Pedalen ReviewsReviews

SRP GT-R Pedalen


In oktober 2024, enkele maanden geleden op moment van schrijven, zijn we naar de ADAC Simracing Expo in Dortmund geweest. We hebben hier veel mooie simracing gear gezien en fijne gesprekken gevoerd. Vaak zien we hardware die we al kennen, soms zien we spontaan iets nieuws. Zo liepen wij langs een stand waar voor ons nog onbekende, maar zeer mooie pedalensets uitgestald stonden. Deze stand was van SRP, of Sim Racing Pro voluit. SRP is een bedrijf, gevestigd in Blanes aan de Costa Brava in Spanje, welke zich gespecialiseerd hebben in het maken van pedalen en handremmen voor het simracen. Hierbij richten zij zich niet direct op het gros van de markt maar leggen zij hun focus voornamelijk op het ontwikkelen van simrace pedalen en handremmen voor professionele coureurs uit de daadwerkelijke motorsport. Met hun feedback creëren zij simrace pedalen en handremmen welke het meest authentieke gevoel van een echte auto zouden moeten geven.

Na een leuk gesprek op de stand hebben wij onze contactinformatie uitgewisseld en hebben wij na de beurs wederom contact gehad. Hierbij heeft SRP ons aangeboden om één van hun pedalensets en hun handrem, waarvan de review nog volgt, te reviewen. De pedalenset zoals wij hem mogen reviewen is een enorm complete versie van de SRP GT-R pedalenset. Wij gaan de GT-R Black Edition pedalenset inclusief het koppelingspedaal reviewen. Daarbij ontvangen wij ook de heelrest en de footrest voor het gaspedaal. Om het geheel compleet te maken ontvangen wij als kers op de taat ook de vibration kit voor zowel het gas- als het rempedaal.

Het geheel zoals wij deze gaan reviewen heeft in de SRP webshop een prijskaartje van €1.696,12 inclusief BTW en exclusief verzendkosten. De vanafprijs van deze pedalenset, de GT-R 2 pedal pedalenset in het grijs zonder alle extra’s, bedraagt €974,47 inclusief BTW en exclusief verzendkosten. Indien je binnen 30 dagen na de publicatie van deze review een bestelling plaatst met de code ‘srb-nl’ dan krijg je 5% korting op je bestelling.

Verpakking & Inhoud

Vanaf het hoofdkantoor van SRP in de Spaanse badplaats Blanes hebben de pedalen er 3 werkdagen over gedaan om door FedEx bij ons in Nederland afgeleverd te worden. Wij krijgen een relatief grote bruine doos overhandigd welke een behoorlijk gewicht heeft. Wanneer wij de zwarte tape met het SRP logo opensnijden treffen wij in de bruine doos de daadwerkelijke productdoos aan van de SRP GT-R pedalen.

De productdoos zelf is simpel in uiterlijk. Het is een grote vierkante witte doos met de SRP branding er op, niets meer, niets minder.

Interessanter dan de productdoos is uiteraard het product zelf. Wij halen ons mes wederom door de tape en openen de productdoos. Het eerst dat wij aantreffen is een geprint A-4 vel met een waarschuwing over hoe de pedalen uit de doos gehaald moeten worden. Deze mogen namelijk niet aan de dempers uit te doos getrokken worden maar moeten echt aan de pedalen zelf uit de doos getild worden. Ook wordt er op dit blad aangegeven wat de ideale zitpositie is voor het gebruik van deze pedalen. Onder het A-4 papier treffen wij een aantal stickers aan en een nette handleiding in een plastic snelhechter.

Nadat wij al het papierwerk uit de doos verwijderd hebben kunnen wij een deksel van wit schuim verwijderen. Wanneer wij dit deksel optillen straalt de pedalenset ons al tegemoet. Waar de meeste producenten hun pedalensets als losse onderdelen verpakken in een doos heeft SRP, tot onze grote vreugde, de pedalenset volledig gemonteerd in de doos geplaatst. Waarbij ook onze extra opties, de heelrest en de footrest, al op de pedalenset bevestigd zijn. Wat wij verder nog aantreffen in de doos is een bruine luchtkussenenvelop waarin wij een extra doosje aantreffen met de onderdelen van de vibration kit. Tot slot zitten in het schuim aan de zijkant van de doos een zakje met gereedschappen, een zakje met bevestigingsmaterialen en een zakje met een USB-kabeltje.

Ondanks dat het doosje voor de haptics niet heel erg groot is, is deze wel maximaal gevuld. In dit doosje treffen wij een hele reeks aan onderdelen aan. Zo bevat het doosje naast de handleiding en een kleine paklijst ook; een Nobsound geluidskaart, een voeding voor de geluidskaart, twee geluidskabels, twee kleine subwoofers voor op de pedalen, een USB-A naar USB-C kabel, een bevestigingsplaat en een zakje met kleine bevestigingsmaterialen.

