ReviewsStuurwiel Reviews

Asetek Forte Formula Button Box


Simracegigant Asetek Simsports heeft tegenwoordig geen introductie meer nodig. En als ze niet bezig zijn met het lanceren van nieuwe producten dan zijn ze wel bezig met het verbeteren van hun huidige producten, zoals wij laatst al hebben kunnen ondervinden met de update van het T.H.O.R.P. systeem op de Invicta pedalen.

Voor deze review heeft Asetek ons gevraagd om een product te reviewen welke eigenlijk tussen deze twee categoriën in valt, namelijk de nieuwe Forte Formula Button Box. Deze kan gezien worden als een update van het Forte Formula Steering Wheel, welke wij al eerder mochten reviewen. Maar deze is uiteraard ook een nieuw gelanceerde button box.

Om deze nieuwe button box te reviewen heeft Asetek ons ook voorzien van een los setje Formula LMP Handles welke op deze button box gemonteerd moeten worden. Tezamen hebben ze een prijskaartje van €689,68, waarbij de button box €604,99 exclusief verzendkosten is en de LMP handgrepen €84,69 exclusief verzendkosten. Wanneer je gebruik maakt van de kortingscode “simraceblognl” ontvang je 5% korting op je bestelling en help je ons een handje met het maken van content.

Verpakking & Inhoud

Vanuit Denemarken heeft de zending er 2 dagen over gedaan om door GLS bij ons aan de deur afgeleverd te worden. We ontvangen van de koerier twee witte dozen met het Asetek logo erop. Wanneer wij deze witte omdozen openen zien wij de daadwerkelijke productdozen van de button box en de handvatten tevoorschijn komen.

De eerste doos welke wij ontvangen hebben is de doos van de Forte Formula Button Box. Zoals wij gewend zijn van Asetek is dit een nette bruine doos welke omhuld is door een strak uitziende sleeve. Geheel traditie getrouw heeft deze sleeve bij de Forte producten een witte basiskleur waarbij de onderkant van de sleeve voorzien is van een rode kleur. Op de voorkant staat een mooie productfoto van de button box zelf waarbij de handgrepen transparant zijn gemaakt ter verduidelijking van het feit dat deze er niet bij zitten. Om dit nog een keer extra te benadrukken staat er onderin ook nog in tekst afgedrukt “Steering Wheel Handles NOT included”. Op de achterkant van de sleeve staat wederom een grote productfoto, ditmaal zonder handgrepen, en staat er wat informatie over de RaceHub software en het Quick-Release systeem. Tot slot staat er ook een kleine opsomming van wat er in de doos terug te vinden is.

De tweede doos is de doos voor de Formula LMP Handles. Dit is een zeer simpele bruine doos zonder enige opdruk.

De Forte Formula Button Box
Nadat wij de bruine productdoos uit zijn sleeve geschoven hebben kunnen wij een kijkje nemen wat er in zit. Bij het openen van de doos is de button box direct prominent zichtbaar. Echter ligt deze nog wel onder een kartonnen laag met een doorkijkgat. In deze bovenste laag zitten tevens ook de twee schakelmodules verwerkt. Aan de “bovenkant” van de doos zien wij ook nog de handleidingen en het garantieboekje tussen de toplaag en de rand van de doos uitsteken.

Wanneer wij deze bovenste laag verwijderen komen wij op de middelste laag terecht waarin wij alleen de button box zelf zien liggen in een verder volledig kale laag. Wanneer wij de button box uit de doos halen zien wij dat er onder deze laag ook nog wat zit. In deze verstopte onderste laag liggen de stickervellen en een plastic zakje met wat materialen. Zo zitten er in dit zakje drie inbussleutels, twee zwarte koppen voor de funky switches, twee kleine stelschroefjes om de funky switches mee vast te zetten, vier rubberen plaatjes om de kieren van het stuur op te vullen (hierover meer bij het kopje montage), een plastic pincet en tot slot acht schroeven om de handvatten te kunnen monteren.

De Formula LMP Handles
Zoals hiervoor al genoemd is de doos voor de handgrepen vrij simpel, echter is de binnenkant wel erg netjes verzorgd. Bij het openen van de doos treffen wij als eerst de kaart aan met de QR-code naar de handleiding. Deze ligt bovenop een blok van zwart schuim welke de doos volledig vult. Bij het verwijderen van het deksel van dit schuimen blok komen de LMP handgrepen bloot te liggen. Deze grepen liggen netjes diep genesteld in het schuim welk ook nog een extra uitsnede heeft voor een plastic zakje. In dit zakje zit één inbussleutel en wederom acht schroeven om de handvatten mee te kunnen bevestigen.

