Fanatec CSL Pedals + Clutch Kit


“Pedal to the metal”, aldus Fanatec. De nieuwe Fanatec CSL Pedals zijn, op de front plates van de pedalen na, volledig gebouwd van een stalen constructie. Wij hebben deze nieuwe stalen Fanatec CSL Pedals en de Fanatec CSL Pedals Clutch Kit mogen ontvangen om te reviewen. De CSL Pedals positioneren zich met een basisprijs van €79,95 nog aardig ruim onder de CSL Elite Pedals, welke bekend staan als zéér goede pedalen voor hun prijsklasse. De CSL Pedals Clutch Kit heeft een verkoopprijs van €39,95. Uiteraard beoordelen wij de CSL Pedals als op zichzelf staande pedalenset, echter zullen we ook regelmatig de vergelijking maken met de CSL Elite Pedals. Hierbij nemen wij met jullie door wat de verschillen zijn, hoe ze zich tot elkaar verhouden en uiteraard welke pedalenset wij aanraden in welke situatie.

Deze Fanatec CSL Pedals en CSL Pedals Clutch Kit zijn tegelijkertijd met de Fanatec CSL DD Wheelbase getest en gereviewd, welke binnenkort ook online zal komen!

Verpakking & Inhoud

Zoals gewoonlijk bestaat de verzending van Fanatec weer uit de kenmerkende bruine omdozen welke precies op maat zijn voor de daadwerkelijke productdozen welke erin zitten. Bij het verwijderen van de omdoos wachten er twee strakke, witte productdozen op ons met daarin de gloednieuwe CSL Pedals en de CSL Pedals Clutch Kit. Wat opvalt is dat de pedalenset compacter is ingepakt en de dozen ook wat lichter aanvoelen dan je zou verwachten in vergelijking met de CSL Elite Pedals. Eenmaal geopend vinden we in de grote doos de heelplate, het gaspedaal, het rempedaal, acht M4x12 Torx boutjes met bijbehorende sleutel, spacers om de pedalen te kunnen hard-mounten, een extra setje dikke rubberen voetjes en een quick guide. In de doos van de CSL Pedal Clutch Kit vinden we uiteraard het koppelingspedaal, met daarbij 4 extra Torx boutjes met sleutel en een quick guide.

Techniek & Kwaliteit

Zoals eerder genoemd bestaan de nieuwe Fanatec CSL Pedals uit een volledig stalen constructie. Deze zijn een stukje lichter dan de Fanatec CSL Elite Pedals, welke gemaakt zijn van solide gegoten aluminium. Doordat de CSL Pedals een stukje lichter en van dunner materiaal zijn gemaakt is de eerste impressie bij het uitpakken wellicht wat minder indrukwekkend wanneer je ook een keer de CSL Elite Pedals uit hebt mogen pakken; door hun gewicht en solide materiaal voelen deze zwaarder en bijna onbreekbaar aan. Wanneer je eenmaal de CSL Pedals in handen hebt zie en voel je echter direct dat je een zeer stevige, goed afgewerkte pedalenset in handen hebt. De constructie zit netjes in elkaar en de randen zijn zeer netjes afgewerkt, wat betekent dat er geen scherpe randjes op de pedalen te vinden zijn. Het ontwerp is vrij recht-toe-recht-aan en vooral erg functioneel, en daar hebben we absoluut niets op aan te merken!

