ReviewsStuurwiel ReviewsUitgelicht

Ascher Racing McLaren Artura Ultimate Stuurwiel


Ascher Racing is een welbekende naam in de simrace wereld dankzij hun hoogwaardige stuurwielen. Eerder hebben wij voor Ascher al het Artura GT4 stuurwiel en het Artura Pro stuurwiel mogen reviewen uit hun nieuwe McLaren Esports series. Het derde stuurwiel uit de Ascher Racing Artura Esports series welke wij mogen reviewen is het meest uitgebreide stuur met een toepasselijke naam, Het Ascher Racing McLaren Artura Ultimate stuurwiel.

Om van deze review ook de ultieme ervaring te maken gaan wij het stuurwiel met alle optionele extra’s reviewen. Dit houdt in dat wij voor dit stuurwiel een custom frontplaat gaan plaatsen, de optionele knob kit gaan gebruiken en uiteraard de specifiek voor Ascher Racing gemaakte Quick-Release voor Asetek wheelbases gaan monteren.

Het basismodel van de McLaren Artura Ultimate is in de webshop van Ascher Racing verkrijgbaar voor een prijs van €1499,- , de knob kit voor een prijs van €99,- en tot slot heeft de Asetek Quick-Release een prijs van €119,- . Alle voorgenoemde prijzen zijn inclusief 19% BTW en exclusief verzendkosten. Indien je kiest om een custom Ultimate stuurwiel te bestellen is deze vanaf €1699,00 te verkrijgen. Hierbij krijg je dan een gepersonalizeerde frontplaat en kan je de kleuren fabrieks-af kiezen zodat er geen knob kit meer nodig is. Indien je de kortingscode SIMRACEBLOGNL gebruikt bij de bestelling ontvang je 5% korting.

Verpakking & Inhoud

Vanuit Duitsland doet het pakket er 3 dagen over om bij ons in Nederland aan de deur afgegeven te worden. De koerier van FedEx overhandigt ons een bruine omdoos waarin wij wat beschermend materiaal en uiteraard de productdoos vinden.

De productdoos van het McLaren Artura Ultimate stuurwiel is precies zoals wij ondertussen gewent zijn van de andere stuurwielen uit de Artura Esports series van Ascher Racing. De productdoos is omhuld door een mooie zwart gekleurde sleeve waarbij op de voorkant een prominente foto van het stuurwiel staat met een McLaren Artura er schuin achter. Waarbij bovenin in witte letters de productomschrijving terug te vinden is en onderin de branding van Ascher Racing en McLaren. Op de achterkant van de sleeve is wederom een close-up te zien van de rechter helft van het stuur, een overzicht foto van het originele stuurwiel in de McLaren GT4 waaronder vervolgens vier highlights worden toegelicht onder begeleiding van detailfoto’s.

In deze sleeve zit de generieke zwarte productdoos met witte branding zoals deze voor alle stuurwielen in de Artura Esport series gebruikt wordt. Ditmaal echter met het witte kruisje achter de Artura Ultimate USB.

Bij het openen van de doos vinden wij op de binnenkant van het deksel het citaat “Racing in perfection is what drives me forward” aan van eigenaar Martin Ascher. Wanneer onze blik naar beneden valt en de doos in kijkt zien wij als eerst een stickervel welke bovenop een tweede deksel ligt. Dit tweede deksel is voorzien van een uitlijn van het stuur met een paar steekwoorden over het stuur en een kijkraam. Door het kijkraam zien wij het stuur liggen welke netjes ligt uitgelijnd met de uitlijn van het deksel.

Onder het twee deksel liggen naast het stuur ook een USB krulkabel, een USB verlengkabel, een korte USB-C naar USB-C kabel en een drietal kleine zakjes. Zo is er een zakje met bevestigingsmaterialen, een zakje met gereedschap en een zakje met de verwisselbare buttoncaps.

Het Ascher Racing McLaren Artura Ultimate stuurwiel

Zoals wij in onze eerdere reviews van de McLaren Artura Esports Series al hebben vermeld zijn alle stuurwielen gebaseerd op het daadwerkelijke GT4 stuur van de McLaren Artura. Dit stuurwiel is in samenwerking met Ascher ontwikkeld voor de GT4 wagen en naderhand aangepast voor het gebruik bij het simracen, waarbij het Ascher Racing McLaren Artura Ultimate stuurwiel volledig op de wensen van simracers is afgestemd.

