ReviewsStuurwiel Reviews

Asetek Forte Button Box en Stuurwielen


Het succes van het uit Aalborg opererende Asetek Simsports kunnen wij ondertussen toch wel een feit noemen. Deze gevestigde simrace gigant heeft zich in de afgelopen jaren stevig op de kaart gezet. Op alle niveau’s van het hogere segment van simrace hardware heeft Asetek producten uitgebracht om zo racers met zowel een hoog als een midden-hoog budget te kunnen voorzien.

Afgelopen Oktober heeft Asetek weer een reeks producten gelanceerd waarmee zij hun aanbod in stuurtjes een aardige boost hebben gegeven. Daar waar ze voorheen alleen de La Prima en de Forte formule stuurwielen hadden, hebben zij nu ook een oplossing uitgebracht om aan de behoefte van andere stuurwiel soorten te voldoen. De oplossing die Asetek hiervoor heeft uitgebracht zijn de La Prima en de Forte Button boxes welke voorzien kunnen worden van een zestal losse stuurwielen waarmee we zelf ons stuur kunnen samenstellen. Evenals bij de andere producten van Asetek is de La Prima Button box het instap model welke een simpelere en goedkopere variant is van de Forte Button Box. De La Prima variant is verkrijgbaar vanaf €284,34 inclusief BTW en de Forte Buttonbox heeft een prijskaartje van €387,19 inclusief BTW. De los verkrijgbare stuurwielen hebben ieder een prijs van €120,99 waarbij alleen het Round Comfort+ stuurwiel een hogere prijs heeft met €163,34 inclusief BTW. Alle producten zijn uiteraard verkrijgbaar via de webshop van Asetek zelf, waarbij je nog eens 5% korting kan krijgen op je bestelling wanneer je de kortingscode “simraceblognl” gebruikt.

Asetek heeft ons aangeboden om hun nieuwe producten aan de tand te voelen en onze mening hierover te geven. Dat aanbod hebben wij uiteraard niet af kunnen slaan. Wij ontvangen van Asetek een behoorlijk pakket waarin wij de Forte Buttonbox, het Round Comfort+ stuurwiel, het Open D Suede stuurwiel en het Closed D Black Leather stuurwiel ontvangen. Als kers op de taart is er ook een setje Clutch Paddles ter waarde van €45,97 inclusief BTW meegeleverd welke wij op de buttonbox kunnen monteren. De gehele stuurconfiguratie zoals wij deze gaan testen heeft hiermee een totaalprijs van €564,15 voor de samenstellingen met het Open- en Closed D stuur en een prijs van €596,50 voor de samenstelling met het Round Comfort+ stuurwiel.

Verpakking & Inhoud

Na een korte reis te hebben gemaakt van 3 dagen ontvingen wij het vanuit Denemarken verzonden pakket bij ons aan de deur via UPS. De pakketbezorger overhandigde ons een grote doos gevuld met herkenbare witte omdozen met het Asetek logo op de zijkant. Wanneer de deur weer dicht gaat en wij de dozen op de tafel zetten kunnen wij niet wachten om er mee aan de slag te gaan.

De Buttonbox
De grootste witte omdoos is naar verwachting de doos waar de buttonbox in zit. Bij het openen van de witte omdoos worden wij enigszins verast door de inhoud. Daar waar Asetek normaliter vasthoudt aan productdozen met een mooie zwarte sleeve er omheen is er voor de productdoos van de Forte Buttonbox gekozen voor een witte sleeve. Deze witte sleeve is voorzien van de Asetek branding en de herkenbare rode streep aan de onderkant van de doos. Op de voorkant van de sleeve staat met grote zwarte letters “FORTE” geschreven waar wij een duidelijke productfoto rechts naast vinden. Een klein maar zeker geen overbodig detail op de voorkant van de sleeve is de tekst rechts onderin de hoek waar staat “Steering Wheel Rim NOT included”. Waarmee nog een keer heel duidelijk aangekaart wordt dat het hier echt alleen de buttonbox betreft. Op de achterkant van de sleeve vinden wij wederom een duidelijke productfoto, echter wordt deze vergezeld door een klein stukje tekst over de Racehub software en een klein stukje tekst over het Quick Release(QR) systeem van Asetek. Tot slot staat er onderin de hoek nog een kleine opsomming met de titel “In the box” waarbij de inhoud van de doos opgenoemd staat.