Het enige dat niet van staal is bij deze pedalen zijn de front plates, deze zijn volledig gemaakt van kunststof. Toch voelen de pedalen als geheel prima aan en gaat de keuze voor deze kunststof front plates niet direct ten koste van de beleving van de pedalen. Voor degenen die toch iets meer look & feel willen is de Fanatec CSL Pedals Tuning Kit aangekondigd; een setje met front plates gemaakt van geanodiseerd aluminium. Deze pedal front plates zijn volledig vlak en complementeren het uiterlijk van de pedalen tot een geheel metalen ontwerp. Helaas hebben wij de CSL Pedals Tuning Kit nog niet ontvangen om te reviewen, dus hebben we deze in de praktijk niet kunnen monteren en aanvoelen. Wij verwachten deze binnenkort nog te ontvangen en zullen deze review daarmee updaten. Zowel de kunststof front plates als de CSL Tuning Kit front plates kun je, in drie stappen, in hoogte verstellen om de pedalen naar jouw voorkeur iets langer of korter te maken.

Opmerkelijk aan de CSL Pedals is dat deze uitgerust zijn met magnetische Hall-effect sensoren in plaats van potentiometers zoals in de iets duurdere (maar oudere) CSL Elite Pedals. Een goede potentiometer hoeft niet per se slecht te zijn, er zijn ook zeker high-end pedalensets op de markt waar potentiometers in gebruikt worden, toch blijven ze slijtagegevoelig en blijken ze in de praktijk minder betrouwbaar en nauwkeurig. In de CSL Pedals zitten Hall-effect sensoren met een resolutie van 12bit, wat betekent dat de input van het pedaal in 4096 stappen weergegeven kan worden. Voor een pedalenset in deze prijsklasse tekenen wij hiervoor!

Zoals genoemd is het ontwerp vrij recht-toe-recht-aan. Het gaspedaal beschikt over een scharnierpunt met een veer, een Hall-effect sensor en een bout met een huls welke overdwars zit en als eindstop van het pedaal functioneert. Behalve de hoogte van de front plate en de zijwaartse positie van het pedaal valt er verder niets aan af te stellen. Maar, eerlijk is eerlijk, dat is al één mogelijkheid tot aanpassen meer dan de CSL Elite Pedalen hadden. 

Het CSL Pedals rempedaal is qua constructie hetzelfde als het gaspedaal, maar heeft ten opzichte van de CSL Elite Pedals kleine verschillen. Zo lijkt niet alleen dat het foam, welke verantwoordelijk is voor het simuleren van remdruk, zachter is geworden maar zien we ook dat deze middenin een opening heeft zitten. Wij vermoeden dat dit gedaan is om het rempedaal wat progressiever aan te laten voelen, wat zou betekenen dat het initiële indrukken van het rempedaal wat lichter aanvoelt en je geleidelijk aan meer remdruk opbouwt. De praktijk gaat het uitwijzen!

Dan is er nog het koppelingspedaal, de CSL Pedals Clutch Kit. In de basis is dit pedaal eveneens gelijk aan het gaspedaal, echter met dezelfde brede front plate als die van het rempedaal en een dikkere, stuggere veer welke wat meer weerstand geeft. Er zit geen techniek of andere trucjes op om het aangrijpingspunt van een echt koppelingspedaal te simuleren, maar dat verwachten we eigenlijk ook niet voor deze prijsklasse. Het belangrijkst is dat het pedaal genoeg weerstand en precisie biedt bij het bedienen ervan.

Montage

Het monteren van de CSL Pedals op de heelplate gaat een stuk makkelijker en sneller dan bij de CSL Elite Pedals het geval is. Waar je bij laatstgenoemde dikke bouten en moeren van beide kanten met sleutels vast moet draaien, kun je de CSL Pedals gewoon neerzetten, de heelplate er overheen leggen, schroefgaten uitlijnen, 4 schroefjes erin per pedaal en je bent klaar! Deze set zat dus binnen no time in elkaar en ook het zijwaarts verschuiven van de pedalen zal nu nog een stukje makkelijker gaan wanneer je toch aanpassingen wilt maken.

