P1Sim Eau Rouge EVO
Uit liefde en passie voor het racen hebben de twee broers Benoit en Benjamin in 2021 P1Sim opgericht. Omdat de broers als voormalig racemonteur aan GT3-auto’s (Benoit) en als eenzits race-engineer (Benjamin) hebben gewerkt, kennen ze de kwaliteit en controle die de virtuele coureurs verwachten en nodig hebben. Hoewel P1Sim een vrij jong bedrijf is werd er al heel snel naam gemaakt met het P1Sim Eau Rouge stuurwiel in de simrace wereld. Deze aanpasbare stuurwielen zijn vakkundig ontworpen en gemaakt van hoogwaardige materialen om coureurs de meest authentieke race-ervaring op het virtuele circuit te geven. Om het ‘echte gevoel’ te creëren werd er samengewerkt met enkele van de beste coureurs in de autosport. Het bedrijf is gevestigd in Frankrijk waar ook de stuurwielen met de hand worden geproduceerd.
Vanaf de start van P1Sim zijn wij erg enthousiast over deze stuurwielen en inmiddels erg nieuwsgierig wat het P1Sim Eau Rouge stuurwiel nu zo populair maakt. Omdat een review altijd van beide kanten de nodige planning met zich meebrengt en daarnaast bestellingen voor klanten altijd voor gaan bij P1Sim, heeft het even geduurd voordat we ons exemplaar hebben ontvangen. Maar nu is het dan eindelijk zo ver en gaan wij ontdekken wat dit stuurwiel zo populair maakt en daarbij onze ervaringen hierover met jullie delen.
Op het moment van schrijven is het P1Sim Eau Rouge EVO stuurwiel verkrijgbaar vanaf € 849.00 exclusief btw en verzendkosten. Wij ontvingen de P1Sim Eau Rouge EVO met een speciale forged carbon frontplaat, deze valt onder de ‘custom’ optie waarvan de prijs € 899.00 exclusief btw en verzendkosten is. Uiteraard biedt P1Sim nog een aantal opties om het stuurwiel naar eigen wens te customizen. Zo kun je naast een forged carbon frontplaat ook kiezen voor een volledig customized front sticker en gekleurde grips.

Verpakking & Inhoud
Het P1Sim Eau Rouge stuurwiel is vanuit Frankrijk naar ons toegestuurd en werd keurig in 4 werkdagen tijd bij ons afgeleverd. Wij ontvingen via Chronopost, en eenmaal in Nederland aangekomen via de DPD, een bruine doos met daarin een andere bruine doos met daarop het P1 logo. Wij werden daarbij door de pakketdiensten keurig via email op de hoogte gehouden van de status. Bij het gedeelte waar je deze doos open klapt staat de quote ‘Stop Playing, Start Racing’. De laatste jaren zijn de diversen quotes op de verpakking een behoorlijke trend, maar vervelen doet dit nooit. Belangrijker blijft natuurlijk de inhoud van de verpakking en deze valt niet tegen vinden wij. In de verpakking vinden we het P1Sim Eau Rouge EVO stuurwiel verpakt in stevig maar zacht schuim. Daarbij zit nog een USB-kabel, een stickerset en een zakje met diversen boutjes, ringetjes en moertjes om het stuurwiel op de voor jou geschikte hub of quick-release te kunnen monteren. Wat ons betreft is dit een prima verzorgde verpakking met een zeer mooie inhoud. Na deze unboxing staan we te popelen om dit stuurwiel onder handen te gaan nemen, dat gaan we daarom ook maar gauw doen.