Wanneer wij de sleeve verwijderen komt de daadwerkelijke productdoos tevoorschijn welke een standaard bruin kartonnen uiterlijk heeft. Deze doos heeft een sober uiterlijk waarbij er rondom Asetek branding te vinden is en waarbij er met grote letters “NO LIMITS” op het deksel staat. Bij het openen van de doos kijken wij direct op de buttonbox zelf welke in een soort kartonnen houder geplaatst zit. Bij het verwijderen van deze bovenste laag komen wij een tweede laag tegen waarin de losse schakelmodules geplaatst zijn, de kaart van de handleiding ligt, de boekjes voor de garantie en veiligheidsvoorschriften liggen en tot slot ligt er een zakje met een inbussleutel en een pincet. Onder deze laag vinden wij nog de stickervellen terug waarbij er één stickervel voor de markeringen op de buttonbox is en stickervel nummer twee met stickers van Asetek branding is.

De Stuurwielen
Ook de drie meegeleverde stuurwielen mogen wij eerst uit de witte omdozen halen. Het eerste dat ons hierbij opvalt is dat de stuurwielen wel weer voorzien zijn van de zwarte sleeve met de Asetek branding. Uiteraard heeft ook iedere doos hier een grote productfoto op de voorkant van de sleeve staan. Voor ieder stuurwiel staan er een paar unieke korte eigenschappen naast vermeld zoals “Genuine Suede” en “Red Center Stripe”. Op de doos van de Button Box zien we rechts onderin de vermelding dat het enkel om de Button Box gaat en er geen stuurwiel inbegrepen is. Op de dozen van de stuurwielen zien we het tegenovergestelde. Onderin de hoek van alle drie de dozen vinden wij hier namelijk de tekst “Button Box NOT included” terug. Op de achterkant van de sleeve staat de productfoto wederom centraal. Hier worden de unieke eigenschappen van ieder stuurwiel nogmaals aangekaart met een verwijzing naar het stuurwiel zelf. Bij ieder stuur staat ook een eigen korte omschrijving op de doos waarin er wat informatie wordt gegeven over het stuurwiel zelf. Tot slot zijn deze sleeves voorzien van een korte lijst met onderdelen die in de doos terug te vinden zijn.

In de basis zijn de dozen van de stuurwielen allemaal hetzelfde op het daadwerkelijke stuurwiel na. Wanneer wij de zwarte sleeve verwijderen komt er een bruine kartonnen pizzadoos tevoorschijn waar wij op de deksel eveneens de tekst “NO LIMITS” zien staan. Bij het openvouwen van de doos treffen wij een nette stoffen zak aan waarop een tweetal boekjes, het garantie boekje en het veilgheidsboekje, en de kaart met een QR-code naar de handleiding liggen. Netjes in de stoffen zak verpakt vinden wij in ieder doos het stuurwiel terug. Op de bodem van de doos vinden wij tot slot nog een klein plastic zakje waarin een inbussleutel en een zestal kleine schroefjes verpakt zitten waarmee ieder los stuurwiel op de buttonbox bevestigd kan worden.

Techniek & Kwaliteit

Zoals wij hierboven al even hebben laten vallen hebben wij een behoorlijke verzameling aan producten ontvangen waarbij de Asetek Button Box, letterlijk, centraal staat. Het concept van de Asetek Button Box is eigenlijk heel simpel; in plaats van meerdere volledige stuurwielen aan te moeten schaffen om van type stuur te veranderen, hoeft er voor de Button Box alleen de daadwerkelijke handgreep, welke vastgehouden wordt, aan te schaffen om van stuurwiel te wisselen. Dit betekent dat er relatief goedkoop gewisseld kan worden van een rond stuur, naar een D-stuur en naar een open D-stuur. Het is simpelweg de rand van je stuurwiel losschroeven en de andere variant weer vastschroeven. De enige variatie die niet mogelijk is, is om er een formule stuurwiel van de maken. Daarvoor zal wel apart het Forte Formula stuurwiel aangeschaft moeten worden.

