Accessoires ReviewsReviews

MOZA Racing SGP Sequential Shifter


Eind 2023 hebben we van MOZA Racing de R5 Bundel mogen ontvangen ter review, wat een mooie startersbundel is voor simracers die een eerste stap willen maken richting het hogere segment met een Direct Drive wheelbase. Enkele maanden daarvoor hebben we van MOZA de HGP Shifter mogen ontvangen; een comfortabele H-patroon schakelpook met een erg gunstige prijs-kwaliteitverhouding. Een kleine opmerking die we daarbij noemden is dat we het jammer vonden dat de HGP Shifter geen optie had om deze in sequentiële modus te gebruiken. Onze gebeden zijn verhoord; want kort geleden heeft MOZA Racing ons gevraagd om hun nieuwe sequentiële schakelpook te testen en te beoordelen.

De sequentiele schakelpook van MOZA Racing, welke de naam SGP Sequential Shifter mag dragen, is een nieuw product en vult daarmee een plek op die nog leeg was in de MOZA line-up. De SGP Sequential Shifter kan via USB direct aangesloten aan een desktop PC, of middels de RJ11 datakabel aan een MOZA Racing R12, R16 of R21 wheelbase. Op moment van schrijven is de SGP Sequential Shifter in de webshop van MOZA Racing beschikbaar voor een prijskaartje van €139,00.

Verpakking & Inhoud

De MOZA Racing SGP Sequential Shifter is vanuit China naar ons verzonden en heeft er 5 dagen over gedaan om door FedEx bij ons afgeleverd te worden. Hierbij hebben we €18,50 aan importkosten betaald. We ontvingen een bruine verzenddoos, met daarin de productdoos van de SGP Sequential Shifter.

De productdoos van de SGP Sequential Shifter is een doos zoals we deze kennen van MOZA Racing. Het betreft een compacte witte doos met een ‘full color’ afbeelding van de schakelpook, MOZA branding rondom en een herkenbare, lichtblauwe bovenkant. Bij het openen van de doos schuiven we de volledige inhoud van zacht, zwart schuim naar buiten. Bovenop zien we een losse dunne laag met zwart schuim. Hieronder vinden we eerst de handleiding, en daaronder de volledige inhoud.

De SGP Sequential Shifter ligt in een zeer zachte plastic zak genesteld in een strakke uitsnede in het zwarte schuim. Daaromheen vinden we de handgreep van de schakelpook, een USB- en RJ11-kabel, en een zakje met vier M6 boutjes en ringetjes, twee steeksleutels en een inbussleutel. Opvallend is dat er geen moeren of T-slot moeren bij zitten. Alles bij elkaar zijn de doos en de inhoud van MOZA zoals we deze kennen; rechttoe rechtaan en simpelweg goed verzorgd. Wij hebben in ieder geval meteen zin om met de SGP Sequential Shifter aan de slag te gaan!

Techniek & Kwaliteit

De MOZA Racing SGP Sequential Shifter is gebouwd van staal en hoogwaardig luchtvaartkwaliteit aluminium. De eerste indruk is dat de sequentiële schakelpook zowel optisch als op de tast zeer goed is afgewerkt. De basis van de schakelpook is volledig zwart geanodiseerd, terwijl op de arm en de handgreep geslepen details aanwezig zijn die de schakelpook een interessant uiterlijk geven. De SGP Sequential Shifter heeft een prettig gewicht dat bijdraagt aan het gevoel van kwaliteit dat de schakelpook biedt, zonder dat deze erg zwaar aanvoelt. Bij het vastpakken van de handgreep voelen we wat lichte speling in alle richtingen, maar we zien dat niet als een probleem en verder voelt de schakelpook simpelweg solide aan. De handgreep is overigens voorzien van een standaard M12 schroefdraad, waarmee deze ook verwisselbaar is voor aftermarket handgrepen.

Om alle schakelacties te registreren is de SGP Sequential Shifter uitgerust met een contactloze Hall-effect sensor welke daarmee volledig vrij is van frictie. Verder is de sequentiële schakelpook uitgerust van een uitstekende knop in de vorm van een hendel onder de achterzijde van de handgreep, waarmee je bijvoorbeeld snel je virtuele auto in zijn neutraal of achteruitversnelling kunt zetten. Bovenop de basis van de schakelpook vinden we nog twee knoppen met de labels S1 en S2, welke individueel zijn uitgerust met aanpasbare RGB-LEDs. Enigszins jammer is dat er geen stickers of labels bijgeleverd worden om, op een kale knop, zelf een label naar keuze te kunnen plakken. Aan de onderzijde van de SGP Shifter vinden we vier schroefdraden voor de meegeleverde M6 boutjes. Aan de uiteinden van de voet van de schakelpook bevinden zich tweemaal drie gaten om de shifter in een hoek te kunnen monteren op een aluminium profiel of een shifter plate.

