DCsimracing A.D2 Pedalen


Om je auto snel over het circuit rond te laten gaan zijn goede pedalen minstens net zo belangrijk als een goed stuur. Ditmaal staan de A.D2 pedalen van het Spaanse DCsimracing op het programma om eens door SRB onder handen genomen te worden. Deze pedalen staan op het moment van schrijven op de website van DCsimracing te koop voor €350,90 inclusief BTW en kunnen zowel rechtstreeks bij ze besteld worden als via de Nederlandse importeur voor €359,00. Mocht je zelf toch liever 3 pedalen willen dan is het mogelijk om een los koppelingspedaal te kopen voor €110,00, of je kan natuurlijk meteen de A.D3 pedalen bestellen voor de prijs van €459,80. Zelf hebben wij gekozen voor de variant met twee pedalen omdat de meeste auto’s die wij rijden toch een sequentiële bak hebben.

Verpakking & inhoud

Na verzending vanuit het zonnige Valencia waar DCsimracing gevestigd zit hadden wij de pedalen binnen een week in Nederland ontvangen. De koerier gaf ons een bruine doos met duidelijke “Fragile” markeringen en een sticker van DCsimracing er op. Binnen in deze doos treffen wij gelukkig een hoop beschermend schuim aan. Om beide kanten van je pakket te beschermen liggen bovenop schuimen platen die uitgepakt moeten worden om bij de daadwerkelijke inhoud te komen. Alle onderdelen in de doos zitten netjes vast in een uitsnede en kunnen geen kant op. Naast de pedalen zelf zaten er ook een voetplaat, bevestigingsmaterialen, wat gereedschap en onderhoudsmaterialen in de doos. Zelf hadden wij ook de hielplaatjes, de new elastomer set en de complete elastomer kit besteld, deze zaten ook allemaal in dezelfde doos. Alle metalen delen zijn voorzien van een heel dun vettig laagje. Iets dat absoluut fijn is om te zien aangezien dit er voor zorgt dat je RVS pedalen volledig onaangetast bij jou op de mat terecht komen.

Techniek & Kwaliteit

Het eerste gevoel wat door je heen gaat als je de pedalen uit de doos haalt is “wauw”. De pedalen bestaan volledig uit 3mm dik gesneden RVS. Alles vanaf de bevestiging tot aan de voetplaat heeft een lekkere rauwe uitstraling. Desondanks zijn de randen van het materiaal netjes afgewerkt zodat je nergens je handen, of voeten natuurlijk, aan open kan halen. Hierdoor kan je ook zonder zorgen op sokken of eventueel op blote voeten gebruik maken van deze pedalen. Één van de mooie details die meteen in het oog springen is het uitgefreesde DC logo in de geperforeerde voetplaten. Omdat we het zelf heel erg prettig vinden om op sokken te rijden (iets dat we stiekem ook nog wel eens in de auto doen) hebben wij ook de hielplaatjes mee besteld. Naast het feit dat deze er ook heel gelikt uitzien en de pedalen een wat luxere uitstraling geven, zorgen deze er ook voor dat je schoen, voet of sok niet tegen de roterende delen van je pedaal aan kunnen komen. Een minpuntje wat hierbij wel naar boven kwam is dat bij 1 van de hielplaatjes de sleufbreedte niet volledig overeen kwam met de sleuven die op de pedalen zitten, met als gevolg dat deze niet prettig te monteren was en toch met wat gepast geweld op zijn plek gemonteerd moest worden.

Naast het feit dat de pedalen er goed uitzien moeten ze uiteraard ook goed werken. Voor een soepel verloop van je pedaal zijn deze daardoor uitgerust met een tweetal kogellagers die met een as aan elkaar verbonden zijn. Deze lagers er voor zorgen dat het bewegen van je pedaal soepel blijft zelfs als er een flinke last op het pedaal komt te staan. Dit is overigens geen overbodige luxe aangezien het rempedaal voorzien is van een loadcell die maar liefst 100kg drukkracht aan kan! Zeker geen kleine jongen dus. Om er voor te zorgen dat deze kracht ook met een lekker gevoel overgebracht kan worden zitten er 2 polymeren busjes in het pedaal die afgedekt zijn met een mooie RVS huls, die tevens ook (optioneel) in carbon verkrijgbaar is. Het voordeel van deze busjes is dat ze uitwisselbaar zijn met verschillende hardheden waardoor je het pedaal helemaal naar eigen voorkeur kan afstellen. Een korte veer bovenop de huls zorgt op zijn beurt weer voor een instelbare voorspanning om ook de kleine details van het gevoel nog naar eigen smaak te kunnen maken.

