Pedalen ReviewsReviews

Simagic P1000i Hydraulische Pedalenset


Kort geleden hebben wij onze review van de Simagic DS-8X schakelpook kunnen publiceren, welke wij hebben ontvangen in combinatie met het Simagic GTS stuurwiel waarvan de review nog zal volgen. Hier is het echter niet bij gebleven vanuit Simagic. Zij hebben ons via hun Europese distributeur, en tevens vrienden van SimRaceBlog, Simwear.eu namelijk ook voorzien van de Simagic P1000 pedalenset. Deze hebben wij in combinatie met zo goed als alle opties mogen ontvangen, waaronder de hydraulische remmodule en de inverted mount, wat dit officiëel de P1000i pedalenset maakt.

De P1000 zijn niet de eerste pedalen die Simagic gelanceerd heeft. Zo maakte de P2000 pedalen al deel uit van de line-up van Simagic, waarbij de P1000 een betaalbaardere optie is om mee in te stappen. De P1000 pedalenset heeft een ‘vanaf’ prijs van €499,00 voor het gas- en rempedaal. Wij hebben de P1000i inverted pedalenset met koppeling (€699,00) mogen ontvangen in combinatie met inverted hydraulische remmodule (€229,00), twee P-HPR haptische feedback motoren (€79,00 per stuk), de P-SRH Sim Ray Heel stop (€79,00), Power Supply voor de P-HPR en P-SRH (€19,00) en extra rubberen pads en elastomeren voor het standaard rempedaal (€29,00). De pedalenset zoals wij in deze review gaan behandelen heeft zodoende een prijskaartje van €1213,00.

Verpakking & Inhoud

Zoals genoemd hebben wij de Simagic P1000i pedalenset van Simwear.eu mogen ontvangen. Dit betekent dat het pakket vanuit België is verzonden en er twee dagen over gedaan heeft om door DPD bij ons geleverd te worden. Wij ontvingen een standaard bruine verzenddoos met daarin de productdozen van de accessoires en de P1000i pedalenset zelf. Met een afmeting van 46x32x40cm betreft het geen kleine productdoos, welk gevoel versterkt wordt door het noemenswaardige gewicht ervan. De matzwarte productdoos is rondom voorzien van Simagic branding, relevante informatie, de ‘Keep Racing’ slogan en een illustratie van de P1000i pedalenset. Dit duidt erop dat de inverted set daadwerkelijk een eigen product is met een eigen productdoos, en niet een standaard P1000 set met accessoires om deze om te bouwen tot inverted pedalenset*. Daarnaast ontvingen we natuurlijk de productdozen met daarin de hydraulische remmodule, extra rubbers/elastomeren/travel regulators voor de hydraulische module, twee haptic feedback motoren, de Sim Ray Heel Stop en de bijbehorende voedingsadapter. Al met al een flink pakket dat we van Simagic hebben mogen ontvangen, welke ons zeker uitnodigt om deze uit te gaan pakken!

*De inverted mount is wel los verkrijgbaar voor simracers welke over een P1000 pedalenset beschikken en deze later nog om willen bouwen tot inverted pedalen. De Inversion Kit heeft een prijskaartje van €209,00.

Bij het openen van de P1000i productdoos zien we als eerst een mooie collectie van Simagic stickers en de garantiekaart welke netjes verpakt zit in een hersluitbaar zakje. Daaronder vinden we,zorgvuldig vastgehouden door een laag zacht zwart schuim, twee doosjes met extra rubber pads en elastomeren voor de remmodule en een langwerpig doosje. Hierin bevinden zich de Quick Guide en een hersluitbare zak met een flink arrangement aan montagematerialen, gereedschap en twee extra veren voor het koppelingspedaal. Bij het verwijderen van de eerste lagen schuim omen we eerst de beide zijden van de inverted mount tegen, allebei in hun eigen laag schuim zodat deze niet tegen elkaar kunnen schuren. Met het verwijderen van de laatste onderlaag van één van de zijkanten zien we de eerste glimp van de P1000i pedalenslet, welke voorgemonteerd op hun baseplate in de doos staan. Tegelijkertijd zien we nog een kleine dwarsbalk voor de inverted mount en de hielplaat, welke zich ook al deels voorgemonteerd in de doos bevindt. Alles bij elkaar is de verpakking en bescherming van de pedalenset enorm goed en zorgvuldig verzorgd door Simagic.

Ook de overige onderdelen zijn netjes verpakt met de nodige Simagic branding op hun productdozen. De P-HPR haptische feedback motoren zitten netjes individueel in hun eigen productdoos met montagematerialen en instructies erbij. De P-SRH Sim Ray Heel Stop is voorzien van zijn eigen langwerpige doos en handleiding. De P-HYSi hydraulische remmodule is ook netjes verpakt in een mooie productdoos. Hierbij wordt de module netjes door karton op zijn plek gehouden en beschermd, en ook de bijgeleverde rubberen pads en elastomeren in zitten in hun eigen doosjes mooi op hun plek. Alles bij elkaar hebben wij een prachtig en compleet pakket van Simwear en Simagic mogen ontvangen, waar wij enorm enthousiast van worden om mee aan de slag te gaan!

