Pedalen ReviewsReviews

Simnet Racing SP Pro Loadcell Pedalenset


In het technologisch geavanceerde Shenzhen, China, bevindt zich het bedrijf Simnet. Dit jonge bedrijf, opgericht in 2023, is gevestigd in een stad die bekendstaat om technologische grootmachten zoals DJI, Huawei, BYD en Tencent. Simnet bestaat uit een team van gepassioneerde simracers, techprofessionals en supply chain-experts. Hun missie is om innovatieve en betaalbare hardwareproducten te ontwikkelen die de ervaring en veelzijdigheid in de simrace-industrie naar een hoger niveau tillen.

Onlangs werden wij door Simnet benaderd met de vraag of we hun nieuwste product, de Simnet pedalen, wilden reviewen. Uiteraard zijn wij erg benieuwd naar hoe deze pedalen presteren. Met veel enthousiasme hebben wij hun aanbod aangenomen om onze ervaringen met jullie te kunnen delen.

De Simnet Racing SP Pro Loadcell Pedalen zijn verkrijgbaar via de webwinkel van Simnet. De prijzen beginnen bij $298,00 voor de 2-pedalen set en $348,00 voor de 3-pedalen set. Daarnaast zijn er tal van extra opties beschikbaar, zoals drie verschillende soorten haptics en een aparte set elastomeren. Wij hebben de 3-pedalen set ontvangen, samen met de drie haptics, een power adapter en de set elastomeren. Deze complete set heeft een prijskaartje van ongeveer $500,00. Let op: alle genoemde prijzen zijn exclusief verzendkosten en invoerkosten. Simnet heeft ons nog een persoonlijke kortingscode ‘simraceblognl’ gegeven voor 5% korting op aanschaf van hun producten.

Verpakking & Inhoud

De Simnet pedalenset is vanuit China naar Nederland verzonden en deed er ongeveer zeven werkdagen over om bij ons bezorgd te worden. In onze ogen is deze levertijd goed te overzien, maar het is zeker iets om rekening mee te houden als je interesse hebt in deze set. Het pakket werd door DHL afgeleverd en we hoefden geen extra import- of BTW-kosten te betalen bij ontvangst.

De set is geleverd in een grote bruine doos, die verschillende kleinere doosjes bevat waarin de pedalen, een baseplate, haptic feedback motoren, RGB-LEDs en overige onderdelen zitten. De verpakking zelf is vooral functioneel en mist wat eigenzinnigheid en gevoel. Hierdoor hebben we niet direct de indruk dat de verpakking een product van hoge kwaliteit bevat, maar we laten ons graag verrassen.

Bij het openen van de eerste doos zien we een laag zwart schuim, waarin de pedalen, control box, montagematerialen en elastomeren voor de rem netjes op maat zijn uitgesneden. De pedalen zijn goed verpakt en zien er verzorgd uit, wat ons meteen een vertrouwd gevoel geeft en het idee versterkt dat de set zorgvuldig is samengesteld, verpakt en verzonden. De pedalenset heeft nogal wat afstand afgelegd, dus dit is fijn om te zien.

In de volgende doos vinden we de baseplate, die ook goed beschermd is met een zwarte schuimlaag en stevig genesteld in een uitsnede. Daarnaast treffen we ook diverse montagematerialen aan. In de kleinere doosjes bevinden zich de haptic feedback motoren, RGB-LEDs en adapter. De benodigde voedingskabel is los in de grote doos te vinden.

Ondanks dat de producten goed en zorgvuldig zijn verpakt valt het ons op dat er in zijn geheel geen handleidingen of instructies in de doos zitten, en er ook niet bijvoorbeeld een flyer aanwezig is met een QR-code naar waar we deze kunnen vinden. Met wat zoekwerk vinden we de handleiding wel op de website van Simnet, maar het haalt de ‘flow’ een beetje uit het unboxen en ontdekken.

Al met al zijn we niet ontevreden over de verpakking en inhoud van de Simnet pedalenset. Er mag van ons wat meer branding of gevoel van hoge kwaliteit in de verpakking zitten, maar de inhoud is goed beschermd tijdens het transport, wat ons vertrouwen geeft in de kwaliteit van de set. Wij kijken ernaar uit om de set in gebruik te gaan nemen.

De Simnet Racing SP Pro Loadcell Pedalen

De Simnet SP Pro Loadcell Pedalenset is in de basis vervaardigd uit 3 mm dik roestvrij staal, met een elektrostatische poedercoating voor extra bescherming tegen slijtage. De set zoals wij deze ontvangen hebben bevat drie pedalen (gas, rem en koppeling), een baseplate met verstelbare hielsteun, RGB verlichting en drie haptische feedback motoren.

