Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+


Voor diegenen die Heusinkveld nog niet kennen; Heusinkveld is zo’n beetje de bekendste pedalenontwikkelaar in de simracewereld. De basis voor het bedrijf werd in 2013 gelegd. Niels Heusinkveld en Svend van der Vlugt deelden hun enorme passie voor simracing en hadden de ambitie om simracing producten te professionaliseren. De rest is geschiedenis. De Heusinkveld pedalensets worden wereldwijd geroemd om de uitstekende kwaliteit en duurzaamheid. Bijna elke simracer heeft de naam Heusinkveld wel eens gehoord of voorbij zien komen bij (grote) evenementen en beurzen. Ook zijn zij de officiële leverancier van het Mercedes-AMG Petronas Esports Team en het Williams Esports programma. Daarnaast zijn ze officieel partner van Team Redline waar onder andere Max Verstappen deel van uit maakt.

Een aantal maanden geleden begon Heusinkveld de community, met een aantal teasers, lekker te maken op de diversen social media kanalen. Het werd al vrij snel duidelijk dat er een geüpgradede versie van de klassieke Sim Pedals Ultimate aan zat te komen. Toen we benaderd werden door Heusinkveld om de Sim Pedals Ultimate+ te gaan reviewen hebben we daar natuurlijk geen nee tegen gezegd. Hoewel we al een tijdje wisten dat we deze pedalenset mochten gaan reviewen konden we ons enthousiasme moeilijk bedwingen en was het erg lastig onze mond dicht te houden tegen jullie.

De Sim Pedals Ultimate+ zijn op het moment van schrijven verkrijgbaar vanaf € 1079.- voor de 2-pedalen set en € 1329.- voor de 3-pedalen set. Een los koppelingspedaal koop je voor € 250.- en voor € 94.- schaf je de Sim Pedals Ultimate+ Baseplate aan.

Verpakking & Inhoud

In ons geval, omdat we zowel de pedalenset als de baseplate in ontvangst mochten nemen, kwam de UPS bezorger aan de deur met één grote doos met daarin de twee prachtige dozen waarvan we alleen nog maar nieuwsgieriger werden naar de inhoud. We vinden het altijd mooi als er aandacht aan een verpakking is geschonken, dit punt is al meer dan geslaagd. In de doos van de pedalen vinden we naast de pedalenset en de controller ook wat extra gereedschap, montagemateriaal en verschillende elastomeren. In de doos van de baseplate vind je naast de baseplate ook montagemateriaal en twee sets beugels, één voor horizontale montage en één voor montage onder een hoek van 15 graden. Al met al een uitermate goed verzorgd en compleet pakket, zoals we dat gewend zijn van Heusinkveld.

Techniek & Kwaliteit

De Sim Pedalen Ultimate+ zijn een geüpdatet versie van de klassieke Sim Pedals Ultimate. De constructie bestaat uit 3mm dikke, met uiterste precisie, lasergesneden onderdelen met een glasparel gestraalde afwerking. Alle randen zijn keurig afgewerkt en er zijn geen scherpe randjes te voelen, wel zo fijn als je op je sokken aan het rijden bent. De pedalen zijn sterk, stijf, compact en duurzaam.

De verstelbaarheid is erg goed, alle pedalen zijn traploos te verstellen onder een hoek van 15 graden aan de achterkant van het pedaal en middels het verplaatsen van de voetplaten bepaal je de hoogte van het pedaal. Op het gas- en koppelingspedaal kun je de travel, force en pre-load aanpassen. Op het koppelingspedaal kun je tevens de force curve aanpassen. Op het rempedaal kun je de pedaalweerstand en de voorspanning van de veer aanpassen.

Hoewel de algehele geometrie van de klassieke Sim Pedals Ultimate is behouden, hebben de meesten sub-assemblages een revisie en/of herontwikkeling ondergaan. Onderstaand is een opsomming hiervan.

Nieuwe progressieve elastomeren

Met de Sim Pedalen Ultimate+ is Heusinkveld afgestapt van het gebruik van standaard PU-veren op het rempedaal. De nieuwe spuitgegoten thermohardende elastomeren die nu op het rempedaal zijn geïnstalleerd zijn een specifieke ontwikkeling van Heusinkveld. Deze elastomeren geven een ongekend progressief remgevoel, zijn soepel en responsief met stevige bump- en rebound-eigenschappen. Met behulp van de door Heusinkveld zelf ontwikkelde testen en meetapparatuur is de conclusie dat deze elastomeren geen prestatievermindering hebben, zelfs niet na een miljoen bedrijfscycli.

