ReviewsStuurwiel Reviews

Rexing GT Stuurwiel “TIMUN”


Rexing is een bedrijf gevestigd in Kroatië welke bekend staat om hun high-end ‘Formula Wheel’ welke inmiddels succesvol is opgevolgd door het ‘Formula Wheel Mayaris’. Hoewel wij al een paar jaar een goede relatie onderhouden met Rexing is het van een review nog nooit gekomen, tot nu! De oorzaak hiervan is het wereldwijde tekort aan grondstoffen en de grote vraag van simrace apparatuur de afgelopen 2 jaar. Nu deze problemen langzaam weer beginnen te stabiliseren kon Rexing ons gelukkig wel een stuurwiel opsturen.

Om ook de GT rijders te kunnen voorzien van een high-end stuurwiel heeft Rexing onlangs het GT Steering Wheel “TIMUN” op de markt gebracht. Wij kregen dit stuurwiel opgestuurd met de vraag hier onze eerlijke en oprechte mening over te geven. Onze verwachtingen van Rexing stuurwielen zijn al jaren enorm hoog, we gaan kijken of Rexing deze verwachtingen waar kan maken.

Het GT Steering Wheel “TIMUN” is op het moment van schrijven in de EU-landen verkrijgbaar voor € 1675,00. Voor niet EU-landen is de prijs € 1340,00 en wordt de btw in rekening gebracht door de autoriteiten zodra het product in het land is aangekomen. Deze prijs is overigens exclusief een geschikte quick-release of adapter voor de door jou gebruikte wheelbase.

Verpakking en Inhoud

Het Rexing GT Timun stuurwiel werd vanuit Kroatië, via DHL, naar ons toegezonden en werd keurig in 3 werkdagen tijd bij ons afgeleverd. In een bruine omdoos vinden we een mooie witte verpakking met daarop het Rexing logo. In de verpakking vinden we het Timun stuurwiel goed en stevig verpakt in zacht schuim. Daarbij zit nog een USB-kabel, montagemateriaal en een stickervel om de buttons en encoders te voorzien van een label. Wat ons betreft een prima verzorgde verpakking met een zeer mooie inhoud. We kunnen na deze unboxing niet wachten dit stuurwiel onder handen te nemen, dat gaan we daarom ook maar gauw doen.

Het stuurwiel

Het Rexing GT Timun stuurwiel is, met quick-release of adapter, geschikt voor alle verkrijgbare wheelbases van Simucube, Fanatec, Thrustmaster, Logitech etc. Het stuurwiel is bekleed met een alcantara grip en heeft een diameter van 320 mm. Het stuurwiel is een D-vormige variant welke volledig is opgebouwd uit een gegoten carbon fiber behuizing en een gefreesde carbon fiber frontplaat. Met een gewicht van 1150 gram (zonder quick-release en/of adapter) voelt het stuur heerlijk licht aan maar toch zeer stevig en solide. Alle elektronica in het stuurwiel is speciaal voor dit product gemaakt zodat het feilloos presteert.

Aan de achterkant van het stuurwiel vind je een aluminium hub waarop je een 50.8 mm of 70 mm quick-release (als voorbeeld: Simucube, Fanatec Podium Hub en vele anderen) of adapter kunt monteren. Tevens vinden we hier de nieuw ontworpen magnetische shifters voorzien van een aluminium behuizing en carbon fiber paddles. We missen wel de mogelijkheid om de schakelmodules en/of paddles te kunnen verstellen. Meer mogelijkheden dan de paddles naar de andere kant van de houder verplaatsen, zodat deze 5 mm dichterbij komen, zijn er niet. Onderin zit de GX-12 USB-connector waar je de bijgeleverde USB kabel in kunt pluggen voor connectie met je PC.

De voorkant van het stuurwiel maakt veel indruk en is voorzien van een 4,3-inch USBD480 LCD-scherm dat compatibel is met populaire sim racing software zoals Simdash, Simhub en Z1. Het display is beschermd achter gehard glas voor krasbestendigheid. Boven het scherm zitten 11 RGB-LED’s en naast het scherm 6 extra Marshal RGB-LED’s, deze zijn allemaal configureerbaar voor telemetriegegevens in de genoemde sim racing software.

