Simforge Mark-1 Dark Edition Pedalen
Simforge is een relatief nieuwe speler die eigenlijk per ongeluk het wereldtoneel van simracing heeft betreden. In 2019 begon men bij het in India gevestigde Simforge daar met een idee. Namelijk; simracing betaalbaar maken voor de “normale” sim enthousiastelingen in India. Door hoge importkosten, onder andere door het het verschepen en extra belastingen, zijn merken zoals Heusinkveld en Asetek nagenoeg onbetaalbaar voor de gemiddelde simracer daar. Hier zagen ze bij Simforge kansen en besloten ze om in eigen land een pedalenset te ontwikkelen voor een betaalbare prijs die enorm veel “Bang for your buck” is. Zodoende werd er hard gewerkt aan een concept dat door professionele coureurs getest is voordat het naar buiten gebracht werd. Na 2 jaar was het dat uiteindelijk zo ver en zagen de Simforge Mark-1 pedalen voor het eerst het daglicht. Deze pedalen werden echter onverwacht zo’n succes, dat er ook vanuit buiten India veel interesse was om deze pedalen te bemachtigen. Ondertussen is de Simforge Mark-1 wereldwijd beschikbaar en zijn er zelfs plannen om een distributielocatie in Europa te openen zodat deze pedalen ook hier voor een nóg competitievere prijs beschikbaar zullen zijn.
Doordat de ontwikkelingen voor hun product niet stilstaan en ze continu bezig zijn met het verbeteren, worden er voor elke upgrade nieuwe reviewers gevraagd om hun feedback te geven op het huidige product. Ditmaal is het aan ons de eer om onze mening te geven over deze pedalenset en dat laten wij ons zeker geen twee keer vragen. Met vol enthousiasme nemen wij de Simforge Mark-1 Dark Edition in ontvangst om deze eens goed onder handen te nemen.
Op het moment van schrijven staan de Mark-1 pedalen in de webshop te koop voor een bedrag van €361,73. De Simforge Mark-1 Dark Edition heeft een meerprijs ten opzichte van het origineel waarmee ze op een bedrag van €398,00 uitkomen. Let op, dit zijn wel bedragen zonder verzendkosten en eventuele import kosten. De totale eindprijs voor deze pedalen kan daarmee dus per land verschillen. Mocht je nou alleen interesse hebben in de 2 pedalen of 3 pedalen zonder baseplate, dan zijn er hier in hun webshop ook opties voor.
Verpakking & inhoud
Na in 5 dagen een halve wereldreis te hebben gemaakt van India naar Nederland zijn de Simforge Mark-1 pedalen bij ons door DHL aan de deur afgeleverd. De doos die wij ontvangen is een standaard bruine doos van best wel een fors formaat. Geheel in lijn met de insteek om alles zo betaalbaar mogelijk te houden vinden wij in deze doos geen mooie glimmende productdoos maar een slim ontworpen vakkenpatroon waar de pedalen netjes in zijn opgeborgen. Het eerste dat opvalt is dat alles goed dik in bubbeltjesplastic is ingepakt voor maximale bescherming. Alles zit ook strak ingepakt om de ruimte in de doos maximaal te benutten maar toch genoeg ruimte te houden om eventuele stoten tijdens het transport op te vangen.
Een doos waarin alles strak ingepakt zit maar die toch een behoorlijke omvang heeft van 37 x 37 x 30 cm, daar moet natuurlijk een hoop in zitten. En dat klopt ook wel, zeker als je bedenkt dat de baseplate van deze pedalenset ook uit aluminiumprofielen bestaat. In de doos vinden wij bovenop, onder 2 Simforge stickers, een dik ingepakte rode plaat voor de baseplate. Ook zitten in de doos 1 groot 120×40 profiel, 2 korte 40×40 profielen met eindkap en een zestal hoekstukken voor de aluminium profielen. Al deze onderdelen zijn om de baseplate voor de pedalen in elkaar te zetten. Alle boutjes en glijmoeren waarmee het geheeld bevestigd moet worden zitten samen in een klein kartonnen doosje dat ook in de grote doos terug te vinden is.