Het rempedaal maakt gebruik van een 100 kg loadcell sensor met een 12-bits resolutie, die zorgt voor een nauwkeurige vertaling van pedaaldruk naar digitale input. De sensor kan in drie gevoeligheidsniveaus worden afgesteld, waardoor de mate van krachtregistratie aangepast kan worden naar persoonlijke voorkeur. De technische omschrijving duidt aan dat de pedalenset geleverd wordt met drie kleuren elastomeren (zwart, blauw en rood) en een zwarte veer. Optioneel is een extra set met veren beschikbaar. Hiermee kunnen in totaal 343 verschillende combinaties gemaakt kunnen worden om de gewenste remweerstand te creëren. De sensor van zowel het gas- en koppelingspedaal zien we niet in de specificaties terug, maar blijken ook loadcell sensoren te zijn. Bij deze pedalen zien we een kleine veer, direct achter de pedaalarm, welke op de loadcell sensor drukt bij het bedienen van het pedaal. Alle drie de pedalen zijn uitgerust met een hydraulische demper, die ook verwijderd kan worden zonder de werking van het pedaal te beïnvloeden.

Zoals genoemd ondersteunt de pedalenset drie haptische feedbackmodules; de HPM-L (lineaire feedbackmotor), HPM-R (rumble feedbackmotor) en PTT (tactile transducer vibratiemodule) welke in ons geval alle drie meegeleverd zijn. Deze modules kunnen trillingen genereren op basis van ingame telemetrie zoals ABS-activering of gripverlies en meer. Interessant is dat Simnet voor drie verschillende modules heeft gekozen, waarbij je als gebruiker zelf de keuze kunt maken welke je wil ontvangen en dus welk gevoel je wil creëren. De vibratiemodule (HPM-R) is een eenvoudige motor met een excentrisch gewicht dat roteert om trillingen te creëren, zoals deze bijvoorbeeld ook in telefoons of gamecontrollers zitten. Vibratiemodules staan bekend om een wat zachter effect dat vooral trillingen nabootst. Een lineaire motor (HPM-L) werkt met een bewegende massa welke in de lengte heen en weer bewogen wordt door middel van een magnetische spoel. Een lineaire motor is in staat hardere stoten te genereren en snel te reageren op inputsignalen. De ‘Tactile Transducer’ (PTT) module zet elektrische signalen om in trillingen die normaal gesproken grotere oppervlakken (zoals stoelen of simrigs) laten resoneren op lagere frequenties.

De Simnet SP Pro pedalenset is uitgerust met een ruime hoeveelheid afstelmogelijkheden. Alle drie de pedalen hebben een faceplate die in hoogte verstelbaar is, en de hydraulische demper waarvan de hoek in de hoogte aangepast kan worden voor een lichter of sterker effect. De demper is optioneel en kan ook verwijderd worden om het pedaalgevoel aan te passen. Bij alle drie de pedalen is ook de pedaalhoek te verstellen in vijf stappen, en is de maximale travel op het pedaal in te stellen. Bij het gaspedaal kan het gevoel en sterkte aangepast worden door de hoek van de veer aan te passen, en er kan op deze veer een preload worden ingesteld door aan de stelschroef voor de veer te draaien. Naast de afstelmogelijkheden die alle pedalen met elkaar delen, kan bij het rempedaal het gevoel en de weerstand aangepast worden door de elastomeren en de veer te vervangen. Net als bij het gaspedaal kan bij het koppelingspedaal de veer versteld worden voor een ander pedaalgevoel, en kan er een preload op de veer ingesteld worden. Uniek voor het koppelingspedaal is dat het kantelmechanisme, dat het aangrijppunt van het pedaal simuleert, in hoogte verstelbaar is voor een ander pedaalgevoel.

Voor montage is de set compatibel met aluminium extrusie frames en standaard raceseats. De pedalen kunnen bevestigd worden met M6-bouten en T-slot moeren, en zelfs de hielsteun is op meerdere posities verstelbaar in hoogte, diepte en hoek.

De Simnet Control Box, waar de pedalen op aangesloten worden, is gemaakt van een CNC gefreesd en zwart geanodiseerde aluminium behuizing. Aan de ene zijde vinden we drie inputs voor de pedalen en drie inputs voor de haptische feedback motoren. Aan de andere zijde vinden we onder andere de aansluiting voor de voeding, een USB-uitgang en aansluiting voor de RGB verlichting.

Niet onbelangrijk om te weten over deze pedalenset; de Simnet SP Pro pedalenset is niet alleen op PC te gebruiken, maar is ook compatibel met Fanatec wheelbases. Hiermee kunnen de pedalen ook op PlayStation en Xbox gebruikt worden. We hebben zelf geen setup om dit te testen, maar hebben de mogelijkheden hiervan bevestigd.