Het Stuurwiel
Het P1Sim Eau Rouge stuurwiel is, met quick-release of adapter, geschikt voor alle verkrijgbare wheelbases van Simucube, Fanatec, Thrustmaster, Logitech et cetera. Het stuurwiel heeft een diameter van 290mm waarvan de basis bestaat uit een CNC gefreesde aluminium behuizing met een 5mm dikke CNC gefreesde carbon frontplate. De grips zijn handgemaakt van gegoten rubber en hebben een diameter van 33mm.
Aan de achterkant van het stuurwiel vind je een aluminium hub waarop je een 50.8 mm of 70 mm quick-release (als voorbeeld: Simucube, Fanatec Podium Hub en vele anderen) of adapter kunt monteren. Tevens vinden we aan de achterkant de magnetische shifters voorzien van een aluminium behuizing en carbon fiber paddles. Ook is het stuurwiel standaard voorzien van een switchloos double-clutch systeem voorzien van carbon fiber paddles. De paddles van de shifters en de double-clutch zijn in de breedte verstelbaar. Onderin zit de GX-12 USB-connector waar je de bijgeleverde USB kabel in kunt pluggen voor connectie met je PC.


Aan de voorkant van het stuurwiel zit een 4.3 inch Vocore LCD-scherm met touchscreen functionaliteit. Om het LCD-scherm bevinden zich 22 RGB LED’s waarvan er 16 boven het scherm zitten en 3 stuks aan zowel de linker- en rechterkant. Het stuurwiel is verder voorzien van 14 push buttons, 2 rotary encoders, 2 thumb rotary encoders en 2 stuks 12-positie rotary encoders.
Op de website en in de handleiding staat ook dat het stuurwiel ‘VR Compatible’ is. Een functionaliteit die bij diversen merken stuurwielen wordt genoemd, maar wat dit precies inhoud blijft voor ons nog altijd een raadsel. In onze beleving is namelijk elk stuurwiel in VR te gebruiken.




Montage & Gebruik
We gaan het stuurwiel gebruiken op onze Fanatec wheelbase, hiervoor monteren een Fanatec Podium Hub op het P1Sim Eau Rouge stuurwiel. Je monteert de Podium Hub eenvoudig met 3 bijgeleverde M5 boutjes en je bent klaar. Om het stuurwiel optimaal te gebruiken is een powered USB-hub noodzakelijk. De bijgeleverde USB-kabel heeft 2 USB-poorten van deze hub nodig. Standaard slaan we de USB-kabel van het stuurwiel eerst om de QR van de Podium Hub heen en sluiten deze dan aan op de USB-hub, hiermee voorkom je loshangende kabels die je alleen maar in de weg zitten tijdens het rijden. De bijgeleverde USB-kabel is echter lang (2.5 meter) en vrij stug wat dit handigheidje toch enigszins bemoeilijkt. Uiteindelijk vragen we ons ook af waarom er twee USB-poorten nodig zijn voor dit stuurwiel en niet één zoals op de meeste stuurwielen met een display.

Voordat we kunnen gaan racen moeten we eerst nog het een en andere configureren. Wij hebben reeds de laatste versie Simhub geïnstalleerd, hierdoor wordt het stuurwiel direct herkend in Simhub en is het display op het P1Sim Eau Rouge stuurwiel direct operationeel. Zowel de dashboards voor het display als de LED-profielen zijn aanwezig in het stuurwiel en werken bij ons vrijwel direct. Het stuurwiel laat door middel van een blauw brandende LED zien of het het juiste LED-profiel is geladen. De enige instelling die we zelf moeten doen is het juiste dashboard selecteren voor het Vocore LCD-scherm. Mocht het na al deze stappen niet op een correcte manier werken dan heeft P1Sim een hele duidelijke handleiding op hun website staan waarin dit stap voor stap, met tekst en begeleidende afbeeldingen, wordt uitgelegd.