Verder zitten er in de doos uiteraard ook de pedalen zelf. Stuk voor stuk trekken wij het gaspedaal, rempedaal en de koppeling uit de voorgevormde vakken uit de doos. Ieder pedaal is goed in een dikke laag bubbeltjesplastic gewikkeld voor wat extra bescherming. Omdat dit natuurlijk het klapstuk van dit pakket is trekken wij ongeduldig meteen deze laag er vanaf om te bewonderen wat er onder zit. Onder het plastic komen 3 mooie zwart gepoedercoate pedalen vandaan waar ons simrace-hartje toch wel wat sneller van gaat kloppen. Een leuk detail dat ons opvalt op de pedalen is dat ieder pedaal afzonderlijk nog voorzien is van een sticker die aangeeft dat het pedaal door de kwaliteitscontrole heen is gekomen. Ook zitten er voor de pedalen nog wat extra materialen in de doos. Zo zit er een klein doosje bij met een Arduino controller, USB-kabels, een aardekabel en een paar verschillende elastomeren. Naast het doosje vinden wij ook nog een plastic verpakking met een USB kabel om de controller met de computer te verbinden.
Techniek & Kwaliteit
Zoals hierboven vermeld hebben wij de Simforge Mark-1 Dark Edition in ontvangst mogen nemen. Dit is een pedalen set met 3 pedalen welke met een mooi gecoate baseplate geleverd worden. Het verschil met de normale Mark-1? Dat is alleen de zwarte coating die op de profielen en de hoekstukken van de baseplate is aangebracht voor een extra strakke look. De insteek van de Simforge Mark-1 pedalen is om de gebruiker zoveel mogelijk kwaliteit te geven voor een zo laag mogelijke prijs. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er een aantal keuzes gemaakt die de Mark-1 pedalen tot een set unieke pedalen maken.
Baseplate
Een van de eerste opmerkelijke ontwerpkeuzes voor deze pedalenset dat is de baseplate. Het is een soort hybride base die bestaat uit een frame van aluminium profielen waar vervolgens een hielplaat op bevestigd kan worden. De hielplaat is een mooi rood gekleurde plaat waarbij er aan de voorkant “Simforge” in uitgefreesd. Dit is zeer strak gedaan en het ziet er dan ook indrukwekkend uit. Het enige minpuntje dat wij hier aan kunnen ontdekken is dat er door het strakke lettertype wel een paar scherpe hoekjes ontstaan waar je met je sokken achter kan blijven hangen. Het basisontwerp klinkt allemaal “lekker simpel” en dat is het ook zeker. Maar daardoor is het absoluut geen minder ontwerp. Doordat de bevestiging van de gekleurde plaat met 4 speciale beugeltjes gedaan wordt is deze in bijna alle bedenkbare mogelijkheden af te stellen. Of je de plaat nou omhoog, omlaag, naar voor of achter of juist onder een hoek wilt zetten, het is allemaal mogelijk. Op deze manier kan je de baseplate altijd lekker afstellen ten opzichte van je pedalen zelf, want ook de pedalen zelf worden uiteraard op deze baseplate bevestigd. Het hoofdonderdeel van de baseplate is namelijk een 120×40 profiel van ongeveer 36 centimeter lang. Dit betekent dat er dus ook voldoende ruimte is om je pedalen onderling van elkaar te bewegen voor een comfortabele zithouding. Doordat wij de Dark Edition hebben mogen ontvangen van de Mark-1 pedalen zijn alle aluminium profielen voorzien van een nette zwarte laag poedercoating. Welke in combinatie met de rode hielplaat voor een prachtig geheel zorgen.