Wij ontvangen echter niet alleen de spullen in de doos. Alvorens wij het fysieke pakket hebben ontvangen heeft SRP ons ook een tweetal e-mails gestuurd met wat interessante informatie. Zo ontvangen wij één e-mail waarin een kort stappenplan met alles ter voorbereiding van de pedalen, hierin staan onder andere links in om de software te downloaden maar staan er ook linkjes naar handige video tutorials. Onderaan de e-mail treffen wij een foto aan van onze pedalenset in de doos samen met een briefje waar onze informatie op staat. De tweede e-mail die wij ontvangen gaat specifiek over de vibration kit. In deze e-mail staat een reeks aan handige tips voor zowel het initiële aansluiten van de vibration kit, het monteren hiervan en de te gebruiken instellingen. Al met al een leuke extra voor de klanten welke met smart op de pedalen zitten te wachten na het plaatsen van de bestelling.

Techniek & Kwaliteit

Met alle spullen uitgepakt kunnen wij een goede blik werpen op de GT-R pedalen zelf. De pedalenset zoals wij deze ontvangen hebben bestaat uit een zwarte baseplate met drie pedalen. De baseplate is een 10mm dikke plaat met een breedte van 347mm en een lengte van 441mm waarop in ons geval alle drie de pedalen en een heelrest al op gemonteerd zijn. Door deze opstelling zijn er geen bevestigingsgaten meer zichtbaar. Indien er voor een opstelling met twee pedalen gekozen wordt biedt de baseplate nog de mogelijkheid om de pedalen dichter naar elkaar toe of verder van elkaar af te plaatsen. De hiervoor genoemde heelplate zit met twee bevestigingsbeugels op de baseplate gemonteerd en bedekt de volledige breedte hiervan. Door de sleuven in de bevestigingsbeugels heeft de heelplate de mogelijkheid om in één richting dichterbij- of verder weg van de pedalen geschoven te kunnen worden.

Onder het rempedaal zit op de baseplate ook de 16-bit controller van de pedalenset bevestigd. Een leuke unieke feature van deze controller is dat deze, naast de nodige ingaande en uitgaande poorten, voorzien is van controle LEDs. Zo is de controller voorzien van een “Power” LED welke rood oplicht wanneer de controler zijn 5v spanning ontvangt via zijn USB aansluiting. Een “Warning” LED welke oranje oplicht indien er een defect optreed met de pedalen. Een “INI-OK” LED welke groen brandt wanneer er data communicatie is tussen controller en PC. Ook is er een LED voor ieder pedaal welke blauw oplicht om aan te geven dat de zuigers van de pedalen goed functioneren. En tot slot een “Brake Regulator” LED welke ook blauw oplicht indien er gebruik wordt gemaakt van de custom “Brake regulator”. Een hoop termen die ons nu nog niks zeggen maar waar wij later in de review meer uitleg over zullen geven.

Het laatste dat wij op de baseplate aantreffen is de SRP branding op het vlakke stuk waar wij straks onze voeten op laten rusten. Het opvallende van deze branding is echter dat deze niet op de baseplate geprint zit of hier volledig uitgefreesd is zoals wij wel eens bij andere merken zien. Zo is het logo van SRP is ondiep uitgefreesd en vervolgens opgevuld met een gekleurde epoxy hars. Hierdoor is het een slijtvaste branding zonder scherpe randen welke niet al te veel voelbaar zouden moeten zijn wanneer wij op sokken rijden.

Gaspedaal
Het eerste pedaal welke wij van dichtbij gaan bekijken is het meest gebruikte pedaal tijdens het rijden, het gaspedaal. De basis van het gaspedaal bestaat uit AL6061 aluminium welke volledig naar vorm is gefreesd en vervolgens voorzien is van een extra harde 28µm (0.028mm) dikke zwart gekleurde anodizatielaag. Het pedaal zelf heeft een opvallende constructie. Het pedaal bestaat uit een basis arm welke aan de baseplate bevestigd zit en aan het weerstandsmechanisme. Aan de bovenkant van de arm is een soort aparte kop bevestigd waar de voetplaten van het pedaal op gemonteerd zitten. Deze kop is voorzien van twee gekartelde sleuven waarmee de stand van het pedaal af te stellen is. Hiermee kunnen we de pedalen onder een hoek van 70° zetten tot 90° en alles er tussenin. Het voordeel van deze constructie is dat bij het eventuele verstellen van de pedaalhoek wij niks veranderen aan het weerstandsgevoel dat het pedaal geeft. De voetplaat van het gaspedaal is een langwerpige oranje geperforeerde plaat welke aan de onderkant wat breder is dan aan de bovenkant. In deze plaat staat de “P” van het SRP logo gefreesd en onderin is “GT Edition” uitgefreesd om het uiterlijk compleet te maken. Mocht je liever een andere kleur voetplaten op je pedalenset hebben dan biedt SRP tegen een meerprijs van €25,- ex. BTW de voetplaten ook aan in de kleuren; blauw, grijs, groen, rood, zwart en paars.

