Accessoires ReviewsReviews

Simagic TB-RS Hydraulic Handbrake


De ontwikkelingen op de simracing markt lijken op het moment maar door te gaan. Één van de fabrikanten die daar zijn steentje goed aan bijdraagt is Simagic. Onlangs hebben we bijvoorbeeld nog de Simagic P1000i pedalenset met hydraulische remmodule mogen reviewen, alsook de DS-8X schakelpook. Niet al te lang geleden heeft Simagic ook hun nieuwe simracing handrem uitgebracht; de TB-RS Hydraulic Handbrake. Zoals de naam verklapt is dit een handrem welke is uitgerust met een hydraulisch remsysteem. Wij hebben de TB-RS handrem opgestuurd gekregen van Simagic, via onze vrienden van Simwear.eu, om deze aan de tand te voelen en onze mening hierover te geven!

De Simagic TB-RS Hydraulic Handbrake is bij onze partner Simwear.eu beschikbaar voor een prijskaartje van €419,00 inclusief BTW en exclusief verzendkosten. Op de webshop van Simagic is de TB-RS Hydraulic Handbrake beschikbaar voor $369,00 exclusief belastingen en verzendkosten. Met de kortingscode ‘SIMRACEBLOG’ krijg je 3% korting bij Simagic.

Verpakking & Inhoud

De Simagic TB-RS Hydraulic Handbrake is door Simwear.eu naar ons verzonden vanuit België. Het pakketje heeft er twee dagen over gedaan om door DPD bij ons geleverd te worden. We hebben een standaard bruine verzenddoos ontvangen met daarin de langwerpige, matzwarte productdoos van de TB-RS handrem. De doos is voorzien van een full color afbeelding van de handrem en Simagic branding rondom.

Bij het openen van de productdoos zien wij als eerst een laag zacht, zwart schuim, een setje stickers van Simagic en een Quick Guide. Met veel enthousiasme om de handrem te zien verwijderen we direct de bovenste schuimlaag, waar de TB-RS Hydraulic Handbrake op ons ligt te wachten in keurige uitsnedes van een extra dikke laag schuim.  Rondom de handrem zien we meegeleverde rubberen en elastomeren pads, een travel regulator, een embleem met de Simagic ‘S’ erop, een zakje met gereedschap en montagematerialen, en een USB kabel en RJ45 kabel. Fijn om te zien is dat het zakje met montagematerialen ook drie inklikmoeren bevat, welke direct ingebracht kunnen worden op een rig van aluminium profielen. Ook vinden we een montageplaat voor een Simagic P-HPR haptische feedback motor, welke optioneel verkrijgbaar is.

Techniek & Kwaliteit

Zoals de naam van de Simagic TB-RS Hydraulic Handbrake al verklapt is de TB-RS een hydraulische simracing handrem. De hydraulische module is vergelijkbaar met het hydraulische remsysteem van de P1000(i) pedalenset, waarvan wij de review even geleden hebben gepubliceerd. Dit betekent dat de TB-RS handrem werkt met een systeem dat je als tweetraps kunt omschrijven, waarvan beide fasen vloeiend in elkaar overlopen. Bij het aantrekken van de handrem wordt met de remvloeistof druk opgebouwd in het remsysteem. De opgebouwde druk van de remvloeistof duwt vervolgens een zuiger in de cilinder met pads/elastomeren, die vervolgens –afhankelijk van hun hardheid- weerstand biedt. De uitgeoefende kracht wordt vervolgens gemeten door de load cell sensor. In de cilinder zitten negen rubberen pads en elastomeren die in elkaar gedrukt worden. Er zijn in totaal vier verschillende kleuren pads, welke van zacht naar hard zwart, grijs, blauw en rood gekleurd zijn. Met de meegeleverde extra exemplaren is de handrem zeer verfijnd af te stellen. Het remvloeistofreservoir moet altijd rechtop staan en is kantelbaar, zodat je de handrem ook verticaal aan je simrig kunt monteren. Voor een simracing handrem is een hydraulische module vrij uniek; de meeste andere simracing handremmen op de markt zijn uitgerust met enkel een veer en/of elastomeren of rubbers, met daarachter een load cell of Hall-effect sensor.