Wanneer wij beide stuurwielen naast elkaar zetten worden de overeenkomsten en de verschillen duidelijk zichtbaar. Zo zijn beide sturen gemaakt van de zelfde materialen welke rechtstreeks uit de motorsport komen en hebben beide stuurwielen ook dezelfde diameter van 300mm. Hoewel zij ook voorzien zijn van dezelfde rubberen handgrepen is de vorm van het stuur wel een verschil welke in het oog springt. Waar het GT4 stuurwiel een duidelijke vlinder-vorm heeft waarbij het midden van het stuur een stuk smaller is dan de buitenkant, heeft het Ultimate stuur precies het tegenovergestelde, deze heeft een dikker middenstuk. Op zicht is dit niet heel vreemd aangezien het Ultimate stuur ook veel ruimer is uitgerust qua inputmogelijkheden en ook voorzien is van een scherm. Hieronder zullen wij alle features van het Ultimate stuur nader bekijken.

De Voorzijde
Wie naar de voorkant van het Ascher McLaren Artura Ultimate stuur kijkt ziet meteen dan het een rijkelijk uitgerust stuur betreft. Het stuur is voorzien van maarliefst veertien drukknoppen welke ieder voorzien zijn van LED backlighting. Dit in combinatie met de gedeeltelijk transparante buttoncaps zorgt er voor dat de knoppen duidelijk zichtbaar en herkenbaar blijven wanneer er minder licht in de kamer is. De drukknoppen zijn netjes verdeeld in zeven drukknoppen links op het stuur en zeven drukknoppen rechts op het stuur, allemaal verwerkt in een kunststof beschermkraag die perongeluk bedienen moet voorkomen.

Naast drukknoppen heeft het Ultimate stuurwiel ook vier duimencoders. Aan weerszijden van het stuur zit een duimencoder zowel boven als naast het duimgat geplaatst voor een makkelijke bediening. Naast de duimen zit ook aan iedere kant een 7-way Funky-Switch geplaatst. Deze joystick is in vier richtingen te bedienen, twee kanten op te draaien en is als drukknop te gebruiken.

De laatste inputmogelijkheden van het Ultimate stuurwiel zijn de twee zeer herkenbare rood en blauw gekleurde draaiencoder onderin het stuur. Deze draaiencoders zijn zowel als een standen encoder te gebruiken als een puls encoder. Dat wilt zeggen dat er zelf gekozen kan worden of de encoder één vaste waarde aanhoudt na het verdraaien, waardoor je twaalf individuele standen hebt, of dat deze een “+” en “-” puls geeft afhankelijk van welke richting deze op gedraaid wordt .

Het Ascher McLaren Artura Ultimate stuur heeft echter niet alleen inputmogelijkheden aan de voorkant zitten. De Ultimate variant onderscheidt zich ten opzichte van de andere Artura stuurwielen door de visuele feedback. De grootste opvaller is hierbij uiteraard het 4″ VOCORE scherm welke netjes in de frontplaat van het stuurwiel genesteld zit. Het touchscreen scherm is verwerkt in een strakke kunststof lijst waarna het geheel gedeeltelijk verzonken in het stuur gemonteerd is.

Deze kunststof lijst houdt echter niet alleen het scherm vast, maar is ook de behuizing van de 21 RGB LEDs. Zo zitten er bovenin de lijst vijftien LEDs geplaatst welke als revlights fungeren en zitten er zowel links als rechts in de lijst ook drie verticaal geplaatste LEDs welke als flaglights gebruikt worden.

Dit alles zit uiteraard bevestigd op de aluminium frontplaat van het stuur. Standaard is deze frontplaat voorzien van het McLaren logo tussen het scherm en de draaiencoders in, het Ascher logo onder de draaiencoders en de nummering om de draaiencoders zelf heen. De reden dat wij dit standaard noemen is omdat Ascher sinds kort ook de mogelijkheid geeft om een eigen custom frontplaat te maken in hun configurator. Zo krijg je de mogelijkheid om zelf tekst of logo’s te plaatsen op de plekken van de bestaande branding. Het stuur wordt dan vanuit Ascher met de aangepaste frontplaat geleverd. Doordat wij zelf onze frontplaat later nageleverd hebben gekregen gaan wij deze in een later stadium zelf monteren.

