Accessoires ReviewsReviews

MOZA Racing HBP Handbrake


Kort geleden hebben we onze review van de MOZA HGP Shifter gepubliceerd. Hierin hebben we al aangegeven dat we deze van MOZA Racing hebben ontvangen in combinatie met de MOZA HBP Handbrake. We hebben deze vanuit MOZA toegezonden gekregen na al enige tijd de ontwikkelingen van hun producten in de gaten te houden. Zoals we in de HGP Shifter review hebben benoemd is MOZA nog een relatief jonge speler op de simracing markt welke zich in korte tijd heeft geprofileerd als een sterke speler met een zeer uitgebreide product line-up en een zelf ontwikkeld ecosysteem. Nadat we enkele keren contact hebben gehad met MOZA zijn wij blij eindelijk kennis te kunnen en mogen maken met de producten uit hun line-up. Met een goede eerste indruk van de HGP Shifter onder de riem zijn wij minstens zo enthousiast om aan de slag te gaan met de HBP Handbrake!

De MOZA Racing HBP Handbrake is een verstelbare simracing handrem welke zowel horizontaal als verticaal gebruikt kan worden. De HBP Handbrake is ontwikkeld voor gebruik op de PC en heeft in de webshop van MOZA een prijskaartje van €109 exclusief BTW en eventuele importkosten. Bij retailers is de HBP Handbrake op moment van schrijven beschikbaar voor een prijs van €139 inclusief BTW.

Verpakking & Inhoud

Zoals genoemd hebben we de MOZA HBP Handbrake tegelijkertijd met de HGP Shifter mogen ontvangen. De HBP Handbrake en HGP Shifter zijn door MOZA vanuit China verzonden en zijn binnen 3 dagen bij ons afgeleverd door FedEx. Voor het ontvangen van de producten hebben we in totaal €20,37 importkosten afgedragen. We hebben van MOZA een bruine verzenddoos ontvangen met daarin de twee productdozen. De witte productdoos van de HBP Handbrake is voorzien van afbeeldingen van de handrem, een aantal uitgelichte specificaties en MOZA branding rondom op de doos. De bovenzijde van de doos is voorzien van een mooie blauwe kleur welke in onze ogen een mooie herkenbare identiteit geeft aan de verpakking.

Bij het openen van de productdoos vinden we een zachte vulling van zwart foam met de handleiding beschermd in een afgesloten zakje. Bij het verwijderen van de bovenste laag foam zien we de HBP Handbrake in meer uitgesneden zacht, zwart foam op ons wachten. De handrem is in twee delen verpakt in zakjes voor meer bescherming. Daarnaast vinden we nog een zakje met de USB- en RJ11-kabel en een zakje met onderdelen, montagemateriaal en gereedschap. De verpakking en de inhoud van de MOZA HBP Handbrake vinden we erg netjes verzorgd door MOZA en nodigt ons direct uit om er mee aan de slag te gaan.

Techniek & Kwaliteit

De MOZA HBP Handbrake is een simracing handrem welke zowel staand als liggend gebruikt kan worden en waarvan de hendel in twee hoogtes in te stellen is. De handrem is gebouwd op basis van CNC gefreesd, zwart geanodiseerd aluminium en heeft een zichtbare hoge kwaliteit van afwerking. Alle hoekjes en randjes van de handrem zijn netjes afgerond en het algehele gevoel dat we van de HBP Handrem krijgen is solide en verfijnd. Ook de afwerking van de daadwerkelijke pook van de handrem vinden we erg strak en er goed uit zien.

De HBP Handbrake is uitgerust met een 16 bit hall effect sensor welke zorgt voor een contactloze registratie van de hoek van de handrem. Hierdoor is de sensor van de handrem ook niet onderhevig aan slijtage. Het gevoel en de weerstand van de handrem wordt verzorgd door een gele veer, een wat stuggere blauwe veer of een zwarte elastomeer. De gele veer is gemonteerd bij aflevering en kan vervangen worden door de andere twee exemplaren. De veer, of elastomeer, wordt over een as geschoven binnenin de handrem en wordt op zijn plek gehouden door een plaatje. De as van de handrem steekt hier doorheen richting de eindstop welke eenzelfde aluminium plaatje is, maar dan met een rubberen matje ervoor voor demping. Voor de terugkeer van de handrem bevindt zich een o-ring tussen de as en het plaatje dat de veer/elastomeer op zijn plek houdt. De eindstop van de handrem kan ook aangepast worden. Hier zijn in totaliteit twee opties voor, waarmee je in de basis kunt kiezen voor een lange of korte travel. Tot slot vinden we aan de voorzijde van de handrem twee uitgaande poorten. Door middel van de Transit poort kan de HBP Handbrake met de bijgeleverde RJ11-kabel direct aangesloten op een MOZA wheelbase. De USB-poort is vanzelfsprekend voor een verbinding met de PC.