De Simagic TB-RS Hydraulic Handbrake is verder vervaardigd van hoge kwaliteit, CNC gefreesd aluminium. De afwerking hiervan is simpelweg super; alle randjes zijn erg fijn afgewerkt, en waar we de handrem ook vastpakken, er is geen scherp randje of uiteinde te bekennen. Zodra we de handrem in de hand nemen voelen we nergens enige vorm van speling. De TB-RS heeft met zijn aluminiumkleur, met zwarte en kenmerkende Simagic-rode accenten, een karakteristiek en herkenbaar uiterlijk. De arm van de handrem is vrij lang, al is de eerste indruk hiervan bij ons positief. De handgreep is gemaakt van een (zeer) zacht materiaal, en is ook vervangbaar met andere of zelfs aftermarket exemplaren. Bovenop de handgreep kunnen we het zilverkleurige embleem met de Simagic ‘S’ plakken. Aan de zijkant vinden we tot slot de USB-poort, de RJ45 aansluiting om de handrem op een Simagic wheelbase aan te sluiten, en poorten gelabeled met P-APS en P-HPR, welke de haptische feedback motor en bijbehorende power supply vertegenwoordigen.

Alles bij elkaar zijn we goed onder de indruk van de bouwkwaliteit en afwerking van de TB-RS handrem, en we staan dan ook te popelen om deze aan te sluiten, te configureren en in gebruik te nemen!

Montage

Wij gaan de Simagic TB-RS Hydraulic Handbrake monteren en gebruiken op onze TREQ ACE simrig. Bij simracing hardware en accessoires wordt niet altijd rekening gehouden met montage direct op aluminium profielen, maar bij de Simagic TB-RS is dat wel geval. Hierbij zijn de montagematerialen toereikend om de handrem met de meegeleverde inklikmoeren en boutjes op aluminium profiel te monteren, maar kan er ook voor gekozen worden om deze op een plaat te monteren waarbij deze met boutjes en moeren vanaf onder vastgedraaid wordt.

In eerste instantie willen we de Simagic TB-RS monteren op het aluminium profiel van het shifter frame van onze TREQ ACE. Hier hebben we echter ook de Simagic DS-8X schakelpook al gemonteerd staan, waardoor we verder gaan uitwijken. Ook met het monteren van extra profiel langs het shifter frame kwamen we niet lekker uit in combinatie met de schakelpook. We hebben een wilde gok gedaan en de Sim-Lab XB-1 Handbrake Angled Mounting Bracket erbij gepakt (Sim-Lab kortingscode beschikbaar), waar de Simagic TB-RS ook perfect op blijkt te passen en welke ons voldoende ruimte geeft om deze naast de DS-8X schakelpook te gebruiken. Nu is het enkel nog een kwestie van de Sim-Lab bracket monteren, de Simagic TB-RS handrem plaatsen, de hoek bepalen waarin we de handrem willen hebben en de boutjes en moertjes aan te draaien. Met de handrem gemonteerd sluiten we de USB-kabel aan en kunnen we van start gaan.

Software

De Simagic TB-RS handrem wordt, zoals alle Simagic apparatuur, aangestuurd via hun eigen softwarepakket genaamd SimPro Manager. Na het aansluiten van de handrem wordt deze hierin meteen herkend, en kunnen we via ‘Devices’ op de TB-RS handrem klikken en de instellingen ervan openen. Om te beginnen zien we links in het scherm een afbeelding van de handrem, en vinden we bovenin het scherm de ‘Calibrate’ knop om de handrem mee te kalibreren.

Aan de rechterzijde van het scherm vinden we, onder het kopje ‘Basic’ de daadwerkelijke instellingen van de Simagic TB-RS. Hier kunnen we de deadzones van de handrem aanpassen, en aangeven hoe lineair, progressief of degressief we het verloop van de handrem willen hebben. Dit doen we door de ‘curve’ in de grafiek aan te passen. Wij vinden het met driften en rally rijden fijn om een handrem te hebben die snel de wielen blokkeert, dus wij kiezen voor een curve die erg snel opbouwt. Door middel van de visualisatie boven deze instellingen kunnen we de registratie van de sensor zien, dat bestaat uit een combinatie van de daadwerkelijke kracht die wij uitoefenen op de handrem, als de output van de software in combinatie met de curve die we hebben ingesteld. Verder vinden we het tabblad ‘Feedback’. Hierin kan de P-HPR Haptische Feedback Motor van de handrem geconfigureerd worden. Wij hebben deze niet bij onze handrem ontvangen, dus deze zullen wij verder niet testen of in deze review behandelen.

