Zen’s Simwheels UNIFLEX-ELITEx Stuurwiel
Zen’s Simwheels is opgericht door Zen Metternich (21) uit Nederland. Met een achtergrond in Ruimtelijk Ontwerpen en een passie voor simracen, besloot hij in 2020 zijn eigen simracing-stuur te ontwerpen, omdat geen enkel bestaand stuur volledig aan zijn wensen voldeed. Dit groeide uit tot Zen’s Simwheels, een bedrijf gespecialiseerd in op maat gemaakte simwielen, buttonboxen, stickers, upgrades, reparaties en simrace-advies. Zen hecht veel waarde aan zowel esthetiek als kwaliteit en werkt nauw samen met klanten om producten te creëren die perfect aansluiten bij hun behoeften.
Twee jaar geleden maakten wij voor het eerst persoonlijk kennis met Zen op de ADAC Simracing Expo in Dortmund. Daar liep hij rond met een koffertje om onder andere aan ons het prototype van de UNIFLEX ELITE te laten zien. Op basis van de ontvangen feedback werd later de V2 in productie genomen. Hoewel we altijd nauw contact hebben gehouden, is het destijds niet gekomen tot een review van de UNIFLEX ELITE V2.
Rond Black Friday 2024 ontvingen we alsnog een UNIFLEX ELITE V2, voornamelijk om content voor social media te creëren. Tegelijkertijd werd ons ook de opvolger, de UNIFLEX ELITEx, aangekondigd. Nu we beide stuurwielen in handen hebben, zullen we in deze review een speciaal ‘ELITE V2 vs ELITEx’ hoofdstuk wijden aan de verschillen tussen oud en nieuw.
Het Zen’s Simwheels UNIFLEX ELITEx Stuurwiel is verkrijgbaar via hun webwinkel en heeft een startprijs van € 1.139,00, oplopend tot € 1.334,00, afhankelijk van de gekozen opties. Wij ontvingen de meest uitgebreide versie, voorzien van vier paddles, dual-clutch en adapter. Daarnaast biedt Zen’s Simwheels zonder meerprijs de mogelijkheid om een gepersonaliseerde tekst op de dash plate rondom het scherm en bovenop het stuurwiel te laten graveren. Alle prijzen in de webshop zijn inclusief BTW en verzendkosten.

Verpakking & Inhoud
We ontvingen het UNIFLEX-ELITEx stuurwiel een dag na verzending via PostNL. Bij het uitpakken valt meteen de verpakking op. Waar sommige merken kiezen voor een sleeve met technische specificaties, houdt Zen’s Simwheels het strak en functioneel. De doos oogt degelijk en professioneel, wat direct een goede eerste indruk achterlaat.
Bij het openen worden we verwelkomd door een flyer met een QR-code die direct naar de online handleiding leidt – een moderne en efficiënte oplossing. Daarnaast vinden we een bedankkaartje, een grote sticker en een zakje met stickers voor op de drukknoppen en encoders, inclusief een kunststof pincet om deze nauwkeurig aan te brengen. Het stuurwiel zelf ligt afgedekt onder een laag bubbeltjesplastic. Niet de meest luxe oplossing, maar het doet zijn werk.
Na het verwijderen van de beschermlaag komt het UNIFLEX-ELITEx stuurwiel tevoorschijn, zorgvuldig ingekapseld in hoogwaardig zwart schuim. In een uitsparing in het schuim vinden we ook de USB-datakabel, samen met twee kleine zakjes: één met M5-boutjes en moertjes en een tweede met twee veertjes om de weerstand van de dubbele koppeling aan te passen. Een mooi pakket met een prima inhoud, geheel in lijn met de aanpak van Zen’s Simwheels: focus op kwaliteit en functionaliteit.

