TREQ One Simrig


Sinds de lancering van het bedrijf in 2020 is er altijd goed contact geweest tussen TREQ en SRB, zo is er een samenwerking met een persoonlijke kortingscode welke je een mooie voordeel oplevert op alle bestellingen bij TREQ. Even geleden kwam ter sprake dat het eigenlijk gek is dat er nog geen TREQ producten door ons getest en gereviewed zijn. Daaruit kwam de vraag of wij interesse hadden om de TREQ One simrig te gaan reviewen. Ons antwoord was natuurlijk ja! We moesten hiervoor wel het e.e.a. organiseren in onze beperkte ruimte om deze rig kwijt te kunnen, maar al snel hadden we alles geregeld. Een ritje naar het hoofdkantoor van TREQ in Duiven en met een volgeladen auto weer terug, diversen dozen naar boven sjouwen en we zijn klaar om te gaan beginnen.

Wij hebben voor deze review gekozen voor de TREQ One in combinatie met CSL DD side mount, cup holder, leveling feet, single monitor stand, mouse tray, headphone holder en de keyboard tray. Om de review compleet te maken hebben wij als stoel gekozen voor de, inmiddels zeer populaire, LCD Pro Drift. Als gear monteren wij de Fanatec Gran Turismo DD Pro bundle. Om de vloer te beschermen hebben we ook nog een passend vloerkleed onder de rig neergelegd. De basis kleuren van TREQ zijn zwart en blauw en daar hebben wij natuurlijk rekening mee gehouden in onze keuzes.

De TREQ One is op het moment van schrijven verkrijgbaar voor € 425.-, daar heb je dan nog wel een stoel bij nodig en natuurlijk je apparatuur. Je kunt de rig eenvoudig uitbreiden met allerlei accessoires zodat je alleen nog je stoel uit hoeft voor de sanitaire pitstops. Voor onze configuratie (excl. stoel) ben je op het moment van schrijven € 870.- kwijt, maar dan heb je ook gelijk een hele goede basis.

Verpakking & Inhoud

We kiezen er in dit geval voor om de bestellingen op te halen op het hoofdkantoor van TREQ. Even een kopje koffie drinken en te zien wie er achter het bedrijf schuilt is altijd erg leuk. Een leuk alternatief om onze spullen in huis te krijgen. De levertijd is op het moment van schrijven 2 a 3 weken, dit heeft alles te maken met de lastige toelevering van materialen door het wereldwijde grondstoffentekort. Indien het aluminium goed geleverd kan worden dan streeft TREQ er naar om je bestelling de volgende werkdag al te versturen. Wij werden vanaf het moment van bestellen tot de levering keurig per mail op de hoogte gehouden over de status van onze bestelling. Onze bestelling is verpakt in 2 stevige bruine dozen zodat er economisch gezien geen onnodige ruimte wordt verspilt. Binnen in de doos is ieder profiel ook nog eens keurig beschermd verpakt in bubbeltjesplastic. Na alles te hebben uitgepakt kan ons bouwavontuur gaan beginnen.

Techniek & Kwaliteit

Het concept van een rig met aluminium extrusie profielen is niets nieuws, maar het biedt je wel genoeg mogelijkheden qua afstelling om de voor jou perfecte rig te kunnen bouwen. De cockpit bestaat hoofdzakelijk uit aluminium extrusie profielen en de daarbij behorende boutjes, t-slot moeren en verbindingsstukken. Met een klein beetje inzicht en de bijgevoegde handleiding is het werken met aluminium extrusie profielen zeer eenvoudig. Het principe is simpel; door verschillende profielen middels de diversen verbindingsstukken aan elkaar te monteren bouw je een simpele maar toch hele stevige basis voor je rig. De zwarte aluminium profielen zijn krasgevoelig maar als je voorzichtig te werk gaat zal je de rig nagenoeg krasvrij in elkaar kunnen zetten. De kwaliteit van de TREQ One is zeer degelijk te noemen en een rig van dit kaliber koop je in principe voor de duur van je simrace-leven. Wel vinden wij de afdekkapjes van de corner brackets een puntje van aandacht, deze zitten namelijk niet zo stevig vast in de corner brackets en vallen er regelmatig uit.

Montage & Gebruik

We gaan in deze review geen bouwverslag doen van onze cockpit, we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden want hiervoor wordt er een duidelijke handleiding meegeleverd. Wij zijn ongeveer een halve dag bezig geweest met het bouwen van onze cockpit, daarbij moeten we wel vermelden dat we erg perfectionistisch (lees: tot de millimeter nauwkeurig afmeten, goed kabel management en het afstellen) zijn ingesteld en daar besteden we graag wat extra tijd aan.

Zodra je de basis van de rig klaar hebt kan je beginnen met de opbouw van de pedal deck, wheel mount en seat mount. Wij hebben de leveling feet meebesteld, hierdoor komt je cockpit zo’n 5cm hoger te staan wat de instap ten goede komt. Daarnaast kun je het geheel ook nog eens perfect waterpas afstellen, iets wat met de standaard rubber voetjes vrijwel onmogelijk is. Helaas was er bij ons één verkeerde montage plaat bijgeleverd maar dit is door TREQ keurig binnen 24 uur opgelost en daarmee konden we snel verder met de montage.

