Fanatec Gran Turismo DD Pro


Toen Fanatec de CSL DD aankondigde was daarmee de CSL Elite 1.1 Wheelbase ‘end of life’. Aangezien bij Fanatec de Playstation compatibiliteit in een chip in de wheelbase zit, viel daarmee voor de Playstation bezitters een groot gat in de line-up van Fanatec. Zo was er lange tijd alleen nog de duurdere Podium Racing Wheel F1 over. Het lag natuurlijk in de lijn der verwachting dat Fanatec met een CSL DD zou gaan komen met daarbij de Playstation compatibiliteit chip aan boord. Gelukkig klopte deze verwachting en zie hier de Fanatec GT DD Pro. Met deze wheelbase voldoet Fanatec weer aan de behoefte [een goede en relatief betaalbare wheelbase] van de meeste Playstation bezitters. Natuurlijk is deze wheelbase ook geschikt voor Xbox en PC, maar de bundels zullen vermoedelijk toch het meest verkocht gaan worden aan de Playstation bezitters vanwege de meerprijs die de Playstation-chip met zich meebrengt.

Bundels

Naast het partnerschap wat Fanatec heeft met Gran Turismo is het Sony die het prettig vindt dat er enkele complete bundel(s) verkocht kunnen worden aan hun console gamers. Fanatec heeft aan deze wens voldaan middels de verschillende Gran Turismo DD Pro bundels. De bundels zijn verkrijgbaar in 3 verschillende vormen.

De Gran Turismo DD Pro bundel is verkrijgbaar voor € 699,95 en voorzien van CSL Pedalen (2-pedalen set), de DD Pro wheelbase, de table clamp en het speciaal voor Gran Turismo ontworpen stuurwiel.

Voor € 849,90 schaf je de Gran Turismo DD Pro 8Nm bundel aan. Dit is dezelfde bundel als de Gran Turismo DD Pro bundel maar dan met de Boost Kit 180 8Nm voeding in de doos.

Tast je iets dieper in de buidel dan krijg je voor € 969,85 de Gran Turismo DD Pro Premium bundel. Naast de Boost Kit 180 8Nm voeding krijg je hier ook de los verkrijgbare CSL Pedals Load Cell Kit bij.

Wij kregen van Fanatec de Gran Turismo DD Pro bundel opgestuurd. Om de review helemaal compleet te maken hebben wij onszelf ook voorzien van de Boost Kit 180 zodat we een mooie vergelijking kunnen maken tussen de standaard 90W 5Nm en 180W 8Nm voeding. Ook beschikken wij over de optionele CSL Pedals Load Cell Kit en de CSL Pedals Tuning Kit, maar deze zullen behandeld worden in een aparte review.

Verpakking & Inhoud

Zoals altijd wordt de zending van Fanatec netjes en op tijd door UPS afgeleverd in de kenmerkende bruine omdozen. Bij het openmaken zien wij direct de strakke blauw/witte doos met daarop het Fanatec, Playstation en Gran Turismo logo. Bij het open van de doos vinden we het Gran Tursimo stuurwiel, een doosje met de benodigde aansluitkabels en t-slot moeren, de DD Pro wheelbase met 90W 5Nm voeding, de table clamp en helemaal onderin vinden we de voorgemonteerde CSL Pedalen. Dit alles is goed beschermd ingepakt in het herkenbare zwarte piepschuim, welke van binnen geheel is uitgesneden in de vorm van bovenstaande inhoud.

Compatibiliteit

Zoals eerder benoemd is deze set geschikt voor Playstation, Xbox en PC. Wij hebben de set zowel op de Playstation 4 als op de PC getest. Omdat de compatibiliteit voor Playstation in de wheelbase zit, en niet in het stuurwiel, was het vrij eenvoudig een andere stuurwiel zoals de ClubSport Steering Wheel F1 2021 te gebruiken. Voor het gebruik op de PC zijn er geen afhankelijkheden en voor het gebruik op Xbox zul je ook een compatibel stuurwiel nodig hebben, maar in beiden gevallen kun je ook de CSL DD gebruiken in plaats van de GT DD Pro.

Techniek & Kwaliteit

DD Pro Wheelbase

De Fanatec DD Pro is gelijk aan de CSL DD wheelbase maar dan met de Playstation compatibiliteit chip aan boord. Ook zit de DD Pro in een iets andere behuizing voor wat meer een ‘Playstation look’. De behuizing bestaat grotendeels uit CNC-gefreesd aluminium gecombineerd met kunststof onderdelen. De wheelbase kun je op een bureau/tafel monteren met de bijgeleverde table clamp of op je rig middels de bijgeleverde t-slot moeren. Op de DD Pro zit de standaard aluminium Fanatec Quick Release zodat je eenvoudig van stuurwiel kunt wisselen. Deze Quick Release kan eventueel later geüpgraded worden naar de Fanatec QR2 Quick Release welke nog uitgebracht moet worden. Aan de achterzijde van de DD Pro zijn de volgende in- en uitgangen te vinden; USB-C, voeding, shifter, shifter 2 (sequentieel), pedalen en handrem. De Fanatec DataPort-C zoals op de CSL DD aanwezig is ontbreekt op de DD Pro.