De Achterzijde
Ook de achterkant van het Ascher McLaren Artura Ultimate stuurwiel is goed gevuld. Aan de achterkant van het stuur vinden wij zes paddles welke zijn opgedeeld in drie aan iedere kant. Zo zitten de bovenste twee paddles ieder op de nieuwe zesde generatie schakelmodules van Ascher geplaatst. Deze module is voorzien van Hall-sensoren voor de overdracht van het signaal en maken gebruik van magneten voor de weerstand bij het bedienen. Hierdoor zijn ze niet slijtagegevoelig en zouden ze langer mee moeten gaan dan conventionele drukschakelaars. Iets dat bij deze laatste generatie modules toe is gevoegd zijn kleine rubberen stops om er ook voor te zorgen dat het gebruik minder geluid produceert dan de voorgaande generaties.

De bovenste paddles aan de achterkant van het stuurwiel kunnen gezien worden als twee extra functieknoppen welke met de wijsvingers bediend kunnen worden. Op dezelfde module als deze bovenste paddles zitten de schakelpaddles geplaatst. De schakelpaddles zijn echter een slag groter als de bovenste twee paddles en staan ook iets dichter naar het stuur geplaatst. Hierdoor wordt de kans dat we per ongeluk de verkeerde paddles bedienen terwijl wij willen schakelen een stuk kleiner.

De onderste paddles zijn voor de koppeling. Het stuur is voorzien van een dual-clutch systeem wat inhoudt dat er zowel links als rechts op het stuur een koppelingshendel zit. Deze hendels zijn voorzien van een torsieveer voor de weerstand.

Ook de achterkant van het stuur heeft meer dan alleen inputmogelijkheden. De achterkant is ook voorzien van een stekkeraansluiting voor de USB-Krulkabel voor verbinding met de PC en heeft ook een groot centraalgat waarin een USB-C aansluiting zit voor de specifieke Asetek Quick-Release (QR). Rondom dit centraalgat zit ook een 6 x 70mm gatenpatroon voor de bevestiging van de meest toegankelijke QR systemen. Van deze zes gaten zijn er drie gaten met schroefdraad voor een bevestiging van buiten en hebben de andere drie gaten geen schroefdraad om een QR van binnenaf te bevestigen.

Montage

Alvorens wij het stuur in gebruik gaan nemen moeten er nog een aantal dingen gemonteerd worden. Omdat wij onze custom frontplate nageleverd hebben gekregen beginnen wij met het vervangen van deze plaat waarbij wij meteen de duimencoders en gekleurde draaiknoppen aan de voorkant van het stuur vervangen. Wanneer wij dit gedaan hebben maken wij het stuur gebruiksklaar door de QR te plaatsen. Omdat wij voor dit stuur de buttoncaps op de drukknoppen niet gaan vervangen verwijzen wij graag door naar de review van het Ascher McLaren Artura Pro stuurwiel voor de uitleg hierover.

Monteren frontplate
Zoals zojuist vermeld hebben wij onze custom frontplaat nageleverd gekregen. Hoewel het bij aanschaf van een stuurwiel met een aangepaste fronplaat zeker niet nodig zal zijn om het stuur te openen, geeft het ons wel de perfecte gelegenheid om het stuur ook eens van binnen te bekijken. Volgens de handleiding van Ascher Racing demonteren wij stuk voor stuk de onderdelen van het stuurwiel totdat wij alleen nog de frontplaat in onze handen hebben. In eerste instantie lijkt het alsof wij alleen de frontplaat los hoefden te halen, echter omdat zowel het scherm als de duimencoders op de frontplaat vast zitten geschroefd maar hun stekker aan de achterkant van de printplaat hebben, moet alles van elkaar afgehaald worden. Na de nieuwe frontplaat gepakt te hebben kunnen wij weer één voor één alle componenten terugzetten. Een voordeel hiervan is wel dat wij de duimencoders los op tafel hadden liggen en wij deze ook op ons gemak konden voorzien van de goudkleurige tandwielen, iets waar wij in het volgende kopje op terug komen. Met het scherm en de duimencoders weer op de frontplaat geschroefd kunnen wij de printplaat weer voorzichtig op zijn plek laten zakken en deze met beleid weer vastschroeven. Tot slot hoeven wij alleen de stekkers van de duimencoders, het scherm, de schakelmodules en de koppelingshendels weer in de printplaat te prikken voordat wij het stuur weer dicht kunnen bouwen.