Ondanks dat we de allereerste pedalenset van Simagic, de P2000 pedalen, niet uitgebreid hebben kunnen testen weten we dat ze daar een mooi platform mee gebouwd hebben. Toch hebben ze besloten deze pedalen niet verder uit te kleden, maar de P1000(i) ook weer volledig vanaf de grond op te bouwen en te ontwerpen. De filosofie van Simagic was hierbij om deze pedalenset meer modulair en upgradebaar te maken, wat gezien de hoeveelheid mogelijkheden en opties goed gelukt lijkt te zijn.

In de basis is de P1000i volledig gebouwd met een CNC gefreesde, zwart geanodiseerde aluminium legering. De kwaliteit van de pedalen en de constructie voelen hiermee super aan. Ook de afwerking is dik in orde, we kunnen geen onvolkomenheden ontdekken en de randjes zijn mooi afgerond in een gepolijste aluminiumkleur ten opzichte van de anderzijds matzwarte pedalen, wat iets karakteristieks toevoegt aan het uiterlijk van de pedalen. De voetplaten van de pedalen zijn voorzien van een structuur die net wat meer grip toe zou moeten voegen, en die in onze beleving de pedalen een wat robuustere uitstraling geven.

Het gaspedaal en het koppelingspedaal van de P1000i pedalenset zijn beiden uitgerust met een Hall effect sensor voor een contactloze registratie van de stand van het pedaal. Het koppelingspedaal is voorzien van een uniek mechanisme om het aangrijppunt te simuleren. Het rempedaal is uitgerust met zowel een Hall effect sensor als een 100kg loadcell sensor, waarbij je zelf kunt kiezen van welke je gebruik wilt maken. De intentie van Simagic is hierbij om de simracer zelf te laten kiezen voor een harder of zachter rempedaal, waarbij de loadcell preciezer functioneert bij een hard pedaal met een korte travel, en de Hall effect sensor accurater is bij een zachter pedaal met meer travel. Wij vinden het tof om te zien dat Simagic er over nagedacht heeft om de gebruiker deze keuze te geven.

Uiteraard hebben we ook de hydraulische remmodule van Simagic ontvangen. De P-HYSi hydraulische remmodule werkt als een soort tweetraps systeem dat vloeiend in elkaar overloopt. Bij het indrukken van het rempedaal wordt druk opgebouwd met de remvloeistof. Deze vloeistof duwt vervolgens een zuiger in de remcilinder in de richting van de stapel met rubbers en/of elastomeren, die vervolgens weer weerstand creëren afhankelijk van hun sterkte. Tot slot beschikken de pedalen over een 12bit resolutie waarmee de input van de pedalen in 4096 stappen geregistreerd kan worden.

De afstelmogelijkheden van de Simagic P1000i pedalenset zijn erg ruim te noemen. Om te beginnen zijn de pedalen zijwaarts te verplaatsen door middel van de daarvoor aanwezige openingen in de baseplate. De hoogte van de voetplaten is af te stellen in drie stappen, wat niet uitzonderlijk is, maar de hoek van de voetplaten is óók nog eens af te stellen. De travel van de pedalen is te verstellen door twee boutjes aan weerszijden van de voet los te draaien en de eindstop traploos verder naar voren of naar achteren te duwen. De weerstand van het gaspedaal is opmerkelijk genoeg maar in twee standen instelbaar door de hoek van de as aan te passen. Enigszins misleidend is dat er op de zijkant van het pedaal wel vier indicatoren staan die suggereren dat de weerstand in vier standen aan te passen is, wat niet het geval is.

Het standaard rempedaal biedt enorme vrijheid om het pedaalgevoel aan te passen door de meegeleverde pads. In plaats van veren of 2 á 3 elastomeren te gebruiken heeft Simagic gekozen voor kleine ronde pads die je in elke variatie naar keuze kunt stapelen in de remcilinder, waarbij je maximaal acht pads op elkaar kunt stapelen. Hiervoor kun je de vier kleuren pads gebruiken welke van zacht naar hard zwart, grijs, blauw en rood zijn. Standaard is het rempedaal uitgerust met drie rode, drie blauwe en twee grijze pads, wat dus een medium-harde instelling van het gaspedaal te noemen is.

De kracht van het koppelingspedaal is op twee manieren af te stellen; door de veer te vervangen waarbij geel het zachtst is, blauw medium en rood het zwaarst, en door de stelschroef aan de achterkant van het pedaal aan te draaien om voorspanning op de veer te zetten. Wat enigszins opmerkelijk is, is dat de hoek van de pedalen zelf niet af te stellen is. Bij het gebruik van de P1000i inverted kan de hoek waarin de pedalen zelf hangen dan weer wel aangepast worden. Het afstellen van de P-HYSi hydraulische remmodule komen we later op terug.