Het gaspedaal is natuurlijk andere koek. Ondanks dat het metaalwerk min of meer het zelfde is komt het signaal wel op een andere manier door. Het gaspedaal, en indien je het koppelingspedaal hebt die ook, is namelijk voorzien van een hoge precisie Hall sensor. Dit is een magnetische sensor die betrouwbaarder en nauwkeuriger is dan een potentiometer die vaker voorkomen bij de wat goedkopere pedalen. Tevens is het gaspedaal voorzien van 1 lange veer om wat weerstand op het pedaal te geven, ook deze veer is op voorspanning te zetten afhankelijk van je voorkeur voor een zwaar of licht pedaalgevoel.

Alle signalen die uit de pedalen komen worden geleid naar hun eigen 16-bit controller die wel 65,535 resolutiestappen heeft. Wat misschien wel het mooiste van deze controller is, dat is de plaatsing. In de 5mm dikke baseplate waar alles op bevestigd wordt, zit vlak bij de aansluiting van de controller een korte gleuf gefreesd. De signaalkabels van de pedalen kunnen via deze gleuf naar de onderkant van de voetplaat gelegd worden. Het voordeel hier van is dat alle overbodige kabellengte uit het zicht verdwijnt, maar ook dat de controller zeer laag gemonteerd kan worden en de kabels zonder knikken onderin ingeplugd kunnen worden. Op deze manier zitten zowel je controller als de signaalkabels netjes weggewerkt in het geheel.

Montage

De montage van de pedalen is het punt waarop er toch enige obstakels aan het licht kwamen. Eerlijk is eerlijk, het bevestigen van pedalen is geen rocket science. Echter als je nog nooit eerder dit soort kaliber pedalen op je cockpit hebt gemonteerd kan het enorm fijn zijn als er een goede handleiding meegeleverd is. In de geleverde doos zit geen uitgebreide handleiding, gelukkig zit er wel een flyer in waarop verwezen wordt naar de online handleiding. Na het scannen van de QR-code wordt je doorgeleid naar de website van DCsimracing, deze is als default in het Spaans dus je moet wel even zoeken naar de taalfunctionaliteit van de website en deze naar het Engels zetten. Als je naar onder scrolt staat daar 3x “Manual and maintenance”, dit is de zelfde handleiding maar iedere knop in zijn eigen taal. Welke taal welke is staat er niet bij, dus even trial and error tot je bij de juiste uit komt. Als je de juiste taal te pakken hebt kan je beginnen met het bevestigen van je pedalen, zou je zeggen. Maar nee, in de handleiding staan geen instructies over het plaatsen van je pedalen op de baseplate. Het wordt dus even gokken welke kant van je verbinding boven en onder is en waar de ringetjes geplaatst moeten worden, gelukkig wordt er meer dan voldoende bevestigingsmateriaal meegeleverd. Waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat er bij deze pedalenset alleen maar inbussleutels meegeleverd worden en je zelf moet zorgen dat je de juiste ring- of steeksleutel bij de hand hebt.

Zodra je baseplate voorzien is van je pedalen en je ook de controller gemonteerd hebt kan je deze aansluiten op elkaar. Door de eerder genoemde gleuf achterin de plaat kan je de kabels leggen alvorens deze in de juiste socket van de controller te klikken. Ook hier ontbreekt helaas het een en ander aan informatie gezien er op de controller niet staat welke stekker waar in hoort en dit ook niet in de handleiding terug te vinden is. Op een beetje een logische manier de stekkers er in geklikt en hopen dat het werkt (en dat deed hij gelukkig al op de 1e poging).