Monteren knob kit
Naast de gepersonalizeerde frontplaat hebben wij ook de optionele knob kit van Ascher ontvangen om ons stuur helemaal naar eigen smaak aan te kleden. Deze knob kit bestaat uit vier gouden, drie rode, drie blauwe en twee zwarte tandwielen voor de duimencoders op het stuur. Vervolgens zitten er ook twee gouden, twee zwarte, één rode en één blauwe knoppen voor de draaiencoders op het stuur bij. Tot slot bevat deze kit nog twee gouden, twee rode en twee zwarte kopjes voor de funky-switches op het stuur. De ongelijke aantallen van de kleuren hebben te maken met de kleuren welke standaard op het Ascher stuur meegeleverd worden. Met het standaard stuur en deze knob kit zou het stuur volledig goud, rood, blauw of zwart te maken zijn.

Toch moeten wij hierbij wel een kleine kanttekening maken. Hoewel alle kleuren in de knobkit precies het zelfde zijn, kan het wel zo zijn dat de blauwe of rode kleuren in de knobkit af kunnen wijken van de kleur welke standaard op het stuur zitten. De reden hiervoor is dat het gekleurd annodizeren van metalen een zeer gevoelig process is waarbij slechts een fractie van een seconde langer in de vloeistof kan leiden tot een kleurafwijking.

Zelf besluiten wij om het stuur volledig met gouden accenten te kleuren. Het vervangen van de knoppen van de draaiencoders is het makkelijkst. Deze zitten vast met één schroef welke makkelijk te bereiken is. Voor het plaatsen van de nieuwe knoppen wordt wel aangeraden om even iets van een pasje onder de knop te leggen. Op deze manier zal de nieuwe knop niet tegen de frontplaat van het stuur aan lopen en blijft deze vrij van wrijving en eventuele beschadigingen. De kopjes van de funky-switches zijn ook relatief makkelijk te vervangen, hoewel het schroefje wel wat lastiger te bereiken is. Bij zowel het los als vastzetten van het schroefje moeten wij het kopje wel even vasthouden om te voorkomen dat wij de joystick zelf beschadigen.

De duimencoders zijn een heel ander verhaal. Zoals wij al even kort benoemd hebben in het vorige kopje hebben wij deze vervangen toen wij het stuur open hadden liggen. Dit lijkt ook precies het stappenplan te zijn wanneer de tandwieltjes op de duimencoders vervangen worden. Het stuur moet relatief ver gedemonteerd te worden om de duimencoders te verwijderen van de frontplaat, waarna de tandwielen uit te wisselen zijn. Wanneer ze verwisseld zijn is het ook belangrijk om de encoders weer op de juiste plek terug te zetten. Door de constructie van de bevestigingsbeugel kan de encoder enigszins in zijn zitting bewegen. Het is dan ook belangrijk dat deze goed uitgelijnd wordt met de sleuf in de frontplaat waar het tandwiel doorheen steekt om te voorkomen dat deze aan gaat lopen. Dit is echter niet het enige waar wij op moeten letten, ook bij het vastzetten moeten we de aandacht er goed bij houden. Wanneer de encoder te strak wordt aangedraaid is deze zwaarder om te bedienen. Zetten wij hem niet strak genoeg vast, dan krijgt deze speling tijdens het bedienen. Wij raden dan ook aan om goed na te denken bij het kiezen van de kleur van de duimencoders, want het is een aardig klusje om deze te vervangen.

Al met al hebben wij wat langer dan een uur zitten knutselen aan het stuurwiel om hem van het standaard stuur naar onze eigen versie om te bouwen. En het resultaat mag er volgens ons wezen.

Monteren Quick-Release
Het monteren van ons Asetek Quick Release systeem gaat wederom met het grootste gemak. In tegenstelling tot de GT4 variant van het Ascher stuur heeft de Ultimate zes bevestigingsgaten in plaats van drie gaten. Hierdoor is de QR makkelijk van buitenaf te bevestigen zonder het stuur te openen. Omdat wij de specifieke Asetek QR gebruiken voor Ascher stuurwielen moeten wij wel als eerst de meegeleverde USB-C kabel in zowel het stuur als de QR prikken alvorens wij de QR aan het stuur vastschroeven.