Verder is de SGP Sequential Shifter ook verstelbaar. Om te beginnen is de hendel van de schakelpook in hoogte met 64mm te verlengen, wat wij toch een mooi pluspunt vinden om te zien. Verder is zelfs de weerstand van de schakelpook aan te passen via een verstelboutje dat binnenin de zijkant van de basis van de schakelpook te vinden is, zodat het schakelgevoel lichter of zwaarder ingesteld kan worden. Helaas vinden we deze instructie niet terug in de (zeer) beknopte handleiding en hebben we dit op de website van MOZA Racing moeten lezen om hierop geattendeerd te worden.

Wanneer we alle technische specificaties, de extra knoppen en de afstelmogelijkheden meenemen kunnen we niet anders zeggen dan dat de MOZA Racing SGP Sequential Shifter op deze vlakken een enorm complete schakelpook is voor zijn prijs, en dat deze functies meedraagt die we eigenlijk pas in modellen met een forser prijskaartje hadden verwacht. Dit maakt ons erg enthousiast om de schakelpook aan de tand te gaan voelen en te beleven of de daadwerkelijke prestaties dit gevoel versterken.

Montage

Zoals genoemd zijn er vier boutjes en ringetjes meegeleverd bij de SGP Sequential Shifter, maar vinden we geen moeren of T-slot moeren in de doos. Dit betekent dat we de schakelpook met de meegeleverde materialen alleen op een plaat kunnen monteren waarbij de vier M6 boutjes van onderaf in de onderzijde van de schakelpook gedraaid worden. Wij gaan de MOZA Racing SGP Sequential Shifter echter direct monteren op het shifter frame van onze TREQ Ace simrig, welke bestaat uit een aluminium profiel. Een geluk voor ons is dat we hiervoor eerst de Simagic DS-8X schakelpook verwijderen, en daarna de M6 T-slot moeren die we daarvoor gebruikt hebben kunnen hergebruiken voor de MOZA Racing SGP Sequential Shifter. We plaatsen de schakelpook zoals we deze willen hebben, draaien de meegeleverde M6 boutjes in de T-Slot moeren, en hebben daarmee de schakelpook meteen gemonteerd op onze simrig. We plaatsen de USB-kabel en zijn daarmee klaar om in de software te duiken.

Software

Nadat we de SGP Sequential Shifter hebben aangesloten op onze USB-hub wordt deze direct herkend door Windows. Om de schakelpook te gebruiken en te configureren is de software van MOZA vereist, welke MOZA Pit House genoemd wordt en op hun website te downloaden is. Wij hebben dit reeds geïnstalleerd staan op onze PC, dus bij ons wordt de schakelpook ook hier direct herkend.

MOZA Pit House eenmaal opgestart klikken we links in het menu de SGP Sequential Shifter aan om de pagina met instellingen te openen. Gek genoeg heet de schakelpook hier ‘SGP Sequential Gearbox’. Links zien we een visualisatie van de schakelpook, waarbij alle invoermogelijkheden mooi oplichten zodra we deze gebruiken op onze schakelpook. Ook staat hier een toggle om de daadwerkelijke nummers van de invoermogelijkheden te zien. Aan de rechterzijde bevinden zich de daadwerkelijke instellingen. Hier kunnen we de kleuren van de RGB-LEDs per knop aanpassen, en ook de helderheid hiervan in 10 stappen lichter of helderder maken, of deze volledig uit zetten. Daaronder vinden we een schakelaar om de richting van het op- en terugschakelen aan te passen. In de racegames die wij gebruiken is dit overbodig, omdat we daar de invoermogelijkheden ingame toewijzen. Tot slot vinden we de optie ‘Pick button synchronization’ welke we niet kunnen activeren en waarvan geen omschrijving staat wat deze doet. Wij vermoeden dat deze enkel beschikbaar is wanneer de schakelpook wordt aangesloten op één van de genoemde compatibele MOZA Racing wheelbases met een RJ11 aansluiting voor de schakelpook; een MOZA Racing R12, R16 of R21 wheelbase.

