Pedalen ReviewsReviews

P1Sim Mistral Pedalen


In 2021 hebben de broers Benoit en Benjamin, gedreven door liefde en passie voor het racen, P1Sim opgericht. Het doel van het bedrijf, gevestigd in Frankrijk, was om coureurs de meest authentieke race-ervaring op virtuele racecircuits te bieden. Met ervaring als voormalig racemonteur aan GT3-auto’s (Benoit) en als eenzits race-engineer (Benjamin), begrijpen ze de kwaliteit en controle die virtuele coureurs verwachten en nodig hebben.

Ondanks dat P1Sim een relatief jong bedrijf is heeft het snel naam gemaakt in de simrace-wereld, vooral met het P1Sim Eau Rouge-stuurwiel, dat we een tijdje geleden hebben gereviewd. Later hebben ze het Arnage stuurwiel aan hun assortiment toegevoegd en onlangs de Mistral pedalenset. Tijdens ons bezoek aan de ADAC Simracing Expo 2023 hebben we uitgebreid kunnen spreken met Benoit, waarbij ons werd aangeboden om de Mistral pedalenset te gaan reviewen. Daar hebben we natuurlijk geen nee tegen gezegd en we delen graag onze ervaring van deze pedalenset.

Op het moment van schrijven wordt de P1Sim Mistral 2-pedalenset (gas en rem) aangeboden in de webwinkel van P1Sim voor € 649,00. Voor de 3-pedalenset (gas, rem en koppeling) betaal je € 899,00. Beide configuraties zijn verkrijgbaar in negen kleurencombinaties. Tevens bestaat de optie om een pedaalplaat en carbon heelrests erbij aan te schaffen. Deze meerprijzen variëren vanaf € 69,00 voor alleen de pedaalplaat tot € 218,00 voor de pedaalplaat plus drie carbon heelrests. Alle prijzen zijn inclusief btw en exclusief verzendkosten. Wij hebben de meest uitgebreide pedalenset in zwart met blauwe accenten, waarvoor je in totaal € 1117,00 kwijt bent, ontvangen van P1Sim.

Verpakking & Inhoud

We ontvingen twee bruine verzenddozen, die na aankondiging van P1Sim binnen drie werkdagen werden geleverd door UPS. In deze bruine verzenddozen vinden we mooie productdozen. De productdozen zijn in de basis zwart met daarop het P1-logo en paarse en witte details. Deze zien er modern en stijlvol uit, iets wat we altijd kunnen waarderen. Bij het openen van de kleine doos treffen we drie carbon heelrests aan, keurig beschermd in zwart schuim, samen met een zakje montagebenodigdheden. In de grote doos vinden we in de bovenste laag de carbon voetplaten, een USB-kabel, een sticker met structuur voor op het rempedaal en een metalen heelrest. In de laag daaronder bevinden zich de drie losse pedalen, een zakje montagebenodigdheden en een zakje met extra elastomeren. Onder de laatste laag ontdekken we de pedaalplaat. Alles is stevig verpakt in zwart schuim met uitsparingen voor de producten, wat ervoor zorgt dat alles goed beschermd wordt afgeleverd

Techniek & Kwaliteit

De P1Sim Mistral pedalen zijn gebouwd met een gegoten aluminium frame, zijn CNC bewerkt en zijn mooi afgewerkt met zwarte poedercoating. In combinatie met de carbon voetplaten in kenmerkende vormen, vormt dit een zeer gestroomlijnd geheel. Een belangrijk kenmerk van de P1Sim Mistral pedalenset is de integratie van een haptische motor in zowel het rem- als het gaspedaal. In tegenstelling tot sommige andere systemen is er geen zichtbare externe toevoeging maar zit deze geïntegreerd in het pedaal. De haptische feedback kan worden gebruikt om bijvoorbeeld antiblokkeerremsystemen (ABS) en het gevoel van tractiecontrole (TC) te simuleren, waarbij je de intensiteitsniveaus kunt aanpassen via de native ondersteunde SimHub-software.

