Leoxz XGT Ultimate Stuurwiel
Er zijn een hoop aspecten aan het testen en reviewen van simracing producten die wij leuk vinden. Één aspect daarvan is het zien ontstaan van nieuwe producten, ideeën en uitwerkingen, en het zien groeien en ontwikkelen daarvan. Leoxz is op dit gebied een goed voorbeeld. Wat bijna twee jaar geleden begon met een productreview van een totaal nieuwe stuurwielfabrikant, is inmiddels uitgegroeid naar een gevestigde naam die niet stil zit wanneer het op ontwikkelen en verbeteren aankomt. Zo begon Leoxz met het XF1 Sport stuurwiel, al gauw opgevolgd door de XF1 Pro en het Leoxz DDU800 Display. Een jaar geleden heeft Leoxz het XGT Pro stuurwiel aangekondigd, waarvan we enkele maanden geleden ook onze review hebben gepubliceerd.
Inmiddels heeft Leoxz ook op het XGT Pro stuurwiel een doorontwikkeling gemaakt; de XGT Ultimate. Net als zijn kleinere broertje is dit stuurwiel gebouwd met GT-racing in het achterhoofd, en is deze uitgerust met een aantal productverbeteringen en een ingebouwd scherm. Leoxz. Onze ervaring is dat Leoxz héél graag feedback ontvangt om zijn producten naar een hoger niveau te tillen. De vraag of wij de XGT Ultimate wilden reviewen werd daarom vanzelfspreken beantwoord met veel belangstelling en nieuwsgierigheid.
Het Leoxz XGT Ultimate stuurwiel is bij Leoxz beschikbaar met een ‘vanaf’ prijskaartje van €499,95 exclusief BTW en verzendkosten. Via Simrace Webshop is het stuurwiel beschikbaar vanaf €599,00 inclusief BTW, maar zonder verzendkosten.
Afhankelijk van de gekozen opties (draadloos, koppeling/optionele paddles en QR) ligt de maximale prijs voor dit stuurwiel op €778,90 exclusief BTW en verzenden bij Leoxz, of €969,99 inclusief BTW en exclusief verzenden bij Simrace Webshop.
Na het starten van onze review heeft Leoxz ook de nieuw geïntroduceerde ‘XGT Metal Kit’, welke aluminium knoppen bevat, naar ons opgestuurd. Deze kit is bij Leoxz beschikbaar voor €99,00 exclusief BTW en verzendkosten. Een Nederlandse prijs hebben we op moment van schrijven nog niet gevonden.

Verpakking & Inhoud
Het Leoxz XGT Ultimate is direct door Leoxz, vanuit China, verstuurd naar ons. Het pakketje is afgeleverd door DHL en heeft er 5 werkdagen over gedaan om bij ons afgeleverd te hebben. Wij ontvingen een standaard bruine verzenddoos met daarin de productdoos van het stuurwiel.
In onze review van de XGT Pro gaven we aan dat Leoxz een nieuw design voor hun productdoos had geïntroduceerd, waarbij we aangaven dat dit een meer universele productdoos leek te zijn. Ons vermoeden hierin was juist; we hebben dezelfde matzwarte productdoos ontvangen met rondom het Leoxz logo, gele accenten en de teksten “Racing for all” en “Professional Sim Steering Wheel”. Op een sticker zien we de vermelding dat het om een XGTU (XGT Ultimate) stuurwiel gaat, maar verder is dit niet te herleiden op de productdoos. Voor ons maakt dat niet uit; het design en de branding zijn uitnodigend genoeg om ons te prikkelen en snel te kijken wat er in de doos op ons ligt te wachten.


Bij het openen van de productdoos zien we, geheel vertrouwd bij Leoxz, eerst een laag zwart schuim met daar bovenop twee stickervellen voor op het stuurwiel. Wanneer we deze laag verwijderen wordt direct het XGT Ultimate stuurwiel onthuld, stevig genesteld in een strakke uitsnede in de vorm van het stuurwiel. Onder het stuurwiel vinden we een zak met de USB-kabel met GX12 connector, een pincet voor het plaatsen van stickers, en de draadloze kit voor het draadloos gebruiken van het stuurwiel.






