Sim-Lab P1X Pro Racing Cockpit
Sim-Lab staat bekend als een toonaangevende fabrikant van hoogwaardige cockpits voor het simracen. Met hun assortiment van aluminium cockpits, stoelen en diverse accessoires biedt Sim-Lab een uitgebreide selectie van producten voor de simracegemeenschap. Het afgelopen jaar is echter gebleken dat Sim-Lab meer is dan alleen een fabrikant van cockpits. Onder het Sim-Lab- of GRID by Sim-Lab label komen steeds meer hoogwaardige simrace-gerelateerde producten op de markt.
In februari vorig jaar hadden we het genoegen om een kijkje achter de schermen te mogen nemen bij Sim-Lab. Tijdens ons bezoek konden we al verschillende aankomende nieuwigheden bewonderen, waaronder de Sim-Lab Pedal Set XP1 Loadcell, die we onlangs hebben gerecenseerd. Ook kregen we diverse renders te zien van de nieuwe cockpits die later in 2023 op de markt zouden komen, waaronder ook de P1X Pro Simracing Cockpit. Richard, de eigenaar van Sim-Lab, heeft ons gevraagd of we interesse hebben in een review van deze simrig, iets waar we natuurlijk geen nee tegen zeggen!
De Sim-Lab P1X Pro Racing Cockpit is verkrijgbaar via de webwinkel van Sim-Lab en heeft een vanaf prijskaartje van €799,00. Wij hebben de P1X Pro cockpit ontvangen met een mouse tray, speaker mounting brackets, heelrest en keyboard tray, hiervoor ben je rond de €950,00 kwijt. De genoemde prijzen zijn daarbij inclusief Nederlandse BTW en exclusief verzendkosten. We hebben ook een kortingscode beschikbaar waarmee je nog 5% korting krijgt in de webwinkel van Sim-Lab.

Verpakking & Inhoud
Twee werkdagen nadat Sim-Lab onze bestelling heeft verzonden, ontvangen we van UPS drie witte dozen met duidelijke Sim-Lab branding. Twee van deze dozen hebben een standaard vorm, terwijl de derde langwerpig is. In één van de normale dozen treffen we de mouse tray, speaker mounting brackets, heelrest en keyboard tray aan. De andere normale doos bevat alle benodigdheden voor het samenstellen van de cockpit. In de langwerpige doos vinden we de profielen voor het geheel. Alle onderdelen zijn zorgvuldig verpakt in bubbeltjesplastic en waar nodig opgevuld met papier, zodat ze stevig op hun plek blijven tijdens het transport. Hoewel de verpakking niet bijzonder spannend is, vinden we dat in het geval van een cockpit ook niet noodzakelijk. Nadat we alle dozen naar onze simruimte hebben gebracht, de inhoud hebben uitgepakt en gesorteerd, zijn we klaar om aan ons bouwproject te beginnen.
Techniek & Kwaliteit
De Sim-Lab P1X Pro is een evolutie van de P1X simrig en is, net zoals zijn voorganger, vervaardigd uit aluminium extrusieprofielen. Deze profielen bestaan uit aluminium balken met sleuven waarin je zogenaamde t-slotmoeren kunt schuiven, waardoor je ze gemakkelijk met verbindingsstukken aan elkaar kunt bevestigen. Sim-Lab heeft hiervoor een eigen nieuwe variant ontworpen die dikker en sterker is dan andere verkrijgbare varianten. De basis van het geheel bestaat hierdoor grotendeels uit holle profielen waarbij de overbodige sleuven zijn weggelaten, waardoor deze er mooier uitzien en ook een stuk sterker zijn. Dit maakt deze simrig net even anders dan andere verkrijgbare aluminium simrigs.
Voor veel simracers is het gebruik van aluminium extrusieprofielen een bekend concept, omdat het ongekende mogelijkheden biedt om je simrig perfect af te stellen naar jouw wensen. Standaard zijn de profielen aluminiumkleurig, maar ze worden door Sim-Lab zwart geanodiseerd voor een strakke uitstraling. Hoewel de profielen redelijk krasbestendig zijn, is het toch verstandig om voorzichtig te zijn bij het verschuiven van scherpere onderdelen om beschadigingen te voorkomen. De delen van het pedal deck en DD-mount zijn van stevig gegoten metaal om extra stabiliteit te bieden.









