Fanatec CSL Universal Hub

Het Fanatec Universal hub principe is niet nieuw. Fanatec heeft reeds de ClubSport Universal Hub in het assortiment en nu heeft Fanatec daar een klein broertje aan toegevoegd, de CSL Universal Hub! De CSL Universal Hub is een instap versie, heeft een prijskaartje van € 149.- en is daarmee meer dan de helft goedkoper dan zijn grotere broer. Fanatec was zo vriendelijk ons een exemplaar inclusief een Universal Hub Wheel Rim op te sturen voor een test en een review.

Inhoud

De verpakking bestaat bij Fanatec altijd uit een kenmerkende doos met daarin een complete inhoud, dat is ook dit keer weer dik in orde. In deze verpakking vind je de CSL Universal Hub, de handleiding en wat gereedschap (een inbussleutel en steeksleutel) om de CSL Universal Hub te kunnen verstellen en monteren.

De CSL Universal Hub

Wat kun je er mee? Je kunt extra functionaliteiten toevoegen aan stuurwielen die geen display, knoppen en schakel-units hebben, zoals de aan ons bijgeleverde Universal Hub Wheel Rim. Elk los stuurwiel van Fanatec en de meeste stuurwielen van derden (bijvoorbeeld Sparco, MOMO en OMP) die voorzien zijn van een 6×70 of 3×50 mm boutpatroon passen op deze Universal Hub. De CSL Universal Hub heeft volledige compatibiliteit voor de PC, een beperkte compatibiliteit voor de Playstation en helaas geen compatibiliteit voor Xbox.

De CSL Universal hub is voorzien van 2 button-modules met daarop 8 standaard buttons, een 2-way tuimel switch, 2 stuks 2-way toggle switches, de tuning-menu button en een 7-way funkyswitch met rotary-encoder functionaliteit. Tevens zit er in het midden een 3-digit LED display voor de tuning-menu functies en telemetrie data. Bovenop het LED display vind je een USB-C datapoort waarvan Fanatec zegt dat deze er zit voor toekomstige upgrades. Ook is de CSL Universal Hub voorzien van de nieuwe ‘tool-free’ simplified quick release adapter waarmee je eenvoudig het stuurwiel kunt (de)monteren op je Fanatec wheelbase. Wil je gebruik maken van de high-torque mode op je DD wheelbase, dan moet je hiervoor de optionele ClubSport Quick Release adapter aanschaffen. Echter kan de CSL Universal hub maximaal 2.5Nm aan en ben je wellicht beter af met de Clubsport Universal Hub.

De manier waarop Fanatec de CSL Universal Hub compatibel heeft gemaakt voor verschillende stuurwielen is eenvoudig maar tegelijkertijd zeer effectief. Door de boutjes aan de achterkant los te draaien (met het bijgeleverde gereedschap) kun je heel eenvoudig de hub in- en uitschuiven. De breedte van de Hub is 214mm en deze is uit te schuiven tot 274mm. Zo kun je de buttons en shifters mooi passend maken voor het door jou gekozen stuurwiel.

De schakel-units zijn een snap-dome variant met een mooie korte travel, deze geven een goede klik bij elke shift. Het schakelen zelf gaat op zich niet heel zwaar en de paddles bieden voldoende grip. Hoewel het geheel volledig van kunststof is gemaakt, gebruikt Fanatec wel een honingraatpatroon voor de shift-paddles, welke werd geïntroduceerd op het nieuwe McLaren GT3 V2 stuurwiel, voor een betere structurele stijfheid. Op zich voelt het geheel redelijk stevig aan, maar doordat de behuizing uit meerdere losse onderdelen bestaat, om het in- en uitschuiven mogelijk te maken, zit er wel de nodige flex in de behuizing. Bij het schakelen bijvoorbeeld zie je de button-modules naar binnen toe meebewegen.