Er worden harde en zachte elastomeren van verschillende lengtes meegeleverd. Je hebt in totaal 9 mogelijke weerstandsinstellingen op de rem, variërend van extreem hard tot heel zacht. Heusinkveld heeft ook een gekartelde knop (zoals bekend van de Sprint pedalen) aan de as voor de elastomeren toegevoegd voor eenvoudige aanpassing van de pedaal preload.

Verbeterde gladheid en duurzaamheid

Er zijn een aantal glijlagers toegevoegd aan de belangrijkste dragende scharnierpunten (veerstangscharnieren) om de soepelheid van het pedaal te verbeteren, ongewenst geluid te verminderen en de duurzaamheid van de pedalen aanzienlijk te verbeteren.

Op maat gemaakte hydraulische dempers

Er is gebruik gemaakt van op maat gemaakte 1-weg (gas) en 2-weg (rem, koppeling) dempers om het hydraulische dempingseffect te simuleren. Deze vorm van demping wordt regelmatig gebruikt op echte koppelings-, rem- en (soms) gaspedalen. De mogelijkheid om de hoeveelheid demping aan te passen is nog steeds aanwezig zoal op de klassieke Sim Pedals Ultimate. Deze nieuwe dempers, die aan extreme duurzaamheidstests zijn onderworpen, verhogen de betrouwbaarheid verder en behouden hun onderhoudsvrije eigenschappen. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval van een demperstoring, omdat Heusinkveld een aparte loadcel gebruikt om kracht of positie te meten, behouden de pedalen nog steeds hun kernfunctionaliteit.

Herziene sensorbevestigingen

Er zijn nieuwe zwarte bevestigingen van een duurzamer materiaalsoort voor de loadcel-actuator geïmplementeerd. Deze nieuwe bevestigingen vervangen de voormalige acrylbevestigingen en verbeteren de betrouwbaarheid op de lange termijn.

Kleur updates

Er zijn nu zwarte gepoedercoate metalen schroefveren, zwarte remveer-elastomeren en zwarte lagers op bepaalde draaipunten. Er is nu minder variatie in kleur en er zijn meer zwart accenten in de pedalensets waardoor de integratie van deze pedaalset op de meeste sim-rigs er een stuk beter uit ziet.

SmartControl compatibele controller

De geheel nieuwe controller heeft een nieuwe metalen behuizing in plaats van een kunststof behuizing. Het complete pedaalsysteem inclusief de elektronica heeft de EMC compliance test doorstaan en garandeert een stabiel uitgangssignaal onder alle omstandigheden. De Sim Pedalen Ultimate+ worden nu aangedreven door Heusinkveld SmartControl. Je kunt eenvoudig de pedalen kalibreren, uitgangscurves en deadzones aanpassen en meerdere profielen maken, opslaan en delen met behulp van de Heusinkveld SmartControl software.

Montage

De pedalenset en baseplate zijn op elkaar afgestemd waarbij er goed is nagedacht over het design. Zo is er aan het einde van de baseplate een kleine uitsparing gemaakt voor de kabels en kun je de controller netjes aan de onderkant van de baseplate monteren. De kabels lopen daardoor keurig aan de achterkant van de pedaalplaat door de uitsparing naar de controller toe, zo heb je geen kabels in het zicht. Als het geheel in elkaar zit is het een kwestie van vastschroeven op je cockpit, de USB-kabel in de controller en je PC prikken en je bent klaar om ze te gaan gebruiken. Al met al zijn we een kleine 30 minuten bezig geweest met het monteren van de pedalenset en het zorgen dat de pedalen op de goede afstand staan zodat we deze comfortabel kunnen bedienen met onze voeten.

Afstellen & Gebruik

Driverinstallatie is out-of-the-box niet nodig, de pedalen zijn plug-and-play. Zodra je de meegeleverde USB-kabel aansluit worden de pedalen in Windows als gamecontrollers herkend zonder dat je aparte stuurprogramma’s hoeft te installeren.

Voor het configureren, instellen en kalibreren van de pedalen kun je op de website van Heusinkveld de eerder genoemde SmartControl software en eventueel wat standaard presets downloaden. De software is niet nieuw, Heusinkveld gebruikte deze SmartControl ook al voor de Sprint pedalen. De gebruiksvriendelijkheid van deze software was één van de redenen waarom deze pedalen zo immens populair zijn. Door het gebruik van de geheel nieuwe controller op de Ultimate+ pedalen zijn deze ook volledig compatibel met de SmartControl software. Via de SmartControl software is alles visueel aan te passen en instellingen worden direct in de pedalen opgeslagen zonder dat je deze opnieuw hoeft te kalibreren.