De Asetek Forte Formula Button Box

Wie bekend is met het Forte Formula Steering Wheel en kijkt naar de Forte Formula Button Box zal in eerste instantie niet zo heel veel verschil zien, en dat klopt ook. De basis van het stuurwiel is niet echt veranderd. De Formula Button Box heeft namelijk de zelfde afmetingen en is ook voorzien van dezelfde inputmogelijkheden als zijn voorganger. Het hart van het stuur is nog steeds een metalen plaat voor de stevigheid welke omhuld wordt door een composiet materiaal bestaande uit onder andere koolstofvezel en plastic. Iets dat een zeer solide basis was en daardoor ook zeker geen aanpassingen nodig heeft. Toch is de button box een stuk volwassener geworden dan het Formula Steering Wheel.

De Voorzijde
De reden dat de Forte Formula Button Box een echte upgrade is ten opzichte van het Formula Steering Wheel zit hem voornamelijk in de materiaalkeuze aan de voorkant van het stuur. Waar het Formula Steering Wheel vooral heel erg veel plastic bevatte en daardoor ietwat goedkoop aanvoelde, is er nu een overstap gemaakt naar een hoogwaardiger materiaal.

De twaalf drukknoppen welke op de Formula Button Box zitten zijn allemaal voorzien van een kop welke gemaakt is van geannodizeerd aluminium. Hierdoor voelen ze steviger en ook een stuk meer premium aan. Van deze twaalf knoppen zijn er vier voorzien van een zwarte kop en acht voorzien van een grijze kop.

Niet alleen de kopjes van de drukknoppen hebben een upgrade gehad, ook de kopjes van de draaiencoders en de Funky-Switches zijn vervangen voor een metalen exemplaar. Hierbij zijn de kopjes van de Funky-Switches, of Kinky-Switches zoals Asetek ze zelf noemt, ook van een grijze naar een mooie diep oranje kleur gegaan. Hoewel de kopjes van de draaiencoders zwart zijn gebleven, hebben deze een kleine update gehad aan hun vorm. Deze zijn nu niet meer conisch gevormd maar hebben nu wat meer het uiterlijk van een pion. Hiermee is echter wel de richting indicator verdwenen welke op de encoders zaten.

De laatste upgrade welke aan de voorkant van het stuur is uitgevoerd is aan de duimencoders. Ook bij deze zes duimencoders is het een upgrade geweest in het materiaal. Waarbij deze zijn gewisseld van een plastic materiaal naar aluminium.

Op de voorkant van het stuur zitten ook nog een paar elementen welke niet veranderd zijn. Zo zitten aan de bovenkant van het stuur nog de twee vertrouwde tuimelschakelaars en is het stuur voorzien van LED verlichting. Waarbij er bovenaan het stuur in een V-vorm een reeks van vijftien LEDs geplaatst zijn welke als toerental LEDs fungeren, waaronder vervolgens aan de linker en rechter kant nog drie LEDs geplaatst zijn welke als flag LEDs gebruikt worden. Uiteraard zijn alle drukknoppen, de draaiencoders en de tuimelschakelaars ook allemaal voorzien van hun eigen LED verlichting.

De Achterzijde
Aan de achterzijde van de Forte Formula Button Box is vrijwel niks veranderd ten opzichte van het Forte Formula Steering Wheel. De achterkant is voorzien van zes aansluitingen voor magnetische modules. Zo is hier ruimte voor de meegeleverde schakelmodules maar kunnen wij hier ook de optionele Clutch Paddles en Magnetic Input Paddles kwijt. Doordat deze met een Hall-sensor werken zijn deze makkelijk toe te voegen zonder dat er bedrading bij komt kijken.

Wat wel nieuw is aan de achterkant van het stuur zijn de bevestigingspunten voor de handvatten. Bovenin de hoeken van het stuur en in het midden aan beide zijkanten is een inkeping te vinden met ieder twee schroefgaten. Deze komen precies overeen met de contouren van de Formula Compatible handvatten van Asetek zelf.

Tot slot is de Formula Button Box voorzien van een vaste Asetek Quick-Release. Dat deze niet te verwijderen is betekent echter niet dat het stuur exclusief op Asetek wheelbases te gebruiken is. Mocht je het stuur op een andere wheelbase willen gebruiken dan kan dat in combinatie met de 3rd Party Wheelbase QR Adapter.