Hiervoor hebben wij al de woorden “zuigers” en “weerstandsmechanisme” laten vallen, woorden die misschien wat vreemd overkomen in een review over simrace pedalen. De reden hiervoor is dat SRP een zeer uniek systeem gebruikt om hun pedalen te voorzien van weerstand. Waar voor een gaspedaal vrijwel door de meeste producenten gebruik wordt gemaakt van een drukveer of een torsieveer is SRP een geheel eigen weg ingeslagen. Het gaspedaal van SRP werkt namelijk met een pneumatisch mechanisme voor de input en de weerstand van het pedaal. Pneumatiek is heel simpelweg omschreven het samenpersen van lucht. In plaats van dat het gaspedaal zijn weerstand van het indrukken van een veer haalt, perst het gaspedaal van SRP via een zuiger in een cilinder lucht samen. Hierdoor ontstaat er ook een lineair weerstandsgevoel dat vergelijkbaar zou moeten voelen met een “normale” veer. Het voordeel van dit pneumatische systeem is dat er via een druksensor zeer nauwkeurig de pedaalstand doorgegeven kan worden aan de controller en vervolgens naar onze PC.

Rempedaal
Het concept van het rempedaal is vergelijkbaar met die van het gaspedaal. Ook dit pedaal bestaat uit een basis van AL6061 aluminium met een zwarte anodizatielaag waar vervolgens een aparte kop op is geplaatst voor de voetplaat. Toch zijn er wel degelijk verschillen. Zo heeft de basis van het rempedaal een langer aanhechtingspunt voor het weerstandsmechanisme, maar is ook de voetplaat anders gevormd. De, overigens wel oranje gekleurde, voetplaat van het rempedaal heeft een kleinere vierkante vorm en is voorzien van een uitgefreesde letter “R”.

Hetgeen waar een goede pedalenset mee valt of staat is uiteraard het weerstandsmechanisme van het rempedaal. Door de jaren heen hebben wij al verschillende mechanismen gezien variërend van een simpele torsieveer met een sponsje achter het pedaal, tot een loadcell systeem en ook hoogwaardige hydraulische systemen. SRP heeft voor ons echter een primeur, zij gebruiken ook voor hun rempedaal een pneumatisch systeem om de weerstand te creëren. Achter het rempedaal is een rechthoekige behuizing te vinden waar de as, welke aan het pedaal bevestigd zit, in en uit kan bewegen. In deze behuizing wordt wederom lucht gecomprimeerd waarna de sensor achterop de behuizing de opgebouwde druk gebruikt om het remsignaal door te geven naar onze PC.

Koppelingspedaal
Het zal geen verassing zijn dat ook het koppelingspedaal uit dezelfde materialen bestaat al de andere twee pedalen en dat ook dit pedaal wederom uit twee aparte delen bestaat. Qua vormgeving lijkt het pedaal het meeste op het gaspedaal met het korte aanhechtingspunt. De oranje voetplaat van het koppelingspedaal is de kleinste van de drie, waarbij hij even hoog is als de voetplaat van de rem, maar wel twee gaten minder breed is. Om het geheel compleet te maken is er uit deze voetplaat de letter “S” gefreesd zodat alle drie de pedalen op een rijtje “SRP” spellen.

Het weerstandsmechanisme van het koppelingspedaal is wat mysterieus. Wij zien wederom een pneumatische cylinder welke vervolgens in een grote zwarte behuizing verdwijnt. Wanneer het pedaal ingedrukt wordt schuift de buitenkant van deze behuizing mee naar achteren terwijl het binnenwerk lijkt te blijven staan. Na online wat onderzoek te hebben gedaan zagen wij dat er in deze behuizing een magneetsysteem geplaatst zit om de pneumatische cylinder te helpen bij het pedaalgevoel. Het signaal van de koppeling wordt net zoals bij de andere twee pedalen doorgegeven aan de controller met een druksensor.

Montage

Voor de montage van de SRP GT-R pedalenset hoeven wij relatief weinig te doen doordat de pedalen al geassembleerd bij ons afgeleverd zijn. Omdat wij echter de optionele “SRP Pedal Vibration Kit” hebben ontvangen, gaan wij deze eerst op de pedalen plaatsen voordat wij alles op onze rig gaan bevestigen.

Het bevestigen van de twee geleverde subwoofer modules gaat super simpel. Deze subwoofers zijn namelijk voorzien van een uitstekende as waar schroefdraad op getapt zit. Hierdoor kunnen deze rechtstreeks aan de achterkant van het pedaal geschroefd worden in één van de acht beschikbare gaten achter de voetplaten van het pedaal. De extra bevestigingsbeugel hebben wij in ons geval niet nodig doordat wij de stand van onze pedalen wat verder overeind gezet hebben, een handeling welke wij in het volgende kopje zullen toelichten. Indien het rempedaal niet verder rechtop staat, kan het zo zijn dat het basisdeel van het pedaal in de weg zit voor het plaatsen van de kleine subwoofer. In dit geval kan de bevestigingsbeugel geplaatst worden op het rempedaal zodat de subwoofer wat verder naar de zijkant geplaatst kan worden.