Bijgeleverd bij de CSL Pedals zijn de spacers om de pedalen te kunnen hard-mounten op je simrig. Dat klinkt veelbelovend, ware het niet dat dit enkel mogelijk is wanneer je al over een baseplate voor je pedalen beschikt of wanneer deze standaard op jouw rig zit. De reden hiervoor is dat het schroefdraad in de heelplate van de CSL Pedals verwerkt zit, wat betekent dat je er van onderaf een bout in moet draaien. In ons geval hebben we de CSL Pedals hard-mounted op een FormulaSimRigs FXU rig geplaatst, waarvan het pedal deck uit enkel aluminium profielen bestaat waarbij je niet van onderaf een bout kunt inbrengen. De CSL Pedals kunnen dus , in principe, niet zonder bijkomstigheid van een baseplate op een aluminium profiel gemonteerd worden. Dit is jammer, aangezien dit met de CSL Elite Pedals wel mogelijk is; deze beschikt over twee (hetzij verstopte) beugeltjes met een gat waar je een M8 bout doorheen kunt vastdraaien direct op een aluminium profiel met T-moer. Het gebrek aan dergelijke beugeltjes betekent in ons geval, direct gemonteerd op aluminium profielen, dat de CSL Pedals naar achteren kantelen wanneer we de rem volledig indrukken. Beschik je over een aluminium simrig waar je zonder tussenkomst van een baseplate de pedalen op een aluminium profiel wilt monteren dan is dit dus niet direct de pedalenset voor jou, tenzij je ook een baseplate wilt aanschaffen of met een DIY oplossing aan de slag wilt. Wij hebben gekozen voor het laatste!

Met twee stalen plaatjes, met daarin twee gaten waar een M6 (heelplate) en een M8 (aluminium profiel) bout doorheen kunnen, hebben wij de CSL Pedals op onze aluminium pedal deck kunnen fixeren en bijna de gehele flex en kanteling ervan kunnen elimineren. We moeten er wel bij zeggen; voor het meerendeel van de simrigs en setups zal dit geen probleem zijn. Een gigantisch minpunt is het dus niet, maar het is het benoemen waard voor degenen waar dit op toepassing zal zijn.

Het gebruik

We hebben de pedalen getest in F1 2021 en Assetto Corsa met GT3 en DTM wagens. De eerste indruk is voornamelijk dat de pedalen enorm soepel en solide aanvoelen! Er is geen enkele speling aanwezig op de pedalen, zijwaarts of bij het bedienen ervan, en dat merk je tijdens het gebruiken ook. De gehele travel van de pedalen is volledig soepel, er is geen wrijving voelbaar van het scharnierpunt wat betekent dat de weerstand van de veer alles is wat je onder je voet aanvoelt.

In ons geval begon het gaspedaal toch na enkele keren bedienen af en toe te piepen. Uiteindelijk ontwikkelde zich dit tot een constant kraakgeluid en werd de weerstand van het pedaal wat ruw en plakkerig. Ondanks dat de veer goed ingevet leek te zijn hebben we toch even wat PTFE droogsmeerspray op de scharnierpunten van het gaspedaal gespoten en het probleem was direct verholpen; het pedaal is weer heerlijk soepel en geruisloos te bedienen. We zeggen er graag bij dat dit zeker niet ongewoon is voor een pedalenset, ook bijvoorbeeld de Meca CUP1 Sim Pedalen en Heusinkveld Sim Pedals Sprint hebben we tijdens het testen en reviewen een keertje in moeten spuiten. Het is dus altijd handig om droogsmeerspray in huis te hebben, zie het als onderhoud voor je pedalen voor een langdurige, soepele ervaring.

In F1 2021 voelen de pedalen, in ieder geval voor ons, eigenlijk direct goed aan. Waar we met de CSL Elite Pedals een linearity van 30 op het gaspedaal en een kleine deadzone op gas- en rempedaal hadden ingesteld, zien we met de CSL Pedals niet meteen noodzaak om hetzelfde te doen. De pedalen voelen erg precies en doseerbaar aan, zo laat het calibratiescherm zien dat het gevoelsmatig 50% intrappen van het pedaal overeenkomt met 50% input in de game. Hier hebben wij dus geen aanpassingen in gemaakt, maar voorkeuren kunnen per persoon natuurlijk verschillen. Het kan prima dat je liever hebt dat het pedaal initieel gevoeliger is, of pas later. Wat voor pedalen je ook hebt, dit blijft altijd even ‘trial & error’.