Gran Turismo Stuurwiel

Het Gran Tursimo stuurwiel is speciaal ontworpen voor de nieuwe Gran Turismo game en heeft een diameter van 280mm. Het stuur is gangbaar voor een diversiteit aan voertuigen in Gran Turismo, maar is natuurlijk ook in andere race games te gebruiken. Op het stuurwiel vind je een OLED display en een RevLED strip. Tevens zijn er 4 stuks 5-way sticks aanwezig en de welbekende Playstation buttons. Aan de achterkant vind je de shifters en het eenvoudige QR1 Quick Release systeem.

CSL Pedalen

De Fanatec CSL Pedals bestaan uit een volledig stalen constructie en zitten volledig geassembleerd in de doos. In de basis zijn de pedalen vrij licht, maar voelen toch zeer solide en stevig aan. De front plates zijn van kunststof en kun je, in drie stappen, in hoogte verstellen om de pedalen naar jouw voorkeur iets langer of korter te maken.

Montage

Wij monteren de DD Pro Wheelbase en CSL pedalen op onze TREQ One cockpit. Bij onze TREQ One hebben wij ook de side-mount geschikt voor CSL DD/GT DD Pro, samen met de bijgeleverde T-slot moeren en de handige T-slot rails in de behuizing van de GT DD Pro is montage een fluitje van een cent. We hebben eerst de side-mount aan de wheelbase vast gezet en deze daarna als geheel gemonteerd tussen de staanders van de TREQ One. Bij het hard-mounten op de TREQ One zijn de CSL Pedalen wat lastiger te monteren, hier liepen we ook tegenaan bij onze eerdere CSL Pedalen review. Na flink wat brainstormen kwamen we tot een goede en stevige montage mogelijkheid. Aan de achterkant kun je een T-slot moer in het profiel stoppen en dan met een M8 bout vast zetten. Aan de voorkant kun je 2 corner brackets gebruiken om ze van onderaf met een M6 bout vast te zetten. Het geheel zit zo zeer stevig vast en kunnen we met vertrouwen de pedalen intrappen.

Hierna kun je het Gran Turismo stuurwiel op de wheelbase klikken en is het een kwestie van alles afstellen, alles goed vastdraaien, aansluiten en voor het eerst opstarten! Om te beginnen hebben we zoals gewoonlijk eerst de Fanatec drivers en firmware gecontroleerd op updates en deze waar nodig geüpdatet. Met de nieuwe driver tool van Fanatec is dat tegenwoordig zeer eenvoudig te doen. Helaas kun je via een Playstation of Xbox de firmware niet updaten, maar tegenwoordig heeft iedereen wel een laptop of desktop om dit klusje te klaren. We zijn klaar voor om de set eens flink aan de spreekwoordelijke tand te gaan voelen.

Gebruik

De eerste dagen hebben we de Fanatec Gran Turismo DD Pro gebruikt met de standaard 90W voeding welke voor een piek van 5Nm aan koppel zorgt. We hebben de wheelbase getest in F1 2021 en Assetto Corsa Competizione omdat beide games op alle platformen beschikbaar zijn. In beide games zijn we uit gegaan van de aanbevolen instellingen zoals deze op het Fanatec forum te vinden zijn, onze ervaring is dat dit doorgaans voor een goede basis met een gebalanceerde ervaring zorgt waarbij de Force Feedback over de hele linie goed doorkomt en bij zwaardere krachten niet gaat clippen.

We zijn natuurlijk reeds bekend met de CSL DD en hebben vrijwel dezelfde ervaring met de DD Pro. De wheelbase voelt met de standaard 90W voeding enorm soepel en zorgt direct voor een prettige rij ervaring. Daarbij concluderen we echter vrij snel dat de kracht van de wheelbase toch enigszins teleurstellend aanvoelt. Daar we hetzelfde hebben kunnen ervaren in onze CSL DD review was dit een reden om over te schakelen naar de Boost Kit 180. Na het aansluiten voelt de DD Pro aan als een totaal andere wheelbase en voelen we direct het echte gevoel van Direct Drive door ons stuur komen. Tijdens onze testronden in F1 2021 en Assetto Corsa Competizione voelen we over de hele linie meer constante krachten door ons stuur heen waardoor de algehele rij ervaring een stuk zwaarder en meeslepender aanvoelt. We krijgen meer informatie op ons af en voelen daardoor ook de kleinere details beter aan, maar ook met meer inspannende handelingen moeten we harder ons best doen om de auto rond te krijgen en voelen we de wheelbase ook zijn werk doen op onze armspieren. We merken al gauw dat, in vergelijking met de standaard 90W voeding, we een veel beter idee krijgen wat de auto op de baan doet en dat het opzoeken van de limiet een stuk makkelijker gaat. Waar we met de 5Nm/90W adapter vooral moesten werken met de voorzichtige informatie die we doorkregen, wat anticiperen lastiger maakte, kunnen we met de Boost Kit 180 een stuk makkelijker aanvoelen wanneer we bijvoorbeeld overstuur gaan krijgen voordat het daadwerkelijk gebeurt. Dit maakt het opvangen van de auto een stuk makkelijker en zorgt direct ook voor meer immersie. Met deze stap kunnen we eigenlijk ook wel concluderen dat de Boost Kit 180 een must have is.