De basis van de pedalenset is het rempedaal, hierin is de controller geïntegreerd waarop het gas- en koppelingspedaal aangesloten worden. Vanaf het rempedaal wordt ook de verbinding via een USB-kabel gemaakt met de PC, waardoor onnodige kabels worden voorkomen. Bovendien zijn de pedalen allemaal voorzien van geïntegreerd kabelmanagement, waardoor de kabels minder zichtbaar zijn wanneer de pedalen gemonteerd zijn. De kenmerkende voetplaten zijn vervaardigd uit carbon en kunnen op twee posities (hoog of laag) worden gemonteerd op het pedaal. Ook wordt er een anti-slip pad meegeleverd die we op de voetplaat van het rempedaal kunnen bevestigen.

Bij alle pedalen is de hoek verstelbaar, waarbij we het pedaal acht graden naar achteren of naar voren kunnen kantelen. Dit doen we door alle gekleurde componenten op de as van elk pedaal los te draaien. Door vervolgens de as links- of rechtsom te draaien, kantelt het pedaal naar achteren of naar voren. Met behulp van de gekleurde stelschroeven aan de voorkant van elk pedaal kunnen we de hoeveelheid travel bepalen.

Het gaspedaal is standaard uitgerust met een zachte veer, die je kunt vervangen door de meegeleverde harde veer voor meer weerstand. Bij het rempedaal worden extra elastomeren (soft, medium, hard en superhard) meegeleverd, waarmee je vier verschillende configuraties kunt creëren. Er zijn eigenlijk zes mogelijke combinaties, maar P1Sim adviseert om de combinaties soft/hard en medium/superhard niet te gebruiken, omdat de cilinder waarin de elastomeren zitten, hiervoor niet geschikt is. Het koppelingspedaal is vrij rechttoe-rechtaan, waarbij je alleen de hardheid van de veer kunt aanpassen.

Het geheel wordt aangestuurd door het P1Sim Control Center voor kalibratie en verschillende curves. Via een P1Sim Control Center-plugin in SimHub kunnen we de haptische motoren instellen, waarbij standaard al veel functies (zoals ABS en TC) beschikbaar zijn.

Montage & Afstellen

We gaan de P1Sim Mistral-pedalen monteren op het pedaaldeck van onze Sim-Lab P1X Pro rig. Hiervoor volgen we de instructies in de meegeleverde Quick Guide van P1Sim, die we overigens enorm goed en duidelijk vinden uitgewerkt. Op de pedaalplaat zijn uitsparingen voor elk pedaal, hier monteren we als eerste de pedalen zonder ze direct helemaal vast te zetten. In elk pedaal zitten aan de onderkant uitsparingen om de kabels netjes te geleiden, zodra de kabels op hun plek zitten, draaien we de pedalen één voor één vast. Als laatste monteren we de drie carbon heelrests en kunnen we het geheel op het pedaaldeck van onze simrig vastschroeven.

De pedalen hebben veel afstelmogelijkheden, waaronder de afstand tussen de pedalen en de pedalen en de heelrests. Omdat beiden door de pedaalplaat heen zijn gemonteerd hebben we het geheel nog twee keer moeten losdraaien van het pedaaldeck. Vervolgens hebben we de benodigde aanpassingen gemaakt en daarna het geheel weer vastgeschroefd op het pedaaldeck. Hoewel het op zich vrij makkelijk klinkt – en dat is het ook wel – zijn we met dit hele proces toch al gauw anderhalf uur bezig geweest. Gelukkig is dit een eenmalig klusje en met alles op zijn plaats, sluiten de USB-kabel aan op onze PC en kunnen we (bijna) gaan racen en beginnen met het afstellen van de pedalen zelf.

Software

Om de pedalen te kunnen gaan gebruiken, is het nodig om SimHub te installeren en het bestand genaamd Control Center te downloaden van de website van P1Sim. SimHub hebben wij reeds geïnstalleerd en na het downloaden en uitvoeren van Control Center is deze plugin beschikbaar in SimHub en komt er een extra menu beschikbaar. Wanneer we op dit menu klikken zien we vervolgens dat de pedalen de status ‘connected’ hebben en verschijnen de volgende opties: calibration, mapping, motors en profiles.