Wat we verder direct opmerken is het rempedaal. Zoals genoemd kent deze kleine verschillen ten opzichte van het CSL Elite rempedaal door het foam dat anders is vormgegeven en welke iets zachter lijkt te zijn. Tijdens het rijden merken we zoals verwacht op dat de weerstand van het rempedaal zachtjes begint en daarna opbouwt tot een hogere druk. Initieel voelt het pedaal daardoor wel wat zachter aan, terwijl de laatste 5% á 10% van het pedaal een stuk zwaarder aanvoelt. Daarnaast is de eindstop van het pedaal duidelijk voelbaar, want ook hier zit dezelfde eindstop als op het rem- en koppelingspedaal. Dit betekent dat je duidelijk voelt wanneer je de rem 100% intrapt, in tegenstelling tot het CSL Elite rempedaal waarbij de druk wel opbouwt maar er geen eindpunt voelbaar is, het is daarmee dus altijd gokken wanneer je op 100% zit en muscle memory opbouwen is daardoor erg lastig. Dat er een eindpunt voelbaar is bij dit rempedaal is dus absoluut een groot pluspunt voor de CSL Pedals en we zijn blij dat Fanatec eraan gedacht heeft dit te verbeteren. Dit maakt hard aanremmen en daarna doseren, zonder ABS, een stuk gemakkelijker en aangenamer.

In Assetto Corsa ervaarden we dat bij het indrukken van het rempedaal er in beginsel weinig gebeurde in de game, om daarna snel van 50% naar 100% druk te gaan. In Assetto Corsa Content Manager hebben wij de ‘gamma’ van het rempedaal verlaagd van de default 2.40 naar een lineaire beginwaarde van 1.00 waardoor de gevoeligheid in het begin van het pedaal is teruggekomen. Daardoor was een teentje remmen met het pedaal ook een teentje remmen in de game, en geeft bijremmen ook meteen meer remkracht. De ervaring komt hiermee neer op hetzelfde als in F1 2021. Hard aanremmen tot 100% is dankzij de eindstop op het rempedaal geen probleem en het doseren erna gaat gemakkelijk, precies en soepel. Zeker in DTM wagens zonder ABS hebben we hier profijt van. Doordat het rempedaal wat progressiever aanvoelt en een duidelijk eindpunt heeft kun je zelf gemakkelijker, naar voorkeur, de gevoeligheid van het pedaal aanpassen totdat deze overeenkomt met wat jij onder je voet ervaart.

Het koppelingspedaal is zoals eerder omschreven vrij straight forward. In de basis is het gewoon een derde pedaal, niets meer en niets minder. Het is erg fijn dat er een dikkere, stuggere veer in zit wat samen met de bredere front plate een eigen pedaalgevoel creëert, en daarmee niet zomaar een kopie van het gaspedaal is. Door de iets zwaardere weerstand is doseren prima te doen en lukt dat met voldoende precisie, ondanks dat er geen aangrijpingspunt voelbaar is. Het helpt uiteraard mee dat je in je game of sim kunt horen wat het lossen van het koppelingspedaal doet met het toerental van de auto. Ook wanneer je geen handgeschakelde auto’s rijdt kun je nog iets hebben aan de Clutch Kit bij je race starts, met het pedaal heb je iets meer controle en zou je, afhankelijk van de auto, sneller weg moeten kunnen komen. Wanneer je Assetto Corsa rijdt is een koppelingspedaal helemaal een uitkomst. In deze game is het bijna onmogelijk om na een spin weer snel weg te rijden aangezien Assetto Corsa geen stationair kent wanneer je auto in de versnelling staat, waardoor je vanaf 0 toeren op moet bouwen. Daardoor gaat optrekken vanuit stilstand tergend langzaam. In plaats van in stilstand de neutraal op te zoeken, toeren te maken, naar zijn 1 te schakelen en met wielspin weg te trekken kun je met het koppelingspedaal deze gewoon intrappen, rustig met wat toeren op laten komen en gecontroleerd je weg vervolgen. Dit bespaart seconden en een hoop paniek wanneer je naast de baan staat.

