Pedalen ReviewsReviews

Asetek SimSports Invicta Sim Racing Pedalen


Geboren uit pure passie voor het racen! André Eriksen, de CEO van Asetek Liquid Cooling, is al jaren gepassioneerd actief in de racerij. Met deze kennis en ervaring is hij aan de slag gegaan en heeft hij de basis gevormd voor de pedalensets van Asetek Simsport. Door onze goede band met Asetek mochten wij eerder al de Asetek SimSports Forte Sim Racing Pedalen reviewen. Nu kregen wij ook de kans om de Asetek SimSports Invicta Sim Racing Pedalen eens flink aan de tand te voelen. Dat doen we, vanzelfsprekend, natuurlijk heel erg graag!

Op het moment van schrijven zijn de Asetek Invicta Sim Racing Pedals (rem- en gaspedaal) verkrijgbaar voor € 849.00. We hebben daarnaast ook het Asetek Invicta Clutch System ontvangen, hier hangt een prijskaartje aan van € 249.00. Omdat we graag op sokken rijden kregen we ook de Forte Pedal Face Plates opgestuurd. Deze Pedal Face Plates kosten € 40.66.

Verpakking & Inhoud

Ons pakket is geleverd door DHL en keurig binnen enkele werkdagen bij ons bezorgd. We ontvangen een grote bruine doos met daarin 2 grote witte dozen en een klein zwart doosje. In de witte dozen zitten de Asetek Invicta Sim Racing Pedals en het Asetek Invicta Clutch System. In het kleine doosje zitten de Forte Pedal Face Plates. Alles is keurig voorzien van een plastic seal waardoor we de pakketten in uitmuntende staat ontvingen. Het is bijna een Kerstavond ervaring om uit te pakken!

De Asetek Invicta Sim Racing Pedals zitten als één geheel beschermd in een prachtige doos die meteen uitstraalt dat wij hier met high-end pedalen te maken hebben. In de doos vinden wij naast de pedalen ook 2 extra elastomeer inserts (medium en hard), 2 USB-kabels (USB-A naar USB-C en USB-C naar USB-C), een extra veer voor het gaspedaal, een hele hoop stickers en wat benodigd bevestigingsmateriaal voor op een aluminium simrig. Het Asetek Invicta Clutch System zit ook als één geheel in een separate doos samen met wat benodigd bevestigingsmateriaal, weer een hele hoop stickers en een extra* Forte Pedal Face Plate. De extra face plate zit er bij zodat de koppeling zowel op de Invicta als de Forte pedalen is te gebruiken.

*In ons geval zat deze face plate niet in de doos. Hiervoor hebben wij een ticket bij Asetek Support aangemaakt en deze hebben keurig binnen 2 werkdagen de ontbrekende face plate naar ons opgestuurd. We vinden deze kwaliteit van support daarom zeker het vermelden waard.

Techniek & Kwaliteit

Het eerste dat ons opvalt bij het uitpakken is hoe stevig deze pedalenset aanvoelt. Vanaf de eerste aanraking en het eerste oogcontact word 1 ding meteen duidelijk, we hebben hier te maken met een kwalitatief sterk product. Ieder onderdeel ziet er goed doordacht uit en lijkt zeker tegen een stootje te kunnen. Desondanks valt het gewicht van de pedalen erg mee en voelen ze niet zwaar aan. Een van de redenen hiervoor is de materiaalkeuze te zijn die Asetek gebruikt voor de baseplate. Veel producenten van pedalen uit het hoger segment houden vast aan een traditioneel ontwerp waarbij de losse pedalen worden bevestigd aan een zware baseplate. Bij Asetek hebben ze voor een ander model gekozen waarbij de pedalen in de baseplate zelf verwerkt zitten. Deze baseplate is net zoals de pedalen zelf gemaakt van gegoten aluminium waardoor deze een stuk minder gewicht met zich meebrengt dan andere pedalen sets. Naast het feit dat de baseplate fungeert als bevestiging voor de pedalen zelf is deze ook lekker lang aan de voorkant waardoor er genoeg ruimte is om je voeten te laten rusten. Ook zit er een comfortabele opstaande rand voor de voeten van de pedalen waar je je hielen tegenaan kan laten rusten tijdens het rijden om er voor te zorgen dat je voeten niet in de buurt van de bewegende delen komen.