Via het kalibratiemenu kunnen we de pedalen individueel kalibreren en eventuele deadzones instellen. Het mapping-menu stelt ons in staat om verschillende curves te creëren voor elk pedaal. In het motors-menu kunnen we de haptische motoren instellen, echter is dit item momenteel nog in ontwikkeling, dus deze instellingen moeten voorlopig nog via het menu ‘Schakelt Motors’ worden aangepast, zoals we hierna beschrijven. Alle genoemde instellingen kunnen worden opgeslagen in het profielenmenu en zijn van daaruit ook te laden, dupliceren of te verwijderen.

Onder het ‘Arduino’-menu controleren we of de pedalen ook de status ‘connected’ hebben. Dit kan enigszins verwarrend zijn als je meerdere Arduino-apparaten hebt, omdat de Mistral-pedalen geen specifieke apparaatnaam weergeven. Gelukkig kunnen we er in ons geval van uitgaan dat de pedalen zijn toegewezen aan de com10-poort, aangezien onze andere apparaten wel herkenbare namen hebben. Via het menu ‘Shakelt Motors’ kunnen we onder het tabblad ‘effects profile’ de effecten aanzetten welke we willen gaan gebruiken. Het is aan te raden niet teveel tegelijk te doen omdat het zo verwarrend wordt welke feedback je voelt op de pedalen. Wij selecteren daarom ABS voor het rempedaal en Road Vibration en TC voor het gaspedaal. Naar onze mening hebben deze drie effecten ook de meest toegevoegde waarde. Via het tabblad ‘motors output’ kunnen we de geactiveerde effecten configureren en daarbij ook de percentages (hoeveel procent van het effect voelen) aanpassen. Om de werking van de haptische motoren te testen klikken we op ‘Test now’ voor Channel 1 (gaspedaal) en Channel 2 (rempedaal).

Het Gebruik

Met de pedalen gemonteerd, gekalibreerd en voorzien van de juiste instellingen in SimHub is het bijna tijd om onze eerste meters te gaan maken! We stellen eerst nog de juiste hoeveelheid travel in op de pedalen, zodat we onze voeten niet overstrekken. Dat eenmaal gedaan, is het tijd om onze eerste sessie op te starten in Assetto Corsa Competizione.

De eerste indruk is direct positief, en de pedalen geven ons een vertrouwd gevoel. Ze voelen stevig aan, en we durven ze flink in te trappen zonder bang te zijn dat de pedalen eronder bezwijken. Er is geen enkele speling merkbaar, en de pedalen zijn soepel in gebruik. De carbon voetplaten zijn voor ons een nieuwe ervaring en voelen in het begin wat koud aan op onze sokken, maar dat verdwijnt nog voordat onze eerste ronde voorbij is. Door de excentrieke vormen hebben de voetplaten een goed formaat en voelen ze prettig aan onder de voet, al zijn ze wel een beetje glad wanneer we met sokken rijden. Dit is echter niet per se een nadeel, omdat we het prettig vinden dat de pedalen een beetje onder onze voeten door glijden. Met schoenen aan hebben we goede grip op de voetplaten, waardoor we de bijgeleverde sticker met structuur niet nodig hebben. De carbon heelrests bieden een comfortabele steun onder de hak en zorgen ervoor dat onze voeten op hun plaats blijven. Dit is erg prettig, maar kan tegelijkertijd een nadeel zijn als we onze linkervoet moet gebruiken voor de koppeling. Wij geven zelf de voorkeur aan een gas- en rempedaalcombinatie, waarbij de carbon heelrests een absolute uitkomst zijn.

Gaspedaal
Het gaspedaal is, afgezien van de eerder genoemde travel-instellingen, voor ons out-of-the-box direct goed en we kunnen het comfortabel bedienen. Het pedaal voelt soepel aan en reageert zeer nauwkeurig bij het indrukken. De eindstop is voorzien van kunststof demping, waardoor we nauwelijks geluid horen wanneer we het pedaal volledig indrukken. Over het algemene gevoel van het pedaal zijn we erg tevreden, het is zeer soepel! Ook het terugkeren van het gaspedaal naar de rustpositie verloopt snel, vloeiend en voelt enigszins gedempt aan.

