MOZA Racing KS Stuurwiel
Wie op zoek is naar betaalbare simrace hardware komt al gauw bij het bedrijf van Moza Racing terecht. Vanaf 2021 zijn ze actief in de simrace hardware en ondertussen zijn ze bijna niet meer weg te denken uit de gevestigde orde. Mede door de goede prijs-kwaliteit verhouding van hun producten heeft Moza een goede reputatie opgebouwd waarbij ze geliefd zijn bij menig simracer.
Na eerder al een schakelpook, een handrem en de R5 bundel te hebben mogen reviewen heeft Moza Racing ons ditmaal benaderd voor een review van een stuurwiel. Het betreft hierbij het Moza Racing KS Stuurwiel, een GT-stijl wiel met een zacht prijskaartje. Op de vraag of wij dit stuur wilden reviewen hebben wij uiteraard weer ons ja-woord gegeven.
Het Moza Racing KS Stuurwiel welke wij gaan reviewen is beschikbaar in de Moza Webshop voor € 309,00 exclusief verzendkosten. Er is ook een versie beschikbaar inclusief een hub-kit om het stuur op andere wheelbases te gebruiken dan de wheelbases van Moza Racing zelf. Deze heeft een prijskaartje van € 339,00 exclusief verzendkosten.

Verpakking & Inhoud
Vanuit de thuisbasis van Moza Racing in China heeft het KS Stuurwiel er 5 dagen over gedaan om door DHL bij ons aan de deur afgegeven te worden. Wij kregen een bruine omdoos overhandigd waarin de daadwerkelijke productdoos van het stuurwiel zat.
Zoals wij ondertussen van Moza gewend zijn worden de producten geleverd in een zeer nette doos in de herkenbare witte en lichtblauwe kleuren. Op de voorkant staat een prominente productfoto van het KS Stuurwiel zelf met er links boven in de hoek de Moza branding.

Echt interessant wordt het natuurlijk pas wanneer wij de doos openmaken. Bij het openen komt ons als eerste een nette gripzak tegemoet waarin wij de handleiding, één stickervel en een pincet terugvinden. Onder deze gripzak treffen wij een zwarte stoffen zak aan met witte Moza branding er op. Om het uitpakken spannend te houden halen wij uit deze stoffen zak nog een zak welke gemaakt is van een wat dikker wit schuim ter bescherming van het KS Stuurwiel. Pas wanneer wij in deze schuimen zak kijken treffen wij het prachtig ogende stuurwiel aan waar wij al voor staan te trappelen om er mee aan de slag te gaan.



Het Moza Racing KS Stuurwiel
Het Moza Razing KS Stuurwiel is een 300mm breed GT-stijl stuurwiel met een behuizing welke gemaakt is van een kunststof materiaal. Een leuk detail voor een wat strakkere look is dat er in dit kunststof ook gebruik gemaakt is van koolstofvezel voor de typerende “carbon look”. De voorgevormde handvatten van het stuur voelen goed aan en zijn gemaakt van een niet plakkerig TPE materiaal, wat het uiterlijk van het stuur op de lange baan goed zal doen.


Op de voorkant van het stuur bevingen zich tien drukknoppen welke ieder voorzien zijn van LED backlighting. Deze drukknoppen zijn zogeheten “Short Travel Buttons” welke slechts 0.25mm ingedrukt kunnen worden voor extra snel gebruik. Ook zit er boven de handgrepen aan weerszijden een duimencoder geplaatst voor simpele bediening tijdens het rijden. Waar menig producent kiest voor twee verschillende soorten joysticks op de voorkant heeft Moza bij het KS stuurwiel gekozen voor twee identieke analoge joysticks welke volledig vrij te bewegen zijn in iedere richting. Daar blijft het echter niet bij, want de joysticks zijn ook beide als een extra drukknop te gebruiken. De laatste bedieningsmogelijkheden aan de voorkant van het stuur zijn drie draaiencoders welke in een driehoekspatroon op het midden van het stuur geplaatst zijn. Hierbij kan iedere encoder zowel als een +/- signaal gebruikt worden als een encoder waarbij iedere stap een vaste waarde heeft. Om de voorkant van het stuur af te maken is er bovenin het stuur een zwart raampje te vinden waar achter 10 RPM LEDs verstopt zitten om je tijdens het rijden te voorzien van visuele feedback.