Montage

Zoals eerder genoemd wordt er bij de pedalenset geen ‘quick start’ handleiding, volledige handleiding of QR-code naar een handleiding meegestuurd. Omdat er nogal wat montagematerialen zijn meegeleverd vinden wij het fijn om deze er toch bij te houden, om er zeker van te zijn dat we de juiste onderdelen hebben ontvangen in de juiste aantallen, en dat we deze gebruiken zoals bedoeld. Eenmaal de handleiding op de website van Simnet gevonden kunnen we hiermee aan de slag.

De eerste stap is het demonteren van de baseplate, waarop de heelplate verkeerd om gemonteerd zit om ruimte in de doos te besparen. Het moeten de-assembleren of demonteren van vooraf geplaatste montagematerialen voelt altijd als een stap terug in plaats van vooruit, maar gelukkig valt de hoeveelheid handelingen mee. De handleiding legt de stappen voldoende uit, maar er moet wel van hoofdstuk naar hoofdstuk gesprongen worden. Na het prepareren van de baseplate kunnen we de pedalen één voor één plaatsen. Fijn is dat de pedalen met twee bouten bovenaf vastgedraaid kunnen worden, direct in de baseplate. Geen boutjes met moeren van onderaf dus. Een klein minpunt is dat de pedalen niet traploos zijwaarts te verstellen zijn. Om een pedaal zijwaarts te verplaatsen moeten we deze geheel los maken door de boutjes te verwijderen en het pedaal boven andere gaten te positioneren. Wij kiezen voor maximale ruimte tussen het koppeling- en gaspedaal, en positioneren de rem naar inzicht er tussenin. Het aansluiten op de control box is in een handomdraai gepiept. Wel valt het hierbij meteen op dat er geen montagematerialen bij de control box zit, deze moeten we dus los neerleggen op/onder onze setup.

Na de pedalen op de baseplate geplaatst te hebben gaan we verder met het plaatsen van de haptic feedback motoren. Eerst monteren we de beugel op de ‘Pedal Tactice Transducer’, welke we daarna conform de instrcuties op het pedaal plaatsen. Bij het plaatsen van de lineaire motor en vibratiemodule merken we op dat de beugels één á anderhalve millimeter te smal zijn; we krijgen deze niet om de basis van de pedalen heen. We hebben hierover contact gezocht met Simnet, welke aangaf dat we de beugels wijder mogen maken door aan weerszijden aan de beugel te trekken met een tang. Zo gezegd, zo gedaan. Binnen no time hebben we alledrie de modules alsnog kunnen monteren op de Simnet pedalenset. Top! Simnet heeft inmiddels ook aangegeven dat het om een fabricagefout ging, wat betekent dat toekomstige eigenaren van deze pedalenset hier niet tegenaan zullen lopen.

Nu kunnen we verder met het plaatsen van de pedalenset op onze FormulaSimRigs Avanzata setup. Hier realiseren we ons dat de gaten voor de bouten min of meer verstopt zitten onder het gas- en koppelingspedaal. Met wat creativiteit moeten we de bouten kunnen plaatsen zonder de pedalen te verwijderen, maar dat wordt veel gepriegel. Wij kiezen ervoor het gas- en koppelingspedaal te verwijderen en zo gemakkelijk de baseplate op onze simrig te plaatsen. De meegeleverde T-moeren met veer in de vorm van een vleugel vinden wij niet prettig, dus wij plaatsen een aantal van onze eigen T-slot moeren. We kiezen een paar passende gaten uit, waar de baseplate voldoende van voorzien is, en monteren de baseplate op onze pedal deck. Nu we het gas- en koppelingspedaal gaan plaatsen realiseren we wel dat we de gehele set met baseplate niet meer zijwaarts kunnen verschuiven, doordat de bouten grotendeels verborgen zitten onder de pedalen. Wij plaatsen de pedalen en de baseplate zo nauwkeurig mogelijk en plaatsen de pedalen weer op de baseplate. We sluiten de kabels weer aan op de control box, die we los op het pedal deck van onze simrig laten liggen, en zijn klaar om de software in te duiken.

Software

Voor het aansturen van de Simnet Racing SP Pro Loadcell pedalen biedt Simnet hun eigen software aan; SimConnect Manager. We downloaden het programma direct van de website van Simnet. Voordat we het programma kunnen gebruiken ontvangen we de melding dat de firmware van de pedalen geüpdatet moet worden, dus we downloaden ook direct de meest recente firmware van hun website. Het installeren is met een paar klikken gedaan, waarna we direct de software in kunnen.