Met de subwoofers op het gas- en rempedaal geplaatst pluggen wij de verlengkabels in de subwoofers en verbinden wij het andere uiteinde met de meegeleverde geluidskaart. Dit gaat nog ouderwets door de losse uiteinden van de draden vast te schroeven in de terminals op de geluidskaart. Gelukkig zijn zowel de terminals als de draden van een kleur voorzien en is het nagenoeg onmogelijk om de woofers verkeerd aan te sluiten. Het maakt op dit moment ook nog niet uit op welk kanaal de wubwoofers aansluiten, dit is iets wat later in SimHub onderscheiden wordt.

Met de vibration kit op de pedalenset bevestigd kunnen wij deze op onze rig gaan monteren. Wij monteren de GT-R pedalen op onze FormulaSimRigs Avanzata, welke voorzien is van een pedal deck bestaande uit aluminium profielen. Het bevestigen van de pedalen kost ons niet heel veel meer dan drie minuten met de meegeleverde M6 boutjes, ringetjes en inklikmoertjes. Door de sleufgaten in de baseplate zijn de pedalen makkelijk “grofweg” te plaatsen om vervolgens de finetuning van de positie te kunnen doen zonder de set weer helemaal los te hoeven halen. Wanneer wij de pedalen op de gewenste plek hebben staan draaien wij de boutjes wat strakker aan en zitten de pedalen muurvast. Als wij dan toch een klein puntje van kritiek moeten geven vinden wij het wel een klein beetje jammer dat de meegeleverde boutjes zilverkleurig zijn bij de black edition. Dit is echter persoonlijke voorkeur en de pedalenset zit er zeker niet minder vast om op onze rig.

Met de pedalenset zelf bevestigd kunnen wij aan de slag met de bekabeling. Voor de pedalen zelf betreft dit slechts één kabel welke wij van de controller naar onze USB hub leggen. De USB-C aansluiting zit echter wel diep in de behuizing van de controller waardoor deze vanaf de buitenkant niet zichtbaar is, wij moeten blind de kabel de behuizing in duwen om hem aan te sluiten. Gelukkig heeft USB-C geen specifieke richting en prikken we de kabel alsnog in één keer in de stekkeraansluiting. Bij het inprikken van de USB kabel in de USB hub gaan ook direct de lampjes op de controller aan waarmee wij direct kunnen zien dat alles naar behoren is aangesloten.

Voor de vibration kit is het overigens niet heel veel meer werk. Ook hier zit uiteraard een USB stekker aan welke van de geluidskaart naar onze USB hub gaat. Tot slot moet er nog een aparte voedingskabel naar de geluidskaart waarna ook deze volledig is aangesloten. Het jammere is alleen wel dat er geen bevestiging is voor de geluidkaart. Hierdoor doen wij deze zelf ergens wegmoffelen in het podium waar wij onze rig op hebben staan zodat deze niet in het zicht hangt.

Afstellen

Zoals van een high-end pedalenset verwacht mag worden is ook de GT-R Pedalenset van SRP helemaal naar smaak af te stellen. Omdat wij deze pedalenset op onze formule rig gaan monteren beginnen wij met het rechtop zetten van de pedalen. Zoals wij al hebben laten vallen bestaat ieder pedaal uit een basis deel en een losse kop. Hierdoor veranderen de eigenschappen van het pedaal niet wanneer wij de hoek van het pedaal willen aanpassen. Het aanpassen van de pedaalhoek gaat zeer gemakkelijk. Wij schroeven de twee bouten die in de zijkant van het pedaal zitten los en kunnen daardoor de kop van het basisdeel af halen. Voor zowel de bovenste als de onderste bout is er keuze uit vijf posities waarin deze bouten terug te plaatsen zijn. Op de uiterste standen heeft het pedaal een hoek van 70° of 90° afhankelijk van wel uiterste je kiest. Met de overige standen kunnen wij tussen die twee uitersten vrij bepalen hoe wij het pedaal willen hebben staan. Zelf kiezen wij er voor om onze pedalen alle drie op 90° te plaatsen voor onze set-up.

Ook het verstellen van de weerstand van alle drie de pedalen gaat volgens het zelfde principe. Dit kan bij alle pedalen door de hoek van het weerstandsmechanisme ten opzichte van het basisdeel van het pedaal te veranderen. Hier betreft het wederom een zeer simpele handeling. We schroeven de inbusschroef waarmee het weerstandsmeschanisme bevestigd is één of twee slagen los, en kunnen vervolgens het geheel door de gleuf van het basisdeel schuiven. Wanneer deze op de gewenste plek staat, draaien we het geheel weer vast en is de aanpassing afgerond.