Forte Button Box
De Forte Button Box kan gezien worden als het hart van een aanpasbaar stuurwiel. Zoals de naam het al verklapt is het letterlijk de centraaldoos van het stuur waar alle knoppen en inputmogelijkheden zich bevinden. De behuizing van de Forte Button Box bestaat uit een spuitgegoten composiet materiaal welke versterkt is met een toevoeging van koolstofvezels waardoor deze een mooie forged carbon look heeft. Aan de voorkant van de Button Box heeft Asetek gekozen voor een 2mm dikke plaat gemaakt van gewoven koolstofvezel om de traditionele carbon fiber uitstraling aan het stuur te geven. De voorkant van het stuur is uitgerust met maarliefst 36 programmeerbare aRGD LEDs waarvan er 15 gebruikt worden voor het toerental, zes als flaglights, acht om de drukknoppen te verlichten, vier bij de toggle switches en tot slot nog drie als achtergrondverlichting van de draaiknoppen.

De LED verlichting geeft het al een beetje prijs maar de Forte Button Box is voorzien van acht drukknoppen waarmee hij vier drukknoppen minder heeft dan het Forte Formula stuurwiel. Verder is de Button Box uitgerust met twee seven-way kinky switches waarvan wij er één links en één rechts op de voorkant terugvinden. Het voordeel van deze switches is dat deze in vier richtingen gedrukt kunnen worden, in twee richtingen als encoder gebruikt kunnen worden maar ook nog ingedrukt kunnen worden als een normale knop. Bovenin het stuur vinden wij in iedere bovenhoek een toggle switch terug welke een neutrale ruststand hebben. Verder is de Button Box voorzien van vier duimencoders welke wij zowel links als rechts op het midden en aan de onderkant van het stuur terugvinden. Ten opzichte van het formule stuurwiel, welke er zes heeft, ontbreken de twee encoders aan de bovenkant. Tot slot vinden wij in het midden van het stuur, onder de Asetek branding, nog drie draaiknoppen terug welke ieder 12 standen heeft. Hiermee kunnen wij wel zeggen dat er aan inputmogelijkheden geen gebrek is op de Forte Button Box.

Aan de achterkant van de Button Box vinden wij het quick release systeem van Asetek terug welke naadloos overloopt in de behuizing van de Button Box zelf. Deze quick release voorziet de box van stroom en telemetriedata wanneer deze rechtstreeks verbonden wordt met een Asetek wheelbase. Tevens vinden wij achterop de behuizing zes voorgevormde uitsparingen met een diep gat aan het uiteinde. Dit zijn de aansluitingen voor de magnetische modules, hieronder verstaan we de schakelmodules, de Clutch Paddles en de Magnetic Input Paddles van Asetek welke met het magnetische Hall-sensor principe werken. Het mooie van dit systeem is dat alle modules zonder bedrading aangesloten kunnen worden op het stuur en dat deze direct herkend worden in de RaceHub software, hierdoor zijn ze letterlijk met één schroef aan de sluiten op je Button Box. Tot slot bevindt zich er nog een belangrijk element aan de achterzijde van de Button Box, namelijk de bevestigingspunten voor de losse stuurwielen. Op de 3-, 6- en 9-uurs positie vinden wij een kleine uitsparing met ieder twee schroefgaten er in. Deze gaten zouden precies overeen moeten komen met die bevestigingspunten van de stuurwielen zelf. Daardoor is het een kwestie van het wiel in de uitsparingen leggen en vastschroeven om deze met de Button Box te verbinden.

Closed D Black Leather stuurwiel
Het eerste stuurwiel dat wij meegeleverd hebben gekregen is het Closed D Black Leather stuurwiel. Zoals de naam al weggeeft betreft het hier een stuur met een vlakke onderkant zoals wij deze ook tegenkomen in de sportievere straatauto’s. Het stuurwiel, met een diameter van 330mm, is volledig omhuld met zwart leer welke er met de hand op gestikt is. Daar waar de boven en onderkant een strakke gladde look hebben zijn de zones rondom de handgrepen bedekt met geperforeerd leer voor wat extra grip en ventilatie. Een bijkomend voordeel van een lederen stuurbekleding is dat het stuur ook zonder handschoenen goed te gebruiken is en lang netjes blijft. Het laatste kenmerk van dit stuurwiel is de rode markering, welke uit een apart stukje rood leer is vervaardigd, aan de bovenkant van het stuur om de 12 uur positie aan te geven. Van het Closed D stuurwiel is ook een variant met oranje handgrepen beschikbaar.