Het Zen’s Simwheels UNIFLEX-ELITEx Stuurwiel
Het Zen’s Simwheels UNIFLEX-ELITEx richt zich op de veeleisende simracer en biedt een combinatie van geavanceerde technologie en een modulair ontwerp. Hierdoor lijkt het geschikt voor verschillende raceklassen, van GT tot Formule-auto’s. De basis van het stuurwiel bestaat uit een aluminium behuizing met een koolstofvezel voorplaat. De ergonomisch gevormde handgrepen zijn gemaakt van gegoten siliconen, wat bijdraagt aan een stevige en comfortabele grip. Met een diameter van 300 mm en een gewicht van ongeveer 1500 gram zou het een realistisch en uitgebalanceerd stuurgevoel kunnen bieden.




Voorzijde
De voorzijde van het stuurwiel wordt gekenmerkt door een 4,3-inch LCD-display met een resolutie van 800×480 px en een verversingssnelheid van 60 fps. Dit scherm kan real-time telemetrie en essentiële racegegevens weergeven via het voorgeprogrammeerde dashboardtemplate. Het is ontworpen voor optimale afleesbaarheid onder verschillende lichtomstandigheden en werkt samen met software zoals SimHub. Rondom het scherm zijn 20 RGB LED’s geplaatst in een 4x2x8x2x4-patroon.
Aan weerszijden van het stuurwiel bevinden zich in totaal tien programmeerbare drukknoppen, vijf aan elke kant. Op duimhoogte zijn daarnaast twee 7-weg multi-directionele joysticks geplaatst, één aan elke zijde. Onder het scherm zijn vijf roterende encoders met klikfunctionaliteit geplaatst. Deze kunnen worden gebruikt voor snelle aanpassingen, zoals rembalans of brandstofstrategie. Bovendien beschikken de drukknoppen over RGB-verlichting, waarmee visuele feedback kan worden ingesteld op basis van in-game gebeurtenissen of persoonlijke voorkeuren.




Achterzijde
Aan de achterzijde van het stuurwiel bevindt zich een aluminium modulaire quick-release interface, waarop een quick-release systeem kan worden gemonteerd. Aan beide zijden van de adapter, ter hoogte van de middelvingers, bevinden zich de schakelpaddles. Boven deze schakelpaddles zit aan iedere zijde een extra module, identiek aan de schakelpaddles, die toegewezen kan worden aan bijvoorbeeld een in-game functionaliteit. Beide modules zijn magnetisch en voorzien van krachtige N52-magneten. Onder de schakelpaddles bevinden zich twee analoge clutchpaddles, waarvan de veer kan worden vervangen om meer of minder weerstand te bieden. Alle aanwezige modules zijn gemaakt van aluminium en afgewerkt met koolstofvezel paddles.







ELITE V2 vs ELITEx
Het Zen’s Simwheels UNIFLEX-ELITEx Stuurwiel is de opvolger van het UNIFLEX ELITE V2 Stuurwiel en brengt diverse verbeteringen en vernieuwingen die de rijervaring naar een hoger niveau tillen. Zen’s Simwheels heeft goed geluisterd naar feedback uit de community en deze inzichten verwerkt om het stuurwiel nog beter af te stemmen op de wensen en eisen van simracers.
Hieronder volgt een overzicht van de verbeteringen en vernieuwingen. Later in de review gaan we hier dieper op in en vergelijken we ze met het V2 stuurwiel.
- Lichtere en strakkere behuizing: Het stuur heeft een compleet nieuw ontwerp, waardoor het niet alleen lichter is, maar er ook moderner uitziet.
- Nieuwe grip en ergonomische duimsteun: De grip is verbeterd en de ergonomische duimsteun is nu gemaakt van gegoten siliconen.
- Subtiele uitsparing op de Dash Plate: De onderkant van de Dash Plate heeft een kleine uitsparing, wat zorgt voor een strakker design en betere ergonomie.
- Betere knoppen en bediening: De knoppenpanelen hebben een eleganter ontwerp en reageren soepeler bij het indrukken.
- Nieuwste ZS N52 shifters: De schakelflippers zijn nu voorzien van ZS N52-mechanismen, die gedempt zijn voor een zachtere en stillere schakelervaring.
- Sterkere aluminium koppelingen: In plaats van 3D-geprinte koppelingen zijn er nu aluminium versies gebruikt.
- Verbeterde rotary knoppen: De draaiknoppen aan de voorkant bieden meer grip en betere feedback.
- Nieuwe ‘funky’ schakelkapjes: De vernieuwde schakelkapjes zorgen voor extra grip en tastbare feedback.
- Verbeterde interne elektronica: De elektronica is volledig vernieuwd voor efficiënter energie- en datagebruik.
- Ondersteuning voor QR USB en 4-pins JST-connector: Dankzij de toevoeging van QR USB en een 4-pins JST-connector is het stuur klaar voor het toekomstige P-TQR-systeem, Zen’s Simwheels’ eigen quick-release systeem.
- Nieuwe stickerset: De stickers hebben een helder ontwerp met zwarte iconen en tekst, wat de leesbaarheid en uitstraling verbetert.
- Aluminium schroefdraad voor quick-release: De aluminium hub is nu voorzien van schroefdraad, waardoor een quick-release makkelijker te bevestigen is.