Het gaspedaal
Naast de bijzondere basis van deze pedalenset zitten er natuurlijk ook een mooi stel pedalen bij. Het eerste pedaal dat wij bekijken is het gaspedaal. Wat als eerste bij ons in het oog springt als wij naar het gaspedaal kijken is de mooie zwarte afwerking. Alle drie de pedalen die bij de Simforge Mark-1 zitten zijn voorzien van een zwarte poedercoating om ze hun unieke uitstraling te geven. Naast de zwarte poedercoating is er natuurlijk nog meer te zien op het gaspedaal. De voetplaat heeft een specifieke vorm waarbij de onderkant van het pedaal breder is dan de bovenkant waardoor hij duidelijk herkenbaar is ten opzichte van de andere pedalen. Een 3×5 gatenpatroon zorgt er tevens voor dat je met de voetplaat nog alle kanten op kan om het jezelf zo comfortabel mogelijk te maken. Zo is deze voetplaat zowel omhoog en omlaag te verplaatsen als van links naar rechts. Om het pedaal gevoel van feedback te geven is deze voorzien van 1 enkele geel gekleurde veer die wij achter het pedaal zelf tegenkomen. Om het gevoel in het pedaal te kunnen veranderen kan je de veer op een wat hogere voorspanning zetten met de schroef die er doorheen loopt of kan je de veer onder een iets andere hoek laten verbinden met het pedaal zelf. Zo zijn er voldoende mogelijkheden om het pedaalgevoel naar smaak af te stemmen. Uiteraard zijn er nog meer mogelijkheden om het pedaal zo persoonlijk mogelijk te maken. Zo zijn er ook mogelijkheden om de slag van het pedaal korter te maken en om het hele pedaal onder een hoek te zetten, wat wij zelf erg waarderen aangezien wij deze pedalen op onze formule rig gaan monteren. Het uniekste van deze pedalen zit hem echter in het binnenwerk. Het gaspedaal werkt met het vertrouwde systeem van een Hall-sensor met een resolutie van 10-bit, dat is niet zo heel erg uniek. Wat echter wel uniek is, is dat de sensor en de bijbehorende elektronica namelijk verwerkt zijn in onderdelen die uit de 3D printer komen. Standaard zijn deze geprint in een rood kunststof, echter heeft Simforge deze delen online beschikbaar gesteld. Dit betekent dat als je zelf over een 3D printer beschikt je zelf een kleur kan kiezen waarin je deze onderdelen geprint wilt hebben voor een nog uniekere set pedalen. Naast dat het een visueel aspect heeft, heeft het ook nog een ander voordeel. Mochten deze onderdelen namelijk versleten zijn, dan kan je zelf direct nieuwe onderdelen (laten) printen en in je pedalenset vervangen.
Het rempedaal
Het rempedaal van de Mark-1 is een pedaal dat meteen in het oog springt. Door zijn grote omvang is het een pedaal dat er uit ziet alsof hij wel een flinke stoot kan hebben, wat wij zeker ook verwachten van een rempedaal. Ook dit mooie zwart gecoate pedaal is voorzien van de bewezen systemen voor het hogere segment pedalen. Het rempedaal werkt met een 24-bit loadcell systeem om je remkracht tot een maximaal equivalent van 80kg om te zetten naar een digitaal signaal voor je computer. Voor het gevoel in het pedaal wordt er van een paar facetten gebruik gemaakt. Zo zit er voor het initiële remgevoel een kleine lineaire veer, voor het simuleren van het opbouwen van de remdruk wordt er gebruikt gemaakt van 2 elastomeren die ieder in een eigen behuizinkje zitten. Verder zitten er op dit pedaal geen onderdelen die uit de 3D printer komen en is de loadcell netjes weggewerkt. Aan de achterkant van het pedaal kom 1 RJ45 stekker uit het pedaal die rechtstreeks met de controller verbonden kan worden. Qua instelmogelijkheden vinden wij vrijwel alle zelfde eigenschappen terug als bij het gaspedaal. Zo kan je ook bij de rem de voetplaat verplaatsen, het pedaal onder een andere hoek zetten en, relatief onconventioneel, zelfs de slag van het rempedaal aanpassen. Voor de mensen die willen zit er een eindstop op het pedaal die naar voren en achteren te bewegen is om de maximale slag van het pedaal te beperken.
Het koppelingspedaal
Het koppelingspedaal is wel weer een pedaal waarop wij de rode 3D-geprinte delen verwerkt zien tussen het mooie zwart gecoate aluminium. De voetplaat van dit pedaal heeft een standaard rechthoekige vorm die we ook vaak terugzien op andere pedalen en heeft een 3×5 gatenpatroon. Evenals bij het gaspedaal wordt er in het koppelingspedaal gebruik gemaakt van een Hall-sensor om de pedaalstand met een nauwkeurigheid van 10-bit door te geven aan de computer. Uiteraard verschilt het koppelingspedaal zelf natuurlijk wel ten opzichte van het gaspedaal. Zo is dit pedaal voorzien van een tuimelsysteem om het aangrijppunt van de koppeling te simuleren. Hierbij verandert de lineaire veer van dit pedaal van hoek naar mate je het pedaal indrukt, het gevolg hiervan is dat de kracht van de veer niet lineair op je pedaal werkt waardoor je het pedaal “door” het aangrijppunt van de koppeling heen kan drukken. Om het pedaal naar eigen voorkeur af te kunnen stellen is ook dit pedaal voorzien van alle mogelijkheden om hoek, voorspanning van de veer en de slag van het pedaal te kunnen veranderen.