Montage

Wij gaan de MOZA HBP Handbrake monteren op onze TREQ One simrig waarbij we deze direct op een aluminium profiel zullen plaatsen. Bij het inventariseren van de montagematerialen is ons al opgevallen dat deze niet compleet zijn voorbereid voor montage van bovenaf op een aluminium profiel. Deze feedback hebben we ook gegeven in onze review van de HGP Shifter waarbij we tegen hetzelfde aan liepen. Omdat het gebruik van aluminium profiel erg populair is bij de bouw van simrigs zouden wij het een pluspunt vinden wanneer er twee T-slot moeren bij dit soort accessoires geleverd zouden worden. Uiteindelijk hebben wij ervoor gekozen om de meegeleverde M6 boutjes van MOZA te gebruiken in combinatie met M6 T-slot moeren welke wij gelukkig nog beschikbaar hebben.

Wij kiezen ervoor om de MOZA HBP Handrem in de verticale stand te gebruiken, met een lichte kanteling naar voren, en kiezen ervoor de hendel op de kortste stand te zetten. Het monteren van de hendel is een eitje en ook het daadwerkelijke monteren op het aluminium profiel gaat gemakkelijk. Dan rest ons nog om de USB-kabel in te pluggen en de handrem te configureren!

Software

Voor de aansturing van hun hardware heeft MOZA hun eigen softwarepakket ontwikkeld welke de naam MOZA Pit House mag dragen. In deze software kan het gehele ecosysteem van MOZA beheerd en aangestuurd worden, dus het is zeker een compleet pakket te noemen. Het downloaden en installeren van Pit House is een eitje, en bij het inpluggen van de HBP Handbrake wordt deze direct herkend en we kunnen deze dus direct naar wens configureren.

Voordat we starten gaan we de handrem uiteraard eerst kalibreren, wat volgens de instructies van MOZA zo gepiept is. Daarna gaan we verder met het configureren van de handrem. Om te beginnen kan de handrem ingesteld worden als een analoge input of als een button input. Als analoge input is de handrem doseerbaar, bij een button input wordt de handrem geregistreerd als een knop die wel of niet ingedrukt wordt. Hiervoor kan er zelf een grens bepaald worden op welk punt van het aantrekken van de handrem de input geregistreerd wordt. MOZA heeft een aantal presets ingesteld om de curve van de handrem mee in te stellen. Omdat wij de HBP Handbrake gaan gebruiken om mee te driften gaan we de instellingen hier ook op aanpassen. Zo stellen we de handrem wel in op een analoge en doseerbare input, maar zorgen we handmatig voor een steile curve zodat de handrem snel richting de 100% gaat om de wielen van onze virtuele driftauto snel te kunnen blokkeren. Met de HBP Handbrake in Pit House te hebben geconfigureerd zijn wij er klaar voor om naar de volgende stap te gaan.

Het Gebruik

Zoals genoemd gaan wij de MOZA HBP Handbrake gebruiken om te driften. Dit gaan wij doen in Assetto Corsa met zowel de BMW M3 E30 drift, de ideale startersauto om mee te leren driften in Assetto Corsa, en de Nissan Silva S14 mod uit de World Drift Tour Street Pack. Het toewijzen van de handrem in Assetto Corsa Content Manager is zoals verwacht zo gepiept en binnen no-time kunnen we instappen om onze eerste meters te gaan maken!

Eerste indruk
De eerste indruk die we tijdens het rijden krijgen van de MOZA HBP Handbrake is eigenlijk heel snel duidelijk, en dat is; soepel! Zoals eerder genoemd rijden we in eerste instantie met de HBP Handbrake geconfigureerd zoals hij uit de doos kwam, op de softwarematige aanpassingen na. We rijden dus met de gele veer waar de handrem standaard mee uitgerust is, zonder de eindstop te hebben verplaatst. De weerstand die we op de gele veer voelen is eigenlijk meteen heel erg prettig. Met deze veer voelt de handrem zeker niet te licht aan, maar heeft in onze beleving juist een fijne hoeveelheid weerstand welke wel wat lineair aanvoelt. Zowel de eindstop bij het aantrekken van de handrem als het terugbrengen naar de beginpositie voelen zacht aan dankzij de aanwezige demping, wat bijdraagt aan het soepele en prettige gevoel dat de handrem geeft. We rijden in de driftauto’s en hebben de handrem in Pit House natuurlijk iets geconfigureerd, en daardoor is het voor ons zeer prettig en gemakkelijk om de achterwielen snel te blokkeren. Voor dit doeleinde is de uiteindelijke travel wel iets aan de lange kant, maar daar kan natuurlijk altijd iets aan gedaan worden.