Met alles netjes in elkaar gezet was het tijd om het geheel te bevestigen op de FXU. Zoals meerdere cockpits tegenwoordig heeft ook de FXU verstelbare aluminium profielen zodat deze toegankelijk is voor alle soorten baseplates. In de handleiding staat gelukkig wel een plaatje over in welke volgorde je de baseplate moet bevestigen. Dit doordat er ook hier gebruik wordt gemaakt van meerdere bouten, ringetjes en een afstandsbus om je bekabeling te beschermen tegen knellen. Aan de onderkant van de tekening is echter te zien dat er onder in de bedrade afstandsbus een bout gedraaid wordt, wat onmogelijk is aangezien die bout met geen mogelijkheid in het aluminium profiel te schuiven is. Enigszins verbaasd nog maar een keer in de handleiding gekeken, daar stond toch echt een foto van de baseplate die op een profiel bevestigd is. Een beetje twijfelend over ons eigen denkvermogen toch maar besloten een e-mail te sturen. Deze werd ondanks dat het al wat later was razendsnel beantwoord. Helaas was het antwoord niet helemaal wat we gehoopt hadden, het klopte namelijk dat de bevestigingsmaterialen voor op een aluminium profiel niet meegeleverd werden. In de e-mail werd wel een linkje geplaatst voor inklik-moeren en gezegd dat we die moesten gebruiken. Nou zaten die natuurlijk al in de cockpit en was het probleem dat we een bedrade afstandsbus met een moer moest verbinden. De netste oplossing om zelf deze twee delen met elkaar te verbinden is door het gebruik van 4 M8 stelschroeven. Omdat het al na sluitingstijd van de winkels was zijn we puur uit ongeduld de garage ingedoken om 4 stuks M8 bouten te verzagen zodat de boel alsnog te verbinden was. En het resultaat mag er zijn, de pedalen zitten nu muurvast op onze cockpit.

Afstellen en gebruik

Bij dit soort kaliber pedalen zijn de afstelmogelijkheden bijna eindeloos. Zo ongeveer alles aan de pedalen is dusdanig aan te passen zodat ze helemaal op maat gemaakt zijn voor jou. Zo kan je onder anderen de hoek van je pedaal aanpassen, de slag van je pedaal, de hoek waaronder de veer of je elastomeren hun werk doen en zelfs de hoogte van de voetplaten op de pedalen. Keuze genoeg dus. Voor je rempedaal staan er in de handleiding ook 5 verschillende combinaties van de elastomeren om je pedaal een harder of zachter gevoel te geven.

Omdat deze pedalen hier op een cockpit geplaatst werden met een formule houding, wilden we toch het een en ander aanpassen om er een goed gevoel bij te hebben. Zo wilden we onder andere de pedalen recht overeind hebben staan en ook een zo klein mogelijke slag hebben om er voor te zorgen dat we onze benen niet hoefden te overstrekken. Ondanks dat dit geen super moeilijke aanpassingen zijn wilde we toch even de handleiding raadplegen om te kijken hoe de pedalen versteld moesten worden. Ook hier kwamen we weer van een koude kermis thuis, hier staat namelijk niks over in. Er staan een paar plaatjes met de uiterste waarden en een paar plaatjes met wat Spaanse woorden er in maar daar blijft het ook bij. Na de pedalen even goed bestudeerd te hebben zijn we maar het een en ander los gaan schroeven en hebben we alsnog de pedalen in een comfortabele positie kunnen krijgen.

Met de pedalen op een prettige manier bevestigd is het tijd voor de volgende stap, het verbinden met de computer. Bij de pedalen wordt een 2m lange USB-kabel geleverd die de controller met de computer verbindt. De computer herkent zonder enige moeite te moeten doen direct de pedalen waarna deze gekalibreerd kunnen worden. Om dit te doen moet er vanaf de website hun eigen software gedownload worden, dit is met een minuutje gebeurd. Simpelweg een mapje aanmaken en de inhoud van het zip bestand daar in slepen en je bent klaar om te beginnen. Bij het opstarten van de software komt er weer een bekend euvel tevoorschijn, evenals de website is deze in het Spaans by default. Gelukkig staat er rechts bovenin wel een knop “English” en kunnen de mensen buiten Spanje en Latijns-Amerika ook met de software aan de gang. Dit is wel een handeling die bij het opstarten van de kalibratiesoftware steeds herhaalt moet worden, hij onthoudt je taal voorkeur niet. De software opent een venster met een paar mooie grafieken van je pedaalverloop en een hoop plusjes, minnetjes en percentages. Om uit te zoeken hoe we deze pedalen het beste kan kalibreren willen we de handleiding even raadplegen. U raadt het misschien al, er staat niks over de software in de handleiding en ook staat er geen aparte handleiding op de website. Gelukkig lijkt de software een beetje op die van Heusinkveld en werd er spelenderwijs wel het een en ander duidelijk. Toch voelt de software niet geheel gebruiksvriendelijk. Zo missen wij eigenlijk de functie voor een zelf-kalibratie waarbij je het pedaal maximaal indrukt en de software registreert wat de 100% moet zijn. In de software moet je dit handmatig aanpassen door een eind-deadzone in te stellen. Door het pedaal volledig in te drukken kan je zien wat voor een signaal er door komt en kan je de deadzone instellen. Dit kan echter alleen door op de plusjes en minnetjes te klikken, er kan geen waarde ingevuld worden en je kan ook het minnetje niet ingedrukt houden. Wat betekent dat je voor een deadzone van 30% je 30x op het mintekentje moet klikken. Ook geen hele fijne manier van afstellen dus. Gelukkig heeft de software wel een aantal pre-sets voor het rempedaal waarmee je het pedaal progressief, lineair of degressief kan instellen.

