Heusinkveld Sim Handbrake
De naam Heusinkveld hoeven we in principe niet meer te introduceren. Voor veel simracers zal het één van de eerste merken zijn geweest waar ze over hebben gehoord bij het ontgroeien van instapstuurtjes en -pedalen. Het meest bekend is Heusinkveld vanwege hun Sprint en Ultimate+ pedalensets welke lange tijd de maatstaf zijn geweest voor high-end simracing pedalen. Heusinkveld ontwikkelt echter meer dan pedalen, zo bieden zij ook een GT simrig aan, een sequentiële shifter en een handbrake. Wij hebben van Heusinkveld de Sim Handbrake mogen ontvangen om onze mening over te geven, wat wij natuurlijk met alle liefde doen.
De Heusinkveld Sim Handbrake is een USB handrem welke alleen is ontwikkeld voor gebruik op een PC. De Sim Handbrake heeft op moment van schrijven een nieuwprijs van €289,00 inclusief BTW en exclusief verzendkosten.

Verpakking & Inhoud
Binnen 2 dagen na verzending is het pakketje door UPS bij ons afgeleverd. We hebben een langwerpige, standaard bruine verzenddoos ontvangen met daarin de Heusinkveld doos met herkenbare Heusinkveld branding. De verpakking is kleiner dan we hadden verwacht, dus we zijn erg benieuwd naar de inhoud. Bij het openen van de doos zien we eerst de handleiding en drie Heusinkveld stickers in de kleuren rood, wit en blauw. Daarnaast zien we een klein doosje met daarin de accessoires voor de Sim Handbrake. Dit betreft de USB-kabel, een ruime hoeveelheid aan verschillende montagematerialen, twee extra elastomeren en ringen om de handbrake harder of zachter mee af te stellen en een steeksleutel om je hierbij te assisteren. Tot slot vinden we uiteraard de handbrake zelf in de doos, samen met een kleine extra baseplate waar je de handbrake op kunt monteren en welke het makkelijk maakt om de handbrake in een hoek op je simrig te monteren en wat montage op aluminium profielen een eitje maakt.





Techniek & Kwaliteit
De basis van de Heusinkveld Sim Handbrake bestaat uit CNC lasergesneden staal met een ‘bead blasted’ en poedergecoate afwerking. De handbrake voelt met deze basis enorm stijf en stevig aan wat direct de indruk wekt dat deze voor intensief gebruik ontwikkeld is. De afwerking is zeer netjes, zoals we van Heusinkveld gewend zijn, en het is duidelijk zichtbaar dat deze handbrake met veel detail en precisie is ontworpen. De Sim Handbrake is voorzien van een 120kg load cell sensor welke volgens Heusinkveld een daadwerkelijke belasting van 22kg kan waarnemen. Om de weerstand op de handbrake te genereren waarmee je deze kracht ook echt kunt uitoefenen heeft Heusinkveld de Sim Handbrake voorzien van een veer, welke zowel de afstand van de remblokken tot de remschijven als de speling op de handremkabel simuleert, en een verwisselbaar elastomeer welke een progressieve weerstand biedt bij het aantrekken van de handbrake. Standaard is de handbrake uitgerust met de elastomeer met medium hardheid. Naar wens kan deze verwisseld worden met een zachter exemplaar voor een lichtere handbrake, en een harder exemplaar voor nóg meer weerstand. Last but not least is de positie van de pook enorm makkelijk aan te passen van liggend naar staand en vice versa, wat ideaal is voor gebruik bij bijvoorbeeld rally rijden of driften.