De eerste indruk die we krijgen van Simnet SimConnect Manager is dat het een mooi, overzichtelijk programma is. Stiekem verrast ons dit, omdat we vaker zien dat relatief betaalbare hardware van onbekendere merken vaker geleverd worden met vooral functionele software, en niet per se de mooiste. Links in SimConnect Manager zien we het menu, waar we het kopje ‘Pedal’ zien met drie opties; Basic, Haptics en Misc. Onder het ‘Basic’ tabblad zien we een overzicht van de drie pedalen met van links naar rechts de koppeling, rem en het gaspedaal. Hier kunnen we direct deadzones instellen en zogenaamde Noise Reduction toepassen. Daaronder zien we de curve waarmee we het verloop van het pedaal kunnen aanpassen, waarmee we deze bijvoorbeeld lineair kunnen houden, progressiever of degressiever kunnen maken, of juist een S-curve mee geven. Hieronder zien we ook direct de input die we aan het pedaal geven, en de output die na het toepassen van de curve aan de game doorgegeven wordt. Rechtsboven in het scherm vinden we, enigszins verstopt, een knop waarmee we presets/profielen kunnen aanmaken, opslaan en inladen. Wat ons betreft had dit wat prominenter op het scherm mogen staan, maar we zijn blij om deze functie überhaupt te zien.

Rechtsboven op het ‘Basic’ scherm vinden we een mooie blauwe ‘Calibration’ knop, om de pedalen mee te kunnen kalibreren. Door hier op te drukken worden we door een stappenplan geleid van vijf stappen. Allereerst dienen we per pedaal aan te geven of we deze willen kalibreren. Daarna krijgen we per pedaal een optie voor het instellen van een ‘gain’ en een ‘offset’. Dit is niet de kalibratie van het pedaal, maar puur de interpretatie van het signaal. Hier kunnen we het signaal versterken of verzwakken zodat deze optimaal binnenkomt. Bij de volgende stap krijgen we instructie om de voeten van de pedalen te halen om de startpositie (0%) te bepalen. Bij de stap hierna drukken we de pedalen in tot het punt waarop wij 100% input willen hebben. Bij het gas- en koppelingspedaal is dit het volledig induwen van het pedaal. Bij het rempedaal drukken we deze in tot het punt dat wij zelf als 100% willen definiëren. De waarden worden opgeslagen, en bij de laatste stap kunnen we nog een laatste check doen op de invoer van het pedaal met de nieuwe kalibratie, en kunnen we live nog een begin of eind deadzone toevoegen.

Onder het tabblad ‘Haptics’ kunnen we de haptische feedback van alledrie de pedalen aanpassen. Opvallend is dat we hier in eerste instantie kunnen kiezen voor aansturing via SimHub, input van het pedaal, of allebei. Aansturing van een feedback motor via SimHub is voor ons niet onbekend, maar op basis van pedaalinput zien we normaal alleen bij koppelingspedalen. Door te kiezen voor deze optie kunnen we ook op de haptische feedback motoren curves toepassen op de sterkte van de feedback, en de frequentie bij een bepaalde input van het pedaal. Dit betekent dat we de feedback harder of zachter kunnen maken wanneer we het pedaal verder induwen, en juist ook de frequentie kunnen verhogen of verlagen, wat betekent dat de motor sneller of langzamer gaat vibreren.

Voor het instellen van de haptische feedback is het belangrijk dat we de instellingen ook goed selecteren. ‘Haptic type’ staat voor alle drie de pedalen bij ons op ‘Linear Motor’, terwijl we een Tactile Transducer hebben op het koppelingspedaal, een lineaire motor op het rempedaal en een vibratiemotor op het gaspedaal. Bij ‘Intensity’ kunen we nog kiezen voor ‘Strong’ of ‘Quiet’, wat een gemakkelijke manier is om de output van de motor te verzachten, wel zo fijn voor eventuele huisgenoten. Bij pedalen waar we gekozen hebben voor feedback via SimHub kunnen we tot slot nog de (vaste) frequentie instellen, en de sterkte van de vibraties.

Op het tabblad ‘Misc’, ofwel Miscellaneous, vinden we nog een aantal technischere pedaalinstellingen waarmee we bijvoorbeeld de kanalen van de pedalen kunnen omwisselen, deze kunnen aan- of uitzetten, het signaal kunnen inverteren, en een ‘Output Range’ kunnen selecteren. Ook kunnen we op dit scherm de stroomtoevoer richting de RGB LEDs aan- of uitzetten. Tot slot kunnen we op dit tabblad nog kiezen voor de weergave van ‘kilogram’ bij de invoer van het rempedaal, en kunnen we definiëren hoeveel kilogram we willen aanhouden voor het maximaal induwen van het rempedaal. Onder de ‘Settings’ in SimConnect Manager vinden we basisinstellingen voor taal, kleurenthema, licht thema of donker thema, en instellingen voor het automatisch starten van het programma, en of dit geminimaliseerd moet worden of op vol scherm.