Indien een ander QR systeem gebruikt wordt dan zal er voor de verbinding met de PC gebruik gemaakt moeten worden van de USB krulkabel welke aan de onderkant van de achterzijde van het stuur vastgeschroefd kan worden.

Software

Evenals de andere stuurwielen uit de Ascher McLaren Esports series, is ook het Artura Ultimate stuur makkelijk toe te voegen in SimHub. Wij navigeren naar het Devices menu, klikken op Add Device waarna wij het Ultimate stuurwiel uit een lijst kunnen selecteren.

In principe is het stuur nu al direct klaar voor gebruik. Om het maximale uit het Ultimate stuur te halen willen wij uiteraard ook dat het dashboard ons van de juiste informatie voorziet. Doordat het geïntegreerde scherm ook aangestuurd wordt door SimHub kan er gekozen worden om ieder willekeurig dashboard weer te geven. Omdat wij graag het juiste dashboard voor het juiste stuur gebruiken downloaden wij het dashboard van Ascher van hun support pagina.

Door simpelweg het gedownloade bestand uit te voeren wordt het dashboard in SimHub geimplementeerd en kunnen wij het dashboard selecteren voor weergave.

Naast dat SimHub het scherm aanstuurt, wordt deze software ook voor het Artura Ultimate stuurwiel gebruikt om de backlighting van de drukknoppen aan te sturen. Wanneer wij navigeren naar het LEDs tabblad kunnen wij zowel de helderheid, de kleur van de knoppen en de lichteffecten die wij bij de knoppen willen hebben aanpassen. Voor de mensen die nog geen ervaring hebben met SimHub kan het ietwat overweldigend overkomen maar het is het zeker waard om je er in te verdiepen.

Tot slot maakt het stuurwiel ook gebruik van Aschers eigen software genaamd Ascher Racing Control Center. Deze software, welke makkelijk via de support pagina van Ascher te downloaden is, gaat wat meer over de functionaliteiten van het stuurwiel. Zo kunnen wij in deze software kiezen of wij onze draaiencoders als standenschakelaar of pulse-encoder willen gebruiken en de daarbij horende pulsebreedte. Ook kunnen wij hier het aangrijppunt van de koppeling aanpassen en kiezen of wij de master koppeling links of rechts op het stuur willen hebben.

Mocht je hier iets dieper op in willen gaan, dan verwijzen wij naar de review van het Artura Pro stuurwiel waarin wij de software wat verder uitpluizen.

Het Gebruik

Nadat wij alles netjes voorbereid hebben kunnen wij ons Ascher Racing McLaren Artura Ultimate stuurwiel in gebruik nemen. Wij gaan het stuur gebruiken in zowel iRacing als Assetto Corsa Competizione.

Het eerste wat ons opvalt is dat het stuurwiel inclusief Quick-Release best wel zwaar aanvoelt. Dit gevoel leek blijkt ook te kloppen wanneer wij het stuur op onze keukenweegschaal leggen en het totaalgewicht op precies 2100g uitkomt. Dit hoeft verder geen probleem te zijn wanneer het gros van het gewicht netjes centraal in het stuurwiel zit en niet voor veel massatraagheid zorgt bij roterende bewegingen. Ook worden dit soort high-end stuurwielen zelden op wheelbases geplaatst met een laag koppel, dus daarbij speelt het gewicht sowieso een kleinere rol.

Het plaatsen op onze wheelbase gaat ook zeer gemakkelijk. Met de Asetek Quick-Release is het letterlijk het stuur op onze wheelbase klikken en dan is hij klaar voor gebruik zonder dat wij nog extra kabels op het stuur aan moeten sluiten. Wij moeten daarnaaast ook toegeven dat het stuur er prachtig uitziet op onze rig.

