Simagic Alpha Mini + GT4


Niet al te lang geleden kwam Simagic met hun vervanger voor de Simagic M-10 wheelbase, namelijk de Simagic Alpha Mini. De heren van simwear.eu waren zo vriendelijk om ons voor deze review te voorzien van de Simagic Alpha Mini – GT4 bundel. In deze bundel vind je de 10Nm sterke Alpha Mini wheelbase (los €595,00) en het GT4 stuurwiel met 2 paddles (los €629,00) of de variant met 4 paddles (los €679,00). De complete bundel is beschikbaar vanaf €1099,00 voor de combinatie met het GT4 stuurwiel met 2 paddles en kost €1199,00 voor de bundel met het stuurwiel met de 2 extra koppelingshendels.

Omdat wij al een tijdje erg nieuwsgierig waren naar het kunnen van deze direct drive wheelbase konden wij ook niet wachten om na binnenkomst meteen aan de slag te gaan om alles te installeren op onze rig.

Verpakking en Inhoud

Als een kind op 5 december stonden wij te springen bij het in ontvangst nemen van de doos. Het was een forse bruine doos van 44x45x42cm met duidelijke Simagic logo’s aan elke kant. Na het voorzichtig opensnijden van de bovenkant zagen wij dat er strak in deze doos nog een 2e bruine doos verpakt zat. Dit Matroesjka fenomeen is uiteraard voor een extra bescherming van je geliefde inhoud. In deze 2e doos kwamen wij de dozen van zowel de wheelbase als het stuur tegen. Ondanks dat het voor de functionaliteit natuurlijk helemaal niks uitmaakt, waren wij positief verrast over hoe mooi en netjes de dozen er uit zagen. Het zijn dozen met een mooie glossy afwerking en duidelijke tekst met plaatjes om aan te geven wat er in zit.

Wat uiteraard wel van belang is dat is de inhoud van deze dozen. In de eerste grote zwarte doos zit de wheelbase verpakt. Naast de wheelbase zelf vind je in deze doos ook een voeding, een losse netstroom kabel met een Chinese stekker, een reisstekker van Chinees naar west-Europees, een lange USB kabel om je wheelbase met je computer te verbinden en wat bevestigingsmateriaal met een inbussleutel. Kortom alles wat je nodig hebt om je wheelbase op je simrig te bevestigen. Ieder onderdeel heeft in de doos een eigen vak in de schuimen vulling. Op deze manier weet je zeker dat je spullen maximaal beschermd zijn geweest tegen eventuele onkunde van de mensen die de doos in handen hebben gehad.

In de tweede wat kleinere rode doos vinden wij het stuurwiel terug inclusief een stickervel om hem te customizen en een USB kabel om je stuur up te daten. Maar over die mogelijkheden straks meer.

Simagic Alpha Mini

De Simagic Alpha Mini is een direct drive wheelbase die er heel clean uitziet, dankzij de mooie zwarte compacte behuizing heeft deze ook een strakke uitstraling. Om de look helemaal af te maken zit er aan de bovenzijde een Simagic logo en de eerste letter van het Griekse alfabet met dezelfde naam als de wheelbase, namelijk de Alpha. Wie goed kijkt valt het ook op dat er geen ventilator te vinden is. Dit komt namelijk doordat deze direct drive base passieve koeling heeft. Dit betekent dat hij geen ventilator nodig heeft om zichzelf te kunnen koelen bij intensief gebruik.

De Simagic Alpha Mini heeft een interne servomotor die tot wel 10Nm aan koppel kan leveren. Hiermee plaats hij zich in de markt tussen de Fanatec CSL DD inclusief boost kit en de Simucube 2 Sport in, waar hij qua prijs ook prima geplaatst kan worden. Let wel op, de Simagic Alpha Mini is alleen te gebruiken op een PC en kan dus niet gebruikt worden voor de Xbox of Playstation.

Een van de dingen die ook opvalt aan deze wheelbase is dat hij voorzien is van een hele hoop gaten. Qua bevestiging is de Alpha Mini namelijk zo veelzijdig als het maar kan. Of je nu de wheelbase aan de zijkant wilt bevestigen, aan de onderkant op een wheel deck of aan de voorkant op een front mount, het is allemaal mogelijk.