Er zijn 10 verlichte hoogwaardige APEM dimbare drukknoppen aanwezig welke configureerbaar zijn in de Simhub en/of Simdash-software voor diverse telemetriegegevens. Hierbij heb je de mogelijkheid om meer dan één voorwaarde toe te wijzen aan elke knop en om prioriteiten te kiezen uit de voorwaarden. De helderheid van de drukknoppen kan ook worden aangepast in de Simhub en/of Simdash-software. Helaas is het niet mogelijk om de kleur van de knoppen aan te passen. De drukknoppen hebben een bedieningskracht van 3,5 N en een drukweg van 1 mm.

Aan de linkerkant zit een multi-schakelaar die tegelijkertijd functioneert als een roterende encoder, een digitale joystick en een knop. Onderop het stuurwiel zitten 4 stuks rotary encoders. De linker is een draaischakelaar met 8 standen welke is verbonden met de toggle switch aan de rechterkant. Ze zijn verbonden om 8 verschillende, selecteerbare, configureerbare posities te bieden. Positie selecteren met de draaischakelaar en met de toggle switch bevestigen. Dit is handig voor displays met verschillende statussen, zoals TC, ABS, rijhulpmiddelen etc. De rechter encoder is geprogrammeerd om de helderheid van het USBD480 LCD-scherm te kunnen regelen. De onderste 2 rotary encoders zijn vrij instelbaar, evenals de 2 roterende encoders bij je duimen.

Montage en Gebruik

We gaan het stuur gebruiken op onze Fanatec wheelbase en hiervoor monteren een Fanatec Podium Hub op de Timun. Dit is een relatief eenvoudig klusje, je monteert de Podium Hub met het bijgeleverde montagemateriaal op de aluminium hub van de Timun en je bent klaar. Om het stuurwiel optimaal te gebruiken adviseert Rexing een powered USB-hub. Doordat de afstand van wheelbase tot aan PC vaak te groot is voor de gemiddelde bijgeleverde USB-kabel hebben wij standaard een powered USB-hub in de buurt van onze wheelbase liggen. Het is handig om de USB-kabel van het stuurwiel eerst om de QR van de Podium Hub heen te slaan en dan de kabel aan te sluiten op de USB-hub, hiermee voorkom je loshangende kabels die je alleen maar in de weg zitten tijdens het rijden.

Voordat we kunnen gaan racen moeten we eerst nog het een en andere configureren. Wij hebben reeds de laatste versie Simhub en de USB480 LCD driver geïnstalleerd, hierdoor wordt het stuur direct herkend in Simhub en is het display op de Timun direct operationeel. We hoeven geen LED-profielen meer aan te maken in Simhub, dit omdat de Rexing stuurwielen sinds de laatste update volledig supported zijn. Je kunt het display, de buttons en de LED’s ook via andere tools, (zie handleiding) configureren maar Simhub is het meest compleet hierin. Nu is het enkel nog een goede template kiezen voor het LCD scherm en het stuurwiel is klaar voor gebruik.

We rijden graag in GT3 auto’s in Assetto Corsa Competizione en deze gaan we daarom ook gebruiken voor deze review. Het gebruik in andere software zoals bijvoorbeeld iRacing, Assetto Corsa en rFactor 2 is overigens niet anders. Na het opstarten van Assetto Corsa Competizione configureren we de knoppen en encoders op het stuur met de juiste in-game functionaliteiten en we zijn klaar om te gaan racen!

Onze eerste indruk is het comfort dat dit stuurwiel biedt. Door de alcantara grip heb je een comfortabel maar toch stevig gevoel op het stuurwiel. De APEM drukknoppen doen het altijd goed, hebben een lekker ‘clicky’ gevoel en reageren goed zonder dat je hard op de knop hoeft te drukken. De roterende encoders zijn goed geplaatst, makkelijk bereikbaar en ook comfortabel te bedienen. In Simhub kun je de LED Brightness encoder op het stuurwiel aanzetten om de helderheid van de APEM drukknoppen of de RGB-LED’s aan te kunnen passen vanaf het stuurwiel. Helaas kun je deze encoder maar configureren voor één van de twee opties. Wij hebben deze optie overigens helemaal uit gezet, eenmaal goed ingesteld hoef je er eigenlijk geen wijzigingen meer aan te doen en uitzetten voorkomt per ongeluk aanraken tijdens het racen. Ook is elke drukknop voorzien van gekleurde LED verlichting welke individueel hun eigen kleur hebben.

