Simagic DS-8X Shifter
Begin dit jaar zijn wij op de Sim Formula Europe beurs aanwezig geweest waar wij de stand van onze vrienden van Simwear hebben bezocht, welke de marketing van Simagic in de Benelux op zich nemen. Zij hebben ons toen een pretpakket bestaande uit de Simagic Alpha Ultimate wheelbase en het FX Pro stuurwiel meegegeven ter review. Ook hebben we daar een zeer beknopte kennismaking kunnen ervaren met de Simagic DS-8X shifter. Deze korte eerste indruk heeft direct veel enthousiasme bij ons opgewekt, wat genoeg was om er op de terugweg naar huis niet uitgepraat over te raken. Onze conclusie was dat we de kans hoopten te krijgen om deze schakelpook te mogen reviewen. Iets meer dan een half jaar later en wat sparren met Simwear en Simagic verder zijn onze verlangens gehoord en heeft Simwear ons de Simagic DS-8X Shifter op mogen sturen ter review!
De Simagic DS-8X Shifter is een Dual Shifter, wat betekent dat deze functioneert als zowel een H-patroon schakelpook met 8 versnellingen (plus achteruit) als een sequentiële shifter. De schakelpook is plug-and-play voor gebruik op de PC via USB.
Op moment van schrijven is de Simagic DS-8X Shifter bij onze partner, en Simagic distributeur in de Benelux, Simwear.eu beschikbaar voor €449,00 exclusief verzendkosten.

Verpakking & Inhoud
De Simagic DS-8X Shifter is vanuit Simwear.eu in België naar ons verzonden en heeft er 2 dagen over gedaan om door DPD bij ons afgeleverd te worden. Wij ontvingen een standaard bruine verzenddoos met daarin de productdoos met Simagic DS-8X Shifter, en het Simagic GTS stuurwiel waarvan de review later zal volgen. De productdoos bestaat uit een mooie, matzwarte en zacht aanvoelende doos met Simagic logo, met daaromheen nog een sleeve welke voorzien is van productfoto’s en meer branding.
Het eerste dat we zien na het openen van de doos is een laag zacht, zwart foam met daar bovenop de quick guide en garantiekaart van Simagic. Bij het verwijderen van de bovenste laag komen we tot de laag foam met diepe uitsnedes. Daarin bevinden zich de USB-kabel, de netjes verpakte mounting materialen en natuurlijk de Simagic DS-8X Shifter zelf welke strak passend in het foam op ons ligt te wachten. Alles bij elkaar vinden we zowel de verpakking als de inhoud ervan goed verzorgd door Simagic. We blijven erbij dat we een verpakking niet alleen belangrijk vinden ter bescherming van een product, maar ook om ons enthousiast te maken om het product uit te pakken en in gebruik te nemen. Daar slaagt Simagic wat ons betreft zeker in.








De Simagic DS-8X Shifter
De behuizing van de Simagic DS-8X Shifter is gebouwd met een aluminium legering welke machinaal gefreesd is. Van binnen is de schakelpook voorzien van een constructie met een stalen kern, aldus Simagic. De DS-8X Shifter voelt serieus stevig en solide aan, mede dankzij zijn gewicht van 2 kilogram. De afwerking van de schakelpook is in onze ogen subliem, en op de tast voelt deze direct aan als een high-end product.




Zoals genoemd is de DS-8X een Dual Shifter, wat inhoudt dat deze als H-patroon schakelpook met 8 versnellingen plus achteruit kan fungeren, maar dat deze ook voorzien is van een sequentiële modus. De Simagic DS-8X is voorzien van een roterende schakelaar met twee posities om in een simpele beweging tussen de twee modi te kunnen wisselen. Aan de voorkant van de behuizing bevindt zich een opening waar een inbussleutel in past. Hiermee kan de weerstand van de schakelpook aangepast worden naar wens, al is vooraf nog niet duidelijk of dit voor beide modi geldt. In de H-patroon modus zijn de achteruit, zevende en achtste versnelling ‘locked’, wat betekent dat je deze niet per ongeluk kunt selecteren. Om deze versnellingen te kunnen bereiken kan dat door de ring onder de pookknop met de vingers omhoog te trekken, waarna de genoemde versnellingen bereikbaar zijn. De pookknop is vervangbaar door andere modellen van Simagic, of door universeel beschikbare aftermarket pookknoppen.