Montage
We monteren het Zen’s Simwheels UNIFLEX-ELITEx stuurwiel op onze Simucube 2 Sport wheelbase en bevestigen hiervoor een Simucube Quick-Release op de aluminium hub aan de achterzijde. Dit is eenvoudig te doen met de meegeleverde M5-boutjes. Hoewel de Quick-Release direct op het stuurwiel gemonteerd kan worden, kiezen we ervoor om een hub te gebruiken tussen het stuur en de wheelbase. Dit zorgt voor net wat meer ruimte en sluit beter aan bij onze setup. Na de montage sluiten we de datakabel van het stuur aan en verbinden we de USB-connector met een vrije poort op onze USB-hub. Daarna configureren we het Zen’s Simwheels UNIFLEX-ELITEx stuurwiel in SimHub.


Software
Het UNIFLEX-ELITEx Stuurwiel van Zen’s Simwheels is in principe plug-and-play en werkt perfect samen met SimHub. Zen’s Simwheels heeft een duidelijke online handleiding beschikbaar waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je het stuurwiel eenvoudig toevoegt en instelt in SimHub.
Het toevoegen van het UNIFLEX-ELITEx Stuurwiel is zo gebeurd en met een paar klikken klaar voor gebruik. We beginnen met het installeren van de nieuwste versie van SimHub om zeker te zijn van volledige compatibiliteit. Daarna wordt het stuurwiel direct herkend en kun je in een paar eenvoudige stappen het display en de LEDs naar wens configureren.
Voor het display gebruiken we het standaard voorgeprogrammeerde template-dashboard van Zen’s Simwheels, dat al in het stuurwiel aanwezig is. Omdat dashboards en LED-profielen steeds uitgebreider en complexer worden door de vele mogelijkheden binnen SimHub, heeft vrijwel elk bekend merk inmiddels een eigen Discord-server voor ondersteuning. Ook Zen’s Simwheels beschikt over een actieve community op Discord, waar dashboard-templates en LED-profielen (kunnen) worden ontwikkeld en gedeeld.