Na het uitpakken en bekijken van alle producten die we van Simagic hebben ontvangen is het tijd om de P1000i pedalenset in elkaar te zetten. Zoals bij het uitpakken vermeld is een deel van het voorwerk al gedaan; de drie pedalen zijn reeds op hun baseplate naast elkaar gemonteerd. Zodoende hoeven we in principe enkel de inverted mount eromheen te bouwen, wat met het volgen van de Quick Guide een eitje is. Waar we echter al snel tegenaan lopen is dat wij in ons geval niet de juiste boutjes hebben ontvangen om de zijkanten van de inverted mount aan de baseplate van de pedalen te bevestigen. Volgens de instructies van onze set dienen we deze met M5x10mm boutjes vast te zetten. Op het zakje met bevestigingsmaterialen staat M5x10mm echter doorgestreept en staat er handgeschreven M5x16mm boven, wat overeenkomt met wat we ontvangen hebben. Deze boutjes zijn echter te lang, of het schroefdraad in de baseplate van de pedalen is te kort. We vermoeden dat Simagic het ontwerp iets heeft aangepast, aangezien we in de digitale handleiding zien staan dat er wél M5x16mm boutjes vereist zijn. Mogelijk hebben wij dus wel nieuwe boutjes ontvangen, maar niet de baseplate met het nieuwe schroefdraad. Onze oplossing is om er wat ringetjes tussen te zetten zodat de boutjes mooi passen.

Daarna gaan we de Haptic Feedback motoren plaatsen. Dit gaat erg gemakkelijk volgens de bijgeleverde instructies door de voetplaat van de pedalen af te halen, de bracket te monteren voor de vibratiemotoren, de voetplaat terug te plaatsen en dan de vibratiemotoren te monteren op de zojuist geplaatste brackets. Vervolgens plaatsen we de Sim Ray Heel Stop en werken we het kabeltje mooi weg met de meegeleverde clipjes. Vervolgens sluiten we alles aan in de baseplate van de pedalen en we zijn klaar om de pedalen op onze simrig te plaatsen.

Bij het monteren van de P1000i pedalen op onze TREQ One simrig lopen we ook tegen een klein obstakel aan. In de hielplaat van de pedalenset zitten vier gaten voor de bijgeleverde M8 bouten. Bij deze M8 bouten ontvangen we echter normale moeren, wat betekent dat je de pedalen op een plaat vast kunt zetten en van onderaf kunt aandraaien. M8 inklik/T-moeren voor in een aluminium profiel zitten er helaas niet bij. Wat er wel bij zit zijn M6 boutjes en T-moeren, echter zijn de M6 moeren net te klein voor de M8 gaten. De M6 boutjes zijn bedoeld voor beugels die je aan de zijkant van de baseplate van de pedalen kunt monteren, wat bij de P1000i niet mogelijk is omdat de baseplate in de lucht hangt en de beugels daar niet bij geleverd worden. Uiteindelijk gebruiken we M8 T-moeren die we nog hebben liggen om de pedalen te kunnen monteren. De gaten van de hielplaat van de pedalenset liggen met 24,75cm wel vrij ver uit elkaar. Wij hebben de profielen van onze TREQ One pedal deck op hun aller, aller uiterste standen geplaatst en hebben het geluk dat de pedalen hier precies op passen. Met de pedalen gemonteerd hoeven we enkel de kabels aan te sluiten en de voeding in het stopcontact te doen. Wij kiezen ervoor de pedalen direct op de Simagic Alpha Ultimate Wheelbase aan te sluiten, in plaats van via een USB-poort op onze USB-hub.

Na het monteren van de pedalen is het tijd om deze te configureren en kalibreren. Het softwarepakket van Simagic, welke de naam SimPro Manager draagt, hebben wij al geïnstalleerd op onze PC. Wij hoeven dus enkel de software op te starten en kunnen nu naar het vrijgegeven tabblad ‘Pedals’ gaan. Hierin zien we direct de informatie die we verwachten. Het koppelingspedaal, het rempedaal en het gaspedaal staan mooi naast elkaar en we hebben direct zicht op alle benodigde instellingen.

Allereerst zien we bovenin het scherm een balk met om te beginnen een ‘Instellingen’ knopje. Hier staat echter maar één instelling, en dat is om bij het gebruik van het loadcell rempedaal de uitgedrukte waarde van de remdruk te kiezen; in procenten of in kilogram. Daarnaast vinden we de kalibratieknop en een switch of het om standaard of inverted pedalen gaat, en drie tabbladen voor Basic, welke als eerst wordt geopend, Feedback en Lights.