Van rechts naar links gezien is het eerste pedaal uiteraard het gaspedaal. Qua functionaliteit gebruikt ook Asetek een systeem dat zichzelf al keer op keer bewezen heeft, namelijk een Hall sensor voor het signaal en een eenvoudige drukveer voor het pedaalgevoel. Op deze manier kan je eindeloos vaak je pedaal indrukken zonder dat de precisie van je sensor verslechterd. De looks van het pedaal zijn wel een stuk opvallender. Het pedaal heeft een mooie zwarte afgeronde body welke een zeer chique indruk geeft. Op de achterkant vinden we een mooi logo van Asetek Sim Sports terug die, ondanks dat je het logo tijdens het rijden nooit zal zien, nog meer flair geeft aan het pedaal. De voetplaat geeft een wat rauwere uitstraling aan dit pedaal. Het is een net afgewerkte voetplaat welke een 3 x 7 opstaand gatenpatroon heeft aan de voorkant. Naast het feit dat dit opstaand gatenpatroon een goede grip moeten geven, kunnen zij ook gebruikt worden om de voetplaat hoger, lager of zijwaarts te verplaatsen. Wie naar de pedalen kijkt zal op het eerste zicht meteen opvallen dat het pedaal voorzien is van oranje accenten. Deze zitten er zeker niet alleen voor de sier. Aan de voorkant van het pedaal vinden wij twee oranje draaiknoppen terug. Waar de eerste knop een borgring is, dient de tweede knop als instelknop. Door aan deze knop te draaien is de hoek van het pedaal ten opzichte van de baseplate aan te passen. Direct achter het pedaal vinden wij nog een oranje draaiknop met een inbus-bout er in. Hiervoor geldt ook weer dat de eerste ring een borgring is voor de bout die er in zit. Deze bout is een keiharde eindstop voor je gaspedaal en dient er voor om de slag van je pedaal in te stellen. Als wij aan de achterkant iets naar boven kijken vinden wij twee gaten op de body van het gaspedaal. Deze twee gaten kunnen gebruikt worden om de hoek van de veer te bepalen, welke met een simpele borgpen los te halen is en ook weer vast te zetten zonder een druppeltje zweet. Het veermechanisme zelf is wel traditioneel te noemen en werkt eigenlijk hetzelfde als op de meeste pedalen. Het is een eenvoudige as met een drukveer er overheen geschoven. Deze drukveer is ook weer met twee mooie oranje draaiknoppen op je persoonlijke voorspanning te zetten en te borgen. Iets wat enigszins uniek te noemen is, is dat bijna alle instelmogelijkheden van dit pedaal volledig gereedschaploos te bedienen zijn. Dit betekent dat elke kleine aanpassing aan je pedalen, op het verplaatsen van de voetplaat na, binnen een mum van tijd gerealiseerd is.