Afstellen
Na het rijden met de gele veer zijn we aan de slag gegaan met het verder afstellen en aanpassen van de handrem. Ondanks dat de handrem vrij rechttoe-rechtaan is zijn er in totaliteit toch drie opties die aan te passen zijn; de eindstop, de veer/elastomeer en de lengte van de pook. Om de eerste twee aan te kunnen passen verwijderen we eerst het afdekplaatje door de vier zeer kleine schroefjes los te draaien. Daaronder vinden we de gele veer en de eindstop met de demping ervoor. Omdat we in eerste instantie de travel van de handrem wat aan de lange kant vinden kiezen we ervoor eerst de eindstop op de voorste van de twee standen te plaatsen. Hiervoor verwijderen we de vier boutjes welke de eindstop op de plek houden waarna we deze naar voren kunnen schuiven en weer vast draaien. Voor onze persoonlijke voorkeur vinden we de travel, met de eindstop op de voorste positie, toch weer net aan de korte kant waardoor we uiteindelijk teruggaan naar de eerste positie. Dit brengt ons bij het volgende afstelbare deel; de lengte van de hevel. Met een langere hevel legt je hand automatisch meer afstand af ten opzichte van het scharnierpunt wanneer je de handrem aantrekt. Om deze reden verwachten we dat, met de hevel op de langste stand, de voorste eindstop wel voor een prettige travel in de handrem zou zorgen, waarbij de achterste positie te lang zou zijn. Omdat in ons geval de handrem met de lange hevel tegen ons beeldscherm aan zou kunnen komen, kunnen wij dit niet testen en gaan wij verder met de eindstop op de achterste positie.

Na het bepalen van de eindstop gaan we verder met het plaatsen van de blauwe veer, en later de zwarte elastomeer. Ook hier draaien we vier boutjes los van het plaatje dat de gele veer op zijn plek houdt. Vervolgens duwen we de handrem naar voren zodat het mechanisme omhoog komt en we deze kunnen verwijderen. In ons geval lukt dit niet geheel doordat de hevel van onze handrem bij het naar voren duwen tegen het aluminium profiel van onze simrig komt. Wij moeten dus ook de bovenste helft van de hevel los maken om ruimte te creëren. We draaien de schroef aan het uiteinde van de as van de veer los, verwijderen het eindplaatje en vervolgens de veer. Dan plaatsen we simpelweg de blauwe veer erin terug, gevolgd door het eindplaatje en de schroef en duwen we het geheel terug in de behuizing van de handrem waar we vervolgens de boutjes weer aandraaien. In ons geval plaatsen we nu ook de bovenste helft van de hevel ook weer terug. Alles bij elkaar vinden we het afstellen van de handrem wel een langer klusje dan we graag hadden gewild. In totaliteit hebben we, zonder het loshalen van de bovenste helft van de hevel, 12 boutjes en schroefjes los moeten draaien om zowel de eindstop als de veer/elastomeer aan te passen. Tegelijkertijd vinden we dit geen enorm minpunt van de handrem, voor de meeste simracers zal deze handeling toch maar 1 á 2 keer uitgevoerd worden waarna er met de gekozen afstelling gereden zal worden.

Verdere impressies
Na het afstellen, en natuurlijk opnieuw kalibreren, van de HBP Handbrake gaan we rijden met de blauwe veer in plaats van de gele. De algehele indruk van de handrem blijft hetzelfde, de blauwe veer voelt net zo soepel aan, echter is deze net iets zwaarder. In onze beleving is het geen enorm groot verschil met de gele veer maar voldoende om een extra keuze voor te hebben. Wij kiezen er vrij snel voor om over te gaan naar de zwarte elastomeer waar we erg benieuwd naar zijn.

Het wisselen naar de zwarte elastomeer gaat net als hierboven beschreven, echter wordt de blauwe veer nu vervangen door de zwarte elastomeer met aan beide uiteinden een extra ring. Onze eerste indruk van het rijden met de zwarte elastomeer, dat is een positieve! Ondanks dat we de gele en blauwe veer ook prettig en soepel aan vonden voelen, krijgt de handrem met de elastomeer een heel ander karakter. Niet alleen voelt de handrem nu wat zwaarder aan, de druk welke je van de elastomeer voelt is ook een stuk progressiever dan de veren, wat inhoudt dat de weerstand van de handrem hoger wordt hoe verder je deze aantrekt.