Onder de balk vinden we, op het Basic tabblad, de instellingen van de individuele pedalen. Allereerst kunnen we van elk pedaal, handmatig of met een preset, het verloop (de curve) van het pedaal instellen, en kunnen we de deadzones instellen. Bij alle pedalen kunnen we tijdens het indrukken ervan zien voor hoeveel procent (of kilogram bij het rempedaal) we deze belasten. Wat ons opvalt is dat de visuele indicator hiervan een kleine vertraging heeft ten opzichte van het indrukken van het pedaal. Het rempedaal heeft nog wat extra opties. Zo kunnen we zelf kiezen of we de loadcell sensor of hoeksensor willen gebruiken, waarbij laatstgenoemde de Hall effect sensor betekent. Zoals eerder genoemd is volgens Simagic de hoeksensor accurater wanneer je een (erg) licht rempedaal gebruikt, bijvoorbeeld wanneer je rijdt met straatauto’s. De loadcell sensor is het meest accuraat bij een wat harder pedaal. Ook kun je direct zien met hoeveel kilogram je op het rempedaal drukt, en kun je ook nog de brake force verlagen zonder het pedaal opnieuw te hoeven kalibreren.

Bij Feedback kunnen we de vibratiemotors instellen. Hierbij kunnen we zelf bepalen bij gebruik van welke data de motor moet gaan trillen (Koppeling, ABS, Traction Control of uit). Daarnaast kunnen we de sterkte van het effect aanpassen en de frequentie waarop de motor trilt. Een lagere frequentie zorgt voor tragere vibraties die wel wat harder over kunnen komen. Een hogere frequentie zorgt voor wat soepeler aanvoelende vibraties. Tot slot kunnen we op het derde tabblad, ‘Lights’, het gedrag van de Sim Ray Heel Stop bepalen. Hier kunnen we uit een aantal effecten kiezen of een vaste kleur naar keuze. De SimRay Heel-Stop kan ook gekoppeld worden aan de elemetriedata van ABS of traction control. Echter vult de lichtbalk zich hiermee van rechts naar links in plaats van links naar rechts, wat we niet om kunnen keren.

Met de Simagic P1000i pedalenset gemonteerd en gekalibreerd is het tijd om te gaan rijden! Dit doen we onder anderen in Assetto Corsa en Dirty Rally 2.0 aangezien we hiermee ook de Simagic DS-8X Shifter hebben gereviewd terwijl we de pedalenset al in gebruik hadden genomen.

Het gaspedaal
De eerste indruk van de gehele pedalenset is dat deze erg degelijk en solide aanvoelt! Een bijkomende eerste indruk van het gaspedaal is echter ook dat het deze wel erg licht onder de voet is; lichter dan wij graag zouden willen. Wij verstellen het gaspedaal dus al snel naar de hardere instelling van de twee. Ook hier vinden we het gaspedaal nog te licht aanvoelen, echter zijn er zoals eerder genoemd verder geen afstelmogelijkheden voor het gaspedaal. Het pedaalgevoel is verder gelukkig wel prettig; het gaspedaal is fijn en soepel om te doseren en de eindstop voelt solide aan. De weerstand op het pedaal is misschien licht, maar verder voelt deze aan als een zeer stevig pedaal dat zeker met assertiviteit gebruikt kan en mag worden. Het gaspedaal komt qua immersie het best tot zijn recht wanneer je in bijvoorbeeld een straat- of driftauto rijdt, maar we hebben er zeker geen problemen mee ook snellere raceklassen of een openwieler te rijden, al klopt dat qua ervaring minder.

Het koppelingspedaal
Out-of-the-box vinden we het koppelingspedaal eigenlijk direct al goed aanvoelen. Met de standaardinstelling is het nog wel een vrij licht koppelingspedaal, maar al wel zwaarder dan het gaspedaal op de zwaarste instelling. De koppeling vereist een prettige hoeveelheid kracht om in te duwen en ook het mechanisme van het aangrijppunt is goed merkbaar en voelt bij elk schakel- en wegrijmoment hetzelfde aan. Wanneer we het koppelingspedaal met assertiviteit gebruiken hebben we wel het gevoel dat we hard en snel tegen de eindstop aan duwen wat het nodige geluid produceert, maar het gevoel dat het pedaal geeft is flink solide. Het fijne aan het koppelingspedaal is dat deze, zoals eerder genoemd, meer afstelmogelijkheden heeft dan het gaspedaal. Zodoende stellen we het koppelingspedaal eerst stugger af door de voorspanning te vergroten aan de achterzijde van het pedaal. Het verschil is niet extreem maar wel merkbaar en dus zeker geschikt om het koppelingspedaal op deze manier te fine-tunen wanneer daar behoefte aan is.

Uiteraard gaan we ook rijden met de verschillende veren van het koppelingspedaal. Om deze te vervangen draaien we de stelschroef aan de achterzijde van het pedaal los, waarna de gehele veer vrij komt en van de as gehaald kan worden. We plaatsen vervolgens de gele, lichtere veer terug en draaien de stelschroef weer vast. Het koppelingspedaal is merkbaar iets lichter geworden, maar het ligt nog vrij dicht bij de blauwe veer waar het pedaal standaard mee is uitgerust. We proberen ook de rode, zwaarste veer welke op zijn beurt weer merkbaar wat stugger is. Voor ons is dit een erg prettig gevoel dat we gefine-tuned hebben met de stelschroef en waarvan we besluiten om hier mee te blijven rijden!