De ‘XGT Metal Kit’ welke Leoxz ons nagezonden heeft bestaat uit een klein, bruin doosje met daarin verschillende zakjes met knoppen. Inbegrepen zijn vijf zwarte rotary encoder knoppen, twee zwarte multi-directionele switch knoppen en twee blauwe roterende encoder knoppen voor bij de duim. Ook inbegrepen zijn een inbussleutel, een tang, een microvezeldoekje en een stukje kunststof gereedschap dat lijkt op een gitaarplectrum, en dat vaak gebruik wordt voor het openmaken van elektronica.






Techniek & Kwaliteit
Het XGT Ultimate stuurwiel treft veel gelijkenissen met zijn broertje, de XGT Pro. De lezer die onze review van de XGT Pro al gelezen heeft zal hier dus veel in herkennen. Voor de volledigheid nemen we je mee door alle specificaties, overeenkomsten en verschillen.
In de basis is de XGT Ultimate gebouwd met een behuizing van CNC gefreesd, zwart geanodiseerd aluminium. De voorzijde is voorzien van een 4mm dikke 3K koolstofvezel frontplaat, wat voor de kenmerkende koolstofvezel textuur zorgt. Het stuur is, net als de XGT Pro, 295mm breed, waarbij de handgrepen bestaan uit geïnjecteerd polyurethaan rubber met coating.

Centraal op de voorzijde van het stuurwiel bevindt zich een 4.3” IPS scherm met een resolutie van 800×480 pixels, welke beschermd wordt door 2mm dik Gorilla Glass. Het scherm heeft een refresh rate van 60hz en is volledig aanpasbaar via SimHub. Zoals we altijd graag benoemen is het goed om te weten dat er een SimHub licentie benodigd is om ook telemetriegegevens in 60hz naar het stuurwiel te kunnen sturen, om volledig profijt te hebben van de refresh rate van het beeldscherm. Boven het beeldscherm bevinden zich vijftien RPM LEDs, en zowel links als rechts van het beeldscherm drie extra LEDs voor bijvoorbeeld het tonen van vlaggen of spotter informatie.
Verder op de voorzijde van het stuurwiel bevinden zich veertien drukknoppen met 500gr bedieningskracht plus RGB LEDs, waarvan zeven links en zeven rechts op het stuurwiel, vijf roterende coders met RGB verlichting in het hart van het stuurwiel, een roterende duimencoder bij elke duim en een 7-weg multifictionele switch, ook wel bekend als funky switches, ook bij beide duimen geplaatst. Hiermee beschikt de XGT Ultimate over maar liefst 37 invoermogelijkheden aan de voorzijde van het stuurwiel.




De uitrusting aan de achterzijde van het stuurwiel hangt af van de configuratie van de gebruiker. Ons exemplaar is uitgerust met de standaard twee schakelmodules, twee optionele magnetische modules daarboven, en twee optionele analoge modules daaronder. De onderste modules zijn voorzien van een veer en kunnen gebruikt worden als analoge input, of als dubbele koppeling. De paddles zijn, net als de voorplaat van het stuurwiel, gemaakt van 4mm dik 3K koolstofvezel. Één van de kritiekpuntjes die we bij voorgaande Leoxz stuurwielen hebben geuit, is dat het stuurwiel vrij krap is en minder geschikt voor grotere handen, waarbij de schakelmodules relatief dicht op het stuurwiel staan. In de doos van het XGT Ultimate stuurwiel hebben we langere boutjes en spacers gevonden voor de paddles zodat deze verder naar achteren geplaatst kunnen worden. Dit toont in onze optiek wederom aan dat Leoxz open staat voor input van zijn gebruikers, zoals we al vaker gezien hebben.