Montage & Gebruik
De P1X Pro cockpit wordt, zoals eerder vermeld, gevormd door aluminium extrusie profielen. Het bouwen van dit soort simrigs kan in het begin wellicht wat puzzelen zijn, vooral bij de eerste keer. Gelukkig hebben we al ervaring opgedaan met het bouwen van simrigs met aluminium profielen, dus de montage van deze P1X Pro cockpit is voor ons goed te doen. We hebben de handleiding er toch bij gehouden voor de zekerheid, voor het geval we ergens vastlopen. Elke stap wordt duidelijk geïllustreerd in de handleiding, samen met de benodigde montagematerialen.
De zwarte aluminium profielen zijn inderdaad wat krasgevoelig, maar door voorzichtig te werk te gaan kunnen we de simrig praktisch krasvrij in elkaar zetten. Dankzij de online handleiding(en) en een beetje inzicht is het bouwen van een simrig met aluminium extrusieprofielen verrassend eenvoudig. We hebben ongeveer drie uur besteed aan het bouwen van het frame, en we verwachten dat het voor beginners misschien een uurtje extra kost. We moeten daarbij benoemen dat we behoorlijk perfectionistisch zijn en graag de tijd nemen voor het bouwen, afstellen en organiseren van de kabels.
Basis
De basis van deze simrig bestaat uit vier profielen: twee langere aan de zijkanten en twee kortere ertussenin, waar uiteindelijk weer de stoelprofielen op worden gemonteerd. Standaard worden de leveling feet meegeleverd. Deze zijn lekker robuust en zorgen ervoor dat het geheel enkele centimeters hoger kan worden gezet, wat de toegankelijkheid ten goede komt. Bovendien maakt dit het mogelijk om de simrig perfect waterpas te stellen, wat naar onze mening essentieel is. Een waterpas basis is van groot belang en zal later in het bouwproces alleen maar voordelen opleveren. Om de vloer te beschermen, hebben we een passend vloerkleed van Speedy Rugs onder de P1X Pro gelegd.


Pedal deck
Het pedal deck bestaat uit twee gegoten metalen zijbeugels, met daartussen twee aluminium profielen. Deze opzet maakt het eenvoudig om vrijwel elke pedalenset te monteren. De zijplaten zijn voorzien van sleuven, waardoor het monteren moeiteloos verloopt en het pedal deck gemakkelijk naar voren of naar achteren kan worden geschoven. Het afstellen van de hoogte is iets lastiger vanwege deze constructie, omdat je het geheel op hoogte moet houden terwijl je de bouten aandraait. Zodra alles in elkaar zit, kunnen we onze P1Sim Mistral pedalenset gemakkelijk bovenop het pedal deck bevestigen met vier M8 boutjes.



Stoel
De montage van onze LCD Pro Drift stoel doen we eerst op twee aluminium profielen, die vervolgens weer bovenop de zojuist gebouwde basis worden gemonteerd. Op deze profielen kunnen de seat brackets, eventueel met een slider, worden gemonteerd. Omdat we geen slider gebruiken, monteren we de seat brackets direct op deze profielen. Het is naar onze mening handig om eerst de stoel tussen de seat brackets te monteren, zodat je de stoel goed kunt positioneren voordat je alles definitief vastzet.


Stuurkolom
De stuurkolom bestaat uit twee rechtopstaande profielen die onder een hoek zijn gezaagd en gemonteerd. Doordat deze schuin zijn gemonteerd, staan ze verder van je af, wat de instap ten goede komt. We monteren dus eerst deze rechtopstaande profielen aan de zijkant van het basisframe. Als deze profielen zijn gemonteerd, is het raadzaam een waterpas bovenop te leggen zodat beide profielen even hoog uitkomen. Het wheeldeck bestaat uit vier gegoten metalen zijbeugels met daartussen twee vlakliggende aluminium profielen. De profielen aan de buitenkant monteren we tussen de rechtopstaande profielen, en de profielen aan de binnenkant vormen het gedeelte waar we onze Fanatec DD2 tussen monteren. Het mooie van de vlakliggende profielen is dat je er makkelijker accessoires op kunt monteren, zoals we hebben gedaan met de GRID Brows, GRID PIB en Fanatec Killswitch.