Open D Suede stuurwiel
Het tweede stuurwiel welke wij ontvangen hebben is het Open D Suede stuurwiel. Ook hier betreft het een stuurwiel met afgevlakte onderkant welke eveneens een diameter van 330mm heeft, echter omdat het hier om een Open D stuur gaat ontbreekt de bovenkant van het stuur. Hierdoor kan er makkelijker over het stuur heen gekeken worden. De variant die wij hebben ontvangen is handmatig bekleed met echt suède. Hierdoor heeft het stuurwiel een klassieke en stijlvolle racelook terwijl deze ook een hoge mate van grip biedt. Bij het gebruik van een stuurwiel met suède wordt wel aangeraden om handschoenen te gebruiken aangezien het nette uiterlijk van deze stof snel vies kan worden wanneer deze met blote handen in contact komt. Mocht je toch liever zonder handschoenen racen dan is het Open D stuurwiel ook beschikbaar in een variant met zwart leer.

Round Comfort+ Stuurwiel
Het derde en laatste stuurwiel waar wij onze mening over mogen vormen is het Round Comfort+ stuurwiel. Zoals de naam ook hier al suggereert betreft het hier een volledig rond stuur waar we onder andere rally mee kunnen rijden en mee kunnen driften. Het speciale zit hem bij dit ronde stuurwiel van 330mm niet zo zeer in zijn vorm maar in zijn materiaal. Daar waar de vorige stuurwielen bekleed waren met leer en met suède is dit stuurwiel bekleed met een eigen materiaal van Asetek genaamd Comfort+. Dit materiaal, welke een suède look heeft, is volgens Asetek gemaakt voor een lange levensduur. Zo heeft het materiaal weinig onderhoud nodig doordat hij vuilafstotend en antistatisch zou moeten zijn. Hierdoor is dit stuur ook uitstekend te gebruiken zonder handschoenen. Ook is het materiaal brandwerend, wat wij een wat vreemde vermelding vinden voor op een simrace stuur. Dit aangezien menig rig niet erg licht ontvlambaar is. Tot slot bestaat het Comfort+ materiaal voor 37% uit gerecycled materiaal waardoor het een duurzamere keuze is dan gewoon suède. Naast het Comfort+ materiaal is het ronde stuurwiel ook voorzien van een klein strookje rood leer om de bovenkant van het stuur te markeren. Indien je toch liever een lederen stuurwiel hebt, dan is het ronde stuur ook verkrijgbaar in een lederen variant met oranje accenten.

Montage

Voordat wij met de Button Box kunnen gaan racen moeten wij hem eerst opbouwen tot een volwaardig stuur. Om te beginnen bevestigen wij het Closed D Black Leather stuurwiel aan de Button Box. Dit gaat zeer gemakkelijk met de meegeleverde schroefjes en inbussleutel. Achterop de Button Box zitten drie uitsparingen waar het losse stuurwiel precies in valt waarna deze met twee kleine schroeven op ieder punt vastgezet kan worden. Nu zit het stuurwiel stevig vast aan de Button Box.

De tweede stap die wij nemen is het bevestigen van alle modules op de achterkant. De eersten die wij gaan bevestigen zijn de meegeleverde schakelmodules. Voor deze modules kiezen wij de middelste aansluiting aan weerszijde van het stuur, aangezien dit de meest ergonomische optie is. Deze aansluitingen zijn heel simpel en volledig draadloos en werken met het magnetische Hall-sensor principe. Hierdoor kunnen wij de modules in de uitsparing laten zakken, wat maar op één manier kan, en dan zitten de modules op hun plek. Het enige dat wij nog moeten doen is de schroef aandraaien om er voor te zorgen dat onze schakelmodules vast op hun plek komen te zitten. In eerste opzicht is de schroef waarmee de module aan de Button Box bevestigd word verstopt achter de paddles zelf. Wanneer wij de schroef op de module zelf losdraaien waarmee de breedte van de flipper afgesteld kan worden en de flipper op zijn uiterste stand zetten komt de kop van de bevestigingsschroef tevoorschijn. Dan is het slechts nog de schroef aandraaien en onze schakelmodules zitten vast op hun plek. Een minpuntje waar wij wel tegenaan liepen met het bevestigen van onze schakelmodules is dat de bevestigingsschroef in een gat zit welke zich vlak naast de magneet van de paddle bevind. Hierdoor wordt de inbussleutel steeds opzij getrokken wanneer wij deze in de schroef willen steken, hierdoor is het soms best lastig om de sleutel goed in de schroef te krijgen. Een tweede puntje wat niet per se een minpunt is maar welke wij wel even onder de aandacht willen brengen is de positie van de middelste module aansluitingen. Deze zitten namelijk op dezelfde hoogte als de bevestigingspunten van het stuurwiel. Wanneer wij onze schakelmodules geplaatst hebben vallen deze precies over de bevestigingsschroeven van het stuurwiel heen waardoor deze niet meer bereikbaar zijn. Dit betekent dat wanneer wij het stuurwiel willen wisselen wij eerst onze schakelmodules moeten verwijderen, wat wel wat snelheid uit het wisselproces haalt.