Alle modules aan de achterzijde zijn uitgerust met Hall sensoren voor soepele, contactloze en wrijvingloze bediening. Verder vinden we aan de achterzijde onze antenne voor de draadloze 2.4G verbinding d.m.v. de XGT Wireless Kit, en de GX12 USB interface om de gekrulde kabel van het stuurwiel op aan te kunnen sluiten. Tot slot bevindt zich aan de achterzijde, in het hart van het stuurwiel, het 70mm boutenpatroon voor het plaatsen van een Quick Release adapter.
Het stuurwiel beschikt over een Fanatec modus, en kan verbonden worden met de Leoxz Fanatec QR om zo ook het volledige vermogen van de Fanatec wheelbase te kunnen benutten. In Fanatec modus kan het stuurwiel gebruikt worden op een PS4/PS5, al is deze functionaliteit door Leoxz beperkt getest op een Fanatec DD Pro in combinatie met Gran Turismo 7.
Montage
Wij gaan het Leoxz XGT Ultimate stuurwiel gebruiken op één van onze Formule setups, welke is uitgerust met een Asetek Forte wheelbase. Hiervoor plaatsen we één van onze Asetek Invicta Quick Release adapters over naar het XGT Ultimate stuurwiel. De Quick Release wordt van buitenaf bevestigd, wat het extra gemakkelijk maakt om deze te plaatsen. Wij verbergen graag de kabel van net stuurwiel zo veel mogelijk in de extender van de Quick Release adapter, zodat we hier tijdens het rijden geen last van ondervinden. Het plaatsen van de Quick Release adapter is een kwestie van een paar minuten. Daarna kunnen we het stuurwiel op de Asetek Forte wheelbase klikken en in de software duiken.



Software
De Leoxz XGT Ultimate maakt, net als de XGT Pro, gebruik van SimHub in combinatie met de Leoxz plug-in genaamd SimBridge. Deze plug-in zorgt voor de communicatie tussen het stuur en de software en is te downloaden via de Leoxz-website. Bij het plaatsen van het stuurwiel op onze wheelbase, en het opstarten van de wheelbase en daarna SimHub, wordt het stuurwiel direct herkend dankzij de Leoxz SimBridge module.
Links in het scherm van de Leoxz SimBridge plug-in zien we een overzicht van de inputmogelijkheden, waarvan we bovenin de analoge modules vinden met de indicator BP (Bite Point), LC (Left Clutch) en RC (Right Clutch). Daaronder bevinden zich alle invoerknoppen. Onder de inputmogelijkheden bevinden zich presets voor de statische verlichting van de knoppen op het stuurwiel, en een optie om de helderheid in te stellen.
Rechts in het scherm kunnen we een dashboard template kiezen om op het scherm van het stuurwiel te tonen, en een optioneel ‘idle dashboard’ dat bepaalt wat het scherm toont wanneer er geen game of sim actief is. Hieronder bevinden zich uitgebreide opties voor presets van de RGB LEDs en de knopverlichting. Helemaal onderin vinden we opties met sneltoetsen om het scherm op het stuurwiel met knoppen te bedienen.



Quick Controls
Het Leoxz XGT Ultimate stuurwiel is ook uitgerust met een onboard ‘Quick Controls’ menu, welke geopend kan worden door de middelste encoder in de onderste rij op het stuurwiel ingedrukt te houden. Dit opent het full-screen menu met verscheidene opties en snelle instellingen. Zo kunnen we hier switchen tussen USB en Fanatec modus, kunnen we een SSID en wachtwoord invoeren voor verbinding via de WiFi adapter, en kunnen we de ‘encoder width’ configureren. De ‘encoder width’ bepaalt hoe lang de input geregistreerd blijft bij het draaien van de encoder in milliseconden. Bij een lager getal (snellere instelling) wordt het signaal korter, wat voor meer responsiviteit kan zorgen, maar ook sneller een dubbele input registreert. Een hoger getal (langere instelling) duurt het signaal langer, wat minder responsief kan aanvoelen maar wel voorkomt dat er meerdere inputs geregistreerd worden bij één bediening’.
Ook kunnen we via de Quick Controls onze optionele analoge paddles instellen op individuele analoge inputs, of als dubbele koppelingspaddles. Voor de analoge input kiezen we ‘Axis’ als instelling, en voor de dubbele koppeling ‘Bite Point’. Bij het kiezen van ‘Bite Point’ functioneren de paddles zoals we gewend zijn bij een stuurwiel met dubbele koppelingspaddles; beide paddles worden ingetrokken voor 100% input op de koppeling, waarna één paddle volledig losgelaten kan worden om naar een vooringesteld percentage te gaan zolang de andere paddle ingetrokken blijft. De tweede paddle kan vanaf het aangrijppunt rustig losgelaten worden. In dit menu kunnen we, door één van beide paddles in te trekken en aan de knop van de rechter funky switch te draaien, het percentage van het aangrijppunt instellen. Hiervoor kunnen tot 8 presets met voorinstellingen gemaakt worden. Zo kunnen we voor meerdere auto’s het perfecte aangrijppunt configureren, en daar binnen no-time tussen switchen.