Het USB480 LCD scherm op het stuurwiel is een goede toevoeging aan de beleving. Het scherm is erg goed zichtbaar en de gegevens zijn goed af te lezen tijdens het rijden. Ook van het scherm is de helderheid in te stellen vanuit Simhub. Met de juiste template, welke je zelf kunt maken of kunt downloaden, heb je een goed overzicht van de telemetriegegevens van je virtuele raceauto. Wij gebruiken zelf deze template van RaceDepartment voor Assetto Corsa Competizione. Het scherm heeft geen touch screen functionaliteit, maar dat heb je in onze beleving ook niet nodig.

De schakelmodules zijn zeer degelijk gebouwd en van erg goede kwaliteit. Je heb een goede feedback en je voelt en hoort een aangename click tijdens het schakelen. De travel en het bereik van de paddles is gangbaar en voor ons prima, maar we missen wel de mogelijkheid om ze naar wens te kunnen verstellen. Deze mogelijkheid is er niet en dat is wat ons betreft, ondanks dat we er prima mee uit de voeten kunnen, wel een groot gemis op een stuurwiel van dit kaliber.

We hebben de Timun gebruikt op onze Fanatec DD Pro wheelbase met daarbij de Boost Kit 180 welke zorgt voor 8Nm power. Doordat de Timun volledig uit carbon bestaat komt dit de forcefeedback ten goede. Zowel de power, de feedback als de details komen goed door en dat is wat ons betreft een groot pluspunt. We merken doorgaans dat de wat zwaardere stuurwielen enorm veel feedback en detail beginnen te missen op een wat “lichtere” wheelbase, dit is bij de Timun dus absoluut niet het geval.

Ondanks dat het gemis van het kunnen verstellen van de schakelmodules rijden we met heel veel plezier rond in onze virtuele GT3 auto’s. Het stuurwiel is gangbaar voor elk type GT auto en het maakt daarom niet uit in welk merk GT auto je virtueel plaats neemt. Wij hebben het meeste van de tijd met handschoenen aan gereden, maar ook bij de sessies zonder handschoenen was het erg fijn rijden. Ook na sessies van 2 uur of langer hadden we nog steeds dat comfortabele gevoel.

Conclusie

Het stuurwiel is zeer veelzijdig, voelt stevig aan en heeft een comfortabele grip zowel met als zonder handschoenen. We hebben zonder problemen sessies van 2 uur of langer kunnen rijden zonder dat we daarbij last kregen van onze handen. De schakelmodules zijn prettig in gebruik en hebben een zeer goede feedback. Je voelt en hoort een prettige en aangename click tijdens het schakelen. De travel en bereik voelde voor ons goed aan maar we missen wel de mogelijkheid de schakelmodules naar wens te kunnen verstellen.

Het USB480 LCD scherm voegt echt iets toe aan de beleving tijdens het racen. Met een goede template, welke je zelf kunt maken of kunt downloaden, worden waardevolle gegevens weergegeven op een goed af te lezen scherm. De APEM drukknoppen zijn van een goede kwaliteit, hebben een korte klik en reageren erg nauwkeurig. De rotary encoders zijn makkelijk bereikbaar tijdens het rijden zijn goed geplaatst en comfortabel te bedienen.

Doordat het stuurwiel volledig uit carbon bestaat komt dit de forcefeedback ten goede. Zowel de power, de feedback als de details worden goed naar de bestuurder overgebracht. Dit is zeker op de “lichtere” wheelbases een groot voordeel omdat vooral bij zwaardere stuurwielen een hoop details verloren gaan.

Onze verwachtingen waren enorm hoog en Rexing heeft deze meer dan waar gemaakt. Het prijskaartje is flink maar in onze beleving is deze geheel gerechtvaardigd. Het Rexing GT Timun stuurwiel straalt niet alleen pure kwaliteit uit, het voelt ook zo. We hebben deze review met heel veel plezier gemaakt en we zullen nog vaak naar het Timun stuurwiel grijpen bij het rijden in onze virtuele GT auto’s.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.