De controller
Voordat de signalen van de pedalen bij de PC aankomen worden deze eerst naar een controller gestuurd om het signaal te vertalen. Simforge heeft als controller voor hun Mark-1 pedalen gekozen voor een kleine Arduino printplaat met 2 plexiglas beschermplaten. De printplaat is voorzien van 2 USB-A modules welke via een USB-A naar USB-B kabel verbonden kunnen worden met het koppelingspedaal en het gaspedaal. Voor de rem zit er een andere aansluiting, namelijk een RJ45 connector ingang waar de kabel vanuit de loadcell rechtstreeks mee kan worden aangesloten op de printplaat. Voor de verbinding met de computer vinden wij aan de zijkant een USB-B aansluiting. Tot slot vinden wij nog een paar componenten op de printplaat voor een externe voeding, een viertal terminals voor bedrading en een klein reset knopje.

Montage
Zo enthousiast als een kind met een nieuwe LEGO set staan wij te springen om deze set in elkaar te zetten. Met alle onderdelen voor ons op tafel en een gereedschapsset binnen handbereik zijn wij klaar om te gaan bouwen. Echter lopen wij meteen tegen een klein dingetje aan, er zit namelijk helemaal geen bouwhandleiding bij de pedalenset. Zijn ze die vergeten in de doos te doen? Nee, zeker niet. Nadat wij contact hebben opgenomen werd ons namelijk verteld dat dit een bewuste keuze is. In plaats van het maken en printen van een handleiding voor iedere verkochte pedalenset, is er gekozen om een online instructievideo te maken. Dit vinden wij opzich wel een goed idee met in het achterhoofd houdend dat op alle “onnodige” kosten bespaard wordt bij Simforge. Als groen extraatje is het natuurlijk ook wat beter voor het millieu om minder papier te gebruiken. Op het moment van schrijven is deze video echter nog niet beschikbaar, maar in de nabije toekomst zal deze online handleiding ondersteuning bieden bij het in elkaar zetten van deze set.
Ondanks dat wij toch al wel de nodige ervaring hebben met het in elkaar zetten van sim hardware is het een lastig klusje. Door de hoeveelheid en de verschillende soorten schroeven is het vooral veel puzzelen wat waar gebruikt moet worden. Gelukkig is het daadwerkelijke in elkaar zetten rechttoe rechtaan met de moeren voor de aluminium profielen en de bijbehorende inbusbouten. Doordat de baseplate van deze pedalen in de basis uit 3 aluminium profielen bestaat is het een kwestie van 2 hoekprofielen vastzetten en klaar is Kees. Ook het bevestigen van de pedalen zelf aan het grote aluminium profiel van de baseplate is een fluitje van een cent. Ieder pedaal heeft op de hoeken sleufgaten zitten waarmee de pedalen op een makkelijke en bereikbare manier bevestigd kunnen worden. De laatste stap om de pedalenset zelf op te bouwen is om de prachtige rode hielplaat te bevestigen aan de zwarte profielen. Hier zijn 2 paar unieke beugeltjes voor meegeleverd waardoor de hielplaat zelf nog verstelbaar blijft na het initiële monteren.