Rijden met het Leoxz XGT Ultimate stuurwiel
Wij gaan, zoals benoemd, het Leoxz XGT Ultimate stuurwiel testen op onze Asetek Forte wheelbase, gemonteerd op één van onze FormulaSimRigs Avanzata setups. We gaan rijden in Assetto Corsa Competizione en in Assetto Corsa met enkele van de RSS Formula wagens.
Met onze eerdere ervaringen met Leoxz stuurwielen, en het feit dat de XGT Ultimate een doorontwikkeling is op de XGT Pro, is onze eerste indruk natuurlijk al gauw vertrouwd. De breedte van 295mm van het stuurwiel voelt voor ons als een prettig compromis aan tussen een Formula en GT stijl stuurwiel. De handgrepen zijn vrij hard, maar hebben een enorm zachte textuur die wij altijd erg kunnen waarderen van Leoxz. Wanneer we zonder handschoenen rijden kunnen we dan ook goed van de handgrepen genieten terwijl deze ons van veel grip op het stuur voorzien. Ook bij het rijden met handschoenen bieden de handgrepen veel grip. Wat positief is aan het vasthouden van het stuurwiel; net als het XGT Pro stuurwiel is het XGT Ultimate exemplaar ook wat meer geschikt voor grotere handen, we hebben zowel bij de duim als bij de schakelpaddles meer ruimte dan op de Formule stuurwielen van Leoxz.



Voorzijde
De drukknoppen aan de voorzijde van het stuurwiel voelen eveneens vertrouwd aan, wat voor ons positief is. De knoppen hebben een erg korte travel, vereisen een prettige 500gr aan drukkracht om bediend te kunnen worden, en voelen lekker ‘clicky’ aan. De knoppen hebben een licht gedempt gevoel, en hebben enorm weinig zijwaartse speling waardoor ze solide aanvoelen. De meeste knoppen zitten goed binnen handbereik, wat betekent dat we deze tussen het rijden goed kunnen bedienen zonder de grip op het stuurwiel te verliezen. De enige knoppen waar we iets meer voor moeten reiken, dat zijn de vier (twee aan weerszijden) die schuin onder de duimen zitten. De knoppen zijn allemaal voorzien van een kleine of grote kraag, wat per ongeluk indrukken volledig voor ons uitsluit.
Het Leoxz XGT Ultimate stuurwiel is met +/- 1.5kg een vrij licht exemplaar. Dit zorgt ervoor dat de krachten van onze Forte wheelbase snel en direct doorkomen, en het stuurwiel een lichte, comfortabele ervaring biedt. Ook komen kleinere vibraties en feedback goed op het stuurwiel door. Zelfs wanneer we onze wheelbase terugschroeven naar minder dan 5Nm blijven de vibraties en de feedback goed voelbaar, al moeten we daar natuurlijk wel wat actiever op letten dan we gewend zijn.

De roterende encoders bij de duimen vinden we enorm prettig in gebruik. Ze hebben een goede weerstand, die niet te zwaar is maar ook zeker niet zo licht is dat deze per ongeluk bediend worden. Deze encoders hebben een zeer prettige voelbare klik, wat ons veel controle geeft bij het bedienen tijdens het rijden. Wij hebben graag traction control en brake bias op de roterende duimencoders, welke we met regelmaat aanpassen. Met de roterende duimencoders op de XGT Ultimate lukt het ons om dit altijd voorspelbaar en met precisie te doen.
De roterende encoders op het midden van het stuur zijn we iets kritischer over, zoals we dat ook waren bij het XGT Pro stuurwiel. De knoppen voelen op zich prima aan, maar ze zijn vrij licht om te roteren, en nog lichter om in te drukken. Net als met het XGT Pro stuurwiel gebeurt het ons met de XGT Ultimate regelmatig dat we de rotende encoders indrukken, terwijl we deze alleen willen verdraaien.