Software
De Heusinkveld Sim Handbrake is plug-and-play. Dit betekent dat deze op de PC direct herkend wordt en dat deze, in principe, functioneel is zonder gebruik te maken van de Heusinkveld SmartControl software. Het softwarepakket van Heusinkveld is echter dusdanig lichtgewicht en makkelijk in gebruik dat deze wel aan te raden is, zo krijg je veel meer controle over de afstelling van de handbrake. Met de SmartControl software kun je de handbrake eenvoudig kalibreren en instellen hoeveel kracht je op de handbrake uit wilt oefenen voor 100% input. Fijn hieraan is dat deze ‘max force’ in kilogram uitgedrukt wordt, wat het instellen erg tastbaar maakt en wat meer referentie biedt van welke richting je op gaat met je afstelling. Je kunt hierbij ook realtime zien hoeveel kracht je uitoefent bij het bedienen van de handbrake, ook wanneer deze voorbij de maximaal ingestelde waarden gaat. Zo hoef je niet oneindig de instelling daadwerkelijk aan te passen om te bepalen wat je als 100% input wilt instellen. Ook kun je een deadzone instellen om te voorkomen dat de handbrake bij het aanraken ervan al een input registreert.
Tot slot kun je in de SmartControl software het uitgaande signaal van de Heusinkveld Sim Handbrake aanpassen en hiermee de gevoeligheid van de handbrake beïnvloeden. Zo kun je er voor kiezen om de output lineair te houden of hier een curve van te maken. Hiervoor zijn een aantal presets ingebouwd waarmee je gemakkelijk verschillende instellingen kunt proberen en finetunen. Zo kun je ervoor kiezen om de eerste centimeters van het aantrekken van de handbrake weinig te laten doen, om vervolgens de laatste paar centimeters erg gevoelig te maken, of andersom. In principe zijn dit natuurlijk instellingen waarvan we al gewend zijn om deze bij pedalensets te zien. Dat we deze op de Sim Handbrake van Heusinkveld terug zien geeft ons een aardig gevoel van vrijheid en zekerheid dat we deze handbrake exact zo kunnen gaan gebruiken zoals wij dat persoonlijk fijn vinden.

Het Gebruik
Wij gaan de Heusinkveld Sim Handbrake gebruiken op onze Trak Racer TR8 Pro simrig. De handbrake past eenvoudig op de shifter plate van de TR8 Pro, echter omdat we ook gebruik maken van onze merkloze H-Shifter monteren we deze met behulp van de FormulaSimRigs Pista Shifter plate samen op de TR8 Pro. Met de meegeleverde montagematerialen is montage op een shifter plate een eitje, maar ook directe montage op aluminium profiel zal geen probleem zijn in combinatie met de bijgeleverde baseplate. Het veranderen van de oriëntatie van de pook van horizontaal naar verticaal en andersom is een eitje; met het losdraaien van de boutjes welke de pook op zijn plek houden, en het omdraaien van de pook zelf, heb je binnen enkele minuten de handbrake omgetoverd van liggend naar staand. In de staande positie is de hoek van de handbrake binnen een bereik van 26 graden, en in stappen van 6,5 graden, af te stellen. In de liggende positie is dit bereik 19,5 graden.




Om te beginnen gebruiken we de Heusinkveld Sim Handbrake als plug-and-play apparaat door enkel de kabel in te pluggen en de handbrake direct te configureren in Assetto Corsa Content Manager. De handbrake wordt inderdaad direct herkend en is zodoende te gebruiken zonder Heusinkveld software. De mogelijkheden om af te stellen zijn op deze manier wel zo goed als afwezig, maar met gebruik van een grote eind-deadzone is het ons gelukt om de handbrake enigszins naar wens af te stellen en te gebruiken in Assetto Corsa. Om het volledige uit de handbrake te halen wenden we ons wel gauw tot de Heusinkveld SmartControl software waar we de gevoeligheid en de output curve van de handbrake aanpassen. In Assetto Corsa gebruiken we de Sim Handbrake voornamelijk bij het driften, dus stellen we de handbrake in met een zeer steile curve welke ervoor zorgt dat de achterwielen bij lichte bediening direct blokkeren. Voor gebruik in Dirt Rally 2.0 kiezen we voor één van de minder gevoelige output curve presets van Heusinkveld zelf.