We zijn wel wat gewend en dan zou je zeggen dat het afstellen gesneden koek is. Echter blijkt het toch iedere keer dat elk merk en/of type zijn eigen aandacht nodig heeft.

Omdat we bij onze Sim-Lab P1-X de Sim-Lab baseplate in combinatie met een slider hebben gemonteerd hebben we de Heusinkveld baseplate wel gebruikt maar uiteindelijk weer onze eigen baseplate gemonteerd. Eigenlijk is een baseplate ook gewoon een baseplate en is die van Heusinkveld vooral erg handig omdat je de controller aan de onderkant kunt monteren en je hierdoor nauwelijks kabels in het zicht hebt. Tevens kun je de baseplate d.m.v. de bijgeleverde beugels horizontaal of onder een hoek van 15 graden monteren, handig als je cockpit geen mogelijkheid heeft om te verstellen. Heb je nog geen baseplate dan kunnen we de bijgeleverde Sim Pedals Ultimate+ Baseplate van harte aanbevelen.

Zoals gezegd behoeft elk merk en/of type pedalen zijn eigen aandacht, de Ultimate+ pedalen zijn hierin geen uitzondering. Erg is dat zeker niet! Integendeel, het goed afstellen van de pedalen levert je uiteindelijk comfort en als het goed is ook performance op. Ons grote voordeel is dat we voor het dagelijkse gebruik al een degelijke set pedalen (Heusinkveld Sprint) gemonteerd hebben en we zo vrij eenvoudig, door de pedalen naast elkaar te houden, de juiste hoogte en hoek van de Ultimate+ pedalen in konden stellen. De rest van het afstellen hebben we een paar sessies de tijd voor genomen.

De pedalen zijn standaard out-of-the-box gekalibreerd met een remkracht van ca. 80 kg en zullen werken nadat je ze in je sim game hebt toegewezen. Herkalibratie in SmartControl is alleen nodig wanneer je de travel van het gas- of koppelingspedaal aanpast, wanneer je mechanische aanpassingen aan het rempedaal doet of als je de kabels in de controller omwisselt.

Het rempedaal

Het rempedaal behoeft altijd het meeste aandacht. Omdat het pedaal remkracht simuleert wil je dit zo realistisch mogelijk hebben. Daarnaast heb je ook een persoonlijke voorkeur, hierin bestaat geen goed of fout. Oftewel, je moet aan de gang met de elastomeren om voor jou het juiste comfort en weerstand te genereren. Dit is uiteindelijk het klusje geweest waar het meeste tijd in heeft gezeten. Door het aanpassen van de weerstand moet je het pedaal opnieuw kalibreren. Je kunt gelukkig in SmartControl enkel het pedaal aanvinken wat je opnieuw wilt gaan kalibreren zodat je niet steeds alle pedalen opnieuw hoeft te doen. Na het kalibreren zul je wat meters moeten gaan maken om te controleren of het goed aanvoelt en het overeen komt met wat je op de baan aan het doen bent.

Een puntje van aandacht is wat ons betreft de eindstop (zie foto) van de metalen beugel die de elastomeren op zijn plek houdt. Op zich is de, als je de boel gewoon goed vast draait, hoeveelheid houvast die nu aanwezig is genoeg, maar voor onze gemoedsrust was een paar millimeter extra houvast iets beter geweest.

De 2-weg hydraulische demper op het rempedaal zorgt er voor dat het pedaal soepel ingetrapt kan worden maar ook soepel terugveert. De controle die je hiermee hebt tijdens het remmen naar 100%, en het daarna weer langzaam loslaten, is subliem. Door de hoeveelheid elastomeren die bijgeleverd zijn kan het rempedaal van vrijwel elk type auto worden nagebootst. We merkten wel dat hoe stijver je het pedaal afstelt hoe minder invloed de hydraulische demper heeft op het remmen.

Het gaspedaal

Het gaspedaal heeft buiten de aanpassingen van de hoek en hoogte wel wat aanpassingen ondergaan. Hier hebben wij de weerstandshoek, pre-load en travel aangepast. Door het aanpassen van de weerstandshoek en pre-load reageert het gaspedaal lekker direct en trapt soepel in. Doordat we de travel hebben verkleind hoeven we het gaspedaal maar een paar centimeter in te trappen om 100% te halen. Door vervolgens een bottom deadzone in te stellen heb je een klein beetje speling met je voet en reageert het pedaal pas nadat je het 2mm hebt ingedrukt. Door het instellen van een top deadzone kun je iets comfortabeler het pedaal ingedrukt houden zonder dat je daarbij snelheid verliest.