Uiteraard zijn wij veel benieuwder naar het gebruik zelf en die stelt met de eerste indruk ook absoluut niet teleur. Hoewel het voor ons niet als verrassing komt door de ervaring met de andere stuurwielen uit de McLaren Artura series, is het stuurwiel wederom weer een genot om in de handen te houden. Het stuur heeft een prettige diameter diameter en ook de rubberen handgrepen voelen zijdezacht aan. Belangrijker misschien nog wel, de rubberen handgrepen voelen zelfs bij langere racesessies totaal niet plakkerig aan. Iets waardoor wij zowel met als zonder handschoenen een fijne gebruikerservaring hebben.

De Voorzijde
De fijne gebruikerservaring wordt nog eens extra versterkt door de knoppen op de voorkant van het stuur. Het stuurwiel is namelijk goed ergonomisch vormgegeven. Iedere drukknop op het stuur is makkelijk te bereiken met onze duimen zonder dat wij het stuur los hoeven te laten. Dit, in combinatie met de heldere gekleurde backlighting, zorgt er voor dat de knoppen eenvoudig te bedienen zijn zonder al te veel naar het stuur te hoeven kijken. De knoppen zelf hebben een prettige weerstand en een relatief korte travel welke gecombineerd wordt met een hoorbare en voelbare klik.

Het zijn echter niet alleen de drukknoppen welke goed geplaatst zijn, ook de duimencoders zijn met minimale inspanning te bedienen omdat deze vlak naast de duimgaten op het stuur geplaatst zijn. Buiten het feit dat deze encoders op een prettige plek zitten zijn ze ook erg prettig in de bediening. De weerstand van deze duimencoders is namelijk hoog genoeg om ze niet per ongeluk te bedienen maar ze zijn ook zeker niet te stroef. Daarbij komt ook nog dat bij iedere verdraaiing een duidelijke klik voelbaar is waardoor wij duidelijk stapsgewijs, in ons geval, onze brake bias, traction control en ABS kunnen aanpassen.

Behalve duimencoders is het stuur ook voorzien van de “gewone” draaiencoders. Dit zijn veruit één van onze favoriete draaiencoders in het simracen. Naast het feit dat wij deze nu voorzien hebben van goudkleurige metalen knoppen, voelen deze draaiencoders ongelooflijk premium aan. De weerstand van het verdraaien en de feedback welke hierbij komt kijken is voor ons een genot bij ieder gebruik. Deze encoder springt netjes in de volgende stand waarbij een duidelijke klik hoorbaar en voelbaar is. De afstand tussen de verschillende standen is ook groot genoeg om te voorkomen dat deze perongeluk te ver gedraaid wordt. Sterker nog, zelfs als wij deze heel snel een halve draai willen geven, is iedere stand die wij voorbij draaien duidelijk voelbaar. Iets dat ook zeker in het gebruikersgemak meeweegt is het feit dat deze draaiencoders niet voorzien zijn van een ronde knop maar de knop een soor pijlvorm heeft. Hierdoor is het blind voelbaar in welke stand deze encoder staat en is hij ook makkelijk naar de gewenste stand te draaien, ook als dit een paar standen verder is. Om deze reden gebruiken wij deze encoders ook als standenschakelaars en niet als pulsschakelaars zoals wij regelmatig op andere stuurwielen doen.

Tot slot bevinden zich op de voorkant nog de twee Funky-Switches. Wij vinden het aangenaam dat er twee stuks op het stuur zitten waardoor wij één kunnen gebruiken voor in-game menu’s of black box tijdens het rijden en de andere voor de in-game dashboards van de auto. Ook van deze Funky-Switches kunnen wij niets anders zeggen dan dat deze goed geplaatst op het stuur zitten waarmee deze in alle richtingen makkelijk te bedienen zijn. Iets dat ons ook zeer tevreden stelt is dat de Funky-Switches niet te slap zijn. Ze voelen stevig aan, hebben niet te veel speling en kunnen daardoor ook zonder twijfel goed als drukknop gebruikt worden.

De unieke features, waarmee dit stuurwiel zich onderscheid ten opzichte van de andere stuurwielen uit de McLaren Artura reeks, zijn het 4″ scherm en de LED verlichting welke op de voorkant van het stuur terug te vinden zijn. Hoewel wij zeer tevreden waren met het Ascher Racing McLaren Artura Pro stuurwiel, wat in weze het Ultimate stuurwiel zonder scherm en LED verlichting is, en daar eigenlijk geen echte minpunten op konden ontdekken; brengen het scherm en de LED verlichting het stuurwiel echt naar een volgend niveau.