Aan de achterkant van het stuur bevinden zich maar liefst vier aluminium paddles. De bovenste twee paddles worden gebruikt als shifters waarbij deze ook voorzien zijn een neodymium magneet voor een stevig gevoel bij het bedienen. Voor het doorgeven van het signaal heeft Moza hierbij gekozen voor een contactloze Hall-sensor waarbij de levensduur van de shifters aanzienlijk langer zou moeten zijn dan bij traditionele schakelaars. De finishing touch op de paddles van de shifters zelf is dat er een klein plaatje geluiddempend materiaal op zit om ook het geluid van het schakelen tot een minimum te beperken. De onderste twee paddles zijn te gebruiken als een Dual-Clutch systeem of kunnen in de Moza software omgezet worden naar reguliere knoppen. Het laatste wat wij op de achterkant van het stuur terugvinden is een stekkeringang voor een RJ45, deze kan gebruikt worden om het stuur met de PC te verbinden indien er gekozen wordt om het Moza stuur op een 3rd party wheelbase te gebruiken.



Montage
Voor de montage van het Moza Racing KS Stuurwiel is in ons geval niet heel veel werk nodig, aangezien wij het stuur rechtstreeks op onze Moza Racing R5 wheelbase gaan aansluiten. Gelukkig is het KS stuurwiel niet beperkt tot enkel het gebruik op Moza wheelbases. Wanneer het KS stuurwiel op een niet-Moza wheelbase gebruikt gaat worden, kan er gebruik gemaakt worden van de zogeheten hub kit. Hierbij wordt er een koppelstuk in de quick release van het stuur geklikt waarop vervolgens een 3rd party quick release op gemonteerd kan worden. Voor de data overdracht kan er dan een RJ45 kabel achterin het stuur geprikt worden welke vervolgens met de Moza hub verbonden moet worden. Deze hub kan vervolgens via een USB verbinding communiceren met de te gebruiken PC.
Omdat wij deze verbindingsvorm niet gaan gebruiken blijft er slechts één optionele stap over om ons stuur af te maken, en dat is het stuur stickeren. Met de meegeleverde pincet en stickervellen plaatsen wij de gewenste stickers op de gewenste knoppen voor een persoonlijk tintje aan het stuur. Op de stickervellen zitten uiteraard ronde stickers voor de drukknoppen maar vinden wij ook een heel scala aan anders gevormde stickers om bijvoorbeeld over de bestaande print bij de draaiknoppen te plakken. Daarnaast blijven er ook een hele hoop stickers over waarvan wij niet echt een duidelijk idee hebben waar deze eventueel geplaatst zouden moeten worden.




Software
Om het Moza Racing KS Stuurwiel te gebruiken zorgen wij er eerst voor dat wij de laatste software van Moza, genaamd Moza Pithouse, op onze PC hebben staan. Wanneer wij het stuur op onze wheelbase klikken wordt deze automatisch gedetecteerd in de software waarbij deze ook direct in het hoofdmenu zichtbaar wordt. Zodra wij op het hoofdmenu bij het vlak van het KS stuur op “More” klikken of als wij in de rechter menubalk op het stuur icoontje klikken komen wij in het menu van het stuur terecht.

Wanneer wij ons in het stuur menu bevinden zien wij een mooie weergave van het KS stuurwiel aan de linkerkant en zien wij aan de rechterkant een rij met instellingen. Zo kunnen wij hier de functie kiezen van de koppelingspaddles aan de achterkant van het stuur, kunnen wij het bite-point van de koppeling instellen, de functionaliteit van de draaiknoppen en de functionaliteit van de joysticks.
In de software kunnen wij niet alleen de knopfunctionaliteiten instellen maar kunnen wij ook de revlights op de voorkant van het stuur aanpassen. In eerste instantie kunnen wij er voor kiezen om deze verlichting als toerental indicatie te gebruiken, om ze altijd uit te zetten of om ze altijd aan te laten staan. In ons geval gaan wij uiteraard de LEDs als toerental indicatie gebruiken waarbij wij in de software ook de keuze kunnen maken of wij de verlichting LED voor LED te willen gebruiken of per groep. Daarnaast kunnen wij ook kiezen of wij onze LEDS vroeg, normaal of laat aan willen laten gaan afhankelijk van het toerental van de auto. Mocht nou geen van deze drie presets volstaan, dan kunnen wij ook per LED defineren op hoeveel procent van het maximum toerental deze aan moet gaan en welke kleur deze LED dan meekrijgt. Tot slot kunnen wij in de software ook de helderheid van alle verlichting op het stuur aanpassen.
Het aanpassen van de backlights van de drukknoppen kunnen wij niet via de software doen. Deze functie is alleen beschikbaar via het stuur zelf door beide joysticks naar het midden van het stuur te duwen en deze een paar seconden vast te houden tot het stuur even knippert. Wanneer dan een knop ingedrukt wordt verandert de achtergrondverlichting naar de volgende kleur, waarbij er in totaal 8 verschillende kleuren beschikbaar zijn. Iets dat wij wel makkelijk en snel vinden, ondanks dat onze voorkeur toch wel uit gaat om dit in de software te kunnen doen.