De Formula LMP Handles
Waar de handgrepen normaliter onderdeel zijn van het stuur is dat bij de het gebruik van een button box een ander geval. Hierbij kan er zelf een set handgrepen bij aan worden geschaft. In ons geval hebben wij de Formula LMP Handles ontvangen om aan de button box te bevestigen. De LMP handgrepen hebben dezelfde vorm als de standaard formule handgrepen met één uitzondering. De LMP handgrepen hebben namelijk een kleine bocht aan de onderkant zitten waardoor de vorm van het stuur gesloten wordt.

Qua materiaal lijken de handgrepen op het eerste oog van een hard plastic materiaal te zijn. Wanneer wij de handgrepen vastpakken voelen wij dat dit niet het geval is en dat deze van een stevig rubberen materiaal zijn.

Montage

Voordat de Forte Formula Button Box gebruikt kan worden moeten wij hier eerst een aantal dingen op monteren. Zo gaan wij uiteraard de meegeleverde Formula LMP Handles en de schakelmodules bevestigen, maar gaan wij ook de optionele Clutch Paddles plaatsen.

Wij beginnen bij het plaatsen van de handgrepen. Met de meegeleverde schroeven en sleutels is het een zeer rechttoe rechtaan klusje om deze te bevestigen. Doordat de handgrepen niet direct perfect in de zitting vallen moeten wij wel even een beetje pielen alvorens deze op hun plek vallen. Echter kost dit ons al met al nog geen minuut om één handvat te bevestigen. Bij het bevestigen is het wel belangrijk om de rubberen plaatjes te gebruiken welke bij de button box meegeleverd zijn. Wanneer wij dit niet doen wordt er een behoorlijke kier tussen de button box en het handvat zelf zichtbaar. Op zich is dit niet erg maar uiteraard is het wel mooier om deze weg te werken. Standaard zijn dit grijze plaatjes, maar indien je liever een andere kleur hebt dan zitten er in de Steering Wheel Button Color Kit ook gekleurde varianten hiervan.

Het bevestigen van alle modules aan de achterkant gaat ook erg simpel. Als eerste schroeven we de paddles iets los zodat wij deze in hun uiterste stand kunnen zetten waarna de bevestigingsschroef bloot komt te liggen. Daarna is het de modules in hun zitting laten vallen, vastschroeven en de modules zijn klaar voor gebruik. Er is alleen wel één bekend minpuntje bij het bevestigen hiervan, en dat is de plaatsing van de bevestigingsschroef. Deze zit namelijk pal naast de magneet waardoor deze constant aan de inbussleutel trekt. Maar aangezien wij de modules maar één keer hoeven te bevestigen zien wij dit niet echt als een serieus probleem.

Het laatste wat wij doen alvorens het vers in elkaar gezette stuur op onze rig te plaatsen is stickeren. Doordat de stickers op de verlichting geplaatst worden en zowel de stickers als de verlichting vrij klein zijn, is dit wel een precisie werkje. Ondanks dat er een pincet meegeleverd is blijft dit een priegelwerkje om dit heel netjes te doen. We raden dan ook aan om hier rustig de tijd voor te nemen om dit goed te doen.

Software

Met de Forte Formula Button Box op onze wheelbase geplaatst kunnen wij direct aan de slag. Zelf hebben wij de RaceHub software al volledig up to date op onze PC staan omdat wij standaard de Asetek Invicta Wheelbase (review) op onze rig hebben zitten. De RaceHub software waarmee alle Asetek producten worden aangestuurd is makkelijk te downloaden via de RaceHub pagina van Asetek.

De software is eenvoudig in gebruik. Na installatie hoeft de button box alleen maar op de wheelbase geklikt te worden waarna de button box direct zichtbaar wordt in de software.

In het menu van het stuurwiel vinden wij twee submenu’s terug. Dit zijn Button Configuration en Shift Lights. Beide benamingen laten weinig tot de verbeelding toe en er is precies te vinden wat wij er van verwachten.