Tijdens het gebruik merken we in eerste instantie hoe solide de Sim Handbrake aanvoelt dankzij de zeer sterke bouwmaterialen. Met de medium hardheid van de elastomeer kan al aardig wat kracht op de handbrake uitgeoefend worden zonder dat deze een kik geeft. De grip op de pook voelt erg prettig aan en zorgt ervoor dat we niet zomaar misgrijpen of de grip op de pook verliezen. Tegelijkertijd is de grip niet dusdanig ruw dat het verplaatsen van de hand niet meer mogelijk is wanneer je eenmaal de pook vastgrijpt.
Het verwisselen van de elastomeer en de veer van de handbrake is zo gepiept. Met het losdraaien van de moer aan het uiteinde en de ring waarmee de voorspanning bepaald kan worden komen de elastomeer en de veer al vrij en kun je deze naar smaak vervangen. De opties hiervoor zijn met alle bijgeleverde elastomeren en spacers zeer uiteenlopend, zo kun je tot in detail de hoeveelheid speling bepalen met de bijgeleverde veer en extra spacers of deze speling juist verkleinen of elimineren, en kun je zowel de hardheid van de elastomeren en de voorspanning bepalen. Het raadplegen van de handleiding kan hierbij verstandig zijn, daarin staan meerdere suggesties met afstellingen afhankelijk van het gebruik en de ondergrond waarop je rijdt. In eerste instantie lijken de hoeveelheid mogelijkheden overdadig voor een handbrake, en voor de echte casual gebruikers zal dat wellicht in de praktijk ook zo zijn. Voor de serieuze enthousiasteling of de (semi)professionele virtuele drifter of rally-rijder welke tot in detail de handbrake op een eigen voorkeur wil afstellen zijn dit echter zeer welkome mogelijkheden. De hoeveelheid aan mogelijke afstellingen zijn hierbij meer dan toereikend en een absoluut pluspunt voor de Heusinkveld Sim Handbrake.



Conclusie
De Heusinkveld Sim Handbrake is een zeer sterke handbrake met tal van afstelmogelijkheden voor de enthousiaste simracer. Op de eerste plaats is de handbrake extreem solide gebouwd met hoge kwaliteit materialen zoals we van Heusinkveld gewend zijn. Dankzij alle bijgeleverde montagematerialen is het monteren van de handbrake op zowel een shifter plate als op aluminium profiel een eitje, en ook het afstellen van de pook in een liggende of staande positie is zo gepiept. De afstelmogelijkheden met behulp van elastomeren, de veer en eventueel gebruik van extra spacers zijn enorm uitgebreid. Hiermee is het erg gemakkelijk om de handbrake erg licht of juist erg hard af te stellen, een voorspanning te creëren, de slag op de pook te verkleinen en om de speling van een handremkabel of de afstand van remblokken tot remschijf na te bootsen. Ook de Heusinkveld SmartControl software biedt veel ruimte om de handbrake naar wens af te stellen en we zijn blij om te zien dat hier, net als bij de pedalensets van Heusinkveld, de nodige aandacht aan is besteed.
Nadelen van de Heusinkveld Sim Handbrake kunnen we niet ontdekken. Het enige dat we kunnen bedenken is dat de Sim Handbrake niet per se een goedkope handbrake en toevoeging aan je rig is en dat deze daarmee minder toegankelijk is voor de startende simracer of de simracer welke minder ruimte heeft om in zijn setup te investeren. In dat opzicht is de Sim Handbrake niet voor iedereen geschikt. Daartegenover staat dat we wel vinden dat de prijs te verantwoorden is wanneer we kijken naar de echte Heusinkveld bouwkwaliteit, de gebruikte materialen, de afwerking en de mogelijkheden tot afstellen van de handbrake. Doordat de handbrake zo uitgebreid maar gemakkelijk af te stellen is kunnen we ons zelfs voorstellen dat ook de minder serieuze of ervaren simracer snel geprikkeld kan zijn om hiermee aan de slag te gaan en meer plezier te halen uit het afstellen van zijn setup.
Alles bij elkaar zijn wij zeer enthousiast over de Heusinkveld Sim Handbrake en vinden wij dat dit een product is dat écht de Heusinkveld naam mag dragen. De Sim Handbrake heeft ons dusdanig verrast en geprikkeld dat we zeker van plan zijn om vaker in de virtuele drift- en rallywagens te gaan stappen!
De Heusinkveld Sim Handbrake is bij Heusinkveld verkrijgbaar voor €289,00 incl. BTW en exclusief verzendkosten.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.