Een dikke plus vinden wij de pedaalplaat van deze rig. Hoewel het van onderaf monteren van bepaalde pedaalsets, zoals bijvoorbeeld de nieuwe Fanatec CSL pedalen, aardig wat uitdagingen met zich mee kan brengen ben je met deze pedaalplaat behoorlijk flexibel. Daarnaast is de complete pedaalplaat erg goed te positioneren op de rig. Daar bedoelen we mee dat de zijplaten voorzien zijn van gaten i.p.v. sleuven, het afstellen wordt hierdoor een stuk makkelijker doordat de boel niet gelijk naar beneden zakt als je de boutjes los draait. Door middel van het losdraaien van de bouten kun je de pedaalplaat eenvoudig van voor naar achteren schuiven. Wij hebben daarom ook de handle screws meebesteld, zo kun je nog eenvoudiger aanpassingen doen aan je rig mocht dat nodig zijn.

Het plaatsen van onze LCD Pro Drift stoel is vrij recht toe, recht aan. Het handigste om te doen, vinden wij, is de profielen onder de stoel monteren en dit als geheel op de rig zetten. Nu kun je hem goed uitmeten en vastzetten. Door je zitpositie tegenover de pedaalplaat alvast globaal in te stellen kun je ook eenvoudiger bepalen hoe je stuurkolom moet komen te staan.

De stuurkolom bracht in ons geval wel een uitdaging met zich mee. Omdat ik (Roy) vrij lang (1.92m) ben en de wheelbase graag zoveel mogelijk horizontaal wil hebben, kwam de CSL DD side mount op de hoogste positie te staan. Het gevolg was een enorme flex op de horizontale profielen van de stuurkolom. Normaal zet je de side mount op 4 punten vast maar dit was bij ons niet mogelijk en daardoor konden we alleen gebruik maken van de onderste 2 montage punten. Na wat appjes heen en weer met TREQ kwamen we uit op 2 mogelijkheden om dit op te lossen. Het was of langere verticale profielen of het 500mm profiel (die van het standaard wheeldeck) onder de side mount te monteren. We hebben voor de 2e optie gekozen en de flex is hierdoor compleet verdwenen. Dit is een bijkomend nadeel als je wat langer bent en de wheelbase horizontaal wilt monteren. Gelukkig is het ook vrij eenvoudig, zonder dat het er raar uit ziet, op te lossen.

Een mooie extra zijn de bijgeleverde kabelmanagement tools in de doos. Hierdoor kun je jouw TREQ One mooi strak afwerken zodat bijna alle kabels uit het zicht zijn. Standaard zitten er 5 stuks bijgeleverd maar het is geen overbodige luxe wat extra mee te bestellen. Een klein nadeel van deze kabelmanagement tools is dat je de kabels met tie wraps vast zet op de beugeltjes. Kleine klittebandjes was misschien een duurzamere oplossing zijn geweest wanneer je nog eens keer een extra of andere kabel zou willen monteren.

Om het montage stuk af te sluiten hebben we nog een extra tip! Gebruik een paar laagjes schilderstape op de onafgewerkte delen van de profielen. Je merkt dat je na het bouwen hier en daar toch nog wat moet schuiven om alles goed af te stellen. Het gebruik van schilderstape op de onafgewerkte delen voorkomt krassen op je mooie (zwarte) aluminium profielen.

We hebben voor het schrijven van deze review een dikke anderhalve maand in de TREQ One Simrig over de verschillende virtuele circuits kunnen rijden en dat is ons zeker bevallen. In de Formule 1 auto’s van F1 2022 en GT auto’s in Assetto Corsa (Competizione) konden we prima uit de voeten. Na assemblage van de rig hebben we slechts nog wat kleine aanpassingen gedaan in de categorie fine-tunen om een nog betere zit positie te creëren. Dit betrof dan aanpassingen aan de pedaalplaat en stuurkolom welke we een paar cm naar voren of naar achteren moesten schuiven.

Conclusie

De TREQ One Simrig is ons goed bevallen en we konden prima uit de voeten met de diversen racegames. De montage en het afstellen ging erg gemakkelijk en we zijn geen rare dingen tegen gekomen. Het is een stevige constructie en biedt je een hoop flexibiliteit qua afstelling en montage mogelijkheden. Wel vinden wij de afdekkapjes van de corner brackets een punt van aandacht, deze zitten niet stevig in de brackets en vallen er regelmatig uit. De door ons gekozen extra accessoires zijn geen must maar bieden je wel een hoop comfort en gemak. Qua looks doet de rig het ook zeer goed, zeker als je kiest voor de zwarte aluminium profielen. Met een prijs vanaf € 425.- koop je een hele solide basis waar je in principe je hele simrace-leven mee vooruit kunt.

Zoals gezegd hebben wij een samenwerking met TREQ, hierdoor hebben wij persoonlijke kortingscodes beschikbaar. Ben je na het lezen van deze review enthousiast geworden en wil je ook een rig en/of accessoires bij TREQ bestellen? Door het invullen van ons contactformulier sturen wij je een persoonlijke kortingscode terug.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.