De MOZA Pit House software is voor de SGP Sequential Shfiter vrij simpel maar overzichtelijk. Wij hebben enkel even de RGB-LEDs naar wens ingesteld en de helderheid daarvan op maximaal gezet en zijn daarmee klaar om de schakelpook te gaan testen.

Het Gebruik

Wij gaan de MOZA Racing SGP Sequential Shifter testen in Dirt Rally 2.0. We starten de game op en wijzen simpelweg de richtingen toe die we voor op- en terugschakelen willen gebruiken en zijn daarmee klaar om te gaan rijden.

De eerste indruk die we krijgen van de SGP Sequential Shifter is simpelweg uitstekend. De schakelpook voelt aardig mechanisch aan en niet te gedempt of te soepel. Een bijkomend effect hiervan is dat de schakelpook wel het nodige geluid produceert bij het op- en terugschakelen. Wat ons betreft voegt dit wel iets toe aan de beleving, maar voor simracers die een woonruimte delen met een partner of huisgenoot die wat gevoeliger zijn voor geluidsproductie is dit waarschijnlijk wel te veel. De eindpunten van de slag op de schakelpook voelen hard aan, maar niet zo hard en direct als staal-op-staal, en vinden we daarom nog wel comfortabel. De slag op de gehele schakelpook vinden we erg fijn en eigenlijk precies wat we zouden verwachten van een sequentiële schakelpook. Met de arm van de schakelpook op zijn kortste stand meten we, op volledig niet-meetkundig correcte basis, ongeveer 3 á 3,5 cm aan slag in één richting op het hoogste punt van de handgreep.

De ingestelde weerstand waar de schakelpook uit de doos mee is uitgerust vinden wij erg prettig. De weerstand is zeker niet te licht, maar ook niet te zwaar te noemen. Het is simpelweg voldoende om de schakelpook met enige assertiviteit te moeten bedienen, wat wij altijd als pluspunt zien – afhankelijk van het type product dat we testen, natuurlijk. De schakelpook keert ook lekker vlot terug naar zijn rustpositie zodat snel schakelen mogelijk is. Zoals eerder genoemd merken we wel wat lichte speling op bij het vastpakken van de handgreep, maar tijdens het rijden valt dit bijna niet op. Persoonlijk zien we dit ook niet als een probleem, de schakelpook voelt er wat meer mechanisch door aan en het versterkt het gevoel van de weerstand waar we doorheen moeten drukken om te schakelen.

De onder de achterzijde van de handgreep geplaatste hendel, welke als knop fungeert waarmee de auto bijvoorbeeld snel in zijn neutraal of achteruitversnelling gezet kan worden, zit op een prettige locatie en heeft een fijne vorm. De weerstand op de hendel vinden we minder comfortabel; deze voelt wel erg soepel en zacht aan in vergelijking met de rest van de schakelpook. Het voelt aan alsof het een analoge, doseerbare hendel is, maar dat is niet het geval. Een knop met een korte slag en een hardere klik had onze persoonlijk voorkeur gehad. De knoppen aan de bovenzijde van de basis van de schakelpook, die voelen simpelweg super aan. Ze vallen mooi in hun uitstekende behuizing, hebben wel wat travel maar bieden een zeer prettige weerstand. De knoppen hebben weinig speling en voelen lekker ‘clicky’ aan. Wat ons betreft zijn dit de ideale knoppen om te gebruiken voor ‘ignition’ en om de motor van de auto te starten en te stoppen. Zo hebben we alsnog iets aan de SGP Sequential Shifter, ook wanneer we niet in een auto rijden met een sequentiële versnellingsbak.

Het verstellen van de arm van de SGP Sequential Shifter gaat gemakkelijk met de twee meegeleverde steeksleutels. We kunnen simpelweg de moeren en boutjes van elkaar los draaien en verwijderen, de hoogte aanpassen, en de boutjes er weer doorheen doen om de arm weer te fixeren. De arm is zowel aan de kant van de basis van de schakelpook als de kant van de handgreep uitgerust met voldoende gaten om de boutjes doorheen te doen. Uiteindelijk kunnen we de lengte van de arm in vier stappen aanpassen. In ons geval kunnen we de schakelpook niet in de langste twee afstellingen testen, omdat de schakelpook of onze hand dan tegen onze monitor aan zouden komen. Dit is uiteraard een beperking van onze opstelling, en niet van de schakelpook.