Met de Mark-1 pedalenset volledig in elkaar gezet is het tijd voor de volgende stap, namelijk het bevestigen op de pedaalplaat van onze FSR Avanzata, welke in ons geval uit 2 aluminium profielen bestaat. Dit is voor ons het moment waarop wij tegen een paar uitdagingen aan lopen. Om de pedalenset te kunnen bevestigen aan je simrig zijn er een viertal hoekstukken meegeleverd. Op de foto’s van de website is te zien dat alle 4 de hoekstukken aan de zijkanten van het grote profiel van de baseplate komen. Tijdens het proberen komen wij er al vrij snel achter dat er in de zijkanten van het profiel geen schroefdraad zit. Simforge is van dit systeem afgestapt, de hoekstukken moeten nu gewoon in de proefielsleuven vastgezet worden. Terwijl wij de hoekstukken aan de baseplate vast willen zetten komen wij de volgende horde tegen, er zitten niet genoeg bevestigingsmaterialen bij de set om hem aan je rig te kunnen bevestigen. Nu hebben wij gelukkig wel het een en ander aan bevestigingsmaterialen liggen, maar voor de simracer die de eerste overstap maakt naar pedalen van het hogere segment hoeft dit natuurlijk niet altijd het geval te zijn. Ook komen wij er achter dat de standaard inklikmoeren die wij hebben liggen te dik zijn voor deze profielen, waardoor het ontbreken van de laatste bevestigingsmaterialen eigenlijk een nog serieuzer probleem blijkt te zijn. Uiteindelijk lossen we het probleem op door dunnere bouten te gebruiken dan waar de rest van het geheel mee aan elkaar zit, voor deze bouten hebben wij nog wat plattere moeren liggen die wel in dit profiel passen.
Tot slot hebben wij nog de Arduino controller die bij de pedalenset hoort. Ook voor de bevestiging hiervan ontbreken de bevestigingsmaterialen en zal je zelf een oplossing moeten zoeken. Wat het geheel ook niet veel makkelijker maakt is dat de behuizing van de Arduino 2 uitstekende boutkoppen heeft. Op zich is dat geen probleem, alleen zitten deze 2 gaten diagonaal van elkaar in de behuizing waardoor de controller niet recht bevestigd kan worden en dus schuin gemonteerd moet worden.

Afstellen
Met alles op onze cockpit bevestigd kunnen wij verder met de volgende stap van de installatie, het afstellen van de Mark-1 pedalen. Naast dat je de pedalen zelf kan afstellen kan je bij de Simforge Mark-1 ook de baseplate afstellen. De afstelmogelijkheden van de pedalen zijn bijna eindeloos. Doordat wij de pedalen op een formule stijl rig monteren vinden wij het erg fijn als de pedalen goed rechtop staan en de slag van het pedaal lekker kort is zodat wij onze voet niet hoeven te overstrekken. Doordat de basisbehuizing van alle drie de pedalen het zelfde is kan je de pedalen netjes onder dezelfde hoek plaatsen. De pedalen zijn maarliefst op zeven verschillende hoekstanden te plaatsen! Dat geeft dus genoeg ruimte om de fijnste positie te vinden die bij jou past. De slag van het pedaal aanpassen is ook een kwestie van één schroef losdraaien en de eindaanslag naar voren duwen alvorens hem weer vast te draaien. Ook zijn alle pedalen makkelijk onderling van elkaar te bewegen door de vier bevestigingsschroeven los te draaien en te schuiven naar de gewenste positie. Of je nou naar voren, achteren of opzij wilt, het is allemaal mogelijk. Doordat zowel de pedalen als de baseplate voorzien zijn van een zwarte coating zijn wij erg voorzichtig met het schuiven. Dit is omdat wij geen krassen willen maken op onze gloednieuwe pedalenset. Na het nodige op en neer schuiven hebben wij gelukkig nog geen krassen kunnen ontdekken in de coating, wat ons toch wel een goed gevoel geeft aangezien niks vervelender is dan nieuwe spullen die meteen beschadigd raken.

Met alle pedalen op de juiste plek kunnen wij door naar de volgende stap, het pedaalgevoel. Omdat wij een wat zwaarder gaspedaal wel kunnen waarderen willen wij ook dit gaspedaal iets meer weerstand geven. Daar heeft de Mark-1 twee verschillende mogelijkheden voor bij het gaspedaal. Met de lange zwarte schroef die aan de achterkant uitsteekt kan je de voorspanning van de veer iets hoger zetten. Voor ons gevoel blijft het gaspedaal toch nog wat te licht. Door de hoek van de veer ten opzichte van het pedaal zelf te veranderen kan de veer van het pedaal nog wat extra weerstand bieden. Het verstellen van deze hoek gaat bij ons echter niet zonder slag of stoot. Na het losdraaien van de bout proberen wij de veer wat verder omhoog te plaatsen. Echter lijkt de as die omhoog geduwd moet worden bijna vast te zitten. Met iets meer geweld dan dat wij eigenlijk toe willen passen krijgen wij het toch voor elkaar om van de onderkant van de verstelsleuf naar halverwege de sleuf te komen. Dit heeft gelukkig wel het gewenste effect waardoor het pedaal nu helemaal naar wens aanvoelt.