Het 4″ VOCORE scherm in het hart van het stuurwiel is van een goed formaat en heeft ook een zeer heldere weergave. In combinatie met het Ascher Racing dashboard op SimHub hebben we alle informatie die wij nodig hebben duidelijk zichtbaar op ons scherm. Ondanks dat sommige informatie met relatief kleine letters weergegeven wordt is het duidelijk leesbaar en op een logische plek terug te vinden. Wat wij zelf ook een fijne toevoeging in het dashboard vinden is dat sommige aanpassingen groot in het scherm worden weergegeven. Wanneer wij onze rembalans verschuiven wordt dit in koeiencijfers zichtbaar in ons scherm. Ook bij het gebruiken van de koppeling komt er een extra overlay over het dashboard. Onderin het scherm verschijnt een groene balk waarin een percentage wordt weergegeven welke correspondeert met hoe ver de koppeling ingetrokken is, iets dat heel handig is bij het verstellen van het aangrijppunt van de koppeling.

Het scherm wordt rondom ook vergezeld voor de nodige LED verlichting, in de vorm van revlights en flaglights. De werking hiervan is precies wat we er van verwachten. Het toerental loopt netjes mee en bij de nodige situaties waar met een vlag gezwaaid wordt is de kleur van de vlag netjes zichtbaar naast ons scherm. Iets dat voor ons wel een vermelding waard is dat is de helderheid van de LED verlichting. Ieder stuur gebruikt de verlichting op hun eigen manier. Zo hebben sommige sturen individuele “blote” LEDs welke rechtstreeks door het stuur heen schijnen en hebben andere stuurwielen er een kapje voor zitten om de LEDs te verbergen of een totaal ander systeem. In het geval van het Artura Ultimate stuurwiel zit er over iedere individuele LED een klein plastic kapje welke voorzien is van kleine doelbewuste krasjes. Vergelijkbaar met hoe wij dat in Nederland ook op de stoplichten gebruiken. Hierdoor worden wij met de LEDs op een hoge helderheid niet verblind door de verlichting terwijl de verlichting wel zeer duidelijk is, ongeacht of het licht of donker in de kamer is. Een klein detail dat ons op een positieve manier verraste.

De Achterzijde
De achterkant van het stuurwiel is waar Ascher Racing in uitblinkt. Ascher staat namelijk bekend om de hoge kwaliteit schakelmodules welke zij op hun stuurwielen gebruiken, dat is bij dit stuurwiel niet anders. Het gebruik van zowel de schakelpaddles als de functiepaddles er boven is wederom een genot. Ondanks de extra rubberen dempers in de module voelen de paddles stevig aan en worden ze niet gevoelloos of zompig. En hoewel een schakelmodule nooit helemaal stil zal zijn bij gebruik kunnen wij wel zeggen dat deze nieuwe generatie schakelmodules van Ascher zeker minder geluid produceren dan op menig ander stuurwiel.

Dat de kleine details er toe doen, willen wij ook nog even aankaarten. Het kleine diepteverschil tussen de positionering van de schakelpaddles en de functiepaddles maakt een duidelijk verschil onder de vingers. Ondanks dat deze paddles bijna naadloos boven elkaar geplaatst zitten zorgt dit kleine diepteverschil er voor dat het duidelijk voelbaar is waar de ene paddle begint en de andere ophoud. Daar blijft het niet bij, want door het diepteverschil is het ook nagenoeg onmogelijk om per ongeluk de verkeerde paddle te bedienen. Het blijft ons verbazen hoe premium deze modules aanvoelen en wij zien deze modules dan ook als een maatstaf van hoe schakelmodules zouden moeten voelen.

Onder de schakelmodules zitten de koppelingshendels. Deze staan naar onze mening wel een beetje in contrast met de andere componenten achter op het stuur. Waar de schakelpaddles en de functiepaddles op een prettige aftand van het stuur geplaatst zijn staan de koppelingshendels voor ons gevoel erg ver naar achteren. Wij moeten met onze hand aardig ver naar achteren reiken willen wij deze hendel in kunnen trekken en wij zien hier zeker een uitdaging in voor mensen met wat kleinere handen. Desondanks voelen de koppelingshendels wel stevig aan en hebben zij ook wel een fijne weerstand tijdens het bedienen. Echter zorgen de positie en de lange slag van de hendel er voor dat het lastiger is om er wat gevoel in te creëren.