Het Gebruik

Het gebruik van dit stuurwiel is eigenlijk niet anders dan andere stuurwielen. We hebben dit stuurwiel getest met F1 2020 en daarbij gekozen voor de Classic Cars. Lekker in de Ferrari F1-90 en/of McLaren MP4/5B rondscheuren over het circuit past voor ons gevoel het beste bij de CSL Universal Hub met het bijgeleverde stuurwiel.

Laten we beginnen bij de schakel-units, het schakelen zelf gaat soepel maar deze voelen wel iets zwaarder aan dan de modules die op andere Fanatec stuurwielen zijn gemonteerd. Ook zit er een klein beetje flex in de paddles. Schakel je met je vingers in het midden van de paddles dan is dit minimaal, maar schakel je met je vingers aan de onder- of bovenkant van de paddles dan zal hier meer flex te voelen zijn. Het is op zich wel wendbaar maar het honingraatpatroon doet zijn werk nog niet helemaal goed.

De button-modules zijn lekker compact waardoor de buttons lekker dicht bij elkaar zitten. Het voordeel hiervan is dat je je handen minimaal hoeft los te laten van het stuur om een button in te drukken. Je kunt tevens heel goed voelen welke button je indrukt doordat er goed gebruik is gemaakt van verschillende soorten en maten buttons. Hierdoor kun je elke button goed onderscheiden, zelfs als je handschoenen gebruikt tijden het racen. De buttons moet je wel ietsje harder indrukken dan de buttons op bijvoorbeeld zijn grotere broer. Ook geven ze een iets harder ‘click gevoel’ in plaats van een ‘tactile gevoel’.

Zoals reeds eerder genoemd flexen de button-modules een beetje mee naar binnen toe tijdens het schakelen. De hoeveelheid flex wordt groter als je een breder stuurwiel gebruikt en je de CSL Universal Hub ook breder gaat maken (lees: uitschuiven) . Ook vinden wij het jammer dat de button-modules niet te kantelen zijn, je bent dan iets minder flexibel en de button-modules hebben hierdoor altijd een vaste positie. Alle door Fanatec geleverde stuurwielen passen goed, maar dit kan een nadeel zijn waardoor sommige stuurwielen van derden niet goed passen. Let hier dan ook goed op met de aankoop hiervan.

Conclusie

Om eerlijk te zijn waren we als ‘Fanatec-fanatics’ een beetje zoekende welke kant Fanatec nu op wilde met de CSL Universal Hub. Het voelde voor ons een beetje vergelijkbaar als dat Ferrari een straatauto van € 30.000,- op de markt brengt. Het is ons na deze review echter wel duidelijk dat Fanatec met het uitbrengen van de CSL Universal Hub de onderkant van de markt steeds meer gaat uitdagen, en dat is natuurlijk heel goed!

De button-modules zijn prima en doen hun werk goed. Wel vinden we het jammer dat deze niet te kantelen zijn waardoor je wellicht iets beperkter bent in het gebruik van stuurwielen van derden. Het breder kunnen maken van de CSL Universal Hub is een mooie feature maar levert, in combinatie met de wat “zwaardere shifters”, tegelijkertijd ook meer flex op. Hoe breder je de hub maakt, hoe meer flex dit oplevert. Het is verder wendbaar en dit hoeft dan ook niet perse een nadeel te zijn.

De CSL Universal Hub is niet top, maar ook niet slecht. De CSL Universal Hub is, waarvoor hij bedoeld is, gewoon goed genoeg. Je bent al gauw € 250,- kwijt voor de CSL Universal Hub met een compatibel stuurwiel. Er zijn voor dat bedrag meerdere CSL stuurwielen te koop welke wat ons betreft meer ‘value for money’ zijn. Echter ben je met de CSL Universal Hub wel een flink stuk flexibeler en het geeft je meer mogelijkheden voor het gebruik van diversen losse stuurwielen.

De CSL Universal Hub is te bestellen via de webshop van Fanatec Europa voor € 149,95.

Of klik op één van onderstaande links voor de Fanatec webshop in jouw regio.

FANATEC U.S.A
FANATEC Australia
FANATEC Europe
FANATEC Japan

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl