Gameseat Pro Series (Review)

GameSeat is een innovatief merk dat zich bezighoudt met de ontwikkelingen van racestoelen, raceseats en playseat simulatoren. Van oorsprong is de Gameseat ontwikkeld door Maas van Beek, deze bezit ook het patent op de Gameseat. Maas van Beek kon de Internationale vraag naar de Gameseat niet alleen aan en heeft daarom de Gameseat licentie verkocht aan Service Best International. Service Best International is in 1954 opgericht als groothandel in auto-, fiets-, motor- en truckaccessoires en in de loop der jaren uitgegroeid tot een internationaal opererende onderneming die duizenden klanten over de hele wereld bereikt. Service Best International is dus bij machte om de Gameseat buiten Nederland aan de man te brengen.

Wij waren al sinds de oprichting van de Gameseat enthousiast en hebben het hele traject tot op heden op de voet gevolgd. Service Best International heeft een Gameseat Pro Series beschikbaar gesteld aan ons voor test en review. Een test en review waar wij dus graag aan mee willen werken!

Verpakking en inhoud
Met bijna 40kg aan inhoud in de dozen moet je even wat moeite doen om alles uit te pakken. De zending betrof 2 pakketten met 2 tracking nummers en werden geleverd door DHL. Het zijn 2 losse pakketten omdat Service Best International normaal alleen (zakelijk) op pallet levert, maar ze zijn hard bezig dit stukje logistiek op te lossen zodat alles straks als 1 pakket bij je binnen komt. Wat ons betreft geen probleem natuurlijk, alles werd keurig de volgende werkdag geleverd en het gaat tenslotte om de inhoud. De dozen zijn verpakt in een extra doos zodat de originele verpakking niet beschadigd. Zoals op de foto te zien is de verpakking erg goed verzorgd. Tijd voor de inhoud!

De inhoud betreft een aantal losse onderdelen zoals het basisframe waar ook de stoel op zit gemonteerd, 4 roestvrijstalen buizen, een stuurkolom uit 2 delen, een houder voor de shifter, de pedaalplaat, een beugel voor op het voeteneind waar ook de tv/monitor houder op gemonteerd wordt, een zakje met boutjes en snelsluitingen en een mooie vloermat. In de kleine doos zit de tv/monitor houder. Een heel compleet pakket waarin alles keurig is verpakt. Helaas waren er op sommige delen wel wat kleine beschadigingen/stootplekjes aanwezig, dit zal vermoedelijk door transport komen. Bij ons moesten de spullen naar de hobby ruimte op zolder, je begrijpt dat we er even flink aan moesten tillen.

Assemblage
Hoewel er geen handleiding in de doos zit, is het kijken van dit filmpje voldoende om de Gameseat in elkaar te zetten. Je heb in principe binnen 15 minuten de hele Gameseat in elkaar staan. De Gameseat is voorzien van een aantal snelsluitingen zodat je snel de boel los en vast kunt draaien om hem volledig naar wens in te stellen. Ons exemplaar had aan de binnenkant van de beugel aan het voeteneind wat uitstekend materiaal (zie onderstaande foto), hierdoor kon de roestvrijstalen buis niet door de beugel heen. We moesten hier wat materiaal weg vijlen zodat de buis door de beugel heen kon. Ook vonden we de schroeven voor de pedaalplaat, dit zijn M6 inbusboutjes, wel een beetje priegelwerk om deze vast te draaien. We konden de boutjes steeds maar een klein stukje aan draaien omdat je er met het inbus sleuteltje slecht bij komt.

Na het in elkaar zetten van de Gameseat hoefden we enkel nog maar de houder voor de tv/monitor te monteren en waren we klaar om de Thrustmaster T150 RS set en beeldscherm te gaan installeren. Nog wat kabels wegwerken en racen maar!

Gebruik
Na het monteren van onze Thrustmaster T150 RS set, het ophangen van het beeldscherm en het netjes wegwerken van de kabels kunnen we de pc aanzetten om te gaan racen. Het grootste voordeel van de Gameseat is dat hij als compact geheel staat en hij weinig ruimte in beslag neemt. Wij vinden zelf zowel de F1 als de GT/Rally stand erg fijn zitten en hierdoor kun je een prima beleving creëren tussen de verschillende soorten raceauto’s. Door de kleine afstel beperkingen van de stuurkolom vinden wij de wheelbase iets te veel omhoog gekanteld staan waardoor de F1 positie niet helemaal optimaal is. Met de GT-Rally stand hebben we hier geen last van omdat dit een meer natuurlijke houding is. De Gameseat zit verder erg comfortabel en we kunnen zonder problemen een behoorlijke tijd blijven racen zonder dat we vermoeid of verkrampt uit onze stoel stappen.

Op de website van Gameseat staat dat deze geschikt is voor coureurs vanaf 7 jaar. We hebben dit getest met onze zoon van 7 (ongeveer 1.20m lang) en als we de Gameseat op de kortste stand instellen kan hij helaas niet bij de pedalen. Zou hij 10cm langer zijn dan is dit geen probleem. Gameseat kan dus beter vermelden dat deze geschikt is vanaf 1.30 meter lengte, zo voorkom je een teleurstelling bij de jeugd. Gameseat heeft overigens wel de Gameseat Junior Series aangekondigd welke beter geschikt is voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Wij hopen natuurlijk dat we deze ook mogen testen en reviewen zodra deze beschikbaar is, de ideale kandidaat hiervoor hebben wij in huis!

Kwaliteit
De bouwkwaliteit is op het eerste gezicht goed en stevig. Wij hebben hier nog een Playseat Evolution staan en we kunnen wel zeggen dat de kwaliteit van de Gameseat een stuk beter en steviger aanvoelt. De stoel zit comfortabel en de stuurkolom is degelijk en beweegt nauwelijks. De stuurkolom is helaas niet omhoog of naar beneden te kantelen, hierdoor zal je wheelbase altijd onder dezelfde hoek staan. De pedaalplaat kan wat ons betreft iets beter, deze rust namelijk op 2 grote moeren en dat zorgt voor wat flex. We hebben in dit geval gereden met een pedalenset met potentiometer dus dat ging verder wel goed. We zijn echter wel bang dat een loadcell pedalenset met een flinke remkracht te veel van het goede is voor de Gameseat. De beugel om de shifter op te monteren voelt ook goed en stevig aan en bijgeleverde vloermat is van uitstekende kwaliteit en voorzien van anti-slip nopjes voor zowel tapijt als een harde vloer. De vloermat is een goede bescherming voor je vloer en daarnaast staat het ook nog eens erg mooi. Het maakt de Gameseat helemaal af!

Conclusie
Wanneer je op zoek bent naar een kant en klare cockpit voor bij je pc of console waarbij je enkel nog je scherm, wheelbase, stuur en pedalen op wilt monteren is de Gameseat een hele goede keus. Bij gebruik van standaard apparatuur van bijv. Thrustmaster of Logitech kun je prima uit de voeten met de Gameseat. Wil je meer “next level” en bijv. met een loadcell gaan remmen zou de Gameseat niet onze voorkeur hebben. Maar goed, je praat dan ook over een hele andere prijscategorie van je apparatuur en dat is niet de doelgroep voor de Gameseat. De Gameseat is compact en geen grote sta-in-de-weg. Je kunt eenvoudig van GT/Rally stand naar F1 stand wisselen. Dit is iets waar je bij andere merken een aparte cockpit voor moet kopen of je moet een hoop sleutelen om dit voor elkaar te krijgen.

De compleetheid van de set is een enorm groot pluspunt. De Gameseat is met zijn € 699.- op het eerste gezicht wel flink aan de prijs, maar zet daar een Playseat of Next Level Racing cockpit tegenover met daarbij dezelfde accessoires dan zul je met de Gameseat goedkoper uit zijn. Daarbij vinden wij de Gameseat wel een stuk degelijker gebouwd dan de eerder genoemde merken.

Wij zijn in ieder geval enthousiast blijven hem lekker gebruiken!

Ben je nu ook net zo enthousiast geworden en wil je de Gameseat bestellen? Op het moment van schrijven is er een speciale Corona #stayhome actie, en is de Gameseat te koop voor € 499.-. Dat is een korting van € 200.-, mooie deal toch!?