Voor het kalibreren en aanpassen van de dubbele koppeling moeten we gebruikmaken van DiView of Freejoy software. Dit is aparte software waarmee we de PCB kunnen aanpassen voor de analoge output. In principe is deze stap niet nodig, want de dubbele koppeling is out-of-the-box al goed gekalibreerd. Willen we echter bijvoorbeeld het bite point aanpassen of de modules in dual mode zetten, dan moeten we dit via DiView of Freejoy doen. In de handleiding vinden we hiervoor een duidelijke uitleg en benodigde links om de software te downloaden. Wij laten alles zoals het is, want voor ons werkt de dubbele koppeling prima zoals deze standaard is afgesteld.
Rijden met het Zen’s Simwheels UNIFLEX-ELITEx Stuurwiel
Na het volledig instellen van het stuur en het configureren van de functionaliteiten in SimHub, zijn we klaar om de eerste virtuele meters te maken met het UNIFLEX-ELITEx stuurwiel van Zen’s Simwheels. Voor deze uitgebreide test gebruiken we het stuur in verschillende GT3-auto’s binnen zowel Assetto Corsa als Assetto Corsa Competizione.
De eerste indruk is direct positief zodra we het stuur vastpakken. Met een gewicht van ongeveer 1,5 kg voelt het stuur niet te zwaar, zeker niet gezien de robuuste bouwkwaliteit en de hoogwaardige materialen die zijn gebruikt. Dit gewicht zorgt juist voor een stabiel en solide gevoel, waarbij de force feedback nauwkeurig en gedetailleerd wordt doorgegeven vanuit de wheelbase. Zelfs wanneer we het vermogen terugschroeven naar rond de 10 Nm, blijft het stuur een direct en responsief verlengstuk van de sim.
De handgrepen, gemaakt van hoogwaardig siliconen, voelen comfortabel aan en bieden uitstekende grip, zowel met als zonder handschoenen. Dankzij de ergonomische vorm liggen ze prettig in de hand, waardoor we moeiteloos lange stints kunnen rijden zonder last te krijgen van vermoeide handen of een verminderde grip.



Bediening voorzijde
Aan de voorkant straalt het Zen’s Simwheels UNIFLEX ELITEx stuurwiel kwaliteit uit. Elk onderdeel – van de drukknoppen tot de aluminium draaiknoppen op de encoders – voelt solide en premium aan. De 7-weg switches zijn slim geplaatst, net naast de handgrepen van het stuur. Daardoor bedienen we ze makkelijk met onze duimen terwijl onze handen stevig aan het stuur blijven. Ze werken soepel en reageren direct, waardoor we snel en precies kunnen schakelen tussen verschillende functies. Willen we de 7-weg switch als draaiknop gebruiken, dan moeten we wel even onze duim en wijsvinger pakken en kort onze grip op het stuur iets verplaatsen.
De drukknoppen geven een duidelijke en stevige klik bij elke actie, wat zorgt voor fijne en directe feedback tijdens het rijden. Ook de roterende encoders onder het scherm van het stuur voelen goed aan. Ze draaien soepel en klikken lekker bij elke stap, waardoor we instellingen gemakkelijk en nauwkeurig aanpassen. De drukknoppen zijn handig gepositioneerd, zodat we ze zonder moeite kunnen bedienen terwijl we onze handen aan het stuur houden. Alleen voor de vijf encoders in het midden van het stuur moeten we onze hand heel even loslaten.




Een mooie extra is dat zowel de drukknoppen als de vijf centrale encoders telemetriegestuurd zijn. Zo kunnen we in SimHub de LEDs rondom deze knoppen helemaal naar wens instellen. Denk aan waarschuwingen bij vlaggen, spottermeldingen of andere belangrijke race-info. Dat geeft ons niet alleen extra inzicht tijdens het rijden, maar verhoogt ook de immersie.
Het stuur wordt geleverd met een mooie set stickers waarmee we de knoppen en encoders kunnen labelen. Een tof detail: de tekst op deze stickers is transparant uitgesneden. Daardoor licht de functie van de knop of encoder subtiel op als de LED aanstaat – een persoonlijke en doordachte toevoeging die echt goed werkt op dit UNIFLEX ELITEx stuur.
Het geïntegreerde 4.3 inch scherm is groot genoeg en perfect af te lezen tijdens het rijden. Helderheid en contrast stellen we eenvoudig in via SimHub. Zelfs met de helderheid op maximaal blijft het scherm goed leesbaar. Kleuren worden helder en scherp weergegeven en met een refresh rate van 60 fps (60 Hz) loopt alles soepel, zonder merkbare vertraging. We moeten er wel rekening mee houden dat we een SimHub-licentie nodig hebben om de data op 60 fps (60 Hz) naar het scherm te sturen. Gebruiken we de gratis versie van SimHub, dan blijft de refresh rate steken op maximaal 10 fps (10 Hz).
Ook qua LED-verlichting zit het goed bij de UNIFLEX ELITEx. De helderheid is top en de kleuren worden precies weergegeven zoals we ze instellen. De 4x2x8x2x4 LED-layout rondom het scherm is volledig naar wens te configureren in SimHub. We kunnen elke LED koppelen aan de telemetriedata die we willen. De ondersteuning in SimHub is uitstekend, met volop LED-profielen en dashboardtemplates om uit te kiezen.