De laatste afstelmogelijkheid welke voor alle drie de pedalen het zelfde is, is de onderlinge afstand. Op de 3-delige GTR-R pedalenset heeft ieder pedaal een vaste positie. Om toch wat marge te geven aan de plek waar wij onze voeten neer willen zetten, kunnen de voetplaten van de pedalen verplaatst worden. Ieder pedaal heeft negen gaten met schroefdraad waarop de voetplaat bevestigd kan worden. Zo kan de voetplaat nog iets omhoog of omlaag maar ook naar links of rechts verplaatst worden.

Het laatste dat wij aan de SRP GT-R pedalenset kunnen afstellen is de slag van het pedaal. Dit is echter een handeling die per pedaal verschillend is. Wij gaan ze stuk voor stuk af beginnend met het gaspedaal.

Gaspedaal
De slag van het gaspedaal kunnen wij van lengte veranderen door het verplaatsen van de daadwerkelijke eindstop zelf. Deze eindstop zit op het weerstandsmechanisme geplaatst aan de voorkant van de pneumatische cylinder. Het verstellen hiervan is wederom een relatief simpele handeling. Op de zijkant van de eindstop zit een kleine inbusschroef welke de eindstop als het ware dichtknijpt. Wanneer wij deze schroef een paar slagen losdraaien zit de eindstop niet meer vastgeklemd. Door deze eindstop rond te draaien schroeven wij het geheel wat dichter naar het pedaal toe waardoor deze wat minder ruimte krijgt in ingedrukt te worden. Wanneer wij de gewenste slagafstand hebben draaien wij de kleine schroef in de zijkant weer vast en is eindstop weer geborgd. De slag van het gaspedaal kan tot maximaal 15mm verkort worden.

Rempedaal
Het afstellen van de slag van het rempedaal is naar onze mening het makkelijkste van alle drie de pedalen. De huidige versie van de GT-R pedalen heeft op de achterkant van het weerstandsmechanisme een afstandshouder zitten. Deze afstandshouder is voorzien van een boutkop welke met sleutel 13 verdraaid kan worden. Hiermee kunnen wij de slag van het rempedaal aanpassen van minimaal 15mm tot maximaal 45mm.

Koppeling
Het koppelingspedaal is het pedaal welke de minste vrijheid heeft qua het afstellen van de slag. In plaats van een traploze verstelmogelijkheid zoals het gaspedaal en het rempedaal hebben, heeft het koppelings pedaal twee vaste standen. Het verstellen van de slag het koppelingspedaal zit hem volledig in de achterste montagebeugel. Wanneer wij deze vanaf de zijkant bekijken leunt deze beugel iets achterover. Om de slag te verstellen moet het weerstandsmechanisme van de koppeling verwijderd worden en vervolgens deze beugel 180° gedraaid worden alvorens het weerstandsmechanisme weer terug te plaatsen. Wanneer de bevestigingsbeugel achterover leunt heeft het koppelingspedaal een slag van 45mm, wanneer deze omgedraaid wordt en naar voren leunt wordt deze slag verkort tot 22,5mm. Zelf houden wij over het algemeen wat meer van een langer koppelingspedaal waardoor wij in dit geval de montagebeugel laten staan zoals wij deze ontvangen hebben.

Software

Wanneer wij klaar zijn met de hardware kunnen wij onze aandacht verschuiven naar de software. De software genaamd “SRP MySetup” is simpelweg te downloaden vanuit de downloads pagina van de SRP website, waar overigens ook een video tutorial staat welke je helemaal door de software heen begeleid.

Na de software geïnstalleerd te hebben start de software meteen op. Echter opent de software in het Spaans, gelukkig weten wij nog net dat “Idioma” taal betekent, waarna wij direct de software naar het Engels kunnen overschakelen.

Nadat de software over is gezet naar het Engels kunnen wij beginnen met de eerste kalibratie van onze pedalen. Het kalibreren gaat makkelijk en logischerwijs. Iedere keer moeten we het aangegeven pedaal maximaal indrukken om vervolgens op “Next” te klikken. Na alle drie de pedalen gekalibreerd te hebben kunnen wij de gegevens opslaan en terug naar het hoofdmenu.