Conclusie

Met het afronden van de review van het Ascher Racing McLaren Artura Ultimate stuurwiel komen wij aan het einde van reviews uit de Ascher Racing McLaren Esport Series. En in dit geval hebben wij zeker het beste voor het laatst bewaard want het is inderdaad de ultieme versie uit een reeks zeer goede stuurwielen.

Vanaf het uitpakken van de doos tot aan het gebruik, alles van het Ascher Racing McLaren Artura Ultimate stuurwiel is tot in de puntjes geregeld. Het stuurwiel zit in een nette doos verpakt waarbij alle benodigdheden er bij zitten.

Het 300mm brede stuurwiel voelt goed aan en is ook makkelijk te voorzien van een Quick-Release systeem door het gatenpatroon op de achterkant. Nog makkelijker is het bij het gebruiken van de Asetek QR voor de McLaren Esports series omdat wij daardoor ook geen kabels meer hoeven te gebruiken om het stuur met onze computer te kunnen verbinden.

Bij het gebruik van het stuur valt alles ook precies op zijn plek. Dankzij de goed geplaatste drukknoppen, duimencoders en draaiencoders is het stuur een genot om te gebruiken en voelt het stuur kwalitatief ook erg goed aan. Om dit alles nog eens te versterken zijn de schakelmodules op de achterkant van het stuurwiel top-of-the-line. Het gevoel, de feedback en zelfs het geluid geluid van deze modules ademen kwaliteit en genot in gebruik. Het enige puntje dat voor ons een beetje buiten de boot valt zijn de koppelingshendels. Waar alles op dit stuur goed geplaatst en goed doordacht lijkt, zijn de koppelingshendels een beetje ver van het stuurwiel geplaatst waardoor ze wat lastig te bereiken zijn. Hoewel de hendels zeker goed zijn, schieten ze net te kort voor dat ultieme gevoel dat de rest van het stuur wel geeft.

Tot slot onderscheidt dit stuur zich ten opzichte van de rest van de McLaren Esports series door het hebben van een 4″ VOCORE scherm en 21 additionele RGB LEDs voor toerentalindicatie en vlaggenindicatie. Iets dat volgens ons net het stapje is geweest het stuurwiel van een goed stuurwiel naar een “ultiem” stuurwiel te brengen. Het scherm heeft een prettige grootte en heeft ook een goede helderheid om alles duidelijk en leesbaar te maken. Zelfs als de tekst op het scherm wat kleiner is. Ook de revlights en de flaglights welke om het scherm heen geplaatst zijn hebben goede lichtsterkte welke voor een duidelijke weergave zorgen, zowel overdag als in de avond.

Met de hele gebruikerservaring van dit stuurwiel is het ons ook zeker geen verassing dat zelfs Formule 1 kampioen Max Verstappen op zijn eigen simrig gebruikt maakt van het Ascher Racing McLaren Artura Ultimate stuurwiel, hoewel hij hoogstwaarschijnlijk wel een custom frontplaat heeft besteld zodat hij zonder McLaren logo kan rijden. En mocht jij dit ook willen dat biedt Ascher Racing tegen een relatief kleine meerprijs ook de mogelijkheid om een volledig gepersonaliseerd stuurwiel te bestellen.

Mocht je interesse hebben in het Ascher Racing McLaren Artura Ultimate stuurwiel dan is deze via de webshop van Ascher Racing te verkrijgen met een vanafprijs van €1499,-. Indien je een volledig gepersonaliseerde variant wilt hebben dan zijn die verkrijgbaar vanaf €1699,00. Waarbij beide prijzen inclusief 19% BTW en exclusief verzendkosten zijn. Hecht je nou niet zoveel waarde aan een scherm en LED verlichting, dan is de Ascher Racing Mclaren Artura Pro, wat het gelijke stuurwiel zonder deze extra’s is, verkrijgbaar vanaf €1129,00 inclusief 19% BTW en exclusief verzending. Indien je de kortingscode SIMRACEBLOGNL gebruikt bij de bestelling ontvang je 5% korting.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.