Het rempedaal voelt ons eigenlijk vanuit de doos al goed aan. Dit neemt natuurlijk niet weg dat ook dit pedaal af te stellen is om het gewenste gevoel te krijgen. Standaard zitten er in het pedaal twee verschillende elastomeren, namelijk een gele (medium) en een rode (hard). Door de zwarte schroef die door het hart van de samenstelling gaat los te draaien kan de as van het rempedaal één voor één afgestapeld worden om de elastomeren te vervangen. In de doos worden namelijk nog vier andere elastomeren meegeleverd, dit zijn een extra rode, een extra gele en twee zwarte (zachte) elastomeren. Door de elastomeren uit te wisselen en te combineren kan je zelf de weerstand van het rempedaal bepalen. Over het gebruik van 2 verschillende hardheden staat niks vermeld over een eventuele volgorde van terugplaatsing, wij gaan er vanuit dat voor deze pedalen de volgorde geen verschil maakt. Tevens kan je door midden van de zwarte schroef door het hart ook de speling in je pedaal wat meer of minder maken om zo een wat strakker of losser gevoel te creëren in het rempedaal.
Ook het koppelingspedaal heeft de nodige mogelijkheden om het gevoel op persoonlijke voorkeur af te stemmen. Vergelijkbaar met het gaspedaal kan bij het koppelingspedaal de voorspanning van de veer en de hoek waarop deze zijn kracht op het pedaal zelf uitoefent aangepast worden. Als extra verstelmogelijkheid is het ook mogelijk om het tuimelsysteem van de koppeling iets in hoogte te verstellen. Hierbij geldt dan dat bij een hogere positie van het tuimelsysteem het bijtpunt van je koppeling dieper komt te liggen en bij een lagere positie je het pedaal minder ver hoeft in te drukken om het bijtpunt te bereiken.
Een kleine voetnoot bij het verstellen van deze pedalen is wel dat dit niet gereedschapsloos gaat. Ook hebben niet alle schroeven die gebruikt worden precies het zelfde gereedschap nodig. Het is dus aan te raden om een inbussetje en een setje steek-/ring sleutels bij de hand te hebben wanneer je hier mee bezig gaat.
Software
De laatste stappen voordat wij kunnen gaan racen met onze Simforge Mark-1 pedalen zijn het installeren van de software en het kalibreren van de pedalen.
Helemaal onderin de website van Simforge bevindt zich een kopje “Manual & Drivers”. Deze linkt je door naar de Dropbox van Simforge waar de benodigde drivers en de kalibratiesoftware te downloaden zijn. Gelukkig is de instructievideo voor de software al wel klaar en loodst deze je zonder enige moeite door het installatieprocess. Ook voor de kalibratie van de pedalen is er een video beschikbaar die je door alle stappen loodst om je pedalen te kunnen kalibreren.
De software zelf is een relatief simpele software zonder visuele tierelantijn en doet precies wat het doen moet. Waar de software wel uitgebreid in is dat is de keuze in talen. De software heeft de mogelijkheid om in 9 verschillende talen ingesteld te worden. De software heeft twee interessante tabbladen die gebruikt worden voor het kalibreren van de pedalen. In het eerste tabblad genaamd “pedals” kan je de huidige pedaalinput bekijken en ook de lineairiteit van je pedaalinput aanpassen. Hierbij heb je de keuze uit een aantal standaard presets of kan je ieder punt zelf een specifieke waarde meegeven. Het tweede tabblad “Calibration” is het tabblad waarop je de daadwerkelijke kalibratie uitvoert. Het tabblad lijkt door alle weergegeven informatie wat complex, echter is het kalibreren van de Simforge Mark-1 pedalen letterlijk zo simpel als op start drukken, je pedaal een keer helemaal indrukken en loslaten en tweemaal op next klikken. Onderin nog even je kalibratie opslaan en klaar! De ruwe minimum en maximum waardes van het pedaal worden dan respectievelijk weergegeven onder de blauwe en rode strepen. Daar waar de dikke balk de huidige input van het pedaal weergeeft met gekleurde strepen waar de kalibratiewaardes staan, kan je in de 2e balk die er onder staat je onderste en bovenste deadzone instellen door de bolletjes naar links of rechts te slepen. De waardes van de deadzone zijn dat weer af te lezen onder de groene en gele streep en worden ook met een streepje in de 1e balk weergegeven.