Het rempedaal van de Invicta is wel bijzonder te noemen. Dit is ook zeker een van de redenen waarom wij zo enorm enthousiast zijn om deze pedalenset te mogen testen. De looks van het pedaal zijn vrijwel het zelfde als die van het gaspedaal. De voetplaat is alleen wel, net zoals in de meeste auto’s, kleiner en breder dan die van het gaspedaal. Maar ook voor de rem is dit een plaat met een opstaand gatenpatroon, echter gaat het hier om een 4 x 5 patroon. De echte bijzonderheid van dit pedaal zit hem in zijn remmechanisme. Voor de Invicta pedalen heeft Asetek namelijk een nieuw systeem ontwikkeld genaamd T.H.O.R.P. Dit staat voor “Twin Hydraulic Opposing Rapid Pistons”. In een notendop is dit een hybride systeem dat zowel gebruik maakt van de traditionele polymeren als van een hydraulisch systeem. Wil je wat meer in-depth weten hoe het systeem precies werkt, dan heeft Asetek een video online staan waarin CEO André Eriksen zelf uitlegt hoe de vork in de steel zit. Beide componenten in het hybride systeem hebben hun eigen functie. De polymere bus die achterin de grote T.H.O.R.P. behuizing zit zorgt voor de initiële slag in je pedaal. Met de verschillende hardheden van de meegeleverde kan je deze slag wat soepeler of stijver maken. Een extra voordeel van de plaatsing in de behuizing is dat bij hoge remdrukken het polymeer niet te veel uit zal dijen waardoor hij een langere levensduur heeft. Door de extra steun die hij vanaf de zijkant krijgt zal hij dus extra lang goed blijven. Naar eigen zeggen is het systeem ontworpen voor zeker 1 miljoen remcyclussen. Die extra steun voor de polymeren is zeker geen overbodig luxe, want na de initiële slag komt de keiharde muur van het hydraulische systeem. Net zoals in een echte wagen werkt het remsysteem dus met een vloeistof. Doordat vloeistof niet comprimeerbaar is kan deze een behoorlijke druk opbouwen. Asetek geeft aan dat het systeem gemaakt is om tot 200 Bar (!!!) aan druk te kunnen weerstaan. Het voordeel van werken met een remsysteem dat druk opbouwt is dat er ook gewerkt kan worden met een druksensor in plaats van een loadcell, wat betekent dat je remsignaal nog accurater is en je remsysteem nog duurzamer. Al met al is het rempedaal van de Invicta een indrukwekkend stukje techniek te noemen.

Het laatste pedaal dat wij bij onze pedalenset hebben gekregen is het optionele koppelingspedaal. In de basis is het koppelingspedaal veelal hetzelfde als het gaspedaal met de voetplaat van het rempedaal. Aan de achterkant van dit pedaal vinden wij ook een Hall-sensor terug en een drukveer. Om een goed aangrijppunt te simuleren zit deze veer in een tuimelaar verwerkt welke op verschillende standen te zetten is. Ondanks dat de koppeling een losstaande module is wordt deze geleverd met een aantal bevestigingsmaterialen waarmee de koppeling in een handomdraai te bevestigen is aan de baseplate van het gaspedaal en rempedaal.

Tot slot is er ook nog het visuele aspect van de pedalen. De pedalen zelf zijn natuurlijk al een streling aan het oog. Om het esthetische gevoel van deze pedalen set nog groter te maken hebben ze op de baseplate hun eigen naam en logo gegraveerd. Boven dit logo vinden wij ook nog een ledstrip over de hele breedte welke ook nog doorloopt in de koppelingsmodule. Deze ledstrip is in de software volledig naar eigen stijl aan te passen door het gebruik van RGB-LED’s. Alsof de pedalen daarmee nog niet volledig uitgestijld zijn vinden we op de opstaande rand nog het logo van de Invicta, welke zeer op een hele mooie handtekening lijkt die dit kunstwerk afmaakt.

Montage & afstellen

Na alle dozen uitgepakt te hebben en de koppelingsmodule aan de Invicta pedalen te hebben gemonteerd, kunnen wij de Invicta pedalen aan onze FSR Avanzata bevestigen. Met de bijgeleverde bevestigingsmaterialen en gereedschappen is het een fluitje van een cent om de pedalen direct op ons pedal-deck, bestaande uit aluminium profielen, te bevestigen. In theorie is het recht-toe-recht-aan; zes inbusbouten door de baseplate steken en vastdraaien in de bijgeleverde t-slot moeren die je in het profiel hebt geplaatst. Voor vijf van de zes bouten was dit inderdaad ook het geval. De laatste bout die wij vast moeten draaien zit namelijk achter het gaspedaal. Op zich is dit geen probleem, echter zit de as van het gaspedaal recht boven de bout waardoor het vastschroeven wat lastig ging. Gelukkig is de as binnen een minuut te verwijderen waardoor het alsnog een zeer snelle bevestiging van de pedalen op onze rig mogelijk maakt.