Uiteraard zitten er ook de nodige in- en uitgangen op de behuizing van de Alpha Mini. De echte essentials zijn te vinden aan de linker kant van de base. Hier vind je namelijk de USB aansluiting voor de verbinding met je computer en de ingang van de stroomvoorziening. De rechterzijde van de base bevat een CAN-bus aansluiting en een RJ45 aansluiting voor eventuele add-ons als een shifter of handrem.

Tot slot is er de uitgaande as van de wheelbase. De uitgaande as van de Simagic Alpha Mini is absoluut niet mini, het is een stevige as die net zo solide is als dat hij er uit ziet. Tevens is de as ook relatief lang. Het voordeel dat dit met zich meebrengt is dat je (hoofd-)beeldscherm makkelijk tussen je wheelbase en je stuur geplaatst kan worden. Hierdoor konden wij ons beeldscherm zeker 20cm dichterbij halen ten opzichte van de Fanatec CSL Elite wheelbase die hiervoor op onze simrig zat. Ook kan je beeldscherm dan wat verder naar beneden zakken waardoor wij (i.v.m. de Formule stijl zithouding van de FXU) wat meer recht vooruit naar het scherm kunnen kijken in plaats van iets omhoog.

Naast deze voordelen is de as natuurlijk bedoeld als verbinding van je stuur met de wheelbase zelf. Voor een sterke verbinding tussen de servomotor en het stuur heeft Simagic zijn eigen Quick-Release systeem. Aan het uiteinde van de as zijn 2 rijen met kuiltjes te vinden, waarvan 1 rij (met 6 kuiltjes) zich aan de bovenkant en 1 rij (met 4 kuiltjes) zich aan de onderkant bevindt.

Een fijn voordeel wat de Alpha Mini ook heeft is dat er naast een mechanische verbinding tussen stuur en wheelbase ook een signaalverbinding aanwezig is. Op het uiteinde van de uitgaande as is een soort Wi-Fi logo van metaal te zien. De pinnetjes die in de stuurtjes zitten van Simagic vallen precies op het metalen vlak waardoor en geen extra kabels nodig zijn om je stuur volledig te laten functioneren op deze wheelbase.

Maar hey, zijn jullie nou de aan/uit knop vergeten te vermelden? Nee, zeker niet. De Simagic Alpha Mini heeft de aan/uit knop namelijk niet op de behuizing zelf zitten, deze zit aan de kabel van de stroomvoorziening.

Simagic GT4 Steering wheel

Naast de wheelbase hebben wij ook het Simagic GT4 Steering wheel mogen ontvangen. De variant die wij gereviewd hebben is het stuur met de 2 paddles (dus zonder het dual-clutch systeem) aan de achterkant. Het eerste dat ons opvalt aan het stuur is dat het best een groot formaat heeft. Met een diameter van 300mm is het daarmee natuurlijk ook een volwaardig GT stuur.

De basis van dit stuur bestaat uit een CNC gefreesde aluminium behuizing met handvatten gemaakt van met alcantara omwikkelde siliconen. De handvatten zelf zijn relatief dik te noemen waardoor het stuur lekker in de hand ligt en erg goed aanvoelt. Het enige kleine minpuntje dat wij aan de handvatten hebben kunnen ontdekken is dat de afwerking aan de randen waar het handvat overgaat naar het stuur niet heel mooi is . Naar onze mening was het iets mooier geweest als deze uiteinden van het alcantara wat verder weggetrimd waren.

Aan de voorkant van het stuur vinden wij 8 verlichtte drukknoppen. Deze zijn allemaal voorzien van een opstaande beschermrand zodat je in het heetst van de strijd niet bijvoorbeeld je pit limiter per ongeluk indrukt of de ruitenwissers aanzet. Wat tevens een leuke feature van de drukknoppen is, is dat deze verschillende kleuren kunnen hebben. De knoppen op het stuur kunnen namelijk op simpele wijze van kleur veranderen door op de achterkant van het stuur een klein palletje over te halen en dan de knop in te drukken die je van kleur wilt veranderen. Hierbij heb je dan de keuze tussen 7 verschillende kleuren of de mogelijkheid om de backlight van de knop uit te zetten. Er is echter naar onze mening wel 1 klein nadeeltje aan de knoppen, dat is namelijk dat er al logo’s in de knoppen zitten verwerkt. Functioneel gezien maakt het uiteraard helemaal niks uit, maar toch voelt het een beetje knullig om bijvoorbeeld je DRS te bedienen met een ruitenwisser knop of met de pit limiter.