Het Gebruik
Met alles gebruiksklaar is het tijd om de pedalen te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn, racen! Om deze pedalen te testen rijden wij voornamelijk in Assetto Corsa en Assetto Corsa Competizione. In beide games zien wij tijdens het toewijzen van onze pedalen dat het gaspedaal bij maximale indrukking 95% aangeeft terwijl hij in de kalibratiesoftware wel tot 100% gaat. Gelukkig is dit in game te corrigeren door een bovenste deadzone van 5% in te stellen. Of dit komt door een fout op onze computer of door een fout in de software weten we niet, maar we willen deze oplossing toch even benoemen mocht iemand die nodig hebben.
Met alle in-game settings ingesteld gaan wij onze eerste meters maken op het virtuele circuit. Al vanaf de eerste paar rondes merken wij hoe comfortabel deze pedalenset is. Ieder pedaal beweegt heerlijk soepel bij indrukken en ook de feedback die wij van de pedalen krijgen voelt natuurlijk aan. Wij voelen ook geen onbedoelde wrijving of schrapende delen in het pedaal. Dit heeft ook als voordeel dat er geen rare geluiden uit het pedaal komen tijdens het gebruik waardoor het relatief stille pedalen zijn. Met volle overtuiging kunnen wij de pedalen flink op hun donder geven zonder bang te hoeven zijn dat we iets beschadigen. Ondanks dat het zeer solide en robuuste pedalen zijn voelen ze zeer verfijnd aan. Wat wij zelf ook als een groot pluspunt ervaren doordat wij echte sokkenrijders zijn, is dat het pedaal zeer comfortabel onder de voet voelt. Waar sommige pedalen toch enigszins wat grof onder de voet kunnen voelen is het bij de Simforge Mark-1 absoluut niet het geval. Doordat de voetplaten een relatief groot formaat hebben is de druk wat meer verspreid over de bodem van je voet, wat een zeer comfortabel gevoel geeft.
Bij gebruik doet het gaspedaal precies wat hij hoort te doen. Tijdens het rijden merken wij dat de spanning op het gaspedaal precies goed is zoals wij willen en we een zeer fijne feedback ervaren. Zowel de tegendruk als de eindstop ervaren wij als zeer degelijk. Wel staat de voetplaat voor onze grote voeten met schoenmaat 45 iets te laag naar ons gevoel. Met een dopsleutel 8 en inbus maatje 3 is de voetplaat binnen een mum van tijd verplaatst en staat hij weer perfect ten opzichte van onze voet. Het pedaal voelt na de aanpassing zeer goed aan en wij kunnen er dan ook probleemloos uren mee rijden. Voor het gebruik in een formule-houding hebben wij wel één kleine kanttekening, zelfs op de kortste stand is de slag van het pedaal naar onze voorkeur eigenlijk net iets te groot en zit vol gas net tegen het punt van overstrekken aan. Dit is echter iets wat per persoon kan verschillen maar ook iets waar je bij een “normale” zithouding absoluut geen last van hebt.
Het rempedaal voelt vanaf het eerste moment zeer goed aan. Het gevoel in het pedaal voelt met de geel/rode elastomeren combinatie enigszins zacht maar wel natuurlijk aan. Ook blijft de feedback in het pedaal zeer constant bij iedere rembeweging. Omdat wij toch wel benieuwd zijn naar het verschil tussen de elastomeren besluiten wij om voor onze rig gebruik te maken voor 2 elastomeren van de hardste variant. In relatief korte tijd vervangen wij het gele elastomeer voor de rode en draaien wij de centrale schroef iets aan om het geheel onder een kleine voorspanning te zetten. Het resultaat was een prettig hard pedaal met een direct gevoel. Door de korte lineaire veer in het systeem blijft het pedaal een kleine slag houden met het gevolg dat ook op de hardste stand de opbouw van de remdruk natuurlijk aan blijft voelen. Door de grote voetplaat blijft het pedaal op zijn hardste stand ook na lange sessies (op sokken) rijden opmerkelijk comfortabel aanvoelen, iets dat wij zeker waarderen.