Montage
Wij gaan de Simagic DS-8X Shifter monteren op onze TREQ One simrig. Dit gaan we doen door de schakelpook direct op aluminium profiel te plaatsen. Wij waren direct enthousiast om te zien dat Simagic T-moeren en bijbehorende bouten bij de DS-8X Shifter levert. Helaas bleek dit van redelijk korte duur, want na het inbrengen van de T-moeren merkten we bij het plaatsen van de schakelpook dat de boutjes te kort leken te zijn om het schroefdraad van de moeren te kunnen vastgrijpen. Uiteindelijk kiezen we ervoor boutjes te gebruiken welke we nog hebben liggen. Uiteindelijke montage is natuurlijk een eitje, dus we kunnen de USB-kabel erin doen en op naar de volgende stap!

Software
De Simagic DS-8X is via USB bruikbaar als plug-and-play randapparatuur, het gebruik van Simagic software is hierbij niet vereist. Wij hebben het softwarepakket van Simagic, genaamd SimPro Manager, al op onze PC en starten deze direct op. Hierbij krijgen we direct de melding dat er een firmware update voor de DS-8X beschikbaar is die vereist is om te installeren. Deze halen we binnen en binnen een paar tellen is de schakelpook geüpdatet.
In het softwarepakket zelf kunnen we niet zo heel veel doen, wat we ook niet echt zouden verwachten bij een schakelpook. Vanuit SimPro Manager kunnen we de schakelpook kalibreren wanneer dit nodig is en we kunnen visueel controleren of alle versnellingen naar behoren werken. Schakelen we, middels de knop aan de zijkant van de schakelpook, over naar de sequentiële modus, dan veranderen de visuals in SimPro Manager en verschijnen er een paar extra opties die enkel via de CAN-bus beschikbaar zijn.


Het gebruik
Wij gaan de Simagic DS-8X Shifter in verschillende scenario’s gebruiken. Zo gaan we in de H-patroon modus eerst rijden in Assetto Corsa waarbij we, onder anderen, in de Mazda MX-5 Cup en Ferrari 312T stappen. De sequentiële modus gaan we testen in Dirt Rally 2.0
Het configureren van de schakelpook is in Assetto Corsa Content manager, zoals gewoonlijk, een eitje. We stappen in de Mazda MX-5 Cup en maken ons klaar voor de eerste rondjes. De eerste indruk die we van de schakelpook krijgen is meteen duidelijk, en dat is dat de DS-8X héél erg soepel schakelt. De hoeveelheid kracht die we nodig hebben om de pook in een versnelling te krijgen vinden we in eerste instantie niet heel erg hoog, maar het daadwerkelijke gevoel van de weerstand en het mechanisme binnenin de DS-8X vinden we heel erg fijn. Stiekem doet het schakelgevoel ons wel denken aan de schakelpook van een echte straatauto.



Na met meerdere auto’s gereden te hebben, waaronder ook de genoemde Mazda MX-5 Cup, beginnen we meer te wennen aan het gevoel en de weerstand van de schakelpook. Het idee dat deze aan de lichte kant is vergaat eigenlijk vrij snel omdat we de verdere beleving van de schakelpook zo prettig vinden. Zoals onze eerste indruk al liet doorschemeren snijdt de DS-8X Shifter als een warm mes door de boter. In het begin hebben we nog weleens een misshift, maar na gewenning vinden we elke versnelling probleemloos. Zeker wanneer we in een snellere handgeschakelde auto rijden merken we dat het ook enorm gemakkelijk is om snel te schakelen, en ook wanneer we dit met meer geweld doen voelt het geheel goed aan en geeft de shifter geen kik. De versnellingen achteruit, 7 en 8 zijn vrij gemakkelijk te vinden, en we vinden het geveerde mechanisme hiervoor prettig in gebruik.
Zoals genoemd testen we de sequentiële modus in Dirt Rally 2.0. Om de DS-8X in sequentiële modus te krijgen hoeven we enkel de switch aan de zijkant van de behuizing om te zetten, en we kunnen rijden! Dit is wel even wennen, omdat dit niet een klasse is die we normaal rijden. De eerste indruk van de shifter in sequentiële modus is dat deze wat zwaarder aanvoelt en wat meer assertiviteit nodig heeft om op- en terug te schakelen. De schakelpook ‘klikt’ echter wel lekker, de weerstand is prima en hij keert zéér snel terug naar zijn middenpositie.