Alles bij elkaar zijn we positief verrast door Simnet’s SimConnect Manager software. Het ziet er goed en overzichtelijk uit en de aanwezige instellingen zijn zeer uitgebreid te noemen. Het kalibreren van de pedalen zou gemakkelijker/sneller kunnen, maar er is zeker niets mis met de huidige methode. Verder is het een gebruiksvriendelijk softwarepakket en zijn we eigenlijk tegen nul problemen aangelopen. Een goede start wat ons betreft!

Voordat we de haptische feedback motoren kunnen aansturen via SimHub, moeten we ook daar nog door een aantal instellingen heen lopen. Voor iemand die ervaren is in SimHub spreken de stappen voor zich, maar gelukkig wordt dit ook afgedekt in de handleiding die Simnet voor hun SimConnect Manager online hebben staan. We activeren de haptische feedback motoren van Simnet via het Arduino menu en kunnen vervolgens via ‘ShakeIt Motors’ > ‘Motors Output’ definiëren welke effecten we door de pedalen heen willen voelen. De effecten kunnen we vervolgens instellen via het tabblad ‘Effects Profile’. We kiezen in eerste instantie voor wat standaard effecten zoals ABS, Traction Control, RPM en Gear Shift. Zo hebben we een verscheidenheid aan effecten die we op verschillende momenten kunnen aanspreken op verschillende sterktes.

Rijden met de Simnet Racing SP Pro Loadcell Pedalen

Wanneer wij toewerken naar het daadwerkelijk testen van simracing hardware krijgen wij altijd gaandeweg verwachtingen of gedachtes van hoe het product aan gaat voelen. Bij de Simnet Racing SP Pro Loadcell Pedalen is dat ook zeker het geval. De pedalenset is op het oog ontworpen met een designfilosofie waar we al enigszins vertrouwd mee zijn dankzij de vele pedalensets die wij al getest hebben. Enerzijds creëert dit de gedachte dat we misschien wel bepaalde verwachtingen hebben, maar aan de andere kant maakt het ons extra nieuwsgierig naar de interpretatie van de fabrikant Simnet.

Wij gaan met veel nieuwsgierigheid onze eerste virtuele meters met de Simnet SP Pro pedalenset maken in Assetto Corsa, waarbij we rijden in de BMW Z4 GT3. De allereerste indruk die we hebben is dat we te maken hebben met een goed stevige, solide pedalenset. Voor een eerste indruk vinden wij dat wel zo prettig, omdat we graag meteen vertrouwen hebben dat we de pedalenset volledig kunnen belasten. Het pedaalgevoel onder de voet voelt vanaf de eerste meters enigszins vertrouwd aan ten opzichte van de andere pedalensets die we voorheen getest hebben, wat deels in in lijn is met onze initiële verwachting. Dat gezegd hebbende merken we gauw karaktereigenschappen van de Simnet pedalenset.

Gaspedaal
Één van de karaktereigenschappen van de Simnet SP Pro pedalenset is dat deze is uitgerust met hydraulische dempers. Normaal gesproken zijn we hier niet per definitie altijd fan van, omdat deze pedalen ook traag en sponzig aan kunnen laten voelen. Bij de eerste indruk van het Simnet SP Pro gaspedaal is dat niet het geval. Vanuit de doos heeft het pedaal een fijn, voorspelbaar pedaalgevoel welke wij zeker niet te licht, maar ook niet te zwaar vinden. De hydraulische demper op het gaspedaal heeft een rating van 20N, wat overeenkomt met +/- 2 kilogram aan druk die uitgeoefend moet worden om deze samen te persen. De hydraulische demper zorgt er hierbij voor dat er minder duidelijk het gevoel is dat er enkel tegen een veer aan geduwd wordt, deze geeft dus wat extra gevoelsmatige diepte. Wanneer we meer afstellingen uitproberen op het gaspedaal, door de voorspanning op de veer te verhogen en de hoek van de veer en demper ook hoger te zetten voor een zwaarder gevoel, merken we wel dat de demper ook heftiger aan kan voelen en het pedaal wat responsiviteit verliest, met name op de travel op de terugweg naar de rustpositie van het gaspedaal. Wanneer we uiteindelijk de hydraulische demper verwijderen missen we dat ‘extra’ gevoel in het gaspedaal, maar voelt deze een stuk scherper en directer aan, wat uiteindelijk onze voorkeur heeft. Deze voorkeur is uiteraard persoonlijk, en we zijn vooral blij dat deze keuze er is. Het gaspedaal voelt verder prima soepel aan, maar maakt enigszins geluid door de harde eindstop. Tegelijkertijd voelt het pedaal hierdoor ook wel enigszins mechanisch en niet te veel gevoelsmatig gepolijst, wat wij ook wel kunnen waarderen.