Naast de gewone drukknoppen is het stuur ook voorzien van 2 funky switches inclusief draaiknop. Zo kan je zowel links als rechts op je stuur menu’s bedienen of extra functies op je auto. Alsof dat nog niet genoeg mogelijkheden op het stuur waren zitten er ook nog 2 grotere functionele draaiknoppen op om het helemaal af te maken.

Aan de achterkant van het stuur vinden we de shifters. Dit zijn magnetische shifters met een een mooie compacte carbon paddle er aan. Op het eerste oog lijken deze shifters best ver naar achteren te zitten. Als je het stuur echter in je hand houdt en de shifters bedient dan merk je al snel dat je er heel makkelijk bij kan en ze eigenlijk (voor in ieder geval onze handen) op de perfecte afstand zitten. De magneetweerstand en het geluid als je schakelt zijn erg comfortabel en geven een fijne feedback bij het wisselen van versnellingen.

Misschien wel één van de mooiste blikkenvangers van dit stuur bevind zich ook aan de achterzijde. Dat is namelijk de Quick-Release (QR). Deze QR is een mooi glad afgewerkte metalen ring die voorzien is van een zijdeglans rode kleur en het Simagic logo. Tevens is deze voorzien van een sterke borgveer en is hij met twee handen goed bereikbaar vanaf de voorkant. Ondanks de sterke veer is deze QR alsnog zeer soepel te bedienen.

Om de voorkant mooi clean te houden zitten er op de achterkant van het stuur een mini-usb aansluiting om het stuur te kunnen updaten en ook een palletje om tussen Mode 1, Mode 2 en de set-up modus te kunnen wisselen.

Bevestiging en installatie

Met alles netjes uitgepakt en goed te hebben bekeken werd het tijd om de wheelbase te gaan bevestigen op onze simrig. Hier kwam ons eerste luxe probleem naar boven, op welke manier gaan wij de wheelbase bevestigen? Omdat wij bij onze FXU alle mogelijke wheeldecks hebben, hadden wij de mogelijkheid om de Alpha Mini ook op alle manieren te kunnen bevestigen. Uiteindelijk viel bij ons de keuze voor de front mount omdat die stiekem toch wel het strakst oogt. Dit bleek achteraf ook de juiste keuze te zijn geweest voor ons, want toen wij door de meegeleverde bevestigingsmaterialen gingen kwamen wij er achter dat de boutjes voor het monteren vanaf de voorkant niet standaard in de doos zitten. Gelukkig hebben wij nog wel het een en ander aan boutjes liggen en konden wij alsnog de wheelbase monteren.

Het monteren van de Simagic Alpha Mini op onze simrig ging eigenlijk moeiteloos. Dankzij zijn compacte formaat en relatief lage gewicht konden we heel makkelijk met 1 hand de wheelbase op zijn plek houden terwijl we met de andere hand de boutjes er vanaf de voorkant in draaiden. Bevestigen aan onze front mount was letterlijk binnen 2 minuten gedaan. Daarna is het een kwestie van de USB kabel en de stroomkabel inpluggen en de wheelbase is opstart-klaar.

De stroomkabel gaf echter wel wat kleine hordes. Deze kabel ging niet geheel vanzelfsprekend in de aansluiting op de wheelbase. Voor ons gevoel moesten wij overdreven veel kracht gebruiken om de kabel in te pluggen. De kabel kan er maar op 1 manier in, dus gelukkig is de stekker niet kapot te maken voor verkeerd inprikken.

De tweede horde van de stroomkabel is misschien wel echt een nadeel te noemen. Zoals al eerder vermeld werd heeft de wheelbase zelf geen aan/uit knop en zit deze op de stroomkabel. Halverwege de kabel van je stopcontact naar de transformator zit een soort kleine lampschakelaar. Zelf hebben wij onze contactdoos netjes weggewerkt in een soort podium waar de rig op staat zodat wij onze kabels niet kris kras langs en om onze rig hebben lopen. Deze kabel is nu helaas niet weg te werken door ons omdat de schakelaar zich dicht op de stekkerdoos bevindt in plaats van in de buurt van de wheelbase. Een tweede bijkomstigheid hiervan is dat wij ook telkens achter onze pedalen moeten rijken om de wheelbase aan of uit te zetten.