Het Gebruik
Met het gestickerde stuur op zijn plek en de software geïnstalleerd kunnen wij het Moza Racing KS Stuurwiel aan de tand gaan voelen. Dit gaan wij doen door de nodige ronden te gaan rijden in zowel iRacing als Assetto Corsa.
Onze eerste indruk van het stuur begint al bij het vastpakken hiervan. De handgrepen van het stuur hebben een lekkere dikte voor een prettige houvast. Dit goede gevoel wordt nog eens extra versterkt door het heerlijke zijdezachte gevoel van het rubber dat is gebruikt om de handvatten mee te bedekken. Dit materiaal voelt stevig aan, voelt heerlijk zacht bij de aanraking met de blote handen en plakt totaal niet. Iets dat ons direct al zeer tevreden stemt. Het bedienen van het stuur voelt hierdoor zeer prettig in combinatie met de 300 millimeters dat dit stuur breed is. Door zijn vormgeving is het ook met relatief weinig koppel (5Nm) op onze Moza R5 wheelbase nog goed te voelen wat de force feedback doet. Het lichte gewicht van het stuur helpt hier uiteraard ook een handje aan mee. Toch heeft het lichte gewicht ook zijn nadelen, hierdoor kunnen snelle veranderingen van stuurhoek soms wat gevoelloos of leeg aanvoelen. Ook bij het rijden over kerbstones trilt het stuur best hevig waarbij deze toch wat fragiel aanvoelt en klinkt. Hierdoor zijn wij benieuwd hoe dit stuur aanvoelt op een wat zwaardere wheelbase. Helaas hebben wij het stuur welke alleen op Moza wheelbases past en hebben wij geen sterkere Moza wheelbase om dit op te testen, waardoor wij jullie dat antwoord schuldig moeten blijven.

Een tweede positieve indruk die wij van het stuur krijgen is dat de verlichting zeer strak is waardoor het stuur er extra indrukwekkend uitziet. Voor de rev-lights is er gekozen voor vrij kleine ronde LEDs welke iets uit elkaar staan. Deze, toch wat minimalistische, ontwerpkeuze valt bij ons goed in de smaak omdat deze naar onze mening perfect bij dit stuur past. De reden hiervoor is dat het duidelijk de informatie over je toerental weergeeft zonder dat het te veel onze aandacht trekt met te grote of te felle verlichting. In de praktijk lopen wij wel tegen een kleine inconsistentie aan. Tijdens het rijden met de Formule 3 wagen in iRacing lijkt er soms wat vertraging op de aansturing van deze toerentalverlichting te zitten. Zo komt het wel eens voor dat de verlichting een seconde achter lijkt te lopen, dat als wij al naar de volgende versnelling hebben doorgeschakeld dat de verlichting nog aangeeft dat wij in de maximale toeren zitten. Dit ervaren wij wel enigszins als storend, zeker als wij verder geen toerenindicatie op ons beeldscherm hebben.
Qua bedieningsmogelijkheden hebben wij ook weinig aan te merken. De drukknoppen op het stuur zitten ook prettig geplaatst waardoor ze tijdens het rijden gemakkelijk te bedienen zijn. De knoppen hebben een lekker aanwezige weerstand en een korte travel, precies zoals wij het graag hebben. Één ding wat misschien wel een minpunt kan zijn voor sommige simracers is dat de knoppen een relatief hard geluid maken bij het bedienen, echter storen wij ons hier niet echt aan bij dit stuurwiel. De backlighting van de knoppen ervaren wij ook als prettig. Het is een duidelijke verlichting welke wij slechts op 80% sterkte hebben gezet omdat de verlichting op maximaal vermogen toch een tikkeltje te sterk was. Helaas doen de stickers wel wat afbraak aan de verlichting van de knoppen. Dit is echter doordat het zwart op de stickers niet heel erg dicht is waardoor de verlichting hier, zelfs op lagere sterktes, door het bedrukte deel heen schijnt. Het veranderen van de kleur van de verlichting gaat zeer simpel. Wanneer wij beide joysticks naar binnen drukken, lees; de linker joystick naar rechts en de rechter joystick naar links, en deze een paar seconden vasthouden komen wij inderdaad in de aanpassingsmodus van het stuur terecht. Bij een simpele druk op de gewenste drukknop verandert de achtergrondverlichting van de desbetreffende knop. Een klein minpunt van deze modus is wel dat wij niet kunnen zien of wij er nog in zitten of niet. Bij het starten van deze modus knippert de verlichting op het stuur even, echter brandt er daarna niet ergens een indicatie LED om te zien of je nog in de aanpassingsmodus zit. De verwarring wordt helemaal compleet omdat er bij het verlaten van deze modus, door wederom de joysticks naar binnen te drukken, het zelfde knippersignaal gegeven wordt. In de praktijk zullen wij dit niet heel vaak gaan gebruiken en zal het vooral bij het initiële instellen van de backlights blijven.