Bediening achterzijde
Een van de eerste dingen die ons opvalt aan het Zen’s Simwheels UNIFLEX ELITEx stuurwiel is de solide bouwkwaliteit van de modules aan de achterkant. De schakelmodules zitten precies goed ter hoogte van onze middelvingers. Ze hebben een korte en strakke slag, waardoor we snel en precies schakelen. Daarbij geven ze een fijne klik als feedback, zonder dat ze overdreven luid zijn.
Boven de schakelmodules zitten nog twee extra modules die er hetzelfde uitzien en werken als de schakelaars. Die gebruiken we bijvoorbeeld voor DRS of om snel door menu’s te bladeren. Dankzij de slimme plaatsing kunnen we ze tijdens het racen makkelijk bedienen.
Onder de schakelaars vinden we de twee analoge modules van het stuur. Deze hebben logischerwijs een grotere slag en voelen prettig aan in gebruik. Standaard zit er een stevige veer in, waardoor ze best wat weerstand geven en in het begin wat zwaar aanvoelen. Gelukkig hebben we van Zen’s Simwheels ook nog twee lichtere veren meegekregen. Met die lichtere variant gaat het een stuk soepeler en kunnen we de analoge paddles veel nauwkeuriger bedienen – ideaal bijvoorbeeld bij de start van een race. De contactloze hall-effect sensoren zorgen ervoor dat alles vloeiend en zonder frictie wordt geregistreerd.
Net als bij andere high-end sturen kunnen we de analoge modules op meerdere manieren gebruiken: als dual-clutch, als analoge input of zelfs als extra button input. Zelf kiezen wij – zeker bij race starts – het liefst voor de dual-clutch functionaliteit. Voor het kalibreren en aanpassen van deze modules moeten we gebruik maken van DiView of Freejoy software wat naar onze mening een beetje onhandig werkt. Maar eenmaal goed ingesteld hoeven we hier in principe niet meer aan te komen.
Zowel de schakelmodules als de analoge modules zijn voorzien van carbon paddles. De paddles op de analoge modules kunnen we verstellen, die van de schakelaars niet. Maar eerlijk gezegd missen we dat ook niet, want ze voelen gewoon goed aan en zijn prima geschikt voor zowel grote als kleinere handen.