Het aanpassen van het gaspedaal gaat bijzonder eenvoudig en zonder gereedschap. Door de blauwe ring op de as los te draaien, kunnen we vervolgens middels de zwarte ring de veerspanning naar wens aanpassen. Opmerkelijk genoeg kunnen we bij de Mistral pedalen niet de hoek van de as verstellen, maar P1Sim heeft dit opgelost door een extra zwaarder type veer mee te leveren. We hebben deze uiteraard ook getest, maar vinden dit persoonlijk te zwaar aanvoelen tijdens het racen in onze virtuele GT3-auto’s. Onze keuze is zoals eerder genoemd gevallen op de standaard veer, waarmee het gaspedaal een goede allround optie is. Ook voor simracers die de voorkeur geven aan een lichter gaspedaal zal dit exemplaar comfortabel zijn.

Rempedaal
Het rempedaal, een loadcell-variant, komt uit de doos met de soft-medium configuratie. De weerstand op het rempedaal is aangenaam, en we ervaren een redelijke hoeveelheid travel die geleidelijk toeneemt. De soft-medium instelling zorgt voor een goede, realistische ervaring bij het rijden in straat- of sportauto’s. Tijdens het testen valt op dat het pedaal iets langzamer terugkeert naar zijn rustpositie, maar dit heeft geen invloed op het rijden.

Aangezien we voornamelijk in GT3-auto’s rijden, merken we op dat deze instelling voor ons net niet helemaal ideaal is. Het diep intrappen van het rempedaal gaat vrij gemakkelijk en komt niet overeen met het pedaalgevoel waar we bij andere rempedalen ook graag naar op zoek gaan. We passen de instellingen aan naar een medium-hard configuratie, waarna het rempedaal voor ons veel vertrouwder aanvoelt. Met deze instelling ervaren we een gebalanceerd gevoel, wat resulteert in een comfortabele rijervaring. Het krachtig remmen en vervolgens doseren van het rempedaal gaat moeiteloos en met vertrouwen.

Uiteraard hebben we ook de hardste instelling van het rempedaal uitgeprobeerd. Het pedaal is hiermee aanzienlijk steviger geworden, waardoor het rempedaal directer aanvoelt. Het remmen en doseren vereisen meer kracht, maar het voelt nog steeds natuurlijk aan. Met een hogere voorspanning voelt het pedaal nog steviger aan, hoewel er nog steeds enige travel in het pedaal overblijft. Wij vinden deze instelling te hard voor het rempedaal, maar voor enthousiaste Formule-racers die een pedaal willen dat zo hard als een baksteen aanvoelt, kan dit pedaal wellicht geschikt zijn.

Het wisselen van de elastomeren kan eenvoudig worden gedaan door de as los te draaien en vervolgens de blauwe draaidop van de remcilinder te verwijderen. Hierdoor kan het geheel worden uitgenomen, zodat de elastomeren kunnen worden vervangen door de gewenste exemplaren. Deze stap kan volledig zonder gereedschap worden uitgevoerd, en in totaal zijn er vier verschillende configuraties mogelijk door het combineren van de elastomeren.

Koppelingspedaal
Vanuit de doos heeft het koppelingspedaal al een zeer prettige weerstand en een goed pedaalgevoel. Dit zorgt ervoor dat ook dit pedaal voor ons heel snel vertrouwd aanvoelt. Het is een licht koppelingspedaal en kan daarmee eenvoudig bediend worden op een soepele en natuurlijke manier. Het mechanisme dat het aangrijppunt simuleert vinden we goed uitgevoerd, en het geeft ons een goed gevoel van het aangrijppunt wanneer we het pedaal intrappen. Met de stelschroef op de veer van het koppelingspedaal kan de voorspanning van het pedaal aangepast worden.

We waarderen een koppelingspedaal met een iets kortere travel, wat comfortabel aanvoelt. Echter, we hebben opgemerkt dat het aangrijppunt relatief laat komt. Daarom hebben we gekozen voor een compromis, waarbij de travel iets korter is, maar het aangrijppunt nog steeds op een prettig moment voelbaar is. Meer valt er eigenlijk niet te zeggen over het koppelingspedaal; het is een prima pedaal om te gebruiken.