Met alle kabeltjes en stekkertjes op hun plek kan de knop om en het stuur aangezet worden en is het tijd om de drivers te installeren. Via de website van Simagic is het even puzzelen om op de juiste plek te komen. Simagic is namelijk een Chinees bedrijf en heeft de taal ook standaard in het Chinees staan. Gelukkig kan je helemaal onderaan de pagina een knopje “English” vinden om de boel wat leesbaarder te maken. Wel even goed opletten bij de downloads, de handleiding geeft namelijk aan dat de software voor de Simagic M10 gedownload moet worden terwijl de Alpha Mini zijn eigen software heeft.

Nadat je de software gedownload hebt kan je de “AlphaManager” software openen om bijna alle functies van de wheelbase naar smaak aan te passen. Één van de eerste dingen die ons opvalt is dat in de software al een paar pre-sets gemaakt zijn voor o.a. Assetto Corsa en iRacing. Dit scheelt een hoop uitzoekwerk om tot de optimale instellingen voor een bepaalde sim te komen. Nu hoef je alleen maar wat kleine tweaks te doen om de settings naar smaak te maken en kan je deze opslaan als een nieuwe pre-set. Super handig als je in verschillende sims actief bent!

Klein nadeeltje wel, de wheelbase onthoudt de laatst gebruikte settings niet. Dit betekent dat je voordat je gaat racen de software weer moet opstarten om er voor te zorgen dat je wheelbase de gewenste force feedback geeft.

Voordat je de actie in duikt niet vergeten ook even je firmware up te daten en uiteraard je stuur. Dit is het enige moment waarop je het stuur direct met de PC moet verbinden. Door de mooie roze kabel achterin je stuur en in je computer te prikken is er een directe verbinding. De juiste settings vanuit de software naar je stuur uploaden en klaar is Kees.

Gebruik

Met alles klaar voor gebruik is het tijd voor de eerste test rondjes. Ondanks dat alles gereed is voelt het stuur in de menu’s extreem “los”. Met 1 vinger kan je het stuur een tik geven en hij draait volledig naar het eind. Dit voelt een beetje onwennig, zelf hebben wij liever wat weerstand in het stuur zitten zodat we weten dat hij aan staat. Even in de software de WheelFriction omhoog zetten en de WheelSpring om het stuur zelf corrigerend te maken en hij voelt meteen als een waardige wheelbase.

Een Direct Drive heb je natuurlijk niet om goed aan te voelen in de menu’s, dus snel een race sessie starten op Assetto Corsa en meters maken. Mijn hemel, wat komt deze wheelbase goed tot zijn recht! Samen met het stuur komt het geheel helemaal tot leven. Ondanks dat 10Nm niet als heel veel klinkt merk je al snel dat hij je flink laat werken om de auto in bedwang te houden. In de lange doordraaiers moet je goed je best doen om het stuur op zijn plek te houden en als er ook nog eens kerbstones onder je wiel komen wordt je stuur goed geschud. Het blijkt al snel dat 10Nm echt genoeg is om je een hele goede ervaring te geven. Doordat het een Direct Drive wheelbase is voel je ook super gedetailleerd de veranderingen van het wegdek. Of je nu op het grijze asfalt of het groene astroturf rijdt, je merkt het verschil meteen in de feedback van de wheelbase.

Omdat de feedback zo enorm goed voelde in Assetto Corsa zijn wij ook heel benieuwd hoe goed deze feedback zou voelen in rFactor2 (aangezien deze sim uit zichzelf al waanzinnige FFB heeft). Hier is echter geen pre-set voor en besluiten we zelf een beetje te spelen met de settings. Dit blijkt stiekem best wel heel lastig. Met de verkeerde instellingen kan je stuur nog wel eens een eigen leven gaan leiden. Als ons stuur woest op en neer begint te zwaaien terwijl wij nog in de pitlane rijden zijn we meteen op zoek naar de noodstop. Oei! Die zit helaas niet bij de Alpha Mini. Aangezien de uit-knop buiten bereik ligt en wij niet uit de cockpit met F1 houding kunnen stappen zonder bij het stuur in de buurt te komen, moeten we met gevaar voor eigen vingers het stuur weer in bedwang krijgen. Achteraf gezien heel dom natuurlijk aangezien later pas doordringt dat we ook met het toetsenbord naar het menu kunnen gaan. Onthoud daarom ook altijd dat een sterke wheelbase absoluut geen speelgoed is en je er voorzichtig mee om moet gaan. Je kan jezelf namelijk goed bezeren als het fout gaat.