Rempedaal
Het initiële pedaalgevoel op het rempedaal ervaren wij als comfortabel en toegankelijk. Dit pedaal heeft, met de standaard instellingen, een redelijke hoeveelheid travel welke voor ons gevoel erg prettig opbouwt. Normaal zijn we niet per definitie fan van een veer in combinatie met elastomeren, om de afstand van de remblokken tot de remschijf te simuleren, omdat deze gevoelsmatig een groot gat introduceren bij het indrukken van het pedaal. Dit kan ook een abrupt gevoel geven bij overgang naar het samenpersen van de elastomeren, wat natuurlijk ook de bedoeling is, maar wat wij als onprettig ervaren wanneer dit gat te groot wordt. Bij het Simnet rempedaal ervaren we dit maar gematigd en vinden we het algehele remgevoel juist prettig, vooral wanneer de voorspanning iets verhogen, en deze afstand verder verkleinen.

Het gebruiken van het rempedaal in zijn standaard zachte configuratie -met zwarte elastomeren en de veer- zijn we snel aan gewend, na een paar rondjes in Assetto Corsa kunnen we al gauw met vertrouwen hard aanremmen en het rempedaal doseren. Na langere tijd wordt dit vertrouwen sterker, we weten exact wat we van het rempedaal kunnen verwachten en blijven met comfort aanremmen. De zachte afstelling heeft een significante travel met een prettig opbouwende druk, wat voor simracers die van travel houden zorgt voor een goed referentiepunt om elk rondje met dezelfde kracht aan te remmen. De hydraulische demper in het rempedaal, met een rating van 100N ofwel +/- 10 kilogram aan druk om deze samen te persen, is een stuk zwaarder dan die van het gaspedaal. Omdat dit maar een fractie is van de kracht waarmee we doorgaans remmen is dit echter geen probleem. Op het rempedaal vinden we deze demper zeker een toegevoegde waarde, omdat deze ook hier diepte geeft aan het pedaal, en we dit mooi vinden aansluiten op de weerstand van de elastomeren. We hebben de demper in de lichtste afstelling verwijderd, maar hebben ‘m na onze aanpassingen al gauw weer teruggeplaatst.

Vanzelfsprekend hebben we ook gebruik gemaakt van de blauwe (medium) en rode (harde) elastomeren die we van Simnet bij de pedalenset ontvangen hebben. Om meteen naar een ander uiterste te gaan hebben we de drie rode elastomeren geplaatst. Voor de simracer die van een baksteen van een rempedaal houdt; dit is de instelling die je wil hebben. De travel op het rempedaal is hiermee marginaal. Remmen gebeurt hierbij écht op spiergeheugen en niet deels op travel. Het rempedaal voelt enorm solide aan en geeft veel vertrouwen om deze ook op een harde afstelling hard in te trappen. Meer woorden hoeven we aan deze afstelling eigenlijk ook niet vuil te maken. De blauwe (medium) elastomeren zijn een fijn compromis tussen de zachtste en hardste afstelling qua hardheid en travel, en is uiteindelijk degene waar wij mee zijn blijven rijden. De zwarte, blauwe en rode elastomeren kunnen verder door elkaar gebruikt worden om deze afstelling te finetunen. Het wisselen van de elastomeren gaat overigens in een handomdraai volgens de instructies in de handleiding. Omdat dit écht zo gepiept is, is het enorm toegankelijk om verschillende hardheden van het rempedaal te testen. Top! Goed om te weten; het lijkt niet de bedoeling te zijn om de veer te vervangen voor een elastomeer. Wil je geen afstand van remblok tot remschijf simuleren, dan kun je het best de voorspanning gewoon verhogen tot deze geëlimineerd is. Dit vermoeden hadden wij al gezien de instructies in de handleiding, maar wilden we toch maar even getest hebben

Koppelingspedaal
De eerste indruk van het koppelingspedaal is super; een prettige, stevige weerstand met een voelbaar mechanisme dat een aangrijppunt simuleert. Dit aangrijppunt voelt minder heftig aan dan we op andere pedalen hebben ervaren, maar dit ervaren wij als een pluspunt omdat deze gewoon wat realistischer aanvoelt. Een beetje een harde koppeling vinden wij wel prettig, dus we hebben hier iets meer voorspanning aan toegevoegd en zijn daarmee eigenlijk al tevreden. De hydraulische demper met een rating van 50N (+/- 5 kilogram aan weerstand om deze samen te persen) voelt top aan op het koppelingspedaal, en laten we daarom ook lekker zitten. Het koppelingspedaal went erg snel, en is via de software van Simnet gemakkelijk te finetunen op aangrijppunt en output curve. Wij kunnen gemakkelijk met dit pedaal wegrijden, het pedaal voelt heerlijk soepel aan en we hebben eigenlijk geen kritiekpunten, dit is gewoon wat wij van een koppelingspedaal hopen en verwachten.