Jammer genoeg heeft Heusinkveld het doorbuigen van de veer, een euvel wat ook al aanwezig was bij zijn voorganger, niet opgelost. Als de veer niet goed (zie foto’s) gepositioneerd is dan buigt deze naar de zijkant toe. Dit is echter vrij simpel op te lossen door de veer een paar slagen te draaien totdat deze recht inveert (zie foto’s) als je het pedaal in trapt. Wel even regelmatig blijven controleren of de veer nog goed zit.

Door het toevoegen van de 1-weg hydraulische demper voelt intrappen van het pedaal soepel aan. Het pedaal geeft een natuurlijk gevoel en daarmee een hele goede controle tijdens het accelereren met je virtuele raceauto. Omdat we de travel iets korter hebben gemaakt hoef je het pedaal niet heel ver in te trappen, maar ver genoeg om toch goed te kunnen doseren. Samen met het verkleinen van de weerstand zorgt dit voor een heel comfortabel gevoel, zelfs na een lange sessie.

Het koppelingspedaal

Hoewel wij zelf zelden een koppelingspedaal gebruiken omdat we het liefst een 2-pedalen setup gebruiken zijn we toch erg nieuwsgierig hoe dit pedaal presteert. We hebben het pedaal out-of-the-box gemonteerd en hebben buiten de hoek van het pedaal en de hoogte van het pedaal verder niets aangepast.

Het koppelingspedaal doet wat het moet doen. Het gevoel is erg goed, het geeft directe feedback en het pedaal is erg soepel te bedienen. Het pedaal heeft een mooie en soepele throw en is voorzien van een verstelbaar mechanisme om het aangrijpingspunt (bitepoint) van de koppeling in te stellen, waardoor het gewicht op het pedaal weg valt, naar meer of minder aanwezig. Met de toevoeging van de 2-weg hydraulische demper in het pedaal levert dit naar onze mening een zeer realistisch gevoel op.

Conclusie

Hoewel we erg enthousiast zijn over de Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+ pedalenset, zijn de veranderingen en het gevoel tegenover de Sim Pedals Ultimate niet enorm groot. De grootste veranderingen zitten in de nieuw ontworpen elastomeren en het kunnen gebruiken van SmartControl d.m.v. de nieuw ontworpen controller. De rijervaring en het gebruiksgemak wordt hierdoor het meest verbeterd en dat zijn wat ons betreft zeer waardevolle pluspunten. De andere upgrades (lagers, dempers, sensorbevestigingen) verbeteren voornamelijk de duurzaamheid/slijtage op lange termijn en de esthetiek van het product.

Helaas zijn er een paar, zoals ook bij hun voorganger aanwezige, punten niet aangepakt en dat vinden we jammer. Zo buigt de veer van het gaspedaal nog steeds naar de zijkant als deze niet goed gepositioneerd is. Ook is de eindstop van de metalen beugel van het rempedaal, die de elastomeren op zijn plek houdt, nog steeds minimaal en had voor onze gemoedsrust de houvast een paar millimeter meer mogen zijn.

De Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+ Baseplate sluit mooi aan bij het ontwerp van de pedalenset. Door de uitsparing voor het geleiden van de kabels en het monteren van de controller aan de onderkant van de baseplate ziet het geheel er zeer mooi uit en heb je geen kabels in het zicht. Je kunt de baseplate d.m.v. de bijgeleverde beugels horizontaal of onder een hoek van 15 graden monteren. We blijven er wel bij, een baseplate is een baseplate. Heb je er nog geen dan kunnen we de Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+ Baseplate van harte aanraden.

We zeiden het eerder al, we waren enorm enthousiast toen we hoorden dat we de Heusinkveld Sim Pedals Ultimate+ mochten gaan reviewen en zijn dat nog steeds nu we klaar zijn met deze review. Naar onze mening zijn dit de ‘pedals to beat’!

Ben jij, na het lezen van onze review, ook zo enthousiast geworden?! De Sim Pedals Ultimate+ zijn verkrijgbaar via de webshop van Heusinkveld. Ben je reeds in het bezit van de klassieke Sim Pedals Ultimate dan hoef je niet te upgraden om te genieten van alle nieuwe features. Heusinkveld heeft hiervoor een upgrade kit beschikbaar inclusief een hele goede handleiding en montagevideo. Helaas krijg je dan niet de mooie voetplaten met het Heusinkveld logo er in.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.