Met de pedalen gemonteerd kan het belangrijke detailwerk beginnen, de afstelling. Van te voren waren wij erg sceptisch op het concept dat de pedalen op een vaste positie zitten op de baseplate ten opzichte van elkaar. De filosofie hier achter is dat dit in een echte racewagen ook niet kan, maar toch is het wel fijn om de mogelijkheid te hebben. Waar je bij de meeste pedalensets de pedalen onderling van links naar rechts kan schuiven om de afstand tussen beide te vergroten is dat dus bij de Invicta pedalen niet mogelijk. Slaan ze de plank hierdoor volledig mis? Nee, eigenlijk niet. Naar onze smaak stonden de pedalen standaard toch iets te dicht op elkaar. Gelukkig zit er zowel in de voetplaten als in de basis van het pedaal zelf een gatenpatroon. Met het verplaatsen van de voetplaat van het gaspedaal en van het rempedaal konden wij toch een paar centimeter extra ruimte creëren. Dit lijkt niet heel veel, maar het was in ons geval absoluut voldoende om toch comfortabel onze voeten naast elkaar op de pedalen te kunnen zetten.

Onderlinge pedaalafstand is natuurlijk niet het enige dat aangepast wordt bij het personaliseren van je pedalen. Doordat wij in een formule stijl rig rijden vinden wij het fijn om de pedalen strak overeind te hebben met het liefst een zeer korte slag. Hierbij mogen wij onze aandacht richten op de mooie oranje accenten van de pedalenset. Het afstellen gaat heel erg simpel en relatief snel dankzij het feit dat dit volledig gereedschapsloos kan doen. Doordat het in en uit de formule rig stappen wel een aardig intensief klusje is hebben wij wel even de hulp ingeroepen van een lieftallige assistente die aan de knoppen kan draaien terwijl wij in onze stoel kunnen blijven zitten om direct te voelen of de pedalen comfortabel aanvoelen. Met zijn tweeën is het afstellen van de pedalen een klusje van nog geen vijf minuten. In je eentje zijn de pedalen uiteraard ook makkelijk af te stellen.

Met alle hardware op zijn plek en comfortabel afgesteld kan de verbinding met onze PC gemaakt worden. Via een USB-C aansluiting in de baseplate kan de informatie met 1 simpele kabel richting de standaard USB poort van de PC. Met de USB-C poort richting de bestuurder en een klein clipje als trekontlasting bovenop de baseplate wordt er voor gezorgd dat er geen mechanische spanning op het kabeltje kan komen. Een klein puntje van aandacht is hier wel dat het clipje erg nauw was en de mantel van de kabel lichtelijk beschadigd raakte bij het er in drukken van de kabel.