ELITE V2 versus ELITEx
Zoals eerder benoemd, hadden wij de luxe om beide stuurwielen van Zen’s te ontvangen, wat het natuurlijk ideaal maakt om ze één op één te vergelijken. Hoewel het V2-stuurwiel al goed werd ontvangen binnen de simrace-community, laat het Zen’s Simwheels ELITEx-stuurwiel op alle fronten zien hoe aandacht voor detail en gebruiksgemak een stuurwiel naar een hoger niveau kunnen tillen.
Het volledig vernieuwde ontwerp van de behuizing maakt het stuur niet alleen lichter, maar ook strakker en moderner. De verbeterde grip en ergonomische duimsteun van gegoten siliconen zorgen voor een veel comfortabelere en natuurlijkere houding, vooral tijdens lange racesessies. De subtiele uitsparing in de Dash Plate draagt bij aan het strakke design en biedt tegelijkertijd meer ruimte voor onze handen. Ook de knoppenpanelen zijn verfijnd: ze ogen eleganter en voelen soepeler en preciezer aan. De nieuwe ZS N52-shifters zorgen bovendien voor een gedempte, stillere schakelervaring, wat de algehele beleving verder verfijnt.
Naast het verbeterde design en comfort zijn ook de technische upgrades een grote stap vooruit. Zo zijn de 3D-geprinte koppelingsmodules vervangen door stevige aluminium exemplaren, wat zorgt voor extra duurzaamheid en een robuuster geheel. De verbeterde rotary knoppen en vernieuwde ‘funky’ schakelkapjes bieden niet alleen meer grip, maar geven ook duidelijke feedback, waardoor ze intuïtiever te bedienen zijn.
Intern is de elektronica volledig vernieuwd en geoptimaliseerd voor efficiënter energie- en datagebruik. Met ondersteuning voor QR USB en een 4-pins JST-connector is de ELITEx voorbereid op toekomstig gebruik met het P-TQR-systeem. Deze punten kunnen we echter lastig beoordelen, aangezien we niet de apparatuur hebben om de elektronica door te meten en het P-TQR-systeem (nog) niet van Zen’s hebben ontvangen.
Tot slot geven de nieuwe stickers met zwarte iconen en tekst het stuur een strakke, moderne uitstraling, terwijl de aluminium schroefdraad in de hub zorgt voor een stevige en eenvoudig te monteren quick-release bevestiging.
Kortom, een indrukwekkende upgrade die direct merkbaar is tijdens het racen.

Conclusie
We hebben met veel plezier gereden met het Zen’s Simwheels UNIFLEX ELITEx stuurwiel en merkten direct de verbeteringen ten opzichte van het V2 stuurwiel. Zen’s heeft goed geluisterd naar de community en de ELITEx is wat ons betreft een sterke doorontwikkeling van hun high-end stuurwiel.
Qua formaat biedt het stuurwiel een fijne balans tussen een GT- en Formule-stijl stuurwiel. Het is stevig maar licht, waardoor vibraties en force feedback goed doorkomen. De handgrepen voelen comfortabel aan en bieden uitstekende grip, zowel met als zonder handschoenen.
De invoermogelijkheden zijn ruim voldoende en goed gepositioneerd. De drukknoppen geven een stevige klik, wat zorgt voor directe feedback. De roterende encoders draaien soepel en klikken prettig bij elke stap. Zowel de drukknoppen als de encoders zijn telemetriegestuurd en kunnen in SimHub worden toegewezen aan bijvoorbeeld vlaggenwaarschuwingen, spottermeldingen of andere essentiële race-informatie.
Het scherm heeft een mooi formaat, een scherpe en heldere weergave, en goede zwartwaarden. De LEDs rondom het scherm zijn fel en de kleuren worden goed weergegeven. Daarnaast is de aanpasbaarheid van zowel het scherm als de LEDs uitgebreid via SimHub.
De schakelmodules en optionele modules zijn gemakkelijk te bedienen en geven een prettige klik zonder overdreven luid te zijn. De koppelingsmodules voelen solide aan en met de lichtere veren hebben ze voor ons de optimale weerstand bij het bedienen. Wel vinden we het onhandig dat voor het kalibreren en aanpassen van de dubbele koppeling aparte software nodig is.
Al met al heeft Zen’s een uitstekende opvolger van de V2 ontwikkeld. Wat ons betreft is de ELITEx een veelzijdig en hoogwaardig stuurwiel!
Ben je na het lezen van onze review enthousiast geworden? Het Zen’s Simwheels UNIFLEX ELITEx Stuurwiel is verkrijgbaar via de webwinkel van Zen’s Simwheels, met een startprijs van € 1.139,00, oplopend tot € 1.334,00, afhankelijk van de gekozen opties. Alle prijzen in de webshop zijn inclusief BTW en verzendkosten.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.