Wanneer wij nu in het hoofdmenu terug komen kunnen wij op de grote “Pro basic settings” klikken waarna wij in een menu terechtkomen met onze pedaalsignalen. Hier kunnen wij de live signalen bekijken wanneer wij een pedaal indrukken maar kunnen wij ook de minimale en maximale deadzones van de pedalen instellen. Een handige feature in dit menu is dat links naast de signaalbalk ook een balk te zien is met percentages. Iedere keer wanneer wij een pedaal indrukken registreert de software onze maximale input. Nu is dit voor het gaspedaal en het koppelingspedaal niet zo heel interessant, deze gaat in principe altijd naar de 100% wanneer wij het pedaal indrukken. Voor het rempedaal is deze functie wel heel interessant. Tijdens het kalibreren van een rempedaal wordt er een druk geregistreerd en drukken wij, naar wat wij voor ons gevoel de maximale remdruk vinden, het rempedaal in. Echter kan het zo zijn dat wij tijdens het racen zelf het pedaal of veel verder of juist minder ver indrukken dan dat wij tijdens de kalibratie hebben aangegeven. Doordat deze extra balk onze twaalf laatste piekdrukken laat zien kunnen wij in één keer zien of wij ons pedaal te licht of de zwaar hebben gekalibreerd. Hiermee kunnen wij de remdruk die wij als 100% beschouwen aanpassen zodat deze ook daadwerkelijk overeenkomt met hoe wij het pedaal onder normale omstandigheden bedienen. Helemaal makkelijk wordt het door de knop “ABS” te gebruiken. Wanneer wij deze knop indrukken rekent de software onze gemiddelde maximum remdruk uit en past dan de kalibratie aan naar deze waarde.

Naast de “Pro basic settings” heeft de software ook een knop met “Custom advanced settings”. Dit tweede menu is vergelijkbaar met het eerste menu maar bevat net een paar andere elementen. Ook in dit menu zijn de pedaalsignalen weer inzichtelijk gemaakt en kunnen wij de nodige deadzones instellen. Het eerste opvallende verschil in dit menu is de gevoeligheidslijn van de signalen. In dit menu kunnen wij zelf de karakteristiek van de pedalen aanpassen om deze bijvoorbeeld progressief of degressief te maken in plaats van de normale lineaire karakteristiek.

Een tweede verschil is de knop genaamd “Autobrake”. De autobrake functie is een handig hulpmiddel voor races met een staande start. Wanneer deze functie geactiveerd is, je de rem minstens 25% indrukt, daarna de koppeling 100% indrukt en deze situatie drie seconden vasthoudt; dan schiet het remsignaal zelf naar 100%. Als wij dan de rem weer loslaten blijft het signaal op 100% staan. Zo hoeven wij bij de start van een race niet bang te zijn dat de auto langzaam wegrolt als wij de rem loslaten om het gaspedaal in te drukken. Pas wanneer wij de koppeling loslaten valt het remsignaal direct terug naar 0% en kunnen wij ongehinderd van onze plek komen.

Het laatste verschil is bij het kopje “Brake” de waarde genaamd “Adjustment area”. Deze waarde is vergelijkbaar met de “maximum brake pressure” welke wij in sommige sims terugvinden. Als wij deze waarde aanpassen van 100 naar 80 dan zal bij maximale indrukking van het pedaal het uitgaande signaal maar maximaal 80 zijn. Dit kan een handige functie zijn voor het racen van auto’s zonder ABS waarbij makkelijk de voorwielen te blokkeren zijn. Wanneer deze waarde minder dan 100 is dan gaat ook het laatste lampje op de controller, genaamd “Brake regulator”, branden.

Omdat wij onze pedalen met de vibration kit gaan gebruiken, hebben wij naast de eigen software van SRP ook SimHub nodig voor de aansturing van de subwoofers. Bij het openen van SimHub navigeren wij naar het “ShakeIt Bass Shakers” menu. Hierin zien wij in het eerste tabblad dat wij nog geen actieve outputs hebben, in het tweede tabblad genaamd “Sound Output” moeten wij hiervoor eerst de geluidskaart van de vibratiemodule activeren.

Met de geluidkaart actief kunnen wij in het “Effects Profile” menu uit een zeer lange lijst keuzes maken uit welke effecten wij op de pedalen willen voelen. Indien wij een effect aan hebben gezet wordt er ook direct een slider zichtbaar waarin wij de sterkte van het effect kunnen aanpassen. Om er vervolgens voor te zorgen dat het juiste signaal ook op het juiste pedaal uitkomt moeten wij weer even terug naar het “Sound Output” menu en de regel van de SRP shakers uitvouwen. Door simpelweg op de “Test now” functie te klikken onder de verschillende kanalen kunnen wij proefsgewijs uitvinden welk kanaal op ons gaspedaal zit en welke op ons rempedaal. Nu kunnen wij in de lijst onder het kanaal aangeven welke signalen wij waar binnen willen laten komen. Zo kunnen wij bijvoorbeeld aangeven dat de trillingen wanneer de traction control aan gaat alleen maar op het gaspedaal binnenkomen. Omdat de mogelijkheden op SimHub bijna eindeloos zijn en het best wel overweldigend kan zijn voor iedereen die er niet heel beoefend in is, heeft SRP ook een video tutorial gemaakt over hoe deze vibration modules ingesteld kunnen worden.

Het Gebruik

Met alles klaar voor gebruik kunnen wij de SRP GT-R pedalen aan de tand gaan voelen. Wij gaan de pedalen gebruiken voor iRacing, Assetto Corsa Competizione en Automobilista 2. Daarbij gaan wij zowel op onze sokken als met schoenen aan de nodige ronden afleggen om een compleet beeld te krijgen.