Qua invoermogelijkheden hebben we aan de voorzijde nog de multifunctionele switches, in de simrace wereld ook wel bekend als de ‘funky switches’. Deze functioneren weer precies zoals we verwachten. De knoppen hebben een prettige grip en we vinden ze ideaal om mee door menu’s te bladeren. Ook het indrukken en roteren van de knop voldoet prima aan onze verwachtingen. Als we dan iets moeten opmerken, dan is het dat we vinden dat de knop rondom het rustpunt wat veel speling heeft in het midden, waarin je de stick rond kunt bewegen zonder een input te registreren.
Misschien wel de belangrijkste highlight van het XGT Ultimate stuurwiel is natuurlijk het 4.3” IPS scherm. Met zijn resolutie van 800×480 pixels en een refresh rate van 60hz is het simpelweg een goed en prettig scherm om data van af te lezen. De aanpasbare helderheid is goed, en de zwartwaarden zijn super. Als er een puntje van kritiek benoemd moet worden, dan is het dat de kleuren niet enorm verzadigd zijn en dus niet per se van het scherm spatten, maar ze zijn meer dan voldoende. Tijdens onze testsessies merken wij in ieder geval dat we het scherm prettig en gemakkelijk vinden om naar te kijken en dat we de informatie goed af kunnen lezen, en dat is onder de streep natuurlijk het belangrijkst.



De RPM en RGB LEDs boven en aan weerszijden van het scherm kunnen we vrij kort over zijn. Deze doen simpelweg wat we ervan verwachten, zijn goed helder en met mooie kleuren. De aanpasbaarheid via SimHub is ideaal, waardoor we ook gemakkelijk van bijvoorbeeld vlaggen en spotters gebruik kunnen maken op het stuurwiel. Toch hebben we ook graag zonder de RGB verlichting op de drukknoppen gereden omdat we de looks van het stuur in all-black ook heel erg kunnen waarderen.

Ook hebben we tussen onze sessies door de XGT Metal Kit gemonteerd op het stuur en de stickers geplaatst. De instructievideo van Leoxz laat zien hoe we de kunststof knoppen van het stuur kunnen verwijderen, en de nieuwe aluminium exemplaren van de XGT Metal Kit kunnen plaatsen. Dit is een makkelijk klusje welke we binnen enkele minuten geklaard hebben. De XGT Metal Kit is een mooie finishing touch voor het XGT Ultimate stuurwiel, maar qua rij-ervaring vinden we niet dat deze een wereld van verschil maakt. Op de tast voelen de knoppen natuurlijk wat meer solide en hoogwaardiger aan, en ze zijn zeker prettig in gebruik, maar we zijn er zelf niet van overtuigd dat deze kit, met toch wel een aanzienlijk prijskaartje, het stuurwiel naar een hoger niveau tilt. Vooral aangezien enkel de roterende duim-encoders een andere kleur hebben, en alle overige knoppen er hetzelfde uit zien en het dus geen extra premium look geeft.





De stickers welke we bij het XGT Ultimate stuurwiel hebben ontvangen herkennen we van de voorgaande Leoxz stuurwielen. De stickers zijn in principe prima, maar vrij dun. Ze zijn wel vrij gemakkelijk om te plaatsen, maar bij scheef plaatsen is het wel erg lastig om deze, zonder te beschadigen, weer op te pakken en opnieuw te plaatsen. Het grootste nadeel aan de stickers zit hem ook in de dikte; doordat ze enorm dun zijn komt er veel licht van de drukknoppen door de stickers heen. Ze zien er daardoor niet mooi donker uit. Dit doet een beetje af van de luxe ervaring van het stuurwiel.