Haptische feedback
Één van de highlights van de Simnet SP Pro pedalenset zijn de haptische feedback motoren. Veel fabrikanten bieden één soort vibratiemotoren aan, en een enkeling biedt de keuze tussen een lineaire motor en een vibratiemotor. Simnet onderscheidt zich hier verder in en biedt naast de linaire motor (HPM-L) en de vibratiemotor (HPM-R) ook nog de eerder genoemde derde optie aan; de PTT Tactile Transducer module. De vibratiemotor en lineaire motor functioneren zoals we verwachten, de lineaire motor is in staat flinke stoten te geven onder onze voet op het rempedaal bij gebruik van ABS, en de vibratiemotor geeft fijne, subtielere vibraties door op ons gaspedaal, al is deze ook verrassend sterk wanneer we deze op de proef stellen. De modules reageren beiden snel, en de aanpassingsmogelijkheden zijn dankzij SimHub én Simnet’s SimConnect Manager eindeloos. Voor ons blijven met name haptische feedback op basis van ABS en Traction Control telemetriedata een groot gewin, en daar voorzien de modules van Simnet ons goed in. De Tactile Transducer heeft ons als enige niet omver geblazen. Deze techniek wordt vaker toegepast in bass shakers voor zwaardere, diepere haptische feedback. In dit geval gaat het om een klein exemplaar dat erg snel reageert, maar ook weinig massa in beweging zet in vergelijking met bass shakers. De Tactile Transducer voelt daardoor meer als een scherpe, elektrische buzzer onder onze voet die ook wat ‘gemaakt’ aanvoelt. In samenwerking met de feedback op basis van pedaalinput in SimConnect Manager krijgen we wel een prettig vibrerend gevoel geproduceerd rond het aangrijppunt van de koppeling, maar deze module zou niet per se onze voorkeur hebben als we zouden moeten kiezen. Alles bij elkaar zijn we wel méér dan tevreden over de mogelijkheden en de meerwaarde die deze drie motoren bieden op de pedalenset van Simnet.

Afstellen
Zoals we omschreven hebben is de Simnet SP Pro pedalenset uitgerust met erg veel mogelijkheden tot afstellen, wat we als een dikke plus ervaren. De pedalenset is hiermee goed aan te passen op een grote range aan simracers met verschillende behoeften. Op meerdere manieren kan de weerstand van de pedalen aangepast worden, kan het effect van de hydraulische dempers iets aangepast of volledig verwijderd worden, en kan zelfs de ergonomie worden aangepast op een manier die we niet vaak zien; middels de in hoogte en kanteling verstelbare hielplaat van de pedalen. Een hoop opties waar wij onze voorkeuren in hebben ervaren. Qua mogelijkheden is ons enige aandachtspunt dat we de pedalen érg rechtop vinden staan, en deze op de meest naar achter gekantelde instelling voor ons nog altijd te rechtop is om comfortabel in GT3 houding te racen. Dit herkenden we vrij snel en is voor ons één van de redenen geweest dat we deze graag op onze Formule setup wilden testen. De afstelbare hielplaat, die ook hoger geplaatst kan worden, is in de basis een prettige oplossing wanneer je je voeten hoger wil laten rusten, of niet de voetplaten van de pedalen wil laten zakken. Met de hielplaat op zijn hoogste stand ervaren we echter wel dat het scharnierpunt onder onze voet zit, en voelt de slag van de pedalen wat verder aan, omdat we met onze hoger geplaatste voeten een grotere hoek moeten maken om de pedalen volledig in te drukken.

Waar we zelf ook iets minder fan zijn, maar wat wel past bij de designfilosofie van de pedalen, is de hoeveelheid sleutelwerk dat het kost om bovengenoemde aanpassingen allemaal uit te proberen en door te voeren. Voor de meeste aanpassingen is het nodig om minimaal twee of meer boutjes los en vast te draaien, wat ook nog een priegelwerk kan zijn wanneer je de pedalen dichter op elkaar hebt staan. Bij het verwijderen van de hydraulische demper op het gaspedaal, bijvoorbeeld, zijn we vier boutjes en een hoop loskomende afstandsbusjes en spacers verder, en komt ook de eindstop van de veer en de veer zelf mee die daarna weer geassembleerd dienen te worden. Wil je de rijke hoeveelheid aanpassingsmogelijkheden en afstellingen proberen bij alle drie de pedalen, dan ben je dus wel even zoet. De laatste jaren zien we veel pedalensets uitgebracht worden die sneller en gemakkelijker af te stellen zijn, dus dit is voor ons enigszins een contrast. Wel willen we onze ervaring ook graag meteen nuanceren; het gevoel en de bouwkwaliteit van deze pedalenset is simpelweg dusdanig goed, dat het gemakkelijk is om te vergeten voor welke prijs deze set op de markt is gezet en te realiseren dat deze qua prijs vér van de high-end range van de markt zit. Deze kritiek is dus eigenlijk meer een compliment naar Simnet dan iets anders, want qua pedaalgevoel en mogelijkheden kunnen ze zich goed staande houden tegenover het high-end geweld dat ook de revue bij ons heeft gepasseerd.