P1Sim raad ook aan om P1Sim Control Center te installeren op je computer. Deze tool is bedoeld om de firmware van het stuurwiel te updaten en tevens kun je de werking van alle buttons, shifters, clutches en LEDs testen of deze de input goed registreren. P1Sim Control Center word bij ons in Windows 11 als onveilig gezien waardoor Windows Defender deze weer heeft verwijderd. Whitelisting in Windows Defender is dus noodzakelijk en eenmaal geïnstalleerd is er verder niets meer aan de hand. Daarnaast wil Control Center niet opstarten zolang Simhub actief is, deze zul je dus eerst moeten beëindigen voordat je Control Center kunt starten. In ons geval werken alle buttons, shifters, clutches en LEDs zoals het hoort. De tool geeft aan dat versie 2.5 van de firmware beschikbaar is welke na 1 simpele klik en 10 seconden naar een voortgangsbalkje kijken is geïnstalleerd. Na het updaten naar de nieuwste firmware zijn we klaar om onze favoriete racegame(s) te starten. Nou ja, bijna want we moeten natuurlijk eerst Simhub weer even starten.

Omdat we gaan voor de ultieme Formule 1 experience gaan we dit stuurwiel gebruiken in Assetto Corsa met de mod van Race Sim Studio voor 2022 Formule 1 auto’s en in F1 2022. In beiden games zul je eerst de buttons en shifters moeten configureren en eventueel de double-clutches als je deze gebruikt. Na het configureren van de buttons en encoders plakken we er nog het juiste label op met de bijgeleverde stickerset. Je hebt voldoende mogelijkheden en genoeg variatie om er een kleurrijk geheel van te maken, hou je het liever sober dan zitten er ook zwart/wit mogelijkheden bij.
Onze eerste indruk van de P1Sim Eau Rouge bezorgd ons meteen het ‘wow’ gevoel en we begrijpen meteen waar de enorme populariteit van dit stuurwiel vandaan komt. Het stuurwiel biedt ons een goede Formule 1 beleving en de forged carbon frontplaat maken de ultieme looks wel af. Het nodigt ons uit maar eens flink wat rondjes te gaan rijden in onze virtuele Formule 1 auto.

De handvatten van gegoten rubber voelen goed en stevig aan en bieden een goede grip. Wij rijden zelf het meeste van de tijd met handschoenen aan, maar ook bij de sessies zonder handschoenen voelen de handvatten comfortabel aan. Echter kan het wel wat plakkerig worden in het heetst van de strijd en daarom geven wij de voorkeur aan handschoenen.
Wanneer je het trucje van manueel starten onder de knie hebt in een Formule 1 auto dan is het double-clutch systeem een uitkomst. De bite-point kalibratie is standaard heel goed en eenvoudig te fine tunen in P1Sim Control Center. Bij de start kun je beide paddles indrukken, een van de paddles loslaten terwijl je het gaspedaal indrukt, de andere paddle precies op het bite-point van de koppeling houden tot de auto in beweging komt om deze vervolgens langzaam verder los te laten. Wegrijden zonder (al teveel) wheelspin behoort hiermee tot het verleden en is een zeer leuke, maar ook praktische, toevoeging op het stuurwiel.
Een functionaliteit welke je het meeste gebruikt tijdens het racen zijn de shifters. Gemiddeld schakel je 48x per ronde dus deze moeten wel comfortabel aanvoelen. De shifters van de P1Sim Eau Rouge voelen goed aan, zijn niet te zwaar, maken niet veel lawaai en hebben een prima feedback. Wij vinden de travel wel iets aan de lange kant, dit is ongeveer 6mm waardoor het snel kunnen schakelen lastiger maakt. Juist op een Formule 1 stuurwiel is een korte travel van 2 à 3mm gewenst om snel te kunnen schakelen. De paddles zijn verder goed gepositioneerd op het stuurwiel en zijn alleen verstelbaar in de breedte. Doordat ze zo goed gepositioneerd zijn vinden wij verdere opties om te verstellen geen gemis.
De buttons en encoders zijn vaak de componenten die doen wat ze moeten doen. De buttons zijn goed te bereiken op het stuurwiel, lekker clicky en geven prima feedback. Echter zijn ze wel wat wiebelig en hadden de buttons van een iets meer premium kwaliteit mogen zijn, zoals bijvoorbeeld de buttons van het merk APEM dat zijn. Alle rotary encoders daarentegen zien er uit en voelen aan als premium. De rotary encoders zijn allemaal voorzien van mooie en goed afgewerkte aluminium knoppen, helemaal in de stijl van Formule 1. Zowel de thumb rotary encoders als de onderste 2 encoders en 2 stuks 12-positie encoders voelen stevig, hebben een mooi formaat en zijn fijn te bedienen tijdens het racen. We hadden nog wel graag een multi-schakelaar (d-pad) op het stuurwiel gehad zodat we ingame wat makkelijker tussen menu’s kunnen switchen zonder daarbij een toetsenbord en/of muis te gebruiken.
Het Vocore LCD scherm op het stuurwiel is een goede toevoeging aan de beleving. Het scherm is, mits je ook in de juiste positie zit, goed zichtbaar en de gegevens zijn goed af te lezen tijdens het rijden. Het scherm reageert snel en de dashboards in het stuurwiel laten de telemetriegegevens goed zien. Door middel van het instellen van 2 buttons op je stuurwiel kun je snel tussen verschillende dashboards schakelen. Aan de boven- en zijkant van het scherm zitten ook nog de LEDs welke gebruikt worden voor RPM, DRS notificaties en diverse vlagsituaties op de baan. De LEDs zijn standaard wat aan de felle kant maar deze zijn in Simhub eenvoudig te dimmen.