Eenmaal verbonden met de PC blijft er nog maar één stap over voordat wij onze nieuwe pedalen kunnen gebruiken, namelijk het kalibreren. Asetek heeft zijn eigen software voor de kalibratie van zijn pedalen genaamd RaceHub. Als wij de software in één woord moeten omschrijven dan zouden wij kiezen voor “Wauw”. Wat is deze software een genot om mee te werken. De Invicta pedalen worden direct herkend door de software, wat altijd een fijn gevoel is. In het hoofdmenu van de software zijn er verschillende sub-menu’s te kiezen. De Showroom, een leuke gimmick waar je naar de digitale variant van je pedalen kan kijken welke real-time meebewegen met je eigen pedalen. Het tweede menu is iets interessanter, dat is namelijk Calibration. Nu hebben wij wel eens te maken gehad met pedalen waarbij je zelf de kalibratie moest uitrekenen of waar je eindeloos moest klikken om deadzones in te stellen. RaceHub is precies het tegenovergestelde, deze software is zo makkelijk dat zelfs een klein kind de pedalen kan kalibreren. Je drukt simpelweg op de knop “Calibrate”, je drukt het gekozen pedaal één keer helemaal in en laat hem weer los, klikt op de knop “Complete” en je pedaal is gekalibreerd. Makkelijker dan dat gaat het niet. Het derde menu heet “Pedal Maps” en is zoals de naam al verklapt voor de mappings van je pedalen. Hierin kan je eenvoudig de gevoeligheid van je pedaal instellen, of je linear, progressief of een totaal ander idee hebt over hoe je pedaal moet aanvoelen; alles is mogelijk door simpelweg een preset te kiezen of de bolletjes op de map zelf naar boven of naar onder te slepen. Het laatste menu is het “LED” menu waarin de kleur en de helderheid van de ledstrip op de baseplate te veranderen is.

Het Gebruik

Met alles gekalibreerd en op zijn plek kan het feestje beginnen. En wat een feestje is het! Vanaf het eerste moment dat wij het gaspedaal indrukken zijn wij meteen verliefd. Het gaspedaal voelt heerlijk aan. Bij het indrukken voel je geheel wrijvingsloos het pedaal met je voet meebewegen tot je de harde tik hoort van de eindstop en je pedaal niks meer meegeeft. Het geeft je het gevoel dat je in een ongeraffineerde racemachine aan het trappen bent, geweldig. Door de nauwkeurigheid van de hall sensor zijn de pedalen ook erg gevoelig voor input en wordt zelfs het kleinste teentje gas geregistreerd.

Maar echte liefde doet soms pijn, en dat was ook het geval met deze pedalen. Zelf rijden wij eigenlijk altijd op onze sokken en dat bevalt ons heel goed. De combinatie van een gecombineerd hydraulisch remsysteem met de opstaande noppen op de voetplaat blijkt echter geen succes te zijn zonder schoenen. Doordat wij met deze pedalen goed hard op de rem kunnen stampen hebben wij, na slechts twee ronden racen met de Formula RSS 2013 op het Valencia Street Circuit in Assetto Corsa, de afdruk van het opstaand gatenpatroon van de voetplaat al in de onderkant van onze voet staan. Na eerst een beetje door de pijn heen proberen te bijten, is het toch echt een beetje te veel van het goede. Gelukkig hebben wij ook de Forte Pedal Face Plates opgestuurd gekregen en kunnen wij de grote wisseltruc toepassen op onze pedalen. Deze voetplaten zijn een stuk zachtaardiger voor de schoenloze coureurs onder ons en voelen dan ook veel comfortabeler aan op sokken, net zoals op de Forte pedalen. Hier mee kan je eindeloos rondes rijden zonder last te krijgen van je voet, hoewel het vele harde remmen wel als een behoorlijke workout gaat voelen. Toch moeten wij wel toegeven dat het een beetje een jammer is dat het nodig is om de pedalen aan te passen. Want dit houdt in dat je naast het aanschaffen van de Invicta pedalen zelf, je ook raceschoenen of de Forte Pedal Face Plates er bij aan moet schaffen om comfortabel te kunnen racen. Dit neemt echter niet weg dat het rempedaal een zeer fijn pedaal is. Door het T.H.O.R.P. systeem konden wij ongekend hard op de rem drukken dat wij er zelf soms wel een beetje van schrokken. Dankzij de druksensor wordt dit allemaal perfect geregistreerd en komt het signaal haarscherp de computer binnen. Het gevolg hiervan is dat het doseren tijdens het remmen erg controleerbaar uit te voeren is, wat het trailbraken ten goede komt.