Na wat langere tijd met de handrem gereden te hebben zijn we eigenlijk louter positief. Zoals we eerder omschreven hebben is de handrem in ons geval gebruikt om mee te driften waarbij je snel de achterwielen wilt kunnen blokkeren. Voor ons is de combinatie van de eindstop op de verste afstand, de korte hevelinstelling en de elastomeer een ideale combinatie samen met de steile curve in de software. Door de zwaardere, progressieve elastomeer en de langere travel van de handrem kunnen we deze in een snelle beweging flink aantrekken en aan de opbouwende druk van de elastomeer voelen dat we al snel 100% input van de handrem hebben bereikt. Elke simracer of simdrifter zal zijn eigen voorkeur natuurlijk hebben, maar voor ons is deze situatie het prettigst.

Video: Rijden met de MOZA HBP Handbrake

Onderstaande video is een korte rij-impressie van de MOZA HBP Handbrake. In deze video rijden we met xx in Assetto Corsa.

Conclusie

Met de HBP Handbrake heeft MOZA een competitieve simracing handrem op de markt gebracht om de concurrentie met andere merken aan te gaan. De kwaliteit van de gebruikte materialen voor de HBP Handbrake is hoog, en ook de afwerking van het zwart geanodiseerde aluminium is zeer goed te noemen. De gehele handrem voelt zeer verfijnd en solide aan en ook de daadwerkelijke pook voelt zeer prettig aan dankzij zijn afwerking en gewicht.

Het mechanisme van de HBP Handbrake is vrij rechttoe-rechtaan, maar er is zichtbaar goed over nagedacht. De weerstand wordt gegenereerd door een veer of elastomeer naar wens, en door het slimme gebruik van een rubberen laag voor de eindstop en een ring bij terugkeer van de handrem is het algehele gebruik enorm zacht en soepel. De weerstand van de gele en blauwe veer vinden we vrij dicht bij elkaar liggen, waarbij de blauwe veer iets zwaarder is en beide veren een vrij lineair gevoel geven aan weerstand. De zwarte elastomeer welke in de plaats van de veren gebruikt kan worden geeft een nog iets zwaardere weerstand welke ook wat progressiever aanvoelt en wat de handrem toch een ander karakter geeft. Met het ook kunnen aanpassen van de lengte en de handrem en de positie van de eindstop vinden we dat de handrem van meer dan genoeg afstelmogelijkheden is voorzien, vooral voor zijn prijspunt.

De meegeleverde montagematerialen zijn toereikend voor montage van onderaf, door de handrem bijvoorbeeld op een losstaande plaat te monteren. Voor gebruik op aluminium profiel hadden we graag bij de bouten passende T-moeren geleverd gekregen. De verdere bijgeleverde onderdelen zijn uitstekend te noemen. Zo heeft MOZA er, net als met de HGP Shifter, ook bij de HBP Handbrake aan gedacht om een reserve-onderdeel, in dit geval het rubberen matje voor de eindstop, mee te sturen. We vinden het super om te zien dat MOZA hier over nadenkt en laat merken de gebruiker ook voor de langere termijn te willen dienen. Het afstellen van de handrem vinden we iets tijdrovender dan dat we graag hadden gezien, maar MOZA levert wel al het gereedschap dat je hiervoor nodig hebt erbij. Gezien de competitieve prijs van de HBP Handbrake en de algehele kwaliteit kunnen wij er prima mee leven om iets meer moeite te stoppen in het afstellen van de handrem.

Alles bij elkaar vinden we de HBP Handbrake een simracing handrem welke onze verwachtingen heeft overtroffen. We kunnen geen minpunten ontdekken en met name dankzij de keuze tussen de veren en de elastomeer is de handrem naar ieders wens af te stellen. Met de zeer competitieve prijs van de handrem kunnen we niet anders stellen dan dat dit de echte bang-for-buck optie is voor de simracer welke bijvoorbeeld wil gaan driften of rally rijden.

Ben je naar aanleiding van onze review ook enthousiast geworden? De MOZA HBP Handbrake is op moment van schrijven bij MOZA beschikbaar voor een prijskaartje van €109 exclusief BTW, en bij retailers vanaf €139 inclusief BTW op moment van schrijven.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.