De ervaring van pedalen begint uiteraard al wanneer wij plaatsnemen in onze rig en wij onze voeten op de pedalenset plaatsen. De baseplate voelt goed aan waarbij wij onder onze voeten een glad opervlak hebben zonder reliefjes die in onze hielen drukken. De heelplate voelt in onze formule positie wel wat laag aan wanneer wij op onze sokken rijden. Deze drukt namelijk op het achterste stukje van onze hielen. Doordat deze heelplate ook iets onder een hoek staat en van een relatief gladde afwerking is voorzien, worden onze voeten soms ook heel iets omhoog gedrukt tijdens het rijden. Over het algemeen hebben we er vrij weinig last van, maar het is voor ons soms wel merkbaar. Bij het rijden met schoenen aan is dit absoluut niet aan de orde, onze zool helpt tegen het drukken in onze hiel, maar zorgt ook voor de nodige grip om niet over de heelplate heen te glijden. Met onze schoenen aan voelt deze pedalenset zeer comfortabel aan.

De oranje voetplaten op de pedalen zelf zijn ook comfortabel onder onze voeten. Ondanks de geperforeerde oppervlakken blijven de pedalen prettig te bedienen wanneer wij op sokken rijden. Zelfs bij de hardste stand van de pedalen hebben wij niet het idee dat deze voetplaten in onze voeten gedrukt worden. Één van de leukste features van de voetplaten vinden wij toch wel de footrest aan de zijkant van het gaspedaal. Tijdens het rijden kunnen wij lekker onze voet hier tegenaan laten leunen zonder dat wij afentoe onze voet moeten corrigeren op het pedaal. Het is een leuke extra welke ons net een klein beetje meer comfort geeft tijdens het rijden.

Naast het comfort van een pedalenset is ook het pedaalgevoel erg belangrijk. Dit is naar onze mening ook precies waar de GT-R pedalen van SRP in uitblinken. Het gaspedaal voelt lekker soepel aan waarbij er een prettig gevoel van natuurlijke wrijving aanwezig is. Ondanks dat een liniair gevoel in het gaspedaal vaak prima met een veer te simuleren is, geeft het gebruik van de pneumatische cylinder toch net een iets ander gevoel. Het lijkt wat minder mechanisch aan te voelen met een kleine zijdezachte afwerking bij het indrukken van het pedaal. Het is geen wereld van verschil ten opzichte van een veersysteem, maar het lijkt net dat kleine beetje extra subtiliteit te geven.

Het rempedaal is waar het verschil gemaakt wordt ten opzichte van andere pedalensets. Wanneer wij het rempedaal bedienen worden wij aangenaam verrast door het natuurlijke gevoel welke dit pedaal met zich meebrengt. Nadat wij met vele verschillende soorten pedalen hebben gereden, van pedalen met simpele torsieveersystemen tot aan gecombineerde hydraulische systemen, hebben wij het gevoel dat het pneumatische systeem van SRP het dichtst bij het werkelijke pedaalgevoel van onze eigen auto komt. Het stevige maar toch ietwat sponzige gevoel voelt direct vertrouwd aan waarbij ook de opbouw van de druk een prettig verloopt heeft.

Het koppelingspedaal van de GT-R pedalenset stemt ons ook tevreden. Het is een vrij lineair pedaal welke net even iets lichter aanvoelt dan het gaspedaal. Wij zeggen hierbij een vrij lineair pedaal omdat er bijna helemaal op het einde net een klein sprongetje voelbaar is in het pedaal. Het is een vrij subtiel gevoel welke eigenlijk alleen voelbaar is als wij het pedaal langzaam indrukken. Als wij het gevoel moeten omschrijven voelt het een beetje alsof je het koppelingspedaal net door het knikpunt van de diafragmaveer in een echte koppeling drukken. Hierdoor krijgt het koppelingspedaal net even een iets ander gevoel ten opzichte van het gaspedaal.

Een laatste opmerking over de pedalen welke op alle drie de pedalen van toepassing is, is dat wij eigenlijk geen enkele vorm van speling kunnen ontdekken. Niet alleen in de bedieningsrichting zijn de individuele pedalen zonder loze speling, ook wanneer wij de pedalen zijwaarts proberen te belasten kom er geen enkele vorm van beweging in. Iets wat deze pedalenset uiterst solide maakt. Als wij dan toch echt een minpuntje moeten bedenken voor deze pedalen kunnen wij eigenlijk alleen de weerstand van de pedalen benoemen wanneer deze een tijdje niet gebruikt zijn. Wanneer wij de pedalen grofweg een vijftien minuten niet ingedrukt te hebben, lijkt het alsof het pedaal iets vastgeplakt zit in zijn neutrale stand. Wanneer wij het desbetreffende pedaal in willen drukken heeft deze een iets vergrootte weerstand aan het begin. Nadat het pedaal één keer even is aangetikt verdwijnt dit gevoel weer en is dit niet meer voelbaar tot wij het pedaal weer voor een langere tijd niet gebruiken.