De laatste paddles die wij bevestigen zijn de apart verkrijgbare Cluch Paddles van Asetek. Het systeem om deze aan de Button Box te bevestigen is het zelfde als die van de schakelmodule waarbij de paddle eerst op zijn uiterste stand gezet moet worden alvorens de module vast te kunnen zetten. Gelukkig werken deze koppelingshendels met een veer waardoor wij geen hinder hebben van een magneet die aan onze inbussleutel trekt.

De laatste kers op de taart om ons stuur helemaal af te maken is uiteraard het bestickeren van de knoppen. Op het bij de Button Box meegeleverde stickervel is een zeer ruime keuze aan stickers terug te vinden. Voor vrijwel iedere belangrijke functie is een sticker voor de drukknoppen en encoders te vinden. Een leuk detail bij de stickers voor de drukknoppen is dat deze negatief gedrukt zijn. Wanneer wij deze stickers op de verlichting bij de drukknop plakken zal hierdoor de tekst verlicht zijn. Met behulp van de meegeleverde pincet gaat het plakken van de stickers relatief gemakkelijk, echter blijft stickers plakken altijd een priegelwerkje.

Software

Voordat de Forte Button Box helemaal functioneel is moet eerst de RaceHub software van Asetek gedownload worden. Zelf hebben wij deze al op onze PC staan door de andere Asetek producten op onze rig. Wanneer wij de Button Box op onze Invicta wheelbase bevestigen en de wheelbase aanzetten wordt deze automatisch herkend. Door in de menubalk aan de linkerzijde op “Steering Wheel” te klikken komen wij direct in het eerste tabblad op het menu van de Button Box terecht genaamd “Button Configuration”. In dit menu zien wij een visualisatie van de Button Box en kunnen wij iedere drukknop en draaiknop instellen. Bij het instellen van de kleuren van de LEDs op het stuur is er keuze uit 14 verschillende kleuren die naast de knoppen op het stuur kunnen branden. Ook kunnen wij een aparte kleur toewijzen aan het indrukken van de knop, waardoor deze bij het indrukken van kleur verandert. Doordat de LEDs soms aardig fel kunnen zijn is er ook een slider aanwezig waarmee de helderheid van de knopverlichting gereguleerd kan worden. Echter worden er meer configuratiemogelijkheden aangeboden in dit menu. Voor iedere drukknop is er namelijk de keuze of we deze knop als “Push Button” willen gebruiken, waarbij de knop als een reguliere drukknop gebruikt wordt, of dat we de knop als een “Latched Button” willen gebruiken waarbij de knop als een aan-/ uitknop fungeert. Voor de draaiknoppen kunnen wij vergelijkbare opties terugvinden. Wanneer wij de optie “Position Based” gebruiken bij de draaiknoppen onthoudt hij de positie tussen 1-12 waar de knop zich op bevind. Bij de tweede optie, “Incremental”, kan de draaiknop als een encoder gebruikt worden waarbij er een korte signaalpuls gegeven wordt bij iedere verdraaiing.