Het standaard rempedaal
Ondanks dat we de P1000i pedalenset met hydraulische upgrade voor het rempedaal hebben ontvangen, is de pedalenset uit de doos uitgerust met het standaard rempedaal met rubberen pads en elastomeren. Deze gaan wij dus ook zeker testen voordat we de upgrade naar de hydraulische module maken. De eerste indruk van het standaard rempedaal is zeer goed! Met de standaard medium-harde instelling beschikt het rempedaal over enige voelbare travel die erg prettig opbouwt qua druk. Het rempedaal geeft snel een vertrouwd gevoel en voelt in onze beleving erg natuurlijk aan.

Wel merken we direct dat de rem wat ‘clunky’ aanvoelt bij het loslaten ervan, waarbij er speling op het pedaal zit richting de gebruiker toe,  en ook flink piept bij het samenpersen van de rubberen pads/elastomeren in de remcilinder. Allereerst halen we dus de remcilinder los om de boel in te smeren met de door Simagic bijgeleverde tube vet, waarvan we overigens geen verdere instructies vinden in de handleiding, wat prettig zou zijn geweest om te weten wat je van de fabrikant kan en mag invetten. De remcilinder is gemakkelijk los te halen door de borgmoer en de as los te draaien, wat gek genoeg met de klok mee gebeurt. Daarna kunnen we de remcilinder losduwen van de balpunt in de voet van het pedaal. Hierbij merken we wel dat de mooie Simagic-rode finish vrij gevoelig is. Bij het voor het eerst loshalen schuurt deze al lichtjes langs het balpunt waardoor er direct wat van de kleur is vergaan. Met de remcilinder in de hand kunnen we de afsluiting van de remcilinder gemakkelijk losdraaien en de inwendige as met remrubbers en elastomeren eruit halen. We vetten de inwendige as en de rubbers/elastomeren individueel met een heel dun laagje van het meegeleverde vet in en assembleren het rempedaal weer door de remcilinder over de as van het rempedaal te schuiven en deze weer op de correcte wijze op het balpunt te plaatsen. We draaien de as en de borgmoer weer vast en klaar is Kees! Het gepiep van de rem is opgelost, en ook de speling welke een clunky gevoel gaf bij het loslaten van de rem is opgelost door alles goed aan te draaien. Het rempedaal voelt hiermee nog een stuk meer solide en prettiger aan en we zijn in alle eerlijkheid enorm verrast en positief over het algehele gevoel waarmee we met het pedaal kunnen remmen op de standaard instelling.

Na de nodige sessies en met veel plezier met de standaardinstelling gereden te hebben gaan we spelen met de meegeleverde rubberen pads en elastomeren voor het rempedaal. Zoals genoemd ontvingen we meerdere kleuren van de kleine pads welke voor verschillende hardheden zorgen. Met deze gekleurde pads kunnen we naar eigen inzicht samenstellingen doen met een maximum van 8 pads in de remcilinder. Om te beginnen kiezen wij de hardste en daarna de lichtste instelling om het bereik van het pedaalgevoel te ervaren. De hardste instelling, met enkel de rode elastomeren, zorgt voor een stug rempedaal waar nog wel enige travel in voelbaar is. Deze travel is wellicht wat meer dan dat we bij de gemiddelde andere loadcell pedalenset zien op hun hardste instellingen. Hiermee voelt het rempedaal initieel wat zacht aan, maar de druk bouwt snel op waardoor het rempedaal alsnog hard aanvoelt. Een minpunt dat we bij gebruik van de elastomeren opmerken is dat we een fenomeen zien dat doorgaans ‘elastomer relaxation’ genoemd wordt. Dit betekent dat de elastomeren onder druk enigszins ontspannen waardoor de remdruk met enkele procenten afneemt, wat je zou moeten compenseren door harder op het rempedaal te drukken. In de praktijk zien we dit enkel in de Simagic software terug, al kunnen we ons voorstellen dat dit op hoog niveau en met zwaardere rempedalen een significanter verschil kan maken.

De lichtste setting, met enkel de zwarte pads, zorgt vanzelfsprekend voor het tegenovergestelde. Het rempedaal voelt direct een stuk zachter aan en de travel is nog een stuk merkbaarder. Waar pedalensets soms nog wel eens gevoel kunnen verliezen wanneer ze op hun allerlichtste stand gebruikt worden, is dat bij de Simagic P1000i pedalen niet het geval. Ook op de zachtste instelling voelt het pedaal prettig aan en is het hele verloop meer dan prima. Op de zachtste instelling voelt het pedaal zelfs erg natuurlijk aan in vergelijking met een normale straatauto, wat dus ideaal is als je graag in die klasse rijdt. Het zachtere rempedaal maak het ook gemakkelijker om de ‘heel-toe’ techniek te leren en toe te passen doordat het gemakkelijker is om de druk erop te houden terwijl je de hiel van je voet naar je gaspedaal brengt.