Tot slot hebben wij op zowel het gas- als rempedaal de haptic feedback zitten. Over de ervaringen met dit systeem zijn wij toch wel wat wisselvalliger. Over het gebruik zelf zijn wij wel tevreden. De mogelijkheden voor de feedback die SimHub biedt zijn uitgebreid en bieden een hoop aanpasbaarheid. In het begin stond de feedback behoorlijk hard waarbij er ook een hoop lawaai bij kwam kijken. Echter door zowel het volume als de frequentie van de feedback aan te passen vonden wij al snel een feedbackniveau waar wij comfortabel mee konden racen. Met de juiste instellingen zijn de haptics op de pedalen oprecht een geweldige toevoeging. Door het vibreren van de subwoofers voelen wij het weggedrag van de auto veel beter aan en wordt het ons snel duidelijk wanneer wij te hard remmen of te veel gas geven.

Het probleem voor ons zit hem echter in de verbinding van de geluidskaart met onze computer. Soms wanneer wij onze computer opstarten wordt deze wel herkend en soms ook niet. Ook het opnieuw verbinden van de USB kabels of voedingskabels in de geluidskaart lijkt niet of nauwelijks te werken, waarbij ook het gebruiken van een andere USB poort op onze PC geen verschil lijkt te maken. Desondanks gaan wij er vanuit dat wij waarschijnlijk een defecte geluidskaart hebben ontvangen en dat dit probleem niks met het ontwerp van het systeem te maken heeft, echter is het voor onze ervaring wel wat minder.

Conclusie

Al met al hebben wij met veel plezier de GT-R pedalenset van SRP getest. Vanaf begin tot eind bleef deze pedalenset ons op een positieve manier verrassen waardoor wij ook een goed gevoel hebben overgehouden aan de GT-R pedalen.

Bij het openen van de doos komt de volledig voorgemonteerde pedalenset je tegemoet met de strakke kleurstelling van het zwart met de oranje voetplaten. Ook wordt het al snel duidelijk dat de GT-R pedalenset bomvol innovatieve en unieke features zit. Hierbij vinden wij onder anderen de controle LEDs op de controller maar ook de los verstelbare kop van de pedalen een toegevoegde waarde. Maar ook de voetsteun aan de zijkant van ons gaspedaal brengt het comfort van de pedalen op een simpele manier naar een wat hoger niveau. De echte innovatie van deze pedalenset zit hem echter in het pneumatische systeem welke SRP gebruikt voor het gevoel van de pedalen.

De pedalen van de GT-R pedalenset voelen stuk voor stuk heerlijk aan. Daar waar het gebruik van pneumatiek bij het gaspedaal en de koppeling niet perse een groot verschil maken ten opzicht van wat traditionelere pedalen, voelen ze wel wat verfijnder aan. Het grootste verschil zit hem echter in het pneumatische systeem van het rempedaal welke flink indruk op ons heeft gemaakt. Het pedaalgevoel van de rem is zeer vergelijkbaar met hoe het rempedaal in onze eigen auto voelt waardoor het remmen heel natuurgetrouw aanvoelt.

Het prettige weerstandsgevoel in de pedalen gecombineerd met de afstelmogelijkheden en de solide bouwkwaliteit zorgen er ook voor dat de pedalenset comfortabel in gebruik is. Ondanks dat de pedalen niet gereedschapsloos af te stellen zijn, gaat het aanpassen van zowel de weerstand als de slag van de pedalen eenvoudig en snel.

Over de vibration kit zijn wij nog niet helemaal overtuigd. Het gemak van het aansluiten, de kracht van de feedback en ook de veelzijdigheid van de feedback zijn de punten waarop wij positief gestemd zijn. Echter door de problemen die wij hebben met de verbinding tussen de geluidskaart en onze PC zijn onze gevoelens over het systeem wat wisselvalliger.

Onderaan de streep kunnen wij dan ook niks anders zeggen dan dat de SRP GT-R pedalenset echt een hele goede pedalenset is. Hoewel het prijskaartje voor de set zoals wij die getest hebben met €1.696,12 inclusief BTW en exclusief verzendkosten een flinke uitgave is, krijg je er wel een zeer hoogwaardige pedalenset voor terug. Mocht je het geld er voor hebben dan zouden de GT-R pedalen van SRP zeker hoog op je lijstje moeten staan. Indien je budget iets lager is dan zou de set met twee pedalen, welke verkrijgbaar is voor €974,47 inclusief BTW en exclusief verzendkosten, ook een echte aanrader zijn.

Indien je binnen 30 dagen na de publicatie van deze review in de SRP webshop een bestelling plaatst met de code ‘srb-nl’ dan krijg je 5% korting op je bestelling.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.