De hiervoor genoemde joysticks zitten ook prettig op het stuur geplaatst waardoor ze makkelijk met onze duimen te bedienen zijn. Beide joysticks zijn volledig vrij beweegbare sticks welke compleet vrij zijn van enige speling. Hierdoor zijn ze lekker direct en voelen ze kwalitatief sterk aan. Hoewel wij zeker fan zijn van een analoge joystick op ons stuur vinden wij twee stuks wel een beetje overkill en hadden we eigenlijk liever één analoge stick en één funky-switch gezien. Echter is dat puur persoonlijke voorkeur en doet dat absoluut geen afbraak aan het stuur zelf.
Tot slot bevinden zich op de voorkant twee duimencoders en drie draaiencoders. De duimencoders zijn verassend fijn in de bediening. Het zijn simpele plastic encoders maar ze voelen stevig aan met precies genoeg weerstand bij het bedienen, ook geven ze een duidelijke feedback tijdens het verdraaien van het wiel met onze duimen. Ook de drie draaiencoders op de voorkant van het stuur zijn simpel maar doeltreffend. Ze voelen stevig aan, hebben een weerstand welke voor ons precies op de sweet-spot zit en vallen duidelijk in hun nieuwe positie na het verdraaien. Iets waar wij toch een glimlach van krijgen bij het bedienen ervan.

De bediening aan de achterkant van het stuur bevalt ons eveneens goed. Ondanks dat de schakelpaddles geen afstelmogelijkheden hebben zitten ze verrassend goed op hun plek voor onze handen. De magnetische schakelmodules voelen stevig aan en hebben een dusdanige weerstand dat ze niet te zwaar maar ook zeker niet te licht te bedienen zijn. Hierdoor voelen ze erg prettig maar ook stevig aan tijdens het rijden. De koppelingshendels voelen wel wat simpeler. De paddles zelf zitten op een prima plek echter is de weerstand lichtelijk zompig doordat het zijn weerstand uit een relatief lichte veer haalt. Toch kunnen wij er eigenlijk geen slecht woord over zeggen, want het feit dat een stuur in deze prijsklasse standaard voorzien is van een dual clutch systeem is al een enorm pluspunt op zichzelf.
Conclusie
Na het uitvoerig testen van het Moza Racing KS Stuurwiel zijn wij behoorlijk positief gestemd. Moza heeft met het KS stuurwiel een stuur op de markt gebracht tegen een relatief lage prijs maar wat zeker niet zo voelt.
Het 300mm brede stuur ziet er strak uit en ligt ook comfortabel in de handen. Qua bediening kunnen wij vrij weinig opmerken over het stuur buiten het feit dat hij precies doet wat wij van een stuur verwachten. De drukknoppen hebben een goede weerstand en een korte slag, de draaiencoders geven een goede feedback en ook de schakelmodules op de achterkant van het stuur zijn, ondanks het uitblijven van verstelmogelijkheden, erg prettig in gebruik. Dit in combinatie met de heldere verlichting op het stuur en het feit dat het stuur in deze prijsklasse over twee koppelingshendels beschikt, zorgt er voor dat Moza ook met het KS stuurwiel wederom een product op de markt heeft gebracht wat een zeer goede “bang for your buck” is.
Toch is het stuur niet volledig vrij van kritiek en hebben wij een tweetal puntjes waar wij toch wel een klein beetje onze twijfels over hebben. Het eerste punt hierbij is dat in sommige gevallen de verlichting van het toerental “out of sync” lijkt te vallen waarbij de feedback op het stuur niet de juiste weerspiegeling is van het toerental in-game. Iets dat gelukkig een softwarematig probleem lijkt te zijn wat met een update er misschien in de toekomst uitgepatched kan worden. Het tweede punt is dat op sommige momenten van wat wisselende force feedback het stuur wat fragiel kan aanvoelen.
Al met al vinden wij dat de positieve punten ruim boven negatieve punten uitsteken waarbij wij toch wel kunnen zeggen dat het KS stuurwiel van Moza zijn geld dubbel en dwars waard is. Met een vanaf prijs van € 309,00 exclusief verzendkosten in de Moza Webshop is het KS stuurwiel zacht geprijsd voor wat je er voor terug krijgt.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.



