Ondanks dat we voor de CSL DD op moment van schrijven nog geen Table Clamp beschikbaar hebben, en we zodoende de CSL Pedals ook nog niet in een bureau-setting hebben kunnen testen, hebben we wel even de pedalen op een laminaatvloer gezet en getest hoe deze zich daar staande zou houden. Onze eerste indruk is dat de pedalen verbazingwekkend stabiel zijn op een harde ondervloer! Waar de meeste pedalen zich makkelijk laten wegduwen, of gaan kantelen bij uitoefenen van maximale remdruk, is daar bij de CSL Pedals bijna geen sprake. De anti-slip onder de pedalen doet zijn werk enorm goed, bij normaal gebruik geven ze geen kik en blijven ze goed stabiel staan. Pas bij het overdreven hard en lang doorduwen is er in ons geval beweging in te krijgen en hetzelfde geldt voor het laten kantelen van de pedalen, dit lukt ons alleen bij het overdreven hoog en hard induwen van het rempedaal. Indien mogelijk gaan we nog een langdurige test in een bureau-setting doen zodra we een CSL DD Table Clamp beschikbaar hebben, maar de eerste indruk is dat deze pedalen voor een bureau-setting zeer geschikt zijn en boven verwachting presteren.

Conclusie

De nieuwe Fanatec CSL Pedals zijn door Fanatec gepositioneerd onder de al bestaande CSL Elite Pedals waar wij eigenlijk al goed tevreden over waren. Ondanks dat we niet zo goed wisten wat we van de nieuwe CSL Pedals konden verwachten zijn we toch zeer positief verrast. Met de volledig stalen constructie, de Hall-effect sensoren in plaats van potentiometers en het verbeterde rempedaal met duidelijk opbouwende remdruk en voelbare eindstop zijn dit extreem goede pedalen voor het prijskaartje dat eraan hangt. De CSL Clutch Kit is een prettige toevoeging in meerdere scenario’s. Bij gebruik op een harde ondervloer hoef je je niet druk te maken voor het wegschuiven of wegduwen van de pedalen, iets wat bij vele andere instapmodellen wel het geval is.

De Fanatec CSL Pedals en Fanatec CSL Pedals Clutch Kit zijn voor respectievelijk €79,95 en €39,95 te koop bij Fanatec. Binnenkort komen daar de CSL Pedals Tuning Kit en CSL Pedals Loadcell Kit bij waarmee je je pedalen verder kunt upgraden. Wil je de Fanatec CSL Pedals gebruiken in combinatie met bijvoorbeeld je Logitech of Thrustmaster stuur? Dan heb je ook de Fanatec Clubsport USB Adapter nodig.

Wij durven te zeggen dat deze CSL Pedals de CSL Elite pedalen van de troon stoten als beste “bang for buck” pedalen die nu op de markt zijn. Betekent dit dat je meteen moet upgraden als je nu de CSL Elite pedalen hebt? Dat niet meteen. In grote lijnen en qua pedaalgevoel zijn de twee sets vergelijkbaar, in dat opzicht zijn de CSL Pedalen meer een sidegrade dan een gigantische upgrade. Vind je echter de stalen constructie mooier, wil je geen pedalen met potentiometers meer of wil je net dat beetje extra referentie in je rempedaal, dan kun je het zeker overwegen!

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.