Afstellen
Nu het bouwen voltooid is, kunnen we beginnen met het afstellen van onze simrig. De Sim-Lab P1X Pro is buitengewoon veelzijdig, waardoor hij geschikt is voor gebruikers van elk type en lengte. Het afstellen van de P1X Pro vergt wat aandacht, maar het is geen buitengewoon moeilijke taak. Toch is het belangrijk om hier de nodige zorg aan te besteden, aangezien een goed afgestelde simrig veel lichamelijke klachten kan voorkomen. We geven er de voorkeur aan om eerst de zitpositie ten opzichte van de pedalen goed in te stellen. Aangezien de stoel op een vaste positie staat, hoeven we alleen het pedal deck op de juiste hoogte en afstand te plaatsen. Vervolgens is het een kwestie van de stuurkolom op de juiste afstand af te stellen, en dan is onze P1X Pro gereed voor gebruik. Het netjes wegwerken van de kabels stellen we uit naar een later moment, zodat we nog wat finetuning kunnen doen aan de afstelling zonder alles weer los te hoeven halen.
Het gebruik
Onze eerste indruk is dat er een zeer stevig en robuust geheel staat waar je je verdere simraceleven mee kunt doen. Bij het instappen merken we direct een fijne en ruimere entree, doordat de staande profielen schuin naar achteren staan, waardoor er meer ruimte is om in te stappen. Tijdens het afstellen hebben we gemerkt dat dit erg gemakkelijk gaat. Het pedal deck laat zich eenvoudig in hoogte en diepte verstellen, en ook de stuurkolom schuift soepel heen en weer. Echter, voorzichtigheid is geboden bij het afstellen, aangezien een beschadiging snel gemaakt is.
Zodra we eenmaal aan het racen zijn, merken we dat de P1X Pro totaal geen flex vertoont. Zelfs na langdurig intensief gebruik blijft dit hetzelfde en trillen er geen bouten los. Een nadeel is echter dat door de schuine staande profielen accessoires moeilijker te monteren zijn en soms nog niet geschikt zijn. Dit komt doordat de meeste accessoires ontworpen zijn voor volledig rechtopstaande profielen. We hebben hierover gesproken met Sim-Lab, en zij geven aan dat op zeer korte termijn alle accessoires geschikt zullen worden gemaakt voor de Pro-lijn simrigs. Een groot voordeel vinden we de stuurkolom, met name het wheeldeck. Door de vlakliggende aluminium profielen kunnen we heel gemakkelijk accessoires monteren en kabelmanagement uitvoeren. Onze GRID Brows, GRID Power Box en Fanatec Killswitch zijn dan ook erg mooi gemonteerd op deze profielen.

Conclusie
Sim-Lab, als ontwerpers van de P1X Pro cockpit, hebben een solide basis gecreëerd voor simracers van verschillende niveaus, samengesteld uit aluminium extrusieprofielen. Het bouwproces wordt vergemakkelijkt door de duidelijke handleiding en onze ervaring met soortgelijke simrigs. Door zorgvuldig deze instructies te volgen, bouwen we een krasvrij en stevig geheel.
De flexibiliteit tijdens het bouwen en afstellen en robuustheid van de P1X Pro vallen op tijdens het gebruik. Deze stevige constructie vertoont zelfs bij intensief gebruik geen tekenen van flex of instabiliteit. De schuine staande profielen bieden een ruimere instap maar kunnen de montage van accessoires bemoeilijken, hoewel Sim-Lab verbeteringen heeft beloofd voor compatibiliteit. Desalniettemin biedt het wheeldeck met zijn vlakliggende profielen uitstekende mogelijkheden voor accessoiremontage en kabelmanagement, wat bijdraagt aan een georganiseerde en functionele cockpit.
Als je op zoek bent naar een degelijke cockpit, dan is de P1X Pro zeker een aanrader. Hij ziet er niet alleen erg mooi uit, maar voldoet ook aan al onze verwachtingen. Wat ons betreft is de Sim-Lab P1X Pro een cockpit waar je je verdere simrace leven mee kunt doen!
Ben je na het lezen van onze review enthousiast geworden en wil je ook een Sim-Lab P1X Pro aan gaan schaffen? Deze is verkrijgbaar via de webwinkel van Sim-Lab en heeft een vanaf prijskaartje van €799,00. Op onze kortingspagina hebben we ook een kortingscode beschikbaar waarmee je nog 5% korting krijgt bij Sim-Lab.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.