Ondanks dat het koppelingspedaal in ons geval het minst gebruikte pedaal is willen wij wel dat ook dit pedaal op zijn best aanvoelt op onze rig. In de basis voelt het pedaal aan alsof er eigenlijk niet zoveel aanpassing nodig is. Na het nodige aantal proefstarts wordt ons duidelijk dat het aangrijppunt van de koppeling toch iets te diep voor ons comfort ligt. Door het tuimelsysteem een gaatje naar beneden te verplaatsen komt dit punt iets verder naar voren te liggen en kunnen wij de slag van het pedaal verkorten door de met rubberen-slang omhulde eindstop iets naar voren te plaatsen. Hierdoor voelt het pedaal een stuk beter aan. Alleen nog even opnieuw kalibreren in de software en we hebben weer een fijn koppelingspedaal op onze rig gemonteerd zitten.
Conclusie
De Simforge Mark-1 Dark Edition zijn prachtige pedalen om te zien. De zwarte coating en de rode accenten maken deze pedalenset tot een mooi geheel. Op dit moment is het ontbreken van een handleiding wel een gemis, maar hier wordt gelukkig al aan gewerkt door de heren van Simforge en wij hebben er vertrouwen in dat deze duidelijk genoeg gaat worden voor een vlekkeloze montage van de pedalen. Iets dat wij wel als een serieuzer gebrek zien is het ontbreken van bevestigingsmaterialen. Wij vinden dat een pedalenset genoeg materialen moet hebben voor zowel het bouwen als het monteren van de set op je simrig. Gelukkig is dit een probleem dat makkelijk op te lossen zou moeten zijn en doet het niks af aan het product, want het product zelf is naar onze mening zeer fijn in gebruik. Het is een fijne pedalenset waar je urenlang comfortabel mee kan racen in je simrig. Ook de manieren om kosten te besparen en het product zo betaalbaar mogelijk te houden vinden wij een mooi concept. De Simforge Mark-1 pedalen zijn naar onze mening pedalen die aan hun motto voldoen en geven je aardige “bang for your buck”.
Het betaalbaar houden van de pedalen is gelukkig niet ten koste gegaan van de kwaliteit van de pedalen. De aluminium delen voelen zeer degelijk aan en zien er met de zwarte coating zeer gelikt uit. Ook voelen de pedalen stuk voor stuk solide aan en valt er mede dankzij de vertrouwde technieken (Hall-sensor, Load-cell) eigenlijk niks aan te merken op de werking van de pedalen zelf. Ze doen precies wat ze moeten doen en dat doen ze ook goed. Ieder pedaal voelt soepel en comfortabel aan bij gebruik, ook bij langdurig gebruik. Tevens is er ook aan instelmogelijkheden geen gebrek. Alle pedalen zijn volledig instelbaar en kunnen gemakkelijk naar ieders voorkeur aangepast worden. Hierbij moet wel gebruik worden gemaakt van verschillende soorten gereedschap, dus het is wel aan te raden om tijdens de eerste dagen gebruik een setje inbus- en steek-/ringsleutels bij de hand te houden. Het beschikbaar stellen van de 3D-printbare bestanden zien wij ook als een uniek punt en een mooi voordeel, zowel voor leuke personalisatie als voor het vervangen van versleten onderdelen.
Onderaan de streep denken wij dat we de Simforge Mark-1 pedalen het beste kunnen omschrijven als een ruwe diamant. De pedalen zijn erg fijn in gebruik, echter zijn er wel een paar dingetjes die bijgeschaafd kunnen worden om de gehele ervaring naar een hoger niveau te brengen.
Wil jij na het lezen van deze review nu ook graag een setje Simforge Mark-1 pedalen bemachtigen? Dan kan je via de webshop van Simforge al vanaf €281,05 een set bestellen. De Mark-1 Dark Edition zoals wij die gereviewed hebben is verkrijgbaar vanaf €398.00 exclusief verzend- en importkosten.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.

