Het Gebruik

Wij gaan de Simagic TB-RS Hydraulic Handbrake testen in Assetto Corsa en Dirt Rally 2.0. We starten met driftsessies in Assetto Corsa in de virtuele BMW M3 E30 drift, de ideale startersauto om mee te leren driften, en later de Nissan Silvia S14 mod uit het World Drift Tour Street Pack. Behalve dat we de TB-RS handrem gekalibreerd hebben rijden we verder met de configuratie zoals deze uit de doos komt; een medium-harde instelling met blauwe, grijze en zwarte rubberen pads en elastomeren.

De eerste indruk die we van de handrem tijdens het driften krijgen is simpelweg super. Met de medium-harde instelling zit er nog aardig wat slag in de handrem, wat versterkt wordt door de relatief lange arm ervan. Hierdoor is enige vorm van assertiviteit vereist bij het aantrekken van de handrem, wat wij erg waarderen en ons het gevoel geeft echt in een driftauto te rijden. De weerstand op de TB-RS bouwt met het remvloeistofsysteem en de gebruikte rubberen pads en elastomeren goed op, waardoor het verloop van de handrem progressief aanvoelt. Bij het uitpakken van de handrem vonden we de handgreep in eerste instantie aan de (te) zachte kant, maar tijdens het rijden vinden we deze eigenlijk toch wel prettig om te gebruiken, zowel met als zonder handschoenen. Wel hadden we het fijn gevonden als er, zeker voor de prijs van de handrem, bijvoorbeeld een extra aluminium handgreep bij zou zijn geleverd zodat we hier een keuze in hadden kunnen maken.

Na de driftsessies, en ook de nodige parcours te hebben verreden in Dirt Rally 2.0, is het tijd om wat meer afstellingen van de TB-RS handrem te proberen. We kennen het hydraulische systeem natuurlijk al van de Simagic P1000i pedalenset, dus hoe we de hardheid van de handrem kunnen afstellen is voor ons geen raadsel. We draaien hiervoor de dop van de zwarte, rechtopstaande cilinder. In deze dop zit de stapel met rubberen pads en elastomeren in elkaar geklikt, met tot slot bovenop een metalen ring. Met de ruime keuze aan meegeleverde pads en elastomeren kunnen we deze naar eigen inzicht in elkaar drukken, terugplaatsen in de dop en weer in de cilinder draaien. Het in elkaar vast klikken van de pads gaat opvallend genoeg een stuk beter dan bij onze P1000i review het geval was; ze zitten stevig in elkaar en blijven ook ondersteboven goed in elkaar zitten. Dit geldt helaas niet altijd voor de metalen ring. De ring ligt bovenop de stapel en valt, afhankelijk van de pad of elastomeer, al gauw in de cilinder wanneer we de dop willen inbrengen. We proberen als eerst de lichtste instelling (negen zwarte rubberen pads) en daarna de hardste instelling (negen rode elastomeren) om te ervaren in wat voor range de handrem te gebruiken is.

In de lichtste afstelling, met de genoemde negen zwarte rubberen pads, vinden we de Simagic TB-RS wel héél erg licht, met een maximale hoeveelheid slag. Met deze afstelling vinden we niet dat de handrem goed tot zijn recht komt, er zit niet veel gevoel of progressiviteit meer in en persoonlijk denken we dat voor een simracer die graag met zo’n lichte handrem wil rijden een entry-level exemplaar ook kan volstaan. Op de hardste afstellingen laat de TB-RS weer wel een andere kant van zichzelf zien; met puur de rode elastomeren gemonteerd verandert de handrem in een pittig stevige handrem welke moet worden bediend met nog meer assertiviteit, waarbij er best wat kracht op uitgeoefend mag worden. De opbouw van de weerstand is nog steeds prettig, al voelt deze vanaf het begin ook al een stuk harder aan. Door de hardheid van de elastomeren is de slag van de handrem ook meteen flink korter, en de hardere afstellingen maken het verder ook gemakkelijker om meer op kracht en muscle memory te remmen. Wat we wel meer opmerken bij de hardere afstellingen met elastomeren is dat er rondom het rustpunt van de handrem een speling aanwezig is, dat voelt als een soort deadzone. Bij het bedienen merken we dit een beetje, maar vooral het loslaten van de handrem voelt daarmee minder prettig aan en gaat gevoelsmatig in twee stappen in plaats van één soepele beweging.