Haptische feedback
We zijn enorm enthousiast over de haptische feedback, niet alleen omdat het een leuke functie is, maar ook omdat het daadwerkelijk onze prestaties verbetert. Door de fysieke feedback van de pedalen wanneer ABS en TC ingrijpen, kunnen we hier beter op anticiperen en de auto nauwkeuriger laten rollen of het gaspedaal anders doseren. Hierdoor voelen we in Assetto Corsa Competizione (maar ook in andere racegames) preciezer aan wat de auto doet, en kunnen we onze ABS- en TC-instellingen daarop afstemmen, waardoor we minder “afhankelijk” zijn van deze instellingen.

Het ‘Road Vibration’-effect, zoals wij hebben ingesteld, is een leuke toevoeging aan de ervaring. Hierbij trilt bijvoorbeeld het rempedaal als we aan de linkerkant een curbstone raken en/of voelen we de trillingen op de weg, terwijl het gaspedaal hetzelfde doet voor vergelijkbare situaties aan de rechterkant. De instellingen in SimHub bieden enorm veel vrijheid, en kunnen we onze eigen creativiteit de vrije loop laten om de effecten te bepalen die fysiek op de pedalen worden weergegeven. Het verbaast ons niet, gezien deze en andere recente ervaringen, dat haptische feedback steeds vaker wordt aangeboden op pedalensets, en we verwachten dat dit in de toekomst alleen maar zal toenemen.

Conclusie

Na uitgebreide testritten met de Mistral-pedalenset in Assetto Corsa Competizione kunnen we concluderen dat deze set indrukwekkende prestaties levert en een uitstekende bouwkwaliteit heeft. De eerste indruk bij het in gebruik nemen van de pedalen was direct positief, en ze bieden een vertrouwd gevoel met stevigheid en soepelheid tijdens het gebruik. De toevoeging van carbon voetplaten en heelrests voegt een nieuwe dimensie toe aan het uiterlijk en de ervaring, hoewel de gladheid bij het rijden met sokken een klein minpuntje kan zijn.

Het gaspedaal presteerde voor ons direct uit de doos goed, met een soepele en nauwkeurige respons, comfortabele bediening en gedempt geluid bij volledige indrukking. Het terugkeren naar de rustpositie verloopt snel en vloeiend. Het rempedaal komt direct uit de doos met de standaard soft-medium elastomeren configuratie waarvan we de weerstand aangenaam vinden, met een geleidelijke toename van de travel. Voor GT3-auto’s geven we de voorkeur aan de medium-hard elastomeren configuratie, wat resulteert in moeiteloos en vertrouwd kunnen remmen. Het koppelingspedaal heeft vanuit de doos prettige weerstand en gevoel. Het pedaal kan eenvoudig en natuurlijk worden bediend, met een goed uitgevoerd aangrijppunt simulatiemechanisme. De aanpassing van de veer voorspanning is mogelijk, waarbij het prettig voelbare aangrijppunt behouden blijft.

De haptische feedback voegt niet alleen plezier toe aan de ervaring, maar blijkt ook functioneel te zijn in het verbeteren van prestaties. De tastbare feedback bij ABS- en TC-ingrepen stelt ons in staat beter te anticiperen en nauwkeuriger te reageren. Het ‘Road Vibration’-effect is een leuke toevoeging die de immersie vergroot. De vrijheid om instellingen aan te passen in SimHub biedt de mogelijkheid om onze eigen creativiteit te benutten en de feedback aan te passen aan jouw voorkeuren.

De Mistral-pedalenset biedt over het algemeen een uitstekende combinatie van bouwkwaliteit, aanpasbaarheid en haptische feedback, waardoor het een aantrekkelijke keuze is voor serieuze simracers. Als je na het lezen van onze review enthousiast bent geworden en de P1Sim Mistral pedalenset wilt aanschaffen, kun je deze verkrijgen vanaf € 649,00 via de webwinkel van P1Sim.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.