Simagic biedt met dit rempedaal de optie om te kiezen tussen de loadcell sensor en de Hall effect positiesensor, wat wij erg tof vinden om te zien. Vooral doordat het rempedaal zo licht in te stellen is kan het lonen om over te gaan naar de Hall-effect sensor in plaats van de loadcell sensor. Persoonlijk vinden we de loadcell sensor nog accuraat genoeg bij de lichtste instelling, al hebben we de uiteindelijke brake force in deze instelling wel iets verlaagd.

P-HYSi Hydraulische remmodule
Na een tijdje met de standaard remmodule gereden te hebben is het tijd om over te gaan naar de P-HYSi Hydraulische remmodule. Bij de P-HYSi module zit netjes een handleiding die ons helpt bij het verwijderen van de standaard remmodule en het plaatsen van de hydraulische module, en een zakje gereedschap om daar bij te helpen. De eerste stappen hiervan vinden we erg duidelijk, echter wordt het later onduidelijker doordat de hydraulische module op een bepaald moment weer verwijderd dient te worden na het passen, om daarna definitief teruggeplaatst te worden na het plaatsen van het afdekkapje. Wij hebben er baat bij gehad om de installatievideo van Simagic te bekijken tijdens het installeren. Opmerkelijk bij het plaatsen vinden we dat er verder geen kabeltjes, sensoren of elektronica opnieuw aangesloten dient te worden. De hydraulische remmodule maakt gebruik van dezelfde loadcell of Hall effect sensor als het standaard rempedaal. De hydraulische remmodule is dus vooral bedoeld voor het creëren van een realistischer pedaalgevoel, en niet om de daadwerkelijke opgebouwde vloeistufdruk te meten en als input te gebruiken.

We gaan eerst rijden met de standaard instelling van de P-HYSi hydraulische remmodule. De allereerste indruk is helaas niet helemaal representatief. Wat niet in de handleiding of instructievideo wordt toegelicht is dat we na het installeren van de module het pedaal ook nog een preload dienen te geven en de borgmoer vast dienen te draaien aan de kant van de pedaalarm, waar we tijdens de installatie verder niets mee hoeven te doen. Eenmaal voltooid voelt het pedaal stevig aan en vrij van speling. De eerste indruk van het daadwerkelijke rijden met de hydraulische remmodule is gelukkig wel positief! Het rempedaal voelt hiermee meer levendig en nog realistischer aan onder de voet. We voelen bij het bedienen van het rempedaal de remdruk beter opbouwen en het aanremmen voelt net wat intuïtiever. Toch voelen we niet het exacte gevoel van opbouwende druk in een systeem van remvloeistof zoals we in een auto ervaren. De remvloeistof wordt gebruikt om druk op te bouwen tegen de rubberen pads en elastomeren, wat betekent dat die voor een groot deel verantwoordelijk blijven voor de weerstand die je op het pedaal voelt. Dat gezegd hebbende voegt het wel een extra dimensie toe aan het rempedaal en vinden we het het remgevoel ten goede komen.

Zoals eerder benoemd is de hydraulische remmodule ook voorzien van een cilinder waarin zich rubberen pads en elastomeren bevinden. In plaats van dat deze over een as geschoven worden, zoals bij het standaard rempedaal, zijn deze pads voorzien van een uitsteeksel welke je in de bodem van de volgende pad kan drukken, vergelijkbaar met het principe van een Lego blokje. De bedoeling is op deze manier dat alle pads één vaste, in elkaar geklikte stapel vormen welke vervolgens in de draaiknop van de cilinder geplaatst worden en op die manier in de cilinder geschoven worden. Wij gaan na het rijden met de standaard remopstelling uiteraard ook aan de slag met de overige rubberen pads, elastomeren en de bijgeleverde travel regulators. Al gauw merken wij dat dit niet helemaal vlekkeloos gaat. De elastomeren passen niet lekker in elkaar, of de lucht die tussen de twee pads in zit kan niet ontsnappen waardoor ze weer uit elkaar ploppen. De aluminium travel regulators zijn vanzelfsprekend dermate stug, dat het lastig is om rubber of elastomeer erin vast te drukken. Dit betekent dat wanneer wij een stapel maken met elastomeren en travel regulators deze al omvalt voordat we deze in de horizontaal aflopende remcilinder kunnen plaatsen.