Button Configuration
In het submenu Button Configuration kunnen wij van iedere drukknop, draaiencoder en tuimelschakelaar de kleur van de bijbehorende LED aanpassen. Hierbij gaat het dan niet alleen om de kleur in neutrale stand, maar kunnen wij ook aangeven welke kleur de LED moet krijgen wanneer wij de knop indrukken. Om de kleur aan te passen hoeven wij simpelweg alleen maar op de knop in het menu te klikken waarna wij voor zowel de neutrale als de ingedrukte een keus krijgen uit veertien verschillende kleuren.

Omdat wij ook de los verkrijgbare koppelingshendels op ons stuur hebben zitten zijn deze ook zichtbaar in dit menu. Hiervan kunnen wij niet de kleur aanpassen, maar wel de werking van de hendels. Zo kunnen wij hier kiezen hoe deze hendels gebruikt moeten worden en eventueel het aangrijppunt van de koppeling verstellen.

Shift Lights
In het menu van de shift light kunnen wij de LED verlichting bovenin het stuur aanpassen. Zo kunnen wij hier kiezen welke kleuren de LEDs moeten hebben wanneer zij aan gaan, maar kunnen wij ook de volgorde hiervan bepalen. Zo kunnen wij kiezen bij hoeveel procent van het maximaal toerental welke individuele LED moet branden en met welke kleur, maar kunnen wij bijvoorbeeld ook uit een standaard verloop kiezen. Een interessante optie die wij ook op deze pagina terugvinden is de “Sound at Optimal Shift Point”. Een functie welke wij nog niet eerder voorbij hebben zien komen maar welke bij het optimale schakelpunt ter indicatie een korte pieptoon geeft.

LED Menu
Naast het menu voor het stuurwiel zelf, heeft ook het LED menu betrekking op de werking van de verlichting op het stuur. In de submenus Assists, Flags en Brightness kunnen wij ook functies terugvinden welke van toepassing zijn op de Forte Formula Button Box.

Omdat Asetek telemetriegestuurde effecten in de RaceHub software heeft verwerkt, kunnen wij hier het een en ander mee reguleren. Zo kunnen wij in het Assists submenu aangeven of wij lichtsignalen willen ontvangen bij onder anderen het ingrijpen van de ABS of wanneer er een auto naast ons rijdt. Hierbij kunnen enkel aangeven op welke van onze aangesloten Asetek producten wij dit willen terugzien. De manier waarop of met welke kleur dit lichtsignaal wordt aangegeven is helaas niet aan te passen.

In het submenu Flags treffen wij een vergelijkbare layout aan. Echter zijn deze opties niet werkzaam over alle verlichting op het stuurwiel, maar enkel voor de zes Flag LEDs welke in het midden van het stuur geplaatst zijn. Hoewel er wel een optie is om bij een vlag situatie alleen de Flag LEDs te laten knipperen of alle LEDs op het stuur. Evenals bij de lichtsignalen in het Assists submenu zijn helaas ook hier de kleuren niet zelf aan te passen en moeten wij het doen met de kleurencombinaties die Asetek voor ons klaar heeft gezet. Opvallend in het Flags submenu is wel dat dit menu ook de mogelijkheid geeft om SimHub te selecteren. Daarmee zou je zelf een LED profiel in kunnen laden om alsnog gepersonaliseerde feedback te krijgen.

Het laatste submenu is het Brightness menu. Hierin kunnen wij afzonderlijk de helderheid van de LEDs bepalen voor zowel de knoppen en draaiencoders, de shift lights en tot slot ook de flag lights.

Het gebruik

Met alles netjes ingesteld kunnen wij aan de slag met het echte testen. Om de Asetek Forte Formula Button Box te testen gaan wij de nodige rondes rijden in iRacing.

De eerste indrukken van het stuurwiel zijn erg goed. Ergonomisch gezien zit het stuur inclusief de LMP handgrepen goed in elkaar. Het stuurwiel houdt namelijk lekker vast en ook alle knoppen zijn gemakkelijk te bedienen zonder het stuur los te hoeven laten. De duimencoders zijn ook op precies de goede plek geplaatst om deze gemakkelijk te kunnen bedienen. Voor de onderste duimencoder geldt echter wel dat wij onze hand half los moeten laten om deze te kunnen bedienen. Maar met vier stuks makkelijk binnen het bereik van onze duim is dat absoluut geen probleem. Naast dat ze goed geplaatst zijn, zijn ze ook zeer prettig te bedienen. De encoders hebben niet te veel weerstand waardoor ze vrij makkelijk met onze duim gedraaid kunnen worden. Toch hebben ze voldoende weerstand om duidelijke feedback te geven wanneer wij de encoder één “klik” verdraaid hebben, iets waardoor de duimencoder prettig aan blijft voelen en niet gevoelloos wordt.