Het tweede tabblad genaamd “Shift Lights” is precies bedoeld voor wat de naam al zegt, het instellen van verlichting welke je toerental weergeeft. In dit menu kunnen wij per LED één van de 14 kleuren toewijzen maar ook per LED bepalen bij hoeveel procent van het maximum toerental deze aan moet gaan. Dit laatste kunnen wij doen door midden van een patroon kiezen uit het drop-down menu of door bij iedere individuele LED de schuif omhoog of naar beneden te schuiven. In eerste instantie staat de mogelijkheid om zelf de individuele LEDs aan te passen op slot zodat we niet per ongeluk iets verschuiven. Door de knop “Adjust Shift Curve” om te zetten krijgt het overzicht meer kleur om aan te geven dat de schuifknoppen beschikbaar zijn. Ook geeft de RaceHub software ons de mogelijkheid om de LEDs via een lineaire, progressieve of degressieve curve te laten lopen. Tot slot vinden wij ook evenals bij de LED verlichting bij de knoppen een slider voor de helderheid van de verlichting om er voor te zorgen dat we de lichtsterkte zelf kunnen bepalen.

Het laatste kopje van het Button Box menu is het kopje “Flag Lights”. Dit is een zeer simpel menu waarbij wij slechts voorgeprogrammeerde flag LEDs aan of uit kunnen zetten. Iets dat wij stiekem wel jammer vinden aangezien wij het fijn vinden als wij ook zelf kunnen bepalen wat het kleurenpatroon is bij welke situatie. Tot slot is ook dit tabblad weer voorzien van een schuif waarmee wij de sterkte van de zes flag lights kunnen aanpassen.

Gebruik

Met alles geconfigureerd en op zijn plek gaan wij onze eerste rondes rijden met ons nieuwe Asetek stuur. Om alle verschillende stuurwielen te testen gaan wij in Assetto Corsa onder andere GT-auto’s en NASCAR rijden maar ook driften. Ook gaan wij DiRT Rally 2.0 gebruiken om de nodige off-road ervaring op te doen.

Forte Button Box
Onze eerste indruk van de Forte Button Box is eigenlijk heel positief. De lay-out van de knoppen op de voorkant voelt al snel vertrouwd aan waardoor wij bijna niet op het stuur hoeven te kijken om de knoppen te zoeken. Ook hebben de knoppen zelf een fijne feedback bij het indrukken, zo hebben ze een prettige weerstand waarbij we goed moeten drukken om de knop door het activatiepunt heen te drukken. Wanneer deze ingedrukt wordt geeft hij ook een duidelijke klik welke zowel voelbaar als hoorbaar is, gecombineerd met een LED die van kleur verandert bij activatie is het onmogelijk te missen wanneer een knop ingedrukt wordt. Een kleine kanttekening die wij wel willen plaatsen bij de drukknoppen van de Button Box is dat ze misschien wel een beetje te ver van de rand van het stuur af zitten. Wij hebben niet bijzonder grote of kleine handen, echter merken wij wel dat we voor zelfs de knoppen die het verste naar buiten zijn geplaats onze duim aardig moeten strekken om ze te kunnen bedienen. Voor simracers met wat kleinere handen kan dit betekenen dat zij hun handen iets moeten lossen om de knoppen te kunnen indrukken.

De duimencoders op het stuur zijn daarentegen wel op een makkelijk bereikbare plek op het stuur geplaatst. Ondanks dat ze wat diep in het stuur liggen zijn ze makkelijk te bedienen. Ook hier zit er een fijne hoeveelheid weerstand op de bediening waarmee we gecontroleerd door de standen heen kunnen scrollen doordat elke stand duidelijk voelbaar is. De draaiknoppen in het midden van het stuur kunnen wij eveneens bestempelen als prettig in gebruik. Hier geldt eigenlijk het zelfde als bij de duimencoders qua de weerstand bij de bediening. Een leuk pluspuntje vinden wij ook de verlichting om de draaiknoppen heen waardoor ze ook makkelijk terug te vinden zijn in je periferische zicht, hierdoor hoeven wij onze ogen niet van het virtuele asfalt te halen om ze te bedienen.