Met veel proberen is het ons gelukt een zachtere instelling uit te kiezen. Het rempedaal is hier, net als het standaard rempedaal, goed licht mee te maken. Te licht, misschien. We voelen namelijk ook de eindstop van het pedaal. We proberen nog een minder lichte instelling en een zwaardere, zonder gebruik van travel regulators. Het is duidelijk dat de weerstand van ook het hydraulische rempedaal zeer breed in te stellen is, en voornamelijk goed te finetunen. In tegenstelling tot een aantal van acht pads van de standaard remmodule, is de hydraulische remmodule uitgerust met negen rubberen pads of elastomeren. Voldoende combinatiemogelijkheden dus. Wel blijft het zo dat het ons niet is gelukt om een instelling te maken met de travel regulators erbij. We hebben hierover contact opgenomen met Simagic, en die geven aan dat we kunnen proberen om de remcilinder verticaal te plaatsen. Echter moeten we daarvoor de bout waarmee de remcilinder vast zit los draaien en lopen we hiermee het risico om lucht in het remsysteem te introduceren, of zelfs een lekkage van remvloeistof te veroorzaken. Omdat we dit niet willen hebben we dit dan ook niet gedaan. Collega productreviewer Race Beyond Matter heeft aangegeven de pedalenset op een bureau dusdanig gepositioneerd te hebben dat een stapel met pads en elastomeren verticaal ingebracht kon worden. Echter is dit natuurlijk ook geen oplossing wanneer je veel wilt experimenteren. We blijven er dus bij dat er een ontwerpfout zit in de plaatsing van de remcilinder, of het (niet goed) in elkaar kunnen klikken van de pads, elastomeren en travel regulators.

P-HPR Haptische feedback
Tot slot hebben we natuurlijk van Simagic ook twee P-HPR Haptische Feedback motoren mogen ontvangen. Fijn hieraan vinden we dat we, zoals eerder bij Software geschreven, zelf exact de sterkte en frequentie van de motoren kunnen bepalen zoals we deze willen ervaren. Omdat we helaas maar twee exemplaren bij onze drie pedalen hebben ontvangen hebben we deze enkel geplaatst op ons rem- en gaspedaal, met daarbij ABS en Traction Control als telemetriedata die de P-HPR motoren aanstuurt.

De eerste indruk die we van de haptische motoren krijgen is erg prettig! Met name bij het gebruik op het rempedaal voelt het al snel vertrouwd aan om het pedaal te voelen vibreren op het moment dat we het ABS systeem van onze virtuele wagen aanspreken. Sterker nog, het voelt enorm snel natuurlijk aan en we merken dat we met meer vertrouwen maximaal kunnen remmen en makkelijk corrigeren bij het blokkeren van een wiel. Op dat vlak is de haptische motor een absolute aanwinst op het rempedaal. Het beschikbare bereik van de feedback qua frequentie en sterkte vinden we in de praktijk ook méér dan ruim voldoende om echt een pedaalgevoel te creëren dat bij ons past. Op de hardste setting en de laagste frequentie stoot het pedaal zelfs redelijk hard onder onze voet, terwijl er juist ook een lichtere vibratie te configureren valt. De haptische feedback motor op ons gaspedaal doet uiteraard hetzelfde, al kiezen we hier voor een wat hogere frequentie en mildere sterkte om een prettige trilling te ervaren wanneer we de traction control van de auto aanspreken. Het algehele gevoel is hierbij ook erg prettig en het corrigeren van ook het gaspedaal voelt daarmee ook een stuk natuurlijker aan. Waar we na langduriger gebruik wel vaker tegenaan lopen, is dat de P-HPR haptische feedback motoren, in ieder geval bij ons, niet altijd even consistent lijken te willen werken. Zo lijken de motortjes soms te laat geactiveerd te worden, of lijken ze bij het op gang komen te stotteren of haperen totdat ze op de volledige instelling vibreren zoals wij hebben ingesteld. Wij hebben uiteraard al onze kabels nagelopen en de pedalen ook direct in onze USB-hub aangesloten in plaats van de Simagic wheelbase, echter blijft dit symptoom helaas aanwezig bij ons.

Een heel klein minpunt is dat de P-HPR haptische feedback motoren via SimPro Manager zéér beperkte functionaliteit hebben. De sterkte en frequentie van de motoren is wel verfijnd in te stellen, echter kan je deze alleen toewijzen aan ABS, TC of koppeling. Gebruik je SimHub, dan worden de haptische feedback motoren volledig herkend en zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Je kunt op deze manier zelf tot in detail bepalen hoe de motoren zich dienen te gedragen. Het nadeel hiervan is dat dit alleen werkt wanneer de pedalen direct via een USB-poort of USB-hub aangesloten zijn. Gebruik je de CAN-bus input op de wheelbase, dan beschik je niet over deze uitgebreide functionaliteit.

Onderstaande video is een korte rij-impressie van de Simagic P1000i pedalenset. In deze video rijden we in onze TREQ One simrig met daarop de Simagic Alpha Ultimate Wheelbase, Simagic GTS stuurwiel (review volgt), Simagic DS-8X Shifter, Sim-Lab XB1 handrem en natuurlijk de Simagic P1000i pedalenset met hydraulische remmodule en haptische feedback motoren. Als sim gebruiken we Assetto Corsa waarin we rijden in de Lotus 98T op Watkins Glen, en de McLaren P1 op de Nordschleife.

Ondanks dat onze ervaring met de allereerste pedalenset van Simagic -de P2000 pedalen- erg beknopt is, weten we dat ze de lat daar mee erg hoog hebben gelegd voor pedalensets in hun line-up. De Simagic P1000(i) pedalen zijn als betaalbaardere pedalen in hun line-up opgenomen. Je kunt jezelf snel vergissen en aannemen dat dit dan ook meer budget pedalen zijn, maar niets blijkt minder waar!