Dankzij het eenvoudige systeem waarbij de rubberen pads en elastomeren in de dop van de remcilinder worden gedrukt is het een eitje om veel verschillende afstellingen te proberen. Wij hebben een boel verschillende combinaties uitgeprobeerd en zijn persoonlijk op een afstelling terechtgekomen die net iets harder is dan de standaard afstelling van zwarte, grijze en blauwe pads/elastomeren waar de handrem mee geleverd wordt. Toch vinden we de standaard afstelling, en een wat lichtere variant daarop, ook heel erg comfortabel, en we zien onszelf daar mogelijk nog wel een wisseling in maken. In zijn totaliteit vinden we de mogelijkheden tot afstellen subliem, en we kunnen ons haast niet voorstellen dat er simracers zijn die niet in hun behoefte worden voorzien met de Simagic TB-RS.

Conclusie

Simagic heeft met de TB-RS Hydraulic Handbrake een simracing handrem op de markt gebracht die zeker de aandacht trekt. Niet alleen ziet deze er goed uit en is deze gebouwd met de kwaliteit die we van Simagic gewend zijn, maar het is ook één van de weinige handremmen die met een hydraulisch systeem is uitgerust. Daarnaast is ook nog de P-HPR haptische feedback motor installeerbaar, welke we niet behandeld hebben in onze review maar zeker een interessante optie kan zijn voor net wat extra gevoel.

Na de nodige drift- en rallysessies te hebben gereden hebben we weinig bijzondere opmerkingen over de Simagic TB-RS Hydraulic Handbrake. De handrem is simpelweg prettig in gebruik en voelt zeer stevig en kwalitatief aan. Het hydraulische systeem zorgt voor een comfortabel verloop en de cilinder met rubberen pads/elastomeren maakt de handrem in de basis zeer makkelijk om af te stellen. In onze beleving is de afstelling waarmee de handrem geleverd wordt eigenlijk al erg goed, maar de mogelijkheden voor afstellen zijn zo goed als eindeloos dat het zonde is om niet te experimenteren. De lichtste afstelling vinden we persoonlijk te licht om de handrem goed tot zijn recht te laten komen, maar daartegenover is de hardste instelling zeker interessant voor de simracers die hun handrem met veel kracht en assertiviteit willen bedienen. De stapel rubberen pads en elastomeren van de handrem klikken goed in elkaar, al valt de metalen ring op het uiteinde er bij ons negen van de tien keer vanaf. Een klein verbeterpuntje maar zeker geen reden om de handrem te laten liggen.

De voor de hand liggende vraag bij een handrem in deze prijsrange is;  heb je het echt nodig? Het meest eerlijke antwoord daarop is in onze beleving een ‘nee’. De Simagic TB-RS Hydraulic Handbrake is comfortabel, van hoge kwaliteit en voelt goed aan, maar doet in de basis niet veel anders dan een handrem van één derde van de prijs. Maar, is het een gave simracing handrem en een mooi stukje techniek? Dat absoluut. In vergelijking met andere simracing handremmen gaat het hydraulische remsysteem in de richting van ‘uniek’, de brede afstelmogelijkheden zijn absoluut een pluspunt en de mogelijkheid om ook nog uit te breiden met een P-HPR haptische feedback motor is bijna krankzinnig op een handrem – op een goede manier natuurlijk. Wij denken niet dat dit dé go-to simracing handrem gaat worden voor bij een ieder thuis, maar de echte drift/rally simracers die er het geld voor over hebben en de handrem goed aan de tand voelen, die gaan er ongetwijfeld héél veel plezier aan beleven.

Ben je na het lezen van deze review enthousiast geworden over de Simagic TB-RS Hydraulic Handbrake? Deze is bij onze partner Simwear.eu beschikbaar voor een prijskaartje van €419,00 inclusief BTW en exclusief verzendkosten. Op de webshop van Simagic is de TB-RS Hydraulic Handbrake beschikbaar voor $369,00 exclusief belastingen en verzendkosten. Met de kortingscode ‘SIMRACEBLOG’ krijg je 3% korting op je bestelling bij Simagic.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.