Zoals genoemd bevindt zich aan de zijkant van de SGP Sequential Shifter een gat met een stelschroef waar de weerstand van de schakelpook mee aangepast kan worden. Wanneer we deze met de meegeleverde inbussleutel losser draaien merken we dat de schakelpook lichter wordt, en iets soepeler gaat aanvoelen wanneer het aankomt op het door de weerstand heen drukken van de arm. De geluidsproductie neemt hiermee ook zeer lichtjes af. Wanneer we de stelschroef verder naar binnen aandraaien wordt de weerstand van de schakelpook verhoogd waardoor de schakelpook zwaarder wordt om te bedienen. Draaien we de stelschroef te ver naar binnen, dan merken we dat de arm van de sequentiële schakelpook ook lastiger naar zijn rustpositie terugkeert, doordat deze ook weer door de verhoogde weerstand terug moet. Hierdoor voelt de schakelpook wat plakkerig aan, en kunnen we de weerstand niet zo zwaar zetten als dat we misschien graag hadden gewild.

Conclusie

MOZA Racing heeft met de release van hun SGP Sequential Shifter een lege plek in hun line-up opgevuld. De sequentiële schakelpook voelt zeer solide aan en is gebouwd met materialen van hoogwaardige kwaliteit. Niet alleen het prijskaartje van de schakelpook is competitief, ook de functies waar deze mee is uitgerust maken het een erg interessant product in het MOZA ecosysteem.

Het schakelgevoel van de SGP Sequential Shifter is uitstekend te noemen, waarbij we de slag op de arm van de pook prettig vinden. Ook met de standaard afstelling zoals de sequentiële schakelpook uit de doos komt is de weerstand goed en dient deze met assertiviteit bediend te worden. Bij het op- en terugschakelen is een goede klik voelbaar, en de schakelpook keert vlot terug naar de rustpositie waardoor we snel kunnen blijven schakelen. Er is een lichte speling aanwezig op de arm van de pook in alle richtingen, maar we vinden dit niet storen of afbreuk doen aan het gevoel van de schakelpook. De handgreep van de SGP Sequential Shifter vinden wij erg prettig, maar voor de liefhebber is deze handgreep met standaard M12 schroefdraad ook te vervangen voor een aftermarket exemplaar.

De knop in de vorm van een hendel onder de handgreep is tactisch goed geplaatst, maar had van ons wat meer weerstand of ‘klik’ mogen hebben. De toevoeging van twee extra knoppen vinden wij ideaal, en dat deze uitgerust zijn met aanpasbare RGB-LEDs is zeker een leuke extra. Met enkel de vier meegeleverde boutjes zijn de montagematerialen gericht op montage van onderaf. Voor montage op een aluminium profiel of, van bovenaf, zijn nog M6 (T-slot) moeren vereist.

Dat de SGP Sequential Shifter meerdere afstelmogelijkheden heeft is een fijn pluspunt. De arm is gemakkelijk in de lengte te verstellen, en er is zelfs een mogelijkheid om de weerstand van de schakelpook aan te passen. In de praktijk vinden we de standaardinstelling eigenlijk al goed; wanneer we deze een stuk harder afstellen keert de pook moeilijker terug naar zijn rustpositie, en bij een te lichte instelling verdwijnt het gevoel van de schakelpook. Dat de mogelijkheid om de weerstand aan te passen er überhaupt op zit in een shifter van deze prijsrange, dat kunnen we alleen maar waarderen.

Alles bij elkaar is de MOZA Racing SGP Sequential Shifter een zeer sterke aanvulling in de MOZA line-up, waarbij we vooral de prijs/kwaliteitverhouding enorm goed vinden. We zien geen echte nadelen aan de schakelpook en hebben erg genoten van het testen ervan. Zeker voor zijn prijskaartje vinden we de SGP Sequential Shifter een krachtpatser met al zijn functies en afstelmogelijkheden. Voor de simracer die wil upgraden naar een volwaardige sequentiële schakelpook, zonder daar meerdere honderden euro’s aan uit te geven, is de MOZA Racing SGP Sequential Shifter dan ook absoluut het overwegen waard.

Op moment van schrijven is de SGP Sequential Shifter in de webshop van MOZA Racing beschikbaar voor een prijskaartje van €139,00.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.