De P1000(i) pedalenset van Simagic is in de basis heel sterk. Er wordt gebruik gemaakt van topkwaliteit materialen, ze zien er stijlvol uit en voelen simpelweg enorm degelijk en stevig aan. De pedalen beschikken, in het geval van de koppeling en de rem, over een zeer uitgebreide hoeveelheid aan afstelmogelijkheden. Daarnaast zijn de pedalen enorm uitbreidbaar met de inverted mount, de hydraulische remmodule, de P-HPR haptische feedback motoren en de P-SRH Sim Ray Heelstop. Dit maakt de P1000(i) pedalenset zeer interessant voor de enthousiaste simracer die een betaalbaardere instapset wil hebben dan de duurdere P2000 pedalen, maar ook voor de fanatiekelingen die hun pedalenset juist meer willen upgraden en aanpassen.

De rij-ervaring van de P1000(i) pedalenset is super; de pedalen zijn erg stevig, voelen enorm soepel aan en geven erg snel een vertrouwd gevoel. Het koppelingspedaal is een genot; het mechanisme dat Simagic heeft bedacht om een aangrijppunt te generen voelt goed aan en zorgt elke ronde voor exact hetzelfde koppelingsgevoel. Daarbij is het pedaal zeer gemakkelijk af te stellen en is de veer binnen no-time omgewisseld voor een lichter of zwaarder exemplaar. Het standaard rempedaal van de P1000(i) pedalen is al super te noemen. Het is wel een rempedaal waar ook in de hardste instelling nog aardige travel op voelbaar blijft, maar dat is voor ons geen probleem. Met de ruime afstelmogelijkheden verwachten we dat er voor de overgrote meerderheid een goede instelling met dit rempedaal te maken valt. Het remgevoel is meer dan goed en zelfs met enkel rubberen pads en elastomeren voelt het pedaal goed en natuurlijk aan, welke ook nog eens erg simpel te verwisselen zijn. De hydraulische remmodule heeft een voldoende eigen karakter en geeft nog net een realistischer pedaalgevoel. Wel belangrijk is dat de hydraulische remmodule enkel voor het pedaalgevoel zorgt; deze maakt verder gebruik van dezelfde load cell sensor en niet van een druksensor. De P-HPR haptische feedback motoren zijn ook ruim instelbaar, geven een zeer prettig en zelfs hard gevoel, en zeker in het geval van gebruik met ABS geeft dit zeker een voordeel op pedalen zonder haptische feedback.

Ondanks de hoeveelheid pluspunten is de P1000(i) pedalenset niet vrij van kritiek. Zo hebben wij bij de pedalen niet goed passende boutjes gekregen, wat een kleinigheid is maar de pedalen wel een wat mindere start geeft. De afstelmogelijkheden van het gaspedaal schieten flink tekort; er zijn maar twee keuzemogelijkheden qua hardheid, en ook de hardste instelling is simpelweg veel te zacht om een compliment te krijgen, al rijdt en doseert het pedaal verder super. De hydraulische remmodule is uitgerust met een cilinder met daarin 9 rubberen pads en/of elastomeren welke voor de hardheid van het pedaal zorgen. Hiervoor heeft Simagic een heel mooi aanbod met pads, elastomeren en zelfs travel regulators. Wij hebben deze alleen helaas niet kunnen testen, doordat de stapel met pads omvalt voordat we deze horizontaal kunnen inbrengen. Het draaien van de remcilinder om het inbrengen van de pads gemakkelijker te maken gaat niet zonder risico om lucht in het remsysteem te introduceren of zelfs een lek van vloeistof te veroorzaken. Een noemenswaardige ontwerpfout in onze ogen. Tot slot lijken de P-HPR haptische feedback motoren in ons geval soms te stotteren of moeilijk op kracht te komen, of reageren ze simpelweg aan de late kant.

Maken deze minpunten de Simagic P1000(i) pedalen tot een mindere pedalenset? Absoluut niet. Het is een indrukwekkende pedalenset met erg veel goede punten, goede materialen en bouwkwaliteit, een super rij-ervaring en een grote mate van inzetbaarheid. De die-hard Formule simracer welke op zoek is naar een hard gas- en rempedaal met weinig travel, moet misschien verder kijken, maar verder is de P1000(i) pedalenset simpelweg voor een zeer breed publiek inzetbaar. Wij kunnen in ieder geval zeggen dat wij de P1000i pedalenset voorlopig op onze sim gemonteerd houden.

De P1000 pedalenset is beschikbaar met een ‘vanaf’ prijs van €499,00 voor enkel het gas- en rempedaal. De P1000i inverted pedalenset met onder anderen koppeling, hydraulische remmodule en twee P-HPR haptic feedback motoren zoals wij in deze review behandeld hebben is voor jou voor een prijskaartje van €1213,00.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.