakking vind je de shifter met tafelbeugel gemonteerd, bevestigingsmateriaal voor tafelmontage, de nieuwe 2019 pookknop, de as tussen de pookknop en de basis, en een bevestigingsplaat voor t-slot montage. De handleiding is digitaal en gebaseerd op de eerdere versie maar voor de 2019 versie nog steeds bruikbaar.

Montage
Standaard zit de tafelklem al gemonteerd, wil je hem op deze manier gaan monteren dan hoef je enkel de rubber strips aan de onderkant te doen en de kunststof dop over de stalen plaat te te klikken. Voor montage op een 8020 aluminium rig moet je de tafelklem demonteren en de bijgeleverde montage plaat gebruiken. Deze is eenvoudig te monteren middels 2 M5 schroefjes. Schoefjes voor montage op je cockpit zijn helaas niet bijgeleverd. Ik had zelf nog wel 2 t-slots en M6 boutjes liggen.

Gebruik
De Aiologs Sim SQ Shifter is plug-en-play, dat betekend in de USB poort van je PC of Drivehub klikken en gebruiken maar. Ik moest in rFactor 2 en RaceRoom wel even de ‘gear up’ en ‘gear down’ configureren en racen maar. Ik heb de ‘gear up’ geconfigureerd via de hendel naar mij toe trekken en de ‘gear down’ door de hendel naar voren te duwen. Er zijn meningen dat dit andersom moet maar in mijn beleving is dit niet zo. Verder is het gewoon een cool apparaat, het voegt echt wat toe in de ervaring. Het schakelen gaat super snel, voegt meer beleving toe en uiteindelijk maakt het mij ook sneller op de baan. Dan kun je je natuurlijk afvragen hoe langzaam ik normaal ben, maar dat ter zijde.

Instelbare verlichting via software
Om eerlijk te zijn hoef je hier niet veel van te verwachten en voegt het weinig toe. Zodra je de USB kabel op je PC aansluit gaat het kleine ledje aan de binnenkant van de shifter branden (standaard rood). Via de software (download van 10MB, bestand uitpakken en ergens op de C-schijf neerzetten) kun je eenvoudig op een ander kleurtje klikken en thats it. Het ledje zit aan de binnenkant voorin van de shifter en is redelijk zichtbaar vanuit de zitpositie.

Conclusie
Het eerste wat bij me op komt is ‘jeetje wat is dit gaaf zeg’!! Ja het is echt een hele leuke manier van schakelen en voegt echt wat toe qua beleving. De shifter is plug-en-play via USB op de PC en op de DriveHub via de accessoires USB ingang. Om te schakelen moet je best wat kracht zetten en je voelt het wisselen naar elke versnelling. Ik ben (en blijf) een F1 rijder en schakel het liefst via de paddles op het F1 stuur. Maar met de montage van het Fanatec BMW GT2 stuur op de CSW v2.5 Wheel Base en een uitstapje naar rFactor 2 of RaceRoom is schakelen met een Sequentiele Shifter in een Toerwagen ineens een hele andere beleving. Je kunt mooi de binnenkant van de shifter zien door het plexiglas plaatje. De led verlichting is minimaal en verlicht enkel een klein (voorste) gedeelte van de behuizing en voegt mijns inziens niet veel toe. Ik had liever de hele behuizing goed verlicht gezien dan 1 schamel ledje. Misschien kan Aiologs in de volgende versie van deze shifter wat meer ledjes plaatsen zodat de hele binnenkant wel mooi verlicht is. Maar op dat enkele minpuntje na ben ik nog net zo enthousiast als in het begin van de review en motiveert het mij om toch vaker virtueel in Toerwagens te stappen.

Op het moment van schrijven is de Aiologs Sim Shifter Sequential beschikbaar voor pre-order en kost $ 165.- (omgerekend ongeveer € 150.-) excl. verzendkosten. Voor meer informatie en/of bestellen kun je op de website van Aiologs terecht.