Nu alles helemaal op en top is ingesteld kan er eindelijk gereden worden. Dat hebben we geweten! Ieder rondje dat we op het virtuele circuit reden veranderde de frons een beetje meer in een glimlach. De pedalen zijn enorm reactief en voelen super soepel en accuraat aan. Het doseren van je gas en het langzaam opbouwen uit de bocht gaat super gemakkelijk. Ook het trailbraken op druk in plaats van positie voelt soepel en vooral heel natuurlijk aan. In de momenten waarop je super fanatiek het laatste uit je ronden probeert te persen wordt er flink geramd op de pedalen waarbij deze absoluut geen kik gaven. De pedalen zijn enorm stevig en kunnen een flink portie geweld aan.

Na een dag of 2 echt intensief gebruiken kwam er ineens een piepje bij het gaspedaal vandaan. Oeps! Door ons enthousiasme helemaal vergeten dat er in de doos ook onderhoudsmateriaal zit. In de doos zitten namelijk een klein potje vet en een potje olie. Je moet je spullen uiteraard goed onderhouden als je wilt dat ze lang meegaan. Na het invetten van de nodige scharnierpunten op de pedalen voelde ze nog soepeler aan dan voorheen en is het geluid ook weg. Ondertussen zijn er al een paar weken voorbij en zijn de pedalen nog steeds muisstil. Mocht je door de onderhoudsspullen heen zijn dan is dat geen ramp, bij menig bouwmarkt is er een goede droogsmeer te krijgen voor metaal die ook nog eens geen vuil aantrekt. Zo houdt jij je DC pedalen in absolute topstaat.

Conclusie

Onderaan de streep zijn er een beetje gemengde gevoelens bij de A.D2 pedalen van DCsimracing. Over het product zelf is er geen enkele twijfel mogelijk, de pedalen zijn absoluut top. Het gevoel, de precisie, de looks, stuk voor stuk voldoet het aan alle verwachtingen. Voor deze prijs zal er ongetwijfeld geen betere pedalen set te krijgen zijn. De A.D2 pedalen zijn ook absoluut elke euro waard. Mocht je zoeken naar een goede en relatief goedkope upgrade dan moet deze pedalen set absoluut op je lijstje staan van mogelijke kandidaten.

Vanwaar dan de gemengde gevoelens? De gemengde gevoelens komen vooral voort uit de gebruikerservaring. Zo zijn er een aantal dingen waar we toch een beetje tegenaan liepen. Het feit dat er in de handleiding eigenlijk geen nuttige informatie staat, de illustraties in het Spaans staan en een hoop informatie compleet ontbreekt is naar onze mening misschien wel het grootste tekortkoming. Daarbij komen dan de simpele bevestigingsmaterialen die ontbreken om ze op aluminium profielen te bevestigen. Ook de software die niet geheel gebruiksvriendelijk is en waarbij geen handleiding zit doen het gevoel niet veel goeds. Tot slot zien we het hanteren als de Spaanse taal als default terwijl je op de internationale markt actief bent ook wel als een kleine ergernis voor mensen die de taal niet spreken.

Gelukkig zijn dit dingen die heel simpel op te lossen zijn. We denken ook oprecht dat als DCsimracing deze kleine puntjes goed aanpakt, wij nog heel veel van ze kunnen gaan horen.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.