Ook het stuur zelf draagt flink bij aan de ervaring van het racen. Met zijn grote diameter is het een hele gewaarwording om over de virtuele baan heen te scheuren. De shifters en de knoppen werken allemaal goed en geven prettige feedback in de vorm van een voelbare klik, zodat je ook met koptelefoon op weet dat je de knop goed in hebt gedrukt. De plaatsing van de knoppen lijkt wel iets minder ergonomisch, zo zijn de bovenste 2 knoppen links en rechts goed te bedienen maar moet je voor de andere knoppen toch 1 hand (gedeeltelijk) los laten. Echter zijn dit natuurlijk luxe problemen met de hoeveelheid knoppen op dit stuur.

We komen wel af en toe met de shifters in de knoei. Op het moment dat je de shifters niet vol overtuiging indrukt en hem eigenlijk heel langzaam naar je toe trekt dan wil hij nog wel eens 2x schakelen. Dus bij goed zelfverzekerd rijden is er absoluut geen probleem.

Hoewel wij bij sommige QR systemen wel eens wat kleine speling voelen bewijst het QR systeem van Simagic dat hij net zo goed werkt als dat hij er uit ziet. Onder hoge belasting van richting veranderen is absoluut geen probleem. Het stuur voelt alsof hij aan de wheelbase vastgelast zit en beweegt ook absoluut niet afzonderlijk van de base.

Na een paar uur lang racen krijgen we het zweet op de kop. De Simagic Alpha Mini en het GT4 stuurwiel geven je een flinke workout waar je het warm van krijgt! Echter geven wij de wheelbase er ook flink van langs. Bij gebruik van ongeveer 1-2 uur (wat niet heel gek is voor een kwalificatie + race) wordt de wheelbase zo heet dat je er bijna een ei op kan bakken. Doordat de wheelbase geen actieve koeling heeft loopt hij best wel warm aan. Het is dus goed om er rekening mee te houden dat je na een flinke race je wheelbase even niet aanraakt. Gelukkig vertoont de wheelbase geen kuren onder warme omstandigheden en lijken de verhoogde temperaturen geen invloed te hebben op de prestaties.

Conclusie

De Simagic Alpha Mini in combinatie met de Simagic GT4 Steering wheel hebben ons in positieve zin verrast. Ondanks dat het misschien nog geen hele grote naam is hebben ze vrijwel alles wat je van een grote naam zou verwachten. Alles vanaf de verpakking tot aan het gebruik is tip-top in orde. Het mooie uiterlijk en de vele mogelijkheden tot bevestiging maken deze wheelbase een plezier om mee te werken. Daar bovenop levert hij voldoende kracht en geweldig detail waardoor het racen een waar plezier wordt (als het dat al niet was). Kleine minpuntjes blijf je natuurlijk houden en zo is de stroomvoorziening wel het zwakke punt van de Alpha Mini. Dit heeft echter niets met het vermogen te maken, maar een stekker met een los verloopstuk en een slechte plaatsing van de aan-/uit schakelaar zijn wel onder de maat vergeleken met de rest van dit product. Want over het algemeen kunnen wij wel stellen dat de Simagic Alpha Mini oprecht een hele goede wheelbase is.

Het GT4 Steering wheel was ook een genot om mee te rijden. Van het QR systeem tot aan het klikken van de knopjes lijkt alles te kloppen aan dit stuur. Het grote formaat, de fijne ligging in de hand en de mogelijkheden voor aanpassingen met lampjes en stickers maken het eigenlijk helemaal goed dat het alcantara niet perfect is afgewerkt en dat er al logo’s op de knoppen staan.

Al met al denken wij dat deze bundel je een hele mooie Direct Drive set geeft die ook kwalitatief erg sterk lijkt te zijn. Mocht je op zoek zijn naar een goede wheelbase in combinatie met een stuur dan zijn wij er wel van overtuigd dat je aan deze bundel een goede koop hebt.

Ben je na het lezen van onze review enthousiast geworden, dan hebben we goed nieuws voor je! In samenwerking met simwear.eu wordt de Alpha Mini uit onze review weggegeven aan een gelukkige winnaar. Het enige wat je hier voor hoeft te doen is jezelf aan te melden voor de nieuwsbrief van simwear.eu en je maakt automatisch kans. De gelukkig winnaar wordt op 8 oktober 2021 bekend gemaakt door simwear.eu. Good luck!

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.