Achterzijde
Het belangrijkst aan de achterzijde van het stuurwiel zijn natuurlijk de schakelmodules. De schakelmodules op het XGT Ultimate stuurwiel voelen, ook hier, weer vertrouwd voor ons aan. De travel is wat langer dan op de Formule stuurwielen van Leoxz, maar zeker niet te lang. De weerstand van de magneten is erg prettig, waardoor we wel enige assertiviteit moeten tonen om veel en snel te kunnen schakelen, maar zeker niet op een onprettige manier. De schakelpaddles produceren wel wat geluid, wat storend kan zijn voor bijvoorbeeld huisgenoten, maar we hebben luidere schakelpaddles in gebruik gehad. Deze beoordeling geldt ook voor de optionele schakelpaddles. Tot slot hebben we de meegeleverde spacers gemonteerd op onze schakelpaddles, waardoor deze 5mm verder naar achter komen te staan. Dit lijkt niet veel, maar in de praktijk vinden wij dit toch een prettige uitkomst. Doordat onze vingers verder moeten reiken voelen we wat meer diepgang en volume in het stuurwiel. Dit geeft uiteraard ook meer ruimte voor de simracer met wat grotere handen. Op de optionele paddles boven de schakelmodules gebruiken we deze spacers uiteindelijk niet, omdat deze voor ons persoonlijk dan iets te ver weg komen te staan.
De analoge koppelingspaddles op het XGT Ultimate stuurwiel zijn goed in orde. De paddles vinden we goed bereikbaar, en ze zijn eigenlijk volledig frictieloos in gebruik. De weerstand vinden we net een tandje aan de lichte kant, maar dat weerhoudt ons er niet van om goed en consequent met de koppelingspaddles weg te kunnen rijden. Het algehele gevoel van deze paddles vinden we comfortabel.



Conclusie
Met het XGT Ultimate stuurwiel heeft Leoxz wederom een mooie doorontwikkeling van een bestaand stuurwiel aan hun line-up toegevoegd. We vinden het bewonderenswaardig hoe snel Leoxz na het betreden van de markt producten blijft ontwikkelen en lanceren, waarbij ook goed geluisterd wordt naar feedback van de simracing community. Ook het XGT Ultimate stuurwiel is daar weer een voorbeeld van.
Het XGT Ultimate stuurwiel is qua formaat een prettig compromis tussen GT en Formule stijl stuurwielen. Het stuurwiel is stevig en lichtgewicht, waardoor vibraties en feedback goed doorkomen. Het XGT Ultimate stuurwiel biedt, samen met de XGT Pro, meer ruimte bij de vingers dan hun formule stijl stuurwielen. De extra spacers die we bij de schakelpaddles en optionele paddles hebben ontvangen zijn een mooi teken van Leoxz die luistert naar feedback en alle simracers graag wil bedienen.
De invoermogelijkheden zijn weer goed in orde, waarbij we vooral de drukknoppen en roterende duimencoders erg prettig vinden. De normale roterende encoders zijn aan de lichte kant en te snel per ongeluk in te drukken. De schakelpaddles en optionele paddles zijn uitstekend, maar produceren wat geluid. De koppelingspaddles hadden van ons persoonlijk iets zwaarder gemogen, maar zijn nog steeds goed in orde en verder prettig in gebruik. De optie voor het draadloos aansturen van het stuurwiel is natuurlijk super, maar hebben we helaas niet kunnen testen in onze set-up.
Het scherm van het stuurwiel heeft een mooi formaat, goede scherpte en helderheid, en goede zwartwaarden. De aanpasbaarheid van het stuurwiel, zowel scherm als alle LEDs, is erg uitgebreid via SimHub. Het Quick Controls menu op het stuurwiel is een mooie, gebruiksvriendelijke toevoeging. De hoeveelheid presets die ingesteld kunnen worden voor het aangrijppunt van de koppeling is een waardevolle toevoeging voor simracers die met veel verschillende auto’s rijden waarbij de koppeling op het stuur gebruikt wordt.
Alles bij elkaar heeft Leoxz weer een mooi stuurwiel aan hun line-up toegevoegd met minimale kritiek van onze kant. De XGT Ultimate is een mooi allround stuur dat gericht is op GT gebruik, maar waar we ook met veel plezier in Formule wagens mee gereden hebben.
Afhankelijk van de gekozen opties is het stuurwiel bij Leoxz beschikbaar met een ‘vanaf’ prijskaartje van €499,95. De maximale prijs ligt hierbij op €877,90 inclusief alle opties, quick-release en de XGT Metal Kit. Deze prijzen zijn exclusief BTW en verzendkosten. Bij Simrace Webshop ligt de ‘vanaf’prijs op €599,00 inclusief BTW en exclusief verzendkosten.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.