Dan hebben wij de koppeling nog. Met de hoeveelheid raceauto’s met een sequentiële versnellingsbak is dit het pedaal dat vaak het minste gebruikt wordt. Met het nodige aantal proefstarts hebben wij toch een beetje feeling kunnen krijgen voor het pedaal. Evenals het gaspedaal voelt de koppeling super soepel bij het indrukken en is er niks op aan te merken. Het was voor ons wel even een beetje zoeken en spelen om de koppeling zowel in de hardware als de software op de “sweet spot” te krijgen, maar het resultaat mag er zijn. Het pedaal heeft een duidelijk voelbaar aangrijppunt wat zeer natuurlijk aanvoelt.

Conclusie

Met de Invicta pedalen heeft Asetek duidelijk een signaal aan de simrace wereld afgegeven dat zij een nieuwe partij zijn die voor niets minder gaat dan de top. Wij zijn ook van mening dat ze met deze pedalen set rechtstreeks een homerun hebben gescoord.

Vanaf het moment dat wij de dozen in ontvangst namen ademde de Invicta pedalen niets anders dan kwaliteit. Van de prachtige doos tot het unieke en beeldschone design van de pedalen zelf straalt de passie voor hun product uit naar de gebruiker. Naast dat het product er goed uit ziet zijn de pedalen ook opmerkelijk fijn in het gebruik. De simpelheid van het bevestigen aan je simrig en vooral ook het gereedschapsloos afstellen van alle drie de pedalen zorgen er voor dat de Invicta een plezier zijn om mee te werken. De kers op de taart hierbij is dan de RaceHub software. Met de mooie en vooral erg gebruiksvriendelijke software legt Asetek de lat voor de concurrentie zeer hoog. Het racen met deze pedalen geeft ook een heerlijk gevoel waarbij ieder pedaal fijn aanvoelt en een goede precisie heeft.

Ondanks alle sterke punten waarin de Invicta pedalen schitteren zijn er wel een paar kleine kanttekeningen. Daar waar het voor ons goed uitpakte door de voetplaten iets uit elkaar te zetten om wat ruimte tussen de pedalen te creëren hoeft dat niet persé voor iedereen een succes te zijn. Het lijkt ons dan ook aannemelijk dat dit voor sommige mensen wel als een echt minpunt beschouwd kan worden. Iets dat door ons zelf echt als een minpunt werd beschouwd is toch wel de voetplaat van het rempedaal. Waar menig casual simracer op sokken rijdt, lijkt dat wel verleden tijd bij gebruik van de Invicta. Zonder aanschaf van schoenen of Forte Pedal Face Plates is er gewoon niet comfortabel mee te rijden. Natuurlijk kan je het pedaal met heel weinig druk kalibreren maar dan kom het fantastische T.H.O.R.P. systeem niet tot zijn recht.

Onderaan de streep zijn wij erg positief over de Asetek Invicta pedalen. De minpunten wegen nauwelijks op tegen de lijst van uitblinkers die deze set met zich meebrengt. Onze verwachtingen voor deze pedalen waren zeer hoog en Asetek heeft in onze ogen alle verwachtingen waargemaakt en op sommige vlakken zelfs overtroffen. Het is simpelweg indrukwekkend te noemen dat een nieuwe speler op de markt zich direct succesvol vestigt tussen de big boys van het high-end segment. Wij kijken er dan ook enorm naar uit om te zien hoe Asetek zich gaat ontwikkelen als bedrijf en met welke nieuwe producten zij de top van de simrace wereld gaan bestormen.

Ben je nu net zo enthousiast over de Asetek pedalen sets als wij, de Asetek pedalensets zijn te koop in de webshop van simwear.eu of rechtstreeks in de webshop van Asetek. Wij hebben een samenwerking met simwear.eu, hierdoor hebben wij persoonlijke kortingscodes beschikbaar. Ben je na het lezen van deze review enthousiast geworden en wil je een bestelling plaatsen bij simwear.eu? Door het invullen van ons contactformulier sturen wij je een persoonlijke kortingscode toe.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.