Aan de achterkant van de Button Box zitten ook de nodige elementen waar wij wat aandacht aan willen besteden. Als allereerst willen wij vermelden dat het Asetek QuickRelease systeem in onze ogen nog steeds één van de prettigste systemen is om mee te werken. Met één hand kunnen wij de hendel van de QuickRelease inknijpen waarna we het stuur direct van onze wheelbase af kunnen halen. Een stuur wisselen met dit systeem is daarmee letterlijk een kwestie van een paar seconden. Naast de QuickRelease zitten ook de schakelflippers op de achterkant. Daar waar een hoop fabrikanten gebruik maken van een metalen systeem heeft Asetek hun schakelmodules van kunsstof gemaakt. Het voordeel hiervan is dat deze bij het schakelen relatief weinig geluid produceren. Qua bediening kunnen wij ook niet heel veel zeggen buiten het feit dat ze lekker aanvoelen, een fijne feedback geven en ze ook makkelijk te bereiken zijn met de vingers wanneer wij het stuur stevig vasthouden. Door de magneten op de paddles moeten wij deze assertief bedienen waardoor het ook vrijwel onmogelijk is om per ongeluk één van de schakelpaddles te bedienen tijdens het rijden. Tot slot hebben wij ook de clutch paddles op de Button Box gemonteerd zitten. De koppeling aan het stuur is makkelijk te bedienen met onze pink en ringvinger. Wanneer wij slechts één van de twee koppelingshendels intrekken fungeert deze als een koppeling over het hele bereik. Leuker wordt het wanneer wij beide koppelingshendels bedienen, hierdoor schakelen deze automatisch over naar het master-slave principe. Hierbij kunnen wij één hendel laten schieten wanneer de startlichten uitgaan waarbij de koppeling naar een vooraf bepaald punt losgelaten wordt. Met de tweede hendel kunnen wij dan doseren om soepel weg te rijden. Het punt waar de koppeling naar toe gaat is eenvoudig in de RaceHub software aan te passen waardoor wij met een paar oefenstarts het perfecte punt kunnen instellen.

Closed D Black Leather stuurwiel
Met alleen een Button Box kunnen wij uiteraard niet racen. Zoals wij al eerder hebben laten vallen zijn wij begonnen met het monteren van het Closed D Black Leather stuurwiel. Dit is een goede keuze geweest voor een eerste indruk aangezien het een zeer comfortabel stuurwiel is. Naast het feit dat het stuur er met het (geperforeerde) leer er zeer strak uit ziet voelt het stuur ook enorm comfortabel aan. Zowel met als zonder handschoenen ligt het stuur lekker in de hand en kunnen wij hier rustig meerdere lange sessies mee rijden zonder enige negatieve punten te ontdekken. Naast het prettige gevoel van het materiaal voelt ook de diameter van 330mm natuurlijk aan en heeft het stuurwiel ook een comfortabele dikte om stevig vast te houden.

Ombouwen
Het tweede stuurwiel dat wij op de Button Box gaan schroeven is het Open D Suede stuurwiel. Het kost ons ongeveer vijf minuten om de schakelmodules te verwijderen, het Closed D Black Leather stuurwiel te verwijderen, het Open D Suede stuurwiel te plaatsen en vast te zetten en tot slot de schakelmodules ook weer te monteren. Het is geen klusje dat “even” tussen sessies door gedaan kan worden maar relatief snel willen wij het wel noemen. Het nadeel blijft echter wel de magneten op de schakelmodules. Evenals bij het opbouwen van het stuur merken wij ook hier dat de magneet constant aan de inbussleutel trekt, hierdoor kan het best vervelend zijn om de sleutel goed in de schroef te krijgen die diep in de behuizing van de schakelmodule verwerkt is. Ook wanneer wij de inbussleutel uit het gat trekken wordt deze naar de magneet getrokken waardoor het makkelijk is om krassen te trekken op de schakelmagneet.

Open D Suede stuurwiel
Met het Open D Suede stuurwiel op zijn plek kunnen wij ook hier mee aan het werk. Het stuur voelt (niet heel onverwacht) vrijwel het zelfde aan als het Closed D stuurwiel. Een groot voordeel van deze vormgeving vinden wij wel dat bij de formule zithouding er een stuk meer zicht op het scherm is. Hierdoor is het Open D stuurwiel voor ons een geschikte kandidaat om bijvoorbeeld GT auto’s mee te rijden zonder dat wij dit hoeven te doen met een formulestuur, of een stuur dat het scherm deels blokkeert te doen. De suède bekleding van het stuurwiel voelt zeer zacht aan met de blote handen. Omdat het echter aan te raden is om met handschoenen te rijden zodat de stof dan langer netjes blijft doen wij dit dan ook. Met handschoenen aan blijft het stuurwiel goed aanvoelen zoals wij dat ook bij zijn gesloten variant ervaren.