Conclusie

Met alle ontwikkelingen die we op de simracing markt meemaken zou je soms kunnen denken dat deze enigszins verzadigd begint te raken. Niet als het aan Simnet ligt. Met de Simnet SP Pro pedalenset hebben zij een nieuwe pedalenset op de markt gezet die ons, qua designfilosofie, stiekem ook aan andere pedalensets heeft doen denken. Simnet heeft dit echter gedaan met hun eigen twists en interpretaties.

In de basis is de SP Pro pedalenset gebouwd met materialen van zeer hoge kwaliteit, bestaande uit 3 mm dik roestvrij staal, met een elektrostatische poedercoating. Alle drie de pedalen zijn uitgerust met een loadcell sensor die simpelweg goed hun werk doen. Ook de baseplate met verstelbare (!) hielplaat zijn van een goede kwaliteit gebouwd. Stevig en solide zijn dan omschrijvingen die goed bij deze set passen.

Alle drie de pedalen voelen solide en goed stevig aan, en zijn erg prettig om te bedienen. De hydraulische dempers zorgen voor een unieker, eigenzinniger gevoel dat meer diepte biedt dan het idee dat je enkel tegen een veer of elastomeer drukt. Uiteindelijk vonden wij deze op het gaspedaal net te veel omdat we van een scherp, snel reagerend gaspedaal houden, maar op het rempedaal en koppelingspedaal hebben we deze mooi laten zitten. Deze pedalen functioneren heerlijk soepel, comfortabel en voorspelbaar.

Het monteren en afstellen van de pedalenset kost wat tijd en moeite, zelfs het doen van een aantal simpele aanpassingen kan al gauw een lange reeks worden van boutjes los en vast draaien, wat met name vervelend is wanneer je de pedalen wat dicht op elkaar hebt staan. De elastomeren op het rempedaal zijn wél lekker snel en zonder gereedschap te vervangen, wat veel gelegenheid biedt om veel afstellingen te proberen. Buiten dat moet een simracer met interesse in deze pedalenset wel enigszins houden van sleutelen, en daar ook rustig de tijd voor willen nemen. De haptische feedback motoren werken top en goed snel, waarbij wij vooral fan zijn van de HPM-L en HPM-R modules. De tactile transducer, ofwel PTT module, voelt voor ons meer aan als een buzzer. Gelukkig zijn de instelmogelijkheden in SimHub en Simnet hun eigen pakket SimConnectManager groots, waardoor we toch een prettige feedback hebben kunnen creëren in de toegankelijke software.

Alles bij elkaar is de SP Pro pedalenset van Simnet simpelweg een goede, solide, stevige pedalenset met een brede range van afstelmogelijkheden. Het meest indrukwekkend is misschien wel hoe veel functies, features en een fijn pedaalgevoel Simnet voor elkaar heeft gekregen voor een zéér competitieve prijs. Wij hebben bij het geven van kritiek soms bewust stil moeten staan bij het feit dat we prijstechnisch niet met een high-end product te maken hebben, maar dat we deze daar wel mee vergelijken doordat zowel looks, feel en esthetiek redelijk wat klasse uitstralen. Wij hebben in ieder geval flink genoten van de SP Pro pedalenset, en denken dat deze set, mede dankzij de prijs maar net zo goed wegens de features, voor een breed publiek aan simracers interessant kan zijn.

Ben je na het lezen van onze review enthousiast geworden en wil je de Simnet pedalen toevoegen aan je eigen simracesetup? De Simnet Racing SP Pro Loadcell Pedalen zijn verkrijgbaar via de Simnet-webwinkel met een startprijs van $298,00 voor de 2-pedalen set. De 3-pedalen set heeft een prijskaartje van $348,00. Wij hebben de 3-pedalen set ontvangen, samen met drie optionele haptics, een power adapter en een verenset. Deze complete set heeft een totaalprijs van ongeveer $500,00. Alle genoemde prijzen zijn exclusief verzendkosten.

Wil je op de hoogte blijven van SimRaceBlog content, nieuws, aankondigingen en (toekomstige) give-aways? Volg ons op Instagram @simraceblognl en/of ons Discord-kanaal.