Na een tijdje gereden te hebben met de Simagic DS-8X shifter besluiten we ook gebruik te maken van de verstelbare veerspanning welke aan de voorkant van de behuizing zit. We draaien deze eerst strakker, en merken dat dit een redelijk voelbare werking heeft op de weerstand van de schakelpook. In de H-patroon modus vinden we dit een toegevoegde waarde, echter wordt de pook in sequentiële modus wel erg zwaar voor onze smaak. Wanneer we de veerspanning juist zachter maken merken we dat de schakelpook gevoel verliest en de H-patroon modus eigenlijk niet meer prettig aanvoelt. Onder de streep vinden we de instelling waarmee de schakelpook geleverd wordt eigenlijk het beste compromis wanneer je niet constant de veerspanning wilt aanpassen.
Ondanks dat de kern van de DS-8X hetgeen is dat het schakelgevoel creëert is de pookknop natuurlijk het enige punt dat je daadwerkelijk met je hand vasthoudt, wat het ook een belangrijke rol geeft. In het geval van de Simagic DS-8X Shifter vinden we de standaard zwarte pookknop in principe prima en er redelijk stijlvol uit zien, al mist het een klein beetje karakter of ‘premium’ gevoel. In H-patroon modus voldoet de pookknop zeker, we kunnen er lekker mee schakelen. Misschien voegt de gladde pookknop zelfs wel iets toe aan het soepele gevoel van de schakelpook. In sequentiële modus hebben we iets meer moeite met de ronde pookknop om hem consequent lekker vast te grijpen en snel op- en terug te schakelen. Rijd je bijvoorbeeld veel Rally dan is de langwerpige pookknop van Simagic, of een universele aftermarket pookknop, misschien wel aan te raden.
Video: Rijden met de Simagic DS-8X Shifter
Onderstaande video is een korte rij-impressie waarin we de Simagic DS-8X Shifter gebruiken in zowel H-patroon als sequentiële modus. In deze video rijden we in Assetto Corsa met de Mazda MX-5 Cup, en in Dirt Rally 2.0 met de Volkswagen Polo GTI R5. We rijden in onze TREQ One simrig met Simagic Alpha Ultimate wheelbase, Simagic GTS stuurwiel (review volgt), Simagic P1000i pedalen (review volgt) en Sim-Lab XB1 loadcell handrem (review volgt).
Conclusie
Simagic heeft met de DS-8X Shifter zeker een interessante simracing schakelpook op de markt gebracht, waarvoor je echter wel enigszins diep in de buidel zal moeten tasten. In vergelijking met andere sim shifters is de DS-8X simpelweg prijzig, maar daar krijg je wel een schakelpook terug die met enorm goede kwaliteit materialen is gebouwd en afgewerkt, en welke je met één switch om kunt zetten van H-patroon naar sequentiëel. Daarbij heeft de DS-8X een volledig eigen karakter en schakelgevoel. In de H-patroon modus voelt de schakelpook enorm soepel aan, maar vooral het daadwerkelijke gevoel van het schakelmechanisme is erg prettig, geeft een goede feedback en voelt erg realistisch aan. Ook in de sequentiële modus is de feedback die de schakelpook geeft erg fijn en direct. Daarbij vinden we de schakelpook ook nog eens esthetisch mooi om te zien.
Honderd procent vrij van op- of aanmerkingen is de DS-8X shifter in onze beleving echter niet. Het begint met de meegeleverde materialen, waarbij we wel T-slot moeren hebben ontvangen met bijbehorende bouten, maar waarvoor de bouten in ons geval te kort zijn. De instelbare weerstand van de interne veer in de schakelpook vinden we in de basis een goede en handige toevoeging. Stellen we de weerstand echter af op zoals we die prettig vinden in de H-patroon modus, dan vinden we hem in de sequentiële modus te zwaar. Stellen we de weerstand lichter af, dan vinden we dat de schakelpook gevoel verliest en de sequentiële modus wel erg slapjes wordt. Persoonlijk ervaren wij de standaard setting waarmee de schakelpook geleverd wordt als de beste middenweg, maar we zijn wel blij om te zien dat de schakelpook überhaupt instelbaar is. De gladde standaard pookknop van de schakelpook vinden we in H-patroon modus prima en comfortabel, al geeft deze niet het ‘premium’ gevoel dat de rest van de schakelpook wel geeft. In sequentiële modus zouden we zelf een staande pookknop wel aanraden.
Alles bij elkaar vinden we de Simagic DS-8X Shifter een schakelpook die zeker zijn plek verdient in het simracing landschap en de line-up van Simagic. In onze beleving is het de schakelpook met bij uitstek de beste bouwkwaliteit en ontwikkeling die we tot dusver getest hebben, en dat merken we ook bij het gebruik ervan. De aanmerkingen die we hebben genoemd vinden we grotendeels ook onderhevig aan persoonlijke voorkeur. Zijn prijskaartje is fors, maar voor de enthousiaste simracer die waarde hecht aan een goed schakelgevoel en een modus voor zowel in H-patroon als sequentiëel schakelen zal dit prijskaartje mogelijk snel vergeten zijn.
Met een prijskaartje van €449,00 is de Simagic DS-8X Shifter beschikbaar bij Simagic distributeur Simwear.eu. Hiervoor hebben wij tevens een leuke kortingscode beschikbaar.
Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.