Round Comfort+ stuurwiel
Het laatste stuurwiel dat wij onder handen nemen is het Round Comfort+ stuurwiel, welke wij zowel met als zonder handschoenen gebruiken. Het eerste dat ons opvalt bij dit stuurwiel is dat de Comfort+ bekleding van dit stuurwiel heerlijk zacht aanvoelt in onze handen terwijl het ook een goede grip biedt. Dit heeft zo zijn voordelen wanneer wij Rally rijden of rondjes maken op het virtuele circuit. Voor het driften heeft het wel een kleine keerzijde en dat is dat we het stuur niet heel prettig door onze handen kunnen laten glijden zonder risico op zogeheten “carpet burn”. Mocht je het ronde stuurwiel willen gebruiken om te driften dan raden wij aan om of met handschoenen te rijden of voor de lederen variant van het ronde stuur te gaan. verder is het ronde stuur qua vormgeving vergelijkbaar met de andere 2 stuurwielen. Dat wilt zeggen dat ook dit stuur een comfortabele vormgeving heeft die lekker in de handen ligt en stevig vasthoudt.

Conclusie

Al met al zijn wij zeer te spreken over de Asetek Forte Button Box. Hoewel een Button Box met losse stuurwielen geen nieuw concept is vinden wij het een goede ontwikkeling om te zien dat ook Asetek deze mogelijkheid aanbiedt en dat ook op een goede manier doet.

De Button Box zelf is voorzien van de snelle Asetek Quick Release en is ook van de nodige inputmogelijkheden voorzien. Met acht drukknoppen, vier duimencoders, drie draaiknoppen, twee kinky switches en twee toggle switches hebben wij meer dan genoeg ruimte om onze games van input te voorzien. Daarnaast is de Button Box ook rijkelijk uitgerust met LED verlichting voor het toerental, de vlaggen op de baan en een aparte LED voor iedere drukknop welke wij zelf een kleur toe kunnen wijzen. De meegeleverde kunsstof schakel modules voelen goed aan en produceren weinig geluid terwijl wij wel een goede feedback krijgen van het schakelen. De optionele Clutch Paddles voelen op hun beurt ook natuurlijk aan en zijn makkelijk in de stellen via de RaceHub software van Asetek zelf. Toch is de Button Box niet helemaal vrij van kritiek. Zo vinden wij het monteren van de schakelmodules niet zo prettig doordat de magneet van deze modules het moeilijker maakt om de inbussleutel in de kop van de diepgelegen schroef te steken. Wanneer wij de losse stuurwielen willen wisselen moeten deze schakelmodules eerst weer van de Button Box verwijderd worden alvorens wij het nieuwe stuurwiel kunnen plaatsen.

De stuurwielen die wij getest hebben zijn wij ook positief over. De Closed D Black leather, Open D Suede en Round Comfort+ stuurwielen hebben wij stuk voor stuk als comfortabele stuurwielen ervaren. Het closed D Black leather stuurwiel heeft een prettige vorm welke stevig vastgehouden van worden. Do combinatie van het normale en geperforeerde leer geven hem daarbij een strak uiterlijk en een comfortabel gevoel. Het Open D Suede stuurwiel is voorzien van dezelfde ergonomische vorm waarbij alleen de bovenkant van het stuur weggelaten is. Het suède op het stuurwiel geeft hem een stijlvolle race look maar ook goede grip bij het rijden met handschoenen. Het Round Comfort+ stuurwiel voelt heerlijk zacht aan maar biedt een goede mate van grip. Voor Rally rijden of normaal circuit gebruik kan het stuur goed zonder handschoenen gebruikt worden. Indien je van plan bent om te driften raden wij aan om of voor de lederen variant te gaan of om met handschoenen te rijden.

De Forte Button Box (€387,19 incl. BTW), de Clutch Paddles (€45,97 incl. BTW), het Closed D Black leather stuurwiel (€120,99 incl. BTW), het Open D Suede stuurwiel (€120,99 incl. BTW) en het Round Comfort+ Stuurwiel (€163,34 incl. BTW) zijn allemaal verkrijgbaar via de eigen webshop van Asetek. Wanneer je de kortingscode “simraceblognl” gebruikt dan ontvang je 5% extra korting op je bestelling.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.