Wanneer je het Gran Turismo stuurwiel in de hand hebt voelt het geheel eigenlijk klein, plastic en goedkoop aan voor Fanatec standaarden. Maar, ga je het stuurwiel gebruiken dan zul je merken dat het beste een comfortabel stuurwiel is. Het stuurwiel is op het boven gedeelte voorzien van zwart rubber en biedt daarmee prima comfort en grip. De positionering van je handen is goed te noemen en de knoppen zijn goed bereikbaar met je vingers zodat je je handen niet los hoeft te laten van het stuurwiel. De shifters doen het prima en hebben een hoorbare klik, maar we vinden ze vrij gevoelloos tijdens het schakelen. Boven het Gran Turismo logo zit het herkenbare OLED scherm welke goed af is te lezen en je prima kan voorzien van toerental en snelheid tijdens het rijden. Het stuur heeft ook een RevLED strip voor visuele aanwijzingen over het motortoerental en om te weten wanneer je kunt schakelen, wij vinden dat dit het stuurwiel ook wat meer levendig maakt.

Zoals we al schreven in onze eerdere CSL pedalen review voelen de pedalen erg precies en doseerbaar aan. De duurzaamheid van de hele pedaalbasis is fantastisch en voelt erg solide. De set beschikt ook over een groot platform om je voeten te ondersteunen en maakt het een compleet geheel. Het rem- en gaspedaal kunnen via schroeven naar verschillende sleuven worden verplaatst om tegemoet te komen aan je eigen voorkeur. De standaard voetplaten zijn van plastic en kunnen echter glad zijn als je met sokken racet. Voor de look en feel hebben wij daarom de pedalen nog extra uitgerust met de CSL Pedals Tuning Kit. De CSL pedalen zijn lineair en responsief, maar meer remdruk of remweerstand had wel onze voorkeur gehad. Fanatec heeft een stijvere veer aan het rempedaal toegevoegd, samen met een schuimdemper die de remprogressie verbetert, dus het remdrukgevoel is misschien meer een persoonlijke voorkeur. Er is hiervoor optionele CSL Pedals Load Cell Kit beschikbaar, deze hebben wij alvast gemonteerd op de foto’s en zal behandeld worden in een aparte review.

Conclusie

Met de komst van de Gran Turismo DD Pro bundel wordt door Fanatec een langverwacht gat opgevuld voor de Playstation bezitters, maar kun je ook prima vooruit op andere platformen. Met een basis prijs van € 699.95 krijg je veel waar voor je geld en kun je tevens nog een aantal flinke upgrades te doen om meer uit deze set te halen. De DD Pro wheelbase met Boost Kit 180 is wat ons betreft een must om het optimale uit de wheelbase te halen. Het Gran Turismo stuurwiel voelt in eerste instantie vrij plastic en goedkoop aan voor Fanatec standaarden, maar blijkt toch een goede en comfortabele allrounder te zijn. De CSL Pedalen zijn erg solide gebouwd en nauwkeurig doseerbaar. Bij het rempedaal missen we wel het remdrukgevoel, al ligt dat voornamelijk aan onze persoonlijke voorkeur. Al met al biedt De Gran Turismo DD Pro bundel ‘out of the box’ alles wat je nodig hebt uit en zou deze perfect moeten zijn voor Gran Turismo 7 en vele andere racegames en platformen.

Ben je na het lezen van onze review nu net zo enthousiast als wij? De verschillende bundels zijn verkrijgbaar via de webshop van Fanatec. De Gran Turismo DD Pro bundel is verkrijgbaar voor € 699,95 en voorzien van CSL Pedalen (2-pedalen set), de DD Pro wheelbase, de table clamp en het speciaal voor Gran Turismo ontworpen stuurwiel. Voor € 849,90 schaf je de Gran Turismo DD Pro 8Nm bundel aan, dit is dezelfde bundel als de Gran Turismo DD Pro bundel maar dan met de Boost Kit 180 8Nm voeding in de doos. Tast je nog iets dieper in de buidel dan krijg je voor € 969,85 de Gran Turismo DD Pro Premium bundel, naast de Boost Kit 180 8Nm voeding krijg je hier ook de los verkrijgbare CSL Pedals Load Cell Kit bij.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.