Het gebruik van de nieuwe materialen heeft de button box zeker goed gedaan. Ondanks dat het slechts kleine aanpassingen zijn op het vingergevoel stimuleert dat het kwaliteitsgevoel enorm. De drukknoppen voelen door hun iets ingedeukte vorm en het feit dat ze van metaal zijn iets volwassener aan. De bediening hiervan is echter wel oud en vertrouwd aan waarbij ze een halflange slag hebben, maar geen zachte of zompige fase. Een lekker direct indrukgevoel met een duidelijke maar zeker geen luide klik als feedback. Ook zijn wij erg fan van de oranje Funky-Switches op het stuur, welke naast het feit dat ze het stuur wat meer karakter geven, ook erg goed aan onder de vingers aanvoelen. Daarbij is de joystick zelf prettig in de bediening door de clicky feedback in elke richting, heeft deze relatief weinig speling en blijft deze zeer steady wanneer wij deze als drukknop bedienen.

Toch zijn er ook twee minpunten op deze stuurcombinatie, waarvan de grootste betrekking heeft op de handgrepen. Hoewel de handgrepen lekker vasthouden bieden ze relatief weinig grip. Wanneer wij zonder handschoenen rijden en een plotse FFB beweging krijgen, bijvoorbeeld door een kerb aan te tikken, dan glijdt het stuur door onze handen heen. Om dit te voorkomen moeten wij behoorlijk hard in de handgrepen knijpen. Wat wel helpt is om onze handschoenen aan te trekken. De handschoenen bieden genoeg grip op de grepen om er voor te zorgen dat deze niet door onze handen kunnen glijden.

Het tweede puntje dat is de bestickering van het stuur. Ondanks dat de stickers van prima kwaliteit lijken te zijn komt er toch een klein beetje vals licht doorheen. Zo komen er naast de beletterde uitsnede ook wat “spikkeltjes” licht door de sticker heen.

De verlichting zelf is wel weer een sterk punt van het stuur. Zowel de verlichting bij de knoppen als de rev LEDs en de flag LEDs hebben diepe heldere kleuren die van het stuur af springen waardoor het stuur echt tot leven komt en een genot is om naar te kijken.

Conclusie

Na een paar weken met de Asetek Forte Formula Button Box gereden te hebben houden wij er een goed gevoel aan over.

Met de verbeteringen welke Asetek heeft doorgevoerd op de Forte Formula Button Box hebben ze het stuur weer naar een iets hoger niveau getilt. Door het gebruik van de nieuwe materialen is het stuur wat volwassener geworden ten opzichte van zijn voorganger.

Desalniettemin heeft het stuur wederom wel weer de prettige ergonomie waarbij alle knoppen en encoders simpel te bereiken zijn zonder onze handen van het stuur te hoeven halen. Een prettig stuurwiel waarbij ook de verlichting een heldere en diepe kleur weergave heeft om het geheel af te maken.

Toch zijn er wel twee aandachtspuntjes op de Forte Formula Button Box. Of eigenlijk één op de button box en één op de Formula LMP Handles. Voor de button box vinden wij dat de stickers net iets tekort komen door het feit dat er iets van vals licht doorheen komt. Voor de LMP handgrepen is het aandachtspuntje wat groter. Ondanks dat de vorm en de houvast van deze handgrepen erg prettig zijn, is het materiaal wat te glad om zonder handschoenen mee te racen. Bij een plotse FFB beweging, zoals bij het raken van een kerb, glijdt het stuur iets door onze handen heen. Wanneer wij handschoenen gebruiken is dit echter niet het geval.

Al met al kunnen wij wel zeggen dat Asetek met de Forte Formula Button Box weer een mooi product aan hun line-up heeft toegevoegd. Heb jij nou ook interesse in de Asetek Forte Formula Button Box, dan is deze verkrijgbaar in de webshop van Asetek met een prijskaartje van €604,99 exclusief verzendkosten. Hierbij moet dan nog een setje handgrepen bij aangeschaft worden. De Formula LMP Handles welke wij gebruikt hebben zijn in de webshop van Asetek verkrijgbaar voor een prijs van €84,69 exclusief verzendkosten. Wanneer je gebruik maakt van de kortingscode “simraceblognl” ontvang je 5% korting op je bestelling en help je ons een handje met het maken van content.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.