Conclusie
Het P1Sim Eau Rouge stuurwiel voelt erg goed en stevig aan. De gebruikte materialen zoals de (forged)carbon frontplaat en de aluminium behuizing zorgen voor een zeer solide constructie. De handvatten zijn comfortabel en gewoon precies goed. Doordat de handvatten van rubber zijn kan dit soms voor klamme handen zorgen en het dragen van handschoenen is hierbij handig maar geen must.
Het Vocore LCD scherm is een super mooie toevoeging aan het stuurwiel. De daarbij beschikbare P1Sim dashboards zijn goed gemaakt en laten de juiste telemetriegegevens zien op het scherm. Door 2 knoppen op het stuurwiel te configureren kun je eenvoudig tussen de verschillende dashboards wisselen. De LEDs aan de boven- en zijkant van het scherm zijn van zichzelf vrij fel maar zijn eenvoudig in Simhub te dimmen.
Het double-clutch systeem is een leuke en praktische toevoeging voor degenen die meer controle over hun start willen, mooi dat deze standaard op het stuurwiel aanwezig zijn. De shifters zijn in de basis goed en doen wat ze moeten doen. Ze voelen niet zwaar, maken weinig lawaai en hebben een prima feedback. Al zal een kortere travel van ongeveer 3mm in plaats van 6mm een enorme vooruitgang zijn in de snelheid van het schakelen.
De gebruikte buttons zijn degelijk maar missen voor ons het premium gevoel, zoals bijvoorbeeld een merk buttons als APEM dat wel heeft. De rotary encoders daarentegen hebben voor ons dat premium gevoel wel en voelen daardoor zeer degelijk aan. Wel missen we een multi-schakelaar zodat we ingame wat makkelijker tussen menu’s kunnen switchen.
Omdat dit stuurwiel zo enorm populair is waren onze verwachtingen ook enorm hoog. We begrijpen na deze review zeker waar deze populariteit vandaan komt aangezien de P1Sim Eau Rouge je een goede Formule 1 experience in je eigen simrig biedt. Ondanks de ruimte voor verbetering, met name aan de shifters, hebben we met erg veel plezier gebruik gemaakt van de P1Sim Eau Rouge. Wat ons betreft heeft het stuurwiel een marktconform prijskaartje en kun je met de custom opties het stuurwiel een leuke persoonlijke tint, of bijvoorbeeld die van je favoriete F1 team of coureur, meegeven. De P1Sim Eau Rougeis voor ons in ieder geval een Formule 1 stuur waar wij nog met plezier gebruik van blijven maken zodra we in onze virtuele Formule auto’s kruipen.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord kanaal.




